✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️راهکار شناخت امام زمان واقعی از دروغین 🔸 (علیهم‌ السلام) با ارائه صفات و نشانه‌های (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به پیروان خود راهکار «شناخت‌ امام‌ واقعی» را ارائه کردند. 🔹باور به (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از اساسی‌ترین باورهای مکتب شیعه می‌باشد. این باور افزون بر آنکه در استدلال های عقلی ریشه دارد، دارای پشتوانه حدیثی از خاتم الانبیاء (صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله) و یازده امام (علیهم‌ السلام) می‌باشد. اقتضا می‌کند که در دنیا بتوانند در دوره‌ای تاریخی زندگی کنند که هیچ و آنها را آزار ندهد. بی‌تردید این هنگامه با رهبری محقق خواهد شد. 🔹یکی از شرایط و زمینه‌های باور به (علیه‌ السلام) آن است که شیعیان با و آن حضرت آشنا باشند. اهمیت این آشنایی به دلیل آن است که با سوءاستفاده از باور به ، مردم غافل و ساده‌اندیش را به گمراهی می‌کشانند. امروز ادیان و مکاتب فراوانی هستند که به ترویج اندیشه آخرین منجی می‌پردازند، بنابراین شیعیان برای شناخت از منجی غیر واقعی و دروغین، لازم است از صفات (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به خوبی آگاهی داشته باشند. [۱] 🔹 (علیه‌ السلام) فرمودند:‌ «بی‌تردید خداوند باید در روی زمین برای مردم یک و قرار دهد تا مسیر صحیح برای مردم واضح باشد. اگر این امام و حجت در پس‌ پرده‌ باشد، هدایت او در قالب دانش و شیوه‌ای که در قلوب مؤمنان جاری و ساری است، به مردم می‌رسد». [۲] 💠صفات و ویژگی‌های امام زمان به طور کلی بر دو دسته تقسیم می‌شود: 1⃣صفاتی که در تمام (علیهم‌ السلام) مشترک می‌باشد: 🔹دانش بی‌کران، آگاهی از پنهان و غیب و ارائه معجزات خارق‌العاده از مهم‌ترین ویژگی‌های ائمه (علیهم‌ السلام) می‌باشد. 2⃣صفات منحصر به فرد امام زمان: 🔹بر اساس احادیث، بیشتر این ویژگی‌ها در بستر زمانی خاص واقع می‌شود و پیش‌ از آن حضرت در دنیا و علائمی رخ می‌دهد که آمدن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بشارت می‌دهد، همانند «فریاد شدید و صیحه آسمانی»، «خروج سفیانی و کشتار وسیع در دنیا»، «قیام یمانی» و «مبارزه با سفیانی». [۳] 🔹پیامد این دو گونه صفات آن است که هر انسان عاقل و آگاهی با در نظر گرفتن هر دو نوع ویژگی می‌تواند از امام غیر واقعی را تشخیص دهد. بنابراین اگر کسی ادعا کرد که امام زمان است، باید ابتدا از او درخواست معجزه داشت و سپس نشانه‌ های ظهور ایشان را نیز در نظر داشت. فقدان یکی از این ویژگی‌ها و نشانه‌ها نتیجه‌ای جز دروغ بودن ادعای مهدویت ندارد. پی‌نوشت‌ها؛ [۱] اصفهانی، محمدتقی، مكيال المكارم، ج‏۲، ص۱۲۳، مؤسسة الإمام المهدي (عج)؛ [۲] صدوق، محمد، كمال الدين، ج‏۱، ص۳۰۲، اسلامیة؛ [۳] نعمانی، محمد، ‌الغيبة، ص۲۵۲، نشر صدوق نویسنده؛ عبد آبق منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه @tabyinchannel