.🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(6)
🔹او حتی پا را فراتر از این گذاشته و برای نبردهای بزرگ آینده، پیشنهاد تشکیل گروه «رزمندگان» را میدهد تا بتوانند در نبردهای بزرگ آینده، فعال باشند.
🔹نامهای با دستخط خود کسروی که به پاکدینان تبریز نوشته، در اختیار ما میباشد که در آن چنین آمده است:
« نامه به یکی از آزادگان در تبریز، 16 آذرماه 1321
🔹پس از درود؛ چند نامه ای از شما رسیده. بسیار خوشنودم که نیروهای جوانی خود را در این راه ورجاوند خدایی به کار میبرید. از جانشینتان در تهران، آقای ژیلا نیز خوشنودیم. جوان باغیرتی است. گفتارتان درباره شرق و غرب و جنوب و شمال به چاپ خواهد رسید. ولی چون گفتارهای دیگری فراوان فرستاده شده باید اینها را به چاپ رسانیم و یکباره از زبان سخنی آغازیم.
از آقای ضیا نیز نامههایی داشتم.
برخی را پاسخ نوشته ام و برخی مانده. دربارۀ منوچهر عدل رفتار بخردانه کرده اند. نمیدانم با آقای اسلامی و فروتن و دیگران تا چه اندازه نزدیکند.
🔹آقای رحیمی خوب کار میکنند. آنچه دربارۀ یک دسته از جوانان برای اجرا نوشته اند به جاست. باید کسانی را در تهران و تبریز برگزینیم که نامشان «رزمندگان» گذاریم و رزمهای بزرگی را که در آینده به یاری خدا خواهیم داشت از اکنون با دست آنان آغاز کنیم. در این باره در تبریز هم گفتگو کنید.
🔹از آقای امینی نامههایی رسیده که اکنون پاسخش را با دست شما میفرستم.
🔹دربارۀ پیمان که تلگراف کرده اید امیدمندم شمارۀ نهم به زودی فرستاده شود. با چاپخانۀ تابان اندک گفتگویی داریم که به پایان میرسد. به آقای اسلامی درود مرا برسانید. اگر نشانها به دست آمده یکی را بفرستند. در اینجا میخواهیم جای بهتری برای روزنامه و باهماد پیدا کنیم.
📚کسروی»
🔹و در همین رابطه، او در فصل آخر کتاب «دین و جهان» صفحه 63 مینویسد: «هر انقلابی، نخست از سخن آغاز شده و این سخن است که زمینه پیدایش انقلاب را فراهم میسازد» و سپس اندیشه پنهانی خود را در جملاتی کوتاه بیان میکند و مینویسد:
🔹«... راه اینست و ما نیز آن را گرفته ایم و پ
ش میرویم و نزدیک است آن روزیکه یک گام دیگر نیز برداریم و رشته کارها را به دست گرفته آیین خود را از هر باره روان گردانیم»، که این در اوایل سال 23 است ولی در بهمن ماه همان سال، در دفترچه بهمن ماه صفحه آخر به پاکدینان! چنین پیام میدهد: «در ایران باید بکوشیم و سال آینده 1324 را یک سال برجسته در تاریخ خود گردانیم و این سال نبرد ما با دولتها است...» و سپس وعده میدهد که به یاری خدا در سال 1324 گامهای برجستهای خواهد برداشت.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(7)
🌐واکنش امام خمینی (ره)
... در اوج بحران حملات بیدینان به اسلام و تشیع و همزمان با نشر کتاب اسرار هزارساله حکمی زاده در قم و کتابهای کسروی در تهران، امام خمینی (ره) درباره کسروی مطلبی را مینویسند که نشاندهنده نظریهشان درباره نوع برخورد با این «پیغمبر افیونی» است که مطالبی با لغت جنيان مینویسد.
💧ایشان در کتاب «کشف اسرار» ضمن انتقاد از «کتاب ننگین با آن اسم شرمآور که گویی با لغت جن نوشته شده و آمیغ و آخشیجها و صدها کلمات وحشی» مینویسند:
«... همکیشان دیندار ما، برادران پاک ما، دوستان پارسی زبان ما، جوانان غیرتمند ما، هموطنان آبرومند ما، این اوراق ننگین، این شالودههای نفاق، این برگرداندن به مجوسیت، این ناسزاها به مقدسات مذهبی را بخوانید و در صدد چاره جویی برآیید. با یک جوشش ملی، با یک جنبش دینی، با یک غیرت ناموسی، با یک عصبیت وطنی، با یک اراده قوی، با یک مشت آهنین، باید تخم این ناپاکان بی آبرو را از زمین براندازید. اینها ودیعههای خدایی را دستخوشت هوی و هوس خود میکنند. اینها کتابهای دینی شما را که با خونهای پاک شهدای فضیلت به دست شما رسیده آتش میزنند، اینها عید آتش زدن کتاب دارند. هان آبرومندانه از جای برخیزید تا بر شما چیره نشوند»
🔰 (کشف اسرار، صفحه 74، چاپ قم، انتشارات آزادی، 1358)
🔺 البته این لحن خاص و افشاگرانه امام خمینی با توجه به هجمههایی بود که در آن دوران از سوی عناصر مشکوکی آغاز شده بود.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(8)
🌐اما امام، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضمن انتقاد از روش #کسروی نقطه مثبت او را یادآوری نموده و او را تاریخنویس مینامد:
«... دورکردن مردم از ادعیه و کتب دعا که یک وقتی آتش میزدند، در روز آتش سوزی کتابهای عرفانی و دعا... اینها تأثیر دعا را در نفوس نمیدانند... دعا را نباید از بین جمعیت بیرون برد... این یک مطلب غیرصحیحی است که به اسم اینکه «قرآن باید بیاید میدان»، آن چیزی که «راه» هست برای قرآن، از دست داد... اینها وسوسههایی از شئون شیطان است... دعا و حدیث را اگر استثنا کنیم، قرآن هم رفته است... آن قدر معارف در ادعیه ائمه ـ علیهم السلام ـ هست و مردم را دارند از آن جدا میکنند ـ که احصا نمیتوان کرد ـ لسان قرآن است ادعیه ... اگر بگوییم ما کاری با ادعیه نداریم و در آتش سوزی، کتاب دعا را بسوزانیم، کتاب عرفا را بسوزانیم، از باب اینست که نمیدانند... وقتی انسان از حد خودش پایش را بالاتر گذاشت، در اشتباه میافتد. کسروی یک آدمی بود تاریخنویس، اطلاعات تاریخیاش هم خوب بود. قلمش هم خوب بود اما غرور پیدا کرد رسید به آنجایی که گفت من هم پیغمبرم... ادعیه را هم کنار گذاشت پیغمبری را پایین آورده در حد خودش. نمیتوانست برسد به بالا آن را آورده بود پایین! ادعیه و قرآن و اینها همه با همند. این عرفا و شعرای عارف مسلک و فلاسفه، همه یک مطلب میگویند. تعبیرات مختلف است. زبانها مختلف است زبان شعر یک زبانی است. حافظ زبان خاصی دارد و همان مسائل را میگویند که آنها میگویند اما با یک زبان دیگری. نباید از این برکات، مردم را دور کرد»
🔰 (تفسیر سوره حمد، چاپ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، صفحات: 148 و 149 و 189 و 190).
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🌅موازین شرعی مبارزات نواب صفوی و فدائیان اسلام؛
📕 گفتاری از استادسید هادی خسروشاهی (بخش دوم)
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(9)
به نظر من این عادلانهترین و منصفانهترین شهادتی است که شخصیتی چون #امام_خمینی (ره) درباره #احمد_کسروی بیان کرده اند:
«مورخ بود» دچار غرور شد و به کج راهه رفت و خود را «برانگیخته» نامید و قبلاً هم هشدار داده بود که مردم باید «با یک مشت آهنین، تخم این ناپاکان بی آبرو را از زمین براندازند...»!
🔹در پایان این بخش، بی مناسبت نیست که نمونههایی چند از صدها واژه جعلی کسروی را که امام آن را «لغت جن و کلمات وحشی» مینامد، نقل کنیم تا اهمیت هشدار امام در آن برهه، به «پارسی زبانان» روشن تر گردد.
✅ نمونههایی چند از واژههای ساختگی کسروی:
⚡️آبخست ـ (adxodt) جزیره، خشکی میان آب
⚡️آخشیج ـ ضد، نقیض
⚡️آدمیگری ـ انسانیت؛
⚡️آغازیدن ـ شروع کردن، شروع شدن؛
⚡️آغالانیدن ـ تحریک کردن، بشورش داشتن؛
⚡️آکندن ـ پر کردن؛
⚡️آمیغ ـ حقیقت، راست؛
⚡️آهیختن ـ کشیدن و بیرون آوردن؛
⚡️آیفت ـ حاجت، نیاز؛
⚡️ازانا ـ ازاننده، مالک؛
⚡️استردن ـ (ostordun) پاک کردن، محو کردن؛
⚡️انگاریدن ـ (انگاشتن) فرض کردن؛
⚡️باشندگان ـ موجودات، حاضران (حضار)؛
⚡️باهماد ـ (bahunad) (بر وزن باسواد)
⚡️جمعیت، حزب، (دسته ای که با هم اندیشه و آرمان یکی کرده برای رسیدن به هدف متحد شده باشند)؛
⚡️برآغالانیدن ـ تحریک کردن و بروی کسی برخاستن و هایهوی و دشمنی کردن؛
⚡️بزیدن ـ (bezidun) بزه کردن؛
⚡️بندواژه ـ حرف (اصطلاح دستوری)؛
⚡️بنیاد ـ اساس؛
⚡️بیوسیدن ـ منتظر بودن؛
⚡️پاد آواز ـ انعکاس صدا؛
⚡️پافه ـ اجاره؛
⚡️پایندان ـ ضامن، کفیل؛
⚡️پرک ـ parg (بر وزن برگ) اجازه، اذن؛
⚡️پسادست ـ نسیه؛
⚡️پهل ـ (pehug) (بر وزن جگر) شک؛
⚡️توزیدن ـ تحصیل کردن، به دست آوردن؛
⚡️چبود ـ (chebood) ماهیت؛
⚡️دژ آگاه ـ وحشی، فرهنگ نادیده؛
⚡️رادی ـ سخاوت، کرم؛
⚡️رزماد ـ ruzmad دسته رزمنده؛
⚡️زابیدن ـ اتصاف؛
⚡️زند ـ شرح، تفسیر؛
⚡️سات ـ صفحه؛
⚡️سافیدن ـ رأی دادن؛
⚡️سترسنده ـ محسوس شده؛
⚡️ستهیدن ـ لجاجت کردن (ستیزیدن که سپس در همین معنی به کار برده شده در ستتر است)؛
⚡️سکالاد ـ sokalad هیئت مشورت، شورا، کنگره؛
⚡️سمرد ـ sumurd (بر وزن نبرد) وهم، خیال؛
⚡️سهش ـ احساس؛
⚡️شاویدن ـ شکایت کردن؛
⚡️شلپه ـ شیرینی؛
⚡️فراهمیدن ـ اجتماع کردن؛
⚡️فرهیدن ـ وحی کردن؛
⚡️فوکا ـ جماد؛
⚡️فهلان ـ مشغول؛
⚡️کاچال ـ اثاث خانه؛
⚡️کراد ـ curad هیئت اجرائیه، کمیته مرکزی؛
⚡️کرفه کاری ـ کار ثواب کردن؛
⚡️کوشاد ـ هیئتی که برای کوشیدن گرد آمده اند؛
⚡️گساریدن ـ مصرف کردن؛
⚡️مادینه ـ مؤنث؛
⚡️مرغوا ـ چیزی را به فال بد گرفتن؛
⚡️نوشاک ـ آنچه نوشیده شود؛
⚡️نویساچ ـ افزار نوشتن (قلم مداد و مانند اینها)؛
⚡️نهش ـ قرار، شرط؛
⚡️نیوشیدن ـ گوش کردن؛
⚡️ورجاوند ـ مقدس؛
⚡️هات ـ حق؛
⚡️هکانیدن ـ تعیین کردن، معین گردانیدن؛
⚡️یوفاناک ـ آنچه مبادله میکنند؛
⚡️یوفه ـ عوض، بدل؛
🔺البته مقالات و کتابهای احمد کسروی مالامال از این قبیل واژههای وحشی جعلی و غیرمأنوس است و او سرانجام، به علت کثرت لغات جعلی خود مجبور شد واژه نامه مستقلی منتشر سازد و از #پاکدینان! بخواهد که آن لغات را قبل از مطالعه آثار وی، یاد بگیرند!...
ادامه دارد...
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(1)
#شیخ_محمد_خیابانی
کسروی دوازده ساله بود که پدرش درگذشت و او به مدرسه طالبیه تبریز رفت و به آموختن دروس طلبگی پرداخت و همانجا هم با #شیخ_محمد_خیابانی آشنا شد که بعدها باعث پیوستن وی به حزب دمکرات شیخ گردید.
(متن كامل را در صفحه يك اين مبحث بخوانيد)
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi
🕹#با_کسروی_آشنا_شویم(1)
🔹وكيل مدافع جنايتكاران
♦️گفتنی است که از شاهکارهای کسروی در دوران کار وکالت عدلیه!، دفاع وی از سرپاس #رکنالدین_مختاری رئیس شهربانی رضاشاه و #پزشک_احمدی جلاد معروف رژیم پهلوی بود که توانست سرپاس مختاری را از جنایاتی که مرتکب شده بود تبرئه نماید و به جای اعدام، او به 8 سال زندان محکوم گردید.
#فدائیان_اسلام
#شهید_سید_مجتبی_نواب_صفوی
@sayyedmojtabanavvabesafavi