فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پایان مأموریت
━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وداع آخر مادر شهید رئیسی
🔹سفارش مادر شهید جمهور به مردم؛ راهش را ادامه دهید.
━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
🚨 بدون شرح
این کجا و آن کجا؟؟؟؟؟😭
━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
آمدنتکہقطعیست ؛
فقطترسمناینستڪہ
آنموقعمننباشم . .💔
🌷 اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 🌷
╭─┄┄<❅✾🥀✾❅>┄┄─╮ https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰─┄┄<❅✾🖤✾❅>┄┄─╯
🔴امحسن هم به دیدار مادرش فاطمه زهرا سلامالله علیها مشرف شد
مادرانگیهای ام حسن را باید جور دیگر تکریم کرد، زنی که در عالم رویا بشارت تولد ونام فرزندانش را از سادات جلیل القدر گرفته بود، آزمونش تحمل بر صبر دوری فرزند بود. به تصور ما مادر سیدحسن است اما این مادر بنا به شرایط امنیتی و جنگی فقط سالی یکبار میزبان فرزندش سید حسن میشد و بقیه سال را به دلتنگی میگذارید.
شاید باور نکنیم در محلههای فقیر نشین بیروت خانه داشت اما سید حسن صبوری و حلم و محبت را از این مادر به ارث برده بود.
روحت شاد مادر فاطمی که خدا در آن رحم مبارک سعادت فرزندت و سعادت امت اسلامی را رقم زد و پسرت طلایهدار مبارزه با شقیترینها شد و پرچم حزبالله را بر افراشت.
چه مبارک دامنی داشتهای که اینگونه فرزندت فاطمی شد
✍عالیه سادات
🇮🇷الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِلوَلــیِّڪَاَلْفــَرَجْ🇮🇷
━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
موضوع
مردان صادق العهد
«نگاهی به تفسیر آیه ۲۳ سوره احزاب»
[مناسب مجالس بزرگداشت شهدا]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اما بعد:
«مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»
✔️بیان شان نزول
حضرت امام باقر (ع) از امیرالمؤمنین (ع) نقل میکند :
«كُنْتُ عَاهَدْتُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولَهُ (ص) أَنَا، وَ عَمِّي حَمْزَةُ ، وَ أَخِي جَعْفَرٌ ، وَ اِبْنُ عَمِّي عُبَيْدَةُ بْنُ اَلْحَارِثِ عَلَى أَمْرٍ وَفَيْنَا بِهِ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ ، فَتَقَدَّمَنِي أَصْحَابِي وَ خُلِّفْتُ بَعْدَهُمْ لِمَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَأَنْزَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ فِينَا: مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ رِجٰالٌ صَدَقُوا مٰا عٰاهَدُوا اَللّٰهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضىٰ نَحْبَهُ حَمْزَةُ ، وَ جَعْفَرٌ ، وَ عُبَيْدَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مٰا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً . فَأَنَا اَلْمُنْتَظِرُ، وَ مَا بَدَّلْتُ تَبْدِيلاً »
من،عمويم حمزه،برادرم جعفر،پسر عمويم عبيدة بن حارث در مورد موضوعى با خداوند عزّ و جلّ و رسول اللّه (ص) عهد نموديم و به آن در مورد خداوند و رسولش وفا نموديم.اصحاب من پيشتر از من به آن وفا نمودند و زودتر شربت شهادت نوشيدند و من پس از آنان،هرگاه كه خداوند عزّ و جلّ اراده كند،به آن عهد وفا خواهم كرد.خداوند عزّ و جلّ در شأن ما اين آيه را نازل فرمود: «مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ رِجٰالٌ صَدَقُوا مٰا عٰاهَدُوا اَللّٰهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضىٰ نَحْبَهُ» يعنى حمزه، جعفر و عبيده «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ مٰا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً» پس منظور از كسى كه منتظر است و هيچ تغييرى نداده است،من مىباشم.(۱)
✔️نکته ای قرآنی
اگر چه آیاتی از قرآن کریم شان نزول و سبب نزول دارند اما خداوند روی جهاتی اسامی افراد را ذکر نفرموده است که یکی از علت ها عبارت است از اینکه ؛ خداوند در قرآن، مقام تاریخنگارى نبوده است بلکه بیان شاخص ها و نه شخصیت ها برای تربیت انسان ها مورد نظر می باشد خداوند با اشاره به اتفاقی تاریخی و بدون ذکر اسامی اشخاص ، مومنین را برای قرار گرفتن در امتداد مصادیق آیه مورد تشویق قرار داده است.
👈چنانچه تفسیر نور الثقلین از مقتل ابیمخنف نقل میکند که امام حسین(ع) این آیه را به هنگامى که خبر شهادت عبد اللَّه بن یقطر به او رسید نیز تلاوت فرمود از اینجا روشن مىشود که آیه چنان مفهوم وسیعى دارد که تمام مؤمنان راستین را در هر عصر و هر زمان شامل مىشود، چه آنها که جامه شهادت در راه خدا بر تن پوشیدند و چه آنها که بدون هیچگونه تزلزل بر سر عهد و پیمان با خداى خویش ایستادند و آماده جهاد و شهادت بودند.
🔻در ادامه نکاتی تفسیری از آیه فوق تقدیم می گردد.🔺
🟢صداقت و وفای به عهد
[رِجٰالٌ صَدَقُوا مٰا عٰاهَدُوا اَللّٰهَ عَلَيْهِ]
➖وفای به عهد نشانه ایمان: قرآن مجید یكی از ویژگی ها و خصوصیات افراد باایمان را وفای به عهد می داند و می فرماید: «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ» مؤمنان آنها هستند كه امانت ها و عهد خود را مراعات می كنند.
➖وفای به عهد نشانه نیكوكاران: در جای دیگر، قرآن مجید وفای به عهد را نشانه افراد نیكوكار دانسته و می فرماید: «...الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا...»...نیكوكاران كسانی هستند كه به عهد خود (هنگامی كه عهد بستند) وفا می كنند...(۲)
➖وفای به عهد پایه پیامبری
در اهمیت وفای به عهد همین بس كه خدای متعال آنگاه كه می خواهد از حضرت اسماعیل (ع) به عظمت نام ببرد وفای به عهد را به عنوان یكی از اوصاف برجسته او یادآور می شود و می فرماید: «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَّبِيًّا» در كتاب آسمانی خود از اسماعیل یاد كن كه او در وعده هایش صادق و رسول و پیامبر بزرگی بود.(۳)
در این آیه وفای به عهد را پیش از مقام نبوت و رسالت می آورد، گویی كه وفای به عهد پایه نبوت است.
قرآن مجید درباره وفای به عهد زیاد سفارش كرده و می فرماید: «...أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلاً» ...به عهد (خود) وفا كنید كه از عهد سؤال می شود.(۴)
حضرت علی (ع) فرمود:« ان الوفاء بالعهد من علامات اهل الدین».
وفای به عهد از نشانه های مردم متدین است.(۵)
در حدیث دیگری رسول خدا (ص)فرمود:« لادین لمن لاعهد له». كسی كه پای بند به پیمان خود نباشد دین ندارد.(۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
🟢مسوولیت تا پای جان
[فَمِنْهُمْ مَنْ قَضىٰ نَحْبَهُ ]
واژه «نحب» به معناى عهد، نذر و پیمان است. گاه به معناى پذیرفتن مسولیتی سخت است که خطرات بزرگ به دنبال دارد آمده است.
➖درباره اهمیت مشی مسئولانه
خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا «امانتی که آسمان ها، زمين و كوه ها از حمل آن اِبا كرده و از آن هراس داشتند، انسان آن را بر دوش كشيد». مفسران اين امانت را تعهّد و مسئوليت در برابر خدا و خلق و خویشتن دانسته اند.(۷)
➖خداوند مسولیت پذیری و وفای به عهد را در کنار تکلیف مومنان مورد تاکید قرار داده است؛
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
نیکی، (تنها) این نیست که (به هنگام نماز،) رویِ خود را به سوی مشرق و (یا) مغرب کنید؛ (و تمام گفتگوی شما، در باره قبله و تغییر آن باشد؛ و همه وقت خود را مصروف آن سازید؛) بلکه نیکی (و نیکوکار) کسی است که به خدا، و روز رستاخیز، و فرشتگان، و کتاب (آسمانی)، و پیامبران، ایمان آورده؛ و مال (خود) را، با همه علاقهای که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان، انفاق میکند؛ نماز را برپا میدارد و زکات را میپردازد؛ و (همچنین) کسانی که به عهد خود -به هنگامی که عهد بستند-وفا میکنند؛ و در برابر محرومیتها و بیماریها و در میدان جنگ، استقامت به خرج میدهند؛ اینها کسانی هستند که راست میگویند؛ و (گفتارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛) و اینها هستند پرهیزکاران!(۸)
🟢 انتظار
[ و مِنهُم مَّن يَنتَظِرُ]
«انتظار» در این آیه به معنای انتظار شهادت و ورحیه شهادت طلبی معنا شده است . اما مقوله انتظار در فرهنگ اسلامی معنای گسترده ای دارد.
👈حدیث معروفی از پیامبر نقل شده است ؛« اَفضَلُ اَعمالِ اُمّتی انِتِظارُ الفَرَج» (۹)
حضرت آیتالله خامنهای در ابتدا درس خارج فقه و در شرح این حدیث فرمودند ، انتظار فرج فقط به معنای ظهور حضرت ولیعصر (عج) نیست، مطلق فرج است. نفس اینکه انسان انتظار فرج داشته باشد، یعنی اگر در یک شدّتی قرار دارد، انتظار داشته باشد که آن شدّت برطرف بشود. این، یعنی چه؟ یعنی اینکه: شما هرگز در هیچ شرائطی نباید ناامید بشوید!»
فرض کنید انسان در یک تونلی گیر افتاده که مدخل تونل را مثلاً یک سنگی بسته، انتهای تونل هم بسته است، در یک چنین وضعی هم انتظار فرج داشته باشید. یعنی خدای متعال ممکن است یک تفضلی بکند، فرض کنید گوشهای از سقف بریزد راهی باز بشود انسان بیرون برود. در هیچشرایطی انسان نباید احساس بنبست بکند بلکه بایستی همیشه انتظار داشته باشد.
✅ انتظار لوازمی دارد؛
⬅️امید
از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده:«اِنتَظِرُوا الفَرَجَ وَ لا تَیأَسوا مِن رَوحِ الله» انتظار فرج داشته باشید، از رَوح و رحمت و گشایش الهی مأیوس نشوید. پس در انتظار فرج امید هست.(۱۰)
⬅️حرکت
انتظار مستلزم حرکت، عمل و کسب آمادگیهای لازم برای فرج نهایی است. در اندیشهی حضرت آیتالله خامنهای یکی از مصادیق کامل آمادگی برای ظهور، ایستادگی و استقامت عاشوراگونه است که در صورت گسترش این روحیه در میان منتظران، زمینهسازی ظهور فراهم خواهد شد.
⬅️صبر
روح و جوهر اصلى انتظار، «مقاومت» و «صبر» است. كسى كه منتظر تحقق يافتن هدف آرمانى است بايد تا فرا رسيدن زمان پيدا شدن هدف و شكل گرفتن آرمان، پايدارى و شكيبايى كند و تاب و توان را از دست ندهد، و هر ناملايمى را در آن با بردبارى بپذيرد، و چون صبر و پايدارى را از دست داد و بی شکیب گردید انتظار را نیز از دست داده است؛ زيرا كه پايدارى و صبر، تحقق بخش جوهر انتظار است. لذا در احاديث از انتظار فرج همراه با صبر سخن گفته اند.
امام رضا(ع) فرمود: «مَا اَحْسَنَ الصَّبْرُ وَ اِنْتِظَارُ الْفَرَجِ »چه نيكو است شكيبايى و انتظار فرج. (۱۱)
همچنین چون براى ظهور وقت تعيين نشده است و همواره وقوع آن را امرى ناگهانى توصيف كرده اند، بايد انتظار لحظه به لحظه باشد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
🟢ثبات قدم
[وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِيلا]
تبدیل و تغییر در شخصیت و مسیر از بزرگترین خطراتی است که انسان را تهدید می کند .
از این روز یکی از مهم ترین دعاهای انسان های صالح ثبات قدم و عاقبت بخیری است .
➖طبق آموزه های اسلامی یکی از مهمترین دعاهایی که انسان دائما خصوصا در ماه مبارک رمضان باید بکند عاقبت به خیرى است همانگونه که امام سجاد (ع) در دعاى مکارم از خداوند می خواهد او را به راه حق هدایت کند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَتِّعْنِى بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِیقَه حَقٍّ لَا أَزِیغُ عَنْهَا»
بار خدایا! بر محمد و آلش درود فرست و مرا از روشی پسندیده بهره ده که آن را با برنامه ای دیگر عوض نکنم و مرا به طریق حق رهنمون شو، آن گونه که از آن روی نتابم.(۱۲)
➖ خداوند در قرآن کریم این دغدغه مقدس را در قالب دعای پیامبران و صالحان بازگو فرموده است؛
⚡️«وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار»(۱۳)
⚡️ «تَوَفَّنِی مُسْلِماً» (۱۴)
⚡️«أَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ»(۱۵)
➖ پیامبر(ص) می فرماید:«لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ خَائِفاً مِنْ سُوءِ الْعَاقِبَةِ لَا یَتَیَقَّنُ الْوُصُولَ إِلَى رِضْوَانِ اللَّهِ حَتَّى یَکُونَ وَقْتُ نَزْعِ رُوحِهِ وَ ظُهُورِ مَلَکِ الْمَوْتِ لَه»
مؤمن پیوسته از سوء عاقبت خود بیمناک است و یقین ندارد که آیا مقام خشنودى و رضاى خدا را دریافت خواهد کرد یا نه تا هنگام مرگ و آمدن ملک الموت.(۱۶)
➖ خداوند، در آیه ای از قرآن کریم چهار عامل اصلی عاقبت بخیری را ذکر می کند؛
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
ای کسانی که ایمان آورده اید! (در برابر سختی ها) صبر داشته باشید، و (در برابر دشمن) مقاومت پیشه سازید و (از مرزها) نگهبانی کنید و از خدا پروا نمائید، باشد که ظفرمند شوید.(۱۷)
👌خداوند این چهارعمل (اصبروا، صابروا، رابطوا و اتقوا الله) را باعث عاقبت بخیری می داند و اگر شخصی آنها را انجام دهد، امید فلاح و عاقبت بخیری داشته باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.الخصال، ج۲، ص۳۷۶
۲.بقره/۱۷۷.
۳.مریم/۵۴.
۴.اسرا/۳۴.
۵.سفینه البحار، ج۲،ص۶۷۵.
۶:بحارالانوار، ج۷۲،ص۹۶.
۷.احزاب/۷۲.
۸.اسرا/۳۴.
۹.بحار الأنوار،ج ۵۲ص۱۲۸.
۱۰.بحارالأنوار، ج۵۱، ص۱۲۳.
۱۱.بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۵۲۹.
۱۲.صحیفه سجادیه، دعای ۲۰.
۱۳.آل عمران/۱۹۳.
۱۴.یوسف/۱۰۱.
۱۵.یوسف/۱۰۱.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفته شده؛ "همان کسانی که فاطمه سلام الله علیها را کشتند به علی تسلیت گفتند."
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرواز آخر
🔹سه خلبان پرواز رئیسجمهور که بودند و چه سابقه ای در پرواز داشتند؟
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲 صلوات خاصه امام رضا (علیهالسلام) هدیه به رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان #شهید_جمهور #رئیسی سرباز #امام_زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید یادت نره
هوامون رو داشته باشی...
#رئیسی_عزیز #رئیسی
ازغم دوریت می میریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نکته جالب سردار #حاجی_زاده درباره #شهید_رئیسی در مراسم تشییع:
⏪ایشان سفرهای شخصی را با خرید بلیط و هواپیمای مسافربری انجام میداد....
🔴هرچه از مرام خدایی شهیدجمهوربگوئیم کم گفته ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخلاق را در انتخابات ریاست جمهوری رعایت کنید
🔹حجت الاسلام رفیعی: ما انتخابات پیش رو داریم اداب، اخلاق را رعایت کنید. بگذارید این وفاق و دوستی حفظ شود و تخریب نکنیم و دشمن شاد نشویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در لگد کوب حوادث جان دیگر یافتم
چون غبار از زیر پای کاروان برداشتم 😭
سرت سلامت اقا
موضوع
[چشم و گوش پارسا]
#نهج_البلاغه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
اما بعد قال مولانا امیر المؤمنین(ع):
«غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ
ووَقَفوُا اسْماعَهُمْ على العلم النّافع لهم».
✅مقدمه
در اوصاف پرهيزكاران فرمودند چشمهايشان را از آنچه حرام است مىپوشانند و گوشهايشان را هم وقف علوم و دانشهايى مىكنند كه به حال آنها نافع و سودمند باشد از سخنان بيهوده كه موجب خشم خدا و رسول است، دورى مىگزنند.
✔️ در مورد «غض بصر» دو احتمال وجود دارد، احتمال اولی که به ذهن می رسد همان چشم پوشی از نگاه های حرام مثل نگاه شهوت انگیز به تصاویر و صحنه های حرام است👈 اما احتمال دومی هم وجود دارد احتمال «غَضّوا» (فرو گرفتن و نقصان در نظر) كنايه از صرف نظر كردن و عدم اعتنا به ارتكاب محرمات گرفته شده و در اين صورت مىتوان جميع محرمات را از ما حرّم الله اراده كرد، خواه بصرى باشد، مثل نظر به نامحرم و خواه غير بصرى مثل نظر به مقام حرام.
✔️«وَقَفوُا اسماعَهُم على العِلم النافع لهم» گوشهاى خود را بر علومى كه نافع است براى دنيا و آخرت آنها وقف مىكنند. وقتی گوش وقف شده باشد آنهم وقف علم، آنهم وقف علم نافع و نه هر علمی پس مجالی برای استماع علم غیر نافع نمی ماند بماند شنیدن امور غیر علمی و بماند گناه.
🔻در ادامه نکاتی در مورد نظر و استماع پارسایان تقدیم می شود🔺
☑️سپاسگزاری در برابر نعمت دیدن
قرآن در مورد شکر این نعمت عظیم میفرماید: «قُلْ هُوَ الَّذی أَنْشَأَکُمْ وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ قَلیلاً ما تَشْکُرُون» بگو: او است آن کس که شما را پدید آورده و برای شما گوش و دیدگان و دلها آفریده است. چه کم سپاسگزارید.(۱)
👈در مورد این چشم گفتنی است که ۱۲۰ میلیون تار نازک و هفتاد میلیون تار ضخیم در چشم است که نازکها نور کم را دریافت کرده و تصویر را سیاه و سفید نشان میدهند وتارهای ضخیم، نورهای شدید را دریافت کرده ورنگ ها را مشخص میسازد. دو عصب بینای ضخیم از پشت چشم به دو طرف مغز بزرگ میرود. هریک از این میلیونها رشتهی عصبی، اطلاعاتی را که سلولهای بینایی به دست آورده به مغز میرساند، تا در آن جا تصویر به وجود آید وشخص چیزی را ببیند. وآمده است که در پشت چشم ۱۵۰ میلیون سلول نوری آماده دریافت تصاویر است. این قدرت چشم تا جایی است که قادر به تشخیص حدود پانصد هزار رنگ است، و چشم سالم، روشنایی یک شمع را از هفده کیلومتری تشخیص میدهد.»
ماجرا زمانی عجیب تر می شود که همه این ریزه کاری ها در ظاهری ساده از جنس پی ساخته شده است ؛
که حضرت امیر (ع) می فرماید: «اَعجِبُوا لِهذَا الإِنسَان یَنظُرَ بِشَحمٍ» به شگفت آیید که این انسان با یک قطعه پیه میبیند.(۲)
➖باید در مقابل این هدیه گرانقدر و عظیم، خود را مسئول بداند و در قبال نگهداری صحیح از آن وظایفش را بخوبی به انجام برساند. خداوند متعال درضمن سفارش و تأکید نسبت به ارزش و جایگاه مهم چشم به مسئولیت انسان در قبال آن اشاره کرده و میفرماید: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلا» به درستی که گوش و چشم و دل در مقابل آنچه میشنود و میبیند و میاندیشد، مورد سوال واقع خواهند شد .(۳)
➖امام زین العابدین علیه السّلام در رساله حقوق خود در مورد رعایت حق چشم میفرماید: «وَ أَمَّا حَقُّ بَصَرِکَ فَغَضُّهُ عَمَّا لَا یَحِلُّ لَکَ- وَ تَرْکُ ابْتِذَالِهِ إِلَّا لِمَوْضِعِ عِبْرَةٍ- تَسْتَقْبِلُ بِهَا بَصَراً أَوْ تَسْتَفِیدُ بِهَا عِلْماً- فَإِنَّ الْبَصَرَ بَابُ الِاعْتِبَار...»
و اما حق چشم بر تو آن است که آن را از هر ناروا بپوشانی و با استفاده از چشم عبرت بیاموزی و از هرزه نگری و نگاههای بیهوده پرهیز کنی؛ زیرا بوسیله چشم یا باید بر دانش خود بیفزایی یا بینش خود را بالا ببری؛ چون چشم وسیله عبرت آموزی است.
➖حضرت علی علیه السلام فرمودند: «مَن أطْلَقَ نَاظِرَةً أَتْعَبُ خَاطِرَهُ مَن َتتَاَبعَتْ لَحَظَاتُهُ دَامَتْ حَسَرَاتُه» هر کس چشمش را به نامحرم رها کند، خاطرش را به رنج میافکند وهر کس نظرش به نامحرم پی در پی باشد، حسرتهای او همیشگی است.(۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
☑️نگاه حتی در نماز
[حدیث کمتر شنیده شده]
از پیامبر(ص) وارد شده است که می فرماید:
«خَیرُ صُفوفِ الرِجَال أَوّلُهُا وَ شَرُّهَا آخِرُهَا وَ خَیْرُ صُفوفِ الِنسَاءِ آخِرهُا وَ شَرُهاَ أوَلُهَا»
بهترین صفوف مردان (در نماز جماعت) صف اول است و بدترین آن صف آخر! و بهترین صفوف زنان، صف آخر است و بدترین آنها، صف اول!!
👌توضیح
در دوران پیامبر(ص) که مسجدها مثل مساجد امروزی به قسمت مجزای زنانه تجهیز نشده بود، در نمازهای جماعت ،زنها پشت سر مردها میایستاده اند، و این باعث میشد که صف اول مردها از همه صفوف دیگر فاصلهاش تا زنها زیادتر باشد و صف آخر مردها، نزدیکترین صفوف به زنها قرار میگرفت.
پیامبرصلی الله علیه وآله با توجه به این شرایط ، بهترین و بدترین صفوف را مشخص فرمودند.
چرا که از مردان نامحرم فاصله بیشتری دارند و بدترین صف زنان، صف اول آنهاست؛ چرا که به مردان نامحرم نزدیکترند!!(۵)
☑️نعمت شنوایی
چنانچه در شگفتی چشم گفتیم شگفتی سیستم شنوایی هم از شکوه و عظمت قدرت آفریدگار حکایت میکند،
گوش انسان ۲۰ هزار سلول مویی را در خود جای داده است.
در مورد شگفتی شنوایی ایجا را ببینید👈 لینک 🎥
در اهمیت مسولیت انسان در قبال شنیدن سخن فراوان است که نکاتی تقدیم می شود؛
➖امام سجاد(ع) درباره حق گوش میفرماید:
«وَ أَمّا حَقُّ السَّمعِ فَتَنزِيهُهُ عَن أَن تَجعَلَهُ طَرِيقًا إِلى قَلبِكَ إِلا لِفُوَّهَةٍ كَرِيمَةٍ تُحدِثُ فِى قَلبِكَ خَیرا أَو تَكسِبُ خُلقا كَريم، فَإِنَّهُ بابُ الكَلامِ إِلَى القَلبِ يُؤَدّى إلیه ضُرُوبُ المَعانِى عَلى ما فِیها مِن خَیرٍ اَو شَرٍّ»
و اما حق گوش این است که مراقب باشی آن را نگشایی، مگر برای شنیدن سخن خوبی که در دلت خیری پدید آورد یا اخلاق والایی بدان کسب کنی؛ زیرا گوش، دروازه سخن به سوی قلب است که معانی گوناگونی را که متضمن خیر یا شر است، به آن میرساند.
➖گوش باایمان، در مجالس غیبت و تهمت، ساز و آواز حرام و هرزهگویی حاضر نمیشود و از شنیدن هر صدایی که ناخشنودی خداوند را در پی داشته باشد، دوری میورزد. مؤمن وظیفه دارد برای پاک ماندنِ گوش خود از نغمههای حرام، از نشستن در مجالسی که با سخن و نوای گناهآلود همراه است، خودداری کند. افزون بر این، کسانی که به درجات بالای ایمان دست مییابند، از شنیدن نغمهها و سخنان لغو و بیهوده، که هیچ نتیجه مثبتی در پی ندارد نیز دوری میورزند:
«قَد أفلَحَ المُؤمِنُونَ الَّذینَ هُم فی صَلاتِهِم خاشِعُونَ وَ الَّذینَ هُم عَنِ اللَّغوِ مُعرِضُونَ»
حقّا که مؤمنان رستگار شدند آنان که در نمازشان فروتن اند و آنان که از هر بیهودهای رویگردان اند.(۶)
➖امام صادق علیه السلام در بیان وظیفه ایمانی گوش میفرماید:
«وَ فَرَضَ عَلَى السَّمعِ أن یَتَنَزَّهَ عَنِ الاستِماعِ إلَىٰ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ أن یُعرِضَ عَمَّا لا یَحِلُّ لَهُ مِمَّا نَهَى اللَّهُ عزّ و جل عَنهُ وَ الإصغاءِ إلَى ما أسخَطَ اللَّهَ عزّ و جل».
وظیفهای که بر عهده گوش نهاده، این است که از گوش دادن به آنچه خدا حرام کرده، دوری کند و از آنچه برایش روا نیست و خداوند عزّ و جل از آن نهی کرده است و نیز از شنیدن آنچه خداوند عزّ و جل را ناخشنود میسازد، روی گرداند.(۷)
➖امام باقر عليه السلام :
مَن أصغى إلى ناطِقٍ فقَد عَبَدَهُ، فإن كانَ النّاطِقُ يُؤَدّي عَنِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ فقَد عَبَدَ اللّه َ، و إن كانَ النّاطِقُ يُؤَدّي عنِ الشَّيطانِ فقَد عَبَدَ الشَّيطانَ» .
هركه به گوينده اى گوش سپارد، او را بندگى كرده است؛ اگر آن گوينده از خداوند عزّ و جلّ بگويد شنونده خدا را عبادت كرده و اگر از طرف شيطان بگويد شيطان را عبادت كرده باشد.(۸)
➖ حضرت علی(ع) در ضمن خطبه ای فرمود: «أَمَا إِنَّهُ لَیسَ بَینَ الْحَقِّ وَالْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ. فسئل علیه السلام، عن معنی قوله هذا، فجمع أصابعه و وضعها بین أذنه و عینه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَالْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَیتُ»
بدانید که میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست. (پرسیدند: معنای آن چیست؟ امام علی علیه السلام انگشتان خود را میان چشم و گوش گذاشت و فرمود:) باطل آن است که بگویی شنیدم، و حق آن است که بگویی دیدم».(۹)
➖در حدیثى از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى خوانیم: «مَنْ اُغْتِیْبَ عِنْدَهُ اَخُوُهُ الْمُسْلِمُ فَاسْتَطاعَ نَصْرَهُ فَلَمْ یَنْصُرْهُ خَذَلَهُ اللّهُ فِى الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ؛ کسى که غیبت برادر مسلمانش نزد او شود و توانایى بر یارى او داشته باشد و یاریش نکند، خداوند او را در دنیا و آخرت مخذول مى کند».(۱۰)
🔻 ادامه دارد 👇👇
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷
💠داستان
موسی(ع) جوانی پرانرژی و پرتوان، پس از درگیری با فرعونیان، از مصر به سوی مدائن هجرت کرد. نزدیک مدائن – همان شهری که شعیب پیامبر(ع) در آن می زیست- به جایی رسید که چوپانان برای گوسفندان خویش از آن آب برمی گرفتند. ناگهان دختران جوانی را دید که در کناری ایستاده اند و گوسفندانشان را حفاظت می کنند. از آنان پرسید چه می کنید؟ گفتند: منتظریم تا مردان از این چاه برای گوسفندان آب بیرون آورند و بعد که خلوت شد ما برای گوسفندان خویش آب جستجو می کنیم. موسی(ع) آن جوان باغیرت و پرهمّت برای گوسفندان آنان از چاه آب کشید و آن حیوان ها سیراب شدند و دختران جوان هم به سوی خانه خویش رفتند. هنگامی که آن دو دختر جوان پیش پدر پیر خود رفتند با یادآوری جریان آب رسانی آن جوان به گوسفندان خویش، از جوانمردی و مردانگی او سخن به میان آوردند. شعیب یکی از آنان را فرستاد که آن جوان را به خانه دعوت کند. آن دختر پیش پدر این پیشنهاد را داد که:
یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الاْءَمِینُ؛ ای پدر! این جوان را به کار گیر زیرا او هم توانا وهم امین است.
شعیب پیامبر(ع) پرسید: به توانایی او از جریان برداشتن سنگ سنگین و سخت پی بردی اما امانت او را از کجا شناختی؟
گفت: هنگامی که من را فرستادی تا او را به خانه خویش دعوت کنم، چون موسی راه را نمی شناخت من جلو افتادم تا او راه را گم نکند، او به من گفت: تو به دنبال من حرکت کن، هرکجا که به بیراهه رفتم مرا آگاه کن، چون ما کسانی هستیم که به دنبال زنان چشم نمی دوزیم و پشت سر آنان حرکت نمی کنیم! من از این رفتار او فهمیدم که جوانی پاکدامن و عفیف و امین است.
نتیجه چشم پاکی موسی(ع) آن شد که در نزد شعیب(ع) منزلت یافت، با دختر شعیب(ع) ازدواج کرد و پس از آن نیز به مقام رسالت و نبوّت.
💠داستان
شیخ بهائی میفرماید: روزی در مجلس بزرگی ذکر من شده بود. شنیدم یکی از حاضرین که ادعای دوستی با من میکرد ولی در این ادعا دروغ میگفت؛ شروع به غیبت نموده و نسبت ناروایی بمن داده بود و این آیه را در نظر نداشت که خداوند میفرماید: بعضی پشت سر بعضی غیبت نکنید، آیا دوست دارید گوشت مرده برادر خود را بخورید؟ همه این را ناخوش میدارید.
آنگاه که فهمید اطلاع از غیبت او پیدا کردهام، نامه بلند بالایی برایم نوشت و اظهار پشیمانی و درخواست رضایت در آن نامه کرد. در جوابش نوشتم: خدا ترا پاداش دهد بواسطه هدیه ای که برای من فرستادی؟ چون هدیه تو باعث سنگینی کفه حسناتم در قیامت میشود!
از حضرت رسول روایت شده که فرمود: در روز قیامت بنده ای را در مقام حساب میآورند، کارهای نیکش در یک کفه و کارهای زشتش را در کفه دیگر میگذارند، کفه گناه سنگین تر میشود. در این هنگام ورقه ای بر روی حسنات قرار میگیرد، کارهای نیکش بواسطه آن عمل زیادتر از گناهانش میشود.
عرض میکند: پروردگارا آنچه عمل خوب داشتم در کفه حسنات وجود داشت، اما این ورقه چه بود؟ من که چنین عملی نداشتم؟ خطاب میرسد: این در مقابل سخنی است که درباره تو گفتهاند و از آن نسب پاک بودی. این حدیث مرا وامیدارد که سپاسگذار تو باشم بواسطه چیزی که بمن رسانیده ای، با اینکه اگر روبروی من، اینکار یا بدتر از این را انجام میدادی با تو مقابله بمثل نمیکردم و جز عفو و گذشت و دوستی و وفا از من نمیدیدی؛ این باقی مانده عمر، گرامی تر آن است که صرف در مکافات اشخاص شود، باید بفکر آنچه از دست رفته بود و تدراک گذشته را نمود.
💠داستان
سعدی می نویسد:
یاد دارم که ایام طفولیت، بسیار عبادت میکردم و شب را با عبادت به سر مىآوردم. در زهد و پرهیز جدیت داشتم. یک شب در محضر پدرم نشسته بودم و همه شب را بیدار بوده و قرآن مىخواندم، ولى گروهى در کنار ما خوابیده بودند، حتى بامداد براى نماز صبح برنخاستند. به پدرم گفتم: از این خفتگان یک نفر برخاست تا دور رکعت نماز بجاى آورد، به گونهاى در خواب غفلت فرو رفتهاند که گویى نخوابیدهاند بلکه مردهاند.
پدرم به من گفت: عزیزم! تو نیز اگر خواب باشى بهتر از آن است که به غیبت و ذکر عیب آنها بپردازى .
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.ملک/۲۳.
۲.نهج البلاغه، حکمت ۸.
۳.اسرا/۳۶.
۴.بحار الأنوار ،ج۱۰۴،ص۳۸.
۵.نهج الفصاحه،ص۴۷۱.
۶.سوره مؤمنون/۱
۷.الكافي،ج۲،ص۳۵.
۸.الكافي ،ج۶،ص۴۳۴.
۹.نهج البلاغة،خطبه ۱۴۱.
۱۰. من لا يحضره الفقيه،ج۴،ص۳۷۲.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
🇮🇷🇵🇸🇮🇷
🚩به کانال معرفتی واخلاقی " گمنام " بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574🇮🇷