✅آیات9_15 «٩» ﻗَﺪْ ﺃَﻓْﻠَﺢَ ﻣَﻦ ﺯَﻛَّﺎﻫَﺎ «١٠» ﻭَﻗَﺪْ ﺧَﺎﺏَ ﻣَﻦ ﺩَﺳَّﺎﻫَﺎ «١١» ﻛَﺬَّﺑَﺖْ ﺛَﻤُﻮﺩُ ﺑِﻄَﻐْﻮَﺍﻫَﺂ «١٢» ﺇِﺫِ ﺍﻧﺒَﻌَﺚَ ﺃَﺷْﻘَﺎﻫَﺎ «١٣» ﻓَﻘَﺎﻝَ ﻟَﻬُﻢْ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻧَﺎﻗَﺔَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻭَﺳُﻘْﻴَﺎﻫَﺎ «١٤» ﻓَﻜَﺬَّﺑُﻮﻩُ ﻓَﻌَﻘَﺮُﻭﻫَﺎ ﻓَﺪَﻣْﺪَمَ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢ ﺭَﺑُّﻬُﻢ ﺑِﺬَﻧﺒِﻬِﻢْ ﻓَﺴَﻮَّﺍﻫَﺎ «١٥» ﻭَﻟَﺎ ﻳَﺨَﺎﻑُ ﻋُﻘْﺒَﺎﻫَﺎ (٩) ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﺪ، ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻧﻔﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻛﺮﺩ. (١٠) ﻭ ﺑﻲ ﺷﻚ ﻣﺤﺮﻭم ﻭ ﻧﺎﺍﻣﻴﺪ ﮔﺸﺖ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺁﻟﻮﺩ. (١١) ﻗﻮم ﺛﻤﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺳﺮﻛﺸﻲ، (ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺷﺎﻥ ﺭﺍ) ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ. (١٢) ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺷﻘﻲ ﺗﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ (ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺸﺘﻦ ﻧﺎﻗﻪ) ﺑﻪ ﭘﺎ ﺧﺎﺳﺖ. (١٣) ﭘﺲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﻧﺎﻗﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺁﺑﺸﺨﻮﺭﺵ ﺭﺍ (ﺣﺮﻣﺖ ﻧﻬﻴﺪ). (١٤) ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﺎﻗﻪ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻫﻢ ﻛﻮﺑﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺧﺎﻙ ﻳﻜﺴﺎﻧﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩ. (١٥) ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺑﻴﻢ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 🔰ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 🌟ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮ ﻭ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﻪ «ﻗﺪ ﺍﻓﻠﺢ ﻣﻦ ﺯﻛّﺎﻫﺎ» ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻗﺪ ﺍﻓﻠﺢ ﻣﻦ ﺍﻃﺎﻉَ»(٨٥٣) ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم، ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩ، ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﺩﻳﺪ ﺍﻟﻬﻲ، ﭘﺎﻛﺎﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻧﺪ. «ﻗﺪ ﺍﻓﻠﺢ ﻣﻦ ﺯﻛّﺎﻫﺎ» ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ، ﺯﻭﺭﻣﻨﺪﺍﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻏﻠﺒﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﭘﻴﺮﻭﺯﻧﺪ. «ﻗﺪ ﺍﻓﻠﺢ ﺍﻟﻴﻮم ﻣﻦ ﺍﺳﺘﻌﻠﻲ» 🌟ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻴﺮ، ﺍﻣﻴﺪ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ. «ﻭ ﺍﻓﻌﻠﻮﺍ ﺍﻟﺨﻴﺮ ﻟﻌﻠّﻜﻢ ﺗﻔﻠﺤﻮﻥ»(٨٥٤) ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻧﻔﺲ ﻭ ﺧﻮﺩﺳﺎﺯﻱ، ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻗﺪ ﺍﻓﻠﺢ ﻣﻦ ﺯﻛّﺎﻫﺎ» 🌟ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻧﻔﺲ، ﺷﺎﻣﻞ ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﻋﻘﺎﺋﺪ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻗﻴﺎﺕ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻭ ﻛﺴﺐ ﻋﻘﺎﺋﺪ ﻭ ﺍﺧﻠﺎﻗﻴﺎﺕ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭﻫﺎﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﺷﻌﺮﺍء، ﺁﻳﻪ ١٥٥ «ﻟﻬﺎ ﺷﺮﺏ ﻭ ﻟﻜﻢ ﺷﺮﺏ ﻳﻮم ﻣﻌﻠﻮم» ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﻗﻤﺮ، ﺁﻳﻪ ٢٨ «ﻧﺒّﺌﻬﻢ ﺍﻥّ ﺍﻟﻤﺎء ﻗﺴﻤﺔ ﺑﻴﻨﻬﻢ ﻛﻞّ ﺷﺮﺏ ﻣﺤﺘﻀﺮ» ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﺁﺏ ﻗﺮﻳﻪ ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﺳﻬﻢ ﻣﺮﺩم ﻭ ﻳﻚ ﺳﻬﻢ ﺭﻭﺯ ﺷﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﻲ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﻧﺎﻗﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺰﺭﮒ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. 🌟ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ، ﭼﻬﻞ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﻣﺎﺩﻩ ﻓﻠﺎﺡ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻌﻠﻮم ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺷﺎﻣﻞ ﭼﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﺤﺮﻭﻣﻨﺪ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻟﺎ ﻳﻔﻠﺢ ﺍﻟﻤﺠﺮﻣﻮﻥ»(٨٥٥) 🌟ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ، ﺑﻌﻀﻲ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﺎ ﻳﻚ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﻟﻌﺼﺮ ﺍﻥّ ﺍﻟﺎﻧﺴﺎﻥ ﻟﻔﻲ ﺧﺴﺮ» 🔻ﮔﺎﻫﻲ ﺩﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﻫﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. «ﻭﺍﻟﻀﺤﻲ ﻭﺍﻟّﻴﻞ ﺍﺫﺍ ﺳَﺠﻲ» 🔻ﮔﺎﻫﻲ ﺳﻪ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺩﺭ ﭘﻲ ﻫﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﻭﺍﻟﻌﺎﺩﻳﺎﺕ ﺿَﺒﺤﺎ، ﻓﺎﻟﻤﻮﺭﻳﺎﺕ ﻗﺪﺣﺎ، ﻓﺎﻟﻤﻐﻴﺮﺍﺕ ﺻُﺒﺤﺎ» 🔻ﮔﺎﻫﻲ ﭼﻬﺎﺭ ﺳﻮﮔﻨﺪ: «ﻭﺍﻟﺘﻴﻦ ﻭ ﺍﻟﺰﻳﺘﻮﻥ ﻭ ﻃﻮﺭ ﺳﻴﻨﻴﻦ ﻭ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺒﻠﺪ ﺍﻟﺎﻣﻴﻦ» 🔻ﮔﺎﻫﻲ ﭘﻨﺞ ﺳﻮﮔﻨﺪ: «ﻭﺍﻟﻔﺠﺮ، ﻭﻟﻴﺎﻝ ﻋﺸﺮ، ﻭﺍﻟﺸﻔﻊ ﻭﺍﻟﻮﺗﺮ، ﻭﺍﻟّﻴﻞ ﺍﺫﺍ ﻳﺴﺮ» 🔻ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ، ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻳﺎﺯﺩﻩ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﻫﻤﻴّﺖ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻧﻔﺲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 🌟«ﺧﺎﺏ» ﺍﺯ ﻣﺼﺪﺭ «ﺧﻴﺒﺔ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﻧﺮﺳﻴﺪﻥ ﺍﺳﺖ. 🌟«ﺩﺱّ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﮔﻮﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ: «ﻳﺪﺳّﻪ ﻓﻲ ﺍﻟﺘﺮﺍﺏ» ﺁﺭﻱ ﺧﻠﺎﻓﻜﺎﺭ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﻲ ﺭﻭﻳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺳﻌﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻋﻴﺐ ﻫﺎ ﻭ ﺧﻠﺎﻓﻜﺎﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻛﻨﺪ. ﻛﻠﻤﻪ «ﺩﺳﻴﺴﻪ» ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. «ﺩَﻣﺪم» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻋﺬﺍﺏ ﺷﻜﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﻗﻄﻌﻪ ﻗﻄﻌﻪ ﻭ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🌟ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺳﻮّﺍﻫﺎ» ﻳﺎ ﻗﻠﻊ ﻭ ﻗﻤﻊ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺎﻙ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺷﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺧﻮﺩ ﻣﺮﺩم ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺎﻙ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ. 🌟ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻨﺸﺄ ﺗﺤﻮﻝ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﻴّﺖ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﻭﺣﺪﺕ ﺩﻫﺪ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻳﻚ ﻧﻔﺮ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﻮﺳﻬﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩﻱ ﻭ ﺳﻘﻮﻁ ﻣﻲ ﻛﺸﺎﻧﺪ. 🌟ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ، ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻳﻜﻲ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺗﺰﻛﻴﻪ. «ﻗﺪ ﺍﻓﻠﺢ ﻣﻦ ﺯﻛﺎﻫﺎ»، «ﻗﺪ ﺍﻓﻠﺢ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻮﻥ» ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺧﻮﺩﺳﺎﺯﻱ ﻛﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺆﻣﻦ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺁﺭﻱ ﻣﺆﻣﻦ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﻭﺍﻗﻌﻲ، ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺣﻜﺎم ﻭ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺩﻳﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺆﻣﻨﻮﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🌟ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻃﻴﺐ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ، ﺟﻨﺎﻳﺘﻜﺎﺭﺍﻥ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭ ﻗﺎﺗﻠﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﻣّﺎ ﻧﻮﻋﺎً ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﻔﻆ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻳﺎ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻳﺎ ﻣﺤﻮ ﺭﻗﻴﺐ ﻭ ﻳﺎ ﻃﻤﻊ ﺑﻪ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﭼﻴﺰﻱ، ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺟﻨﺎﻳﺎﺕ ﻣﻲ ﺯﺩﻧﺪ ﺍﻣّﺎ ﻗﺎﺗﻞ ﻧﺎﻗﻪ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﻋﻈﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎ ﻭ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻓﻮﻕ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﺒﻮﺩ، ﻓﻘﻂ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺷﻘﺎﻭﺕ ﺑﻮﺩ. 🌟ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻛﻮﻓﻪ ﺭﻭﻱ ﻣﻨﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺷﺘﺮ ﺻﺎﻟﺢ ﺭﺍ ﻳﻜﻲ ﭘﻲ ﻛﺮﺩ ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﺮﺩ ﭼﻮﻥ ﻫﻢ ﺭﺍﺿﻲ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ.(٨٥٦) 🌟ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﻱ ﺍﺯ ﺷﻴﻌﻪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺣﻤﺪ ﺣﻨﺒﻞ، ﻃﺒﺮﻱ ﻭ ﻗﺮﻃﺒﻲ، ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ «ﺍﺷﻘﻲ ﺍﻟﺎﻭﻟﻴﻦ» ﻋﺎﻗﺮ ﻧﺎﻗﻪ ﻭ «ﺍﺷﻘﻲ ﺍﻟﺎﺧﺮﻳﻦ» ﻗﺎﺗﻞ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻴﻄﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ.(٨٥٧) 🔰ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﻣﺎﻩ ﻭ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ