﷽
⚪️
مبانی انسانشناختی| بخش سوم.
◽️
پاسخ مکاتب مختلف علوم انسانی مدرن به برخی سوالات اساسی در مورد انسان:
1⃣
آیا سرشت انسان ذاتا خوب است یا بد است یا خنثی؟
۱.
فرویدگرایان:
انسان سرشتی اهریمنی دارد و غرائز بر او حاکم است. به ویژه غریزه جنسی و پرخاشگری که صرفا قراردادهای اجتماعی سرپوشی برای آنهاست.
۲.
تجربهگرایان (
هابز):
انسان فقط در جهت منافع خود حرکت میکند.
۳.
سودگرایان (
بنتام و میل):
همه اَعمال انسان حاصل منفعتجویی اوست.
۴.
لذتگرایان (
اپیکوریها):
انسان فقط در پی برآوردن نیاز به لذت و گریختن از مواجهه با رنج است.
۵.
رفتارگرایان (
واتسن و اسکینر):
خوبی یا بدی در اثر پاداش یا مجازات به انسان منتقل میشود نه اینکه او اساسا خوب یا بد باشد.
۶.
جامعهگرایان (
باندورا و میشل):
انسان اساسا خوب یا بد نیست بلکه محیط اوست که او را میسازد.
۷.
اگزیستانسیالیستها (
سارتر):
انسان ذاتا خوب یا بد نیست بلکه اعمال انسان است که او را خوب یا بد میکند.
۸.
نوفرویدیها (
فروم و اریکسن):
انسان استعداد خاصی برای خوب بودن دارد ولی خوب بودن او بسته به شرایط اجتماعی او دارد؛ اَعمال خوب، از نیازهای فطری اوست.
۹.
انسانگرایان (
مازلو و راجرز):
انسان استعداد خوب بودن و خوب شدن را دارد و اگر نیازهای او دخالت نکنند خوبی او بروز میکند.
۱۰.
رمانتیستها (
روسو):
انسان از بدو تولد خوبی فطری دارد و اَعمال او ناشی از شرایط مخرب اجتماعی است نه ذات او.
۱۱.
فرضیه مختار با اقتباس از نگرش اسلام:
انسان با خوبی و گرایش به خوبیها متولد میشود (کل مولود یولد علی الفطره)
استعداد بد و بدتر شدن و خوبتر شدن را دارد (فالهمها فجورها و تقویها)
پاداشها و مجازاتها در تنظیم او تاثیر دارند اما الزاما تعیینکننده نیستند.
2⃣
آیا رفتار انسان نتیجه اراده آزادانه اوست یا تحت تاثیر محیط یا وراثت یا امر ماورائی تعیین میشود؟
۱.
فرویدگرایان: جبر محیطی
۲.
تجربهگرایان (
هابز): جبر محیطی
۳.
سودگرایان (
بنتام و میل) : جبر محیطی
۴.
لذتگرایان (
اپیکوریها): تاثیر زیاد محیط
۵.
رفتارگرایان (
واتسن و اسکینر): جبر محیطی
۶.
جامعهگرایان (
باندورا و میشل) : جبر محیطی
۷.
اگزیستانسیالیستها (
سارتر): اراده آزاد
۸.
نوفرویدیها (
فروم و اریکسن): تاثیر زیاد محیط
۹.
انسانگرایان (
مازلو و راجرز): تاثیر زیاد محیط
۱۰.
رمانتیستها (
روسو): تاثیر زیاد محیط
۱۱.
فرضیه مختار با اقتباس از نگرش اسلام:
محیط و جامعه در تغییر او تاثیر دارند اما تعیینکننده نیستند و او دارای اراده آزاد برای تغییر است و این اراده تابع قوانین و ساختار هستی است.
#مبانی #انسانشناسی #انسان
⚪️
تفکر و تمدن شبکهای
⚪️
@vaseti