مفهوم مصلحت در فقه شیعه چیست
در فقه شیعه احکام بر پایه مصلحت است، هر چیزى که مصلحت ملزمه داشته باشد آن واجب است و هر چیزى که مفسد قابل ملاحظه داشته باشد آن حرام است. عالمان شیعه مى گویند هیچ حکم ایجابى در اسلام از مصلحت تهى نیست و هیچ حکم تحریمى فعلش از مفسده تهى نیست. تمامى احکام بر پایه مصالح و مفاسد واقعى بنا شده است. لیکن مصلحت بر دو نوع است «پایدار» و «ناپایدار» اگر مصلحت پایدار باشد حکمش هم پایدار است. و اگر مصلحت موقتى باشد حکمش هم موقتى است. احکامى که ثابتند و مصلحت پایدار دارند به زمان و مکان و موقعیّت خاصى وابسته نیستند امّا احکام متغّیر وابسته به زمان و مکان و موقعیّت ویژه اند.
مفهوم مصلحت در حکومت اسلامی [وظایف حکومت اسلامی]
https://hawzah.net/fa/Resaleh/View/24537/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D9%85%D8%B5%D9%84%D8%AD%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%88%D8%B8%D8%A7%DB%8C%D9%81-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C