عدل الهی
[منبر ]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌙بیان احکام
چند مسأله در مورد نماز قضا؛
➖در قضای نمازهای یومیه ترتیب لازم نیست، مگر در نمازهایی که در ادای آنها ترتیب هست، مثل نماز ظهر و عصر، یا مغرب و عشا از یک روز.
➖کسی که میداند یک نماز چهار رکعتی نخوانده، ولی نمیداند نماز ظهر است یا نماز عشا، اگر یک نماز چهار رکعتی به نیت قضای نمازی که نخوانده بهجا آورد کافی است، و نسبت به جهر و اخفات مخیر میباشد.
➖تا انسان زنده است اگرچه از قضای نمازهای خود عاجز باشد، دیگری نمیتواند نمازهای او را قضا نماید.
💠داستان
[ ایجاد انگیزه]
روزی حضرت موسی علیه السلام بعد از مناجات خودش از خداوند خواست تا کمی از اسرار را برای او کشف و نمایان کند، از طرف خدا ندا آمد که تحمل آن را نداری... حضرت موسی اصرار کرد. ندا آمد که خود را در کنار آن چشمه مخفی کن و ببین...
حضرت موسی خود را در کنار چشمه در میان شاخه ها مخفی نمود... بعد از چند لحظه مشاهده کرد که مردی سوار بر اسب آمد، لباسها را درآورد و خود را میان آب انداخت، بعد از چند لحظه لباس پوشید و رفت ... اما کیسه ای پر از پول خود را جا گذاشت، بعد از رفتن آن شخص کودکی آمد تا آب بخورد ، کیسه پول را یافت و با خود برد، بعد از رفتن کودک نابینایی بر سر چشمه آمد ، نابینا در حال خوردن آب بود که مرد سوار دوباره برگشت و از نابینا سراغ کیسه پول را گرفت ، نابینا اظهار بی اطلاعی کرد و پرخاش نمود، مرد سوار عصبانی شد و با ضربه ای باعث قتل آن نابینا گشت، سپس محل را ترک کرد...
حضرت موسی شگفت زده شد و از خدا خواست تا او را مطلع کند!
ندا آمد ؛ پدر آن کودک نزد آن مرد سوار مدتی کار کرده بود و به خاطر بیماری و.. بدون گرفتن دستمزد خود از دنیا رفته بود و مقدار پول موجود در آن کیسه برابر با پولی پود که پدر کودک از آن مرد سوار طلب داشت، واز طرفی نابینا باعث قتل پدر آن مرد سوار شده بود و خداوند قتل نابینا را بدست وارث قرار داد! و این است عدالت خداوند !
✅تبیین موضوع
➖عدالت را اینگونه معنا کرده اند که؛
«وضع كل شيء في موضعه و اعطاء كل ذي حقّ حقّه» هر چیزی را به جای خود نهادن و دادن حقّ هر ذی حقّی به او.
➖عدل الهی به این معناست که خداوند متعال هر چیزی را به جای خود قرار می دهد و حقّ هر صاحب حقّی را به او تسلیم می کند. عدل الهی در سه حوزه مورد بحث قرار می گیرد:
👈 عدالت در حوزه آفرینش
👈عدالت در حوزه قانون گذاری و تشریع
👈 عدالت در حوزه جزا و پاداش.
ما معتقدیم از آنجا که زمینه های ظلم از خداوند متعال منتفی است؛ آن وجود مقدّس در هر سه حوزه عادل است.
در یک تقسیم بندی دیگر عدل الهی در چند سه بخش قابل تصور است:
الف: عدالت در مقام تکلیف:
اگر خدای متعال، تکلیفی بالاتر و فوق طاقت بندگان تعیین کند، امکان عمل نخواهد داشت و کار لغو و بیهودهای خواهد بود و حکمت الهی اقتضا میکند که این تکالیف، متناسب با تواناییهای مکلفین باشد تا نقض غرض لازم نیاید زیرا غرض خداوند انجام تکالیف بندگان است برای بدست آوردن خیر و مصلحت و رسیدن به سعادت واقعی، وقتی خداوند تکالیفی به عهده آنها بگذارد که نتوانند انجام دهند چگونه این غرض ایجاد خواهد شد.
ب: عدالت در مقام قضاوت بین بندگان:
این کار به منظور مشخص شدن استحقاق افراد برای انواع پاداش و کیفر، انجام می گیرد و اگر برخلاف قسط و عدل باشد، نقض غرض خواهد شد.
ج: عدالت در مقام پاداش و کیفر:
با توجه به هدف نهایی آفرینش، کسی که انسان را برای رسیدن به نتایج کارهای خوب و بدش آفریده است اگر او را برخلاف اقتضای آنها پاداش یا کیفر دهد به هدف خودش نخواهد رسید
➖ اگر چه در همین دنیا موارد زیادی از عدالت و مکافات وجود دارد اما طبق منطق قرآن این دنیا گنجایش تحقق عدالت کامل را ندارد و آنچه از عدالت در این دنیا مشاهده می شود به تعبیر قرآنی فقط چشیدن مکافات بعضی از موارد ظلم است و عدالت خدا ايجاب مى كند روزى فرا برسد كه پرونده اعمال همه انسان ها بدون استثناء با دقيق ترين حساب، مورد بررسى قرار گيرد و اين، همان روزى است كه رستاخيزش مى ناميم.
👌نکته
به جهت اینکه مخاطب سر در گم نشود سخنران محترم به بیان یکی از تقسیمات فوق بسنده کند.
🔻مقدمه ای که تقدیم شد بحث کلی است و چنانچه اشاره شد ابعاد مختلفی دارد اما در ادامه صرفا جلوه های از عدالت الهی در پاداش و جزا مورد بحث قرار می گیرد؛🔺
🔻 ادامه دارد 👇👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ
#لبیک_یا_خامنه_ای
#گُمنام🦋
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
🟢 آیات
➖«وَ مَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ »؛ هر مصیبتى به شما رسد، بهخاطر اعمالى است که انجام دادهاید، و بسیارى را نیز عفو مىکند(۱)
👈 پیامبر این آیه را خواند و فرمود: «خیر آیةٍ فی کتابِ الله هذهِ الایة؛ بهترین آیه در قرآن این است». سپس خطاب به علی(ع) فرمود: «یا علیّ ما مِن خَدْشِ عودٍ، و لا نکبةِ قَدَمٍ الّا بذنبٍ» ای علی! هر خراشی که بهوسیله چربی به تن انسان میرسد و هر لغزش قدمی، بر اثر گناهی است که انسان آن را انجام داده است.(۲)
➖«ان تكُ مثقال حبةٍ من خردل في صخرة او في السموات او في الارض يأت بها اللّه»اگر عمل تو هم وزن دانه خردلي و در تخته سنگي و يا در آسمانها يا در زمين باشد خدا آن را مي آورد.(۲)
➖«ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» سرانجام و بازگشت شما به سوي من است و از حقيقت آنچه انجام مي داده ايد شما را با خبر خواهم ساخت.(۳)
➖«وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ ۖ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ»
و خداوند را غافل از آنچه ستمكاران مي كنند مپندار جز اين نيست كه كيفر آنان را براي روزي به تأخير مي اندازد كه چشمها در آن خيره مي شود شتابان سر برداشته و چشم بر هم نمي زنند و از وحشت دلهاي شان تهي است.(۴)
➖«لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ»
براى انسان، مأمورانى است که پى در پى، از پيش رو، و از پشت سرش او را از فرمان خدا (حوادث غير حتمى) حفظ مىکنند؛ (اما) خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتى) را تغيير نمىدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است، تغيير دهند! و هنگامى که خدا اراده سوئى به قومى (بهخاطر اعمالشان) کند، هيچچيز مانع آن نخواهد شد؛ و جز خدا، سرپرستى نخواهند داشت»!(۵)
➖«سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبونَ»و كساني كه ستم كرده اند به زودي خواهند دانست كه به كدام بازگشتگاه بر خواهند گشت.(۶)
➖«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» و چنانچه مردم شهر و دیار همه ایمان آورده و پرهیزکار میشدند همانا ما درهای برکات آسمان و زمین را به روی آنها میگشودیم، ولی چون [پیامبران خدا و آیات او را] تکذیب کردند ما هم آنان را به کیفر کردار زشتشان رساندیم».(۷)
➖«فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» پس هر كس به اندازه ذره اي نيكي كند نتيجه آن را خواهد ديد و هر كس هم وزن ذره اي بدي كند نتيجه آن را خواهد ديد.(۸)
💠داستان
مرد عربى خدمت پيامبر(ص) آمد و عرض كرد: «علِّمنى ممّا علّمك اللّه»؛ از آنچه خدا به تو آموخته به من بياموز.
پيامبر(ص) او را به يكى از يارانش سپرد تا آيات قرآن را به او تعليم دهد، او سوره «إِذَا زُلْزِلَتْ الاَْرْضُ» را تا آخر به او تعليم داد، آن مرد از جا برخاست و گفت: «همين مرا كافى است»!
و در روايت ديگرى آمده است كه گفت: «تَكْفينى هذه الآيَةُ»؛يعنى همين آيه آخر سوره: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّة خَيْراً يَرَه...» مرا كفايت مى كند مرد عرب خداحافظى كرد و رفت
پيامبر اكرم(ص) فرمود: «او را به حال خود واگذاريد كه مرد فقيهى شد» و روايت ديگرى آمده است كه فرمود: «اِنْصَرَفَ الرَّجُلُ و هُوَ فقيهٌ» ؛او فقيه شد و بازگشت.(۹)
🔻 ادامه دارد 👇👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ
#لبیک_یا_خامنه_ای
#گُمنام🦋
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
🟢احادیث
➖ حضرت امیر(ع) فرمود:«الذُّنوبُ ثلاثةٌ : فَذَنبٌ مَغفورٌ ، و ذنبٌ غَيرُ مَغفورٍ ، و ذنبٌ نَرجُو لِصاحِبِهِ و نَخافُ عَليهِ ··· أمّا الذَّنبُ المَغفورُ فعَبدٌ عاقَبَهُ اللّه ُ تعالى عَلى ذَنبِهِ في الدنيا فَاللّه ُ أحكَمُ و أكرَمُ أن يُعاقِبَ عَبدَهُ مَرَّتَينِ ، و أمّا الذنبُ الذي لا يُغفَرُ فَظُلمُ العِبادِ بعضِهِم لبعضٍ ··· و أمّا الذنبُ الثالثُ فَذَنبٌ سَتَرَهُ اللّه ُ على عبدِهِ و رَزَقَهُ التوبةَ فَأصبَحَ خاشِعاً مِن ذَنبِهِ راجِياً لِرَبِّهِ فَنَحنُ لَهُ كَما هُوَ لِنفسِهِ ».
گناهان سه دسته اند : گناهى كه آمرزيده مى شود ، گناهى كه آمرزيده نمى شود و گناهى كه براى مرتكب آن، ميان بيم و اميديم . . . اما آن گناهى كه آمرزيده مى شود [گناه آن ]بنده اى است كه خداوند او را در دنيا به كيفر گناهش رسانده است ؛ زيرا خداوند كاردان تر و بزرگوارتر از آن است كه بنده اش را دوبار كيفر دهد، و اما گناهى كه آمرزيده نمى شود ، ستم كردن بندگان به يكديگر است . . . و اما گناه سوم، گناهى است كه خداوند آن را از بندگانش پوشيده داشته و توبه از آن را نصيب گنهكار كرده است و از اين رو از گناه خويش بيمناك و به پروردگارش اميدوار گشته است . ما نسبت به اين شخص همان حالى را داريم كه او نسبت به خود دارد .(۱۰)
➖امام صادق(ع) فرمود:«إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فِي مُنَاجَاتِهِ لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَلدُّنْيَا دَارُ عُقُوبَةٍ عَاقَبْتُ فِيهَا آدَمَ عِنْدَ خَطِيئَتِهِ وَ جَعَلْتُهَا مَلْعُونَةً مَلْعُونٌ مَا فِيهَا إِلاَّ مَا كَانَ فِيهَا لِي يَا مُوسَى إِنَّ عِبَادِيَ اَلصَّالِحِينَ زَهِدُوا فِيهَا بِقَدْرِ عِلْمِهِمْ بِي وَ سَائِرَهُمْ مِنْ خَلْقِي رَغِبُوا فِيهَا بِقَدْرِ جَهْلِهِمْ بِي وَ مَا مِنْ خَلْقِي أَحَدٌ عَظَّمَهَا فَقَرَّتْ عَيْنُهُ وَ مَا يُحَقِّرُهَا أَحَدٌ إِلاَّ اِنْتَفَعَ بِهَا» .
خداوند متعال به موسى عليه السّلام فرمود:اى موسى دنيا خانۀ كيفرى است كه آدم را به خاطر اشتباهش در آن عقوبت نمودم،و دنيا را ملعون قرار دادم،هر چه در آن است ملعون است مگر آنچه براى من باشد،اى موسى بندگان صالحم به اندازۀ شناختى كه از من داشتند در آن زاهد شدند،بقيّۀ آنان به خاطر جهلشان نسبت به من ميل به دنيا پيدا كردند،و كسى از بندگانم نيست كه آن را بزرگ شمارد و چشمش در آن روشن گردد،و هيچ كس آن را پست نشمرد جز آنكه بدان بهره مند شود.(۱۱)
➖ امام صادق(ع) فرمودند: « هر كه ستم كند خداوند كسي را كه به او ظلم شده بر ظالم مسلط مي سازد. يا بر خود او، يا اولاد او و يا اولاد اولاد او» راوي از حضرت سؤال مي كند: «آيا شخص ظلم مي كند و خدا بر اولاد يا اولاد اولاد او ظلم را باز مي گرداند؟» امام صادق (ع)پاسخ دادند: «بلي خداي تعالي مي فرمايد: «و ليخش الذين لو تركوا من خلفهم ذرية ضعافا خافوا عليهم فلتيقوا اللّه و ليقولوا قولا سديدا» و آنان كه اگر فرزند ناتواني از خود بر جاي گذارند بر آينده آن بيمناك اند بايد از ستم بر يتيمان مردم نيز بترسند. پس بايد از خدا پروا دارند و سخني بجا و درست گويند».
👆به قول «ملا احمد نراقي» از پدرشان: «ظاهر آن است كه مؤاخذه اولاد به سبب ظلم پدرشان، مخصوص اولادي است كه به ظلم پدران خود راضي بوده اند يا اولادي كه از ظلم پدر به ايشان اثري رسيده باشد، چون مالي كه به ايشان منتقل شده باشد.
🌸شعر
نخفته است مظلوم از آهش ترس
ز دود دل صبحگاهش بترس
نترسي كه پاك اندروني شبي
بر آرد ز سوز جگر يا ربي
چراغي كه بيوه زني بر فروخت
بسي ديده باشي كه شهري بسوخت
🔶مثال
«مكافات عمل» مانند عكس العمل بازگشت توپي است كه به ديوار خورده است و به طرف شخص پرتاب كننده باز مي گردد. حال هر چه اين توپ با نيروي بيشتري به ديوار كوبيده شود، با نيروي بيشتري نيز به طرف شخص برمي گردد و يا مثلاً اگر كسي سنگي به طرف بالا پرتاب كند، سنگ به سر خود او برخورد خواهد كرد و بسته به نيروئي كه به طرف بالا به آن وارد مي شود موقع بر خورد با شخص، محكم تر به او اصابت مي كند. اعمال انسان نيز بازتابي دارد كه بالاخره او را فرا خواهد گرفت و او را گرفتار خواهدكرد.
🔻 ادامه دارد 👇👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ
#لبیک_یا_خامنه_ای
#گُمنام🦋
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
💠داستان
شخصی بر سفره امیری مهمان بود. دید در میان سفره، دو کبک بریان قرار دارد. با دیدن کبکها خندید. امیر علت خنده را پرسید.
مرد گفت: در ایام جوانی راهزن بودم. روزی در فلان منطقه، راه بر کسی بستم. آن بینوا التماس کرد پولش را بگیرم و از جانش درگذرم اما من مصمم به کشتن او بودم. در آخر، آن بیچاره به دو کبک در بیابان، رو کرد و گفت: شما شاهد باشید که این مرد، مرا بیگناه کشته است. اکنون که این دو کبک را در سفره شما دیدم، یاد کار ابلهانه آن مرد افتادم.
امیر پس از شنیدن داستان، رو به مرد میکند و میگوید: کبکها شهادت دادند طبق این مشخصاتی که میگویی آن مردی که کشته ای پدر من بوده است.
سپس امیر دستور داد سر آن مرد را بزنند.(۱۲)
💠داستان
در تاريخ آمده كه روزي شخصي خواست زن خود را بزند. عصا را برداشت و ضربه اي به سر زن زد اتفاقا زن در نتيجه آن ضربه از دنيا رفت. مرد هر چه او را صدا زد ديد مرده و جواب نمي دهد. ترس او را برداشت و با خود گفت كه حال جواب برادران و خانواده او را چه بدهد؟ با يكي از دوستانش مشورت كرد و به اين نتيجه رسيد كه بايد نقشه اي طرح كند و قتل او را طوري توجيه نمايد. دوستش به او گفت: «گناه را به گردن جواني خوش صورت بيانداز! به اين ترتيب كه به او تهمت زنا زده و بگو كه او را در حال زنا با زن خود ديده اي و هر دوي آنها را به قتل رسانيده اي». مرد از نقشه دوستش خوشش مي آيد و قبول مي كند.
فرداي آن روز جواني زيبا را در كوچه مي بيند و او را با اصرار به نهار دعوت كرده و به داخل خانه مي آورد. جوان بيچاره نيز قبول مي كند و داخل خانه مي آيد. مرد سفر را انداخته و مشغول خوردن غذا مي شوند. در بين غذا مرد از جايش برمي خيزد و جوان را سر سفره به قتل مي رساند و سر او را بريده سپس بدنش را كنار بدن بي جان زن خود مي خواباند. خانواده زن نيز با مشاهده اين وضع، مرد را تحسين مي كنند كه؛ «خوب كاري كردي كه لكه ننگ را از دامن خانواده ما زدودي».
از قضا دوست مرد نيز دنبال پسرش مي گشت كه آن روز به خانه باز نگشته بود. نزد مرد آمد و سراغ پسر خود را گرفت و همچنين از كيفيت اجراي نقشه اي كه به او آموخته بود از او سؤال كرد. مرد با يك سخن، هر دو سؤال دوستش را پاسخ مي گويد و سر بريده پسرش را نزد او مي آورد و به او مي گويد: «من حفر بئرا لاخيه اوقع فيه»
💠داستان
نقل است روزي «هارون الرشيد»، بهلول را خواست، او را به عنوان نماينده خود به بازار بغداد فرستاد و به وي گفت: اگر ديدي كسي به ديگري ستم و تجاوز ميكند يا پيشهوري در امر خريد و فروش اجحاف ميكند، همان جا عدالت را اجرا كن و خطاكار را به كيفر برسان! بهلول ناچار پذيرفت و لباس مخصوص محتسبان را پوشيد و به طرف بازار شهر به راه افتاد. به بازار كه رسيد، پيرمرد هيزم فروشي را ديد كه چند تكه چوب را براي فروش مقابلش گذاشته بود. ناگاه جواني سر رسيد و يك تكه از چوبها را برداشت و به سرعت دور شد. بهلول ناراحت شد و خواست فرياد بزند كه ناگاه جوان با سر به زمين افتاد و تلاشه چوب در بدنش فرو رفت، به گونهاي كه خون از بدن جوان جاري شد. سپس بهلول به گشتش در بازار ادامه داد كه ناگاه ماست فروشي را در حال وزن كردن ماست ديد. مرد ماست فروش با نوك انگشت پا كفه ترازو را فشار ميداد تا ماست كمتري به مشتري بدهد. بهلول خواست ماست فروش را متوجه كارش كند كه ناگاه الاغي به دكان ماست فروش وارد شد و سرش را درون ظرف پر از ماست كرد. ماست فروش فريادي كشيد، سر الاغ به لبه ظرف ماست خورد، ظرف به زمين افتاد، شكست و همه ماستها ريخت. بهلول چند قدمي جلوتر رفت و به دكان پارچه فروشي رسيد. بزاز كه مشغول ذرع كردن پارچه بود، در حين ذرع كردن، با انگشت، نيم گز خود را فشار ميداد و با اين كار مقداري از پارچه را به نفع خود كم ميكرد. بهلول جلو رفت كه دست بزاز را بگيرد و مجازاتش كند، ولي در كمال تعجب ديد، موشي وارد دخل پارچه فروش شد، سكهاي به دهان گرفت و بدون اينكه پارچه فروش بفهمد، فرار كرد. بهلول ديگر جلوتر نرفت و به نزد هارون الرشيد بازگشت و گفت: محتسب در بازار است و به وجود من و ديگري هيچ نيازي نيست.
بحث مرتبط که قبلا در منبرالطلاب تقدیم شده است؛
👈 تبعات گناهان
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.شوری/ ۳۰.
۲.مجمع البیان، ج ۱۳، ص ۱۲۷،
۳.لقمان/۱۵.
۴.ابراهیم/۴۳.
۵.رعد/۱۱.
۶.شعرا/۲۲۷.
۷.اعراف/۹۶.
۸.زلزال/۸
۹.تفسير روح البيان، ج۱۰، ص۴۹۵.
۱۰.بحار الأنوار،ج۳،ص۲۹.
۱۱.ثواب الأعمال، ج۱، ص۲۲۰.
۱۲.کتاب کشکول، شیخ بهایی
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ
#لبیک_یا_خامنه_ای
#گُمنام🦋
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
آثار و فواید اخلاص
با اشاره ای به قصه یوسف(ع)
[ #منبر ]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
💠داستان
[ انگیزشی]
حضرت يوسف(ع) هنگامي كه به خانه عزيز مصر قدم نهاد، پس از سه سال به سن بلوغ رسيد. زليخا كه محو زيبايي و قيافه جذاب و قد و قامت يوسف شده بود مدت هفت سال او را خدمت كرد و از خدا ميخواست كه يوسف يك نگاهي به او كند. ولي آن نوجوان آراسته و وارسته از آلودگيها از ترس خدا در اين هفت سال سر به پايين بود و حتي يك بار نيز به زليخا نگاه نكرد.
زليخا به يوسف گفت: اي يوسف! سرت را بلند كرده و نگاهي به من كن.
يوسف جواب داد: ميترسم هيولاي كوري و نابينايي بر ديدگانم سايه افكند.
زليخا گفت: چه چشمهاي زيبايي داري!
يوسف گفت: همين ديدگان من در خانه قبر، نخستين عضوي هستند كه متلاشي شده و روي صورتم ميريزند.
زليخا ادامه داد: چقدر بوي خوشي داري!
يوسف گفت: اگر سه روز بعد از مرگ من، بوي مرا استشمام نمايي، از من فرار ميكني.
زليخا گفت: چرا نزديك من نميآيي؟!
يوسف جواب داد: چون ميخواهم به قرب خداوند نايل شوم.
زليخا گفت: گام بر روي فرشهاي پربها و حرير من بگذار و به خواسته من اعتنا كن!
يوسف گفت: ميترسم بهرهام در بهشت از من گرفته شود.
زليخا ديد با تقاضا و خواهش و انواع نقشههاي فريب دهنده نميتواند يوسف را تسليم هواهاي خود گرداند؛ ازاينرو خواست او را تهديد نموده و بترساند؛ بلكه به هدف شوم خويش برسد، به يوسف گفت:«اُسَلِّمُكَ اِلَي الْمُعذِّبِينَ؛ تو را به شكنجه دهندگان ميسپارم».
يوسف: «اِذاً يَكْفِيني رَبِّي؛ در اين صورت خداي من مرا كافي است».
👈 در داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن مجید، آن تأیید الهى که مانع از ارتکاب گناه و سبب عصمت مى شود، بر محور اخلاص دور مى زند نیز مشخص شده است، خداوند در این باره مى فرماید: «کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ»اینچنین کردیم تا بدى و فحشا را از او دور سازیم؛ چرا که او از بندگان خالص شده ما بود.
✅بیان موضوع
➖منظور از «اخلاص» همان خلوص نيّت است و منظور از خلوص نيّت اين است كه انگيزه تصميم گيرى تنها خدا باشد و بس.
➖از نظر اسلام، اصل عبادت، اخلاص است و سایر اعمال در سایه اخلاص عنوان عبادت پیدا مىکند و کامل مىشود.
➖شيطان بعد از رانده شدن از درگاه خدا، از سر لجاجت و خيره سرى عرض مى كند: «وَ لاَُغْوِيَنَّهُمْ اَجْمَعينَ * اِلاّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ»من همه آنها را گمراه خواهم ساخت مگر بندگان مخلصت را.
اين تعبير نشان مى دهد كه موقعيّت بندگان مخلَص آن چنان تثبيت شده است كه حتّى شيطانُ افسونگر و لجوج طمع خود را از آنها بريده است.
➖ نشانه اخلاص عبارت است از اینکه از غیر خدا در مورد اعمالش انتظار تعریف نداشته باشد.
پیامبر (ص) می فرماید: «و ما بَلغَ عَبدٌ حقيقةَ الإخْلاصِ حتّى لا يُحِبَّ أنْ يُحْمَدَ على شيءٍ مِن عَمَلٍ للّه». بنده هرگز به حقیقت اخلاص نمى رسد، جز آن که دوست نداشته باشد او را بر عمل خدایى، بستایند.(۱)
👌 برای عمل مخلصانه آثار زیادی بیان شده است که به چند مورد اشاره می شود:
🟢بصیرت و حکمت
رسول خدا (ص) فرمود: «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً إِلاَّ جَرَتْ يَنَابِيعُ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»هیچ بندهاى چهل روز متوالى قدم در وادى اخلاص ننهاد جز آن که چشمههاى حکمت و معرفت از قلبش بر زبان او جارى مىشود.(۲)
🟢تقرّب به خدا
حضرت علی (ع) در این باره فرمود: «تَقَرُّبُ العَبدِ إلَى اللّه ِ سُبحانَهُ بِإخلاصِ نِيَّتِهِ» نزدیک شدن بنده به خدای سبحان به سبب خالص کردن نیت اوست.(۳)
🟢خضوع تمام ما سوى اللّه در برابر انسان مخلص
امام صادق (ع) فرمود: «إنّ المؤمنَ يَخشَعُ لَه كـلُّ شيءٍ ، و يَهابُهُ كلُّ شيءٍ . ثُمّ قالَ : إذا كانَ مُخْلِصا للّه ِ أخافَ اللّه ُ مِنه كلَّ شيءٍ ، حتّى هَوامَّ الأرضِ و سِباعَها و طيرَ السّماءِ و حِيتانَ البحرِ»
همه اشياء براى مؤمن كرنش مى كنند و همه اشياء به او احترام مى گذارند. ]آنگاه فرمود: [اگر براى خدا اخلاص ورزد، خداوند همه چيز را از او بيمناك مى سازد، حتّى حشرات و خزندگان و درندگان زمين و پرندگان آسمان و ماهيان دريا را.(۴)
🔻 ادامه دارد 👇👇
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ
#لبیک_یا_خامنه_ای
#گُمنام🦋
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊💖🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰─═ঊঈ🕊💖🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
🟢امدادهای الهی
اثر دیگر رعایت اخلاص، یاری، پشتیبانی و امدادهای الهی در زندگی فرد مخلص است.
➖حضرت فاطمه زهرا (ع) فرمود: «مَن أصعَدَ إلَى اللّه ِ خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ إلَيهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ»
کسی که عبادت خالصانه اش را به سوی خدا بالا بفرستد، خداوند بهترین مصلحتش را به سوی او فرو خواهد فرستاد.(۵)
🟢امنیت روانی
افراد مخلص ترس و حزن ندارند، نه غصه گذشته را می خورند و نه از آینده ترس به دل راه میدهند .
کسیکه روی خود را تسلیم خدا کند و نیکوکار باشد، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است، نه ترسی بر آنها است و نه غمگین میشوند: «بَلی مَن اسلَمَ وَجهَهُ لِلَّهِ و هُوَ مُحسِنٌ فَلَهُ اجرُهُ عِندَ رَبّهِ و لا خَوفٌ عَلَیهِم و لا هُم یَحزَنون».(۶)
🟢سعادت و کامیابى
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
أماراتُ السَّعادَةِ إخلاصُ العَمَلِ .حديث
امام على عليه السلام : از نشانه هاى سعادت ، اخلاص داشتن در عمل است .(۷)
🟢اخلاص،خلاص از غفلت
امام صادق (ع) مى فرماید: «لابُدَّ لِلعَبدِ مِن خالِصِ النِّيَّهِ في كُلِّ حَرَكَةٍ وسُكونٍ ؛ لأ نَّهُ إذا لَم يَكُن هذا المَعنى يَكونُ غافِلاً » شرط بندگی خدا این است که در هر حرکت و سکونى نیتش را برای خدا خالص سازد زیرا اگر چنین نکند، غافل است.(۸)
➖ حضرت پیامبر(ص) فرمود:«إذا عَلِمتُ أنَّ الغالِبَ على عَبدِي الاشتِغالُ بِي نَقَلتُ شَهوَتَهُ في مَسألَتِي و مُناجاتِي ، فإذا كانَ عَبدِي كَذلِكَ فأَرَادَ أن يَسهُوَ حُلْتُ بَينَهُ و بَينَ أن يَسهُوَ ، اُولئكَ أوليائي حقّاً ، اُولئكَ الأبطالُ حقّاً .(۹)
خداوند سبحان فرماید : چون بدانم كه يادِ من بر جان بنده ام چيره گشته است، خواهش او را متوجّه سؤال و مناجات با خود كنم ؛ پس چون بنده ام چنين شود، هرگاه بخواهد دچار سهو و غفلت شود ، مانع غفلتش شوم؛ اينان دوستان حقيقى من ، و قهرمانان واقعى هستند .
🟢کمال عبادت
حضرت جواد (ع) فرمود:«أفضَلُ العِبادَةِ الإخلاصُ ».(۱۰)
برترين عبادت، اخلاص است.
در این باره روایتی هم از امام صادق (ع)نقل شده است که میفرماید:
«إنَّ العُبّادَ ثَلاثَةٌ: قَومٌ عَبَدُوا اللّهَ عَزَّوجَلَّ خَوفًا فَتِلكَ عِبادَةُ العَبيدِ، وقَومٌ عَبَدُوا اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى طَلَبَ الثَّوابِ فَتِلكَ عِبادَةُ الاجَراءِ، وقَومٌ عَبَدُوا اللّهَ عَزَّوجَلَّ حُبًّا لَهُ فَتِلكَ عِبادَةُ الأَحرارِ، وهِيَ أفضَلُ العِبادَةِ».
عبادت کنندگان، سه گروهند: گروهى خدا را از ترس مىپرستند كه اين پرستش بردگان است و گروهى، در جستجوى پاداش كه اين پرستش مزدوران است [که اگر به او مزد ندهند، عبادت نمیکند] و گروهى، خداوند را به سبب عشق و محبّت مىپرستند كه اين پرستش آزادگان و برترين پرستش است.(۱۱)
💠داستان
عارف و اصل كامل، مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي مي نويسد:
از يكي از عالمان بزرگ نقل كرده اند كه او سي سال در صف اول نماز جماعت اقتدا مي كرد. پس از سي سال، روزي به عللي نتوانست خود را به صف اول برساند و در صف دوم ايستاد و از اين كه مردم او را در صف دوم ديدند گويا در خود خجالتي احساس كرد. از اين جا متوجه شد كه در اين مدت طولاني كه در پيشاپيش مردم و در رديف اول نماز مي خوانده از روي « ريا» بوده است. از اين تمام آن سي سال نماز را قضا كرد.
بحث مفصلی هم قبلا تقدیم شده است 👈 لینک
ـــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.بحار الأنوار،ج۷۲،ص۳۰۴.
۲.عيون أخبار الرضا(ع)،ج۲،ص۶۹
۳.غرر الحکم۴۴۷۷.
۴.بحار الأنوار ،ج۶۹،ص۲۸۵.
۵. همان ، ج۷۰، ص۲۴۹.
۶.آیه ۲۶۲ بقره
۷.غرر الحكم /۱۲۳۱.
۸.بحار الأنوار،ج۷۰،ص۲۱۰
۹.عدّة الداعي ،ص۲۳۵.
۱۰.تنبیه الخواطر،ج۲ص۱۰۹.
۱۱.الكافي، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۸۴.
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ
#لبیک_یا_خامنه_ای
#گُمنام🦋
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊💖🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰─═ঊঈ🕊💖🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
#غیبت
#منبر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🔶مقدمه
«غيبت» آن است كه انسان، پشت سر كسى كه عيب و عملش پوشيده و پنهان است سخنى بگويد كه اگر بشنود ناراحت می شود. در روایات آمده که: «روزی نام شخصى را نزد پيامبر(ص) بردند، بعضى گفتند: او آدم ناتوانى است، پيامبر(ص) فرمود: شما غيبت او را كرديد. عرض كردند: اى رسول خدا، صفتش را گفتيم؛ آن حضرت فرمودند: اگر چيزى را مى گفتيد كه در او نبود، به او تهمت زده بوديد، نه غيبت».
🔴آیه قرآن
در سوره حجرات آمده است:
«وَ لا یغْتَبْ بَعْضُکمْ بَعْضاً أَ یحِبُّ أَحَدُکمْ أَنْ یأْکلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیتاً فَکرِهْتُمُوه». و غیبت یکدیگر را روا مدارید آیا شما دوست می دارید گوشت برادر مرده خود را بخورید البته کراهت و نفرت از آن دارید.(۱)
👈این تشبیه که در واقع یک دلیل منطقى را تشکیل مى دهد، تمام ابعاد مسأله غیبت را بیان کرده، شخص غائب را به مرده تشبیه مى کند، و رابطه دینى او را به عنوان برادرى و اخوّت و آبروى او را به پاره تن او و غیبت را به منزله خوردن گوشت او، کارى که هر وجدانى، هر قدر ضعیف باشد، از آن ابا و وحشت دارد، و حتى در سخت ترین حالات حاضر نیست چنین کند.
🔴احادیث
➖امام زینالعابدین(ع)
«تَحْرُمُ الجَنَّةُ عَلَی ثَلاثَةٍ: عَلَی المنّانِ وَ عَلَی المُغتابِ وَ عَلَی مُدِمنِ الخَمرِ».
این سه نفر به بهشت راه ندارند: آدم منّتگذار و كسی كه غیبت مردم را میكند و دائم الخمر مشروبخوار.
➖حضرت امیر(ع)
أَبغَضُ الخَلائِق اِلیَ اللهِ، اَلمُغتابُ.
كسی كه غیبت میكند منفورترین خلق الله در نزد خدا است.(۳)
➖امام صادق(ع)
اَلغِیبةُ أَن تَقولَ فی أخیكَ ما سَتَرَهُ اللهُ و امّا الأمرُ الظّاهرُ فیه مِثلُ الحِدَّةِ والعَجَلةِ فَلا.
غیبت آنست كه دربارة برادر دینیات چیزی كه خدا آن را مستور داشته تو آن را آشكار كنی و اما چیزهاییكه به ظاهر دارد از قبیل تندخوئی و عجول بودن غیبت به حساب نمیآید. (۴)
➖حضرت پیامبر(ص):
«تَركُ الغیبَةِ اَحَبُّ اِلیَ اللهِ عزَّوجلَّ مِن عَشَرَةِ آلافِ رَكعةٍ تَطَوُّعاً!
خودداری از غیبت كردن، در نزد خدای متعال از ده هزار ركعت نماز مستحبّی محبوبتر است! (۵)
➖امام صادق(ع):
«مَنِ اغْتیبَ عِندَهُ اَخوهُ المُؤمنُ فَلَم یَنصُرْهُ وَ لَم یَدفَعْ عَنْهُ وَ هُوَ یَقدِرُ، خَذَلَهُ اللهُ وَ حَقَّرَهُ فی الدُّنیا و الآخرة.
کسی که در نزد او از برادر مؤمنش غیبت بشود و او بتواند وی را یاری و دفع غیبت نماید ولی شانه خالی کند، خداوند او را در دنیا و آخرت خوار و درمانده خواهد نمود. (۶)
🔴پیامدهای غیبت در دنیا:
➖ریختن آبرو و شکستن حریم
➖ایجاد دشمنی و اختلاف
➖سلب اعتماد
➖تبلیغ زشتی ها
➖تضعیف وحدت
🔴پیامدهای آخرتی غیبت:
➖مانع پذیرش اعمال نیک
➖انتقال نیکیها
➖تأخیر پاداش و تقدیم مجازات
➖عذاب قبر
➖تجسم زشت در روز قیامت
➖از بین برنده اعمال نیک
➖محروم شدن از بهشت
✅شناخت انگیزه ها
معالجه غیبت نیاز به شناسایی انگیزه های آن دارد حتی گاهی ممکن است شخص با انگیره درست و ناخواسته مرتکب شود پس باید خیلی دقت کنیم و انگیزه های مختلف غیبت را بشناسیم تا از روی اشتباه و یا از روی وسوسه شیطان مرتکب غیبت نشویم؛
➖فرو نشاندن خشم بر کسى که به او غضب کرده
➖همراهى با دیگران
➖خنثی کردن اثر حرفی که درباره او زده شده است.
➖برای تبرئه کردن خود از اتهام
➖مباهات و تکبر؛ گاهی شخص برای این که فضیلت خود را اثبات کند، عیب برادر دینی اش را ذکر می نماید.
➖حسد به کسى که مردم به او احترام کنند و دوستش دارند.
➖مزاح و شوخى
➖مسخره کردن دیگرى و خوارشمردن او
➖دلسوزى؛ که با دیدن عیب مؤمنی، از روی دلسوزی به باز گفتن آن می پردازد.
➖خشم براى خدا، به این که در رفتار زشتی که از دیگران می بیند، چنان خشمگین می شود که ضمن اظهار نفرت، نام آن فرد را هم ذکر می کند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۱.حجرات/۱۲.
۲.وسائل، ج ٨، ص ٥٩٩
۳.میزانالحكمة، ج ١، ص ٤٣٣
۴. كافی، ج ٤، ص ٦٢
۵.مستدرك، ج ٩، ص ١١٧
۶.بحار، ج ٧٥، ص ٢٦٢
🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّڪَالفَرَجَ
#لبیک_یا_خامنه_ای
#گُمنام🦋
🚩🇮🇷🇵🇸
╭─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╮
https://eitaa.com/joinchat/3920691917C9a79f3a574
╰─═ঊঈ🕊💚🕊ঊঈ═─╯
#اَللَّهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠☫﷽☫🌠
❤ آقاجان دل ما به تو خوش است، وگرنه در این روزگار سخت که از داخل و خارج در معرض خیانت مسئولین نفوذی و فریبخورده و تهدید اربابان صهیونیستی شون هستیم، از غصه دق میکردیم 😔 #ایران #ایران_همدل #ایران_قوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پاسخ حکیم فرزانه رهبر انقلاب به سادگی ظریف و تیم روحانی ...
💥دست به دست کنید🤌
🔺️نماز شب
اومد بهم گفت: " میشه ساعت 4 صبح بیدارم کنی تا داروهام رو بخورم؟ "
ساعت 4 صبح بیدارش کردم، تشکر کرد و بلند شد از سنگر رفت بیرون ...
بیست الی بیست و پنج دقیقه گذشت، اما نیومد ...
🔶️نگرانش شدم؛ رفتم دنبالش و دیدم یه قبر کنده و توش نماز شب می خونه و زار زار گریه می کنه!
بهش گفتم: " مرد حسابی تو که منو نصف جون کردی! می خواستی نماز شب بخونی چرا به دروغ گفتی مریضم و می خوام داروهام رو بخورم؟؟! "
🔷️برگشت و گفت: " خدا شاهده من مریضم، چشمای من مریضه، دلم مریضه. من شونزده سالمه!
چشام مریضه! چون توی این شانزده سال امام زمان عج رو ندیده ...
دلم مریضه! بعد از 16 سال هنوز نتونستم با خدا خوب ارتباط برقرار کنم ...
گوشام مریضه! هنوز نتونستم یه صدای الهی بشنوم ..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراض جالب دانش آموزان کرمانی از بیتفاوتی نسبت به جنایات صهیونیستها
⭕️ پشت هر چراغ قرمز یک دقیقهای فورا بساط را پهن میکردند و طوری سریع خارج میشدند که مردم معطل نشوند. کارشان آنقدر سریع بود که گفتم ای کاش مسؤلین ما در امورات یک پنجم سرعت اینها را داشتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 لحظاتی از سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین علی علیزاده در دومین شب مراسم عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره). ۱۴۰۳/۹/۱۳
🖤 #سرمشق_فاطمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت زهرا در عالم رؤیا به اون عالم فرمود....
🕌 #زیارتی
✋ #صل_الله_علیک_یا_اباعبدالله✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
▪️ چند نکته مهم که باید مورد توجه ما مدعیان شیعه فاطمی (سلام الله علیها) باشد...
🔻 استاد #رحیم_پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️تذکر دکتر روانبخش نماینده مردم قم در مجلس به عملکرد فراقانونی دولت:
🔹 اگر بناست که مجلس سه شیف کارکند و قانون بنویسد اما دولت که مجری قانون است به قوانین عمل نکند چه فایده ای دارد؟
🔹رئیس جمهور قسم یاد کرده تا مجری قانون باشد اما در برنامه صدا و سیما اعلام میکند من قانون عفاف و حجاب را به دلیل برهم خوردن وفاق اجرا نخواهم کرد.
🔹روانبخش گفت چرا دولت قانون بکارگیری دوتابعیتی ها در مشاغل حساس را رعایت نمیکند.
🔹فردی که جایگاه قانونی ندارد در قامت معاون راهبردی رییس جمهور برای نظام خط و نشان میکشد و اعلام میکند حاضریم فراتر از هسته ای هم مذاکره کنیم.
فراتر از هسته ای یعنی موشکی؟