eitaa logo
گمنام
3.4هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
12.9هزار ویدیو
729 فایل
❣﷽❣ سلام علیکم 🍃«رَحِمَ اللّهُ عَبْدا" اَحْیا أمْرَنا...» 🚩🇮🇷🇵🇸 🍃«خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند!». @GomnamArak ♥️ #گُمنام به عشق #شهدای گُمنام❤ درکانال #گُمنام عضو شوید ♥️🚩 https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
مشاهده در ایتا
دانلود
مصیبت هایی بر من وارد شد که اگر بر روز وارد می آمد به شب تبدیل میشد .. • حضرت فاطمه(س) • بحارالأنوار ج ۷۹ ، ص ۱٠۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علیکِ یا فاطمه الزهرا می‌گویند: دعای مادر در حق فرزندمستجابه مادر😭 دل ما هم مثل پهلوی شما شکسته ، برامون دعا کن ..... ازمون بپرس برای چی ؟ برای تنهایی و بیکسیمون دراین عالمی که ظلم همه جارا فرا گرفته اللهم عجّل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥روایت رهبرانقلاب از پیش بینی امام خمینی مبنی بر فروپاشی شوروی در اوج اعتبار🤌 💥پیشنهاد می کنم حتما حتما ببینید و تاجایی که می تونید به اشتراک بگذارید🤌😊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنگ‌تمام مردم در حمایت از مقاومت در 🔹مجموع ارزش اقلام جمع‌آوری‌شده در هیئت محمود کریمی در یک شب حدود ۱۲.۵ میلیارد تومان برآورد شده است.
"إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً «120نحل» همانا ابراهيم (به تنهايى) يك امّت بود۰ او به اندازه يك امّت خير و خوبى و كمال داشت۰ درراه حق ازتنهایی نترسید مثل شعر👇 آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى. 🔹مثل شهید حاج قاسم سلیمانی 🔸مثل شهید بهشتی به این نمونه تدبر قرآنی توجه کنید
﷽ اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 کسی که بلا را از شیعیان دور می سازد 🔹 امام زمان علیه السلام فرمودند: 🟢 أَنَا خَاتَمُ الْأَوْصِيَاءِ وَ بِي يَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِي وَ شِيعَتِي. 🔵 من آخرین اوصیاء هستم و خداوند به وسیله من بلا را از اهل و شیعیانم دور می سازد. 📚 الغیبة للطوسی، ص ۲۴۶
🔴 دعای ما یقیناً موثر است 🔵 حضرت آیت‌الله بهجت (ره): 🔶 ما الآن(در دوران غیبت) به‌حسب ظاهر، سلاحی بالاتر از دعا نداریم؛ و دعای ما یقیناً مؤثر است. حتی اگر هم فرض کنیم که اثرش بالفعل نباشد، یک مقداری جلوتر می‌افتد؛ تأثیرش جلوتر است. 📚 حضرت حجت(عج) ص٢٢۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مصیبت و بلایی بالاتر از غیبت امام زمان (ارواحنافداه) نداریم استاد_محمودی
🔸شما تصور می کنید که او از نظرها پنهان است ولی خبر ندارید که چشم ها از دیدن او محروم است اما اشعه انوار او برهمه این دلها می تابد. 🔸خودش فرمود: "ما شما را فراموش نمی کنیم، ما مراعات شما را از دست نمی دهیم." همه شما تحت نظر او اید، سعی کنید از این نظر بیگانه نشوید. 🔸نماز را اول وقت بخوانید، رابطه را با خدا حفظ کنید، قرآن را هر روز بخوانید، به او هدیه کنید. با این دو عمل ، هم به مبدأ عالم مرتبط اید، هم به حجت او... سعادت دنیا وآخرت نصیب همه شماست. 🖋آیت الله وحید خراسانی
.مطلبی از سُلیم بن قیس هلالی نقل شده است که علامه کمپانی در قصیده عربی خود آن را نقل می کند. قال سليمٌ قُلتُ يا سَلمانُ هَل دَخَلوا وَلَم يَكُ إستِأذانُ فَقالَ إي وَعزةِ الجَبّارِ فَما عَلى الزَّهراءِ مِن خِمار فَمُذ رَأَوها عَصَروُها عَصرا كادَت بِنَفسي أن تَموتَ حَسرا لكِنَّها لاذَت وَراءَ البابِ رِعايةً لِلسِّترِ والحِجابِ نادَت أيا فِضَّةُ أسنِديني فَقَد وَ رَبي أسقَطُو جَنيني سلیم می گوید به سلمان گفتم من که در جریان امور نبودم حوادث را از تو سؤال می کنم آیا درسته که حمله کردند و بدون اجازه وارد شدند؟! جواب داد : به خدا بدون اجازه وارد شدند در حالی که زهرا پوشش نداشت. «لیس علی الزهراء من خمارِ» «لکنها لاذت وراء البابِ» دید اینها اومدن اومد پشت در، چرا «رعایة للسَتر و الحجابِ »بخاطر حجاب پشت در رفت و سپس فریاد برآورد که فضه مرا بگیر که به خدا قسم جنین م را کشتند.
فاطمیه شروع مظلومیت امیرالمؤمنین...💔 🖋ابن ابالحدید معتزلی در کتاب "شرح نهج البلاغه" و دیگرانی نقل کرده اند: ▪️« وَ کَانَ لِعَلِيٍ وَجْهٌ فِي حَيَاةِ فَاطِمَةَ فَلَمَّا تُوُفِّيَت فَاطِمَةُ إنصَرَفَ وُجوهُ النَّاسِ عَنْهُ» 🔻ترجمه: «برای علی علیه السلام، احترامی در حياة حضرت فاطمه سلام الله علیها [ بین مردم ] بود تا هنگامی که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از دنیا رفت... مردم از علی علیه السلام روی گردان شدند» 📕 إحقاق الحق و إزهاق الباطل،جلد ۱۰ صفحه ۴۸۴
شباهت‌های شب قدر و حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها 🌺🌹💐🌸🌷💐   با استناد به حدیث امام صادق که در تفسیر سوره ی قدر، فاطمه زهرا علیها السلام را شب قدر، نامیده است، در شرح و تبیین آن و در خصوص مقایسه تطبیقی آیات سوره ی مبارکه قدر با حضرت فاطمه ی زهرا به نکاتی می توان اشاره کرد:   1- "انا انزلناه فی لیلة القدر": همچنان که شب قدر، ظرف زمانی نزول قرآن کریم است، حضرت فاطمه، ام الائمه و ام المومنین نیز ظرف امامان معصوم علیهم السلام است، زهراى مرضیه، علت وجود ائمه یازده‌گانه، اوصیاى رسول خدا می‌باشد و ذریه پیامبر تا قیامت از نسل حضرت فاطمه، هستند. بنابراین، همچنان که شب قدر، ظرف نزول "قرآن صامت" می باشد ، وجود حضرت زهرا(س) نیز ظرف نزول یازده "قرآن ناطق"و امامان معصوم، می باشد.   2- "و ما ادریک ما لیلة القدر": مجهولیت شب قدر بی شباهت به غربت و مظلومیت زهرای مرضیه نیست. علاوه بر ابعاد وجودی و درجات تقرب و سلوک الی الله، تاریخ دقیق ولادت، شهادت، طول عمر و بالاخص مزار ایشان برای ما مجهول می‌باشد. همان گونه که عظمت شب قدر برای انسان ها پنهان است، قدر و منزلت فاطمه (س) نیز برای مردم ناشناخته مانده است.   3- "لیلة القدر خیر من الف شهر": خیر کثیر کوثر که ادامه ی نسل نبوت تا قیام قیامت از دامان مطهر اوست، با خیر و برکت شب قدر که به تنهائی از هزار ماه برتر است، مقایسه شده است.   4- "تنزل الملائکة والروح فیها": از نظر روایات اسلامی، مسلم است که فرشته وحی، جبرئیل امین بر حضرت  فاطمه زهرا علیهاالسلام نازل می‌شد، و مصحف فاطمه نگارش یافت. همچنین، فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تکرار و بقاء «لیلةالقدر» تا قیامت دارد، همچنان که طبق حدیث ثقلین، امامت ائمه تا قیامت پابرجاست. و هرکس، نزول پیوسته فرشتگان و روح را در شب قدر، بپذیرد، ناگزیر باید ولی امر و وجود انسان کامل را هم بپذیرد. از اینرو، در منابع حدیثی شیعه، نقل شده است که: فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام عصر (عج) نازل می‌شوند و آنچه را از مقدرات سالانه نوشته شده است، به ایشان، تقدیم می‌دارند.بنابراین همچنان که شب قدر تا قیامت باقی است. ولایت انسان کامل، نیز تا قیامت استمرار دارد. و کسی شب قدر را درک خواهد کرد که به معرفت انسان کامل و امام عصر، ایمان داشته باشد.   5- " من کل امر": همچنان که در شب قدر تمام امور و حوادث سال شخص، مقدر می‌شود، در کتاب منسوب به حضرت به نام مصحف فاطمه علیهاالسلام نیز تمام اخبار، حوادث و پیشامدهای خاندان امامت و مسلمین از گذشته و آینده، مشخص است و مقدر شده است.   6- "سلام" : همچنان که شب قدر، سراسر سلام، آرامش و امنیت است، حضرت فاطمه،ام المومنین، نیز تمام وجودش، مظهر لطف و رحمت الهی است. او حوراء انسیه‌ای است که همه خیر و برکت و نور و جمال دنیا و آخرت را با هم داراست.    7- "سلام هی حتی مطلع الفجر": همچنان که انتهای شب قدر، طلوع فجر و صبح صادق است، انتهای امامت از دامان پاک حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز، صبح ولایت است که یوسف زهرا، فرزند طور والعادیات، فرزند یس والذاریات، مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) ظهور کرده و شب تاریک ظلمتکده جهان را به صبح هدایت و رستگاری دلالت خواهد نمود. مطلع الفجر اسلام، مهدی موعود(عج) است.   بنابراین، طبق روایت امام صادق در تفسیر فرات کوفی،"لیلۀ القدر"، یعنی انسان کامل که از حضرت فاطمه، آغاز میشود و به "مطلع فجر" یعنی امام عصر و ظهور قائم، ختم میشود. از اینرو، امام سجاد علیه السلام فرموده ‌اند: ای شیعیان و پیروان امامت، با سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» با مخالفین امامت، اتمام حجت کنید تا کامیاب و پیروز شوید، به خدا که آن سوره (سوره قدر)، پس از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، حجت خدای تبارک و تعالی است.
أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ*وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْکاذِبينَ (آیات ۲و۳ سوره‌ی عنکبوت) آیا مردم گمان کرده‌اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می‌شوند و آنان مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ در حالی که یقیناً کسانی را که پیش از آنان بودند، آزمایش کرده‌ایم [پس اینان هم بی‌تردید آزمایش می‌شوند]، و بی‌تردید خدا کسانی را که [در ادعای ایمان] راست گفته‌اند، می‌شناسد و قطعاً دروغ‌گویان را نیز می‌شناسد. ▪️▪️▪️🏴🏴🏴 رضایت و غضب حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، ملاک تشخیص حق و باطل در هنگام فتنه ✅امام حسین (علیه السلام) از امام علی (علیه السلام) روایت فرمود: هنگامی‌که آیه: الم* أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ نازل شد، به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌‌‌‌‌آله) عرض کردم: «این فتنه چیست»؟ فرمود: «ای علی! تو وسیله‌ی آزمایش امّت هستی و با تو منازعه و خصومت خواهند کرد، پس آماده‌ی منازعه و خصومت باش».(بحار الأنوار، ج۲۴، ص۲۲۸) 🔸پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله برای این‌که مردم در حوادث و فتنه‌های آینده و بعد از وی، دچار حیرت و سردرگمی نشوند، ملاک و معیاری را تعیین ‌می‌فرمایند که با استفاده از این معیار، مردم بتوانند راه صواب و درست را از راه ناصواب و نادرست تشخیص دهند. 🔹حدیثی است که مورد قبول شیعه و اهل سنت است و بسیاری از کتب اهل سنت آن را نقل کرده و خود حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در ماجرای ملاقات با آن دو نفر به این حدیث استناد کردند. 🔸پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَيَرْضَى لِرِضَاكَ؛ ای فاطمه! خداوند با خشم تو خشمگین و با خشنودی تو خشنود می‌شود».(مجمع الزواید هیثمی، ج ۹، ص ۲۳۹، رواه الطبرانی و إسناده حسن) از آن‌جایی که رضایت خداوند همواره به کار صواب و درست تعلق می‌گیرد و خشم الهی به امر باطل و ناصواب تعلق دارد، پس حکم غضب و رضایت فاطمه سلام‌الله‌علیها همان حکم غضب و رضایت الهی را دارد. یعنی پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله دارد به مردم گوشزد می‌کند که در حوادث آینده و بعد از من، اگر می‌خواهید حق و باطل را بشناسید و بفهمید که کدام جبهه، جبهه‌ی حق و کدام جبهه‌، جبهه‌ی باطل است؟، باید به رفتار دخترم فاطمه سلام‌الله‌علیها نگاه کنید. اگر فاطمه از فردی یا حادثه یا رخدادی خشنود بود، آن فرد یا حادثه مورد رضایت حق تعالی است و در طرف حق قرار دارد و اگر فرد یا جناح یا حادثه‌ای مورد خشم و غضب فاطمه‌ سلام‌الله‌علیه واقع شده است، آن جبهه‌ی باطل است و مورد غضب الهی نیز هست. ▪️این ملاک و معیار، ابزار خوبی است که جبهه‌ی حق و باطل را بشناسیم و این ابزار، هم برای کسانی‌که در زمان صدر اسلام قرار داشتند و هم برای کسانی‌که بعدها و نسل‌های بعد می‌آیند، مفید است. ✅حال با این ملاک به سراغ کتب اهل سنت می‌رویم تا ببینیم خشم و رضایت فاطمی به چه کسی یا کسانی تعلق قرار گرفته است؟ 🔹در کتب اهل سنت روایات متعددی درباره غضب حضرت صدیقه طاهره نسبت به ابوبکر آمده است. 🔸از جمله در صحیح بخاری روایتی است: «فقال لها ابوبكر: ان رسول‌الله قال: لا نورّث، ما تركنا صدقة؛ فَعضبت فاطمة بنت رسول‌الله، فهجرت أبابكر، فلم تزل مُهاجرته حتّی توفیّت»؛ در ماجرای فدک‌ حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها با ابوبکر قهر کردند و تا زمان از دنیا رفتن، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بر ابوبکر غضبناک بودند.(صحیح بخاری، ص ۷۶۲، ح ۳۱۹۳ نشر دار ابن کثیر) 🔸این سخن نشان می‌دهد یکی از کسانی‌که در جبهه‌ی باطل بوده، ابوبکر است و خشم فاطمه‌ی صدیقه به او تعلق قرار گرفته است و تا زمان رحلتشان هم از ابوبکر غضبناک بوده‌اند.
حضرت سلام‌‌‌‌الله‌عليها:  حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّه ِ و النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ اللّه ِ و الإنفاقُ في سَبيلِ اللّه ِ؛ [نهج الحياة، ح ۱۶۴] حضرت فاطمه عليهاالسلام: از دنياى شما محبّت سه چيز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره‌ی پيامبر خدا و انفاق در راه خدا. فـرا رسـیــدن ایــّام سـوگـواری و شــهـادت حضــــرت فـــــاطـــــمــــــه‌ی زهــــــــرا سلام‌الله‌علیها را تسلیت می‌گوییم.
حیا در سیره‌ی حضرت زهرا علیها السلام یکی از ویژگیهای آشکار حضرت زهرا علیهاالسلام ، حیا و آزرم بوده است. در حقیقت، اهتمام فوق العاده ایشان به پوشش و حجاب در برابر نامحرمان، ریشه در حیامندی آن حضرت داشت، تا آنجا که در این باره نقل می کنند: ⇦«مردی نابینا پس از اجازه گرفتن، وارد منزل امام علی علیه السلام شد. پیامبر صلی الله علیه و آله مشاهده فرمود که حضرت زهرا علیهاالسلام برخاست. فرمود: دخترم! این مرد نابینا است. پاسخ داد: «اِنْ لَمْ یَکُنْ یَرَانِی فَاِنِّی اَرَاهُ وَهُوَ یَشُمُّ الرِّیحَ؛ اگر او مرا نمی بیند، من او را می نگرم! [اگرچه او نمی بیند] و او بو[ی زن] را استشمام می کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود: شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی.» ⇦اسماء بنت عمیس می گوید: «روزهای آخر زندگانی حضرت زهرا علیهاالسلام با او بودم. روزی مرا به یاد چگونگی حمل جنازه توسط مردم انداخت و ابراز نگرانی کرد که: چرا جنازه زن را روی تخته ای می گذارند و بالای دست مردان حمل می کنند؟! آنگاه فرمود: «اِنِّی قَدِ اسْتَقْبَحْتُ مَا یُصْنَعُ بِالنِّسَاءِ اَنَّهُ یُطْرَحُ عَلَی الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَیَصِفُهَا لِمَنْ رَأی فَلاَ تَحْمِلِینِی عَلَی سَرِیرٍ ظَاهِرٍ اُسْتُرْنِی سَتَرَکَ اللّهُ مِنَ النَّارِ؛ من بسیار زشت می دانم که [جنازه] زنان را [پس از مرگ] بر روی تابوت رو باز گذاشته و بر روی آن پارچه ای می افکنند که حجم بدن را برای بینندگان آشکار می سازد. مرا بر روی تابوتی آن چنانی مگذار و بدن مرا بپوشان! خداوند ترا از آتش جهنم محفوظ بدارد.» نقل می کنند وقتی این درخواست فاطمه زهرا به حضرت علی گفته شد و ایشان دستور داد تابوت مناسب تهیه شود هنگامی که فاطمه زهرا تابوت را دید تبسم کرد در حالی که بعد از رحلت پیامبر خنده ای از ایشان مشاهده نشده بود اما اینجا که از مستور بودن پیکر مقدسش خیالش راحت شد تبسم فرمود. ⚫️مقدمه روضه این توجه ویژه به حیا در حضرت زهرا حتی در شهادتشان در ماجرای تلخ و مصیبت بار در و دیوار شان نیز جلوه گر شده است .مطلبی از سُلیم بن قیس هلالی نقل شده است که علامه کمپانی در قصیده عربی خود آن را نقل می کند. قال سليمٌ قُلتُ يا سَلمانُ هَل دَخَلوا وَلَم يَكُ إستِأذانُ فَقالَ إي وَعزةِ الجَبّارِ فَما عَلى الزَّهراءِ مِن خِمار فَمُذ رَأَوها عَصَروُها عَصرا كادَت بِنَفسي أن تَموتَ حَسرا لكِنَّها لاذَت وَراءَ البابِ رِعايةً لِلسِّترِ والحِجابِ نادَت أيا فِضَّةُ أسنِديني فَقَد وَ رَبي أسقَطُو جَنيني سلیم می گوید به سلمان گفتم من که در جریان امور نبودم حوادث را از تو سؤال می کنم آیا درسته که حمله کردند و بدون اجازه وارد شدند؟! جواب داد : به خدا بدون اجازه وارد شدند در حالی که زهرا پوشش نداشت. «لیس علی الزهراء من خمارِ» «لکنها لاذت وراء البابِ» دید اینها اومدن اومد پشت در، چرا «رعایة للسَتر و الحجابِ »بخاطر حجاب پشت در رفت و سپس فریاد برآورد که فضه مرا بگیر که به خدا قسم جنین م را کشتند.
سوالات_بی‌جواب اهل سنّت، به این سوالات جواب دهند. قبر دختر رسول خدا سلام الله علیها کجاست؟ حضرت فاطمه سلام الله علیها به چه دلیلی در جوانی از دنیا رفت؟ الکافی ج۱ ص۴۵۸ علت قهر دختر رسول خدا سلام الله علیها از خلیفه اول و دوم چه بود؟ صحیح‌بخاری ج۵ ص۸۲ چرا دختر رسول خدا سلام الله علیها وصیت به دفن شبانه فرمود؟ صحیح‌بخاری ج۵ ص۸۲ پشیمانی خلیفه اول در لحظات احتضار از چه بود؟ الأحادیث‌المختاره ج۱۰ ص۸۹ امام دختر رسول خدا سلام الله علیها که بود و با چه کسی بیعت کرد؟ چرا دختر رسول خدا سلام الله علیها با خلیفه اول بیعت نکرد؟ صحیح‌بخاری ج۵ ص۸۲
بخارى در صحیح‌ترین کتاب اهل سنت از غضب و قهر فاطمه سلام الله علیها بر ابوبکر، سخن گفته است. وی درباب فرض خمس مى‌نویسد: فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَکْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّیَتْ.(1)«فاطمه دختر رسول خدا (ص) از ابوبکر خشمگین و از وى روى گردان شد و این ناراحتى ادامه داشت تا از دنیا رفت.» و نیز در باب غزوة خیبر، مى‌گوید: فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ على أبی بَکْرٍ فی ذلک فَهَجَرَتْهُ فلم تُکَلِّمْهُ حتى تُوُفِّیَتْ(2) «فاطمه بر ابوبکر غضب کرد و دیگر با وى سخن نگفت تا ازدنیا رفت.» در باب قَوْلِ النبى (ص) لا نُورَثُ ما تَرَکْنَا صَدَقَةٌ مى‌نویسد: فَهَجَرَتْهُ فَاطِمَةُ فلم تُکَلِّمْهُ حتى مَاتَتْ.(3)«پس فاطمه از ابوبکر کناره گیرى کرد وبا وى سخن نگفت تا از دنیا رفت.» همچنین بیهقی در السنن الکبری می نویسد(4): فَغَضِبَتْ فاطمةُ علی أبی بکر و هَجَرتْه فَلَم تُکَلمه حتیّ ماتَتْ فدفَنَها علیٌ لیلاً «حضرت فاطمه بر ابوبکر غضب کرد و از او اعراض نمود و با او صحبت نکرد تا اینکه وفات یافت . پس علی شبانه او را دفن کرد .» : 1. صحیح بخاری، ج 3،‌ ص 1126، ح2926، باب فَرْضِ الْخُمُسِ، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987. 2. صحیح بخاری، ج 4، ص 1549، ح3998، کتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987. 3. صحیح البخاری، ج 6، ص 2474، ح6346، کتاب الفرائض، بَاب قَوْلِ النبی (ص) لا نُورَثُ ما تَرَکْنَا صَدَقَةٌ، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987 4. السنن الکبری ج6 ص 300 چاپ بیروت
ابوالقاسم سلیمان بن احمد طبرانی(260- 360) که ذهبی در میزان الاعتدال وی را معتبر می داند(5) در کتاب المعجم الکبیر که کراراً هم به چاب رسیده است، می نویسد: ابوبکر به هنگام مرگ، اموری را آرزو می کرد و می گفت: «وددت أنی لم اکن أکشف بیت فاطمه و ترکته...»؛ (ای کاش حرمت خانه فاطمه را هتک نمی کردم و آن را به حال خود و اگذار می کردم).(6) ابن عبد ربّه اندلسی مؤلف کتاب العقد الفرید(م 463) در کتاب خود از عبد الرحمن بن عوف نقل می کند: «من در بیماری ابوبکر بر او وارد شدم تا از او عیادت کنم، او گفت: آرزو می کنم ای کاش سه چیز را انجام نمی دادم. و یکی از آن سه چیز این است: «وددت انّی لم أکشف بیت فاطمه عن شیء و ان کانو اغلفو علی الحرب»؛ (ای کاش خانه فاطمه را نمی گشودم، هر چند آنان برای نبرد درب خانه را بسته بودند).»(7) مسعودی(م 325) در مروج الذهب می نویسد: «آنگاه که ابوبکر در حال احتضار بود چنین گفت: سه چیز را انجام دادم و تمنّا می کردم که ای کاش انجام نمی دادم؛ یکی از آن سه چیز این بود: «فوددت انی لم اکن فتشت بیت فاطمه و ذکر فی ذلک کلاماً کثیراً»؛ (آرزو می کردم که ای کاش حرمت خانه زهرا(علیها السلام) را هتک نمی کردم).»(8) ابو عبیده قاسم بن سلام، (م 234) در کتاب الأموال که مورد اعتماد فقهای اهل سنّت است می نویسد: عبدالرحمن بن عوف می گوید: «در بیماری ابوبکر برای عیادش به خانه او رفتم، پس از گفتگوی زیاد، گفت: ای کاش سه چیز را که انجام داده ام، انجام نمی دادم، یکی از آن سه چیز این است که: ای کاش حرمت خانه فاطمه را نمی گشودم و آنرا به حال خود وا می گذاشتم.»(9) (5). میزان الاعتدال، ج 2، ص 195. (6). معجم الکبیر طبرانی، ج 1، ص 34، تحقیق حمدی عبدالمجید سلفی. (7). عقدالفرید، ج4، ص 93، چاپ مکتبةالهلال؛ و تاریخ طبری، ج 2، ص 353، چاپ دارالکتب العلمیه، بیروت؛ و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 2، ص 46 و47؛ انساب الاشراف، ج 10، ص 346؛ تاریخ الاسلام، ج 3، ص 118؛ تاریخ طبری، ج 3، ص430. (8). مروج الذهب، ج 2، ص 301، چاپ دارالاندلس، بیروت. (9). الأموال، ص 144، چاپ بیروت.
به روضه ی حضرت علیها السلام : ⭐️در سفری که موسی همراه خضر است، به شهری می رسند که از این دو بزرگوار پذیرایی نمی‌شود و مردم شهر از دادن نان و غذا به ایشان خودداری می کنند، اما خضر در شهر مذکور دیواری را که در حال ریختن بود، ترمیم می کند و نمی گذارد که دیوار فرو ریزد. حکمت ساختن دیواری که در حال تخریب بود را قرآن از زبان خضر این گونه بیان می‌کند: «وَ أَمَّا الْجِدارُ فَکانَ لِغُلامَیْنِ یَتیمَیْنِ فِی الْمَدینَةِ وَ کانَ تَحْتَهُ کَنْزٌ لَهُما وَ کانَ أَبُوهُما صالِحاً فَأَرادَ رَبُّکَ أَنْ یَبْلُغا أَشُدَّهُما وَ یَسْتَخْرِجا کَنزَهُما رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ وَ ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْری ذلِکَ تَأْویلُ ما لَمْ تَسْطِعْ عَلَیْهِ صَبْراً»(2)؛ اما دیواری که در حال خراب شدن بود برای دو یتیمی بود که زیر آن گنجی بود و این دو یتیم پدر صالحی داشتند و خداوند اراده کرده بود که این گنج به این دو یتیم برسد... این دو برگزیده خداوند که یکی از پیامبران اوالعزم است و دیگری معلم این پیامبر اولوالعزم، از جانب خداوند ماموریت دارند که دیواری را که متعلق به دو یتیم است، ترمیم کنند. این دو یتیم چه کسانی هستند که خداوند دو نفر از برترین مخلوقین آن زمان را برای ترمیم دیوار مِلکشان مامور می‌کند؟ آیا این دو یتیم ویژگی خاصی دارند؟ در توضیح حکمت این که چرا این دو برگزیده خداوند اقدام به ترمیم این دیوار کردند، قرآن بیان می‌کند: «وَ کانَ أَبُوهُما صالِحاً»؛ پدر این دو یتیم انسان صالحی بود، به حرمت پدر صالح این دو یتیم بود که دو پیامبر باید به ساختن این دیوار اقدام می‌کردند. بسیار جالب توجه است که در روایت آمده است که بین این دو یتیم و پدری که صالح بود هفتاد پدر فاصله بوده است، یعنی این دو یتیم نسل هفتادم از آن شخص صالح بودند.(3) بعد از هفتاد نسل از پدری که خداوند فقط و فقط از او به صالح تعبیر می‌کند باید دو پیامبر برای این دو یتیم این دیوار را بنا کنند. پدر صالح این دو یتیم نه دارای مقام نبوت بود و نه دارای مقام محمود و خداوند به پدر آن دو یتیم وعده نفرموده بود که «و لسوف یعطیک ربک فترضی»؛ و آن پدر صالح دارای مقامات خاص رسول خدا نبود و همان دو یتیم نیز مانند فرزند رسول خدا مصداق آیه تطهیر نبودند. اما باید دو پیامبر دیواری که متعلق به این دو یتیم است را به اعتبار اینکه جد هفتادم ایشان شخص صالحی بوده است، در ماموریتی ویژه حفظ کنند. اگر حفظ حرمت پدر صالح در فرزندانش این است، آن گاه حرمت پیامبر اعظم اسلام که اشرف از تمام انبیا است در مورد تنها دختری که از او به جا مانده چیست؟ در این صورت حرمت دختر رسول خدا که محبت و مودت او اجر رسالت است چه خواهد بود؟ با توجه به این آیه که داستان این دیوار را نقل کرده است، امت اسلام و کسانی که خویشتن را مسلمان می‌دانستند چه احترامی باید نسبت به فاطمه زهرا (س) ریحانه پیامبر داشتند؟ آیا به اندازه آن دو یتیم حرمتی برای او حفظ کردند؟ اگر آن دو یتیم دیوار ملکشان به خاطر حفظ احترام پدرشان ترمیم شد، اما چرا خانه فاطمه زهرا (س) ...؟😭😭 2. کهف 82 3. بحارالأنوار/ ج 13/ ص 288/ باب 10- قصة موسى علیه السلام حین لقی الخضر
فاطمه بر ابوبكر غضب نمود و با وى قهر كرد و تا پايان عمر با او سخنى نگفت. و بعد از پيامبر اكرم شش ماه بيشتر زندگي نكرد. وقتي فاطمه از دنيا رفت، شوهرش شبانه او را دفن كرد و ابوبكر را خبر نساخت و خود بر او نماز خواند. تا فاطمه زنده بود، علي عليه السلام در ميان مردم احترام داشت؛ اما وقتي فاطمه از دنيا رفت، مردم از او روي گرداندند و اين جا بود كه خواستند علي با ابوبكر مصالحه و بيعت كند. علي عليه السلام در اين شش ماه كه فاطمه زنده بود، با ابوبكر بيعت نكرد. بخاری،صحیح بخاری، صفحه ۱۰۴۰ - کتاب المغازی - باب غزوة خیبر حدیث ۴۲۴۰