🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام
📝گفتاری از استاد خسروشاهی
(بخش نخست)
قسمت ۲_ اما مسئله «#ارهاب» که در عربی به معنای ترساندن دشمن است، اصولاً در مورد کارهای تروریستی کاربرد ندارد و صریح آیه شریفه در سوره انفال: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» نشان میدهد که تجهیز و آماده سازی نیروهای مسلمان برای ترساندن دشمن خدا و یک ضرورت و امری واجب است.
🔺 بدین ترتیب و با توجه به معنی ارهاب و ترهیب، نام گذاری تروریستها در بلاد عربی به ارهابیون، فاقد مفهوم واقعی است و تکرار آن در بعضی از محافل ما هم نوعی تقلید غلط و بی معنی از کلمه ارهاب و ارهابیون است. پس
🔺 تنها مصداقی که اقدامات فدائیان اسلام را میتواند پوشش دهد، همان دفاع مشروع و مقدس از جان و مال و ناموس مسلمانان است.
بی مناسبت نیست که در این زمینه اشاره ای فهرست وار به اندیشههای بعضی از فقهاء بزرگوار قدیم و یا معاصر داشته باشیم.
البته یادآوری این نکته ضروری است که متأسفانه مسئله دفاع از جان و مال و ناموس در اغلب کتب فقهی قدیم ما، عنوان مستقل و باب خاصی مانند کتاب «الجهاد» ندارد، بلکه
بعضی از آن بزرگواران مسئله دفاع را در ضمن بحث «جهاد» مطرح ساخته و به تبیین چگونگی دفاع و اقسام آن پرداخته اند.
علامه بزرگوار #مرحوم_آیت_الله_شیخ_جعفر_کاشف_الغطاء در جلد چهارم اثر نفیس خود: «کشف الغطاء»، تقسیم بندی علمی روشنی از جهاد و دفاع دارد که به نظر میرسد کامل ترین تقسیم بندیها در کتب فقهی پیشین ماست.
📔📍آیت الله کاشف الغطاء اصولاً جهاد را به پنج نوع تقسیم میکند:
1ـ جهاد برای حفظ وطن و میهن و جامعه اسلامی از هجوم کفار؛
2ـ جهاد برای دفع متجاوزان از تسلط بر جان و مال و ناموس مسلمانان؛
3ـ جهاد با کفاری که با گروهی از مسلمانان در حال نبرد و جنگ هستند؛
4ـ جهاد برای آزادسازی سرزمینهای اسلامی اشغال شده و طرد دشمنان متجاوز؛
5ـ جهاد ابتدایی برای گسترش و ترویج اسلام...
📍 علامه کاشف الغطاءدر این تقسیم بندی، اصولاً
چهار قسم نخست را از مصادیق «جهاد دفاعی» میداند و جهاد قسم پنجم را که «جهاد ابتدایی» است منوط به اذن خاص امام میخواند
و سپس وجه تمایز این دو نوع جهاد را تبیین و روشن میسازد و توضیح میدهد که
یک نوع دیگر از عناوین جهاد که دفاع از نفس و مال و ناموس است، در عین اینکه نوعی جهاد است، ولی عنوان اصطلاحی «جهاد» بر آن تطبیق نمیکند، بلکه آن را باید «دفاع» نامید.
در این میان،
#فقیه_نامدار_شیخ_طوسی هم در کتاب معروف «المبسوط» شاید برای نخستین بار، بابی را تحت عنوان «کتاب الدفع عن النفس» باز کرده و مسائل مختلف آن را بیان میکند
که طالبین تفصیل میتوانند به اصل کتاب مراجعه کنند.
مرحوم علامه حلی هم در کتاب «شرایع» بابی درباره دفاع مشروع و مسائل آن باز کرده و برای مسئله دفاع اهمیت ویژه ای قائل شده است و همینطور فقهای دیگر قرون ماضیه که هر کدام به نحوی و نوعاً به اجمال، به آن پرداخته اند.
اما از فقهای بزرگ معاصر،
📍مرحوم ،#امام_خمینی (ره) در جلد اول #تحریر_الوسیله بیان جدیدی در مسئله دفاع مطرح کرده و دو نوع دفاع، یعنی دفاع سازمان یافته در مقابل متجاوزان به سرزمین و امت اسلامی و دفاع فردی و گروهی در مقابل تجاوز به نفس و ناموس و مال را تحت یک عنوان مورد بحث و بررسی قرار داده و به مفهوم «تجاوز» نیز توسعه بیشتری داده؛ یعنی آن را فقط در مورد تجاوز فیزیکی منحصر نساخته بلکه هر نوع سلطۀ اجنبی اعم از: فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را از مصادیق تجاوز شمرده است، که مستلزم اقدام به #دفاع است.
فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
ادامه 👇
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام
📝گفتاری از استاد خسروشاهی
(بخش نخست)
قسمت ۳_
بعضی از فقهای معروف عصر ما، مانند #مرحوم_آیت_الله_سید_عبد_الاعلی_سبزواری در جلد پانزدهم #مهذب_الاحکام دفاع را از امور #ارتکازی در نزد عقلاء میداند و میگوید که «اصولاً دفاع از نفس» جزء امور فطری در نهاد انسان و هر موجود زنده است.
استاد بزرگوار ما
#مرحوم_علامه_سید_محمدحسین_طباطبایی هم در جلد 2 #تفسیر_المیزان در همین رابطه مینویسد: «اگر در فطرت انسانی چنین اصل مسلمی به ودیعت نهاده نشده بود، هیچ گونه دفاعی از انسان سر نمیزد.» پس در واقع اعمال دفاعی انسان مستند به فطرت او است.
ما در این بحث مقدماتی کوتاه برای اینکه آن را بسط ندهیم فقط به مسئله دفاع از دیدگاه امام خمینی اشاره میکنیم که آن را در مسئله تجاوز فیزیکی یا نظامی منحصر نمیکند، بلکه هر نوع تجاوز اعم از سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را هم شامل آن میداند که مستلزم دفاع است.
ایشان در جلد نخست «#تحریر_الوسیله» مطلبی را عنوان میکند که ترجمه خلاصه آن چنین است:
🖊... اگر این ترس به وجود آید که کفار از نظر سیاسی و اقتصادی بر سرزمینهای مسلمانان سلطه و نفوذ پیدا کنند و این سلطه موجب گردد که مسلمین در عمل، اسیر سیاسی یا اقتصادی کفار شوند و اسلام و مسلمانان خوار و زبون گردند، دفاع واجب است؛ دفاع با وسائلی که شبیه به وسائل دشمن باشد و یا همراه با «دفاع منفی» با تحریم هر نوع معامله ای با آنان.
🗒سپس مینویسند:
در دفاع از بلاد مسلمین در مقابل هجوم دشمن حضور امام و اجازه نایب خاص و عام او لازم نیست و بر هر مُکلفی واجب است که بدون هیچ قید و شرطی، با هر وسیله ممکن، به دفاع بپردازد.
با توجه به این مقدمه و تعاریف مطرح شده توسط فقهای عظام، به ویژه معاصرین، این نوع
دفاع مشروع را هرگز نمیتوان ضمن عنوان ترور و «فتک» و «غیله» مورد بررسی قرار داد بلکه اقدام به آن، بر هر کسی که توان دفاع را دارد، با مراعات شرایط و امکانات، یک واجب شرعی خواهد بود و البته این حکم به مفهوم آن نیست که هر کسی که بتواند سلاحی تهیه کند، به عنوان اقدام دفاعی، دست به کارهایی بزند که با موازین شرعی منطبق نیست.
📌 یعنی: در اقدام دفاعی اگرچه اذن امام شرط نیست، اما مسئله تشخیص صحیح و تعیین مصداق متجاوز، اهمیت ویژه ای دارد و بدون حجت شرعی، اقدام به آن مشروع نخواهد بود. به عبارت دیگر: انجام یک تکلیف دفاعی، به مقدماتی نیاز دارد که با ملاحظه همۀ جوانب و همه موازین شرعی میتوان به آن اقدام نمود و به محض مخالفت فرد یا گروهی با عقاید سیاسی ما، نمیتوان تحت عنوان دفاع! به شخصیت حقیقی و یا حقوقی وی حمله کنیم که در این صورت ما خود متجاوز خواهیم بود، پس راه حل اساسی برای ورود به این فاز عملیات، مشورت مقدماتی با صاحبان عقل و ملتزمان شرع و آگاهان به امور است که انسان را از اشتباه در محاسبه مصون میدارد.
آنچه گذشت اشاره کلی و مقدماتی بحث فقهی در این زمینه است.
📈 حال باید دید دیدگاه یا اجتهاد رهبری فداییان اسلام در این مورد چگونه بوده و شهید نواب صفوی با استناد به کدام موازین فقهی ـ شرعی به اقدام مسلحانه و حذف عناصر خطرناک و عامل دشمن، میپرداخت؟
فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
ادامه 👇
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام
📝گفتاری از استاد خسروشاهی
(بخش نخست)
قسمت ۴_به نظرم بهتر است که در اینجا، متن نوشته خود شهید نواب صفوی را که اینجانب آن را در کتاب «فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد، اندیشه» آورده ام، نقل شود که در واقع نظریه فداییان اسلام را به طور شفاف، روشن میسازد و همآهنگی آن را با فتاوی و نظریات فقهاء عظام نشان میدهد.
🖊 شهید نواب چنین مینویسد:
«... در اینجا برای روشن شدن اذهان عموم مردم و آشنایی جامعه به علت کشتن هژیر و امثال او، ناگزیریم که از دو نظر مطلب را مورد دقت قرار دهیم: 1) از نظر شرع و دین خدا؛ 2) از جهت عرف و اجتماع. و با یک تحقیق فقهی کوتاه این مسئله و معضل را حل کرده و موجبات عرفی و اجتماعی آن را هم به اختصار ذکر میکنیم:
#دفاع از ضروریات دین است، فرع ششم از فروع دهگانه اسلام، جهاد است که در کتب فقهی آن را به دو نوع تقسیم کرده اند: 1) جهاد ابتدایی؛ 2) جهاد دفاعی ـ که جهاد دفاعی را فقط «دفاع» هم میگویند ـ جهاد ابتدایی که به معنای لشکرکشی قشون اسلام به ممالک کفر برای هدایت و تسلیم آنها در برابر اسلام است، در زمان غیبت امام علیه السلام ممنوع بوده و جایز نیست؛ ولی جهاد دفاعی یا دفاع، در همه ازمنه واجب و فطری است و اکنون به تشریح تقسیم بندی دفاع در اسلام میپردازیم.
📂 اسلام میگوید: اگر به مال مسلمانی هجوم شد، بایستی دفاع کند و مال خود را بازستاند تا زمانی که خطر برای جانش پیش نیاید. و زمانی که به جانش هجوم شد، بایستی به دفاع بپردازد تا موقعی که دین و ناموسش در خطر نیفتاده باشد. و آن هنگامی که دین و ناموس فرد یا اجتماعی در معرض هجوم واقع شد، بایستی جان و مال را در این راه فدا نمود. پس طبق این تقسیم، دین و ناموس یعنی اعتقاد و ایمان و عفت بشر که فوق هر چیزی است، از نظر ارزش و اهمیت در درجه اولی و جان و حیات انسان در مرتبه ثانی و مال و ثروت رتبه سوم را حائز است.
▪️پس دفاع، از ضروریات و مسلمات دین مقدس اسلام است و «ضروریات» احکامی را گویند که احتیاج به تقلید نداشته باشد و تشخیص هجوم و نحوه دفاع در برابر آن چون از «شبهات موضوعیه» است، با شخص مسلمان آگاه و مطلع است.
تا اینجا معلوم شد که دفاع در برابر هجوم به مال و جان و «دین و ناموس» (که از نظر اهمیت در یک ردیف هستند) بر مسلمانان واجب است؛ مثلاً اگر دزدی به مال انسان هجوم برد، بایستی دفاع نماید، یا اینکه به عنوان کسب اجازه از مجتهد، مالش را از دست بدهد؟ اسلام و فطرت سالم هر دو حکم میکند که ایستادگی نموده و مالش را بازستاند و در مراحل هجوم بر جان و دین و ناموس هم همین اصل ساری و جاری است.
فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
ادامه👇
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام
📝گفتاری از استادخسروشاهی
(بخش نخست)
قسمت ۵_فداییان اسلام معتقدند از دیرباز به مال و جان و ناموس و دین مسلمانان از طرف کفار و اجانب هجوم شده است و هجوم به مال یا دستبرد به معادن زیرزمینی و غیره شروع گردیده و هجوم به جان با کشتن رجال مسلمانان آزاده پایه گذاری شده و هجوم به دین و ناموس مسلمانان هم با تعطیل همه احکام و دستورات اسلام. یعنی با کنار گذاردن قوانین اجتماعی و قضایی و سیاسی و اقتصادی اسلام و وضع قانون در برابر آن، البته نحوه هجوم بنابر اختلاف موارد هجوم بر (مهجوم علیه) فرق میکند. یعنی هجوم به مال، دزدیدن آن و هجوم به جان، نابودی آن و هجوم به دین هم با تعطیل احکام و دستوراتش میباشد...»
🗂بنابر تصریحات فوق، فداییان اسلام دفاع در برابر هجوم وارده را بر خود واجب دانسته و معتقدند که در این هجومها که از طرف کفار نسبت به مسلمانان شده، بعضی از کارگردانان مملکت آلت دست بیگانه قرار گرفته و سپر کفار واقع شده اند و چون آلت اجرا اینها هستند، بایستی با حذف و دفع آنها هجوم را دفع کرد. روی این زمینه و استدلالات، فداییان اسلام اعتقاد داشته اند روزی که دفع هجوم باعث هجوم شدیدتری نشود و مملکت و اجتماع دستخوش طوفان حوادث مضر سیاسی نگردد، بایستی قیام کرد و ایادی بیگانه و هجومش را دفع نمود.
▪️به هر حال فدائیان از نظر شرعی متکی به فرع مسلم (دفاع) که از ضروریات دین است، میباشند. و از نظر عرفی و اجتماعی هم عقیده دارند که مدتهاست مملکت ما دستخوش اغراض سیاسی دولتهای استعمارطلب واقع شده و آنها هم از طریق برخی از حکومتها وارد گشته و با جلب نظر آنان پنجه بر مملکت افکنده اند و بایستی با مجازات آنها در زمانی که خطر بزرگتری در پیش نباشد، نقشههای ظالمانه و ضعیفکشانه و استعمارگرانه آنها را حداقل برای مدتی، خنثی کرد....
🔳همین نظریه، یعنی دفاعی بودن اقدامات را شهید نواب صفوی در آخرین دفاعیه خود در دادگاه نظامی رژیم شاه در پاسخ سرتیپ کیهان خدیو ـ بازجوی دادستانی ارتش ـ هم که خواستار بیان مکتوب آخرین دفاع درباره اتهام «توطئه بر هم زدن اساس حکومت و تشکیل جمعیتی که مرام و رویه آن ضدیت با سلطنت مشروطه ایران است» بوده، بیان میدارد که خلاصه ای از آن را که در واقع یک سند تاریخی صادر شده در بحرانیترین شرایط و پس از شکنجهها و فشارها میباشد، نقل میکنیم:
🔲خلاصه پاسخ مکتوب به سرتیپ کیهان خدیو:
«... چون قانون اساسی ایران متکی بر قوانین قرآن و اسلام است و تصریحات اکیدی دارد بر این که مملکت ایران، مملکت رسمی اسلامی است و نیز شاه باید دارا و مروج مذهب شیعه باشد و قوانین مخالف اسلام نداشته باشد، بنابراین هر قانونی که برخلاف اسلام باشد، ملغی و غیرقانونی است و وظیفه هیأت حاکمه اجرای قوانین اسلام در مملکت بوده و در غیر این صورت رسمیت و قانونیت ندارند و میبینیم که شعائر اسلامی همگی از میان رفته و شدیدترین هجوم علیه اسلام رایج است و این هجوم سالهاست از طرف هیأت حاکمه روا گردیده که هیچ سابقه نداشته است.
▪ بنابراین شخص شاه و هیأت حاکمه عموماً مهاجمین شدیدی علیه اسلام بودهاند و بنابراین از نظر قانون اساسی قانونیت و رسمیت ندارند. در مقابل این هجوم همه جانبه هیأت حاکمه، اسلام و قانون اساسی دفاع را بر هر مسلمان عاقل و مکلفی واجب نموده است و از اول و آغاز هم در جزء ضروریات اسلام، دفاع را قرار داده است و «ضروری» هم آن حکمی است که احتیاجی به فتوا و مجتهد نداشته و به استنباط و فتوا ابداً بستگی ندارد... پس کسی که برای دفاع از قوانین اسلام اقدامی علیه حکومت یا شخص شاه فعلی انجام داده، انجام وظیفه واجب نموده است؛ بنابراین من و برادران دینی نزدیکم با کمال وضوح و روشنی، سالها و ماهها و هفتهها تذکر داده و کتابی نوشته و گفته ایم قوانین اسلام را اجرا کنید و هر چه بیشتر گفتیم، کمتر نتیجه گرفتیم. به ناچار برای انجام وظیفه دفاعی واجب، قدمهای خیلی کوچکی برداشتیم».
سید مجتبی نواب صفوی
البته این خلاصه و جملاتی از متن آخرین دفاعیه مکتوب و چند صفحه ای شهید نواب صفوی در دادستانی ارتش است و همان طور که ملاحظه میشود، از لحاظ مبنای فقهی تکیه ایشان بر همان اصل وجوب دفاع از اسلام، در برابر هر مهاجمی است در هر مقامی که باشد و اقدام بر ضد احمد کسروی هم در همین رابطه است.
در واقع مبارزات مسلحانه فداییان اسلام از اعدام کسروی مدعی پیامبری آغاز شد چرا که پس از مباحثات مستقیم و مفصل شهید نواب صفوی با وی، نتیجه ای حاصل نشد و کسروی به گمراهگری خود ادامه داد، و بی تردید اگر در آن هنگام این اقدام به عمل نمیآمد، ما امروز شاهد یک حزب ساختگی سیاسی دیگر به نام «پاکدینی»! در کنار بابیگری و بهائیگری بودیم.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
ادامه 👇
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام
📝گفتاری از استادخسروشاهی
(بخش نخست)
قسمت ۶_ ... در مرحله پایانی به اعدام حسین علا نخست وزیر شاه که عازم بغداد برای انعقاد قراردادی در ضمیمه کردن ایران به پیمان آمریکایی (بغداد)بود،
اقدام شد که اگر همراه با موفقیت بود، بی تردید آثار مثبت فراوانی میتوانست داشته باشد و ایران را از غلطیدن در دامن امپریالیسم آمریکا، باز میداشت... البته
🗃در دوران ما، بعضی از تاریخنویسان معاصر ملیگرا و یا چپنما! این اقدامات را «ترور کور» مینامند در حالی که خود، کشتن یک پاسبان در شهر و یا یک ژاندارم در نقاط دورافتاده کشور را که عملاً منشأ هیچ اثری نبوده اند قیام! مسلحانه مینامند... ولی حقیقت غیر این است.
......👇
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅 موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام
📝گفتاری از استادخسروشاهی
(بخش نخست)
قسمت ۶_
به هر حال در اینجا بی مناسبت نیست که کمی درباره احمد #کسروی، مدعی برانگیختگی ـ پیامبری ـ با استفاده از مدارک و اسناد باقیمانده از خود او، توضیح بدهیم و نخست به اهمیت خطر وی اشاره ای داشته باشیم.
🔗اصولاً به نظر من احمد کسروی، بسیارخطرناکتر از باب و بها بود، چون هم سواد ملائی داشت و هم با چندین زبان دنیا آشنا بود و نوشتههای او به عربی، به قول یکی از اساتید آن زمان، شبیه آثار و قلم جرجی زیدان بود، اما با این حال او کتاب قدی خود ـ ورجاوند بنیاد ـ را مانند آثار و الواح باب و بها به زبان عربی ننوشت، گرچه از لحاظ ادبی مانند آن دو، دچار اشتباه نمیشد که مجبور شود بگوید که زبان عربی را از قید و بند قواعد آزاد! کرده است.
🔗به عبارت روشنتر: بدون تردید، اگر #کسروی چند صباحی دیگر زنده مانده بود اکنون ما با پدیده خاص و حزب «#پاکدینی» فراگیرتر و مضرتر از بهائیگری در سطح جهان روبهرو بودیم. باب و بهاء خود را استمرار راه امامان شیعه و حتی «باب» را نماینده آن حضرات مینامیدند، اما کسروی اصولاً معتقد شده بود که دوران اسلامگرایی به پایان رسیده و تشیع را هم به طور مطلق قبول نداشت.
⚡️و البته میدانیم که یکی از کارهای جنونآمیز کسروی گرفتن جشن! کتابسوزی در یکم دی ماه هر سال بود. او در این روز شادباش! علاوه برکتب مذهبی و ادعیه عرفانی، دیوان حافظ و سعدی و مولوی و خیام و.... را هم به آتش میکشید و معتقد بود که عامل بدبختی! ایرانیان آموزههای این قبیل کتابها و اشعار است.
⚡️ یعنی او در واقع با فرهنگ ایران زمین هم دشمنی داشت و به صراحت مانند بعضی از معاصرین ما؟! خواستار ایرانی بدون اسلام بود و با کمک مافیای قدرت و با پشتیبانی رژیم رضاخان پهلوی، به فعالیت تبلیغاتی گسترده و سازمانیافتهای در سراسر ایران پرداخته بود و کم کم به دانشمندان و اندیشمندان اروپا و آمریکا هم نامه مینوشت و پیام میفرستاد و آنها را دعوت به همکاری برای زدودن خرافات مذاهب، در بین مردم جهان میکرد...
🔗کسروی اگر زنده میماند، طبق اسنادی که به بعضی از آنها اشاره میکنیم، قصد داشت با تشکیل گروه رزمندگان، کار را یکسره به پایان ببرد و اداره امور کشور را به عهده بگیرد... و به یقین چنین عنصری، خطرناکتر از باب و بهاء بود.
ادامه دارد...
📚منبع : روزنامه جمهوری اسلامی - چهارشنبه 7 بهمن 94 - شماره 10514 - سال سی و هفتم
.....
📍#ارتکاز عبارت است ازشعوری عمیق نسبت به نوع حکمی که انجام یا ترک آن - با توجه به وجود سیره برانجام یا ترک - از سوی عقلا و متشرعه صادر می گردد، بدون این که دقیقا منشا آن شناخته شود.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
https://eitaa.com/joinchat/3404988610C1629cb9d4a
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(1)
#سید_احمد_کسروی در مهرماه سال 1269 شمسی در محله حکم آباد تبریز، در یک خانواده روحانی به دنیا آمد.
♦️اجدادش همگی ملا و پیشنماز بودند... پدرش سید قاسم هم پیشنماز مسجد اجدادی خود در آن محله بود. کسروی دوازده ساله بود که پدرش درگذشت و او به مدرسه طالبیه تبریز رفت و به آموختن دروس طلبگی پرداخت و همانجا هم با #شیخ_محمد_خیابانی آشنا شد که بعدها باعث پیوستن وی به حزب دمکرات شیخ گردید.
♦️در سال 1289 ش که کسروی به 20 سالگی رسیده بود و به عنوان یکی از طلاب مدرسه دینی تبریز شناخته میشد، لباس روحانیت را پوشید و به پیشنمازی در مسجد پدری پرداخت و در همان زمان، به حفظ کامل قرآن مجید اقدام نمود و حافظ کل قرآن شد.
♦️او در سال 1294 ش در مدرسه آمریکاییها در تبریز ـ مموریال اسکول ـ به تدریس زبان و ادبیات عربی پرداخت و خود نیز در آنجا زبان انگلیسی و اسپرانتو را یاد گرفت. در همین دوران با مبشران اجنبی و میسیونرهای مسیحی در مدرسه آمریکاییها درگیر شد و به علت دفاع از اسلام، کتک خورد و از مدرسه اخراج گردید.
♦️در تیرماه 1295 ش کسروی از طریق جلفا به تفلیس و باکو رفت و به آموختن زبان روسی مشغول شد و در سال بعد به تبریز برگشت و به حزب دمکرات شیخ محمد خیابانی پیوست، اما دو سال بعد همراه چند نفر دیگر به علت تغییر نام حزب به نهضت آزادیستان از نهضت جدا شد و خود را گروه «انتقادیون»! نام نهادند.
♦️یک سال بعد، یعنی در سال 1298 ش کسروی که به قول خودش فقه میدانست ولی از قانون آگاه نبود، به کارمندی اداره عدلیه تبریز درآمد و ده سال تمام در نقاط مختلف کشور و در پستهای گوناگون کارمند عدلیه بود.
♦️چند سال بعد، وی به سفارش #تیمورتاش وزیر دربار رضاخان، توسط داور، وزیر عدلیه وقت، پس از پذیرفتن و اجرای شرط داور که خلع لباس روحانیت بود، به عنوان دادستان تهران انتخاب شد و همزمان به علت چاپ و نشر چند اثر تاریخی، به عضویت انجمن آسیایی سلطنتی و انجمن جغرافیای آسیایی لندن و دو انجمن مشابه در آمریکا درآمد که همین امر اگر هم تأثیر مستقیم در تغییر روش و گزینش راه جدید نداشت، او را سخت مغرور ساخت.
♦️ در این برهه او به آموختن زبان #پهلوی در نزد پروفسور هرتسفلد و زبان ارمنی، در نزد یکی از ارامنه تهران اقدام نمود.
♦️گفتنی است که از شاهکارهای کسروی در دوران کار وکالت عدلیه!، دفاع وی از سرپاس #رکنالدین_مختاری رئیس شهربانی رضاشاه و #پزشک_احمدی جلاد معروف رژیم پهلوی بود که توانست سرپاس مختاری را از جنایاتی که مرتکب شده بود تبرئه نماید و به جای اعدام، او به 8 سال زندان محکوم گردید.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم( 2)
#کسروی که بی تردید از سران باندهای مافیایی رژیم رضاخان پهلوی کمک مالی میگرفت چاپخانهای خرید و از آذرماه سال 1312 ماهنامه پیمان را منتشر ساخت که انتشار آن نه سال تمام ادامه یافت و از بهمن ماه سال 1320 روزنامه پرچم را به طور یومیه منتشر کرد که بعدها به صورت هفتگی انتشار مییافت.
🔺با انتشار بخش اول #کتاب_آیین، کسروی به اصطلاح مورخ و پژوهشگر، به شکل یک فعال اجتماعی درآمد و به تدریج دهها رساله، تحت عناوین گوناگون، بر ضد اسلام و تشیع منتشر ساخت که هیچگونه برخوردی از سوی دولت در مقابل آن به عمل نیامد و این درست در دورانی اتفاق افتاد که هرگونه فعالیت دینی در ایران ممنوع بود.
#کسروی در این چرخش بنیادین و دگرگونی فکری عجیب، ادعای «برانگیختگی» کرد و مدعی شد که میخواهد با پاکسازی دین از خرافات، زمینه رشد «#آئین_پاکدینی» را فراهم سازد.
🔺یکی از کارهای فکری و اصلی او تألیف و نشرکتاب «ورجاوند بنیاد» ـ بنیاد قدسی یا خدایی ـ بود که در سه جلد منتشر کرد و به جای عنوان ساختن «سوره» و «آیه» هر فصلی از کتاب را با شمارهگذاری مشخص ساخت که به قول خود او، همراه با زندهایی ـ تفسیرهایی ـ درباره مطالب مطرح شده بود.
🔺در بالای صفحه اول کتاب جمله «خدا با ماست» و در قسمت پایین صفحه، جمله «این کتاب بنیاد پاکدینی است»، به چشم میخورد.
تاریخ چاپ اول مجلدات این کتاب به سالهای 1321 تا 1323 بر میگردد.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(3)
⁉️علائم و معجزات! برانگیختگی کسروی چه بود؟
🔹خود کسروی در دفترچه یکم آذر 1322، صفحه 14 مینویسد:
«پس از آنکه از عدلیه خارج شدم در حال خود دگرگونیهایی یافته و از مردم رمیده شده و کمتر سخن گفتم و در اثر این دگرگونی سهشهایی بسیار نصیبم گردید و مثلاً با گریه یک بچه، اشکهای من هم جاری میشد و گوشتهای دکان قصابی گویی با من سخن میگفتند و بالاخره یک روز در خیابان سیروس، سرچشمه، پنجاه ـ شصت گنجشکی را که در قفسها بودند خریدم و همه را آزاد کردم که ناگهان آمیغها در جلوی چشمم نمایان گردید!
🔹بدین ترتیب کسروی احساس برانگیختگی در خود میکند و در مجله پیمان سال نخست، شماره 12، صفحه 11 مینویسد:
«بر همچو منی آسانست که به سخنانی درباره دین بیاغازم و گروهی را به دنبال خود بیندازم ولی آیا چه سودی از این کار خواهم داشت، جز اینکه گروهی را در بیابان گمراهی سرگردان گردانم و دردی بر دردهای مسلمانان بیفزایم؟!»
🔹اما به تدریج، گویا سهشهایش تندتر و تیزتر شده و آمیغها بر او روشنتر گشته و با نشر کتابی در پیرامون اسلام و شیعیگری، دردی بر دردهای مسلمانان افزوده و گروهی را گمراه ساخته است.
🔹کسروی با اینکه بارها در آثار خود، پاکی و راستگویی «آن پاک مرد عرب» ـ پیامبر اسلام ـ اقرار دارد ولی این بار به اصل اسلام تاخته و آن را ناسازگار با آمال دانسته و همه مسلمانان را گمراه خوانده و مانند بعضیها! صریحاً دوران اسلامگرایی را پایانیافته تلقی نموده است.
🔹و سپس با نشر کتاب #شیعیگری، حملات خود را بر ضد مبانی تشیع تندتر کرده و ائمه هدی را عناصری خدانشناس و... نامیده و از هیچ نوع یاوهگویی درباره مقدسات اسلام و تشیع خودداری نکرده است.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(4)
🔺اشاره شد که کسروی برای اثبات برانگیختگی خود، پس از سهشها! به دنبال آزادسازی گنجشکها، ورجاوند بنیاد را در سه جلد منتشر ساخت.
برای شناخت محتوای این کتاب، ما فقط سطوری از فصل 9 و 19 و 20 آن را نقل میکنیم تا آمیغها آنطور که هست روشن گردد.
🔺وی نخست به مسئله شناخت یک برانگیخته میپردازد و میگوید:
«فصل 9ـ یک برانگیخته را چگونه توان شناخت؟...
میگویند: یک برانگیخته را چگونه توان شناخت؟...
می گویم: دیگر چیزها را چگونه میشناسید؟... برانگیختگی نه چیزیست که دروغبردار باشد. یک برانگیخته باید همه با نادانیها نبردد، همه از آمیغها سخن راند، باید گامی بهوس یا بسهش برندارد، پروای هیچ کسی نکند، به پاس این و آن، از گفته خود بازنگردد. یک برانگیخته باید خردها را به تکان آورد و آموزگار آنها باشد. این کارها جز با نیروی خدایی نتواند بود، و آنکه به دروغ برخیزد چه زود باشد که درماند و رسوا گردد.»
و طبق نوشته خود او، چون به دروغ برخیزد، زود رسوا میگردد و چنین نیز شد!
🔺وی در کتاب «ورجاوند بنیاد» که گویا دارای احکام زندگی است، آیاتی آورده که به حکم همان بافتههای خود محکوم به #اعدام است و باید او را کشت.
#کسروی نخست درباره بزهکاران مینویسد:
«فصل 19ـ باید ببزندگان نبخشایید
در بزهها به جاست که گماردهای از سوی توده باشد و بزندگان را دنبال کند و کیفر تلبد. به جاست که در بزههای بزرگ پروا بیشتر باشد و دادگاههای والاتری برپا گردد. به جاست به هر بزنده نماینده هکانیده، و آزادی سخن داده شود. اینها بتوده و آسایش آن پروا داشتن، و به دادگری ارج نهادنست.
باید ببزندگان نبخشایید و آنان را سربار توده نگردانید.
بزه اگر از هوس یا از سهش برخاسته باید با زندان، و اگر با بدی و پستی توأم بوده باید با زدن کیفر داد. آنکه نیکی نپذیرد بایدش کشت. آدمی با نیکی ارجمند است.»
بدین ترتیب، اگر کسی بعد از محاکمه و کتک خوردن، باز به جرم خود ادامه داد، بار دوم! باید او را کشت!
....
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(5)
🌀کسروی سرانجام در فصل 20 کتاب بنیاد قدسی خود چنین فتوا میدهد:
«فصل 20ـ باید کشنده را کشت
باید کشنده را کشت. با این کشتن از کشتنهای بسیار جلو توان گرفت.
🌀همچنان کسی که با توده خود ناراستی و بدخواهی کرده باید او را کشت. کسی که با پسری به کاری زشت برخاسته، باید او را کشت.
🌀به بدآموز و گمراهگردان، و همچنان به فالگیر و جادوگر و هر کسی که لاف از کارهای نبودنی میزند، باید کهرایید که اگر بازنگشتند باید کشت.
به چامهگویی که به هجو پرداخته و به نویسندهای که دشنام نوشته و به نگارندهای که کسی را به حالی زشت نگاشته، باید کیفرهای سختی داد و در بار دوم کشت.
🌀باید به دشنامگو کیفری سخت داد. باید دروغ و دغل را از هرگونه که باشد و در هر کاری که باشد بزه شناخت و بیکیفر نگذاشت.»
🌀در اینجا باید پرسید: آیا کسروی خود مرتکب همه این بزهها و پلیدیها و دروغها نشد؟ و آیا طبق فتوای خود او، نباید او را کشت
🌀البته چنانچه اشاره شد طرح و برنامه کسرویگری دامنه وسیعتری داشت و شامل تمامی امور کشور، پس از حذف دوران اسلامگرایی و برقراری پاکدینی در کشور میگردید... او نخست سازمان یا «باهماد آزادگان» را تشکیل داده و هواداران خود را «پاکدینان» نامید که این پاکدینان وظیفه داشتند گروههایی را در همه نقاط کشور آماده سازند تا کار دولت را یکسره سازند و بر همه امور مسلط گردند
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
.🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(6)
🔹او حتی پا را فراتر از این گذاشته و برای نبردهای بزرگ آینده، پیشنهاد تشکیل گروه «رزمندگان» را میدهد تا بتوانند در نبردهای بزرگ آینده، فعال باشند.
🔹نامهای با دستخط خود کسروی که به پاکدینان تبریز نوشته، در اختیار ما میباشد که در آن چنین آمده است:
« نامه به یکی از آزادگان در تبریز، 16 آذرماه 1321
🔹پس از درود؛ چند نامه ای از شما رسیده. بسیار خوشنودم که نیروهای جوانی خود را در این راه ورجاوند خدایی به کار میبرید. از جانشینتان در تهران، آقای ژیلا نیز خوشنودیم. جوان باغیرتی است. گفتارتان درباره شرق و غرب و جنوب و شمال به چاپ خواهد رسید. ولی چون گفتارهای دیگری فراوان فرستاده شده باید اینها را به چاپ رسانیم و یکباره از زبان سخنی آغازیم.
از آقای ضیا نیز نامههایی داشتم.
برخی را پاسخ نوشته ام و برخی مانده. دربارۀ منوچهر عدل رفتار بخردانه کرده اند. نمیدانم با آقای اسلامی و فروتن و دیگران تا چه اندازه نزدیکند.
🔹آقای رحیمی خوب کار میکنند. آنچه دربارۀ یک دسته از جوانان برای اجرا نوشته اند به جاست. باید کسانی را در تهران و تبریز برگزینیم که نامشان «رزمندگان» گذاریم و رزمهای بزرگی را که در آینده به یاری خدا خواهیم داشت از اکنون با دست آنان آغاز کنیم. در این باره در تبریز هم گفتگو کنید.
🔹از آقای امینی نامههایی رسیده که اکنون پاسخش را با دست شما میفرستم.
🔹دربارۀ پیمان که تلگراف کرده اید امیدمندم شمارۀ نهم به زودی فرستاده شود. با چاپخانۀ تابان اندک گفتگویی داریم که به پایان میرسد. به آقای اسلامی درود مرا برسانید. اگر نشانها به دست آمده یکی را بفرستند. در اینجا میخواهیم جای بهتری برای روزنامه و باهماد پیدا کنیم.
📚کسروی»
🔹و در همین رابطه، او در فصل آخر کتاب «دین و جهان» صفحه 63 مینویسد: «هر انقلابی، نخست از سخن آغاز شده و این سخن است که زمینه پیدایش انقلاب را فراهم میسازد» و سپس اندیشه پنهانی خود را در جملاتی کوتاه بیان میکند و مینویسد:
🔹«... راه اینست و ما نیز آن را گرفته ایم و پ
ش میرویم و نزدیک است آن روزیکه یک گام دیگر نیز برداریم و رشته کارها را به دست گرفته آیین خود را از هر باره روان گردانیم»، که این در اوایل سال 23 است ولی در بهمن ماه همان سال، در دفترچه بهمن ماه صفحه آخر به پاکدینان! چنین پیام میدهد: «در ایران باید بکوشیم و سال آینده 1324 را یک سال برجسته در تاریخ خود گردانیم و این سال نبرد ما با دولتها است...» و سپس وعده میدهد که به یاری خدا در سال 1324 گامهای برجستهای خواهد برداشت.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(7)
🌐واکنش امام خمینی (ره)
... در اوج بحران حملات بیدینان به اسلام و تشیع و همزمان با نشر کتاب اسرار هزارساله حکمی زاده در قم و کتابهای کسروی در تهران، امام خمینی (ره) درباره کسروی مطلبی را مینویسند که نشاندهنده نظریهشان درباره نوع برخورد با این «پیغمبر افیونی» است که مطالبی با لغت جنيان مینویسد.
💧ایشان در کتاب «کشف اسرار» ضمن انتقاد از «کتاب ننگین با آن اسم شرمآور که گویی با لغت جن نوشته شده و آمیغ و آخشیجها و صدها کلمات وحشی» مینویسند:
«... همکیشان دیندار ما، برادران پاک ما، دوستان پارسی زبان ما، جوانان غیرتمند ما، هموطنان آبرومند ما، این اوراق ننگین، این شالودههای نفاق، این برگرداندن به مجوسیت، این ناسزاها به مقدسات مذهبی را بخوانید و در صدد چاره جویی برآیید. با یک جوشش ملی، با یک جنبش دینی، با یک غیرت ناموسی، با یک عصبیت وطنی، با یک اراده قوی، با یک مشت آهنین، باید تخم این ناپاکان بی آبرو را از زمین براندازید. اینها ودیعههای خدایی را دستخوشت هوی و هوس خود میکنند. اینها کتابهای دینی شما را که با خونهای پاک شهدای فضیلت به دست شما رسیده آتش میزنند، اینها عید آتش زدن کتاب دارند. هان آبرومندانه از جای برخیزید تا بر شما چیره نشوند»
🔰 (کشف اسرار، صفحه 74، چاپ قم، انتشارات آزادی، 1358)
🔺 البته این لحن خاص و افشاگرانه امام خمینی با توجه به هجمههایی بود که در آن دوران از سوی عناصر مشکوکی آغاز شده بود.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(8)
🌐اما امام، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضمن انتقاد از روش #کسروی نقطه مثبت او را یادآوری نموده و او را تاریخنویس مینامد:
«... دورکردن مردم از ادعیه و کتب دعا که یک وقتی آتش میزدند، در روز آتش سوزی کتابهای عرفانی و دعا... اینها تأثیر دعا را در نفوس نمیدانند... دعا را نباید از بین جمعیت بیرون برد... این یک مطلب غیرصحیحی است که به اسم اینکه «قرآن باید بیاید میدان»، آن چیزی که «راه» هست برای قرآن، از دست داد... اینها وسوسههایی از شئون شیطان است... دعا و حدیث را اگر استثنا کنیم، قرآن هم رفته است... آن قدر معارف در ادعیه ائمه ـ علیهم السلام ـ هست و مردم را دارند از آن جدا میکنند ـ که احصا نمیتوان کرد ـ لسان قرآن است ادعیه ... اگر بگوییم ما کاری با ادعیه نداریم و در آتش سوزی، کتاب دعا را بسوزانیم، کتاب عرفا را بسوزانیم، از باب اینست که نمیدانند... وقتی انسان از حد خودش پایش را بالاتر گذاشت، در اشتباه میافتد. کسروی یک آدمی بود تاریخنویس، اطلاعات تاریخیاش هم خوب بود. قلمش هم خوب بود اما غرور پیدا کرد رسید به آنجایی که گفت من هم پیغمبرم... ادعیه را هم کنار گذاشت پیغمبری را پایین آورده در حد خودش. نمیتوانست برسد به بالا آن را آورده بود پایین! ادعیه و قرآن و اینها همه با همند. این عرفا و شعرای عارف مسلک و فلاسفه، همه یک مطلب میگویند. تعبیرات مختلف است. زبانها مختلف است زبان شعر یک زبانی است. حافظ زبان خاصی دارد و همان مسائل را میگویند که آنها میگویند اما با یک زبان دیگری. نباید از این برکات، مردم را دور کرد»
🔰 (تفسیر سوره حمد، چاپ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، صفحات: 148 و 149 و 189 و 190).
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi