💞﷽ 💞
#قرآن_صبح
✨ثواب قرائت و تدبّر در آیات قرآن کریم امروز را هدیه میکنیم به حضرت صاحب الزمان(عج) وان شاء الله برای تعجیل درفرج وعاقبت بخیرشدنمان در تمام لحظات زندگی.
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
پرهیزگار 082_۲۰۲۴_۰۸_۲۴_۱۰_۴۹_۲۸_۵۰۳.mp3
1.04M
💞﷽ 💞
قرائت و ترجمه صفحه 082
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥✘ لازم نیست کار خاصی در اربعین انجام بدی!
همین «حضور در این راهپیمایی» بزرگترین کار برای امام زمانه!
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
💢 چـه کـسـی بـیـراهـه رفـت؟
۱. هر کس نسبت به وزیر شدن فتنهگران و نامحرمان، اعتراض نکرد.
۲. هر نمایندهای که به #همه وزرای پیشنهادی رای موافق داد.
۳. هر کس به رییسجمهور یا مجلس تبریک گفت بدون اشاره و اعتراض به وزیر شدن فتنهگر و متهم اقتصادی و نامحرمان.
۴. هر کس به رییسجمهور یا مجلس تبریک گفت بدون اعتراض نسبت به سوءاستفاده از جایگاه ولی فقیه در روند رای اعتماد.
🌀امـا عـلـت رفتارهای عجیب مسئولان در این چند روز👇👇
این رفتارها یا به علت داشتن نگاه حزبی و عضو بودن در باندهای سیاسی بوده و یا از سر ترس و انفعال و سوءظن به وعده پروردگار است.
#اغوای_محاسباتی
▪️نـتـیـجـه👇
اگر در دام #شخصیتستایی و #نهادسالاری نغلطید، متوجه میشوید حضرت آقا با بخشی از وزیران دولت، صددرصد مخالف هستند، همچنین با تبریک گفتن کسانی که باید به سوءاستفاده از جایگاه رهبر، اعتراض میکردند، صددرصد مخالفند(بنابر مبانی فکری معظمله).
رحمت الله معظمی
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پیش بینی امام موسی صدر در مورد امروز شیعیان...
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صاحب عزای کرب و بلا
آن بی نشان کجاست؟
اللهم عجل لولیک الفرج
#امام_زمان
#اربعین
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
شباهت حضرت یوسف و امام مهدی در روایات
[ویرایش]
حضرت یوسف (علیهالسّلام) یکی از پیامبرانی است که امام مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) در روایتها به ایشان تشبیه شدهاند. البته در این روایتها، حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) از جهتهای گوناگون به حضرت یوسف (علیهالسّلام) تشبیه شدهاند. امام باقر (علیهالسّلام) در روایتی تنها به شباهت در غیبت اشاره کردهاند. (شباهت اول) هم چنین ایشان در جایی دیگر، به شباهتهای دیگری اشاره فرمودهاند. (شباهت چهارم) حال آن که امام صادق (علیهالسّلام) بدون اشاره به شباهتهای پیشین، شباهت دیگری بر شباهتهای یاد شده میافزایند. (شباهت دوم) اینها نشان میدهد که منظور، حصر شباهتها در موارد یاد شده نبوده، بلکه تنها برای نمونه به برخی از آنها اشاره شده است. با توجه به این نکته و با الهام از فرمایش حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) به شیخ صدوق، این نوشتار میکوشد با تامل در قرآن و روایتها، شباهت و همانندیهای موجود میان یوسف زهرا (علیهالسّلام) و یوسف یعقوب (علیهالسّلام) را بازگو کند، تا از این رهگذر، فهم و پذیرش امر حضرت مهدی، آسان تر گردد.
۲.۱ - غیبت
برجستهترین همانندی میان یوسف زهرا (علیهالسّلام) و یوسف یعقوب (علیهالسّلام)، همانندی در غیبت است. امام باقر (علیهالسّلام) به محمد بن مسلم میفرماید: «یا محمّد بن مسلم انّ فی القائم من اهل بیت محمّد (علیهمالسّلام) شبه من خمسه من الرسل: یونس بن متی و یوسف بن یعقوب و موسی و عیسی و محمّد صلوات الله علیهم.... و امّا شبهه من یوسف بن یعقوب (علیهالسّلام) فالغیبه من خاصته و عامته و اختفائه من اخوته...؛[۳]ای محمّد بن مسلم! قائم آل محمّد (عجّلاللهفرجهالشریف) با پنج تن از پیامبران شباهت دارد: یونس بن متی و یوسف بن یعقوب و موسی و عیسی و محمّد (صلواتاللهعلیهم) ... و امّا شباهت او به یوسف در غیبت اوست از اقوام دور و نزدیک و از برادران خود...».
نخستین سؤال درباره این شباهت، آن است که میان غیبت امام عصر (عجّلاللهفرجهالشریف) و غیبت یوسف (علیهالسّلام) تفاوت فراوانی وجود دارد؛ زیرا غیبت یوسف (علیهالسّلام)، غیبتی است نسبی، یعنی هرچند او از کنعان، برادران و پدر و مادر خود غایب بود، ولی از دیدگان مصریان غایب نبود. او با مصریان، گفت و گو و رفت و آمد داشت، در حالی که غیبت حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) غیبتی است مطلق و آن حضرت از دیده همگان غایب است. از این رو، قیاس آن دو با یکدیگر قیاس مع الفارق است. پاسخ به این نکته، در شباهت دوم خواهد آمد.
ادامه دارد
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
- ظلم
دلیل غیبت یوسف، ستم برادران در حقّ او بود؛ یعنی حسادت ورزیدن و به چاه افکندن او. «و اجمعوا ان یجعلوه فی غیابت الجب؛[۱۳]و تصمیم گرفتند وی را در نهان گاه چاه قرار دهند». یکی از حکمتهای غیبت یوسف زهرا (علیهالسّلام) نیز ستم حاکمان و طاغوتهای خون آشام در حقّ آن حضرت است.
زراره میگوید: «سمعت الصادق جعفر بن محمّد (علیه السّلام) یقول: ان للقائم غیبه قبل ان یقوم. قلت: ولم ذلک جعلت فداک؟ قال یخاف و اشار بیده الی بطنه و عنقه؛ [۱۴]از امام صادق (علیهالسّلام) شنیدم که فرمود: قائم (عجّلاللهفرجهالشریف) پیش از قیامش غیبتی دارد. عرض کردم: فدایت شوم چرا؟ حضرت در حالی که به شکم و گردن مبارکش اشاره کرد، فرمود (از کشته شدن) میترسد.
شمار طاغوتیان عصر ما، از شما طاغوتیان عصر تولد حضرت، کمتر و از نظر ابزار نظامی، ضعیف تر نیست. خون آشامیو جنایت پیشه گی شان نیز به مراتب از آنان بیشتر است. پس آن ترس هنوز وجود دارد. به امید آن روزی که یاوران کارآمدی پرورش یابند تا بتوانند سپر بلای حضرت باشند و او را از گزند حوادث در امان دارند؛ زیرا که فراهم آمدن چنین افرادی، پیش زمینه فرا رسیدن روز موعود است.
۲.۷ - ریزش و رویش
برادران یوسف، او را به چاه افکندند؛ زیرا دلهایشان از حسد آکنده بود. بنابراین، خوبیهای او را نمیدیدند، ولی غریبهها از دیدن او مسرور گشتند و اظهار شادمانی کردند: «وجاءت سیاره فارسلوا واردهم فادلی دلوه قال یا بشری هذا غلام؛ [۱۵]و (در همین حال) کاروانی فرا رسید و مامور آب را (در پی آب) فرستادند. او، دلو خود را در چاه افکند. (ناگهان) صدا زد: مژده باد این کودکی است (زیبا و دوست داشتنی)! هنگام روبه رو شدن با یوسف زهرا نیز برخی از مسلمانان، بر وی شمشیر میکشند؛ زیرا سینههایی آکنده از کینه دارند، یا خود را از او بیشتر دوست دارند، یا این که خود را زمام دار امور خویش میدانند و در برابر رای و نظر او، رای و نظری جداگانه دارند و یا....
امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: «القائم (عجّلاللهفرجهالشریف) یلقی فی حربه مالم یلق رسول الله _ صلّی الله علیه و آله _. ان رسول الله _ صلّی الله علیه و آله _ اتاهم و هم یعبدون حجاره منقوره و خشباً منحوته و ان القائم یخرجون علیه فیتاولون علیه کتاب الله و یقاتلونه علیه؛ [۱۶]قائم (عجّلاللهفرجهالشریف) در پیکار خود با چنان چیزی رو به رو خواهد شد که رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) با آن رو به رو نگردید. همانا رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) در حالی به سوی مردم آمد که آنان، بتهای سنگی و چوبهای تراشیده را میپرستیدند. ولی قائم (عجّلاللهفرجهالشریف) چنان است که بر او میشورند و کتاب خدا را بر ضدّ او تاویل میکنند. آن گاه به استناد همان تاویل، با او به جنگ بر میخیزند.» در این میان، برخی بیگانگان هستند که از دیدنش خشنود میشوند و با فطرتهای پاکشان به سوی او میروند و به او میپیوندند.
امام صادق (علیهالسّلام) میفرماید: «اذا خرج القائم (عجّلاللهفرجهالشریف) خرج من هذا الامر من کان یری انه من اهله و دخل فیه شبه عبده الشمس و القمر؛ [۱۷]چون قائم (عجّلاللهفرجهالشریف) قیام کند، کسی که خود را اهل این امر میپنداشته است، از این امر بیرون میرود. در مقابل، افرادی مانند خورشید پرستان و ماه پرستان، به آن میپیوندند.
ادامه دارد
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
۲.۱۱ - نشانه
پس از آن که زلیخا به یوسف، تهمت ناپاکی زد، عزیز مصر به کمک نشانه الهی، پاکی و بی گناهی او را دریافت: «و شهد شاهد من اهلها ان کان قمیصه قُدّ من قُبُل فصدقت و هو من الکاذبین و ان کان قمیصه قُدّ من دُبُر فکذبت و هو من الصادقین فلما رءا قمیصه قُدّ من دُبُر قال انه من کیدکنّ ان کیدکن عظیم؛ [۲۹]و در این هنگام، شاهدی از خانواده آن زن شهادت داد که اگر پیراهن او از پیشِ رو پاره شده است، آن زن راست میگوید و او از دروغ گویان است، و اگر پیراهنش از پشت پاره شده است، آن زن دروغ میگوید و او از راست گویان است. هنگامیکه (عزیز مصر) دید پیراهن او (یوسف) از پشت پاره شده است، گفت: این از مکر و حیله شما زنان است. همانا مکر و حیله شما زنان عظیم است». با این حال، عزیز مصر به سبب وسوسه زلیخا، یوسف را به زندان افکند: «ثم بدالهم من بعدما راوا الآیات لیسجنَّنه حتی حین؛ [۳۰]و پس از آن که نشانههای (پاکی یوسف) را دیدند، بر آن شدند که او را تا مدتی زندانی کنند». ستم پیشه گان عصر یوسف زهرا (علیهالسّلام) نیز با این که اعجازها و نشانههایی از حقانیت او را دیدند، اما باز به خود نیامدند و به قتل او کمر همت بستند.
رشیق میگوید: معتضد عباسی، مرا به همراه دو نفر دیگر فرا خواند و به ما دستور داد که هر یک بر اسبی سوار شویم و تنها زیرانداز سبکی با خود برداریم و از برداشتن هر وسیله دیگری پرهیز کنیم. آن گاه افزود: به سامرا و فلان محله و فلان خانه میروید. بر در خانه، خادم سیاهی ایستاده است. آن گاه، به خانه هجوم برید و هر کس را در آن جا یافتید، بکشید و سرش را برای من بیاورید. ما بر اساس دستور، به سامرا و همان خانه رفتیم. مرد سیاهی بر در خانه نشسته بود. پرسیدم: چه کسی در خانه است؟ با بی اعتنایی گفت: صاحبش. به خانه هجوم بردیم. در خانه، اتاقی بود که بر در آن، پردهای زیبا آویخته بود. چون پرده را بالا زدیم، گویا در اتاق، دریایی از آب بود. در انتهای اتاق، مردی با بهترین شمایل بر روی حصیری بر آب مشغول نماز بود. او به ما هیچ توجهی نکرد. یکی از همراهانم به نام احمد بن عبدالله، برای وارسی، وارد آبها شد، امّا نزدیک بود غرق شود. من دستش را گرفتم و او را نجات دادم، ولی وی از ترس بی هوش شد و ساعتی در همان حال ماند. همراه دیگرم نیز همان کار را کرد و به همان بلا گرفتار شد.
من از صاحب خانه عذرخواهی کردم و گفتم: به خدا سوگند! من از ماجرا آگاه نبودم و نمیدانستم برای قتل چه کسی اعزام شدهایم و من از این کار توبه میکنم. ولی او به ما اعتنایی نکرد. ما به سوی معتضد برگشتیم. او منتظر ما بود و به دربانان سپرده بود که هر وقت به کاخ رسیدیم، اجازه ورود بدهند. ما نیز در همان شب بر او وارد شدیم و ماجرا را برایش بازگو کردیم. با عصبانیت پرسید: آیا این ماجرا را برای کسی بازگو کردهاید؟ گفتیم: نه. او سوگند یاد کرد که اگر این ماجرا را با کسی در میان بگذاریم، گردن ما را خواهد زد. ما نیز تا او زنده بود، توان بازگو کردن آن را نداشتیم.[۳۱]
ادامه دارد
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
- بهای اندک
کاروانیانی که یوسف را یافتند، او را به بهایاندکی فروختند؛ زیرا از ارزش آن درّ یگانه، آگاهی نداشتند: «و شروه بثمن بخس دراهم معدوده و کانوا فیه من الزاهدین؛ [۱۸]و (سرانجام) او را به بهایاندکی (چند درهم) فروختند و نسبت به (فروختن) او بی رغبت بودند».
برخی شیعیان نیز به دلیل ناآگاهی از مقام و منزلت حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) و از سر هواپرستی و دنیا خواهی، افتخار محبت و خدمت به آستان او را به بهایاندکی فروختهاند و رشته پیوند خود را گسستهاند. تاریخ، نمونههای فراوانی از این مردمان را به یاد دارد. برای مثال، از ابوطاهر محمد بن علی بن بلال میتوان نام برد. وی به طمع اموالی که از حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) نزد او بود، آن را به محمد بن عثمان عمری (سفیر دوم) نسپرد و ادعا کرد که خود وکیل حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) است. حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) نیز توقیعی (نامهای) در لعن او صادر کرد.[۱۹]
۲.۹ - بردباری
نخستین واکنش یعقوب هنگام غیبت یوسف، در پیش گرفتن صبر نیکو و یاری جستن از پروردگار است: «جاءوا علی قمیصه بدم کذب قال بل سوّلت لکم انفسکم امراً فصبر جمیل و الله المستعان علی ما تصفون؛ [۲۰]و هنگامیکه پیراهن او را با خونی دروغین (آغشته ساخته و نزد پدر) آوردند، گفت: هوسهای نفسانی شما، این کار را برایتان آراسته است. من بردباری نیکو (و شکیبایی بدون ناسپاسی) خواهم داشت و در برابر آنچه میگویید، از خداوند، یاری میجویم». شیعیان نیز هنگام رو به رو شدن با غیبت یوسف زهرا (علیهالسّلام)، باید در برابر بلاها و آزمایشهای الهی، بردبار باشند.
امام رضا (علیهالسّلام) فرمود: «والله ما یکون ما تمدّون الیه اعینکم حتی تمحصوا و تمیّزوا و حتی لایبقی منکم الا الاندر فالاندر؛ [۲۱]به خدا سوگند! آنچه چشمانتان را به سویش میدارید و منتظرش هستید، رخ نخواهد داد، تا این که پاک سازی و جداسازی شوید و از شما نماند مگر هرچه کمتر و کمتر». هم چنین باید در برابر به درازا کشیدن غیبت، شکیبایی ورزند؛ یعنی در ظهور پیش از موعد مقرر آن، شتاب نکنند.
مهزم میگوید به امام صادق (علیهالسّلام) عرض کردم: «جعلنی الله فداک متی هذا الامر؟ فقد طال. فقال: کذب المتمنّون و هلک المستعجلون و نجا المسلّمون و الینا یصیرون؛ [۲۲]فدایت شوم این امر (قیام قائم آل محمّد (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) ) چه زمانی رخ خواهد داد؟ این امر به درازا کشید. حضرت فرمود: آرزومندان خطا کردند، شتاب جویان هلاک شدند و آنان که تسلیماند، نجات یافتند و به سوی ما باز خواهند گشت».
ادامه دارد
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
دفع بلا
یوسف، سپر دفع بلای برادران خود و اهل مصر شد. هرچند برادران یوسف در حق وی ستم کردند و شرط برادری را به جا نیاوردند، ولی یوسف از کمک و دستگیری آنان فروگزار نکرد. یوسف زهرا (علیهالسّلام) نیز سپر بلا از شیعیان است. ظریف ابونصر خادم میگوید: «قال لی صاحب الزمان (عجّلاللهفرجهالشریف): اتعرفنی؟ قلت: نعم. قال: من انا؟ فقلت: انت سیدی و ابن سیدی. فقال لیس عن هذا سالتک. قال ظریف فقلت جعلنی الله فداک فسّرلی. فقال انا خاتم الاوصیاء و بی یدفع الله البلاء عن اهلی و شیعتی؛ [۳۸]به محضر امام عصر (عجّلاللهفرجهالشریف) وارد شدم. ایشان فرمودند: آیا مرا میشناسی؟ عرض کردم: آری. فرمودند: من که هستم؟ عرض کردم: شما آقای من و فرزند آقای من هستید. فرمودند: منظورم این نبود. عرض کردم: فدایت شوم، منظورتان چیست؟ فرمودند: من آخرینِ اوصیا هستم و خداوند برای وجود من، بلا را از اهلم و شیعیانم، برطرف میکند».
برای نمونه، محدّث نوری عنایت حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) به شیعیان بحرین را چنین نقل میکند: در روزگار گذشته، فرمانروایی ناصبی بر بحرین حکومت میکرد، که وزیرش در دشمنی با شیعیان آن جا، گوی سبقت را از او ربوده بود. روزی وزیر بر فرمانروا وارد شد و اناری را به دست حاکم داد، که به صورت طبیعی این واژهها بر پوست آن نقش بسته بود: «لا اله الا الله، محمد رسول الله و ابوبکر و عمر و عثمان و علی خلفاء رسول الله». فرمانروا از دیدن آن بسیار در شگفت شد و به وزیر گفت: «این، نشانهای آشکار و دلیلی نیرومند بر بطلان مذهب تشیع است. نظر تو درباره شیعیان بحرین چیست؟» وزیر پاسخ داد: «به باور من، باید آنان را حاضر کنیم و این نشانه را به ایشان ارائه دهیم. اگر آن را پذیرفتند که از مذهب خود دست میکشند وگرنه آنان را در میان گزینش سه چیز مخیّر میکنیم: ۱. پاسخی قانع کننده بیاورند؛ ۲. جزیه بدهند؛ ۳. یا این که مردانشان را میکشیم، زنان و فرزندانشان را اسیر میکنیم؛ و اموالشان را به غنیمت میبریم.»
فرمانروا، رای او را پذیرفت و دانشمندان شیعه را نزد خود فرا خواند. آن گاه انار را به ایشان نشان داد و گفت: «اگر برای این پدیده، دلیلی روشن نیاورید، شما را میکشم و زنان و فرزندانتان را اسیر میکنم یا این که باید جزیه بدهید. دانشمندان شیعه، سه روز از او مهلت خواستند. آنان پس از گفت و گوی فراوان به این نتیجه رسیند که از میان خود، ده نفر از صالحان و پرهیزگاران بحرین را برگزینند. آن گاه از میان این ده نفر نیز سه نفر را برگزیدند و به یکی از آن سه نفر گفتند: تو امشب به سوی صحرا برو و به امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) استغاثه کن و از او، راه رهایی از این مصیبت را بپرس؛ زیرا او، امام و صاحب ماست.
آن مرد چنین کرد، ولی پاسخی از حضرت ندید. شب دوم نیز نفر دوم را فرستادند. او نیز پاسخی دریافت نکرد. شب آخر، نفر سوم را که مردی پرهیزگار بود، به بیابان فرستادند. او به صحرا رفت و با گریه و زاری از حضرت، درخواست کمک کرد. چون آخر شب شد، شنید مردی خطاب به او میگوید: «ای محمد بن عیسی! چرا تو را به این حال میبینم و چرا به سوی بیابان بیرون آمدهای؟» محمد بن عیسی از او میخواهد که او را رها کند و حال خود واگذارد. آن مرد میفرماید: «ای محمد بن عیسی! منم صاحب الزمان. حاجت خود را بازگو! » محمد بن عیسی گفت: «اگر تو صاحب الزمانی، داستان مرا میدانی و به گفتن من نیاز نیست.» آن مرد فرمود: «راست میگویی. تو به دلیل آن مصیبتی که بر شما وارد شده است، به این جا آمدهای.» عرض کرد: «آری، شما میدانید چه بر ما رسیده است و شما امام و پناه ما هستید.» پس آن حضرت فرمود: «ای محمد بن عیسی! در خانه آن وزیر (لعنه الله علیه) درخت اناری است. هنگامیکه درخت تازه انار آورده بود، او از گِل قالبی به شکل انار ساخت. آن را نصف کرد و در میان آن، این جمله را نوشت. سپس قالب را بر روی انار که کوچک بود، گذاشت و آن را بست. چون انار در میان آن قالب بزرگ شد، آن واژهها بر روی آن نقش بست. فردا نزد فرمانروا میروی و به او میگویی که من پاسخ تو را در خانه وزیر میدهم. چون به خانه وزیر رفتید، پیش از وزیر به فلان جا برو. کیسه سفیدی خواهی یافت که قالب گِل در آن است. آن را به فرمانروا نشان ده. نشانه دیگر این که به فرمانروا بگو که معجزه دیگر ما این است که چون انار را دو نیم کنید، جز دود و خاکستر چیزی در آن نیست.
محمد بن عیسی از این سخنان شادمان گشت و به نزد شیعیان بازگشت. روز دیگر، آنان پیش فرمانروا رفتند و هر آنچه امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) فرموده بود، آشکار گشت. فرمانروای بحرین با دیدن این معجزه به تشیع گروید و دستور داد وزیر حیله گر را به قتل رسانند.[۳۹
ادامه دارد
۰ - امید و نا امیدی
چون خورشید یوسف در پس ابرهای غیبت فرو رفت، یعقوب هرگز امید خود را از دست نداد و از رحمت الهی و بازگشت یوسف نا امید نشد. و از خداوند درخواست میکرد که به زودی یوسف را ببیند: «عسی الله ان یاتینی بهم جمیعاً؛ [۲۳]امیدوارم خداوند، همه آنان را به من بازگرداند». ولی در مقابل، برداردان با این که او را نکشتند و در چاهانداختند، به امید این که قافلهای، او را بیابد و با خود ببرد: «قال قائل منهم لاتقتلوا یوسف و القوه فی غیابت الجب یلتقطه بعض السیاره ان کنتم فاعلین؛ [۲۴]یکی از آنان گفت: یوسف را نکشید. اگر میخواهید کاری انجام دهید، او در نهان گاه چاه بیفکنید تا قافلههایی، او را برگیرند (و با خود به مکان دوری ببرند).
با این حال، برادران، یوسف را فراموش کرده بودند و چون یعقوب، از یوسف یاد میکرد، وی را سرزنش میکردند: «قالوا تالله تفتؤا تذکر یوسف حتی تکون حرضاً او تکون من الهالکین؛ [۲۵]گفتند: به خدا سوگند! تو آن قدر از یوسف یاد میکنی که ممکن است بیمار شوی یا هلاک گردی». «و لما فصلت العیر قال ابوهم انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون قالوا تالله انک لفی ضلالک القدیم؛ [۲۶]هنگامیکه کاروان (از سرزمین مصر) بیرون آمد، پدرشان (یعقوب) گفت: اگر مرا به نادانی و کم خردی، متهم نکنید، (باید بگویم که) بوی یوسف را احساس میکنم. گفتند: به خدا سوگند! تو در همان گمراهی پیشین ات هستی».
در مساله غیبت یوسف زهرا (علیهالسّلام) نیز برخی که از هدایت الهی برخوردارند، پیوسته با امید به فضل خداوندی، ظهور او را انتظار میکشند و هرگز از رحمت الهی نا امید نمیشوند. در دعای عصر غیبت که از ناحیه مقدسه رسیده است، چنین میخوانیم: «... ولا تنسنا ذکره و انتظاره و الایمان به قوه الیقین فی ظهوره و الدعاء له و الصلاه علیه؛ [۲۷](خدایا) یاد او، انتظارش، ایمان به او، باور شدید به ظهور او، دعا برای او و توجه به او را در ما به فراموشی مسپار!» در مقابل، گروهی دیگر که خداوند بر دلهایشان قفل زده است و از درک حقایق ناتواناند، امیدی به آمدنش ندارند. حتی گاهی وجودش را انکار میکنند.
امام صادق (علیهالسّلام) به زراره فرمود: «یا زراره و هو المنتظر و هو الذی یشک الناس فی ولادته منهم من یقول مات ابوه فلا خلف له... و منهم من یقول ماولد...؛[۲۸]ای زراره! او (حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف)) کسی است که آمدنش را انتظار میکشند. اوست که مردم در تولدش شک میکنند. برخی میگویند: پدرش از دنیا رفت و فرزندی نداشت... و برخی میگویند: هنوز به دنیا نیامده است....
ادامه دارد
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
۲.۲ - حضور
برادران یوسف برای خرید آذوقه به مصر آمدند و به بارگاه یوسف (علیهالسّلام) وارد شدند. وی در نخستین نگاه و گفت و گو، آنان را شناخت، ولی آنان یوسف (علیهالسّلام) را نشناختند. آنان بی آن که به هویت یوسف پی برند، با وی سخن گفتند و داد و ستد کردند: «فدخلوا علیه فعرفهم و هم له منکرون؛[۴](برادران یوسف) بر او وارد شدند. او، آنان را شناخت، ولی آنان او را نشناختند». یوسف زهرا (علیهالسّلام) نیز در میان مردم حضور دارد. در کنار آنان راه میرود و بر فرشهای آنان پا مینهد و... ، ولی مردم، او را نمیشناسند. برخی بر این باورند که غیبت امام عصر (عجّلاللهفرجهالشریف) به این معناست که آن حضرت، در آسمانها یا عوالم دیگری زندگی میکنند. بنابراین، حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) از دیدگان همه انسانها پنهان هستند و کسی، ایشان را نمیبیند. بر اساس این باور، نکتهای که پیش از این گذشت، به ذهن میرسد که مقایسه حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) با حضرت یوسف (علیهالسّلام) مقایسهای ناتمام است. امّا حقیقت، این است که تصویر یاد شده، خطا و به دور از واقعیت است. او در میان مردم رفت و آمد میکند و در کوچه و بازارها قدم میگذارد. مردم، آن حضرت را میبینند، گرچه او را نمیشناسند.
سدیر میگوید: سمعت اباعبدالله (علیهالسّلام) یقول: انّ فی القائم شبه من یوسف (علیه السّلام). قلت: کانّک تذکر حیره و غیبته؟ فقال لی: ما تنکر هذه الامه اشباه الخنازیر؟ انّ اخوه یوسف کانوا اسباطاً اولاد انبیاء تاجروا یوسف و بایعوه و هم اخوته و هو اخوهم فلم یعرفوه حتی قال لهم انا یوسف... فما تنکر هذه الامه ان یکون الله عزوجل یفعل بحجته ما فعل بیوسف ان یکون یسیر فی اسواقهم ویطا بسطهم و هم لایعرفونه حتی یاذن الله عزوجل ان یعرفهم بنفسه کما اذن لیوسف حتی «قال لهم هل علمتم ما فعلتم بیوسف و اخیه اذا انتم تجهلون قالوا ءَانک لانت یوسف قال انا یوسف و هذا اخی؛ [۵]
امام صادق (علیهالسّلام) فرمودند: قائم (عجّلاللهفرجهالشریف) شباهتی با یوسف دارد. عرض کردم: گویا حیرت و غیبت او را میفرمایید؟ حضرت فرمودند: چرا این امت، که شبیه خوکها هستند قضیه حضرت یوسف را انکار نمیکنند؟ برادران یوسف با این که پیغمبر زاده و برادر یوسف بودند و او نیز برادرشان بود، با او تجارت و خرید و فروش کردند و او را نشناختند، تا این که یوسف، خودش را معرفی کرد و گفت: من یوسفم... با این حال چرا آنان منکرند که خداوند عزوجل با حجت خود، همان کاری را بکند که با یوسف کرد؟ او در بازارهایشان راه میرود و بر فرشهای آنان گام بر مینهد، ولی مردم او را نمیشناسند، تا هنگامیکه خداوند به او اجازه دهد که خودش را معرفی کند. همان گونه که به یوسف اجازه داد و یوسف گفت: آیا دانستید با یوسف و برادرش چه کردید، آن گاه که جاهل بودید؟ آیا تو همان یوسفی؟ گفت: (آری) من یوسفم و این، برادر من است».
و باز امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: «ان فی صاحب هذا الامر سنن من الانبیاء (علیهمالسّلام) ... و امّا سنه من یوسف فالستر یجعل الله بینه و بین الخلق حجاباً یرونه و لایعرفونه...؛[۶]صاحب این امر (امام مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف)) به برخی از پیامبران، شباهتهایی دارد... امّا شباهت او به یوسف، در پرده بودن اوست؛ یعنی خداوند بین او و مردم حجابی مینهد که او را میبینند، ولی نمیشناسند».
ادامه دارد
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
۱۴ - گواه
هنگامیکه پادشاه مصر، تعبیر خودش را خواست، هم بند پیشین یوسف، او را برای این مهم معرفی کرد؛ زیرا در زندان، محاسن اخلاق و دانش تعبیر خواب او را که نوعی از علم غیب است، دیده بود. ما نیز در برابر مدعیان مهدویّت یا مدعیان ارتباط با حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) باید هوشیار باشیم و بی دلیل به افراد اعتماد نکنیم. ادعای افراد را باید تنها پس از دیدن دلیل قطعی بپذیریم. سیره عملی حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) و سفیران ایشان نشان میدهد که آنان همیشه دیگران را تشویق میکردند تا از مدعیان، دلیل بخواهند.
نمونههای فراوانی از این حقیقت در کتابهای حدیثی به چشم میخورد. از جمله، حسین بن علی بن محمد معروف به ابن علی بغدادی میگوید: در بغداد، زنی از من پرسید: «مولای ما کیست؟» یکی از اهالی قم پاسخ داد: « ابوالقاسم بن روح، وکیل حضرت است.» پس نشانی او را به زن داد. وی نزد ابوالقاسم آمد و به او گفت: «ای شیخ! همراه من چیست؟» شیخ فرمود: «هر چه با خود داری، در دجله بینداز، آن گاه نزد من بیا تا به تو باز گویم.» زن رفت و آنچه با خود داشت، در دجلهانداخت و بازگشت. ابوالقاسم به خدمتکار خود دستور داد که ان جعبه را بیاورد. سپس به آن زن گفت: «این همان جعبهای است که با تو بود و تو در دجلهانداختی. من به تو بگویم در آن چیست یا تو میگویی؟» زن گفت: «شما بگویید.» شیخ گفت: «یک جفت دستبند طلا، یک حلقه بزرگ گوهردار، دو حلقه کوچک که هر کدام یک گوهر دارد و دو انگشتر فیروزه و عقیق در این جعبه هست.» سپس جعبه را گشود و هر چه را در آن بود، نشان داد، زن به آنها نگریست و گفت: «این همان است که من آوردم و در دجلهانداختم.» آن گاه از تعجب بی هوش شد.[۳۵]
این که ابوالقاسم بن روح، پرسش زن را انکار نکرده و پاسخ گفته است، نشان میدهد که مردم موظف بودهاند که سخن کسی را بی دلیل نپذیرند. سفیران حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) نیز با دادن پاسخ مثبت به خواسته آنان، این روش را امضا کردهاند. هنگامیکه چنین روشی در رویارویی با مدعیان نیابت و وکالت، پسندیده و بلکه لازم است، به طریق اولی، در برابر مدعیان مهدویّت، چنین خواهد بود.
ادامه دارد
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
۲.۱۳ - هدایت
یوسف، هنگام غیبتش به دلیل زندانی شدن نیز از رسالتی که در برابر مردم به عهده داشت، غافل نشد. هنگامیکه دو یار زندانی یوسف، خواب خود را برای او بیان کردند و تعبیر آن را از او خواستند، یوسف از فرصت به دست آمده استفاده کرد و پیش از بیان تعبیر چنین گفت: «یا صاحبی السجن ءارباب متفرقون خیرٌام الله الواحد القهار ما تعبدون من دونه الا اسماءً سمیتموها انتم و آباؤکم ما انزل الله بها من سلطان ان الحکم الا لله امر الا تعبدوا الا ایاه ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لایعلمون؛ [۳۳]ای همراهان زندانی من! آیا خدایان پراکنده بهترند یا خداوند یکتای پیروز؟ این معبودهایی که غیر از خدا میپرستید، چیزی جز اسمهایی (بی مسمّا) که شما و پدرانتان آنها را (خدا) نامیدهاید، نیست. خداوند هیچ دلیلی بر آن نازل نکرده است. حکم تنها از آنِ خداست. او فرمان داده است که جز او را نپرستید. این است آیین پابرجا، ولی بیشتر مردم نمیدانند».
هرچند یوسف زهرا (علیهالسّلام) نیز در پس پرده غیبت است، لحظهای از انجام رسالت خود (هدایت مردم) غفلت نمیورزد و مردم از فیض او بهره مند میشوند. اولیای الهی از کوشش برای تحقق اهداف آسمانی خود هرگز دست نمیکشند؛ زیرا وظیفه حرکت به سوی خداوند و تکامل، هیچ گاه از دوش مردمان برداشته نمیشود. اگر در زمانی و جایی، وظیفه حرکت به سوی کمال از دوش کسی برداشته شود، آن گاه به همان میزان، رسالت هدایت نیز از عهده متولیان هدایت برداشته شده است. و البته هرگز چنین چیزی رخ نمیدهد؛ زیرا در این صورت، آفرینش آدمیبیهوده میشود. از این رو، ممکن است ولیّ خدا ساکت باشد، امّا هرگز ساکن نمیماند. هم چنان که ممکن است غایب باشد، امّا هیچ گاه قاعد نمیماند. امام همیشه در حال هدایت، سازندگی و پرورش است؛ گاه مخفیانه و گاه آشکارا. در کتابهای روایی، نمونههای فراوانی از هدایتهای ویژه حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) آمده است. برای نمونه به یکی از آنها اشاره میکنیم:
در عصر سفارت محمد بن عثمان، گروهی از شیعه درباره این مساله اختلاف کردند که آیا خداوند، آفرینش موجودات و روزی دادن به آنها را به امامان معصوم (علیهمالسّلام) واگذار کرده است یا نه؟ گروهی، آن را محال میدانستند و گروهی دیگر بر این باور بودند که امامان (علیهمالسّلام) از جانب خداوند، موجودات را میآفرینند و روزی میدهند. اختلاف این دو گروه پایان نیافت تا این که به محضر محمد بن عثمان آمدند و پاسخ درست را از او جویا شدند. به سفارش او، نامهای به امام عصر (عجّلاللهفرجهالشریف) نوشته شد. حضرت نیز پاسخ چنین مرقوم فرمودند: «ان الله تعالی هو الذی خلق الاجسام... امّا الائمه _ (علیهمالسّلام) _ فانهم یسالون الله تعالی فیخلق و یسالونه فیرزق ایجاباً لمسئلتهم و اعظاماً لحقهم؛ [۳۴]خداوند، آفریننده اجسام است... ولی ائمه (علیهمالسّلام) از خداوند درخواست میکنند، او نیز میآفریند و روزی میدهد. این به دلیل اجابت دعای آنان و تکریم مقام ایشان است».
ادامه دارد
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
- کودکی
غیبت یوسف از دوران کودکی آغاز شد: «و جاءت سیاره فارسلوا واردهم فادلی دَلوَه قال یا بشری هذا غلام؛[۷]و (در همین حال) کاروانی فرا رسید و مامور آب را (در پی آب) فرستادند. او دلو را در چاه افکند. (ناگهان) صدا زد: مژده باد این کودکی است (زیبا و دوست داشتنی)!» غیبت یوسف زهرا (علیهالسّلام) نیز از دوران کودکی آغاز شد.
امام صادق (علیهالسّلام) میفرمایند: «قال رسول الله _ صلّی الله علیه و آله _ لابد للغلام من غیبته فقیل له: و لم یا رسول الله؟ قال: یخاف القتل؛ [۸] رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: ناچار برای آن کودک (امام مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف)) غیبتی خواهد بود. پرسیده شد: برای چه؟ فرمود: برای محفوظ ماندن جانش. حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) در سال ۲۵۵ هجری به دنیا آمد. آغاز غیبت صغرا نیز در سال ۲۶۰ هجری است. بنابراین، ایشان در آغاز غیبت صغری، پنج ساله بودهاند.
۲.۴ - زیبایی و بخشندگی
همان گونه که یوسف در زیبایی و بخشندگی، شهره آفاق بود، یوسف زهرا (علیهالسّلام) نیز به بالاترین درجه این دو ویژگی آراسته است.
امام باقر (علیهالسّلام) میفرمایند: «فی صاحب هذا الامر اربع سنن من اربعه انبیاء... و سنه من یوسف من جماله و سخائه...؛[۹]صاحب این امر (حضرت مهدی (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم)]] با چهار پیامبر شباهتهایی دارد... شباهت او به یوسف، در زیبایی و بخشندگی اوست...».
رسول الله (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: «لیبعثنَّ الله عزوجل فی هذه الامه خلیفه یحثی المال حثیاً و لا یعدّه عدّاً؛ [۱۰]به زودی خداوند عزوجل در این امت، خلیفهای را بر میانگیزد که مال را بی آن که بشمارد، به دیگران میبخشد».
۲.۵ - هراس
یوسف در عالم رؤیا دید که یازده ستاره و خورشید و ماه در برابرش سجده میکنند، ولی به سفارش پدر از ترس مکر برادران، رؤیای خویش را پنهان کرد: «اذ قال یوسف لابیه یا ابت انی رایت احد عشر کوکباً و الشمس و القمر رایتهم لی ساجدین قال یا بُنیّ لاتقصص رؤیاک علی اخوتک فیکیدوا لک کیداً؛[۱۱](به یاد آور) هنگامیرا که یوسف به پدرش گفت: پدر! من در خواب دیدم که یازده ستاره و خورشید و ماه در برابرم سجده میکنند. (یعقوب) گفت: فرزندم! خواب خود را برای برادرانت بازگو مکن! زیرا برای تو نقشه (خطرناکی) میکشند».
یوسف زهرا (علیهالسّلام) نیز همین گونه است؛ یعنی به دلیل هراس از دشمنان، باید نام مبارکش پنهان باشد. ابوخالد کابلی میگوید که به امام باقر (علیهالسّلام) عرض کردم: «اُرید ان تسمّیه لی حتی اعرفه باسمه فقال: سالتنی و الله یا ابا خالد عن سؤال مجهد ولقد سالتنی عن امر لو کنت محدّثاً به احداً لحدثتک ولقد سالتنی عن امر لو ان بنی فاطمه عرفوه حرصوا علی ان یقطعوه بضعه بضعه؛ [۱۲] نام مبارک او (حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف)) را برای من بگویید تا او را به نام بشناسم. حضرت فرمودند: ای ابوخالد! به خدا سوگند! پرسش زحمت انگیز و مشقت آوری از من پرسیدی و درباره مسالهای از من پرسیدی که اگر گفتنی بود، به یقین به تو میگفتم. تو درباره چیزی از من پرسش کردی که اگر بنو فاطمه او را بشناسند، حرص ورزند که او را تکه تکه کنند.
ادامه دارد
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
زیارت عاشورا_۲۰۲۴_۰۷_۱۶_۱۹_۱۷_۵۷_۹۵۴.mp3
4.11M
🏴قرائت زیارت عاشورا در روز عاشورا
🎙با نوای استاد فرهمند
🖤ظهور تنها راه نجات🖤
الهی بحق زینب کبری (س) عجل الولیک الفرج
✅امشب شروع چله فرج خواهی
عاشورا تا اربعین
هر روز قرائت زیارت عاشورا
🔰به نیابت از قمرالعشیره وحاج قاسم سلیمانی و شهید ابراهیم رئیسی و به نیابت از همه درگذشتگانمون
و به نیت تسهیل و تعجیل در امر فرج مولا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وبه نیت براورده شدن حاجت هممون🤲
بسم الله......
🌤#الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـــرَج
حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
#سلام_آقای_من🖤
اربعین آمد دلم را غم گرفت
بهر زینب (س) عالمی ماتم گرفت
سوز اهل آسمان آید به گوش
ناله ی صاحب زمان آید به گوش
آجرکاللهیاصاحبالزمان 🏴
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد وَ عَجّل فَرَجَهُم
صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِالله
صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِالله
صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِالله
#انتشارش_با_شما👇
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم📿
#نَشـــــــر=صَــــدَقِه جاریِه📲
┄┄┅┅┅❅⏰❅┅┅┅┄┄