🔴 «تُرک زبان‌ها» از عاشورا تا ظهور ✍️ مصطفی امیری ▪️تشیع «تُرک‌ زبان» ایرانی در سه دوره متفاوت، همراهی با امامان معصوم را تجربه کرده است. مرحله سوم آن، «قبل ظهور»، به اوج خواهد رسید. ✅ أميری حُسَينٌ و نِعمَ الأَمير ▪️ایرانیان در سپاه امام حسین در روز عاشورا، حضور چشم‌گیری داشته‌اند. مورخان تعداد «موالی» را بیش از ده نفر برشمردند[1]. ▪️ازجمله «اسلم‌بن عمرو» ایرانی تُرک‌تبار[2] که شعر معروف «أميری حُسَينٌ و نِعمَ الأَمير»[3] را او سروده است[4]. ✅ قیام مختار و خون‌خواهی امام حسین ▪️در قیام مختار ثقفی که به یالثارات الحسین شهرت یافت، نیز شیعیان ایرانی جزء پیشگامان انقلاب شیعی بودند. ▪️مختار به‌وسیله بافت اصیل مذهبی ازجمله شیعیان «ایران» تقویت مالی شد[5] و حتی در سپاه او تعداد زیادی از «موالی ایرانی» ازجمله از خطه «آذربایجان» حضور داشتند[6] و یکی از عوامل پیروزی‌های مختار، استفاده وی از قدرت ایرانیان در مبارزه بود. ✅ سُرخ‌رویان ایرانی حامی امام علی ▪️البته پیش از آن نیز با هجرت عاشقانه از ایران به عراق، گردآگرد امام علی جمع بودند؛ به‌گونه‌ای که حضور «سرخ‌رویان ایرانی» حتی گاهی مورد اعتراض «اشراف عرب» نیز قرار می‌گرفت[7]. ✅ حماسه تُرک تبارها در هنگامه ظهور ▪️سه دوره متفاوت: حضور پرشمار ایرانیان در گردآگرد امام علی، یاری مختار در خون‌خواهی امام حسین، و سرانجام این حماسه در «قبل از ظهور» نیز تکرار خواهد شد. ▪️«ظَهَرَتْ لِوَلَدِي رَايَاتُ التُّرْكِ مُتَفَرِّقَاتٍ فِي الْأَقْطَارِ وَ الْجَنَبَاتِ وَ كَانُوا بَيْنَ هَنَاتٍ وَ هَنَات»‏[8]. ▪️پرچم‌هاى تُرک در نواحی و اکناف عالم، برای فرزندم ظاهر گردند و علیرغم مشکلات و سختی‌ها در حمایت از وی، پرچم‌هایشان آشکار گردد. ▪️به امید آن روز. ✅ پی‌نوشت: ۱. ابن‌شهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۱۱۳. ۲. مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج۹، ص۳۲۶. ۳. السماوی، إبصار العین فی أنصار الحسین، ص۹۵ـ۹۶. ۴. البته اقوال دیگری در انتساب این شعر حماسی به دیگران، نیز مطرح است (ری‌شهری، شهادت‌نامه امام حسین، ج۲، ص۱۴۶. پیشوایی، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء، ج۲، ص۶۹۸). ۵. «انَّ الْمُخْتَار...الطَّلَب بِدَمِ الْحُسَیْن...و قَوْمٌ کَثِیرٌ مِنْ أَبْنَاءِ الْعَجَم...کَانُوا یُسَمَّونَ الْحَمْرَاء» (ابن‌قتیبه دینوری، الأخبار الطوال‏، ص۲۸۸). ۶. «المختار...تجبی الیه الأموال من السواد و الجبل و أصبهان و الری و اذربیجان»‏ (ابن‌قتیبه دینوری، الأخبار الطوال، ص۲۹۹). ۷. «جَاءَ الْأَشْعَثُ فَجَعَلَ یَتَخَطَّی النَّاسَ فَقَالَ: یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ غَلَبَتْنَا هَذِهِ الْحَمْرَاءُ عَلَی قُرْبِکَ یَعْنِی اَلْعَجَم» (ابن‌أبی‌الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۲۸۴). ۸. نعمانی، الغیبة، ص۲۷۵. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔@ASRZOHUR110