📝 خرافات جدید لازم نداریم
#دانشطلب
🔸 آقای جوادی آملی گاهی حرفهای عجیبی میزند و یکی از بدترینهایش این بوده که: «ظاهر مردم باطن مسئولان است». بر اساس این قانون بعضیها میتوانند بگویند باطنِ شاه و درباریها خوب و خداپسندانه بود اما امام خمینی این را نفهمید و انقلاب راه انداخت. به عبارت صریحتر، مردم را فریب داد و از آن مسئولانِ پاکسیرت محرومشان کرد!
🔹 وقتی درباره سیاست و جامعه حرف میزنیم اصلا با باطن آدمها کاری نداریم چه رسد به اینکه بخواهیم برایش قانون بنویسیم. از مفاسدِ رویکرد عرفانی است که همه چیز را به لایههای درونی حواله میدهد و کنکاش درباره امور پنهانی را زمینهسازی میکند. هر جا که ظاهرِ گروهی به باطنِ دیگری ارجاع شود در عمل باب تبرئه از بدیها باز شده.
🔸 برای بنده پذیرفتنی نیست کسی در جایگاه مرجع تقلید باشد و چنان حرفی بزند چون در موضعِ اتهام به خرافهسازی قرار میگیرد. این سبک از جملهها شبیه به تقلای برخی از چهرههای مجازی است که تکجملههای گیرا اما پوچ میسازند، تکههایی که سهل و سادهاند و دهان به دهان میگردند اما در واقع گمراهی را جای آگاهی مینشانند.
🔹 خرافات معمولا روحیه سادهسازی و سرزنشگری عوام را ارضا میکنند. مثلِ سالخوردههایی که میگویند تربیت شاه جوانهایی ساخت که از کشور دفاع کردند اما از تربیت جمهوری اسلامی فلان و بهمان درآمد. آخرش هم معلوم نمیشود اگر تربیت شاه درست بود چرا همان جوانها شاه را پایین کشیدند؟ یا چرا در زن و بچه خودش اثر نکرد؟
🔸 در عصر مجازی بیش از گذشته باید مراقب باشیم و اول به خودِ سخن نگاه کنیم نه صاحبش. مهم نیست گوینده متشرع باشد، واعظِ خوشزبان، عالِمی شناخته شده یا حتی مرجع تقلید، وزنِ حرف با خودش معلوم میشود. جامعه ما پر شده از نقلهای ضعیف که حتی در زبانِ دیندارها میچرخد اما کارکردشان در عمل، ضد منطق و اصلاحِ جامعه بوده.
🔹 وظیفه علما است که جملههایی مثل «الملک لا یبقی مع الظلم» و «الناس علی دین ملوکهم» که به عنوان حدیث نقل میشوند اما به راحتی قابل نقض هستند را از ذهن عوام بیرون کنند. همینطور جملاتی مثل «در غرب اسلام دیدم» که به سیدجمال منسوب شده. این باورهای سُست، تقدیری و شاعرانه را باید به نقد بکشیم نه اینکه به فهرستشان اضافه کنیم.
@maktubaaat
ذره بین🇮🇷
@zarrehbin🇮🇷