#غدیر_نزد_اهل_سنت
روایت خطیب بغدادی
خطیب بغدادی از عبد اللَّه بن علیّ بن محمّد بن بشران، از علی
بن عمر حافظ، از ابو نصر حبشون بن موسی بن ایّوب خلّال، از علی بن سعید رملی، از ضمرة بن ربیعه قرشی، از ابن شوذب، از مطر ورّاق، از شهر بن حوشب، از ابو هریره نقل کرده که گفت: هر کس در روز هجدهم ذی حجّه روزه بگیرد، ثواب شصت ماه روزه بر او نوشته خواهد شد. و آن روز، روز غدیر خم است، زمانی که پیامبرصلی الله علیه وآله دست علی بن ابی طالب علیه السلام را گرفت و فرمود: آیا من ولیّ مؤمنین نیستم؟ گفتند: آری، ای رسول خدا! فرمود: هر که من مولای اویم پس علیّ مولای اوست. عمر بن خطاب گفت: مبارک باد، مبارک باد ای پسر ابی طالب! تو مولای من و مولای هر مسلمان شدی. آن گاه خداوند این آیه را نازل کرد: « أَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ... »... [۱] .
بررسی سند
- ابن بشران (م ۴۱۵) ؛ خطیب بغدادی او را صدوق، ثقه، ثبت و... معرفی کرده است. و ذهبی نیز او را عدل دانسته است. [۲]
- علی بن حافظ؛ وی دارقطنی است (م ۳۸۸) که علمای رجال او را بسیار تمجید کرده اند. [۳]
- ابو نصر حبشون؛ ذهبی او را صدوق دانسته و خطیب بغدادی نیز او را توثیق کرده و درباره او قول مخالفی ذکر نکرده است.
- علیّ بن سعید رملی؛ ذهبی تصریح به وثاقت او کرده و میگوید: تا به حال کسی را ندیدم که درباره او مذمّتی بگوید. [۴]
- ضمرة بن ربیعه (م ۲۰۲) ؛ او از رجال بخاری در کتاب «الادب المفرد» و چهار صحیح دیگر از صحاح اهل سنّت است. عبد اللَّه بن احمد از پدرش نقل کرده که او صالح الحدیث و از ثقات به حساب میآید. عثمان بن سعید دارمی، از یحیی بن معین و نسائی توثیق او را نقل کرده، و ابو حاتم او را صالح، و محمّد بن سعد او را ثقه مأمون خیّر دانسته و گفته که افضل از او وجود ندارد. [۱]
- عبد اللَّه بن شوذب (م ۱۵۶) ؛ او از رجال ابی داوود و ترمذی و نسائی و ابن ماجه است. ذهبی میگوید: جماعتی او را توثیق کرده اند، [۲] و ابن حجر او را صدوق عابد معرفی نموده است. [۳] و از سفیان نقل کرده که ابن شوذب از ثقات مشایخ ما به حساب میآید. و ابن معین و ابن عمار و نسائی نیز او را ثقه معرفی کرده است. و ابن جبّان نیز او را در جمله ثقات به حساب آورده است. [۴]
- مطر ورّاق (م ۱۲۹) ؛ او از رجال بخاری و رجال مسلم و چهار نفر دیگر از صاحبان صحاح است. [۵]
- شهر بن حوشب (م ۱۱۲) ؛ او از رجال بخاری درکتاب «الادب المفرد» و مسلم و چهار نفر دیگر از صاحبان صحاح به حساب میآید و همین معنا در توثیق او نزد اهل سنّت کافی است. [۶]
----------
[۱]: ۸۸. تاریخ بغداد، ج ۸، ص ۲۹۰.
[۲]: ۸۹. سیر اعلام النبلاء، ج ۱۷، ص ۳۱۱.
[۳]: ۹۰. تاریخ بغداد، ج ۱۲، ص ۳۴؛ سیر اعلام النبلاء، ج ۱۶، ص ۴۴۹.
[۴]: ۹۱. میزان الاعتدال، ج ۴، ص ۱۲۵.
[۱]: ۹۲. تهذیب الکمال، ج ۱۳، ص ۳۱۹ و ۳۲۰.
[۲]: ۹۳. الکاشف، ج ۱، ص ۳۵۶.
[۳]: ۹۴. تقریب التهذیب، ج ۱، ص ۴۲۳.
[۴]: ۹۵. تهذیب التهذیب، ج ۵، ص ۲۵۵ - ۲۶۱.
[۵]: ۹۶. تهذیب الکمال، ج ۲۸، ص ۵۵۱؛ تقریب التهذیب، ج ۲، ص ۲۵۲.
[۶]: ۹۷. تهذیب الکمال، ج ۱۲، ص ۵۷۸؛ تقریب التهذیب، ج ۱، ص ۳۵۵.
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
📣 اطلاعیه
🆕 ارائه قابلیت جدید در نسخه اندروید
🔹 پیرو مطالبه کاربران و مدیران محترم کانالها پیرامون حمایت از تبلیغات سازنده و به منظور محدود کردن عضویت اجباری کاربران با تبلیغات زرد، فریبنده و دروغین، از چند روز گذشته قابلیت «مشاهده کانال با کلیک بر روی لینک دعوت» برای کانالهای خصوصی نیز ارائه شده است
🔸 با ارائه این ویژگی، کاربران نسخه اندروید پس از کلیک بر روی لینک دعوت یک کانال خصوصی هم حق انتخاب دارند و میتوانند قبل از عضو شدن، به مدت محدود محتوای کانال را مشاهده کرده و در صورت تمایل، پیوستن به آن را انتخاب کنند
🔹 بدیهی است که این ویژگی کوچکترین خدشهای به حریم خصوصی کاربران وارد نمیسازد و همچون گذشته، ورود به یک گروه یا کانال خصوصی مستلزم در اختیار داشتن لینک دعوت اختصاصی یا افزودهشدن توسط سازنده/مدیران است
•┈••✾••┈•
🔰کانال رسمی اطلاعرسانی ایتا:
eitaa.com/eitaa
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
12.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 فیلم/ ۴۵ درصد کل جستجوی "دیوار" مربوط به ۴ خودروی پراید، پژو پارس، سمند و تیبا است
👤 سیدامیرحسین حسینی، تحلیلگر مسائل اقتصادی: قدرت خرید ۸۵ درصد ایرانیها برای خرید خودرو ۱۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است.
هر سیاستی که باعث تامین خودروی باکیفیت در این بازه قیمتی نشود مثل واردات خودروی نو و کارکرده، ناکارآمد است./ هم اکنون ۶ میلیون تقاضای انباشته برای خرید خودرو داریم.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از خودسازی
خودسازی(علامت شقاوت)
رسول خدا(ص):
چهار چیز از علائم شقاوت انسان مى باشد: خشکى چشم، قساوت قلب، حرص شدید در طلب روزى و اصرار بر گناه.بحار الانوار/ج ٧٣ /ص ٣4٩
امام علی(ع):اشک چشم انسان خشک نمى شود مگر در اثر قساوت قلب، و قلب قساوت نمى یابد مگر در اثر کثرت گناه.بحار/ج ٧٣ /ص٣54
مرکز فرهنگی هاتف
#احادیث_روزانه
عضویت در سرویس های روزانه👇
pay.eitaa.com/v/p/
برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
کانال سید مجید موسوی
ترکیدن بغض ۳۵ میلیون افغانی😶
من حالا کار ندارم چقدر حکومت طالبان را بد نشون میدن یا بد هست!!!
ولی هرچی هست از حکومت آمریکایی های غاصب دستاورداش بیشتر بوده
صدایی از فوتبال ملی افغانستان نشنیده بودم قبل از این
هدایت شده از مدار 01:20
💬 تصویری از خروش مردم غیور باغملک در بدرقه شهید ایذه، محمد قنبری
#شهید_محمد_قنبری
@madare0120
هدایت شده از دکتر سید محسن میرباقری
18.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 آیا تلاش برای کسب ثروت بده؟
⁉ اگر کسی به قصد کمک به مردم، تلاش برای کسب ثروت داشته باشه، آیا این اشکالی داره؟
✅ دکتر میرباقری در این ویدئوی کوتاه با اشاره به یک داستان زیبا از زندگانی امیرالمومنین(علیهالسلام) به این پرسش پاسخ می دهند.
🙌 با نشر این کلیپ شما هم در ثواب آگاه سازی دیگران شریک باشید.
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
کانال رسمی دکتر میرباقری 👇
عضو شوید
🆔 @mirbagheri_ir
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴 قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در واکنش به صحبتهای عوام فریبانه سید محمد خاتمی نوشت؛ خاتمی مغالطه میکند :
۱/ زیرا با نزاع منطقی -عموم و خصوص- میخواهد کشف #حجاب را تئوریزه کند. هر بیحجابی از روی بیعفتی نیست، هر بیعفتی هم، بیحجاب ظاهر نمیشود.
۲/ زیرا با تفسیر به رأی آیه لا اکراه فی الدین، به دستورات دینی نسبت زور و اجبار میدهد.
۳/ زیرا با تحریف اندیشه مترقی امام خمینی درباره نقش زن در تربیت انسان، و نسبت دادن نگاه ابزاری به زنان، معراج آنان را مسخره میکند.
۴/ زیرا ظاهراً را مبنای قضاوت باطن افراد قرار میدهد و این توهین به شعور مخاطب است.
۵/ زیرا به نام سلامت فرد، امنیت اخلاقی جامعه را فدا میکند.
۶/ زیرا تهاجم فرهنگی غرب و فریب دختران معصوم این سرزمین را قبول ندارد.
۷/ زیرا آزادی را به معنای رهایی معنا میکند و اعتقاد به آزادی معنوی ندارد.
۸/ زیرا با نگاه لیبرالی و رویکرد سکولاری برای زنان مسلمان ایرانی نسخه میپیچد.
● حجتالاسلام حریزاوی
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇮🇷
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از گسترده یار
اطلاع رسانی بابت قطعی سرور گسترده یار امشب از ساعت ۱۲ تا ۶ صبح توسط شرکت لیارا