#اشکال بر پاسخی که برخی از صاحب نظران بیان نمودند:
🙏در ابتداء لازم است، از پاسخی که مطرح نمودید، تشکر نماییم🌹 چرا که رشدِ تحقیق، در گروِ بیان پاسخ های متعدّد و همچنین نقد کردن علمی آن پاسخ ها می باشد؛
👈و امّا بیان نقد:
📝اگر چه از جهت امکان، وجهی که ارائه فرمودید، قابلیّت تطبیق را دارا می باشد و لکن خلاف ظاهر است زیرا آن چه که این تعبیر، ظهور در آن دارد، این است که شهداء اسم مفعول بوده یعنی کفن پوشانده شده و این نیز با تفسیری که در ابتداء بیان گردید، سازگاری دارد یعنی از اسم فاعلِ {
#المُسَجُّون} اراده باب
#تفعُّل شده شود یعنی کفن شده.
🤔اساسا به نظر می رسد، تمسُّک به قرینه ای که مطرح نمودید، محلّ بحث و مناقشه می باشد چون در اذکار نماز میّت حیثیّت میّت دیده می شود نه کیفیّت موت او.
👆👈دلیل مطلب فوق نیز این است که متن نماز، برگرفته از ادعیّه ای می باشد که در متون روایی بیان شده است یعنی
#توقیفی می باشند و البته در متون روایی تعبیر به صورت مفرد یعنی {
#المُسَجَّى} به صیغه اسم مفعول ضبط شده است کما این که ظاهراً متن موجود در ادعیّه نیز همین صیغه اسم مفعول را تایید می کند؛
😍لکن همان گونه که گفته شد، از آن جایی که تعبیر {
#المُسَجُّون} به صورت جمع به هیئت اسم فاعل به کار رفته است اگرچه به مقتضای صیغه مفرد یعنی {
#المُسَجَّى} باید به صورت اسم مفعول یعنی {
#المُسَجَّون} آورده می شد ولی به همان صیغه اسم فاعل هم درست می باشد کَمَا مَرَّ تَوضِیحُهُ چون می توان آن را به معنای باب
#تفعُّل در نظر گرفت کما این که در مثل (
#فکّر) و (
#ولّى) و (
#قدّم) به اعتراف اهل ادبیات واقع شده است و اساسا به سبب وجود این مثال ها یکی از معانی باب
#تفعیل را همان معنای لازمی باب تفعُّل شمرده اند
#فلذا متکلّم می تواند از {
#المُسَجُّون} معنای باب
#تفعُّل را اراده کند یعنی کفن شده.
💢💯
#کپی با ذکر منبع و
#فوروارد مجاز است.
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️