eitaa logo
کتاب شناسی علوم اسلامی استاد سابقی
517 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
306 ویدیو
315 فایل
ارائه پیشنهاد ، انتقاد ، درخواست معرفی کتاب👇👇 @sabeghi1364
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 خدای دل‌شکسته‌ها ✍🏻 عین‌صاد ❞ اگر بچۀ شما هنگام شستن قورى، آن را بشكند و در جواب شما كه مى‌پرسى: قورى كو؟ با قدرت جواب دهد كه شكستم! و هنگامى كه مى‌گويى چرا شكستى‌؟ مى‌گويد: خب، ديگر شكست! در اين صورت او را رها نمى‌كنى و بر او سخت مى‌گيرى. ولى اگر ببينى كه با شكستن قورى، همۀ وجود او شكسته است و نمى‌تواند سرش را بلند كند؛ يعنى تفريط كرده، ولى احساس شكستگى و شرمندگى مى‌كند، تو با او چه مى‌كنى‌؟ تنبيه براى اين است كه او بشكند. تندى براى اين است كه بفهمد بدى كرده است، ولى وقتى كه او خود شكسته است، حتى به او پاداش هم مى‌دهى و از او دلجويى هم مى‌كنى و به او مى‌گويى عيبى ندارد. ما با مكتبى روبرو هستيم كه از تفريط، اميد مزد و پاداش دارد و از طاعت‌هاى چند هزار ساله، انتظار هبوط و رجم. با اين تحليل، خيلى از چيزها به هم مى‌خورد. خيلى از چيزهايى كه بزرگان اخلاق در مسائل سلوك فرموده‌اند، به آن سفتى و زُمختى نيست. مسائل شكل جديدى مى‌گيرد و وضعيت ديگرى مى‌طلبد؛ كه از تو، نه طاعت و نه عصيان، كه انكسار و شكستگى مى‌خرند. و خدا در دل‌هاى شكسته جاى دارد! 📚  | ص ۴۷ #️⃣ 📥: download | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🗓 یکشنبه ١٩ فروردین ماه ١۴٠٣ 🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی را در روزهای یکشنبه دنبال کنید: 🔸مَثَل کسانی که به عبادات ظاهری می‌پردازند و از تصفیه دل و جان غافل‌اند، مثل قبر مرده‌ای است که ظاهر آن را زینت کرده باشند و درون آن مردار گندیده باشد. 🔸یا مثل خانه‌ای تاریک است که بر پشت بام آن چراغ نهند، و یا مثل دهقانی است که در زمینی بذر می افشاند که پر است از علف‌هایی هرزه که زرع را فاسد می کند و مانع به بار نشستن آن می‌شود. اول ای جان دفع شر موش کن / وانگهان در جمع گندم جوش کن‏ 📚 نردبان سعادت، ص۴٣ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت محدث بزرگ علامه محمدباقر مجلسی؛ ١١١٠ق. 🔹 روز جهانی بهداشت ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
. 🌷 حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) : ☘ شش توصیه را از من قبول کنید تا من هم بهشت را برای شما ضمانت کنم : 1️⃣ هرگاه سخن گفتید دروغ نگویید ، 2️⃣ اگر وعده‌ای دادید برخلاف آن عمل نکنید ، 3️⃣ اگر امانتی به شما سپرده شد خیانت نکنید ، 4️⃣ چشمان خود را [از حرام] فرو بندید ، 5️⃣ پاکدامن باشید ، 6️⃣ دست و زبان خود را [از حرام] نگه دارید . 📚 الخصال (شیخنا الصدوق) ، جزء ۱ ، صفحه ۳۲۱ . ☀️ @jawaher_kalam
💠
سرای فریب
🔹 از وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه) نقل شده است که آن حضرت در شب ماه مبارک رمضان این دعا را مکرر می‌ خواندند که «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِی عَنْ دَارِ الْغُرُور وَ الْإِنَابَةَ إِلَی دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ». این دعا که سه جمله است، هر جمله اش پیام خاص خود را دارد. در جمله اول از ذات أقدس الهی مسئلت می‌ کند که خدایا تجافی از را روزی ما قرار بده! 🔹 در فرهنگ قرآن، «دار» به دو قسم تقسیم می ‌شود، خانه و منزل یا جایگاه دو قسم است: یکی «دار الغرور» است و یکی «دار القرار». «دار الغرور» یعنی جای فریب؛ یعنی جایی که انسان وقتی به آنجا رسید می ‌آرمد. 🔹 دار فریب است و دار استقرار و دوام. این تقسیم که دنیا «دار الغرور» است و آخرت «دار القرار»، به لحاظ آسمان و زمین نیست. آسمان, آیت الهی است، زمین آیت الهی است، چیزی که مخلوق خداست و آیه خداست فریب نیست؛ فریب، همین است که انسان ‌ها به آنها مبتلا هستند. 🔹 وجود مبارک امام سجاد در شب بیست و هفتم، مکرر از ذات اقدس الهی مسئلت می ‌کرد که خدایا! این روزی را به من بده که من از هر چه فریب و نیرنگ است که کسی را بازی بدهم یا بازی کسی را بخورم، از این «دار الغرور»، فریب دادن یا فریب خوردن، پیدا کنم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/09/22 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🌄 رمضانِ بی‌فایده ✍🏻 عین‌صاد ❞ بعضى وقت‌ها ابرى مى‌آيد، امّا نمى‌بارد. برق مى‌زند، امّا نمى‌بارد. فرصت‌ها را مى‌دهند، امّا ما بهره نمى‌گيريم. رمضان‌ها آمده و رفته، اما جز خيس خوردن چرك‌ها چيزى برايمان باقى نمانده است. در همين شب‌هاى ماه رمضان، كه ما دور هم مى‌نشينيم و مى‌گوييم ماه رمضان جديد آمد. بايد مواظب باشيم و به خودمان فكر كنيم، ولى مانند كسى هستيم كه به حمام آمده است، ولى نه براى تطهير، كه براى بازى. وقتى بچه بوديم، نزديك عيد كه مى‌شد، ما را به حمام مى‌فرستادند. چند تا بچه بوديم، بدجنس و بازى‌گوش. گاهى سه ساعت در حمام مى‌مانديم...همديگر را مى‌زديم و پوست همديگر را مى‌كنديم... وقتى مى‌آمديم خانه، پشت گوش‌ها و پاهامان همه كثيف مانده بود. مادر ما هم كه خيلى دقيق بود، پشت گوش‌ها و آرنج‌هاى ما را نگاه مى‌كرد و مى‌پرسيد: اينها چيه‌؟! ما را تنبيه مى‌كرد و گريه مى‌كرديم. ما حمّام رفته بوديم، اما بازى كرده بوديم. در مقام تطهير نبوديم.رمضان‌ها آمده و رفته، امّا ما لَعْبِ به رمضان داشته‌ايم و جدّى نبوده‌ايم 📚 | ص 30 #️⃣ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
9.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«امتحان» نکُن، «اطمینان» کُن...! 🎙استاد سید عبدالله فاطمی نیا ره: از روايات استفاده می‌شود زمانی‌که دعا میخوانیم باید با ایمان باشد و یقین داشته باشیم که یک چیزی به ما میدهند ودست خالی برنمیگردیم. متاسفانه خوبان ما هم خدا را امتحان می‌کنند! میگوید فلان دعا را بخوانم ببینم چه می‌شود! فلان نماز را بخوانم ببینم چه می‌شود! ببینم چه می شود یعنی چه؟! بايد ايمان داشته باشيم كاسه مان پر می‌شود. تصمیم بگیریم اینقدر خدا را امتحان نکنیم! عزیر من! معنای توكل چيست؟ توكل يعنى كسي را وكيل قرار دادن. اگر آدم پرقدرتی به ما بگويد هر كاری داشتی من برایت انجام می‌دهم آن شب را از خوشحالی خواب‌مان نمی‌برد! بايد با تمام وجود إنَّ الله علي كلّ شيءٍ قدير (خداوند بر همه چيز قادر و تواناست) را قبول داشت. خدای واحد لاشریک، به همه ی ما گفته است كه او را به عنوان وكيل بگيريم! "رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا" پروردگار عالَم با اين عظمتش مي‌گويد مرا وكيل بگيريد! ما عظمت خدا را نميدانيم! ازعظمتش غافل هستیم! بالاخره پس كِی قرار است به خدا اعتماد كنيم! بايد يقين داشته باشيم هنگام دعاکردن، اکرم الاکرمین چيزى در كاسه مان می‌ریزد. بدترين سخن اين است كه گفته شود دعا كردم و نشد! زيارت رفتم و نشد! اين نشدگفتن ها خطرناك است! اين نااميدی ها و اين نحو برخورد با دعا و توسلات خطرناك و شيطاني است! هيچ دعا كننده ای دست خالی برنمی‌گردد! 💐به روح لطیف استاد سید عبدالله فاطمی نيا رحمة الله علیه صلواتی هدیه بفرمائید. @fateminia @salavatnameh
💠
وداع محبوب
🔹 اگر کسی ماه مبارک رمضان را به عنوان دانست، چه اینکه در امام سجاد (سلام الله علیه) آمده است، آن را گرامی می ‌دارد و به آن سلام عرض می ‌کند می‌ گوید: «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ وَ یا عِیدَ أَوْلِیائِه» و در هنگام وداع، نگران و مضطرب است. 🔹 وداع کردن ماه مبارک رمضان برای آن کسی است که با ماه مبارک رمضان بود؛ در خدمت روزهایش بود با روزه و در خدمت شب‌ هایش بود با نماز شب و دعا و مناجات! 🔹 اگر کسی در خدمت ماه مبارک رمضان بود، می ‌تواند در شب پایان ماه مبارک وداع کند؛ امّا اگر کسی ـ معاذالله ـ در خدمت ماه مبارک رمضان نبود، چگونه با آن وداع کند؟! اگر با آن همراه نبود، آن را درک نکرد و با آن بدمهری کرد، چگونه آن را وداع کند؟! وداع برای کسی است که با ماه مبارک رمضان بوده است. 📚 ویژه برنامه رمضان و ضیافت الهی جلسه پانزدهم 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
ملاک دینداری راستگویی و امانتداری قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ اَلرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ شَيْءٌ اِعْتَادَهُ فَلَوْ تَرَكَهُ اِسْتَوْحَشَ لِذَلِكَ وَ لَكِنِ اُنْظُرُوا إِلَى صِدْقِ حَدِيثِهِ وَ أَدَاءِ أَمَانَتِهِ. -امام صادق عليه السّلام فرمود: به طول دادن ركوع و سجود مرد نگاه نكنيد زيرا ممكن است به آن عادت كرده باشد و اگر آن‌را رها سازد بترسد ولى به راستگوئى و امانت‌پردازى او بنگريد. 📚الکافي ج۲ ص۱۰۵
حیف که ماه رمضان شد تمام ماه دعا، ماه صلات و صیام ماه خدایی شده، خود ساختن دل ز همه شسته، به او باختن ماه پر از نور الهی شدن خانۀ دل طور الهی شدن ماه خدا داشت چه عمر کمی عمر کمش بود به سان دمی ذکر خفی، ورد جلی داشتیم زمزمۀ علی علی داشتیم روز نفس‌ها همه بودی نماز شب همه در ناله و راز و نیاز روز ز سوز عطش افروختن شب همه‌دم شمع‌شدن سوختن نیمۀ مه هر چه سخن داشتیم بر لب خود مدح حسن داشتیم جلوه ز حُسن ازلی داشتیم روشنی از ماه علی داشتیم :: ماه خداوند! علیک السلام رفتی و باز آمده عید صیام عید خدا عید دعا عید نور چشم بد از صبح دل‌آراش دور عید قبولی صیام همه سجده و تکبیر و قیام همه عید وصال است، وصال خدا محو شدن محو جمال خدا خندۀ شادی به لب روزه‌دار آتش حسرت به دل روزه‌خوار آن که در این مه زده خود را به خواب وای بر او در صف یوم الحساب طایفه‌ای را همه با جام نور داده خداوند شراباً طهور وصل خدا شامل حال همه قرب خداوند حلال همه طایفه‌ای تلخ شده کامشان روز شده تیره‌تر از شامشان کور ز دیدار تجلاّی نور دور ز رحمتِ خدای غفور خار چه سهمی بَرَد از بوستان؟ وصل خداوند و علی دوستان :: کیست علی؟ وصیِّ ختم رُسل کیست علی؟ عصارۀ عقل کل کیست علی؟ تجلی کبریا لحم و دم و نفْس رسول خدا کیست علی؟ روح صلات و صیام کیست علی؟ رکن قعود و قیام سکوت ما، صحبت ما یا علی‌ست قبولی طاعت ما یا علی‌ست مغز، علی و دگرانند پوست فشردۀ هزار و یک اسمِ هوست یک شبش از عمر جهان برتر است یک دمش از طاعت عالم سر است مهر علی نور کند نار را مهر علی لاله کند خار را مهر علی کار مسیحا کند مردۀ دل را علی احیا کند مهر علی، رحمت بی‌انتهاست مهر علی، تمام لطف خداست مهر علی، ولایت انبیاست مهر علی، هدایت انبیاست مهر علی، تمام ایمان بوَد مهر علی، حیات قرآن بوَد مهر علی، چراغ آئین ماست مهر علی، تمامیِ دین ماست مهر علی، کلاس عمّارهاست نتیجه‌اش میثم تمّارهاست ما به تولّای علی زاده‌ایم روز ازل دل به علی داده‌ایم سرودِ آب و گل ما یا علی است حرفِ زبان و دل ما یا علی است ✍
🔹واکاوی زندگی پس از زندگی و تاثیرات معنوی‌اش ✍مهدی مسائلی ١. در آیات قرآن تأکید شده که مرگ راه بی‌بازگشتی است، از این جهت کافران و گناهکاران وقتی پس از مرگ درخواست بازگشت به دنیا و کسب ایمان و انجام اعمال صالح را دارند، به تندی و با خطاب هرگز مواجه می‌شوند. این قانون می‌تواند در مواردی با معجزه تخصیص بخورد و افرادی به دنیا بازگشت داشته باشند، همچون معجزات حضرت عیسی(ع)، اما معجزه‌ها موارد استثنایی و معدود هستند نه عمومی و پُرشمار. پس این تجربه‌ها نمی‌تواند به صورت یک معجزه برای بازگشت از مرگ باشد بلکه به نظر می‌رسد این داستان‌ها و ادعاها از جنس رؤیا یا مکاشفاتی هستند که برای بعضی انسان‌ها در زمان حیات‌شان اتفاق می‌افتد. پس تنها چیزی که این داستان‌ها می‌تواند نتیجه ببخشد این است که فرد یک نوع تجربه‌ معنوی داشته است. ۲. کسانی که به پژوهش درباره تجربه‌های نزدیک به مرگ پرداخته‌اند سعی کردند وجوه مشترک کلی یا جزئی از آنها استخراج کنند، ولی با این حال، این تجربه‌ها سیر داستانی بسیار متنوعی دارند و گاهی داستان‌ها و تجربه‌ها ضد و نقیض هم هستند. اگر ما از این تجربه‌ها به عنوان مرگ یا شبه مرگ یاد کنیم و عین توصیفات و داستان‌های آنها را واقعیت بپنداریم، با انبوهی از گزاره‌های معنوی روبرو می‌شویم که طبق تفکرات یک نژاد یا دین و حتی فرد تصویرگری خاص شده‌اند؛ فرد مسیحی افرادی را هنگام مرگ می‌بیند که در کتاب‌ها و مجالس دینی او درباره آن‌ها صحبت می‌شود و مسلمان همین‌طور، بودایی و هندو و ادیان دیگر به همین ترتیب. تجربه‌ها نیز معمولا مؤید گزاره‌ها و شخصیت‌های معنوی آن دین یا مذهب است. اما اگر این تجربه‌ها را رؤیا یا کشف و شهود بدانیم، لزوما یک واقعه‌ی عینی و حقیقی نیستند، هرچند می‌توانند حاوی یک معنویت و روحانیت و اتفاق ورامادی باشند، مثلا خواب‌ها و رؤیاها هرچند صادقه باشند ولی تفکرات شخصی در تصویرگری آنها دخالت دارند. از این رو مهم تعبیری است که از چنین خواب‌هایی ارائه می‌شود نه جزئیات دیده شده در آنها. در کشف و شهود نیز همین امور مطرح است و کشف و شهود تابع احوالات شخصیه است و مثل خواب باید تعبیر و تفسیر درست از آن ارائه شود. ۳. کشف و شهودات شیطانی نیز وجود دارند. این‌که شخصی از اطلاعات غیبی خبر می‌دهد و مشاهداتی را بیان می‌کند یا از انتزاع روح از بدن حکایت می‌کند، دلیل حقیقت بودن شهودات آن شخص نیست. اجنه و شیاطین نیز به اخبار و مشاهداتی دسترسی دارند که می‌توانند به وسیله آنها، انسان‌ها را گمراه کنند. شما وقتی تأثیر القائات و تفکرات شیطانی باشی، به جای خداوند، شیطان به شما وحی می‌کند و ممکن است شیاطین اسرار و رموزی را به شما بگوید که موجب تقویت آنها و فتنه‌گری بیشتر میان مردم شود. پس تجربه نمی‌تواند حقایق معنوی را اثبات کند. وحی الهی که کلیات و جزئیات دینی را به انسان انتقال می‌دهد با کشف و شهود متفاوت است. دین به وسیله وحی تشریع می‌شود که به پیامبران نازل می‌شد. وحی از مجرای منزه الهی است و از دسترس شیاطین به دور است. ۴. اگر ذکر تجربه‌های پس از مرگ، به منظور اثبات کلی معنویت و روحانیت انسان باشد، وجه مثبتی دارد، ولی اگر بخواهیم با آنها جزئیات دینی را اثبات کنیم، انحرافاتی را به دنبال خواهد داشت. بسیاری از خرافات دینی می‌توانند در متن داستان‌ تجربه‌های نزدیک به مرگ قرار گیرند و مستند شده و مشروعیت پیدا کنند. با استحکام این تجربه‌ها به عنوان یک دلیل دینی، استدلال‌های علمی و نقلی دینی نیز تحت شعاع قرار می‌گیرند. مثلا وقتی عالمی درباره مسئله‌ی تاریخی یا وجود شخصیتی یا مکان زیارتی بحث می‌کند، اگر تجربه‌ نزدیک به مرگ نتایجی برخلاف تحقیقات او را بیان کند، تحقیقات و مباحث علمی آن عالم بی‌ارزش و خلاف واقعیت جلوه می‌کند. گاهی ما ترویج بعضی از امور را تقویت کننده معنویت در بین مردم می‌پنداریم در حالی که با ترویج گسترده و بی‌ضابطه آنها راه را برای رهزنی دینی عده‌ای دیگر فراهم می‌کنیم. چنانچه با نقل بی‌ضابطه کرامات یا تشرفات به محضر ائمه و امام زمان(ع) راه را برای فریب‌کاری دینی عده‌ای باز می‌کنیم. موضوع ترویج خواب و دریافت حقایق معنوی و غیبی از آن، نیز یکی دیگر از چالش‌گاه‌های معنوی است. مشابه این امور زیاد هستند، اموری که شبه معنوی هستند مثل استخاره گرفتن یا علم حروف و اعداد. ۵. نقل گسترده و مستمر این تجربه‌ها، غیر از این‌که معنویت را به امری تجربی تبدیل می‌کند، به مرور آن را به برنامه‌ای تفریحی برای مردم تبدیل می‌کند. یعنی معنویتی که اینجا برای افراد حاصل می‌شود پلی برای اتصال آنها به دین‌داری اصیل نمی‌شود، افرادی برای آرامش روحی خود به پیگیری این تجریبات اهتمام دارند ولی تفاوتی در زندگی آنها از جهت عمل به آموزه‌های دینی دیده نمی‌شود. ...... @azadpajooh
شاهرودی خطاپذیری علم حضوری.pdf
297.8K
مقاله ای ازحجت الاسلام دکتر سید مرتضی حسینی شاهرودی، باعنوان (خطاپذیری علم حضوری ومکاشفات عرفانی)
❇️ ✳️پادکست9⃣2⃣ ✅ السلام علیک سوال این است که چرا امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه و در دعای وداع با رمضان، حدود بیست بار رمضان را با تعبیر «السلام علیک» مخاطب قرار داده‌اند؟ اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ‏... اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّیْطَانِ... اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ هُوَ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلاَمٌ‏... مگر سلام و وداع و درود و بدرود مخصوص زیارت اولیای خدا نیست؟ مگر ما به امامان و امامزادگان سلام نمیدیم؟ آیا این کلام امام یک تعبیر ذوقی یا مثلا عرفانی است؟ یا اینکه حاکی از یک حقیقتی است؟ آن چیزی که میتوان فهمید، این است که رمضان علاوه بر یک ماه در بستر هر سال، یک حقیقت ملکوتی دارد که این زمان یک ماهه و پایبندی به آداب و احکام آن به عنوان شهرالله، ما را به آن حقیقت ناپیدای ملکوتی متصل و مرتبط می‌کند. یعنی همان طوری که ما با معرفت به امام و پیروی از امام، به روح امام نزدیک میشویم، با معرفت به جایگاه رمضان و پیروی از آداب و احکام رمضان، به آن حقیقت فرامادی نزدیک می‌شویم به همین خاطر است که امام از تمام شدن رمضان، با تعبیر «مصیبت ما» یاد می‌کند... شاهد دیگر هم این است که اهل بیت یکی از صورتهای نورانی همراه مومن در قبر را همین روزه رمضان معرفی کردند... پس ما وقتی به هنگام مرگ به تعبیر امیرالمومنین از خواب بیدار شدیم، آنوقت تازه این شخصیتی که امام سجاد بهش می‌گویند «السلام علیک» را خواهیم دید و خواهیم شناخت و تا در دنیا هستیم، درک روشنی از این حقیقت نورانی ملکوتی نداریم. بنابراین همان گونه که در جلسه اول گفتیم، در کنار معرفت به ولی الله، معرفت به شهرالله هم لازم است‌... ╭━═━🍃🌼📚🌼🍃━═━╮ @proresearch ╰━═━🍃🌼💻🌼🍃━═━╯