eitaa logo
❀' سَبڪ‌ِشُھَכآ '❀
1.9هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
142 فایل
•|به‌نامِ‌‌او|• «به فکرِ مثلِ شهدا مُردن نباش به فکرِ مثلِ شهدا زندگی کردن باش.» شهید‌ابراهیم‌هادی کپی❗️حلالت رفیق ولی برای شهادتمون دعا کن😊 شروع‌ما←¹⁰مهر¹⁴۰¹🍃 شروط🌸↓ @sabke_shohadaa_short کانال‌محفل‌هامون🌱↓ @mahfe_l کانال‌خدمات🌿↓ @ww0403
مشاهده در ایتا
دانلود
❀' سَبڪ‌ِشُھَכآ '❀
کـفـشـاش رو نـمـیـبــرد داخـل حـرمـ... دلـیـلـش رو پـرسـیـدم؛گـفـت: 《مـهـمـونـ هـیـچـ وقـتـ کـفـشـشـو داخـل خـونـهـ مـیـزبــانـ نـمـیـبــرهـ...!》 #ش‍‌ه‍‌ی‍‌دم‍‌ح‍‌س‍‌نح‍‌ج‍‌ج‍‌ی🙂🫀
پدر شهید: آرمان که مریض شده بود، بردمش پیش دکتر؛ تا فهمید دکتر خانم هست و میخواد آرمان رو معاینه بکنه، گفت من نمیام. گفتم: پسرم این خانم دکتر هستند، میخوان فقط معاینه ات بکنند. گفت: نه پدرجان! طبق فتوای حضرت آقا تا وقتی که میشه به پزشک محرم مراجعه کرد نباید پیش پزشک نامحرم رفت... -شهید آرمان علی وردی-
رفقا امشب می خوایم درباره ی انجمن حجتیه صحبت کنیم هستید... https://harfeto.timefriend.net/17375545062429
📌تاسیس انجمن حجتیه ✍پس از بالا گرفتن فعالیت بهائیان به سرکردگی استعمار، به منظور مقابله با آنها، انجمن خیریه حجتیۀ مهدویه در سال ۱۳۳۲ تأسیس شد. 🔹این انجمن ابتدا فعالیت‌های خوبی علیه بهائیان داشت به نحوی که بسیاری از عالمان دینی از آنها حمایت می‌کردند و وجوهات شرعی در اختیارشان می‌گذاشتند. 🔹با گذشت زمان، ماهیت واقعی حجتیه‌ای‌ها آشکار شد. عقایدی چون عدم مداخله در امور سیاسی، ترویج ظلم و ستم، همکاری با ساواک و... باعث مخالفت برخی بزرگان از جمله امام خمینی(ره) با آنها شد. 🔹امام خمینی در سال 62 طی یک سخنرانی، علیه آنها موضع‌گیری نمود و آنها نیز با صدور بیانیه‌ای به صورت رسمی اعلان تعطیلی کردند. 🔹اما وقتی امام راحل بیانیۀ آنها را مشاهده نمود، با بصیرت و تیزبینی خاصی که داشتند چنین فرمودند: «تعطیل غیر از انحلال است» ولی آنها هرگز اعلام انحلال نکردند. 🔹 همان طور که امام راحل تشخیص داده بود، آنها هنوز هم فعالیت‌هایی دارند که لازم است باید علیه آنها افشاگری نمایند.
📌 اصول و مبانی انحرافی انجمن ✍انجمن حجتیه که به انجمن ضد بهائیت نیز معروف بوده، همانند سایر جریانات سیاسی اجتماعی دارای عقبه ای از آراء، افکار و نظریات است. 🔹متاسفانه مبانی (هست ها) و اصول (بایدها و نبایدها) جریان حجتیه‌ای‌ها بر اساس برداشت‌های شخصی شیخ محمود حلبی سامان پیدا کرده و با مبانی و اصول اسلام حقیقی فرسنگ‌ها فاصله دارد. 🔹البته بیشتر اصول فکری انجمن حجتیه که توسط شیخ محمود حلبی ترسیم شده، تقریبا انحصار به خود او دارند و نمی‌توان تمامی تفکراتی که ایشان داشته را به همه حجتیه‌ای‌ها نسبت داد. به عنوان نمونه، نوع تفکر شیخ محمود حلبی در باب مهدویت و تشکیل حکومت در عصر پیش از ظهور مورد قبول همه شاگردانش نبود. 🔹هر چند همه شاگردان و همفکران حلبی از یک آبشخور فکری بهره‌مند بودند اما به دلیل سست بودن مبانی و اصول انجمن حجتیه، بسیاری از بزرگان این جریان همانند «سید علی‌اکبر پرورش» توانستند به انحراف‌های نهفته در انجمن پی برده و مسیر خود را از آنها جدا کنند. 🔹مرحوم پرورش وقتی به فاصله‌گیری معنادار جریان حجتیه با انقلاب اسلامی پی برد و رییس انجمن حجتیه نیز با این بهانه که «من هم مجتهد هستم» عملاً با امام خمینی(ره) مخالفت کرد، از انجمن جدا شد و مبانی و اصول انحرافی حلبی را بیش از پیش آشکار نمود. 🖌ادامه دارد.....
📌 رابطه انجمن حجتیه و مکتب تفکیک ✅ مکتب تفکیک یا مکتب مَعارفی خراسان، اندیشه‌ای مبتنی بر خالص‌سازی آموزه‌های دینی، تفکیک و جدایی آنها از اندیشه‌ها و آموزه‌های فلسفی و عرفانی است. این مکتب توسّط مرحوم آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی، در مشهد شکل گرفت و پس از آن توسط پيروان وی در حوزه_‌های علمیه مشهد، قم و تهران رواج پیدا کرد. شیخ محمود حلبی که موسس انجمن حجتیه است، یکی از شاگردان برجستۀ میرزا مهدی اصفهانی و از طرفداران مکتب تفکیک بوده است. بین شیخ محمود حلبی و موسس مکتب تفکیک رابطۀ مرید و مرادی بوده و ایشان اهتمام ویژه‌ای به ترویج اندیشه‌های استادش داشته است. تنظیم دروس میرزا مهدی اصفهانی در قالب تقریر نویسی و چاپ آنها با عناوینی چون تقریرات اصول، حجیت قرآن و... از جمله اقداماتی است که شیخ محمود حلبی برای ترویج اندیشه‌های استادش داشته است. بر همین اساس ساختار فکری انجمن حجتیه در مباحث عقلی و نقلی، نشأت گرفته از مکتب تفکیک میرزا مهدی اصفهانی است که با روش‌های متعددی توسط شاگردش شیخ محمود حلبی در انجمن رسوخ پیدا کرده است.
📌 ریشه‌های شکل‌گیری انجمن حجتیه ❇️ درمورد شکل‌گیری انجمن دیدگاه‌هایی مطرح است: 1️⃣ برخی بر این باورند که مبارزه با بهائیت از دلایل اصلی شکل‌گیری انجمن حجتیه بوده است. 2️⃣ تعداد دیگری از انجمن حجتیه‌ای‌ها بر این باورند که شیخ محمود حلبی در سال ۱۳۳۲ امام زمان (ع) را در خواب دیده و حضرت به او امر کرده تا در مقابل بهائیت اقدامی انجام دهد. 3️⃣ دسته‌ای دیگر چنین اعتقاد دارند که وقتی اختلاف‌ها بین آیت‌الله کاشانی و مصدق شدت پیدا کرد و نهضت ملی شدن نفت شکست خورد، جامعه به گونه‌ای شد که زمینه‌های رشد تبلیغات بهائیت فراهم شود. ❎ این رشد به گونه‌ای بود که حتی برخی طلاب علوم دینی از جمله سید عباس علوی که هم‌حجره‌ای آقای حلبی بود جذب بهائیت شد. بهائی شدن هم ‌حجره‌ای شیخ محمود حلبی باعث شد که وی خطر بهائیت را جدی‌تر گرفته و به مقابله با بهائیت بپردازد. 4️⃣ برخی دیگر معتقدند که از مهمترین دلایل شکل‌گیری انجمن حجتیه، سیاست‌های استعماری بوده، با این بیان که استعمار انگلیس برای رشد یک فرقه مانند بهائیت، ضد آن فرقه را هم درست می‌کند . 📑 اگرچه برخی از این دیدگاه‌ها قابل جمع هستند اما آنچه که به صراحت می‌توان بیان کرد این است که نحوۀ عملکرد انجمن حجتیه باعث ایجاد انحرافات زیادی در جامعه شده که نتایج سوء آنها اکنون نیز در جامعه مشاهده می‌شود. 🖌ادامه دارد.....
📌 سیاست‌گریزی شیخ محمود حلبی ✍ شیخ محمود حلبی که از مراتب علمی سنتی بالایی برخوردار بود در مقطعی از زندگیش، یک فعال سیاسی تمام عیار بود و سخنرانی‌های آتشین سیاسی‌اش در شهرت وی بی‌تأثیر نبود. 🔻 او در جریان جنبش ملی شدن نفت از شخصیت‌هایی بود که ارتباط خوبی با آیت‌الله کاشانی، مصدق و شهید نواب صفوی داشت. مواضع سیاسی و سخنرانی‌های مهیّج او در ترغیب مردم به حمایت از ملی شدن نفت و حمایت ازآیت الله کاشانی تأثیرات بسزایی داشت. 🔻 در مورد نقش‌آفرینی حلبی در حمایت از جنبش ملی نفت در مشهد چنین نقل شده است که وی پرچمی در دست گرفته بود، لباس آماده رزم بر تن کرده و بر ایوانی در مشهد ایستاده بود و مردم را به مبارزه علیه انگلیسی‌ها فرا می‌خواند. 🔻 از دیگر جلوه‌های سیاسی زندگی شیخ محمود حلبی این است که وی در فهرست کاندیداهای مجلس شورای ملی در سال 1332 قرار داشت و خانۀ او نیز محل رفت‌وآمد نیروهای منتسب به جبهه ملی بود. 🔻 اما حوادث آن سال‌ها باعث شد تا هیجان سیاسی شیخ فروکش کند و با سپردن فعالیت‌های سیاسی به دست سیاستمداران، به فعالیت‌های مذهبی دل‌خوش باشد، تشدید چنین دیدگاهی باعث شد تا تفکر جدایی دیانت از سیاست(البته با حربه های جدید) در انجمن حجتیه نهادینه شود. 🖌ادامه دارد.....
📌مروج جدایی دیانت از سیاست ✍ پس از اعتراضاتی که علمای بلاد با هدایت امام راحل علیه «لایحۀ انجمن‌های ایالتی و ولایتی» و همچنین «انقلاب سفید» داشتند و اقدامات ارزنده‌ای نمودند؛ خشونت‌های رژیم پهلوی علیه چهره‌های شاخص حوزه های علمیه شدت گرفت. 🔻برخی جریانات و افراد از جمله شیخ محمود حلبی که جریان انجمن حجتیه را رهبری می‌کرد، برای در امان ماندن از خشم و خشونت حکومت پهلوی، مواضع منفعلانه‌ای اتخاذ کردند. 🔻 اقدامات خشن نیروهای امنیتی از جمله حمله به دانشگاه،بازار تهران،فیضیه و حتی برخورد خونین ساواک با مردم، شرایطی را فراهم نموده بود که امام خمینی(ره) با صدور پیامی به علمای تهران تقیه را حرام اعلام نماید. 🔻اما حلبی با بلند کردن پرچم تقیه، از مبارزه با دستگاه جبار پهلوی کنار کشید و دیگران را نیز به مبارزه دلسرد می‌کرد. 🔻 در واقع حلبی معتقد بود کسانی که در مبارزات امام راحل را همراهی می‌کنند «خونشان را هدر می‌دهند و کسانی که افراد را به این راه می‌کشانند مسئول این خون‌ها هستند، وی معتقد بود که کار صحیح فعالیت‌های فرهنگی و ایدئولوژیک است نه مبارزه علیه رژیم» 🔻 فعالیت‌های فرهنگی ، بهانۀ خوبی بود تا حلبی‌ بتواند طرفدارانش را از مبارزات سیاسی باز دارد و به صورت عملی مروج تفکر جدایی دیانت از سیاست باشد. 📚تاریخچه و تفکرات انجمن حجتیه؛ ص۷۰ 🖌ادامه دارد.....