🔸فقه فضای مجازی حجت الاسلام والمسلمین ، در درس خارج فقه که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 🔹فقیه بر اساس استدلال و خبر متیقن و موثق فتوی می‌دهد و بر اساس جوسازی و اخبار غیرموثق نمی‌توان اظهار نظر کرد. 🔹مبتنی بر شناختی که تاکنون نسبت به ارزهای رمز پایه حاصل شده است خرید، فروش یا استفاده از این ارزها فی حد نفسه منع شرعی ندارد و اگر منعی برای آن متصور باشد به لحاظ مضرات و آثار سوء متنابه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ... خواهد بود. بحث ما منحصرا بر بیت کوین نیست بلکه من‌باب مثال از بیت کوین نامبرده شده است. 🔹آیا معاملات ارزهای رمز‌پایه، مانع عدم وجود شرایط متعاقدین به نحو علم اجمالی باعث بطلان همه معاملات نمی‌شود؟ 🔹به نحو علم اجمالی می‌دانیم عده‌ای ممکن است شرایط را نداشته باشند. اما عادتاً و معمولاً بچه نابالغ و مجنون و سفیه نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. در مورد مفلس، مگر چند مورد مفلس در کل معاملات داریم و شبهه غیر محصوره است و این مقدار ضربه نمی‌زند. مگر اینکه علی‌الفرض بگوییم اکثرا اینگونه است. 🔹آیا با توجه به دو آیه «و لن یجعل الله الکافرین علی المؤمنین سبیلاً»(نساء/141) و «و لا ترکنوا علی الذین ظلموا»(هود/113) فعالیت در شبکه ارزهای دیجیتال موجب تسلط کفار و یا محور قرار دادن تصمیمات کفار بر امور مالی مسلمین نمی‌شود؟ 🔹قاعده نفی سبیل بدین معناست که راه تسلط و سروری فکری‌، فرهنگی‌، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... کفار بر مسلمین سلب شود و بر اساس این قاعده هرگونه رابطه شخصی، اجتماعی، حکومی و ... که موجب تسلط کفار شود شرعاً جایز نیست. اما فی ما نحن فیه این سؤال در حقیقت سؤال از مصداق و موضوع است نه حکم. توسل به عام (نفی سبیل) در شبهه مصداقیه ممکن نیست. 🔹برفرض اینکه بر ما محرز شد این کار باعث تسلط کفار است، فعالیت در این شبکه‌ها جایز نیست و فقه الحکومی به میان می‌آید که حکومت وظیفه دارد ورود کند. کما اینکه تمام شریان اقتصادی ما اکنون در دست دلار است و بر ما فشار می‌آورند. این استیلا هم باید برداشته شود. اما من باب ضرورت از آن استفاده می‌کنیم. 🆔 @vasael_ir