eitaa logo
سبک‌ زندگی کریمانه
1.3هزار دنبال‌کننده
19.6هزار عکس
8.6هزار ویدیو
154 فایل
با لبیک به ندای امام خامنه ای بایاری حق سعی در ترویج #سبک_زندگی_اسلامی داریم و مباحثی شامل خانواده و همسرداری،تربیت فرزند ،نکات اخلاقی ،...ارائه می دهیم حسینی/ مشاور ارشد خانواده ارتباط با مشاور > @fotros2 ارسال مطالب نویسنده با حفظ لینک کانال ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
" گذشته هایت را ببخش" زیرا آنان همچون کفش های کودکی ات نه تنها برایت کوچک اند بلکه تو را از برداشتن گام های بزرگ باز می دارند https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
💥خبر خوب:📣📣📣 ممنوعیت پروازهای عتبات برداشته شد 🔻حسن خوشخو مدیرکل نظارت بر فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در نوتام جدیدی که برای شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های بین المللی کشور صادر کرده، اسامی کشورهای ممنوع برای سفر را به روز رسانی کرده که بر اساس آن، پروازهای رفت و برگشت با عراق مجاز و ممنوعیت سفر به این کشور برداشته شده است. https://eitaa.com/joinchat/2459762699Cc611d08e98
🍃آقای من! در چشمم رونق بازار همگان رو به کسادی رفته. دلم برای کسی غیر از توشوق تپش ندارد. 🍃جز بیم و هراسی که از ابّهت مقام تو در دل دارم، ترس، راه خود را بر وجودم بسته می‌بیند. 🍃چشم طمع از دستان همه برگرفته و نگاه امیدم تنها به آستان کرم تو دوخته شده. همین امید است که مَرکَب من برای آمدن به سوی تو شده و چه مرکب خوش رکابی! 📚قصّۀ من و خدا "قصّۀ واژه‌هایی که بوی ابوحمزه گرفتند" ۲۵ https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
اولوا الالباب_006.mp3
1.55M
🎧 ✨ وقتی که قلب محبت خدا رو به ارث برد، واز محبت خدا نور گرفت، یه لطفی از طرف خدا به سمتش میاد ویه لطافتی، یه نرمشی درونش ایجاد می شه. 🌸 این لطف و لطافت خاص نتیجۀ حبّ الله است. 💠 اگر میخواید جامعه رو مشمول لطف خاص الهی بکنید و به سمت لطافت ببرید، باید راه های افزایش حب الله در دل افراد جامعه رو پیدا کنید. نتیجۀ طبیعی این امر این است که لطافت و مهربونی مردم نسبت به هم بیشتر میشه. https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
✍️ دعاهایی که ما می‌خوانیم، پر از حکمت است. در دعاهای مأثور از ائمّه علیهم‌السّلام که به ما می‌رسد، نکاتی عاید از معارف وجود دارد که حقیقتاً مورد احتیاج انسان است. آن بزرگواران با آوردن این نکات در دعاها به ما یاد می‌دهند که از خدا چه بخواهیم. 🔸 من از دعای شریف ابوحمزه‌ی ثمالی چند فقره برایتان عرض می‌کنم. این دعای طولانی، حالت مناجاتی عجیب دارد که در بخش سوم عرض خواهم کرد. و اما لابه‌لای این مناجات‌ها، نیازهای واقعی انسان نهفته است. 💠 نیازهای واقعی آنهایی است که این بزرگوار از خدای متعال می‌خواهد. مثلاً در فرازی از دعا، خطاب به قادر متعال، عرض می‌کند: 🔆 «اَرْغِدْ عَیْشی‌»؛ «زندگیِ مرا زندگیِ گوارایی قرار بده.» ✳️ گوارا بودن زندگی، نه با پول، نه با قدرت و نه با داشتن زر و زور است. زیرا یک فرد، در عین برخورداری از همه‌ی این امکانات، ممکن است زندگی برایش گوارا نباشد. نگرانی‌ای دارد که زندگی برایش گوارا نیست. 💢 مشکل خانوادگی‌ای دارد که زندگی برایش گوارا نیست. اولادش مشکلی پیدا می‌کنند - العیاذُ باللَّه، نستجیر باللَّه، یکی از فرزندان وی، اخلاق بدی دارد - دیگر زندگی برایش گوارا نیست. خبرِ بدی به انسان می‌رسد؛ زندگی بر او تلخ و ناگوار می‌شود. این انسان، هم پول دارد، هم قدرت دارد، هم امکانات دارد؛ همه چیز دارد؛ امّا زندگیِ گوارا ندارد. 💢 ممکن است انسان فقیری که زندگیِ خیلی ساده‌ای دارد و در اتاقی محقّر، با عیال و فرزندش در عین تنگدستی گذرانِ زندگی می‌کند، زندگی‌اش گواراتر از آن فردِ همه چیزدارِ ثروتمند و قدرتمند باشد.
🔆 «مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا....» 🔆 «کسی که خواهان عزّت است 👈 (باید از خدا بخواهد چرا که) تمام عزّت برای خداست....» 📔 سوره مبارکه فاطر، آیه ١٠ 💠 «مَن كَانَ يُرِيدُ» هرآنچه را انسان مادام طلب كند سرنوشت دنیوی و اخروی او را می‌سازد، اين سخن برای بعضی از افراد بشارت است و برای بعضی مایه هلاکت است، اراده دائم ما سرنوشت ساز است، سرنوشت دنیا و آخرت ما از طریق اراده‌های دائم ظهور پیدا می‌کند. ✳️ اگر کسی خواهان عزت است و همیشه طالب عزت است و اراده دائم او بر عزت است، کمال طلب است، کمال طلبی ایده آل است اما بايد جهت صحیح داشته باشد، کمال طلبی در فطرت ما است اما باید کمال طلبی ما موجه شود اگر انحرافی در آن ایجاد شود موجب سقوط ما می‌گردد، 🔸 به همین جهت خدای سبحان به کسانی که کمال طلب هستند فورا نشان عزت را می‌دهد، «فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا» همه نوع عزت دست خدا است.... 📚 « استاد بروجردی» - جلسات تفسیر ماه مبارک رمضان ١٤٠٠ ‏ https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
🔰 ✬ باید کمر همّت را بست ↫ و مردانه روی نفسانیات پا گذاشت. ✩ سستی و اهمال و مذبذب بودن ↫ و یک خرده یمین و یک خرده شمال رفتن فایده ندارد https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
💠 امام علي عليه السلام : دوست داشتن ستايش ديگران، از مغتنم ترين فرصت هاى شيطان است 📖غررالحکم ✾ چقدر دوست داریم ازما تعریف کنند؟ ↫از شنیدن اسم خودمون از بلندگو لذت می‌بریم؟ ↫از تعریف کردن دیگران لذت می‌بریم؟ ✾ این یعنی فرصت دادن به شیطان برای اینکه من رو فریب بده ↫ ترویج روحیه تملق و چاپلوسی ↫ کم شدن روحیه انتقاد پذیری ↫ تعطیل شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر ❈ به حاشیه رفتن دلسوزان و متخصصین از بدترین عوارض روحیه تملق پذیری است ✾ اگر این روحیه در مدیران رواج پیدا کرد باید فاتحه ی پیشرفت رو خواند https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
💠 تقصیر من است یا ؟ 🔴 : 💠 به راحتی می‌شود آدم‌ها را با حرف‌هایشان شناخت. فرض کنید یک خودکار روی طاقچه است! 👈 به یکی می‌گویی برو بیار. می‌رود می‌گردد. خودکار هست [اما] پیدایش نمی‌کند. می‌گوید: «نمی‌بینم». 👈 به دومی می‌گویی برو. [خودکار] هست [اما] پیدایش نمی‌کند. می‌گوید: «نیست». 💠آن که می‌گوید نمی‌بینم یک دارد؛ آن که می‌گوید نیست، یک شخصیت. 💠آن که می‌گوید نمی‌بینم ... و نقص‌ها را متوجه می‌داند. فردا اگر اتفاق ناخوشی در زندگی‌اش افتاد، پای خدا [را] وسط نمی‌کشد، به حساب خودش می‌گذارد، چون اینجا به حساب خودش گذاشت. گفت ضعف من هست. «من» نمی‌بینم. 💠 اما آن که می‌گوید« نیست» ... فردا هر اتفاقی بیفتد، می‌کند. به دوش خدا، روزگار، ( و...) می‌اندازد. 🔅من و شما از کدام دسته‌ایم؟ https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
❣ عشق آن دارم که تا آید از دلبرم گویم فقط ... حق پرستم، مقتدایم است تا ابد از گویم فقط ... 🌸🍃 https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
💠 دعای روز بیست و ششم ماه رمضان https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
شب بیست و هفتم ماه مبارک " شب بیست و هفتم در مقام و منزلت می تواند لیلة القدری دگر باشد" در اعمال این شب آمده است؛ ۱. غسل ۲. تکرار زیاد یک خط از دعای امام سجاد علیه السلام ✿ خدای من! جدا شدن از این دنیا را روزیم کن و رسیدن به مکان جاودانى را نصیبم فرما و آمادگى براى موت را قبل از رسیدن فوت برایم فراهم کن. https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
٤ 🔆 *«وَالْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لا اَرْجُوغَيْرَهُ وَلَوْ رَجَوْتُ غَيْرَهُ لاَخْلَفَ رَجآئى»* 🔆 «و خدا را سپاس که به غیر او امید نبندم که اگر جز به او امید می‌بستم ناامیدم می‌کرد» ✳️ از امورى كه بايد شكر آن را بجاى آوريم اين است كه خداى سبحان ما را بنده خويش را چنان آفريد كه تنها به او اميد داشته باشد و اگر بنده روزنه اميد خود را نزد غير ببيند، از جانب خداوند و يا همان افرادى كه به آنها اميد بسته است، نااميد مى شود. ✨ در ماه مبارك رمضان، چنان افقى مقابل ديدگان باز مى شود كه خداى سبحان را به جهت اين اميدوارى شاكر هستيم. نه تنها به سبب دعا كردن، بلكه به خاطر اميد به اجابت نيز شاكريم. خداى سبحان بذر اين اميد را در جان داعى خويش قرار داده است تا بنده عاشقانه و با اميد به اجابت خداوند را بخواند و به جهت بهره‌مندی از اين نعمت نيز، در زمره شاكريم قرار گيرد. 🔹 حيات اميدواران سراسر نشاط و شادابي است و كدورت كسالت‌ها در آن ديده نمى شود. زيرا اميد حقيقى در آنجاست كه انسان تنها به ربّ العالمين دل خوش دارد؛ كه در غير اين صورت بى‌شک توسط اغيار نااميد خواهد شد و سرور و نشاط از زندگى او رخت برمى‌بندد. ✳️ ‌ حقیقت امر آن است که اگر انسان به جز خداى سبحان اميدِ پاسخگويى به غير از او داشته باشد، گويا براى پروردگار خويش شريكى قرار داده است و اولين ثمره گناه شرک اين است كه غبار يأس و نااميدى را به قلب او نشاند. 📚« استاد بروجردى» https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
🔰 ریشه ی انسانها، فهم آنهاست. یک سنگ به اندازه ای بالا می رود، که نیرویی پشت آن باشد با تمام شدنِ نیرو ، سقوط و افتادن سنگ طبیعی است ! ولی یک گیاه کوچک را نگاه کن که چطور از زیر خاک ها و سنگ هاسر بیرون می آورد و حتی آسفالت ها و سیمان ها را می شکند و سربلند می شود هر فردی به اندازه ی این گیاه کوچک ، ریشه داشته باشد ، از زیر خاک و سنگ ، از زیر عادت و غریزه ! و از زیر حرف ها و هوس ها ، سر بیرون می آورد. ریشه ما، همان "فهم" ما است https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
💥وَاقْصُرْ رَأْيَکَ عَلَى مَا يَعْنِيکَ 🌗فکرت را به چيزى مشغول دار که به تو مربوط است. 📚 https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
✨ راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست و ششم 🕊 https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
ما انسان ها مثل مدادرنگی هستیم.. شایدرنگ موردعلاقه یکدیگرنباشیم اماروزی.. برای کامل کردن نقاشیمان دنبال هم خواهیم گشت به شرطی که اینقدر نتراشیم همدیگرراتاحدنابودی.. https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
زندگی مثل یه سفر هست، در ایستگاهی که خوشحال نیستی زیاد وقت صرف نکن من آموخته ام که مردم فراموش خواهند کرد شما چه گفتید، فراموش خواهند کرد شما چه کردید، اما هرگز فراموش نمی کنند که چه حسی به آنها منتقل کردید. انتقال دهندۀ مهر و محبت باشید تا جاودان بمانید https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
💢از هر چیزی و هر کسی که از شادی شما می کاهد، دوری کنید، زندگی بسیار کوتاهتر از آن است که با احمقها سرو کله بزنی.  در روايات هم هرگونه ارتباطي اعم از مسافرت، دوستي، ازدواج، معاشرت و ... با احمق منع شده است، زيرا احمق جز ضرر به انسان نمي‌زند و در تمام طول زندگى اسير محروميتهاى گوناگون است و جامعه نيز از نارسائى فكر او در زحمت است. https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
توصيف احمق از ديدگاه روايات؛ احمق کیست؟! احمق(حمق) در لغت به معناي نادان و کم عقل است، صفات احمق در کلام معصومان(ع) 43 مورد ذکر شده است: 1- در آن چيزهايي که به او مربوط نيست سخن مي‌گويد. 2- نسبت به سوالاتي که از او نشده پاسخ مي‌دهد. 3- نسبت به اموري که نياز به احتياط دارد گستاخ است. امام علي(ع) فرمود: حماقت فرد در سه چيز مشخص مي‌شود: اول: در سخن گفتن در موضوعاتي که به او ربطي ندارد، دوم: پاسخ دادن به سوالي که از او نشده است، سوم: گستاخ بودنش در کارها.غررالحکم، ص77 4- نوسانات روحيش زياد است يأسها و اميدواري‌هايش ثابت نيست. امام علي(ع) فرمود: از نشانه‌هاي احمق مدام رنگ عوض کردن است.(همان) 5- در راهنمائيش نسبت به حل مشکل توجهي به راههاي ممکن و معقول ندارد. 6- تعريف‌هايش بر اساس ارزشهاي واقعي نيست. امام علي(ع) فرمود: از دلايل حماقت: اول: راهنمايي نمودن بدون ابزار، دوم: تعريف کردن بدون خصوصيتي شاخص. 7- ناتوانايي‌هايش را زرنگي مي‌نامد. امام علي(ع) فرمود: از احمق پرهيز کن! زيرا احمق خودش را نيکوکار مي‌بيند هرچند بدکار باشد و ناتواني‌هايش را زرنگي مي‌بيند و بدي‌هايش را خوبي.(ميزان الحکمه) 8- خواريش را هيچ درک نمي‌کند. امام علي(ع) فرمود: احمق خواري را حس نمي‌کند.(همان) 9- کلماتش معمولا آميخته به نوعي دروغ است. امام علي(ع) فرمود: احمق در هر گفتاري دروغي دارد.(همان) 10- بيشتر با رويا سر و کار دارد تا واقعيت. امام علي(ع) فرمود: از مصاديق حماقت، اعتماد بر آرزو است.(غررالحکم، ص312) 11- نسبت به علوم مختلف و همچنين دانشمندان آن بي‌احترامي مي‌کند. امام علي(ع) فرمود: دانش و دانشمند را خوار نمي‌سازد مگر کسي که نادان و احمق است.(همان، ص41) 12- هرآنچه شنيده است براي مردم نقل مي‌کند. امام علي(ع) فرمود: همين براي احمق بودن بس که تا مردم سخني گفتند آن را رد کني.(همان، ص438) 13- خيال مي‌کند از خيلي‌ها بهتر مي‌فهمد. امام علي(ع) فرمود: احمق‌ترين مردم کسي است که خيال کند عاقلترين مردم است.(همان، ص77) 14- قبل از امکان يک عمل عجله به خرج مي‌دهد. امام علي(ع) فرمود: از مصاديق حماقت اقدام به چاره‌جوئي براي کاري است قبل از اين که موقع آن رسيده باشد.(ميزان الحکمه) 15- از آنچه انسانهاي عاقل به او انس دارند فراري و بيزار است. امام علي(ع) فرمود: نادان از آنچه حکيم بردبار به آن انس دارد، وحشت مي‌کند.(غررالحکم، ص74) 16- عقلش در چشم اوست. امام علي(ع) فرمود: نادان با چشم و سياهي درون آن نگاه مي‌کند.(همان، ص47) 17- در کارها و نظراتش يا کندرو است يا تندرو. امام علي(ع) فرمود: نادان بيرون از دو حال ديده نمي‌شود: زياده‌رو، يا کوتاهي کننده.(ميزان الحکمه) 18- به دنبال چيزهاي يافت نشدني است. امام علي(ع) فرمود: گمشده نادان، موجود نيست.( غررالحکم، ص74) 19- دانشش را بدون توجه به جوانب امر در اختيار هرکسي قرار مي‌دهد. امام علي(ع) فرمود: همين براي نادان بودنت بس که از هر آنچه مي‌داني سخن گوئي.(ميزان الحکمه) 20- مدام دوست عوض مي‌کند. ادامه دارد.... https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
ادامه صفات احمق ها از دید روایات 21- بدون دليل چيزي را رد مي‌کند. 22- نسبت به چيزهايي که به او مربوط نيست کنجکاوي مي‌کند. امام علي(ع) فرمود: ناداني در سه چيز است: اول: مدام دوست عوض کردن، دوم: رد نمودن بدون دليل، سوم: کنجکاوي در اموري که به او ربطي ندارد.(تحف العقول) 23- خنده‌هاي بي دليل مي‌کند. امام علي(ع) فرمود: از مصاديق ناداني، خنديدن بدون شگفت‌زده شدن است.(همان) 24- تنها با برخورد تند ادب مي‌شود. امام علي(ع) فرمود: عاقل با شنيدن آداب پند مي‌گيرد و چهار پايان تنها با کتک پند مي‌پذيرند.(اعلام الدين) 25- خشمش را بوسيله زبانش نشان مي‌دهد نه رفتارش. امام علي(ع) فرمود: خشم نادان در گفتار اوست و خشم عاقل در کار او.(کنز الفوائد) 26- عذر عذرخواه را قبول نمي‌کند. امام علي(ع) فرمود: ناقص‌ترين مردم از نظر عقل کسي است که به زيردستان خود ستم نمايد و آنها را که عذر خواهي مي‌کنند نمي‌بخشد.( اعلام الدين) 27- ديگران را به صورت زشتي مورد خطاب قرار مي‌دهد. امام علي(ع) فرمود: هرکس عقلش کم باشد ديگران را به صورتي زشت مورد خطاب قرار مي‌دهد.(غررالحکم، ص233) 28- سعي مي‌کند خدمتي کند ولي به خاطر نادانيش بيشتر ضرر مي‌زند. امام صادق(ع) فرمود: احمق، او تو را به هيچ خيري راهنمايي نمي‌کند و اميد رفع نمودن هيچ بدي از تو به او نيست هرچند هم تلاش نمايد، چه بسا مي‌خواهد نفعي برساند ولي به تو ضرر مي‌زند.(اصول کافي، ج2) 29- کارهاي زشتش را براي ديگران جالب جلوه مي‌دهد. 30- دوست دارد ديگران مثل او باشند. امام علي(ع) فرمود: با کسي که به شدت احمق است همراه مشو، زيرا او کارش را برايت جلوه مي‌دهد و دوست دارد تو هم مثل او باشي.(غررالحکم، ص432) 31- هنگام عيادت از مريض با زياد ماندن نزد او باعث رنجشش مي‌شود. امام صادق(ع) فرمود: همه عيادت به اين است که دستت بر ساعد بيمار نهي و بعد سريع بلند شوي، زيرا که عيادت آدمهاي احمق از درد مريض سختتر است.( اصول کافي، ج3) 32- اطلاعات ساده‌اي از دوستش درباره اعضاء خانواده و اقوام او ندارد. پيامبر اکرم(ص) فرمود: زماني که يکي از شما با کسي طرح دوستي مي‌ريزد، بايد اسم خودش، اسم پدر و خانواده‌اي که به آن تعلق دارد و آدرس منزلش را بپرسد، زيرا که اين از جمله وظائف دوستي و صفا بخش آن است و در غير اين صورت دوستي احمقانه است.(جعفريات) 33- به هر زحمتي هست مي‌خواهد خود را جلوي مجلس برساند. پيامبر اکرم(ص) فرمود:خوب نيست که فردي جايي غير از کنار آخرين نفر در مجلس بنشيند، اين که از روي گردن ديگران خودش رابه جلوي مجلس برساند نشان کم عقلي است.(مستدرک الوسائل، ج8) 34- هنگام نعمت سرخوش است و هنگام رنج خوار. امام علي(ع) فرمود: حماقت فردي با سرکشي به هنگام نعمت و خواري زياد در مشکلات شناخته مي‌شود.(غررالحکم، ص77) 35- مدام با سخنانش ايراد مي‌گيرد. 36- تا سخن بگويد حماقتش روشن مي‌شود. 37- ناتوانيش در سخن او را به سکوت وامي‌دارد. 38- کارهايش را خراب مي‌کند. 39- از عهده حفاظت از چيزي بر نمي‌آيد. 40- نه خودش علمي دارد و نه از علوم ديگران نفعي مي‌برد. 41- از خير خواهانش حرفي نمي‌شنود. 42- نزديکانش آسايش ندارند؛ مادرش دوست دارد به عزايش بنشيند، زنش دوست دارد که او را از دست بدهد، همسايه‌اش دوست دارد که خانه‌اش دور از او باشد و همنشينش تنهايي را بر مجالست با او ترجيح مي‌دهد. 43- اگر کوچکتر محفلي باشد، بزرگتر آن مجلس را به زحمت مي‌اندازد و اگر بزرگتر مجلسي باشد، کوچکتر از خودش را خراب مي‌کند. امام باقر(ع) فرمود: تصميم سفر داشتم که پدرم سفارش به من نمود: فرزندم! برحذر باش از همراهي کردن با احمق زيرا سخنش براي تو عيب مي‌سازد و بسيار ايرادگير است، چه در سفر باشد چه در وطن؛ اگر سخن بگويد صحبت نمودنش او را مفتضح مي‌سازد؛ اگر ساکت شود ناتوانيش او را محدود مي‌نمايد؛ اگر کاري انجام دهد آن را خراب مي‌کند؛ اگر به حفاظت گماشته شود تباه مي‌سازد؛ نه خودش علمي دارد که او را بي‌نياز نمايد و نه علوم ديگري برايش نفع دارد؛ از خير خواهس فرمان نمي‌برد؛ نزديکانش آسايش ندارند، مادرش دوست دارد که به عزايش بنشيند و همسرش دوست دارد که او را از دست دهد، همسايه هايش دور شدن خانه‌اش را دوست دارند و همنشينش تنهايي را بر مجالست با او ترجيح مي‌دهد؛ اگر کوچکتر در مجلس باشد بالاتر از خودش را به زحمت مي‌اندازد و گر بزرگتر در محفلي باشد پائينتر از خودش را خراب مي‌نمايد. منبع :وسائل الشيعه  https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
چه کسی احمق است؟ برخی از افراد معیار بسیار سهل گیرانه ای برای احمق خواندن دیگران دارند؛ همین که فردی با آن ها در رفتار و گفتار بسیار متفاوت باشد، در نظرشان احمق می رسد یا حتی دیوانه. اما به این سادگی نمی توان فردی را به مقام حماقت رساند. بسیاری از اوقات ما متمایلیم عدم آگاهی را با بی شعوری و حماقت یکی بگیریم. اما هر ناآگاهی احمق نیست گرچه هر احمقی ناآگاه است؛ حتی هرکسی که عمدا خود را در ناآگاهی نگه می دارد نیز لزوما احمق نیست. اگر حماقت همان ناآگاهی و کم هوشی نیست، پس حماقت چیست و احمق کیست؟ کارلو چیپولا (Carlo Cipolla) مورخ اقتصاد اهل ایتالیا (2000-1922) و استاد دانشگاه کالیفرنیا کتاب مختصر و مشهوری با عنوان «قوانین بنیادی حماقت بشر» (The Basic Laws of Human Stupidity) دارد. او آدم ها را از نظر تیپ رفتاری به پنج دسته تقسیم می کند: 1- آدم های عاقل: کسانی که هم به خودشان سود می رسانند و هم به دیگران؛ 2- آدم های از خود گذشته/ خام: کسانی که به دیگران سود می رسانند اما خودشان سودی نمی برند. اگر این کار را آگاهانه انجام دهند این کار به خاطر ازخود گذشتگی است و اگر از روی اشتباه محاسباتی انجام دهند، به سبب خامی است: 3- آدم های غارت گر: کسانی که تنها به دنبال منفعت شخصی خودشان حتی به قیمت آسیب رساندن به دیگرن اند؛ 4- آدم های عاطل و باطل: کسانی که نه به خودشان سودی می رسانند و نه به دیگران؛ 5- آدم های احمق: کسانی که به دیگران آسیب می زنند بی آن که هدف شان سود شخصی باشد و از این کار سودی ببرند و حتی ممکن است با این کار به خودشان هم آسیب وارد کنند. نکته مثبت این تلاش برای تعریف حماقت آن است که کوشیده معیاری عینی را مبنای تعریف خود قرار دهد و نه معیاری ذهنی. قرار دادن سود و زیان رساندن به خود و دیگری به عنوان معیار حماقت، این حسن را دارد که دیگر نمی توان کسی را که متفاوت با ما رفتار می کند یا می اندیشد، به خودی خود احمق خواند؛ گرچه هم چنان ممکن است بتوان تحت شرایطی چنین کسی را بر خطا دانست. با این حال، هم چنان این پرسش مطرح است که معیار سود و زیان چیست؟ https://eitaa.com/sabkezendegikareemane