eitaa logo
فدائیان اسلام
121 دنبال‌کننده
610 عکس
72 ویدیو
9 فایل
بزرگداشت نام و یاد همه شهداء بویژه شهداء فدائی اسلام و رهبر‌عالیقدرش حضرت سید مجتبی نواب صفوی ارتباط با مدیر : @AGHAYEZIA
مشاهده در ایتا
دانلود
فدائیان اسلام
🪟🎐🪟🎐🪟🎐🪟🎐🪟5⃣ ......همچنین مسئله ارتباط فکری آنها با #اخوان_المسلمین را زیر سوال می‌بردند . ✈️شهید
🪟🎐🪟🎐🪟🎐🪟🎐🪟6⃣ .....درباره همراهی با کودتا نیز دستاویز خرده‌ گیران ،‌ روزنامه «» است که روز 29 مرداد 32 منتشر شده و در آن تیتر درشت "سربازان جهاد مقدس؛ ملت تشنه خون است"! به چشم می‌خورد و کاریکاتوری از مصدق که با دست ملت در حال خفه شدن است. (تصویر ذیل ).👇 🍀باید گفت روزنامه نبرد ملت ارگان رسمی فدائیان نبوده و تنها بازتاب گرایشات و تمایلات مرحوم امیرعبدالله سردبیر آن بود که مدتی از اعضاء فدائیان اسلام بود و پس از چندی به سبب بعض اختلافات پیش آمده از این جمعیت جدا شد ، ولی بعدها‌ و در مصاحبه های پس از انقلاب از این جدائی ابراز ندامت و پشیمانی کرد . 📜این روزنامه به صاحب امتیازی امیرعبدالله کرباسچیان، در زمان اوج گیری نهضت ملی تا یک سال و اندی از زمامداری دکتر محمد ، تنها روز نامه رسمی ارگان مطبوعاتی فدائیان اسلام به شمار می‌رفت . 🗳 کرباسچیان پس از آزادی شهید نواب صفوی از زندان در دوره مصدق و مخالفتهایشان باکنار نهادن شهید سید عبدالحسین ، که بعض اعضاء به دلیل اختلافاتی در پی آن بودند ، از فداییان اسلام جدا شد و از اوایل سال 32 تا زمان کودتا، نبرد ملت تنها آئینه‌ای از گرایشات و تمایلات شخصی کرباسچیان بود. و ارتباطی به مواضع جمعیت فدائیان اسلام نداشت فدائیان اسلام بعد از اختلاف با کرباسچیان، ارگان رسمی خود را روزنامه «» قرار دادند. @sayyedmojtabanavvabesafavi
🪟🎐🪟🎐🪟🎐🪟🎐🪟7⃣ .....نواب صفوی از جمله مخالفان سرسخت دخالت‌های بیگانه به‌ویژه انگلستان در ایران بود. چه در ماجرای ملی شدن که اگر آنها نبودند نفت هیچگاه از سیطره انگلیس بیرون نمی‌آمد و چه در ماجرای تحریک مسلمانان برای بازپس‌گیری سرزمین‌هایشان از که با چراغ سبز بریتانیا به رفته بودند . این مواضع نشان از علت مشروعیت زدایی عمال انگلیس از شخصیت‌های مجاهد دارد. تا به بهانه بازخوانی تاریخ حملات خود را متوجه فدائیان اسلام کنند . 🔹از این قبیل کارها را پیش از این از سوی شبکه سلطنتی بی بی سی در ارتباط با آیت‌الله کاشانی شاهد بودیم. 🔹 آنها یک‌ روز فیلمی از افتتاح مجلس هفدهم را نشان می‌دهند و می‌گویند مربوط به دیدار کاشانی از خانه محمد مصدق فردای کودتا است! 🔹و روز دیگر اسناد جعلی از دخالت وی در کودتا را منتشر کردند. نواب صفوی نیز مانند آیت‌الله کاشانی در دوران حیات خار چشم انگلیسی‌ها بود و روزنامه‌های انگلیسی بعد از شهادت وی این تیتر را زدند: 📜 "نواب صفوی مردی که منافع انگلستان را در خاورمیانه به خطر انداخته بود اعدام شد." پس بی‌دلیل نیست که جریان انگلیسی به‌دنبال ترور شخصیت انسانی باشد که آوازه مبارزات او علیه استعمار پیر در تمام کشورهای منطقه پیچیده بود. @sayyedmojtabanavvabesafavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🪟🎐🪟🎐🪟🎐🪟🎐🪟8⃣ 🟡آیت‌الله بروجردی در برخی موارد کمک‌هایی را به فدائیان اسلام می‌رساند و آنها را یاری می‌کرد همچنین دستِ باز نواب و همرزمش شهید واحدی در یارگیری از میان طلبه‌ها ، که تعداد زیادی از شاگردان امام و آیت‌الله بروجردی را سمت خود جذب کرده بودند، گواهی بر عدم مخالفت متولیان آن زمان حوزه با نواب صفوی بود‌ . البته در این میان نباید نقش برخی نفوذی‌ها در بیت آیت‌الله بروجردی را نادیده گرفت که درصدد بودند رابطه ایشان را با شخصیت‌های مجاهد آن زمان همچون امام و فدائیان تیره کنند که در نهایت به زد و خوردی میان فدائیان اسلام و عده ای به سردمداری شخصی به نام «شیخ علی لر» از طرفداران مرحوم بروجردی منجر شد. 🔹آیت‌الله (۱) وصی حضرت امام خمینی که سابقه عضویت فدائیان اسلام را نیز داشت ، در مصاحبه‌ای با تسنیم درباره نظر امام راحل درباره نواب می‌گوید "من در طول این 25 سالی که در خدمت امام بودم یک کلمه از امام علیه نواب نشنیدم و از آن طرف هم این که امام نواب را محور قرار بدهد و ترویج و تبلیغ کند این هم نبود به حساب اینکه امام یک مسائل بالاتری را در نظر داشت. از رفتار و حرکات امام پیدا بود که با روش و رفتار مرحوم نواب موافق بود نه مخالف منتهی صلاح را در این ندید که نواب را مطرح بکند و اذهان را متوجه او کند." 🔹امام خمینی نیز بعد از محکوم شدن نواب صفوی به اعدام، نزد آیت‌الله بروجردی رفته و تقاضای وساطت نزد شاه می‌کند و ایشان نیز با این استدلال که شاه چنین کاری نخواهد کرد، واسطه نمی‌شوند. @sayyedmojtabanavvabesafavi پایان بحث توئیتروریسم انگلیسی علیه شهید «نواب صفوی»
۱ _آیت الله سید جعفر کریمی دیوکلایی (زاده ۱۳۰۹ – درگذشته ۹ فروردین ۱۳۹۹)، فقیه و سیاستمدار و رئیس شورای استفتائات رهبر در سال ۱۳۰۹ در روستای دیوکلای بابل متولد شد. تحصیلات خود را در حوزه‌های علمیهٔ بابل، قم و نجف انجام داد. پس از فوت سید مصطفی خمینی، حضرت امام ایشان را در امور مرتبط به وجوه شرعیه به عنوان وصی خود برگزیدند .‌ در دورهٔ حضور در نجف تا سال ۱۳۵۷، کریمی در درس امام حضور داشت و مسئول نوشتن پاسخ استفتائات تحت نظارت ایشان بود. با انتخاب آیت الله خامنه‌ای به رهبری، مسئول شورای استفتائات دفتر رهبری در قم شد. از جمله مسئولیت‌های دیگر آن مرحوم ، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی به نمایندگی از مازندران، نمایندگی حضرت امام در شورای عالی اقتصاد، ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات شرع با حکم حضرت امام در سال ۱۳۶۱، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های اول و سوم از مازندران و عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده‌است.ایشان در ۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ در سن ۹۰ سالگی بعلت عارضهٔ قلبی درگذشت . @sayyedmojtabanavvabesafavi
فدائیان اسلام
  23 جمادی الاخر مصادف است با سالگرد درگذشت روحانی ای که مدافع اصلاح حوزه بود و با آزادی بیان موجود
این مسائل دال بر آنست که اختلاف در سبک مدیریت حوزه و نحوه برخورد با مسائل جاری روز و موضعگیری های سیاسی و نقش مخرب و سعایتها و کارشکنی های بعض عوامل بیت در دامن زدن به تفرقه و بزرگنمائی این اختلافات و نهایتا جدائی و طرد برخی از بزرگان و جریانات اصیل حوزوی از بیت مرجعیت ، تنها منحصر به جمعیت فدائیان اسلام نبوده بلکه به شخصیتهای شاخص دیگری از جمله حضرت امام (ره) و امثال آیت الله شیخ مرتضی حائری( فرزند مؤسس حوزه قم) وبرخی آیات بزرگوار نیز تسری داشته است ! که البته بدلیل رعایت وحفظ حرمت مرجعیت و وحدت حوزه میزان بروز و ظهور آن بسته به سلائق و داب گروهها و شخصیتها تا حدودی متفاوت بوده و بعضا یا سرپوش گذاشته شده و یا تنها به انزوا و یا قطع ارتباط بابیت مرجعیت انجامیده است . وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِمٰا يُوعُونَ و الله از آنچه در دل پنهان می دارند، کاملاً آگاه است الانشقاق(آية: 23) @sayyedmojtabanavvabesafavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅 بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله و شیخ مرتضی حائری و برخی اعاظم ( هیئت مصلحین حوزه ) 1⃣ ◾️بعد از رحلت در بهمن ماه سال ۱۳۱۵ سه تن از علمای بزرگ حوزه یعنی حضرات آیات ٬ و محمد_خوانساری اداره حوزه را بر عهده گرفتند.  🔺اما اختلاف نظرهای موجود میان مراجع از جانب مریدان دامن زده می‌شد. کار به جایی رسید که افرادی مانند مرحوم صدر و آقای خوانساری در امور مالی دخالت نکنند. از این رو، طلاب در وضع معیشتی نامساعدی به سر می‌بردند. 🔻از سوی دیگر با برکناری رضاخان در شهریور ۱۳۲۰ اوضاع برای حوزه تغییر کرده و راه تنفسی ایجاد شده بود. در این شرایط حوزه به فقیهی جامع‌الشرایط٬ دلیر و نیرومند نیازمند بود تا بتواند آن حوزه ورشکسته و در هم ریخته را به پایگاه استواری تبدیل کند. 🔸بهترین گزینه برای این امر حاج آقا بود. ایشان تحصیلکرده نجف و از شاگردان آخوند خراسانی و سید کاظم یزدی بود. می‌گویند در درس آخوند هفتصد- هشتصد نفر شرکت می‌کردند و آخوند معمولاً به سوالات توجه نمی‌کردند اما وقتی سؤال و اشکال می‌کردند ایشان کاملاً ساکت می‌شدند و به بیانات ایشان گوش می‌دادند. 🔹 از قضا کسالتی برای ایشان پیش می‌آید و به تهران و بیمارستان فیروزآبادی منتقل می‌شوند. بزرگان و مدرسان حوزه خدمت ایشان رسیده و تقاضا می‌کنند ایشان مقیم قم شوند. در این میان حاج آقا روح‌الله خمینی رفت‌وآمدهای متعددی را به بیمارستان داشتند و نقش عمده‌ای را جهت اقامت ایشان در قم ایفا کردند. حتی گفته می‌شود ایشان گاهی پنجاه تا شصت نامه برای علمای سراسر کشور دستنویس می‌کردند که از آقای بروجردی بخواهند به قم تشریف بیاورند. https://howzeh100.ir/?id=48kw20iy @sayyedmojtabanavvabesafavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله و شیخ مرتضی حائری و برخی اعاظم ( هیئت مصلحین حوزه ) 2⃣ ☀️حاج آقا روح‌الله معتقد بود: مرجع تقلید شیعیان باید در ایران سکونت داشته باشد و ایرانیان نیز او را بشناسند؛ زیرا اکثر مقلدان مراجع مقیم عراق را ایرانیان تشکیل می‌دهند. لذا شایسته است ایران پایگاه تقلید شود، نه عراق. 🔹از سوی دیگر حضور آقای بروجردی در قم سبب تقویت حوزه علمیه قم و علمای ایران می‌شود و اینکه تمرکز مرجعیت در قم می‌تواند مراجع تقلید را از نزدیک در جریان رویدادهای سیاسی کشور قرار دهد. شاید ایشان یکی از دلایل مهم ناکامی مشروطیت و استقرار دیکتاتوری رضاخان را دوری مراجع تقلید عراق از ایران می‌دانست. 🔹آیت‌الله بروجردی اوضاع را مناسب دانسته و دعوت علما را پذیرفت و درسال ۱۳۲۳ وارد قم شدند. بعد از ورود آقای بروجردی و رقابت و معارضه‌ای نبود.  🔹آیت‌الله صدر محل نماز خود را به ایشان تفویض کرد و آیت‌الله حجت وقت و محل تدریس فقه خود را که از مرحوم حائری داشت واگذار و آقای خوانساری هم کمال تواضع را در مقابل ایشان رعایت می‌کرد. 🔹با ورود و استقرار آیت‌الله درس و بحث حوزه رونق گرفت. بیشتر کسانی که به شهرستان‌ها رفته بودند دوباره به حوزه بازگشتند و نیز افرادی از حوزه‌های دیگر جذب حوزه قم شدند. ☀️حاج آقا روح‌الله شب و روز با ایشان بود. کارهای ایشان را انجام می‌داد و برای اینکه ایشان را در قم نگه دارد از هیچ فعالیتی دریغ نداشت. حاج آقا روح‌الله در حالی که در عالی‌ترین سطح حوزه تدریس می‌کرد برای تقویت آیت‌الله به‌طور فعال در درس ایشان شرکت می‌کرد. یک‌بار هم با ارسال نامه‌ای به خطیب نامدار فلسفی خواسته بود تا با استفاده از نفوذ خود از تجار خیرخواه جهت تامین شهریه آیت‌الله کمک بگیرد. 🔹بدین ترتیب مقام اول را در نزد آیت‌الله بروجردی پیدا کرد. آیت‌الله همیشه ایشان را در پهلوی خود می‌نشاندند و در مسائل مهم و خصوصاً سیاسی بدون مشورت با ایشان تصمیم نمی‌گرفتند. همین امر باعث شده بود حاج آقا روح‌الله را وزیر امور خارجه آیت‌الله بنامند https://howzeh100.ir/?id=48kw20iy @sayyedmojtabanavvabesafavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله و شیخ مرتضی حائری و برخی اعاظم ( هیئت مصلحین حوزه ) 3⃣ همان ابتدا برخی از اطرافیان آیت‌الله موقعیت حاج آقا روح‌الله رابرنمی‌تابیدند، اما چاره ای نداشتند؛ چرا که آیت‌الله٬ حاج آقا روح‌الله را چشم و چراغ حوزه می‌دانستند. یک‌بار آیت‌الله حاج آقا روح‌الله را با اختیارات تام برای موضوعی به مشهد فرستاد٬ در موضوع مشابهی در نهاوند باز حاج اقا روح‌الله نماینده آیت‌الله بود. یک‌سال پس از ورود آیت‌الله به قم ایشان به قصد زیارت عازم مشهد شدند و حاج آقا روح‌الله را به جای خود مسئول اداره حوزه نمودند. از روحانیانی بود که گرایش‌های اشتراکی(سوسیالیستی) داشت. وی پس از بازگشت از اروپای شرقی و ورود به قم موجبات درگیری‌های شد که با دخالت آیت‌الله از قم اخراج شد. «ترقی» برای شرح واقعه به دیدار آیت‌الله بروجردی رفت اما ایشان مسئله را به حاج آقا روح‌الله ارجاع داد و وی طی مصاحبه‌ای به شرح واقعه پرداخت. اما در مهمترین مأموریت‌ها حاج آقا روح‌الله از طرف آیت‌الله و دیگر علما دوبار با شاه ملاقات کرد تا نقطه نظر علما را به شاه تأکید نماید. https://howzeh100.ir/?id=48kw20iy @sayyedmojtabanavvabesafavi ادامه دارد ....
🌅بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله و شیخ مرتضی حائری و برخی اعاظم ( هیئت مصلحین حوزه ) 4⃣ ✳️ برنامه اصلاح حوزه لزوم اصلاحات و سرو سامان دادن به مسائل حوزه در این دوران نیز مطرح بود. ❇️ آیت‌الله بروجردی معتقد بود: حوزه قم شهری است که دروازه ندارد. حوزه به روی اشخاص مختلف باز است؛ افراد صالح و ناصالح از هم ممتاز نیستند، ای کاش نظمی بود و برنامه‌ای. به‌دنبال نزاعی که بین طلاب در مدرسه فیضیه ایجاد شده بود برنامه جدی‌تر شد و هیئتی با عنوان حوزه از طرف آیت‌الله مأمور شدند تا در مورد اموری از قبیل امتحانات حوزه٬ کیفیت پرداخت شهریه٬ اخذ وجوهات٬ ملاقات اشخاص با زعیم حوزه و…. کار کرده و بیشنهادهایی را ارائه کنند. ❎ اعضای هیئت عبارت بودند از: حاج آقا روح‌الله خمینی٬ حاج سید احمد زنجانی سید ابوالقاسم اصفهانی٬ حاج آقا مرتضی حائری٬ حاج اقا محمد باقر طباطبایی سلطانی٬ حاج سید محمود روحانی٬ سید زین العابدین سلطانی و آقا ریحان الله گلپایگانی پس از آنکه کارهای مقدماتی انجام شد به یک‌باره آیت‌الله بروجردی از ادامه کار امتناع کرد. چند تن از اعضا به منزل آیت‌الله رفتند. در میان گفت‌وگوها مشاجره در گرفت. ❇️آقا فرمودند: “از کجا بدانم می‌خواهید اصلاح کنید.” آقا مرتضی حائری با عصبانیت می‌گوید: آقا یعنی ما مفسد هستیم؟ پدر من حوزه‌ای به آن خوبی تشکیل داده، حال ما مفسد هستیم؟ این را گفت و عمامه‌اش را بر زمین زد. یکی از اطرافیان حاج آقاروح‌الله هم استکان چایی را که در دست داشت به دیوار زد که شکست. آقای بروجردی بلند شد و به اندرون رفت. یکی از موارد اصلاحی، مشورت آیت‌الله در مورد مصرف وجوهات با هیئت بود، برداشت آیت‌الله این بود که مسلوب الاختیار می‌شود. https://howzeh100.ir/?id=48kw20iy @sayyedmojtabanavvabesafavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله و شیخ مرتضی حائری و برخی اعاظم ( هیئت مصلحین حوزه ) 5⃣ ❇️ یکی دیگر از موارد، سامان دادن به بیت بود. هنگامی که ایشان نبودند علمای بلاد و دیگران مراجعه می‌کردند، ساعت‌ها معطل می‌شدند، اما کسی نبود به آنها رسیدگی کند. ✳️ مرحوم دوانی نقل می‌کند: روزی به خانه آیت‌الله رفته بودم، دیدم برخی از آقایان هیئت را مسخره می‌کنند که می‌خواهند چه بکنند و سرپرست وقت فیضیه تقلا می‌کرد که عزل نشود. کاملاً پیدا بود که برای این کار تبانی کرده اند. ❎به دنبال شکست طرح حوزه به مشهد مهاجرت کرد و نزدیک شش ماه در مشهد ماند اما آیت‌الله بروجردی با واسطه ایشان را باز گرداند. هم لب فرو بست و کناره‌گیری انتخاب کرد و در مجالس کمتر شرکت می‌کرد. نیز به تهران مهاجرت کرده بود. وی خود گفته بود: بر اثر شکست طرح آقای خمینی برای اصلاح حوزه که من هم از فعالین آن و شاگرد ایشان بودم از اطرافیان آیت‌الله بروجردی شکست خوردم، اطرافیان طوری مرا از نظر اقای بروجردی انداخته بودند که هر چه کردم مرا احضار کنند تا حضوراً عرایضم را عرض کنم نتیجه‌ای نگرفتم، حتی نامه‌ای نوشتم و به آقای منتظری دادم تا به آیت‌الله برساند، اما آقای بروجردی نامه را نگرفته بود. @sayyedmojtabanavvabesafavi https://howzeh100.ir/?id=48kw20iy ادامه دارد .....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله و شیخ مرتضی حائری و برخی اعاظم ( هیئت مصلحین حوزه ) 6⃣ این سالها مصادف با فعالیت فداییان اسلام و نفوذ آنها در حوزه علمیه قم بود. آیت‌الله حوزه علمیه قم را مرکز تعلیم و تربیت سپاهیان حافظ و مروجین تشیع می‌دانست و درصدد بود این مرکز را از گزند فتنه و هیاهوهای زودگذر سیاسی ایمن نگه دارند و معتقد بود ما حق نداریم سرمایه روحانیت و مرجعیت حوزه را به راحتی مصرف کنیم. از این رو در پایان یکی ازدرسهای خود مطرح کردند که چرا هر روز به بهانه‌ای درس‌های حوزه را تعطیل می‌کنید. فداییان طلاب جوان را جذب کرده و تندروی‌هایی نسبت به آیت‌الله بروجردی اعمال می‌کردند. از این رو موجبات بدبینی آیت‌الله را فراهم آورده بودند. آیت‌الله بروجردی یک‌بار هم گفته بودند: من نمی دانم چرا برخی از آنهایی که ادعای عقل می‌کنند و عقلای حوزه هستند از آنها دفاع می‌کنند. حاج آقا روح‌الله گرچه تندروی‌های اینها را قبول نداشت اما گفته بود اینان بدون هیچ آلت و اسلحه‌ای فقط با سخنرانی با دستگاه در افتادند و دستگاه را به وحشت انداختند. به دنبال ترور نا موفق حسین علاء در سال ۱۳۳۴ فداییان دستگیر شدند، در شرایطی که احساس می‌شد کارها به کندی انجام می‌گیرد فداییان صبح روز ۲۷ دی ماه ۱۳۳۴ به شهادت رسیدند. حاج آقا روح‌الله برای جلوگیری از اعدام فداییان چندین بار به دفتر آیت‌الله مراجعه کردند اما نتیجه نگرفتند. دو نامه هم یکی به صدرالاشراف و دیگری برای سید محمد بهبهانی فرستاد و از آنها خواست تا در این‌باره اقدام کنند. احتمالاً حاج آقا روح‌الله محاکمه و اعدام فداییان و از جمله نواب صفوی را به معنای انتقام از روحانیت سیاسی و مبارز تلقی می‌کرد. آیت‌الله بروجردی قطعاً با اعدام آنها موافق نبود و گمان می‌کرد که دولت تنها به محاکمه آنها اکتفا خواهد کرد، لذا اقدام مؤثری انجام نداد. @sayyedmojtabanavvabesafavi https://howzeh100.ir/?id=48kw20iy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله و شیخ مرتضی حائری و برخی اعاظم ( هیئت مصلحین حوزه ) 7⃣ ⏏️طرح اداره موقوفات در سال ۱۳۳۱ به همرا دونفر از دوستان و هم فکران خود طرحی تهیه کرد که بر اساس آن موقوفات کشور زیر نظر مراجع تقلید اداره و مصرف می‌شوند. قرار بود این طرح پس از تایید آیت‌الله بروجردی در مجلس شورای ملی طرح و تصویب شود اما طرح حاج آقا روح‌الله دربیت آیت‌الله با بی اقبالی مواجه شد و ناکام ماند. @sayyedmojtabanavvabesafavi https://howzeh100.ir/?id=48kw20iy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅بررسی مناسبات آیت‌الله بروجردی و حاج آقا روح‌الله و شیخ مرتضی حائری و برخی اعاظم ( هیئت مصلحین حوزه ) 8⃣ 💠بست‌نشینی در بیت آیت‌الله بروجردی بعد از دکتر ، آیت‌الله و مظفر همکاری‌هایی باهم داشتند و هر دو با روابطی تیره داشتند، به‌طوری که زاهدی علیه آیت‌الله کاشانی اقداماتی انجام داده بود، 💠عده‌ای از طرفداران آقای کاشانی و بقایی به قم و بیت آیت‌الله بروجردی آمده و بست‌‌نشینی اختیار کرده بودند. هدف آنها ترغیب آیت‌الله برای مخالفت با زاهدی بود. آیت‌الله بروجردی با شهربانی تماس گرفته و خواسته بود اینها را از دفترش بیرون کنند. اینجا بود که حاج آقا روح‌الله به همراه شیخ مرتضی حائری به آیت‌الله بروجردی معترض می‌شوند. آیت‌الله بروجردی هم اوقاتش تلخ شده و هر دو را زیر کوران عصبانیت خود گذاشته بودند. @sayyedmojtabanavvabesafavi https://howzeh100.ir/?id=48kw20iy ادامه دارد ....