⁉️ ماه ربیع الاول ایام شادی یا ایام عزاداری محسنیه
لطفا بدون تعصب مطالب را خوانده و نتیجه گیری کنید🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت فهم و شعور یک هنرمند متعهد با یک آرتیست لاقید!
📌 #داریوش_ارجمند👏👏👏
📌 #جواد_هاشمی😡😡
✍هنر آن چیزی است که از درون میجوشد، به بیرون میآید؛ نه برای تحریک هر احساسی از هر کس و به هر قیمتی؛ بلکه برای تأثیر به منظوری والا؛ هنر همان مهرورزی و تربیت یک فرزند توسط مادر برای یک جامعه است!
هنر خوب آن است که با ارزشها و معیارهای انسان در تضاد نباشد، با روح او سازگار باشد و برای مقصودی خوب خرج شده باشد؛ به شرط اینکه برای رسیدن به مقصود پا روی ارزشها گذاشته نشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر خدایی نکرده بچتو تنبیه 🤨میکنی این کلیپو ببین...
امام صادق عليهالسلام: چهار علامت بهشتیان را گفتن
بشنویم...☝️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی زیباست
حتماً ببینید...👌
پدر ناشنوا و لال
مادر ناشنوا و لال و نابینا
واقعا نمی دونم برای این کلیپ چی بگم😢 نمیشه دید و اشک نریخت...
😭😭😭😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام علی علیه السلام:
مردم خوابند، وقتی که می میرند، بیدار می شوند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لزوم ورود فضلای حوزه علمیه در مسائل روز ایران و جهان!
🔸آیت الله شب زندهدار: رهبری چندین بار فرمودند من به خیلی از مسائل نمیتوانم ( صلاح نمیدانم شخصا ، ورود کنم و ) جواب دهم ، اما چرا طلاب و فضلا جواب نمیدهند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تفاوت معنویتهای نوپدید با معنویت اسلامی؛ خیال و آگاهی ناب
🎙 استاد مظاهری سیف
🔹 معرفت در سه سطح است: حسی، خیالی و آگاهی ناب.
🔺 در سطح حسی، ما تجربههای فیزیکی مثل لمس اشیا را داریم.
🔺 در سطح خیال، هم ما و هم شیطان میتوانیم تصاویری خلق کنیم و حتی کارهای نادرست را زیبا جلوه دهیم.
🔺 اما آگاهی ناب هیچ شکل یا صورتی ندارد و دست شیطان به آن نمیرسد؛ دعا و ارتباط با خدا در این سطح رخ میدهد.
🔹 معنویتهای نوظهور بهجای رساندن انسان به آگاهی ناب، او را در سطح خیال متوقف میکنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا عید الزهرا سند تاریخی دارد؟؟
حقیقت ماجرای عیدالزهرا
و ابولولو چیست؟
استاد مهدوی ارفع
بدعت
پیشاپیش از صحنه های داخل کلیپ عذر خواهیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی زیباست
حتماً ببینید...👌
پدر ناشنوا و لال
مادر ناشنوا و لال و نابینا
واقعا نمی دونم برای این کلیپ چی بگم😢 نمیشه دید و اشک نریخت...
😭😭😭😭
موضوع
لعن ستمگران و شادی در هلاکت شان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
سرمه کشیدن با سرمه سیاه یا هر سرمهای که عرفاً آرایش به حساب آید؛ اگر به قصد آرایش باشد حرام است، و اگر به قصد آرایش هم نباشد بنا بر احتیاط واجب نباید استفاده کند.
✅بیان مقدمه
👈از ارکان سلوک ایمانی انسان این است که همانگونه که سلام بر امام حسین علیه السلام می دهد لعن بر دشمنان امام حسین علیه السلام بکند. همان طوری که یک عده ای در عالم جریان حق هستند و ما باید نگاهمان به آن جریان و ائمه آن جریان باشد و پیوند ما با آن جریان باشد، باید از جریان کفر و شرک خود را جدا کنیم. اتصال به این جریان و دوری از آن جریان.
نخستین مرحله مخالفت با جریان ظلم و ستم نفرت قلبی نسبت به آن است یعنی در مرحله ای که دسترسی به ستمگران نداریم و امکان مبارزه ندایم حئاقل باید قلبا از این جریان تبری داشته باشیم
👈تفکر دینی و تلقی افراد و جوامع انسانی از ارزشهای دینی دائماً در معرض بدعتهای کج اندیشان و هجوم دنیاپرستان قرار دارد. اما در این میان، اندیشۀ ظلم ستیزی بیش از هر اندیشه و تفکر دیگری مورد تهدید و تهاجم می باشد. در حالیکه یکی از بزرگترین عوامل انحطاط جوامع بشری این است که طرز تفکر افراد و جامعه در مقابله با ظلم و ستم و بی عدالتی حیات و زندگانی واقعی خود را از دست بدهد.
👈تعالیم و آموزههای دینی به ما میگوید؛ انسان باید هموار از ظالمان و ستمگران بیزاری جوید و بر آنان لعن و نفرین فرستد:
«أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الظَّالِمینَ»
ای لعنت خدا بر ظالمان باد.(۱)
بر اساس این آموزهها، انسان مؤمن میتواند برای ظالم و ستمگری که امیدی به هدایت او نیست، آرزوی مرگ کند و به دنبال آن از مرگش خوشحال شود؛ چرا که با مرگش عدهای از مردم از زیر ستم او آزاد شده و به بندگی خدا میپردازند. البته اظهار علنی این موضوع در مواردی سفارش نمیشود مانند آنکه به مصالح فردی شخصی نبوده و با اصل تقیه منافات داشته باشد و نیز اگر منطبق با مصالح جامعه اسلامی نباشد؛ یعنی علنی کردن این شادمانی باعث تنشهای سیاسی شود که ضررش برای جامعه دینی، بیش از نفعش باشد.
آیاتی از قرآن کریم را در این باره مورد توجه قرار دهیم؛
➕«غلبت الروم ... فی بضْعِ سنینَ للهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُون»
رومیان مغلوب شدند. در نزدیک این سرزمین. و پس از مغلوب شدن بار دیگر غالب خواهند شد. در مدت چند سال. فرمان، فرمان خدا است، چه پیش از پیروزی و چه بعد از آن. و در آن روز مؤمنان شادمان میشوند.(۲)
➕«قاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللهُ بأَیْدیکُمْ وَ یُخْزهِمْ وَ یَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنین وَ یُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبهِم»
با آنها پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات میکند و آنان را رسوا میسازد و سینه گروهی از مؤمنان را شفا میبخشد (و بر قلب آنها مرهم مینهد). و خشم دلهای آنان را از میان میبرد.(۳)
✔️موارد و مصادیق لعن در قرآن
در قرآن واژه لعن و مشتقات آن ۴۱ مورد، در۳۷ آیه آمده است. گروههاى گوناگون در قرآن مورد لعن قرار گرفتهاند.
1. کافران
2. مشرکان
3. منافقان
4. ظالمان
5. دروغگویان
6. شیطان
7. قاتل
8. کتمان کنندگان کتاب
9. کسانى که خدا و رسول را اذیت مىکنند
10. کسانى که قلب مریض دارند.
11. کسانى که سوء ظن به خدا دارند.
12. قذفکنندگان محصنات.
13. نقض کنندگان عهد الهى.
14. قطع کنندگان رحم: دو آیه.
15. مفسدان در زمین.
16. قوم عاد.
17. فرعون و قومش.
18. قوم ابراهیم.
19. شجره ملعونه.
20. لعن یهود به جهات ذیل.
✔️ادله لعن یهود
قرآن کریم در مواردی که گروهی را مورد لعن قرار می دهد به بیان عوامل نیز می پردازد مثلا در مورد لعن یهود برخی ویژگیهای زشت آنها مورد اشاره قرار گرفته است؛
الف. حیله شرعى: دو آیه.
ب. به جهت ترک امر به معروف.
ج. کتمان حق.
د. به خاطر این پندار غلط: دست خدا بسته است.
ه. نقض میثاق
و. بدان جهت که مىگفتند: قلبهاى ما بسته است
ز. تحریف کتاب
ح. ایمان به جبت و طاغوت.
🔻 ادامه دارد 👇👇
🔻هم لعن ستمگران هم خوشحالی از هلاکت آنها در کلام و سیره اهل بیت وارد شده است که مواردی را مورد اشاره قرار می دهیم؛🔺
✔️حدیث جالب ابوحمزه
ابو حمزه ثمالی می گوید از امام سجاد(ع) شنیدم که فرمود: «مَن لَعَنَ الجِبتَ و الطاغوتَ لَعنَةً واحدةً كَتَبَ اللهُ له سبعینَ الفَ الفَ حسنه مَحی عنه سبعین الف الف حسنه و رَفَعَ له سبعین الف الف درجه و مَن اَمسی یلعنهما لَعنَةً واحدةً كتب له مثل ذلک»
كسی كه یك بار لعنت كند جبت و طاغوت را خداوند تعالی هفتاد میلیون حسنه برای او مینویسد و هفتاد میلیون گناه از پرونده اعمالش پاك میكند و هفتاد میلیون درجه بر درجات او میافزاید و هر آن كس كه روز و شب بر او بگذرد در حالی كه آن دو را لعنت كند همان حسنات برای او نوشته میشود.
ابو حمزه ثمالی گفت:
بعد از شهادت علی بن الحسین(ع) خدمت مولایم امام باقر(ع) رسیدم و این حدیث را به محضرشان عرضه داشتم فرمودند: بله این چنین است ای ثمالی! آیا دوست داری برای تو اضافهتر بگویم؟ عرضه كردم بلی یا مولای. پس فرمودند: كسی كه یك بار آنها را در صبح تا شام لعنت كند گناهی بر وی نوشته نمیشود.
ابوحمزه گوید:
بعد از شهادت امام باقر(ع) به محضر مقدس امام صادق(ع) رسیدم و حدیث پدر و جد مكرمش را خدمتش عرضه داشتم. حضرت فرمودند: یا ابوحمزه! مطلب حق و صحیح است، سپس فرمودند برای لعنت كننده یك میلیون درجه بالا میبرد و در ادامه فرمودند: ان الله واسعٌ كریم.(۴)
✔️ عذاب ستمگران
موسی بن جعفر(ع) در مورد ستمگران صدر اسلام که در حق اهل بیت ظلم کرده اند فرمود:
سه دسته هستند در قیامت كه خداوند نظر رحمت به آنها نمیكند و آنها را عفو نمیكند و عذاب الیم برای آنهاست.
سوال شد : آنان كیانند؟ فرمودند: مردی كه ادعای امامت كند در حالی كه خداوند او را تعیین نفرموده و كسی كه طعنه زند به امام منصوب از جانب خدا و كسی كه گمان كند كه این دو نفر از اسلام بهره و نصیبی بردهاند.
عرض کردند: فدایت گردم راجع به این دو نفر مطلبی بیشتر بفرمایید. حضرت فرمودند: ای اسحاق برای من فرقی نمیكند و در نظر من یكسان است اینكه كسی آیه محكهای از قرآن را محو كند یا پیامبری خاتمالمرسلین را انكار كند یا انكار خدا نماید یا خویش را بر امیرالمؤمنین (علیهالسلام) مقدم كند.
رای می گوید عرض كردم بیشتر بفرمایید. حضرت فرمودند: در جهنم زمینی است به نام «سقر» كه هنوز نفس نكشیده از روزی كه خدا او را خلق كرده اگر خداوند اجازه دهد كه نفس بكشد به اندازه سوراخ سوزن تمام آنچه روی زمین است میسوزد و تمام اهل جهنّم از گرمای سقر و بوی بد و لجن آنجا و آنچه خدا آماده كرده از عذاب برای اهلش در عذاب هستند. در آن وادی كوهی است كه تمامی اهل سقر از شدت گرما و... آن كوه به خدا پناه میبرند. در آن كوه درهای است كه تمام اهل آن كوه از حرارت و.. آن دره به خدا پناه میبرند و در آن دره چاهی است كه باز تمامی اهل دره از آتش و... آن چاه به خدا پناه میبرند و در آن چاه ماری است كه تمامی اهل چاه از حرارت و عذاب آن مار به خدا پناه میبرند. در شكم آن مار هفت نفر هستند؛ پنج نفر از امم سابقه و دو نفر از این امت.
اما از امم سابقه قابیل، نمرود، فرعون، یهود كه یهودیت را بنیانگذار و بولس كه نصرانیت را بنانهاد و از این امت نیز دو نفر از ستمگران صدر اسلام می باشند.(۵)
در روایتی است كه تمامی اهل تابوت و جوف مار یعنی این هفت نفر از عذاب دومی در عذابند.
💠خوشحالی امام در هلاکت ستمگر
یعقوبی می نویسد زمانی که مختار موفق شد عبیدالله زیاد لعنهالله و عمرسعد لعنهالله را از پای در آورد و سر آنها را برای امام سجاد علیهالسلام بفرستد آن وجود مقدس لبخند بر لبانش دیده نشده بود. وقتی که سر منحوس این دو عنصر فاسد و جهنمی را برای امام آوردند، حضرت شاد شدند و خدا را سپاس گفتند و دستور دادند میوه بین اهل مدینه توزیع کنند و به زنان بنی هاشم امر کردند که حالا دیگر از لباس سیاه بیرون بیایند، سرهای خود را شانه بزنند و مواردی را که در اثر عزای امام حسین علیهالسلام تاحالا متحمل شده بودند را کنار بگذارند.
📜متن تاریخ یعقوبی
«أن علي بن الحسين لم ير ضاحكا يوما قط، منذ قتل أبوه، إلا في ذلك اليوم، و إنه كان له إبل تحمل الفاكهة من الشام، فلما أتي برأس عبيد الله بن زياد أمر بتلك الفاكهة، ففرقت في أهل المدينة و امتشطت نساء آل رسول الله، و اختضبن، و ما امتشطت امرأة و لا اختضبت منذ قتل الحسين بن علي و ..»(۶)
🔻 ادامه دارد 👇👇
💠داستان
امام علی(ع) در حال طواف کعبه بود که دید مردی پرده خانه کعبه را گرفته و بر محمد(ص) و آل او صلوات میفرستد. حضرت بر او سلام فرمود. در مرتبه دیگر که همان فرد بر دشمنان محمد(ص) و آل او لعنت میفرستاد، حضرت بر او سلام نکرد. آنشخص علت را پرسید؟ امام(ع) فرمودند: نخواستم تو را از ذکر لعنی که میگفتی باز دارم؛ چرا که لعن دشمنان محمد و آل محمد(ص) از صلوات بر آن حضرات(ع) بالاتر است.(۷)
💠داستان
در کتاب شفاالصدور می نویسد؛
مرد خیاطی دو پیراهن نزد امام صادق(ع) آورد و عرض کرد: من هنگام دوختن یکی از دو پیراهن بر محمد(ص) و آل او صلوات فرستادم و هنگام دوختن لباس دیگر بر دشمنان محمد(ص) و آل محمد او لعن فرستادم. شما کدامیک را اختیار میکنید؟ امام(ع) پیراهنی را که همراه با ذکر لعن بر دشمنان محمد(ص) و آل محمد دوخته شده بود را انتخاب نمود و فرمود: من این پیراهن را بیشتر دوست دارم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.هود/۱۸.
۲.روم/۱
۳.توبه/۱۴.
۴.شفا الصدور، فراز «اللهم خص انت»
۵.متن حدیث
يَا إِسْحَاقُ إِنَّ فِي اَلنَّارِ لَوَادِياً يُقَالُ لَهُ سَقَرُ لَمْ يَتَنَفَّسْ مُنْذُ خَلَقَهُ اَللَّهُ لَوْ أَذِنَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ فِي اَلتَّنَفُّسِ بِقَدْرِ مِخْيَطٍ لَأَحْرَقَ مَا عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ وَ إِنَّ أَهْلَ اَلنَّارِ لَيَتَعَوَّذُونَ مِنْ حَرِّ ذَلِكَ اَلْوَادِي وَ نَتْنِهِ وَ قَذَرِهِ وَ مَا أَعَدَّ اَللَّهُ فِيهِ لِأَهْلِهِ وَ إِنَّ فِي ذَلِكَ اَلْوَادِي لَجَبَلاً يَتَعَوَّذُ جَمِيعُ أَهْلِ ذَلِكَ اَلْوَادِي مِنْ حَرِّ ذَلِكَ اَلْجَبَلِ وَ نَتْنِهِ وَ قَذَرِهِ وَ مَا أَعَدَّ اَللَّهُ فِيهِ لِأَهْلِهِ وَ إِنَّ فِي ذَلِكَ اَلْجَبَلِ لَشِعْباً يَتَعَوَّذُ جَمِيعُ أَهْلِ ذَلِكَ اَلْجَبَلِ مِنْ حَرِّ ذَلِكَ اَلشِّعْبِ وَ نَتْنِهِ وَ قَذَرِهِ وَ مَا أَعَدَّ اَللَّهُ فِيهِ لِأَهْلِهِ وَ إِنَّ فِي ذَلِكَ اَلشِّعْبِ لَقَلِيباً يَتَعَوَّذُ أَهْلُ ذَلِكَ اَلشِّعْبِ مِنْ حَرِّ ذَلِكَ اَلْقَلِيبِ وَ نَتْنِهِ وَ قَذَرِهِ وَ مَا أَعَدَّ اَللَّهُ فِيهِ لِأَهْلِهِ وَ إِنَّ فِي ذَلِكَ اَلْقَلِيبِ لَحَيَّةً يَتَعَوَّذُ جَمِيعُ أَهْلِ ذَلِكَ اَلْقَلِيبِ مِنْ خُبْثِ تِلْكَ اَلْحَيَّةِ وَ نَتْنِهَا وَ قَذَرِهَا وَ مَا أَعَدَّ اَللَّهُ فِي أَنْيَابِهَا مِنَ اَلسَّمِّ لِأَهْلِهَا وَ إِنَّ فِي جَوْفِ تِلْكَ اَلْحَيَّةِ لَسَبْعَةَ صَنَادِيقَ فِيهَا خَمْسَةٌ مِنَ اَلْأُمَمِ اَلسَّالِفَةِ وَ اِثْنَانِ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ مَنِ اَلْخَمْسَةُ وَ مَنِ اَلاِثْنَانِ قَالَ وَ أَمَّا اَلْخَمْسَةُ فَقَابِيلُ اَلَّذِي قَتَلَ هَابِيلَ وَ نُمْرُودُ اَلَّذِي حَاجَّ إِبْراهِيمَ فِي رَبِّهِ فَ قالَ أَنَا أُحْيِي وَ أُمِيتُ وَ فِرْعَوْنُ اَلَّذِي قَالَ أَنَا رَبُّكُمُ اَلْأَعْلى يَهُودُ اَلَّذِي هَوَّدَ اَلْيَهُودَ وَ يُونُسُ اَلَّذِي نَصَّرَ اَلنَّصَارَى وَ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ أَعْرَابِيَّانِ . الخصال، ج۳، ص۳۹۸.
۶.مطابق تاریخ یعقوبی،ج۲،ص۲۵۹.
۷. مجمع النورین، ج۱، ص۲۰۸.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺