eitaa logo
سفینه
2.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
104 فایل
ارتباط با ادمین @Safine_1
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ کیف یدعی حبّ الله من سکن قلبه حبّ الدنیا. ⬅️ چگونه کسی ادعای محبت خدا را می‌کند، حال آن که قلبش با محبت دنیا آرام گرفته است. 📚 غرر الحکم: ص ۱۴۱ ✅@d_mr_Fereydooni
‍ (مناجات امام سجاد عليه السلام در صحیفه جامعه ) بسم الله الرحمن الرحيم إلهي، الأمان الأمان يوم " لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون " إلهي، الأمان عند سكرات الموت، وعند مفارقة الروح وعند معاينة الموت. إلهي، الأمان الأمان عند هول المطلع وعند الوقوف بين يديك. إلهي، الأمان الأمان عند هول القيامة وشدائدها. إلهي، الأمان الأمان " يوم يكون الناس كالفراش المبثوث " إلهي، الأمان الأمان " يوم تقوم الساعة إلهي، الأمان الأمان " يوم يقوم الناس لرب العالمين إلهي، الأمان الأمان " يوم لا تملك نفس لنفس شيئا والأمر يومئذ لله إلهي، الأمان الأمان يوم تبيض وجوه وتسود وجوه إلهي، الأمان الأمان يوم يفر المرء من أخيه وأمه وأبيه وصاحبته وبنيه لكل امرئ منهم يومئذ شأن يغنيه إلهي، الأمان الأمان يوم يقوم الروح والملائكة صفا لا يتكلمون إلا من أذن له الرحمن وقال صوابا . إلهي، الأمان الأمان يوم ينظر المرء ما قدمت يداه ويقول الكافر يا ليتني كنت ترابا . إلهي، الأمان الأمان في يوم كان مقداره خمسين ألف سنة فاصبر صبرا جميلا إلهي، الأمان الأمان يوم يود المجرم لو يفتدي من عذاب يومئذ ببنيه وصاحبته وأخيه إلهي، الأمان الأمان يوم ترجف الراجفة تتبعها الرادفة قلوب يومئذ واجفة أبصارها خاشعة إلهي، الأمان الأمان يوم يرون الملائكة لا بشرى يومئذ للمجرمين ويقولون حجرا محجورا إلهي، الأمان الأمان يوم يعض الظالم على يديه يقول يا ليتني اتخذت مع الرسول سبيلا يا ويلتي ليتني لم أتخذ فلانا خليلا إلهي، الأمان الأمان يوم يجعل الولدان شيبا السماء منفطر به كان وعده مفعولا إلهي، الأمان الأمان يوم نقول لجهنم هل امتلأت وتقول هل من مزيد إلهي، الأمان الأمان يوم لا يغني مولى عن مولى شيئا ولا هم ينصرون إلهي، الأمان الأمان يوم تأتي كل نفس بما كسبت وهم لا يظلمون إلهي، الأمان الأمان يوم لا تجزي نفس عن نفس شيئا ولا يقبل منها شفاعة ولا يؤخذ منها عدل ولا هم ينصرون إلهي، الأمان الأمان يوم تذهل كل مرضعة عما أرضعت وتضع كل ذات حمل حملها وترى الناس سكارى وما هم بسكارى ولكن عذاب الله شديد إلهي، الأمان الأمان يوم أزفت الآزفة ليس لها من دون الله كاشفة . إلهي، الأمان الأمان يوم لا يجزي والد عن ولده ولا مولود هو جاز عن والده شيئا إن وعد الله حق . إلهي، الأمان الأمان يوم لا ينفع مال ولا بنون إلا من أتى الله بقلب سليم إلهي، الأمان الأمان بحق محمد، وبحق الأنبياء والمرسلين، والأئمة الطاهرين، برحمتك يا أرحم الراحمين، وصلى الله على خير خلقه محمد وآله أجمعين، وسلم تسليما كثيرا كثيرا.
4_5990079665258104121.MP3
14.16M
💢قرائت مناجات زیبای امام سجاد علیه السلام در صحیفه جامعه 🔸دکتر محمد رضا فریدونی سال ۹۱ ✅@d_mr_Fereydooni
‍ 🔷🔶🔷🔶 🔶🔷🔶 🔷🔶 🔶 ✨﷽✨ 💠قسمتی ازتوضیحات "دکتر محمد رضا فریدونی"درشرح حکمت 110: ┄┉•🌸ᐸ❈🌸❈>🌸•┉┄ "كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ" فرمودند: که چه بسا کسانی دچار استدراج شدند به واسطه ی نعمتی که به اونها میرسد از ناحیه ی خدای متعال. ❓یک سوال مطرح می شود که آیا قانون استدراج با محبت خدا میسازد یا نمیسازد؟ ◀️ استدراج با توجه به تفسیر مرحوم علامه در ضمن این آیه ی وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ میفرماید:که خداوند متعال، وقتی که بنده اش گناه میکند، بهش نعمت میدهد، نعمت پشت سر نعمت به بنده اش میدهد، تا اینکه یکباره از بنده میگیرند. ✴️"استدراج" از نظر لغوی یعنی پله پله، قدم به قدم، یا جلو رفتن، که میتوان آن را گرفتن درجه معنا کرد... دراستدراج ، فرد کم کم جلو میرود و به عذاب نزدیک میشود و خداوند هم او را آگاه نمیکند، تا شخص دچار عذاب الهی شود. ❓ این با محبت الهی که دائم میخواهد که بنده اش را با کمند انبیا و اولیا به سمت خودش بکشاند چطور جور در میآید؟ ◀️ ...وَ بَعَثَهُمْ فِي سَبِيلِ مَحَبَّتِهِ خدای متعال مردم را درراستای محبت خودش آفرید .... ما یک قواعد کلی داریم که خدای متعال جداً قصد کرده است که در مسیر محبت خودش عالم و آدم را بیافریند. روایات و آیات و دلیل عقلی فراوان داریم ... ⏪حالا میرسیم به استدراج، استدراج باید با توجه به قواعد توحیدی، با توجه به قواعد محبتی، معنا شود. چطور باید معنا کنیم؟ ⏪ خدای متعال این همه آزمایشات و ابتلائات را میگیرد که طلا بکشد بیرون. فرض کنید که یک سنگی را صیقلی میدهند، آن قدر این را کشش می دهند تا ازش یک آینه درست میشود، تمام ابتلائاتی که در این عالم است، از ریز و درشت، تمام نعمتهایی که به انسان میرسد، گرفت و گیرهایی که خدا میدهد و میگیرد، تمام برای این است که انسان بشود طلا. ♻️ طلا در دستگاه خدا این است که انسان بشود "موحد". 🔸حالا ما نمیدانیم واقعا این توحید و موحد، چقدر ارزش دارد که این عالم و آدم برای اون آفریده شده است. پس استدراج را هم با این قواعد باید معنا کنیم. وقتی که خداوند می بیند که بنده اش معصیت کرد.خدا میخواهد تربیتش کند، بهش نعمت میدهد، تا ببیند با این نعمت چه کار میکند؟ حالا یا این بنده ی خدا با این نعمت، بیدار میشود. یعنی میفهمد که عجب، چطور میشود که من با وجود این که معصیت کرده ام، نعمت دریافت کنم. پس این نعمت مکر الهی است، نه به معنای خدعه و نیرنگ ،این مکر الهی است. فورا متنبِّه میشود و برمیگردد. ⬅️ انسان هایی که آقا هستند، وقتی احترامشان میگذاری، شرمنده میشوند. آدمی که آقایی درش نیست، وقتی احترامش میکنی، گستاخ میشه، شرمنده نمیشود. اون هایی که توشان یک خیری هست، وقتی خدای متعال بهش نعمتی میدهد، فورا برمیگردد و شرمنده میشود. پس باز با محبت میسازد. ⬅️حالا اگر بهش نعمتی داد و باز معصیت کرد، یعنی از اون نعمت استفاده نکرد در راه خدا، خدا بهش مهلت میدهد. "املاء"، این هم باز از راه محبت است. پس استدراج و املا همه اش با محبت خدای متعال، سازگار است. مثل پلیس راهنمایی رانندگی نیست که سر گردنده کمین کرده باشد، ما رو بگیرد و هول کنیم و بزنیم این طرف و اون طرف. ⏪خدای متعال که اینطور نیست، خدای متعال جدّاً قصد کرده است که بنده اش را رستگار کند و به بالاترین مقامات هم برساند هر طور که شده، حرف از امام صادق است، که فرمودند، خدای متعال جهنم را آفرید تا شما را کیش کند به سمت بهشت. یعنی جهنم کیش کردن به سمت بهشت است..... ✅@d_mr_Fereydooni
⬅️من وجد الله ماذا فقد ، و من فقد الله ماذا وجد؟  💠 امام حسين (ع) فرمود: «پروردگارا! آن كه تو را نيافت، چه يافت و آن كه تو را يافت، چه از دست داد؟». 📚(بحار الانوار، ج ۹۵ ص ۲۲۶ ح۳ ) ✅@d_mr_Fereydooni
▫️ حال و احوال گرفتار تماشا دارد  ▫️گریه ی عبـد گنـه کار تماشا دارد ▫️آمدم گریه کنم تا که نگاهی بکنی  ▫️چون ستاره به شب تـار  تماشا دارد ▫️هر چه شد بین من و تـو  ز همه پوشاندی  ▫️آبروداری  ستـّار  تماشا دارد ▫️بـارها زیـر همه قـول وقـرارم زده ام  ▫️دست گیری  تـو  هـر بـار  تماشا دارد  ▫️مهربـانی بـه گنـه کار بُــَود عادت تو  ▫️کـرم سفره غـفـّار  تماشا دارد .... ✅@d_mr_Fereydooni
‍ 💠پاکدامنی و حیای زینب (س) 💢 زینب کبری سلام الله علیها یک نمونه کامل از زن مسلمان است. یعنی الگویی که اسلام بری تربیت زنان در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده است. " امام خامنه ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی " ....یحیی مازنی روایت کرده است: ((مدتها در مدینه در خدمت حضرت علی (ع ) به سر بردم و خانه ام نزدیک خانه زینب (س ) دختر امیرالمؤمنین (ع ) بود. به خدا سوگند هیچ گاه چشمم به او نیفتاده صدایی از او به گوشم نرسید. به هنگامی که می خواست به زیارت جد بزرگوارش رسول خدا (ص ) برود، شبانه از خانه بیرون می رفت، در حالی که حسن (ع ) در سمت راست او و حسین (ع ) در سمت چپ او و امیرالمؤ منین (ع ) پیش رویش راه می رفتند. هنگامی که به قبر شریف رسول خدا (ص ) نزدیک می شد، حضرت علی (ع ) جلو می رفت و نور چراغ را کم می کرد. یک بار امام حسن (ع ) از پدر بزرگوارش درباره این کار سؤ ال کرد، حضرت فرمود: می ترسم کسی به خواهرت زینب نگاه کند.)) 📚فاطمه زهرا(س ) شادمانى دل پيامبر، ص ‍ 862 ✅@d_mr_Fereydooni
┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄ 📙عنوان مقاله : 📋مقایسه آرای امام خمینی (س) و آیت الله بهاری همدانی در باب مراقبه؛ ◀️دکتر سیدمحمود یوسف ثانی، دکتر محمد رضا فریدونی، دکتر فائزه بالایی 🗞پژوهشنامه عرفان، سال دوم شماره ۳ (پاییز و زمستان ۱۳۸۹) ص۱۴۹ ┄┄┅┅✿🍃❀📚❀🍃✿┅┅┄ ⬅️تعریف مراقبه : ۱.معنای لغوی مراقبه : مراقبه از ریشه ی"ر ق ب" درزبان عربی به معنای محافظتو نگهبانی به قصد تحقیق و احاطه بر چیزی باحالت تفتیش نسبت به خصوصیات ان چیز است . مراقبه در واقع مواظبت همراه با تحقیق وتداوم است ؛ بنابراین می توان گفت مراقبه مواظبت و محافظت مستمر است .(مصطفوی ، ۱۳۶۰، ج ۴) درحقیقت مراقبه درزبان و ادبیات عرب بر نوعی پاییدن که همراه باحفظ و مراعات ، انتظار وخوف واشراف و تفتیش می باشد ، دلالت دارد. چنانچه عرب ها می گویند این دوستاره مراقب هم هستند و منظور آن ها این است که یکدیگر را می پایند ... ۲. معنای اصطلاحی مراقبه عرفا تعاریف مختلفی از مراقبه ارائه داده اند که این تعاریف در عین متفاوت بودن دارای مؤلفه های یکسانی می باشد . دسته بندی اقوال مهم عرفا در باب مراقبه نشان می دهد که مراقبه در نزد قدما مجموعه ای از محافظت و مراعات و معرفت بوده است که هر یک از عرفا بر جنبه ای از آن تأکید داشته اند . خواجه عبدالله انصاری مراقبه را دوام ملاحظه مقصود دانسته و در حقیقت مراقبه را به مراعات تعریف کرده است .( کاشانی ، ۱۳۷۲، ۱۴۷) بسیاری از عرفا مانند قشیری و ابو نصر سراج ، مراقبه را علم و یقین بنده به اطلاع و آگاهی حق تعالی بر او و مداومت این علم و دانش از سالک می دانند ... ابوحامد محمد غزالی نخستین کسی است که برای مراقبه ، نظام دقیقی پی ریزی می کند و یکی از فصول احیاءالعلوم را به کتاب " محاسبه ومراقبه" اختصاص می دهد . تعریف وی در این باره از دقت بیشتری برخوردار است و به هر سه عامل در تعریف این مقوله توجه کرده است . وی ، مراقبه را حالتی در قلب می داند که عبارت است از توجه و دل مشغول بودن به رقیب ودر دل مراعات اونمودن . او این حالت را ثمره ی نوعی معرفت می داند و قائل است که در نتیجه این حالت ، از شخص اعمال جوارحی و قلبی پدیدار می گردد. (غزالی ، ج ۴ ، ۳۹۸) اگر بخواهیم تعریعی از مراقبه ارائه دهیم که علاوه بر دارا بودن میراث تاریخ تصوف، در ادبیات عرفانی دوره معاصر نیز کاربرد بیشتری داشته باشد، می توان گفت مراقبه عبارت از طریقی است که سالک در طی آن به منظور رسیدن به غایت مورد نظر در عرفان اسلامی _که همان توحید است_ مجاهدت می کند . در واقع مراقبه یقین و علم بنده است به آگاهی حق تعالی بر ظاهر و باطن و همه وجود او که این معرفت در عقاید ، اخلاق ، رفتار ، جوارح و جوانح او تجلی پیدا می کند . چنین سالکی هیچ عقیده یا اخلاق و رفتار و حتی فکری که مخالف اوامر الهی و مانع قرب خداوند باشد نخواهد داشت .درحقیقت این تعریف از مراقبه به کیفیت مجاهدت در مراتب مختلف ناظر است ونه به معنی محدود و جزئی مراقبه که در نوشته برخی عرفا آمده است .... ✅ @d_mr_Fereydooni