eitaa logo
قول سدید
219 دنبال‌کننده
219 عکس
81 ویدیو
23 فایل
🇮🇷اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا🇮🇷 🔻 قول سدید در بله ble.ir/join/MDhmNWRkYz
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر سوره ممتحنه-١.m4a
9.67M
🔰تفسیر سوره ممتحنه-١ 🔹سوره ممتحنه جز سوره‌هایی است که با همه کوتاهی، دارای اهمیت بسیار در زمینه حرکت انقلابی، چه هنگام اختناق و وجود سلطه ستمگران وچه هنگام گشایش و حکومت حق است. 🔹من وقتی که به این آیات شریفه نگاه می‌کنم و این سوره را می‌خوانم، احساس می‌کنم که گویی این سوره، متعلق به زمان ماست. 🔹به شما قاطعا و صادقا عرض کنم که در دوران اختناق هم، وقتی این سوره را می‌خواندم، احساس می‌کردم که این سوره مال آن زمان است‌؛ و در مقابل دشمن حادتر و مستحکمتر می‌شدیم. 🔹امروز هم اگر انسان به این سوره دقت کند در مقابل دشمن مستحکم‌تر می‌شود. 🔹خطر این است که صف بندی میان ما و دشمن از دیدما پنهان بماند. درحالی‌که دشمن در مقابل ماست و قصد نابود کردن ما را دارد ما بی توجه و بدون اینکه ایمانمان را هم از دست داده باشیم -هیچ نفاقی هم وجود ندارد وایمانمان هم حفظ شده- اما بدون توجه وبدون دقت عمل طوری با دشمن سازش کنیم که این سازش منتهی به نابودی ما ونابودی راه ما وخطر برای انقلاب ما باشد، این خطر بزرگی است، این سوره ما را از این غفلت برحذر می‌دارد. ٣٠مهر١٣۶١
تفسیر سوره ممتحنه-٢.m4a
12.82M
🔰تفسیر سوره ممتحنه-٢ 🔹اي کسانی که ایمان آوردید، دشمن من و دشمن خودتان را ولی خود نگیرید. ولی به معنای هم پیمان است نه دوستی که شما محبتی به او دارید. 🔹در این آیه و بسیاری از آیات مناسبات سیاسی مانند مرزبندی با دشمن، جنگ و صلح و... به خدا و دین خدا مرتبط شده و این یعتی جدایی دین از سیاست معنا ندارد. 🔹منظور از دشمن کسی است که دو خصوصیت داشته باشد، اول اینکه به اسلام و قرآن و معارف الهی کافرند و منکر آنها هستند. دوم اینکه به شما تعرض می کنند. 🔹مساله ما اختلاف عقیده نیست، اگر کافر یا مخالفی تعرضی نکند و ضرری نرساند و کمر به نابودی ما نبسته باشد، مشمول این آیات نمی شود و حتی می توان به آنها نیکی کرد. 🔹دایره دشمنی ما با توجه به آنچه در آیات آمده دایره وسیعی نیست، کفار زیادی در دنیا هستند که با هم دعوا نداریم. در داخل هم کسانی که نظام را قبول ندارند اما کاری به کار حکومت اسلامی ندارند، آزادند. آزادی اندیشه و بیان با آزادی عمل متفاوت است. 🔹علت مخالفت‌ها هم ایمان و اسلامی است که نوکری آمریکا را قبول ندارد، تحمیل و دخالت بر امور دیگران و مستضعفین را بر نمی تابد و با ظلم مخالف است. وگرنه اسلام بی جهاد و بی امر به معروف و نهی از منکر را تبلیغ هم می کنند! صفحه 5 تا 10
تفسیر سوره ممتحنه ٣ .m4a
30.47M
🔰تفسير سوره ممتحنه-٣ 🔹گاهی انسان ایمان خود را حفظ می کند اما به دلیل نقطه ضعفهایی مانند عواطف خانوادگی باعث می شود که علیرغم اینکه نیتش را ندارد، به خدا و رسول و انقلاب خیانت کند، هر چند ممکن است خودش هم نداند. 🔻 [اینکه در اوج مذاکرات پیام ضعف به دشمن بدهیم که خزانه خالی است و انبار خالی است یا قدرت دفاعی مان ضعیف است، اینها اگر هم عمدی نباشد، خیانت است] 🔹ما تا وقتی به خویشاوندمان، به فرزندمان، به پدرمان، به مادرمان، به برادرمان و به همسرمان پیوند داریم که اینها به مومن به خدا باشند آن روزی که مومن به خدا نباشند، خویشاوند ما نیستند. 🔹اگر با دشمنی که کمر به نابودی ما بسته معارضه هم نکنیم و کوتاه بیاییم او از دشمنی خودش دست بر نمی دارد. برخی فریب لبخند و چشمک دشمن را می خورند. 🔹خیال می کنند اگر ما یک ذره با آمریکا معارضه نکردیم، آمریکا اینها را تحمل خواهد کرد. چقدر ساده لوحی است. نه آقا! آنها نوکر می خواهند. 🔹دستگاه حکومت ایران نه نوکر کسی است نه از کسی نوکری می خواهد، بلکه برادر و همکار می خواهد. همه ما بندگان خدا هستیم. 🔹دشمن از دشمنی خود دست بر نمی دارد. عده ای خیال می کنند اگر در مقابل دشمن کوتاه آمدند، آنها هم کوتاه می آیند در حالی که دشمن خدا، نوکر می خواهد و هر زمان هم مسلط شود کسی را استثنا نمی کند. صفحات١١تا٢١ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-۴.m4a
13.11M
🔰تفسير سوره ممحتنه-۴ 🔹در مرزبندی با دشمنان باید به حضرت ابراهیم علیه السلام اقتدا کرد که در برابر مشرکین با صراحت و آشکارا اعلام برائت کرد. 🔻 [کسانی که دم از صلح کل می زنند فریبکارند. آمریکا رسما ملت ما را ترور و تحریم می کند و ما باید از این جنایات دولت آمریکا اعلام برائت کنیم و همین اعلام برائت است.] 🔹روشنفکری در ایران آمیخته با دینی متولد شد و با شروع مبارزات انقلابی گرایش نخبگان و جوانان به دین بیشتر و قوی تر شد و بین حوزه و دانشگاه یک رابطه و رفت و آمدی بوجود آمد. 🔹در این بین، جریان التقاط ایجاد شد که مراعات این اصل الهی را نکرد و مرزبندی بین خود با دشمنان را فراموش کرد و نتیجه این شد التقاطیون در جانب آمریکا قرار گرفتند و با ملت جنگیدند و ترور کردند! 🔹امکان ندارد انسان بخواهد در راه یک اندیشه و مکتبی مبارزه کند و دشمنان آن مکتب را دوستان خود بشمارد. اگر بخواهیم از مکتبمان دفاع کنیم اما با دشمنان این مکتب مقابله و صف بندی نداشته باشیم این دفاع به شوخی نزدیکتر است! 🔹این آیه نمی گوید با هر غیر مسلمانی دشمنی کنید. نه، ای بسا غیر مسلمانهایی که انسان باید به آنها محبت کند. با کسانی که مکتب را قبول ندارند ولی خصومتی هم نمی کنند و ضربه ای هم نمی زنند ما می توانیم راحت محبت کنیم. ٧آبان١٣۶١ صفحات ٢۵ تا ٣١ ۱۴۰۰
🔰کارگزاران از روحانی جدا نیستند! 🔸حسین مرعشی در اتاق کلاب هاوس با مدیریت فرید مدرسی درباره برنامه ها و نظرات خود در انتخابات 1400 به سوالات مخاطبان خود پاسخ داد. 🔹او در بخشی از سخنان خود درباره دولت روحانی و حوادث آبان 98 سخن گفت و سعی می کرد با حرفهای اتوکشیده و شعارهای زیبا خود را از دولت روحانی منفک جلوه دهد. 🔸نحوه مدیریت اتاق به گونه ای بود که عملا نوبت به پرسشگران منتقد و سوالات چالشی داده نمی شد. اما اینک شایسته است جناب مرعشی از پشت آن قیافه ملوسی که به خود گرفته بود بیرون بیاید و پاسخ دهد، مگر دولت روحانی، چیزی متفاوت از دولت هاشمی و خاتمی است؟ 🔹مگر آن زمان که شما به لطف شوهر خواهرتان استاندار و معاون و.... بودید در مشهد و خواف و خلخال و... مردم معترض را گلوله نبستید؟ شما نبودید که هیچگاه هم هیچ گزارشی از کشته ها و زخمی ها منتشر نکردید؟ 🔸مگر دو سوم دولت روحانی همان افراد دولت هاشمی و خاتمی نیستند؟ چرا به دروغ و فریبکاری قصد دارید خودتان را متفاوت از روحانی نشان دهید؟ 🔹حزب کارگزاران سازندگی، به لطف رانت نفت و دانشگاه آزاد و حمایت‌های دولتی سالها در بدنه حاکمیت بوده و جز هشت سال 84 تا 92 در 24 سال اخیر تفکراتش در سیاست و اقتصاد حکمفرما بوده که در همه این سالها، تورم، ذلت در سیاست خارجی، مقابله با مردم و کشتن معترضان، اشرافیت و حقوق نجومی، اهانت به ارزش‌ها پای ثابت مدیریت شان بوده است!
تفسیر سوره ممتحنه-۵.m4a
10.04M
🔰تفسير سوره ممتحنه-۵ 🔹سه اصل در کلام حضرت ابراهیم در مواجهه با کفار و دشمنان خودش وجود دارد، برائت، کفر و عداوت یعنی هم قلباً هم فکراً و هم عملا اعلام جدایی کرد. 🔹برائت امری قلبی است، اما کفر یعنی مخالفت از لحاظ فکری و منطقی. این برائتی که داریم ناشی از احساسات نیست بلکه پشتوانه منطقی دارد. 🔹اصل اولی در سیره انبیا، عشق ورزیدن است، مایل هستند همه مومن به خدا شوند، اینها انسانند ای کاش بنده خدا شوند. دشمنی با کفار یک امر عرضی است. 🔹آیا پدر حضرت ابراهیم مشرک بوده است؟ به دلیل عقل و نقل خير. بلکه آن کسی در آیات آمده یا عموی ایشان بوده یا شوهر مادرش یا سرپرستش. طبق عقاید شیعه، پدر و مادر معصومین، نمی توانند مشرک و کافر باشند. صفحات ٣٢تا٣۶ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-۶.m4a
12.49M
🔰تفسير سوره ممتحنه-۶ 🔹حضرت ابراهیم به ما یاد می دهد، اگر با دشمن روبه رو شدید سختی کشیدید، محاصره شدید، مبادا به فکر بیفتید که به دشمن یا بعضی دشمنان دیگر پناه ببرید. نه! ربنا علیک توکلنا. ما از کس دیگری کمک نخواهیم خواست. 🔸البته به این معنا نیست که خودمان برویم بخوابیم! نخیر. ما هر کاری که لازم باشد انجام می دهیم و بعد هم کارها را به خدا واگذار می کنیم. 🔹امروز الحمدلله شور و حماسه و هیجان و مبارزه، با دعا و تضرع و ابتهال و گریه برای خدا آشتی کرده اند و هر دو مکمل شخصیت انسانهای این روزگار شده اند. راهبان شب، شیران روز. این همان حالت جمع الجمع انسان مومن است. صفحات ٣٧تا۴٣ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-٧.m4a
11.48M
🔰تفسير سوره ممتحنه-٧ 🔹قرآن و اسلام مسلمانان را این گونه تربیت می کند که محبت و مودتشان فقط تابع احساسات نباشد و داخل در امور استدلالی و منطقی و عقلانی بکند. محبت باید تابع یک عامل عقلانی معنوی خارج احساس یعنی ایمان باشد. 🔸گفتیم دشمن خدا را به دوستی نگيريد اما این مطلق نیست، لازم نیست همه کفار را دشمن بدانید بلکه کفاری هستند که با شما سر جنگ ندارند، شما زندگی خودتان را دارید، آنها هم به فکر و ایدئولوژی خودشان رفتار می کنند و کاری به شما ندارند. به اینها محبت و احسان هم بکنید ایراد ندارد. 🔹در جمهوری اسلامی غیر متدین به اسلام، به خاطر فکر و ایدئولوژی و عقیده زیر فشار نیست، با هیچ کس به خاطر عقیده غیر اسلامی اش قطع رابطه نمی کنیم و احسان خودمان را نسبت به او دریغ نمی کنیم. 🔻 [این را مقایسه کنید با رفتار عده ای که خود را تابع رهبری و به اصطلاح انقلابی می دانند و با کمترین مخالفت با نظر آنها، به افراد برچسب می زنند و آنها را دفع می کنند و گویا به جذب حداکثری قائل نیستند و دایره دشمنی شان وسیع است.] ١۴آبان۶١، صفحات ۴۵تا۵۴ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-٨.m4a
15.47M
🔰تفسیر سوره ممتحنه-٨ 🔹دین يعنی صف بندی. دین یک جبهه بندی است. همه پیغمبرانی که آمدند اول کاری که کردند، یک چوب زدند وسط و اجتماع را به دوقسمت تقسیم کردند - مومن و کافر- یک صف بندی بوجود آوردند. 🔸در جامعه طاغوتی که به طرف بیهودگی و هرزگی و ظلم و فسق و فجور و بالاخره درک اسفل می رود، انبیا، اول کاری که می کنند این است که یک ایست می دهند به کاروان فساد. 🔹تمام مفاد صلح حدیبیه به نفع اسلام بود و باعث گسترش اسلام می شد و به مسلمین قدرت داد. 🔻 [صلح حدیبیه یک قرارداد برد-برد نبود بلکه با زیرکی و حکمت پيامبر، بردهایش فقط برای اسلام بود که در نهایت به فتح مبین و تصرف مکه انجامید. این قرارداد حکیمانه را عده ای از روی نفهمی تاریخ یا از روی کلا‌شی، با قردادی که بوده است مقایسه می کنند] 🔸پیامبر در قرارداد فقط درباره مردان نوشته بود و این دقت را داشت که حتی در این مورد هم به نفع اسلام استفاده کند، فلذا نقش زنان در صلح حدیبیه بسیار پررنگ است و جالب است پیامبر حق و حقوق زنان را به طور کامل مطالبه می کند. صفحات ۵۵تا۶٣ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-٩.m4a
11.01M
🔰تفسير سوره ممتحنه-٩ 🔸در اسلام زنان، همپای مردان حق بیعت دارند و در آیات پایانی سوره ممتحنه نگرش اسلام به انسان، به زن، به مرد، به خانواده، به گناه، به توبه به خوبی شناخته می شود. 🔹توحید يعنی خدای متعال در عالم تکوین و عالم تشریع، یگانه فعال و صانع و خالق است و در عالم تشریع، نقشه و برنامه ای که انسان باید طبق آن زندگی کند، باید بر طبق قانون الهی باشد. اگر کسی هر کدام را قبول نداشته باشد مشرک است. 🔸امروز ما بنده خدا هستیم، اگر کسی هم در راس حکومت ایران قرار بگیرد و جمهوری اسلامی را اداره کند، که غیر طریق خدا حرکت بکند، مردم او را قبول نمی کنند. اگر هم زید و عمر و بکر را قبول دارند به عنوان رهبری این تشکیلات، چه امام امت و چه مسؤولین، به خاطر این است که آنها را بنده خدا می دانند. 🔹اگر یک وقت برای اینها ثابت بشود که مسوولان این مملکت بنده خدا نیستند، از اینها اطاعت نخواهد کرد. این جامعه موحد است. ٢١آبان١٣۶١ صفحات۶٧تا٧٣ ۱۴۰۰
📝 ولی فقیه خیلی بیشتر از عصمت دارد!؟ 🔸آنچه این استاد فلسفه نو‌شته کاملا بر خلاف نظر امام در کتاب ولایت فقیه ایشان است. امام به صراحت بیان کرده ولی فقیه اصلا حقیقتی تکوینی نیست و بین ولایت تشریعی و تکوینی کاملا تمایز قائل شده اند که ربطی به هم ندارند گرچه هر دو در ائمه جمع شده است. 🔹«ولایت فقیه‌‏ از امور اعتباری عقلایی است و واقعیتی جز جعل ندارد؛ ‏لازمۀ اثبات ولایت و حکومت برای امام(ع) این نیست که مقام معنوی نداشته باشد.‌‎ ‌‏برای امام مقامات معنوی هم هست که جدا از وظیفۀ حکومت است». 🔹افزون آنکه در کتاب رساله الولاية علامه طباطبایی و مصباح الهدایه امام خمینی اصلا بحثی از ولایت فقیه نشده است. 🔸نظرات ناپخته و شاعرانه افرادی که ناخنک به عرفان می زنند را به کل حوزه نسبت ندهید.
تفسیر سوره ممتحنه-١٠.m4a
11.86M
🔰تفسير سوره ممتحنه-١٠ 🔹پیامبر برای بیعت زنان تازه مسلمان شده با ایشان چند شرط گذاشتند، شرک نورزید، دزدی و زنا نکنید، فرزندان خود را نکشید، بهتان نزنید و نسبت بد به همسرانتان ندهید و معصیت خدا و رسولش را نکنید. 🔹نکته مهم این موارد، اهمیت خانواده و رابطه عاطفی و محبت آمیز و متعهد در خانواده است. 🔻[آنچه پیامبر به زنان جاهلی فرمودند و از آن نهی کردند، امروز در دنیای مدرن و جریانات فمینیستی به عنوان اصول و ارزش تلقی می شود و با کلمات زیبا برایش توجیه و فلسفه می آورند!] 🔹اطاعت از الله باید از طریق رسول خدا باشد و در دوران فقد نبی، راه اطاعت از رسول، از اولوالامر می گذرد، در دوران غیبت معصوم هم تأویل و توضیح کلام معصوم بوسیله علما انجام می شود. 🔻 امروز خیلی ادعای خط امامی بودن دارند اما مسیر رسیدن به امام راحل از امام حاضر می گذرد و راه اطاعت از خمینی از خامنه ای می گذرد و لاغیر. صفحات٧۴تا٧٨ ۱۴۰۰
خیابونای تهران خلوته تقصیر علم الهداست!
تفسیر سوره ممتحنه-١١.m4a
11.18M
🔰 تفسير سوره ممتحنه-١١ 🔹بیعت، بعد از ایمان، لازم است. بیعت یک نوع تعهد است. اگر کسی ایمان بیاورد و اما با پیغمبر بیعت نکند، این قبول نیست. بایستی برود تعهد بسپارد و بگوید من تو را قبول کردم. 🔸امروز هم مردم با راهپیمایی هایشان، با اجتماعات، با نماز جمعه، با رای دادن و وارد معرکه شدن دارند میان خودشان و ولی امر مسلمین و میان جامعه اسلامی پیوند می زنند و بیعت می کنند. 🔹ملاک حال فعلی افراد است، فساد گذشته را نباید ملاک قرار داد، اگر کسی امروز صالح شده و حاضر است خود را با محیط اسلامی تطبیق دهد، مانعی ندارد. سخت گیری بیجا بر خلاف منطق و مفاهیم اسلامی است. 🔸انقلاب ما را منقلب کرد و از مس وجود ما طلا ساخت، فداکاری را به ما یاد داد، ما ترسوها را شجاع کرد، ما وابسته ها و دلبسته ها و پابسته ها را آزاد کرد. از هیچ چیز، آمریکا و قدرت‌های جهانی دست نشانده نمی ترسیم، مثل پولاد، تحت رهبری یک رهبر ایستاده ایم. 🔻[در آیه آخر می فرماید، با کسانی که خدا بر آنها خشمگین است، دوستی نکنید. یعنی ما هر روز در نماز داریم یک صف بندی می کنیم که اعلام برائت می کنیم با «مغضوب عليهم». در نماز ماست] صفحات٧٩تا٨۵ ۱۴۰۰
🔰تدینی که به باد رفت! 🔸محمدجواد ظریف، از سوی رهبری به عنوان فردی متدین معرفی شده بود اما امشب در جمع حدود 8 هزار نفر، نسبتی به رهبری دادند که با اخلاق و تدین سازگاری نداشت. ایشان برای دفاع از حرف نادرستی که پیشتر زده بود، نسبت عجیبی به رهبری داد. 🔹ظریف در پاسخ فردی که از او درباره «تور نظامی برای مسؤولین» پرسید، گفت بله مخاطب این سخن من بودم اما به خاطر خبر دروغی که خبرگزاری فارس، آقا این مطلب را فرمودند! 🔸متأسفانه جریان مدعی ولایت حاضر دو اتاق، به جای پاسخ به این اهانت آشکار ظریف به رهبری، ترجیح دادند که به بحثهای جناحی و سیاسی بپردازند! 🔹اما درباره این توهین آقای ظریف باید گفت که شما رهبری معظم را به خوبی می شناسید، ایشان یک سیاستمدار انقلابی و با سابقه است که به تیزهوشی و تیزبینی شهرت دارند، به یقین چنین فردی برای اعلام موضع، به یک خبر استناد نخواهد کرد. 🔸در ثانی جدای از مطلب فوق، ایشان عالم و مجتهدی منصف، اخلاقی و باتقواست، و روشن است برای نسبت دادن صفتی به وزیر امورخارجه، اهل احتیاط و مراعات است و مستند به یک خبر واحد، سخن نمی گوید... 🔹در نهایت اینکه، اگر رهبری را این طور شناخته اید که با یک خبر، متاثر می شوند، طبق گفته خودتان شما با ایشان دیدار داشته اید، آیا آن خبر را تکذيب نکرده بودید که ایشان امسال مجددا دوباره آن مطلب را بیان نفرمایند؟ آیا باورپذیر است که ایشان از یک خبرگزاری تاثیر بگیرند اما به سخنان وزیری که خودشان او را متدین می دانند، وقعی ننهند؟ 🔸خوب بود جناب ظریف این مقدار معرفت و غیرت می داشت و برای تطهیر خودش، این طور به رهبری اهانت نکند. 💠 سایت خبری نیکرو
🔰چرا رئیسی نباید نامزد رئیس جمهوری شود؟ 🔻 آقای رئیسی بعد از انتخابات 96 که آماج حملات و تهمتهای رقیبش بود، وقتی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد، همه گروههای سیاسی از این اقدام استقبال کردند و حتی محمود احمدی نژاد که به تندترین انتقادات را به قوه قضائیه داشت انتصاب رئیسی را اميدوارکننده دانست. اینک رئيسی به یک چهره فراجناحی و مقبول همه جریانات سیاسی تبدیل شده است و این امر می تواند در آینده سیاسی ایشان و حتی انقلاب و کشور مفيد باشد. 🔻 رئيسی از آستان قدس به سرعت وارد عرصه انتخابات شد، اینک اگر مجددا این اتفاق بیفتد این مهر در تاریخ بر پیشانی ایشان خواهد خورد که از مناصب برای رسیدن به ریاست جمهوری استفاده می کند و خدمات مثبت ایشان به نمایش تبلیغاتی تفسیر می شود. چنین امری برای زندگی سیاسی جناب رئيسی به شدت ناپسند است. 🔻 جمعی از اصولگرایان برای حل مشکلات خود در انتخابات اخیر سراغ آقای رئیسی رفته اند تا مساله تشتت و اختلافات خود را فیصله دهند. به نظر شایسته است جناب رئيسی نگاه بلند مدت به آینده سیاسی خود داشته باشد و به اصرار و درخواست‌های با تاریخ انقضای ناچیز پاسخ ندهد و از آن سو بهتر است اصولگرایان مشکل خود را به گونه ای دیگر حل کنند و برای پیروزی مقطعی خود، منافع بلند مدت کشور و انقلاب را به مخاطره نیندازند. 🔻 بدترین اتفاقی که در انتخابات ١۴٠٠ محتمل است، تبدیل انتخابات ریاست جمهوری به رقابت در رهبری است و ایجاد دو قطبی در این سطح است که هم در کوتاه مدت و هم در ادامه، ضررش به ملت و کشور خواهد رسید. تفاوتی هم ندارد این امر به طور مستقیم یا نیابتی اتفاق بیفتد. 🔻 عملکرد نسبتا خوب آقای رئیسی در قوه قضائیه تنها به وسیله خود ایشان قابل تداوم است. از سویی با توجه به اینکه رئیس جمهوری پس از روحانی، میدانی عجیب و بحران زده است، بعلاوه دلایل پیش گفته، به نظر می رسد، ریاست جمهوری کارزار مناسبی پیش روی ایشان نیست.
راه ماه .m4a
10.94M
🔰خطبه اول نهج البلاغه-١ 🔻بهترین راه برای معرفت و شناخت شخصیت علیه السلام، انس گرفتن با کلام و فرمایشات ایشان است. حکایت‌ها و داستان‌هایی که از ایشان نقل شده بسیار خوب و دانستن آنها ضروری است اما شناخت کامل به ما نمی دهد. 🔻 به تعبیر رهبری، نهج البلاغه آیین نامه است و هر فرد انقلابی، باید برای فهم سیاست و فرهنگ اسلامی با نهج البلاغه مانوس باشد. 🔻 نهج البلاغه به خوبی جامعیت و چند بعدی بودن اسلام را نشان می‌دهد. 🔻 امیرالمؤمنین تحت تربیت رسول خدا بوده و علمش را از ایشان گرفته است و رسول اکرم جز وحی سخن نمی‌گفت و همین امر بلند مرتبه بودن کلام مولا در را عیان می کند که دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است. ١۴٠٠
راه ماه (2).m4a
9.29M
🔰نگاهی به خطبه اول نهج البلاغه-٢ 🔻 يعنی همه کمالات و جمالات برای خداست و هر ستایشی در عالم به خدا بر می گردد. 🔻 در سرتاسر یک ذکر تکرار می شود و آن تحمید است و این شاید بدان معناست که در هر حالی باید حمد خدا را گفت. 🔻 اگر خدا را صاحب همه کمالات بدانیم، همه چیز و همه جا و همه کس برای ما زيباست و نقصی در عالم نمی بینیم. ١۴٠٠
راه ماه (3).m4a
14.4M
🔰نگاهی به خطبه اول نهج البلاغه-٣ 🔻خداوند بی نهایت است و نعمتهای او هم بی انتهاست از این رو، نمی توان حق شکر و مدح و حمد او را به جا آورد. 🔻 ما در برابر پروردگار همواره ناقص و بدهکاریم و هر قدر هم تلاش کنیم باز اول راه هستیم. چنین رویکردی ثمره اش خشوع در برابر خدا و درست دعا کردن است. 🔻 همین حالت تواضع را در برابر جلوه های الهی و خلق الله هم باید داشته باشیم و مومن واقعی هیچگاه خود را طلبکار مردم و والدين و... نمی داند و از موضع بالا با کسی سخن نمی گوید. ١۴٠٠
💠برای سردار حجازی... 🔸 حدود سال 82 یا 83 بود که به مناسبت هفته بسیج، یک تیم خبری در نیروی مقاومت بسیج مستقر شد تا اخبار هفته بسیج در سراسر کشور را پوشش دهد. 🔹 نزدیک ده روز در آنجا بودیم و روزنامه ای چهار صفحه ای به نام خبرنامه بسیج را منتشر می کردیم و در همان ایام باشگاه خبرنگاران بسیج هم رسما افتتاح شد. 🔸آن ایام فرمانده بسیج، بود و برایم جالب بود که ساختمان فرماندهی، بهتر اتاقها را در اختيار تیم خبری گذاشته بود و اتاق جلسات خود را به طور کامل مقر خبری کرده بود. هر زمان که تهران بود و سازمان می آمد حتما به ما سر می زد و کاملا برای رفت و آمد و استفاده‌ از امکانات دست تیم خبری را باز گذاشته بود. 🔹فهم او از رسانه و خبر و اهمیت دادن به آن برایم جالب بود. هماهنگی و حمایت فوق العاده ای که از یک تیم خبری کم تجربه و جوان داشت بسیار جذاب بود. همان سالها سازمان موسیقی و بخش مستند سازی در بسیج هم تاسیس شد و منشا بسیاری از آثار فرهنگی بعد خود شد. 🔸نمی دانم بعد از سردار حجازی این رویکرد فرهنگی بسیج به کجا رسید اما آنچه دیدم و حس کردم این بود که مرحوم حجازی یک نظامی با تفکرات ناب فرهنگی بود و در این عرصه هم حرف داشت هم دغدغه هم ایده و هم تواضع و سعه صدر. روحش شاد.
راه ماه (4).m4a
17.16M
🔰نگاهی به خطبه اول نهج البلاغه-۴ 🔻 خداوند قدرت دارد یعنی اگر بخواهد کاری را انجام می دهد و نخواهد انجام نمی دهد. در مورد ما هم همین معنا را می دهد. مثلا ما قدرت رفتن به گذشته را نداریم چون مانع برایمان وجود دارد. 🔻 اولیای الهی که مظهر اسم قدرت خدا می شوند، بسیاری از موانع را می توانند از سر راه بردارند و دیگر زمان و مکان مانع افعال آنها نیست مثلا طی الارض می کنند. 🔻 قدرت خدا الان هم با ماست هر فعلی از ما و هر جای دنیا سر می زند و خلق می شود، به قدرت خداست و این اعتقاد حق با نظر باطل فلاسفه غرب به عنوان خدای ساعت ساز يا خدای رخنه پوش می گویند، مخالفت دارد. 🔻 کسی که قدرت الهی را درک کند و بدان برسد از هیچ کس در عالم نمی ترسد و لذا این اعتقاد خوف و حزن و بخل و عجب و... را از انسان دور می کند. 🔻 در آیات و روايات يد به معنای دست، نماد قدرت خداست. ید الله مع الجماعه يعني قدرت خدا با جمع است. زیارت اربعین مظهر قدرت الهی است. 🔻 امیرالمؤمنین علی علیه السلام یدالله است یعنی مظهر اسم قادر و از این جهت قلع باب خیبر برایش آسان است. ١۴٠٠
راه ماه (5).m4a
17.24M
🔰نگاهی به خطبه اول نهج البلاغه-۵ 🔻رحمت نزدیک‌ترین اسم به ذات خداست و عرفا آن را «ام الأسماء» می‌دانند که موجب خلق کثرات از نام احدیت و واحدیت شده است. 🔻 در ماه مبارک رمضان، رحمت خدا جلوه بیشتری دارد و خواب ما عبادت و نفس ما تسبیح تلقی می شود. 🔻 در مشاهد مشرفه، مساجد و اماکن متبرک رحمت خدا جلوه گر است و هر جا مهربانی و دلسوزی باشد مانند کمکهای مومنانه، آنجا می توان رحمت خدا را دید. 🔻 غضب خدا هم ناشی از رحمتش است چرا که خدا کمال مطلق است و کینه و نقص ندارد، لذا هر جا غضب می کند، رحمتش سبقت دارد. ١۴٠٠
راه ماه (6).m4a
16.98M
🔰نگاهی به خطبه اول نهج البلاغه-۶ 🔻انسان برای زندگی دینی و معنوی نیاز به استاد و رفیق راه دارد و گفته اند اگر دو سوم زندگی را صرف پیدا کردن استاد کنی تا یک سوم بقیه را بگذرانی ارزش دارد. 🔻 اوتاد کسانی هستند که باعث آرامش سرزمین وجودی ما می شوند و ما باید خود را به آن‌ها متصل کنیم. 🔻 مومن مانند کوه محکمی است که در طوفان‌ها بهم نمی ریزد و آمده است که اگر حجت خدا روی زمین نباشد، زمین و اهلش نابود می شوند، پس بالاترین و کاملترین درجه اوتاد را اهل بیت و در دوران ما امام زمان دارند. 🔻 به هر کسی که از دین و احکام و اخلاق حرف می زند نباید گوش داد، باید سراغ علمای ربانی رفت و از آنها بهره برد. ١۴٠٠
راه ماه (7).m4a
16.8M
🔰نگاهی به خطبه اول نهج البلاغه-٧ 🔻اینکه کسی همسر نبی يا رسول باشد فی نفسه فضیلتی محسوب نمی شود، اما اینکه بانویی، مادر معصوم و امم باشد قطعا توفیق الهی و فضیلت و نشانه عظمت آن فرد است و سلام الله علیها به همین خاطر در نزد پیامبر جایگاه خاصی داشت. 🔻 سرآغاز دین معرفت است و خداوند فطرت و سرشت الهی را در جان همه انسانها نهاده است و شاید معنای «بِکَ عَرَفتُک» همین باشد و به همین طریق می توان یک مرتبه از معرفت اجمالی را بدست آورد. 🔻 راه اصلی شناخت خدا از اوتاد و اهل بیت می گذرد چنانچه در زیارت جامعه کبیره آمده «السلام علیکم يا مَحالَّ معرفةِ اللّه» به علی شناختم من به خدا قسم، خدا را. ١۴٠٠
🔰طبع لطیف و ظریف! 🔻محمود کریمی در ایام شهادت امیرالمؤمنین قطعه شعری در حرم رضوی، خوانده که حامیان دولت آن را به خود گرفته و زبان اعتراض گشوده و بحثهای تکراری هیات و مداح سیاسی را دوباره شروع کرده اند. جالب اینجاست که حامیان دولت و اصلاح طلبان دم از اخلاق و رعایت حرمت دیگران می زنند. 🔻 آنچه مذموم است استفاده جناحی از یک تریبون عمومی و ملی، تحریف تاریخ و اهانت و بدزبانی است. این امور از هر کس سر بزند ناشایست و باید نکوهش شود. 🔻 اما آیا امروز مخالفت جریان دولتی و اصلاحات با محمود کریمی بر سر این مطالب است؟ سابقه این جریان نشان می دهد ماجرا بر خلاف این امر است. 🔻 آیا محمود کریمی تاریخ را تحریف کرده است؟ بررسی شعر خوانده شده نشان می دهد که وی، بخشی از تاریخ اسلام را با زبان نظم و آرايه های تلميح و ایهام و کنایه، بی افزایش و کاهش نقل کرده است. حال اگر عده ای این بخش از تاریخ و کنایات را مطابق با رفتار خود می دانند، بهتر است خود را اصلاح کنند. 🔻 همین جریان در طول این سال‌ها از صلح حدیبیه، صلح امام حسن علیه السلام و حتی حادثه کربلا برای تدابیر ناموزون خود استفاده ابزاری کرده اند و بدتر از آن دست به تحریف تاریخ اسلام زده اند و به تعبیر رهبری سهل اندیشانه و عوامانه تاریخ را به خدمت سیاست گرفته اند. حال در برابر شعری با ایهام که فقط بخشی از تاریخ اسلام را منظوم کرده فریاد وا اسلاماه سر می دهند. 🔻 این جماعت در حالی از اخلاق در منبر و مداحی می گویند که مرجع تقلیدشان مرحوم صانعی، رئیس جمهور منتخب مردم را حرامزاده و دروغگو خواند و منبری دیگرشان آقای نقویان، رئیس جمهور وقت را «گاو» نامید و عالم دینی شان سروش محلاتی، برای تخریب رقیب حاضر شد عليه مالک اشتر و عمار مطلب بنویسد! از این رو به نظر می رسد واکنش‌های عصبی این جریان فقط صورت سیاسی دارد که با عناوین فریبنده ای برای فشار بر منتقدان انجام می گیرد. 🔻 دولت و حامیان آن نشان داده اند در مواجهه با انتقادات سعه صدر کمی دارند و به سرعت واکنش سیاسی و همراه با هجمه تند نشان می دهند.. به اینان باید گفت: من چه گویم که تو را نازکی طبع لطیف آن چنان است که آهسته دعا نتوان خواند
🔰تشویق یا تکفیر؟ 🔸امام علي عليه السلام :لا صَلاةَ لِجارِ الْمَسْجِدِ اِلاّ فِى الْمَسْجِدِ نماز همسایه مسجد جز در مسجد نماز نیست! ظاهری ترین برداشت از این روایت این است که حکم بر بطلان نماز همسایگان مسجد داده شود اما هیچ فقیهی، فتوا بر این بطلان نداده است. 🔹دلیل چنین فتوایی این است که عقلا به راحتی می فهمند بیان این روایت در اهمیت جدی ترفیع نماز جماعت و حضور در مسجد است و از باب مجاز و مبالغه، نماز همسایگان مسجد در خانه را نماز به حساب نمی آورد به این معنا که چنان از ثواب نماز کاسته می شود که گویا نمازی خوانده نشده است تا ارزش مسجد فهم گردد. 🔸به تعبیر دیگر در این روایت از «شرط صحت» نماز صحبت نمی شود بلکه در بیان «شرط کمال» است. 🔹در روایات متعدد عباراتی شبیه این روایت آمده است که درباره آنها همین استدلال جاری است. «فليس بمسلم»، «ليس من شیعتنا»، «ليس منا» از این دست گزاره هایی است که درباره نماز شب، جهاد، فریب دیگران، اهتمام به امور مسلمین و .. بیان شده است و همه در مقام بیان مراتب ایمان و اسلام است نه نفی شهادتین و تکفیر! 🔸این از باب فقهی اما در باب کلامی و الهیاتی نیز، شیعه بر خلاف خوارج مرتکب گناه کبیره را کافر نمی داند و در نهایت حکم به فسق او می دهد. 🔹الغرض برای تشویق مردم به انتخابات، راههای بهتری از تکفیر ملت وجود دارد! اگر استدلال برخی آقایان را بپذیریم، باید گفت در انتخابات مجلس بسیاری از مردم کافر شده اند و امروز اهتمام به امور مسلمین برای بسیاری از مردم بلاموضوع شده است چه آنکه اهتمام به امور مسلمین به عهده کفار نیست و اهتمام به امور کفار هم واجب نیست!
🔰در برابر گناه بزرگ چه کنیم؟ 🔹«هیچگاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام»، این جمله «کذا» امسال از دل شورای نگهبان صادر شد. در سالی که دایره انتقادات و اعتراضات به عملکرد شورا عمق و وسعت بیشتری یافت تا آنجا که حتی رهبری برای اعتراضها را دلسوزانه و بدون ایراد عنوان کردند. از روزی که اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از شورا درز کرد و اعلام شد، بسیاری از ناظران نگران جمهوریت و مشارکت، با ادبیات گوناگون ليست شورا را برنتافتند و علیه آن موضع گرفتند. 🔹باری، «کذا» چنان فضا را پر کرده است که نمی توان «جفا» را ندید گرفت! با این وجود در برابر این عملکرد ناصواب شورای نگهبان، بهترین واکنش کدام است؟ به یقین همگان نتیجه انتخابات سرد با مشارکت پایین، کاهش اقتدار کشور و سرکار آمدن دولتی ضعیف است که بیشترین سود آن را بيگانگان می برند. 🔹حال در این معرکه وظیفه ما چیست؟ اختلاف و اعتراض در برابر عملکرد یک نهاد داخلی را چگونه باید مدیریت کرد تا هم صدای معترضین به گوش آن نهاد برسد و هم آنکه این هیاهوها میدان را برای دشمنی که تشنه خون هر دو طرف است و قصدش از ریشه درآوردن هر دو طرف نزاع است باز نکنیم؟ 🔹عده ای برای اعتراض، نظر و رای شان به «رای ندادن» است چه آنکه این روند انتخابات را گناه بزرگ می دانند و نمی خواهند در آن شریک شوند. مگر نه آن است که خودتان معترف و معتقدید هر گونه نزاع در منطقه، فقط و فقط به نفع بیگانگان خارج از منطقه است و برای رفع جنگ و اختلاف اقدام و نامه نگاری هم کرده اید و هر اختلافی را به ضرر همه دانسته اید؟ من هم با شما هم عقیده ام به گونه ای باید موضعگیری کرد که هم در ایران و هم خارج از ایران دچار تناقض نباشیم و همه یک روند فکری را دنبال کنیم. 🔹اینک در ایران این گونه شکافها چگونه پر خواهد شد!؟ آیا رای ندادن به اقتدار ملی در برابر دشمنان می افزاید!؟ با وجود اینکه اذعان دارید مشارکت حداقلی به ضرر ملت و امتیازی برای دشمنان ملت است. 🔹به نظر می رسد بهتر آن است یک را با گناهی بزرگتر پاسخ نگوییم و در برابر ظلم بزرگی که به ملت تحمیل شده است، ظلم بزرگتری را سر دست نگیریم. راههای بسیاری برای اعتراض و تغییر وجود دارد که پیشتر در اعتراض به قوه قضائیه آزموده شده و موثر افتاده است لذا، برای اصلاح انتخابات، رای ندادن تنها راه نیست! همان گونه که امام راحل در وصیت نامه خود نگاشته اند گاه رای ندادن در راس گناهان کبیره قرار می گیرد که گناهی بزرگتر از آن نیست و به فهم من این مقطع، جز همان مقاطع تاریخی است.
✅خبرگان ١. آیت الله اعرافی ٢. آیت الله مومن ٣.حجت الاسلام سعدی ✅شورای شهر تهران ١. حسن بیادی ٢. سید حمید سجادی ٣. سید محمد آقامیری ۴. سعید طالبی نیا ۵. مهدی اقراریان ۶. اسماعیل احمدی ٧.حسین ذوقی ٨. فائزه مسعودی ٩.مهدی صیاد شیرازی ١٠. جعفر فرجی ١١. سید مهدی زریباف ١٢. محمد آخوندی ١٣. قاسم زائری ١۴. میثم مهدیار ١۵.مهدی کوچک زاده ١۶. فرشته حشمتیان ١٧.محمد خزاعی ١٨. حسین قرایی ١٩. سمیه سادات حسنی حلم ٢٠. سید مرتضی محمودی ٢١.علی عبدی ✅ میاندوره اي مجلس تهران خانم دکتر زهرا سعیدی
همه درگیر انتخابات و رای و مناظره و بحث سیاسی بودند او آمد و گفت: "این فضای معنوىِ جامعه را قدر بدانید، مبادا هیجانهای سیاسی ما را از خدا غافل کند؛ مبادا بگومگوهای گوناگونی که در یک کشور پیش می‌آید -که در میان یک ملت آزاد یک امر طبیعی است- ما را غافل کند، ندانیم به کجا می خواهیم برویم، ندانیم چه جور می خواهیم برویم. این انقلاب از اول بر پایه‌ ایمانهای پاک و صادق استوار شد و ادامه‌ی این راه هم بر همین پایه‌ی استوار قرار خواهد داشت." امام عادل الهی، وظیفه دارد مردم را از غفلت در بیاورد.... مردم خوش درخشیدند اما قدرت طلبان اشرافی علیه رهبری و ملت خروشیدند... ۲۹ خرداد فراموش نشدنی است...
باسمه تعالي جناب حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهور منتخب ملت ایران سلام علیکم ملت ایران علیرغم تمام گلایه ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی، بار دیگر خوش درخشید و علیرغم موانع بسیار، متناسب با شرایط و اقتضائات زمان، حضور قابل قبولی در انتخابات داشت. مردم و نخبگان از خصومت دشمن داخلی و کم کاری های داخلی اطلاع دارند اما از شما همراهی و همدلی می خواهند تا با شما همکاری کنند. به یقین تلاش مجاهدانه و انقلابی از سوی دولت شما، می تواند مسیر همواری را برای پیشرفتهای بعدی ایجاد نماید. روحیه مردمی و متواضعانه شما می تواند بخشی از اعتماد از دست رفته را برگرداند اما مهم صداقت و شفافیت با مردم است که نجیبانه مشکلات را تحمل می‌کنند. در انتخابات‌ اخیر عده ای از مردم، انتقام بی‌تدبیری ها و ناتوانی‌ها در دولت و نهادهای دیگر را از صندوق رای گرفتند و اینک شما هستید و ملتی خسته از وعده و اما امیدوار به آینده. شما با علم به مشکلات این مسئولیت خطیر را قبول کردید و لذا توجیهاتی تکراری مانند تقصیر دولت قبل بود برای کسی پذیرفته نیست. اینک که لباس خادمی ملت ایران را بر تن کرده‌اید، بایستی صدای معترضان خاموش و اقشار مستضعف که به هر دلیل دست و دلشان به رای نرفته را بشنوید و خواسته های آنها را در هیاهوی پیروزی و مقابله ژورنالیستی با رقبا، از یاد نبرید. ضمن تبریک به شما و ملت شریف ایران، ان شاء الله از امروز به عنوان ناظرين بیدار، مشاوران مهربان و منتقدان بی‌رحم شما در عرصه حاضر خواهیم بود و مطالبات ملت ایران را فریاد خواهیم زد و این راه را بهترین طریق تقویت نظام و جمهوری اسلامی می دانیم. با آرزوی موفقیت برای شما. ۴ تیر ١۴٠٠ -جمعیت طلاب انقلاب اسلامی -خانه رسانه طلاب -مجمع جهادی روحانیون ولائی و انقلابی استان تهران -ستاد ترویج احکام (تهران)