گزیده معراج السعاده (13):
در مقابل هر صفت
#خوبی، صفت
#بدی وجود دارد. نقطه مقابل حکمت ،
#جهل است و ضد شجاعت ،
#ترس ، ضد عفت،
#طمع و آزمندی است و مقابل عدالت ،
#ستم می باشد.
هر فضیلتی ، حد وسطی فرض می شود که در طرف
#افراط و
#تفریط آن رذیله ای یافت خواهد شد.
انواع
#حد_وسط:
یک: گاهی
#حقیقی است که دستیابی به آن آسان نیست. اگر دایره ای فرض شود که مرکز آن با نقطه ای مشخص شود و در سایر محیط آن، نقاط ریزی تصور شود. نقطه مرکز که یکی است ، حد وسط (فضیلت) و نقاط ریز بی نهایت رذائل هستند. در این صورت نرسیدن به حد وسط به معنی حضور در نقاط رذائل می باشد. برای یافتن و حفظ راه مستقیم در میان راه های متعدد انحراف ، نیازمند
#استقامت_مستمر و طاقت فرسا هستیم.
دو:
#اضافی و نسبی. مانند عدد چهار که نسبت به دو و شش حد وسط است. اما نسبت به شش و هشت تفریط خواهد بود. حد وسط نسبی نسبت به افراد و حالات متفاوت است. مرتبه ای از اوصاف برای یکی فضیلت ولی برای دیگری رذیله محسوب می شود.
گزیده معراج السعاده صفحه 28-29.
#کتاب_معراج_السعاده