eitaa logo
سبزپوشان
284 دنبال‌کننده
26هزار عکس
23.1هزار ویدیو
117 فایل
فرهنگی اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
پیوست عدالت در مصوبات و تصمیمات اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامه‌ی عدل است، کما اینکه اساس همه‌ی ادیان بر اقامه‌ی عدل است. خدای متعال میفرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتابهای آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛(۳) اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعه‌ی عدالت‌آمیز باشد. خب ما در این زمینه‌ها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم. به نظر من هر مصوّبه‌ای که شما تصویب میکنید، هر لایحه‌ای که در دولت تنظیم میکنید، هر بخشنامه‌ای که خود شما در دستگاهِ خودتان صادر میکنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد؛ باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربه‌ای به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند؛ این مراقبت باید همیشه باشد؛ حالا یا با یک پیوست مکتوب یا بالاخره از لحاظ نوع تنظیم جوری باشد که این طور باشد. گاهی اوقات یک روش مدیریّتی، یک رفتار رایج ضربه میزند؛ ما واقعاً [چنین] مواردی داریم. الان هم در مجموعه‌ی کارهای ما یک رسومی، و اوضاعی وجود دارد که اینها باید اصلاح بشود؛ در زمینه‌های مختلف [هم هست]؛ و عمدتاً در زمینه‌ی عدالت در توزیع امکانات کشور است؛ این امکانات باید واقعاً عادلانه توزیع بشود. الان در بعضی از بخشها حقیقتاً این جوری نیست. البتّه اینکه من عرض میکنم، به معنای این نیست که یک اقدامی پشت سر این وجود داشته باشد لکن مثلاً در زمینه‌ی انرژی، در زمینه‌ی نفت، همین اواخر یکی از مسئولینِ دولت قبل، گزارشی به ما داد که یارانه‌ی پنهان نفت در سال ۹۹، حدود ۶۳ میلیارد دلار است! که خب اصلاً این رقم و این یارانه به چه کسی میرسد؟ چه کسانی‌ از نفت کشور، از بنزین، بیشتر استفاده میکنند؟ جمع مهمّی از مردم اصلاً از این یارانه هیچ استفاده نمیکنند. آن وقت محاسبه کرده‌اند ۶۳ میلیارد دلار یعنی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان، که از بودجه‌ی سال ۹۹ بیشتر است! اینها خب چیزهایی است که حالا من گفتم ، [البتّه] در زمینه‌ی نفت، من هیچ توصیه‌ای ندارم که چه کار بکنید، آنها را باید بررسی کنید، ببینید که چه کار باید انجام بدهید؛ میخواهم بگویم یک چنین وضعی گاهی وجود دارد؛ اینها خب خلاف عدالت است، بایستی مراقبت بشود. باید کاری کنیم که فاصله‌ی طبقات محروم با طبقات برخوردار کم بشود؛ یعنی هر چه ممکن است امکانات کشور عادلانه توزیع بشود.۱۴۰۰/۰۶/۰۶ بیانات در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۲ تیر ۱۴۰۱
✳️ نماز؛ کلاس فروتنی 🔻 ما را برای تربیت می‌کند و به آن عادت می‌دهد، زیرا وقتی من تعظیم می‌کنم و سر خود را بر روی خاک می‌گذارم، حس می‌کنم که تسلیم پروردگارم و از خود هیچ ندارم: «إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» (انعام، ۱۶۲) در این هنگام است که حس می‌کنیم هیچ نداریم و هر چه هست، از آن خداوند است. پس دیگر چرا به این و آن بفروشیم و کنیم؟ چرا احساس داشته باشیم؟ من کیستم که خودبین باشم؟ و به این و آن تکبر کنم و از این و آن انتقام بگیرم و این و آن را مسخره کنم؟ من کیستم؟ موجودی ناتوانم که اختیار سود و زیان خود را ندارد. این چکیده‌ی مفهوم نماز است، ولی هرگز بدان معنا نیست که در برابر دشمنان و ستیزه‌جویان ضعیف و ناتوان باشیم، زیرا قدرت ما به خداوند است، نه به خودمان. 👤 📚 از کتاب ؟ 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۲ تیر ۱۴۰۱
🔆 سنگِ راه نباش! 🔻 یعنی همین دقت در برخورد؛ که آلوده نشوی و آلوده نسازی؛ که اسیر نشوی و اسیر ننمایی. حجاب، فقط این نیست که زن خود را بپوشاند؛ که زن و مرد، هر دو باید در این دنیایی که راه است و میدان حرکت است و کلاس و کوره است، سنگ راه نباشند و دیگران را در خود اسیر نسازند و چشم‌ها و دل‌ها را نگه ندارند و در دنیا نمانند. 👤 📚 از کتاب 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۲ تیر ۱۴۰۱
✳️ امام زمان چگونه دنیا را پر از عدل می‌کند؟ 🔻 این صحنه‌ی عظیم دنیا را نگاه کنید؛ این صحنه‌ی سیاست‌ها را، صحنه‌ی جنگ‌ها را، صحنه‌ی درگیری‌ها را، قطب‌های قدرت را، ابرقدرت‌ها را، شخصیت‌ها را، رؤسا را، خودفروختگان را؛ ببینید چه جوری هستند. و کسانی اسیر خود و کسانی اسیر [فرد] دیگری و کسانی اسیر خود و [فرد] دیگری هستند. اگر این‌ها، یا هر انسانی، از اسارت خود خلاص شد و بردگی خدا را پذیرفت، مشکل بشریت حل می‌شود، گره بشریت باز می‌شود؛ عدل محبوب بشریت -که در طول تاریخ، بشر به‌دنبال عدل گشته- پدیدار می‌آید. و اینکه می‌گوییم که (عج) دنیا را پر از خواهد کرد و حق همین است، معنایش این است که را می‌شکند و قرار عالَم، قرار عدل خواهد شد؛ یعنی قرار حاکمیت الله، تسلیم در مقابل الله. 🔺 ممکن است انسان‌هایی باز هم در آن زمان پیدا بشوند که تسلیم نفسْشان باشند. این‌جور نیست که در دوران حقّ ولی عصر و امام زمان، هیچ انسانی تابع نفس خودش نباشد؛ چرا، اما این انسان، دیگر ندارد... این انسان دیگر قدرت و توان و بازوی فعال و سرپنجه‌ی مقتدری نخواهد داشت تا اینکه حاکمیت هوا و هوس را بر انسان‌ها تحمیل کند. 👤 📚 از کتاب 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۲ تیر ۱۴۰۱
۱۲ تیر ۱۴۰۱
✨﷽✨ ✍امام صادق عليه السلام: هركه از دوستى با احمق دورى نكند بزودى خلق و خوى او را به خود گيرد 📚ميزان الحكمه جلد3 صفحه236 در کتاب دیوانه وار اثر کریستیان بوین آمده است:هیچ کس نمی تواند به اندازه یک دوست، انسان را به انجام کاری وادارد که درست بر خلاف میل اوست با بدان منشین که صحبت بد گرچه پاکی تو را پلید کند آفتاب بدین بزرگی را تکه ای ابر ناپدید کند 📎 نمی دونم این نظر درست هست یا نه! ولی شاید حضور در پیج افرادی که با رفتارهای دور از انسانیت و شخصیت و ادب، احمقانه ترین کارها رو برای خنداندن و ممبرگرفتن و البته(در اصل) کسب درآمد( از طریق تبلیغات و شرط بندی ها و...) انجام می دهند هم مصداق همین حدیث باشه و حضور افراد در این پیج ها باعث می شه که دنبال کنندگان این پیج ها هم کم کم خلق و خوی این افراد را بگیرند چنانچه کمپین های عجیب و حتی بی شرمانه ای که راه افتاده... حاکی بر اثبات این مطلب می تونه باشه! یا اینکه رفتارها یا کلمات رکیک این افراد ممکنه برای دنبال کنندگانشون کم کم عادی بشه و همون رو وارد زندگیشون کنند 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۲ تیر ۱۴۰۱
🌷فایده های استغفار: فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا (١٠)نوح استغفارباعث آمرزش گناهان میشود 🌷يُرْسِلِ السَّمَآءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا (١١)نوح استغفارباعث باریدن باران میشود 🌷وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا (١٢)نوح استغفار،باعث افزایش مال واولاد و برکات دنیا می شود 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۲ تیر ۱۴۰۱
۱۳ تیر ۱۴۰۱
🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
۱۳ تیر ۱۴۰۱
۱۳ تیر ۱۴۰۱
🔴 سندروم افتخار به افتضاح !! غربگداهای رسواشده بعد از اتمام مذاکرات قطر جوری می گویند که اعضای جدید تیم مذاکره کننده بلد نیستند کنند که انگار فروختن صنعت هسته ای مملکت به ثمن بخس کاری دارد! 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
*⭕️آثار سوء «فقر» از منظر امام علی علیه السلام* *🔻على عليه السلام به فرزند عزيزش محمد، معروف به ابن الحنفيّه، درباره فقر مى‏ فرمايد:* *فرزند عزيزم! من از ديو مهيب فقر بر تو مى ‏ترسم، از او به خدا پناه ببر،* *1️⃣ - اثر اول فقر- فَانَّهُ مَنْقَصَةٌ لِلدّينِ : فقر ، موجب نقصان دين است.* *«فقر موجب نقصان دين است» يعنى چه؟ يعنى فقر گناه است؟* *نه، فقر، گناه نيست، اما فقر، آدمى را كه ايمان قوى نداشته باشد زود وادار به گناه مى ‏كند.* *🔻بسيارى از گناهان هست كه از فقر و احتياج ناشى مى ‏گردد،* *🔻لذا رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم‏ فرمود: كادَ الْفَقْرُ انْ يَكونَ كُفْراً :* *فقر نزديك به سرحد كفر است. فقر، روح را عاصى و عزيمت را ضعيف مى‏ كند.* *2️⃣امام علی اثر دوم فقر را فرمود: مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ :* *فقر ، فكر را پريشان و دهشت زده مى ‏كند.* *🔻یعنی عقل و فكر در اثر احتياج و فقر و نبودن وسايل زندگى تعادل خود را از دست مى‏ دهد،* *انسان ديگر نمى‏ تواند خوب در قضايا فكر كند؛ همان طورى كه مصيبتها توليد پريشانى فكر و خيال مى‏ كند.* *3️⃣ اثر سوم فقر را ، فرمود: داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ* *يعنى فقر ، سبب ملامت و سركوبى و تحقير مردم و در نتيجه سبب پريشانى روح و موجب عقده اى شدن انسان مى‏ گردد.* *يا شايد مقصود اين جمله اين است كه تو با مردم عداوت پيدا خواهى كرد و مردم را مسئول بدبختى خود خواهى خواند.* 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
| مادر شهید محمد بابایی (خانم کونیکو یامامورا) در آغوش فرزند شهیدش 🌷 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
♦️چهل مورد از کم هزینه ترین لذت‌های دنیا ۱- گاهی به تماشای غروب آفتاب بنشینیم. ۲ - سعی کنیم بیشتر بخندیم. ۳- تلاش کنیم کمتر گله کنیم. ۴- با تلفن کردن به یک دوست قدیمی، او را غافلگیر کنیم. ۵- گاهی هدیه‌هایی که گرفته‌ایم را بیرون بیاوریم و تماشا کنیم. ۶ - بیشتر از خدا تشکر کنیم و با او حرف بزنیم. ۷ - در داخل آسانسور و راه پله و... باآدمها صحبت کنیم. ۸- هر از گاهی نفس عمیق بکشیم. ۹- لذت عطسه کردن را حس کنیم. ۱۰- قدر این که پایمان نشکسته است را بدانیم. ۱۱- زمزمه کنیم و آواز بخوانیم. ۱۲- سعی کنیم با حداقل یک ویژگی منحصر به فرد با بقیه فرق داشته باشیم . ۱۳- گاهی به دنیای بالای سرمان خیره شویم. ۱۴- با حیوانات و سایر جانداران مهربان باشیم. ۱۵- برای انجام کارهایی که ماهها مانده و انجام نشده در آخر همین هفته برنامه‌ریزی کنیم! ۱۶- از تفکردرباره تناقضات لذت ببریم. ۱۷- برای کارهایمان برنامه‌ریزی کنیم و آن را طبق برنامه انجام دهیم. البته کار مشکلی است! ۱۸- مجموعه‌ای از یک چیز (تمبر، برگ، سنگ، کتاب و... )برای خودمان جمع‌آوری کنیم. ۱۹- در یک روز برفی با خانواده آدم برفی بسازیم. ۲۰- گاهی در حوض یا استخر شنا کنیم، البته اگر کنار ماهی‌ها باشد چه بهتر. ۲۱- گاهی از درخت بالا برویم. ۲۲- احساس خود را در باره زیبایی ها به دیگران بگوئیم. ۲۳- گاهی کمی پابرهنه راه برویم!. ۲۴- بدون آن که مقصد خاصی داشته باشیم پیاده روی کنیم. ۲۵- گاهی نیمه شبها از خواب بیدار شویم و از خدا بخاطر نعمتهایش تشکر کنیم ۲۶- در جلوی آینه بایستیم وخودمان را تماشا کنیم. ۲۷- سعی کنیم فقط نشنویم، بلکه به طور فعال گوش کنیم. ۲۸- رنگها را بشناسیم و از آنها لذت ببریم . ۲۹- وقتی از خواب بیدار می‌شویم، زنده بودن را حس کنیم. ۳۰- زیر باران راه برویم. ۳۱- کمتر حرف بزنیم و بیشترگوش کنیم .. ۳۲- قبل از آن که مجبور به رژیم گرفتن بشویم، ورزش کنیم و مراقب تغذیه خود باشیم . ۳۳- چند بازی و سرگرمی مانند شطرنج و... را یاد بگیریم. ۳۴- اگر توانستیم گاهی کنار رودخانه بنشینیم و در سکوت به صدای آب گوش کنیم. ۳۵- هرگز شوخ طبعی خود را از دست ندهیم. ۳۶- احترام به اطرافیان را هرگز فراموش نکنیم. ۳۷- به دنیای شعر و ادبیات نزدیک تر شویم. ۳۸- گاهی از دیدن یک فیلم در کنار همه اعضای خانواده لذت ببریم. ۳۹- تماشای گل و گیاه را به چشمان خود هدیه کنیم. ۴۰- از هر آنچه که داریم خود و دیگران استفاده کنیم ممکن است فردا دیر باشد🌹 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
💢بهترین روز آقای مدیر کجا سپری شد؟ -۱ 1- جهان قاعده‌مند آفریده شده است. هر ملتی که این قوانین را شناخت و پایبندی نشان داد، به ‌اندازه پایبندی‌اش، اقتدار پیدا می‌کند، اما اگر نشناسد یا ملتزم نباشد، نسخه ضعف خود را پیچیده است؛ چنان که امیر مومنان‌(ع) فرمود «العِلمُ سُلطانٌ، مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيه. دانش، چیرگی و تسلط است، هركس آن را بيابد، با آن حمله کند و پیروز شود، و هر كس، آن را نیابد، بر او حمله کنند و مغلوب گردد». یک مراد از دانایی، دسترسی به فنون است؛ اما معنای بالاتر، آگاهی نسبت به سنت‌های جاری در زندگی بشر است. ملت‌هایی که زحمت قناعت و تلاش و تولید قدرت را به جان خریدند، توانستند سیادت پیدا کنند و آنها که به این قاعده پشت کردند، خسارت‌های بزرگی را به جان خریدند. 2- نمونه این قاعده‌مندی را می‌توان در منطق «حمایت از تولید و تامین منابع قدرت ملی» و در مقابل توهمی که ادعا می‌کرد با خام‌فروشی، قدرت‌فروشی و واگذاری منابع قدرت ملی می‌توان به اقتصاد رونق داد و ثبات خرید و از بیگانگان، تضمین امنیتی گرفت! نمونه نسخه منحط، رویکرد وابسته حکومت پهلوی و برخی حکومت‌های مرتجع منطقه است. وضعیتی به غایت تحقیر‌آمیز که در فرآیند آن، سفیر آمریکا می‌توانست به شاه ایران دیکته کند، یا دولتمرد آمریکایی، رژیم سعودی را «گاو شیرده» بخواند و مباهات کند که توانسته 450 میلیارد دلار قرارداد فروش اسلحه و... به آن دولت تحمیل کند! 3- با توهم «فروش منابع قدرت و کامیابی و آسایش‌طلبی از طریق آن» بود که برخی مدیران خوش بین به غرب وانمود کردند همه مشکلات کشور- از آب خوردن تا آلودگی هوا و محیط‌زیست و تولید و اشتغال-با یک توافق با آمریکا (و سپس ادعای برجام 2 و 3) حل می‌شود. طبق این تخیل مسموم و نفوذزده، می‌شد تولید ملی را تعطیل یا تضعیف کرد، خودکفایی گندم را زیر سؤال برد، به نساختن مسکن ظرف پنج سال و انباشت تقاضای شش میلیون واحد مسکونی افتخار کرد، پالایشگاه‌سازی را «کثافت‌کاری» و نیروگاه‌سازی را «رفتن زیر بار مافیای نیروگاه‌سازی» خواند، و با این همه، صرفا با فروش نفت خام و انجام واردات، به اقتصاد رونق بخشید! فرآیند برجام بدین معنا، کارکرد قرص روانگردانی را داشت که بر حسب ظاهر و در کوتاه‌مدت، حال کاربر را «توپ» می‌کرد؛ اما در میان‌مدت، تاثیرات ویرانگر خود را آشکار می‌ساخت. بدترین رکورد‌های اقتصادی میراث همین دوره است. 4- در این رویکرد وارونه، می‌شد 60 میلیارد دلار از ذخائر کمیاب ارزی را در اوج دوران تحریم حراج کرد و سپس زانوی غم در بغل گرفت و از زبان رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «الان در شرایطی هستیم که این بی‌‌انصاف‌‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو، اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به ‌فروش می‌‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد». چرا با وجود توافق، تحریم‌ها در پسابرجام دو برابر شد و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، متفقا پای تحریم‌های ویزا، آیسا، سیسادا و کاتسا را در پسابرجام امضا کردند؟ چون جریان خطرناک نفوذ، به برخی سیاستمداران القا کرده بود با واگذاری منابع قدرت، می‌شود به رونق اقتصادی کُره جنوبی و ژاپن و آلمان رسید؛ و حال آن که مثلا آلمان و ژاپن، هشتمین و نهمین کشور اول دنیا در حوزه بودجه نظامی بودند. آلمان همین امسال هم در اوج بحران اقتصادی، 100 میلیارد یوروی دیگر به توسعه توانمندی‌های نظامی اختصاص داد. 💢ادامه دارد 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱
💢بهترین روز آقای مدیر کجا سپری شد؟ -۲ 5- از باب قاعده «الزموهم بما الزموا انفسهم»، باید به غربگرایان توجه داد که رشد اقتصادی چشمگیر کُره جنوبی، مدیون سختگیری‌های اقتصادی است، که غربگرایان در ایران، خلاف آن را به اجرا گذاشتند. به عنوان نمونه، می‌توان بخش‌هایی از درکتاب «نیکوکاران نابکار» به قلم پروفسور «هاجون چَنگ» استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کمبریج را مرور کرد: «صادرات کره جنوبی در دهه 1950، تنگستن و ماهی بود و شرکت سامسونگ، ماهی و سبزیجات و میوه صادر می‌کرد... در دهه 1970، برنامه ایجاد صنایع سنگین در دستور کار قرار گرفت. در مدارس به ما می‌آموختند که وظیفه میهنی ما حکم می‌‌کند کسانی را که سیگار خارجی می‌‌کشند، گزارش کنیم... ارز به ‌راستی، خون و عرق پیشانی سربازان صنعتی ما بود که در کارخانه‌‌ها دست‌اندرکار جنگ صنعتی بودند. کسانی که با خرید‌های بیهوده مانند سیگار قاچاق، ارز را هدر می‌‌دادند، خائن به شمار می‌‌رفتند. پدرِ دوستی که به خانه‌‌اش رفته بودیم و سیگار می‌‌کشید، به عنوان فرد غیرمیهن‌پرست و بی‌‌اخلاق- اگر نه تبهکار- آماج حملات زهرآگین قرار می‌‌گرفت. شدیدا از هزینه کردن ارز در موارد غیر ضرور ممانعت می‌شد. این کار از طریق اعمال ممنوعیت‌های وارداتی و تعرفه و عوارض سنگین گمرکی برای کالاهای تجملی صورت می‌‌گرفت. سفرهای خارجی جز با مجوز معامله تجاری یا تحصیل ممنوع شد... کُره که حالا صادرکننده خودرو و گوشی‌های شیک در دنیاست، دهه‌‌ها برخلاف منطق تجارت آزاد جهانی، از حمایت‌‌های تعرفه‌‌ای و یارانه‌‌ای برای تقویت بخش خصوصی استفاده کرد تا صنایع بتوانند در برابر رقابت بین‌المللی دوام بیاورند. دولت روی ارز کمیاب، کنترل مطلق اعمال کرد و تخلف از آن، می‌‌توانست مجازات مرگ در پی داشته باشد... ژاپن زمانی خودروی بنجل تولید می‌‌کرد و با شکست رو‌به‌رو شد. بسیاری گفتند این شرکت باید به همان تولید ماشین‌های ساده نساجی و ابریشم برگردد و بعد 25 سال ناتوانی، تولید خودرو را رها کند. اما دیگران گفتند هیچ کشوری بدون ایجاد صنایع مهم به جایی نرسیده. حالا همان تویوتا نه تنها از ورشکستگی درآمده، بلکه برند لکسوس را در دنیا تولید می‌‌کند». 6- خداوند، راحت‌طلبی و تن‌آسانی و زندگی بدون خطرپذیری و مجاهدت را برای انبیا و اولیای برگزیده خود نپسندید؛ چه رسد به دیگران. امیر مومنان‌(ع) در خطبه قاصعه بیان می‌کند: «اگر خداوند اجازه تکبر ورزیدن را به فردی‌ از بندگانش می‌‌داد، همانا رخصت آن را به پیامبران و اولیای خاص خود می‌داد، ولی‌ خداوند سبحان، کبر ورزیدن را بر آنان روا نداشت... آنها را به گرسنگی‌ امتحان کرد، و به رنج و سختی‌ مبتلا نمود. با امور وحشتناک آزمود، و با ناگواری‌ها، خالص‌شان کرد... اگر خداوند پاک به وقت بعثت پیامبران خود، می‌خواست که گنجینه‌های‌ طلا، و باغ‌های‌ سرسبز را به روی‌ آنان بگشاید، و پرندگان آسمان، و جانوران زمین را همراه آنان کند، چنین می‌کرد‌، اما‌ در این صورت، جایی‌ برای‌ ابتلا و امتحان باقی‌ نمی‌ماند، و اجر و پاداش باطل می‌شد، و برای‌ قبول‌کنندگان دعوت انبیا، ثواب مبتلایان به رنج و سختی‌ واجب نمی‌شد... اگر پیامبران، دارای‌ قدرتی‌ بودند که کسی‌ را توان معارضه با آنان نبود، و دارای‌ عزّتی‌ که مغلوب کسی‌ نمی‌شدند، و شوکت‌شان به‌گونه‌ای‌ بود که گردن‌های‌ مردمان به سوی‌ آن کشیده می‌شد، و مردم برای‌ تماشای‌ بزرگی‌‌شان بار سفر می‌بستند، اعتبار و ارزش‌شان در میان مردم ‌اندک بود، و متکبّران در برابرشان سر فرود می‌آوردند، و تظاهر به ایمان مى‌کردند، از روى ترس یا علاقه‌‏اى که به مادّیات داشتند. در آن صورت، نیّت‏‌هاى خالص یافت نمی‌شد، و افراد با انگیزه‏‌هاى گوناگون به سوى نیکى‌‏ها مى‏شتافتند. امّا خداى سبحان اراده فرمود که پیروى از پیامبران، و تصدیق کتب آسمانى، و اطاعت محض، با نیّت خالص، تنها براى خدا صورت پذیرد؛ که آزمایش و مشکلات، هر قدر بزرگ‌تر باشد، ثواب و پاداش آن نیز بزرگ‌تر خواهد بود». 💢ادامه دارد 🇮🇷 @sabzpoushan
۱۳ تیر ۱۴۰۱