#چهار_شنبه_های_اخلاقی
☝️☝️
📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚
شماره 3
1.. کتاب های اخلاقی - روایی (قسمت اول):
مقصود از این گونه کتابها، نوشته هایی است که با گردآوری و باب بندی روایات اخلاقی ، نگارش یافته است و برای تاثیر گذاری و تقویت بنیه اخلاقی، از نفس رحمانی و موثر پاکان و معصومین[ ع] سود جسته است.
نویسندگان آن، به شیوه ای که احکام تکلیفی و فقهی رااز روایات می گیرند، صفات و ارزشهای اخلاقی را نیز در کلام معصومین[ ع] جستجو می کنند.
برای تاثیرگذاری بیشتر در خواننده، ثواب و عقاب اخروی را محور می دانند و پیامدهای کردار بد، یا پاداشهای اعمال نیک را، گوشزد می کنند.
پیشینه تاریخی این شیوه ، چنین است که از دیرباز، ارادتمندان و شاگردان معصومین[ ع] گفتار آن بزرگواران را در مجموعه هایی ضبط می کردند که دراصطلاح ، حدیث شناسی[ اصول] نام می گرفت، در دوران امامان، ازاین گونه نوشته ها و کتابها، فراوان بوده است، اما براثر حوادث زمان، رو به کاستی گرفت.
لکن با زحمت و همت با همتانی مانند: کلینی (م 329 ه.ق .) صدوق (م 381ه.ق )، شیخ طوسی[ ره] (م 460ه.ق .) و غیره ، مجموعه های دیگری گردآوری شد و دائره المعارف روایی ، نظیر:[ اصول و فروع کافی] - به همت بیست ساله شخصیتی مانند کلینی[ ره] - پدید آمد.
برخی ازاین بزرگان صرفا به گردآوری و دسته بندی روایات بسنده کردند، و برخی دیگر، شرح و مطالبی نیز بدانها افزودند.
بی شک، این گونه کتابها از ویژگیها و ارزشهای والایی - در باب تربیت و پیرایش جانها - برخوردارند و جایگاه اصلی را در میان منابع اخلاقی، به خود اختصاص داده اند. این ارزشمندی بخاطرامتیازاتی است که این گونه کتابها دارا بوده و آنها را از دیگر متون اخلاقی ، ممتاز می سازد. مانند:
الف : توصیه های اخلاقی و تحکیم مبانی ارزشی ،از زبان کسانی که در دید خواننده ، معصوم بوده و دوراز هرگونه لغزش و خطا شمرده می شوند. ازاین روی ، بااطمینان ، دل به آهنگ کلام آنان می سپارد و از پیام ایشان ، متاثر می گردد.
ب : معانی بسیار شگرف و بلند، درالفاظی کوتاه و رسا، بر زبان حکیم ترین انسانها جاری گشته که بدور از بیراهه روی و سر در گمی ، حقیقت را بیان می کنند و راه را نمایان می سازند. این گرانباری و پرمغزی ، ویژگیای است که بدین حد، فقط در کلام معصومین[ ع] پیدا می شود.
ج : تکیه اساسی و بیشتر، بر فضایل و ارزشهایی دارند که سرچشمه دیگر نیکیها و خوبیها به شمار آمده و در پی پدید آوردن ملکات اخلاقی در خواننده خود هستند.
د: بهره مندی از عوامل و انگیزه های حقیقی ، مانند: ثواب و خرسندی الهی در روی آوری به اعمال نیک ، قهر و عذاب خدایی در ارتکابب گناهان محوراصلی پیام اینهاست که در کاربرد وارزشمندی این انگیزه ه، در تربیت و آموزشهای اخلاقی اسلام ، جای هیچ گونه تردید نیست .
ادامه دارد...
#کتب_اخلاقی
#منابع_اخلاقی
#ندای_تهذیب
🌻
@nedaye_tahzib
🌿
tahzib-howzeh.com