eitaa logo
هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان
378 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
275 ویدیو
36 فایل
"سَلامٌ عَلی قَلبِ زِینَبِ الصَّبور" ارتباط با ادمین : @saman_m_chegini
مشاهده در ایتا
دانلود
سینه زنی حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری شور شب پنجم 1402.mp3
4.33M
《مراسم عزاداری ایام فاطمیه دُوُّم 》 : حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
سینه زنی کربلایی امیر مهدی بصاری شور2 شب پنجم 1402.mp3
7.02M
《مراسم عزاداری ایام فاطمیه دُوُّم 》 : کربلایی امیر مهدی بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
🎤چکیده سخنرانی آیت الله استاد ضیایی نوری حفظه الله، شب پنجم فاطمیه دوم: ⭕نکته اول: خلاصه جلسه قبل؛ گفتیم اهل معرفت نتوانستند که نسبت ما با حق تعالی را آنطوری که هست تبیین کنند ، ناچار، متوسل به مثال‌ها شدند. چند تا از این مثال‌ها را تقدیم کردم. ⭕ نکته دوم: نسبت ما با باری تعالی، مثل نسبت عکس و عاکس است؛ ■توضیح: آیینه‌های گوناگونی با اندازه‌های مختلف وجود دارد. عکس من در تمام آینه‌ها می‌افتد ولی هر آینه به مطابق کیفیتش عکس من را منعکس می‌کند. عکس‌ها یکسان نیست، ولی از یک شخص است. ▪می‌گویند نسبت ما با حق تعالی این چنین است. ⭕نکته سوم: هر موجودی در این عالم به اندازه ظرفیت خودش، حق تعالی را نشان می‌دهد. و لذا تعبیر می‌کنند؛ موجودات این عالم مظاهر حق تعالی هستند. •حقیقت یک چیز است ظهورش متعدد است. ⭕نکته چهارم: نسبت ما با باری تعالی، مثل نسبت قوای نفس ما با نفس ما است. یک نفس است و چند قوا. ■توضیح:  ●اولاً، این قوای ما عین نفس ما نیست، جدای از نفس ما هم نیست؛ یعنی هم قوه باصره است و هم صامعه هست و هم.... . ●ثانیاً، نفس ما در تار و پود قوای نفس ما وجود دارد. یعنی امکان ندارد قوه باصره ببیند و نفس ما با خبر نباشد. چرا؟ چون(هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ)؛ یعنی هرکاری که قوای ما انجام بدهند در مرعا و محضر نفس ما انجام می‌دهند. ●ثالثاً، بین قوای نفس ما و نفس ما بینونت عزلی و جدایی به تمام معنا وجود ندارد؛ یعنی کار این قوا را به نفس هم نسبت می‌دهیم؛ یعنی، گاهی می‌گوییم: چشم من دید، گاهی می‌گوییم: قوه باصرهِ من دید، گاهی می‌گوییم: من دیدم، هر سه درست است. ●رابعاً در یک روایتی آمده؛ (مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّه)؛ یعنی راه خداشناسی از کانال خودشناسی می‌گذرد. ▪علامه حسن‌زاده رحمت الله علیه، در کلمه ۲۱۰، در کتاب ۱۰۰۱ کلمه، آنجا می‌نویسد: من برای این روایت بیش از ۹۰ معنا جمع کردم و در کلمه ۳۳۰ این ۹۰ معنا را آورده‌ است. یک معنایش همین است که نسبت ما با باری تعالی، همانند نسبت قوای نفس ما با نفس ما است. ☆ یعنی اگر ما نسبت قوا با نفسمان را بشناسیم، نسبت خودمان با رب را می‌شناسیم. ⭕نکته پنجم: علامه حسن‌زاده رحمت الله علیه، بین این مثال‌ها مثال اخیر را ترجیح داده است. یعنی نسبت ما با باری تعالی، مثل نسبت ما با قوای نفس ما است. چرا؟ چون با توجه به این خیلی از سوال‌ها جواب داده می‌شود. •آیا ما هر کجا بریم خدا با ما هست؟ بله، هر کجا که این قوا هست این نفس هم هست. •آیا ما هر کاری که انجام بدهیم خدای باری تعالی آگاهی دارد؟ بله، هر کاری که این قوای نفس من می‌بیند نفس من هم می‌بیند. ☆دیدن او عین دیدن من است، اصلاً جدایی نیست. ☆نفس من است که در قوه باصره ظهور کرده است؛ خداوند باری تعالی است که در من و تو ظهور کرده است. ⭕نکته ششم: الفاظ زبانی ذکر نیستند، بلکه "وِرد" هستند، غایت نیستند، ولی وسیله هستند، نیاز هستند. ■اهل معرفت بر آن تاکید داشته و اربعین‌ها می‌گرفتند و ذکر می‌گفتند: ۱-امام خمینی رحمت الله علیه به نقل از آیت الله شاه آبادی، می‌فرمود: قلب ما همانند کودک است که می‌خواهد به زبان بیاید. ما با اذکار لفظی قلب را به زبان می‌آوریم. شاید اول نتواند درست تلفظ کند اما با تکرار درستش را ادا می‌کند ۲-مرحوم آقای قاضی رحمت الله علیه، توصیه‌اش این بود: هر ذکر را انسان، یک سال بر آن، مداومت داشته باشد، نه یک اربعین! ۳- علامه حسن‌زاده رحمه الله علیه، در رابطه با علامه طباطبایی، می‌فرمود: وقتی ایشان به من یک ذکر را توصیه می‌کرد که یک اربعین داشته باش، من ۱۰ تا اربعین آن را داشتم. ☆پس باید بگویی لا اله الا الله و ...، تا قلب به زبان بیاید و لذا این ذکر لفظی نیاز است تا به ذکر قلبی برسید. ⭕نکته هفتم: ما دو نوع ذکر داریم:  ۱. اذکار عمومی؛ این اذکار به درد همه می‌خورد و اگر هر کسی آن را به کار گیرد به نتیجه می‌رسد. ▪البته شاید نتایج متفاوت باشد، چون جان‌ها متفاوت است. این اذکار را، عموماً ائمه ماذکر کرده‌اند. ۲. اذکار خصوصی؛ این اذکار را طبیب حاذق می‌خواهد. نمی‌شود هر کسی آنها را به کار بگیرد و دارو تجویز کند‌. ■توضیح: دو نفر که یک نوع مریضی دارند پیش یک دکتر می‌روند. اما دکتر بر اساس مزاج آنها دارو تجویز می‌کند. دارو های آنها بااینکه در نوع بیماری مثل هم هستند ولی مزاج ها متفاوت است، به همین دلیل دکتر یکجور دارو تجویز نکرده است. ☆ما نباید سراغ هر کسی برویم و بگوییم به ما ذکر بدهید. ⭕نکته هشتم: چه کسی می‌تواند ذکر بدهد؟
■الان بعضی‌ها دُکّان باز کرده‌اند، چه مریدهایی دارند، عرفان‌های کاذب بیداد می‌کند، از همه جا بدتر استان البرز است. البته بعضی کارهای خارق‌العاده را انجام می‌دهند تا جاذبه ایجاد کنند. ▪انجام کار خارق‌العاده دلیل بر حقانیت نمی‌شود هر نفسی که قوی باشد می‌تواند کار خارق‌العاده انجام بدهد. ☆لذا کسی می‌تواند ذکر بدهد که باطن من و شما را بخواند، یعنی چشم برزخی داشته باشد. عین همان طبیبی که طبق مزاج، دارو تجویز می‌کرد. ☆در حال حاضر من کسی را نمی‌شناسم چنین ویژگی داشته باشد. ⭕نکته نهم: نکاتی در رابطه با مرتاض‌های هندی؛ آنها کسانی هستند که به خاطر ریاضت‌ها، قوی می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند تصرفاتی داشته باشند‌. ■علامه حسن‌زاده رحمت الله علیه، می‌فرمود: خاصیت مایع زلال انعکاس تصویر است. حالا فرقی ندارد تو حوضچه، آب چشمه باشد، یا پر از ادرار باشد. در هر دو صورت، اگر برویم کنار آن حوضچه و بایستیم و آن مایع زلال را ببینیم، عکسمان را می‌بینیم. علامه می‌فرمود: آن مرتاض‌های هندی، مثل حوضچه ادرار هستند! اما اون ولی خدا آب چشمه است. ▪در مثال دیگری می‌فرمود: گاو و خوک، هر دو قوی هستند، ولی یکی حلال و یکی حرام و نجس است. نفس قوی دلیل بر طهارت نمی‌شود. ☆ کای بسا ابلیس آدم‌رو که هست\پس به هر دستی نباید داد دست‌. •لذا نتیجه می‌گیریم که نفس قوی تاثیرگذار است  ولی دلیل بر حقانیت نمی‌شود. ☆برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مرتاض‌های هندی دو کتاب معرفی شده است: ۱. کتاب "تاریخ تمدن ویل‌دورانت". ۲.کتاب "ارمغان هند و پاک"، اثر؛ مرتضوی لنگرودی. ⭕نکته دهم: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: من تعجب می‌کنم از کسی که در چهار مورد ناراحتی دارد و چرا پناه نمی‌برد به چهار چیز آن هم به چهار راهکارِ معنوی!!  ۱- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» پناه نمی برد. چرا؟ چون: فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا {فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ}. ۲- در شگفتم برای کسی که اندوهگین و افسرده است، چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» پناه نمی برد. چرا؟ چون: فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا {فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ‏}. ۳- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» پناه نمی برد. چرا؟ چون: فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا {فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا}. ۴-در شگفتم برای کسی که مشکل مالی دارد و به هر کاری وارد میشود نتیجه نمی دهد، چگونه به ذکر «ماشاءالله لاقوة الا بالله» پناه نمی برد. چرا؟ چون: فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا {فَوَقاهُ اللَّهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا}. ☆این اذکار از آیات قرآن است. ☆ دقت کنید امام صادق علیه السلام فرمود من شنیدم از خدا؛ [فَإِنِّی سَمِعْتُ اللَّهَ]، نفرمود: من در قرآن خواندم. (سَمِعتُ) یعنی نشان می‌دهد که فقط مخاطب اصلی قرآن پیامبر نبود، بلکه امامان ما هم مخاطب اصلی قرآن هستند. ☆ به چون و چرا روایت کاری نداشته باشید و بدانید که اثرگذار است، پس اذکار را تجربه کنید. روزی رسان‌ دیگریست، ما همه وسیله‌ایم، باید‌ مقدمات را آن فراهم بکند! 💠هیئت سائلین حضرت زینب سلام الله علیها، فاطمیه دوم ۱۴۴۵ @saeline_zeynab
شرح اصول کافی آیت الله حسینی آملی (حفظه الله تعالی) پخش زنده‌ی کلاس از طریق ویدئو پروژکتور. مکان: حسینیه فردی زمان: جمعه یکم دی ماه ، راس ساعت ۱۰ صبح 🟢(خواهران و برادران) هیئت سائلین حضرت زینب (سلام الله علیها)
ما را شبِ دیدار بُوَد هر شب جمعه دل منتظر یار بُوَد هر شب جمعه شب یلدا شده بر گُلِ زهرا بشتابید یوسُف، سرِ بازار بُوَد هر شب جمعه خون شد جگر ما ز بس، آدینه شمردیم بین، دیده چه خونبار بُوَد هر شب جمعه گویند چرا هیئتیان خواب ندارند گو فاطمه بیدار بُوَد هر شب جمعه آدینه ای، آن جانِ جهان می رسد از راه زآن دل، پِیِ دلدار بُوَد هر شب جمعه ای گمشده ی فاطمه برگرد که دل ها از عشق تو سرشار بُوَد هر شب جمعه @saeline_zeynab
اُمُّ الادب، اُمُّ الوفا، اُمُّ البنینی دلگرمی و وصف امیرالمومنینی 📌 مراسم وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیها ♦️سخنران : حجت الاسلام والمسلمین بصاری 🎤 مداح : کربلایی امیرمهدی بصاری 📆زمان‌ : سه شنبه ۵ دی‌ماه، ساعت ۲۰ 🕌مکان:لوشان، خیابان شهیدمیرزایی، حسینیه فردی هیئت سائلین حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) @saeline_zeynab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهید سید رضی موسوی: مشکی پوشیدن را ترک نکردم چون حاج قاسم به من وعدۀ شهادت داده بود. @saeline_zeynab
ان شاءالله تا لحظاتی دیگر پخش زنده سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بصاری به مناسبت وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
《مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 》 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری مداح : کربلایی امیرمهدی بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
سخنرانی وفات حضرت ام البنین1402.mp3
44.51M
《مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 》 : حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
روضه حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری وفات حضرت ام البنین (2).mp3
17.45M
《مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 》 : حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
زمینه کربلایی امیر مهدی بصاری وفات حضرت ام البنین .mp3
11.88M
《مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 》 : کربلایی امیر مهدی بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
سنگین کربلایی امیر مهدی بصاری وفات حضرت ام البنین .mp3
6.38M
《مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 》 : کربلایی امیر مهدی بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
سنگین حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری وفات حضرت ام البنین .mp3
5.31M
《مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 》 : حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
شور کربلایی امیر مهدی بصاری وفات حضرت ام البنین .mp3
8.89M
《مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 》 : کربلایی امیر مهدی بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
روضه پایانی حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری وفات حضرت ام البنین .mp3
10.81M
《مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها 》 پایانی: حجت‌الاسلام والمسلمین بصاری هیئت سائلین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها لوشان @saeline_zeynab
-بسم الله الرحمن الرحیم✨ "أُوْلَئِکَ الَّذِینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهـمْ لِلتَّقـوَی" آن‌ها کســانی‌اند که خدا قلب‌هایشان را برای تقـــوا امتحان کرده است.🌹 🟡 اگه کلیپ و عکس و دلنوشته در زمینه و میخوای بیا به کانال "". حتما حال دلت خوب میشه 🟡 https://eitaa.com/koolebar_rahiyan |کانال رسمی راهیان نور @koolebar_rahiyan|
16.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذکر خاطره‌ای از در مراسم اخیر هیئت در شب جمعه شهدا را یاد کنیم باشد که در محضر اباعبدالله از ما یاد کنند @saeline_zeynab
🎤سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین بصاری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها: ⭕نکته اول: دار دنیا دار اشتغال است. گاهی این اشتغال ها ظاهرش اشتغال مقدسی است، اما میبینیم که بر جان ما اثر منفی میگذارد. ▪توضیح: یکی از جاهایی که مستحب است وضو بگیریم وقتی است که میخواهیم از بازار عبور کنیم. چرا که مارا درگیر دنیا میکند. شاید مارا درگیر حرام دنیا نکند، اما  به همین اندازه که درگیر دنیا میشویم روح سنگین میشود، لذا با وضو گرفتن روح را سبک میکنیم و طهارت کسب میکنیم تا بیشتر بهره ببریم از معارف و مجالس اهل بیت علیهم السلام. ⭕نکته دوم: منبر؛ 1⃣باید بر محور توحید باشد. جلسه اهل‌بیت علیه السلام اگر از من و شما موحد نسازد، رسالتش را انجام نداده است. 2⃣باید جنبه کاربردی و تمرینی داشته باشد. باید من و شما را برای موحد شدن تمرین بدهد. ⬅️اول: تمرین ذهنی. دوم: تمرین عملی. ⭕نکته سوم: ما یک "اَنَا"، یک "من"، یک "خویشتنی" در وجودمان داریم که امور مختلفی را به آن نسبت میدهیم: من نوشتم، من حرف میزنم و .... . ⭕نکته چهارم: این "انا" و "من" یک حقیقتی است فراتر از جسم. ▪توضیح: جسم هر ۷ سال یکبار تمام سلول هایش نو میشوند. یعنی بعد از ۷ سال هیچ سلولی نیست که برای ۷ سال گذشته باشد، تجدد پیداکرده است و نو شده است. برای مثال اگر در ۴سالگی خطایی کردیم و در ۴۶سالگی بیایی و بگویی آن که۴ خطا کرده  یکی دیگر بوده، اینگونه نیست! بلکه میگویی: من خطا کردم. پس این "انا" حقیقتی‌است، فراتر از جسم. ⭕نکته پنجم: چرا امور مختلف را به این "انا" نسبت میدهیم؟ ▪جواب: نسبت فرع بر ملکیت است. یعنی من احساس مالک بودن میکنم به خودم و بعد "نسبت" میدهم. مثلا من حس مالکیت به دستم دارم، پس هرکاری که با این دستم انجام دادم نمیگویم: من با دستم نوشتم، میگویم: من نوشتم و... . پس من احساس ملکیت دارم به؛ 1⃣ جسمم. 2⃣ به امور خارج از جسمم؛ مثلا نمیگویم: من باماشین رفتم، میگویم: من رفتم و.... . 📌ازطرفی این نسبت دادن شاید اصالت هم نداشته باشد؛ مثلا نمیگویم من با ماشین دوستم رفتم، باز میگویم من رفتم. ⭕نکته ششم: این اسنادِ به من خوب است یا بد است؟ ▪جواب به وسیله‌ی یک روایت از جابر بن انصاری؛ ⬅میگوید: درِ خانه پيامبر صلى الله عليه و آله رفتم و آن حضرت را صدا زدم. ( فقالَ النَّبيُّ صلى الله عليه و آله : مَن هذا؟ ) پيامبر فرمود: كيست؟ (قُلتُ : أنا)گفتم: منم. (قالَ : فخَرَجَ و هُو يَقولُ : أنا، أنا !!) پيامبر بيرون آمد در حالى كه مى فرمود: "منم، منم"!! 📌در اینجا پیامبر با "من"،"من" گفتن، میخواهد "تَنَبُّه" کند به اینکه در خودت، "حس ملکیت" نداشته باش! ⭕نکته هفتم: اعضا و جوارح ما، وَدیعه و امانت الهی است. و اینکه صاحب شما کسی دیگر است. تو حتی صاحب این پِلکت هم نیستی، چرا که در اوج خستگی نمیتوانی از بسته نشدن آن جلوگیری کنی. ⭕نکته هشتم: با همه این توضیحات؛ هدف ما از خلقت این است که به بالاترین مقام برسیم و بالاترین مقام "فنا" است . 📌برای رسیدن به مرتبه‌ی "فنا"، باید یکسری کارها را انجام داد: 1⃣تو خلوت هامون زیاد بگوییم:🔸(لا مُؤَثِّرَ فِي الوُجودِ اِلَّا الله)🔸(لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِٱللَّٰه). 2⃣باید اهل تمرین باشیم. تمرین، این است که؛ 🔸ما مالک نیستیم و امانت دار هستیم. 3⃣باید از اموال خود بگذرید. این پایین ترین قدم است. ⭕نکته نهم: (بِأبِی أنتُم وَ أُمِّی) غایت شیعه است. 📌یعنی اینکه خود را فدای خدا و اولیاء خدا کردن، واین همان مقام فنا است. ⭕نکته دهم: به مقام فنا رسیدن خیلی سخت است و اکثرا هم نمیرسند. چرا؟ چون عمدتا درگیر "عدم صدق" هستیم! ▪توضیح: برای این مطلب شاهد داریم؛ 📌شهید دیالمه به استاد خود قول میدهد که دروغ نگوید. اما ظهر همان روز، بعد از نماز ظهر، میرود به استاد خود میگوید که من دروغ گفتم. چطور؟ چون تو نمازم گفتم: (ایاک نعبد و ایاک نستعین...)؛ هر چه به خود نگاه کردم دیدم حقا در این قضیه صادق نیستم! 📌بُریر اَجلی نقل میکند: خدمت امام محمد باقر علیه السلام عرض كردند: «ما شيعه در كوفه جماعت بسياري هستيم، اگر شما فرمان دهيد همه فرمان مي برند و پيروي مي كنند». فرمود: «آيا چنين هست كه يكي از اين جماعت شيعه بيايد و هر مبلغ نياز دارد از جيب برادر شيعه ي خود بردارد؟» گفتند: «نه» فرمود: «پس اين جماعت (كه درباره ي مال اينگونه بخيل و بي گذشتند)، درباره ي خون و جان خود بخيل تر خواهند بود. 🔍امام به ما یک معیار داد: گذشتن از مال، قدم اول است تا بتوانی قدم بعدی، که بالاتر است را برداری و آن گذشتن از جان است. پس گذشتن از مال معیار شد تا ادعا که داشتی را ثابت کنی.
⭕نکته‌یازدهم: ⏺سوال: آیا راحت از مالت میگذری یا اهل حساب کتاب هستی؟ شاید بگویی که گرفتار هستیم. ⏸جواب: آیا تو همین گرفتاریت میگذری؟ ▪توضیح: آمد پیش امام معصوم علیه السلام گفت گرفتارم. امام فرمودند: همان مقدار که داری، انفاق کن، صدقه بده و به نیازمندان کمک کن، خدا مالت را زیاد میکند! ☆چقدر به این دستورات عمل میکنیم؟! ⭕نکته دوازدهم: شاید بگویید که خیلی سخت است، تا به این مقام رسیدن. بله! با کتابچه خواندن کسی نمیتواند راننده بشود باید بروی تمرین کنید تا رانندگی کنید. تمرین عملی میخواهد. 📌به بیان دیگر: کسی بادانستن رشد پیدا نمیکند. ▪توضیح: خیلی از دانایی ها زمانی دارایی میشود که با تمرین همراه بشود. برای رسیدن به مهارت باید تمرین کرد. ⭕نکته سیزدهم: تمرین ما این شد که: خود، یعنی پا، دست، چشم وووو) را ودیعه الهی بدانیم. ▪توضیح: کسی که عمل ثوابی انجام میدهد، مثلا به وسیله دهانش ذکر میگوید، نگوید که من ذکر گفتم! بگوید: خدا به این هوای خام که به ذکر تبدیل شد، ارزش داد! نه من! ☆ مسِ وجودیِ این هوا را، من طلا نکردم. ⭕نکته چهاردهم: با توجه به این مطالب، موحد کسی است که حضور عندالله داشته باشد. از طرفی کسی این تمرین را داشته باشد که خودش را ودیعه الهی بداند، دائما خود را در حضور میبیند، پس موحد است. ⭕نکته پانزدهم: امور مثبت را به خدا نسبت بدهیم؛ ( لَها ما کَسَبَتْ وَ عَلَیْها مَا اکْتَسَبَتْ)؛ خوبی‌ها از خداست و بدی‌ها بخاطر پشت کردن و دور شدن از خداست. ⭕نکته شانزدهم: مقام فنای الهی، جایگاهی است که حضرت موسی علیه السلام به آن غبطه میخورد!! ▪توضیح: با توجه به یک روایت: موسى عليه السلام گفت: یا ربِّ! درجات محمّد و امّت او را به من بنمايان.📌《مکاشفه وجود دارد و نمیشود آن را انکار کرد و اگر انسان به لحاظ معنوی رشد کند میتواند شهود کند و بخاطر آن روی جسم هم اثر میگذارد》. خداوند فرمود : «اى موسى! تو تاب ديدن آنها را ندارى ؛ امّا [فقط ]يك منزلت از منزلت هاى او را به تو نشان میدهم كه به واسطه همان ، او را بر تو و بر تمام آفريدگانم برترى دادم» . پس ، خداوند از ملكوت آسمان براى او پرده برداشت و موسى عليه السلام ، منزلتى را ديد كه نزدیک بود روح ازبدنش خارج بشود. گفت : پروردگارا! به واسطه چه چيز ، او را به اين كرامت رساندى؟ ⬅️فرمود: به واسطه خصلت "ايثار" است. ⭕نکته هفدهم: اهل‌بیت علیهم السلام آمدند تا ما را سوق دهند به آن طرف! آمدند تا مارا تربیت کنند که از بچگی بگوئیم " کرامَتُنا الشَّهادَت"! مرگ دربستر ننگ است برای ما! ☆زیارت عاشورا، زیارت نامه است ولی تو را میخواهد تربیت کند، در واقع "تربیت نامه" است‌. ⭕نکته هجدهم: مقام معنوی حضرت ام البنین سلام الله علیها!! 📌سوال. بالاتر از فنا شدن هم داریم؟ آیا خانم حضرت ام البنین سلام الله علیها فدای امامش شد؟ فدا نشد. ولی چه کار کرد؟ فدا کرد!! ▪توضیح: از عزیز تر از خودت هم باید بگذری؛ (بابی انت وامی و"اهلی")هیچ حجابی نباید بین تو و خدا باشد. پس(إِلهي هَب لي کمالَ الإِنقِطاعِ إِليک)، زمانی تحقق پیدا میکند که از عزیزتر ازخودت هم باید بگذری. اینجا دارد اشاره به مقام "خُلّت" میکند. یعنی خلیل شدن! یعنی تمام حجاب ها را کنار گذاشتن. تا جایی که اسماعیلش رو هم فدا میکند. ولذا بعد از فدا کردن میشود: (إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً)!! 💠هیئت سائلین حضرت زینب سلام الله علیها لوشان وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ۱۴۴۵ه‌ق