سلام
فرق دیدن ماه قمری با پیدا کردن نجاست ( به فرض ) ، چیست؟ که در مورد ماه از ابزار جدید مانند تلسکوپ و ... بعضی فقها استفاده از آن را برای دیدن ماه قبول می کنند، ولی در مسائلی مثل دیدن نجاست روی لباس از ابزاری مثل ذره بین استفاده نمی کنند؟
فرق این دو مسأله در چیست؟
با سلام خدمت استاد عزیز؛
در رابطه با این موضوع هنوز دو نکته به نظر مبهم هستند.
۱- چرا در اطلاعیه دفتر رهبری به جمله پایانی ایشان دقت نمیشود که میفرمایند: بنابراین فردا عیدفطر میباشد ؛ در این جمله اولا مصداق مشخص شده ، ثانیا خیلی از بزرگان مثل علامه طهرانی این جمله را حکم میدانند. ثالثا باتوجه به اینکه اکثر لوازم این اطلاعیه حکمند از جمله: نمازعید و اعلام صدا و سیما و عدم برقراری بسیاری از قوانین( مثل ممنوعیت تظاهر به روزه خواری و فروش آشکارای رستورانها) ، نشاندهنده ی دستوری بودن این جمله است.
۲- در کجای تعریف حکم حکومتی حتی یکی از بزرگان گفته اند که در زمان حکم حاکم هرکسی که مرجع تقلیدش هم مبنای حاکم است وظیفه اش عمل به حکم است؟
اینکه هر مقلدی در زمان حکم باید به مبنای مرجع تقلیدش عمل کند ، به نظر می آید باعث لغو شدن حکم در رسیدن به هدف و مصلحتش میشود، چون باز دوباره در شرایط حکم حاکم هم هرکسی به مبنای مرجع تقلید خودش عمل میکند. و باعث میشود در احکامی مثل حرمت قمه زنی هم مقلد به مبنای مرجع خودش عمل کند و مصالح حکم ابتر بمانند. زیرا مقلد، مکلف به عمل به فتوا و حکم است نه عمل به مبناهای فقهی.