eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
27.7هزار دنبال‌کننده
54.8هزار عکس
653 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ شستن دهان با آب يا آب نمك يا دهان شو براى شخص روزه دار چه حكمى دارد؟ همه مراجع: اگر چيزى فرو برده نشود اشكال ندارد. . مكارم، توضيح المسائل، م 1342؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 148 ؛ سيستانى، استفتاآت، بخش روزه، س 12 و 51 و مبطلات روزه، س 32؛ خامنه اى، استفتاآت جديد، س 365. (احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 58/500017) " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حكم استفاده از قطره بينى جهت بازكردن مجارى تنفسى و درمان كه در بعضى موارد يقيناً وارد حلق مى گردد، چگونه است؟ همه مراجع: ريختن قطره در بينى روزه را باطل نمى كند مگر اين كه از طريق بينى وارد حلق شود در اين صورت مبطل روزه است. . مكارم، استفتاآت، ج 2، س 427؛ سيستانى، توضيح المسائل، م 1556 ؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 43 ؛ سيستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه. (احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 69/500017) " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حکم نماز و روزه دانشجوى مسافر، در سفر اول چگونه است؟ آیات عظام امام و خامنه اى: در همه سفرها شکسته است. آیه اللَّه بهجت: اگر در سفر اول، فاصله آن از مسافت هشت فرسخ بیشتر باشد، باید نماز را تمام بخواند و اگر کمتر از این مقدار باشد، باید شکسته بخواند. آیه اللَّه تبریزى: باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد. آیه اللَّه سیستانى: باید در ماه اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند. آیات عظام فاضل، نورى و صافى: باید نماز را شکسته بخواند و روزه صحیح نیست. آیه اللَّه مکارم: باید در چند سفر اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند. آیه اللَّه وحید: در ماه اول و دوم باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ فلسفه قران به سرگرفتن چیست ؟ چرا در شب های قدر قران را به سر می گیرند و این عمل از چه زمانی آغاز شده است؟ در باره زمان آغاز سنت حسنه قران به سر گرفتن باید گفت: طبق منابع روایی این کار در زمان ائمه (ع) بوده است و آن حضرات به شیعیان خود انجام این اعمال را در شب قدر و حتی در شب های دیگر برای دعا و در خواست حاجت از خدا توصیه کرده اند؛ در این باره به منابع ذیل مراجعه نماید (1) و در مجموع این کار همانند سایر برنامه های مذهبی خاستگاه دینی دارد. اما در باره فلسفه این کار باید گفت: در این باره ممکن است اسرار نهفته ی بسیاری باشد؛ ولی به چند نکته اشاره می شود: یکی از اعمال مشترکه شب های قدر که البته فلسفه های زیادی هم دارد، گشودن قرآن در مقابل و خواندن دعای و سپس قرآن را بر سر نهادن و 14 نفس مقدس را میان خود و خدای خویش واسطه قرار دادن است. برای دعا در محضر حضرت حق، باید بهترین و مقرب‏ترین دوستان خداوند متعال را شفیع قرار داد و چه بهتر که در پناه قرآن به محضر دوست قدم بگذاریم و به قرآن و عترت متوسل شویم. عمل بر سر گذاشتن قرآن و واسطه قرار دادن آن و چهارده معصوم، به سبب عظمت آن ها در پیشگاه الهی و تواضع در مقابل ثقلین است و در حقیقت ادب در مقابل ثقلین، ادب در برابر حضرت حق - جل و علا - و رعایت حدود بندگی است که این عمل را خود ائمه(ع) به ما آموخته‏اند. که در هنگام قرآن به سر گذاشتن چهار نیت را در دل بگذرانید: مغز که به مثابه مرکب عقل و خرد است، به واسطه قرآن تقویت شود.عقل و خرد انسان به واسطه قرآن و علوم قرآن تکمیل گردد، عقل و خرد در برابر قرآن و عظمت آن خاضع گردد. و نور عقل و خرد به نور قرآن منضم شود. منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. رأس امور قرار دادن قرآن یعنی تمام علوم، اسلامی بشود و متون درسی دانشگاه های ما اسلامی بشود و اگر قرآن رأس امور بود همه مسایل درسی، سیاسی و اجتماعی ما حل می شود. چه این که منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. این که بعد از قرآن به سر گرفتن نام ائمه برده می شود این است که بفهمیم اینها مفسر و مبین قرآن هستند؛ پس هم قرآن بر سر است و هم عترت؛ و سر هم جزء اعضاء رییسه است و شریف ترین عضو بدن. اینکه می گویند قرآن در شب قدر نازل شد، نزول قرآن بمانند نزول باران نیست. در نزول باران می گوییم خدا باران نازل کرد به معنی انداختن، ولی نزول قرآن به معنی انداختن نیست؛ بلکه بمعنی آویختن است، مانند آویختن طناب به درون چاه. خداوند می فرماید که ما این طناب را آویختیم که یک طرف آن به دست من است و طرف دیگر به دست شما؛ اقرأ و أرق بگیرید و بالا بیایید واعتصموا بحبل الله جمیعا به این ریسمان الهی چنگ بزنید. در این شب از خدا بخواهیم که گناهان گذشته ما را بیامرزد؛ کم همتی است و این جزء ریخت و پاش شب قدر است؛ بلکه در این شب باید از خداوند بخواهیم در آینده اهل گناه و معصیت نباشیم و تقدیرات خوبی برای ما رقم بخورد. پی نوشت ها : 1. محمد باقر مجلسی، بحار، نشر دار الاحیا التراث العربی، بیروت 403 ق ج 88 ص346 و نیز: حر عاملی، وسایل، نشر دار الاحیا التراث الربی، بیروت، 1412 ق، ج8، ص 136 و نیز : سید ابن طاووس، اقبال، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، اعمال شب قدر. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ در چند مورد فقط قضاى روزه بر مكلف واجب است ؟ 1. نيت روزه نكند يا تصميم بگيرد روزه نباشد، ولى مبطل روزه انجام ندهد. 2. عمداً قى كند. 3. روزه دار فكر مىكرده روزه برايش ضرر ندارد و ضرر داشته. 4. روزه دار غسل جنابت را فراموش كرده. 5. بعد از ظهر از خواب بيدار شده و روزه گرفته. 6. براى نجات غريق زير آب رفته. 7. مسافرى كه وظيفه اش خوردن روزه است، بعد از رمضان بايد قضاى روزه را بگيرد. 8. خانمى كه در ماه رمضان به جهت عادت ماهانه و يا نفاس نتوانسته روزه بگيرد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ مسواك كردن روزه دار برخى از مردم تصور مى كنند اگر روزه دار مسواك كند روزه اش باطل مى شود، در حالى كه صِرف مسواك كردن و استفاده از خمير دندان روزه را باطل نمى كند، بلكه فرو دادن كفِ خمير دندان و رطوبتِ مسواكى كه از دهان بيرون آورده شده و مجدداً به دهان برده شده، روزه را باطل مى كند. پرسش: آيا مسواك كردن با خمير دندان در حال روزه، اشكال دارد؟ اشكال ندارد، ولى بايد از فرو رفتن آب دهان جلوگيرى شود. بوييدن گياهان معطر برخى از مردم فكر مى كنند استفاده از بوى خوش و عطر براى روزه دار مكروه و ترك آن بهتر است، در حالى كه عطر زدن و استفاده از بوى خوش براى روزه دار نه تنها مكروه نيست بلكه هديه و ارمغانى براى اوست، اما آنچه كه براى روزه دار مكروه است بو كردن گياهان معطّر است چه گل باشد و چه غير گل. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگر کسی عمدا قرآن را غلط بخواند روزه اش چه حکمی دارد؟ حضرت آیت الله مکارم شیرازی هرگاه قرآن را عمدا غلط بخواند و آن را به عنوان کلام خدا به خدا نسبت دهد روزه او باطل می شود. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا استفاده از دستگاه بخور، جهت معالجه روزه را باطل مى کند؟ آیات عظام امام، خامنه اى و نورى: صرف بخار غلیظ روزه را باطل نمى کند [مگر آنکه در فضاى دهان به صورت آب در آید]. آیه اللَّه بهجت: اگر به صورت بخار غلیظ باشد، باید آن را به حلق نرساند و اگر بخارها در فضاى دهان به صورت آب جمع شود، نباید فرو دهد. آیات عظام تبریزى، سیستانى، صافى، فاضل، مکارم و وحید: اگر به صورت بخار غلیط باشد بنا بر احتیاط واجب باید آن را به حلق نرساند. تبصره: طبق فتواى همه مراجع تقلید، اگر بخارها در فضاى دهان به صورت آب جمع شود، نباید فرو دهد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان آیات عظام: امام، خوئی، اراکی، فاضل، نوری: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد مي تواند به اندازه اي كه ازمردن نجات پيدا كند آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل ميكند خودداري نمايد. (فاضل: و قضاي آن را هم بگيرد). آیات عظام: گلپايگاني، صافي: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد واجب است به اندازه اي كه ازمردن نجات پيدا كند آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايد. آیةالله العظمی امام خامنه ای: انسان نمی تواند بخاطر ضعف و تشنگی، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگی او به اندازه ای است که معمولاً نمی شود آن را تحمل کرد، در این صورت هر وقت به حرج افتادند می توانند افطار نمایند ولی تا در حرج واقع نشده اند، نباید روزه را باطل کنند. آیةالله العظمی تبریزی: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد يا به مرض مبتلا شود مي تواند به اندازه اي كه از خوف، نجات پيدا كند آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايد. آیةالله العظمی بهجت: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد1 مي تواند به اندازه اي كه ازمردن نجات پيدا كند3 آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود، اما در ماه رمضان تا مغرب از ساير مفطرات اجتناب كند. آیةالله العظمی شبیری زنجاني: اگر روزه دار اتّفاقاً به قدري تشنه شود كه از ادامه روزه بر جان خود بترسد يا روزه بر او حرجي يا ضرري داشته باشد، مي تواند به قدري كه سيراب نشود، آب بياشامد و روزه او باطل مي باشد و اگر ماه رمضان باشد بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري كند، بلكه بنابراحتياط در روزه واجب غير ماه رمضان نيز امساك نمايد. آیةالله العظمی سيستاني: اگر روزه دار بقدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد، يا به او ضرري برسد يا آن كه به سختي بيفتد كه نمي تواند آن را تحمّل كند، مي تواند به اندازه اي كه ترس از اين امور بر طرف شود آب بياشامد، بلكه در فرض ترس از مرگ و مانند آن، واجب است ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد بنابراحتياط لازم بيشتر از آن نياشامد و در بقيه روز از انجام كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايد. آیةالله العظمی وحید: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد واجب است به اندازه اي كه ازمردن نجات پيدا كند آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل ميكند خودداري نمايد و همچنین اگر بترسد که از نخوردن آب به او ضرر معتنابهی برسد یا آب نخوردن برای او موجب حرج باشد که عرفا قابل تحمّل نباشد که در این دو صورت می تواند به اندازه رفع ضرر و حرج آب بیاشامد. آیةالله العظمی مكارم: اگر روزه دار به اندازه اي تشنه شود كه طاقت تحمّل آن را ندارد و يا ترس بيماري و تلف داشته باشد، مي تواند به اندازه ضرورت، آب بنوشد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد،بايد بقيه روز را امساك كند. آیةالله العظمی سبحانی: اگر روزه دار به قدری تشنه شود که برای او تحمّل تشنگی موجب عسر و حرج است می تواند به اندازه ای که رفع مشقّت کند آب بیاشامد و روزه او باطل نمی شود. آیةالله العظمی مظاهری: اگر روزه دار به قدری تشنه شود که تحمّل آن طاقت فرسا باشد و یا خوف ضرر بدهد می تواند به اندازه رفع ضرورت آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ شستن سر در زیر شیر آب در حال روزه، چه حکمى دارد؟ همه مراجع: شستن سر زیر شیر آب روزه را باطل نمى کند. آیا شنا کردن و فرو بردن سر زیر آب روزه را باطل مى کند؟ همه مراجع (به جز بهجت، سیستانى و وحید): صرف شنا کردن روزه را باطل نمى کند ولى فرو بردن سر زیر آب، بنا براحتیاط واجب روزه را باطل مى سازد. آیات عظام بهجت و وحید: صرف شنا کردن روزه را باطل نمى کند ولى فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل مىسازد. آیه اللَّه سیستانى: به طور کلى فرو بردن سر زیر آب، روزه را باطل نمى سازد؛ ولى کراهت شدید دارد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حکم استفاده از شیاف برای روزه‌دار چیست؟ نظر امام خمینی، (نظر رهبری مطابق نظر امام خمینی است) استفاده از شیاف‌هایى که براى معالجه است، اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیاف‌هایى که براى کسب لذت است- مثل شیاف تریاک- یا براى تغذیه از این مجراست، خوددارى نمایند.(1) نظر آیت‌الله مکارم: استعمال شیافها براى معالجه اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیاف‌هایى که براى تغذیه است خوددارى شود. (2) نظر آیات عظام، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی: استعمال شیاف روزه را باطل نمی‌کند، ولی کراهت دارد. (3) پی‌نوشت: 1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله 1645. 2. آیت‌الله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسأله 1388. 3. توضیح المسائل، مراجع، ج1، ذیل مسأله 1657. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حكم غواصي كردن با لباس و كلاه مخصوص براي روزه دار چيست؟(1) پاسخ: گلپايگاني، خامنه اي، صافي: اگر لباس به سر چسبيده باشد بنابر احتياط واجب روزه باطل ميشود اما اگر به صورت محفظه‌اي باشد كه سر در آن قرار دارد مبطل روزه نيست. امام: اگر لباس به سر چسبيده باشد روزه باطل ميشود اما اگر به صورت محفظه‌اي باشد كه سر در آن قرار دارد مبطل روزه نيست. سيستاني، مظاهري، شبيري: خواه به سرچسبيده باشد يا نباشد روزه باطل نميشود. نوري: روزه باطل ميشود. خوئي، فاضل، تبريزي، وحيد، مكارم، بهجت: روزه باطل نميشود. پاورقي: 1- العروه الوثقي، فصل فيمايجب الامساك عنه م 31؛ منهاج الصالحين، ج 2، المفطرات الخامس؛ گلپايگاني مجمع المسائل، س464؛ بهجت رساله، م 1300؛ خامنه اي، اجوبة س 741؛ سيستاني، رساله جامع، ج 1، م 2032؛ شبيري: رساله، م 1617؛ مظاهري، رساله، م 1231؛ صافي، 240س و جواب پيرامون روزه، س 79؛ نوري، هزار ويك م فقهي، ج 2، احكام روزه، س 246؛ امام خميني؛ استفتائات ؛جلد 1، س 21.جامع الاحكام ج 1ص134س268 " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ جوانى که عادتش این است که اگر در روز بخوابد، محتلم مى شود؛ آیا در ماه رمضان مى تواند در روز بخوابد؟ همه مراجع: آرى، مى تواند در روز بخوابد؛ هر چند بداند در خواب محتلم مى شود و روزه او صحیح است. 🔻 اگر شخصى بعد از نماز صبح، محتلم شود و تا غروب غسل نکند؛ آیا اشکالى به روزه او وارد مى شود؟ همه مراجع: خیر، لازم نیست فورى غسل کند و روزه او صحیح است؛ ولى براى نماز باید غسل کند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ کسى که پیش از ظهر تصمیم به مسافرت دارد، تکلیف روزه او چه مى شود؟ همه مراجع (به جز تبریزى و سیستانى): اگر پیش از ظهر مسافرت کند، روزه اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخّص برسد، نمى تواند روزه را بخورد. آیه اللَّه تبریزى: اگر از سر شب تصمیم بر سفر داشته و پیش از ظهر مسافرت کند، روزه اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد و اگر پیش از ظهر تصمیم بر مسافرت گرفته، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد. آیه اللَّه سیستانى: اگر پیش از ظهر مسافرت کند، بنابر احتیاط واجب باید روزه اش را افطار کند؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد، نمى تواند روزه را بخورد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
4_5809940086799729554.apk
4.33M
دعای جوشن کبیر متن+صوت ویژه شبهای قدر 🎤 با نوای دلنشین حاج میثم مطیعی کانال دختــر باید خانـــوم باشد👇 @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ چندین سال با حال جنابت، روزه گرفتم و نماز خواندم؛ در حالى که نمى دانستم جنب باید غسل کند، تکلیف من چیست؟ آیات عظام امام، بهجت، تبریزى، خامنه اى و وحید: نماز و روزه هایى را که در حال جنابت انجام داده اید، باید قضا کنید. آیات عظام سیستانى، صافى و فاضل: اگر در یاد گرفتن مسائل کوتاهى نکرده اید، روزه ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خوانده اید، در هر حال باید قضا کنید. آیه اللَّه مکارم: روزه هایى را که در حال جنابت انجام داده اید، بنا بر احتیاط واجب قضا کنید و نمازهایى را که در این حالت خوانده اید قضا نمایید. آیه اللَّه نورى: روزه ها صحیح است و قضا ندارد؛ ولى نمازهایى را که در حال جنابت خوانده اید، باید قضا کنید. تبصره۱: طهارت نسبت به نماز شرط واقعى است؛ از این رو اگر از روى ناآگاهى بدون طهارت نماز بخواند، نمازش باطل است. تبصره۲: در هر حال روزه هایى که با این حالت گرفته شده است کفاره ندارد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ تکلیف زنى که شیر مى دهد، چیست؟ آیات عظام امام، خامنه اى و نورى: اگر گرفتن روزه باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود، یا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد و در فرض دوم این امر احتیاط واجب است و در هر حال روزه ها را باید قضا کند. آیات عظام بهجت، سیستانى و فاضل: اگر گرفتن روزه باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود، یا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر حال روزه ها را باید قضا کند. آیات عظام تبریزى، صافى، مکارم و وحید: اگر گرفتن روزه باعث کمى شیر او و ناراحتى بچه شود، یا براى خودش ضرر داشته باشد؛ روزه براى او واجب نیست و در صورت اول باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و در هر حال روزه ها را باید قضا کند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگر روزه دار عمدا قي كند تكليفش چيست؟(1) الف: روزه همه مراجع: هرگاه روزه دار عمداً قي كند اگر چه بواسطه مرض و مانند آن ناچار باشد روزه اش باطل مي شود. ب: كفاره خامنه اي، خوئي، مكارم، تبريزي، وحيد، شبيري: كفاره افطار عمدي را بدهد. صافي: بنابر احتياط واجب كفاره افطار عمدي بدهد. امام، فاضل، بهجت، نوري، سيستاني: كفاره ندارد. پاورقي: 1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1646و1658-العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، فصل فيمايجب الامساك العاشرو فصل في كفاره الصوم؛ صافي: هدايه العباد، ج 1، م 1305 و 1318– بهجت: وسيله النجاه، م 1106و1117؛ خامنه اي: رساله آموزشي، ص253.سبحاني، رساله، 1347 منهاج ج 2المفطرات العاشر، كفاره الصوم " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ خانمی اذان مغرب فهمیده پریود شده، اما نمی داند قبل از مغرب بوده یا بعد از آن، روزه ی او چه حکمی دارد؟ آیت الله مکارم شیرازی هر گاه بعد از غروب آفتاب متوجه شروع حیض و نفاس شود و شک کند که قبل از غروب بوده یا بعد از آن، روزه آن روز صحیح است. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی . " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگر روزه دار بداند دروغ بستن به خدا و پيغمبر صلي الله و.... روزه را باطل ميكند و چيزي كه مي داند دروغ است را به آنان نسبت دهد و بعداً بفهمد آنچه گفته، راست بوده حكم روزه اش چيست؟ (با علم و عمد) (1) امام، فاضل، مظاهري: روزه باطل نمي شود. مكارم، سيستاني: بايد بنابر احتياط لازم روزه را تمام كند وقضاي آن را هم بجا آورد. خوئي،بهجت،تبريزي، ،وحيد ،نوري،صافي ،شبيري:: روزه اش باطل است. پاورقي: 1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1599؛ العروه الوثقي، ج 2، كتاب الصوم، المفطرات، م 27؛ منهاج الصالحين، ج 2، م الرابع؛ صافي: هدايه العباد ج 1، م 1296؛ بهجت: وسيله النجاه، م 1099 – سيستاني، رساله جامع، ج 1، م 1943؛ " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ کسى که در ماه رمضان مسافرت کرده، آیا علاوه بر قضا، باید کفّاره هم بدهد؟ همه مراجع: خیر، تنها قضاى روزه ها واجب است و کفّاره ندارد؛ ولى اگر قضاى روزه ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخیر اندازد، به جهت تأخیر، باید براى هر روز، یک مد طعام کفّاره بدهد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ چنانچه فرد روزه دار عمدا احکام شرعی را اشتباه بگوید و دروغ بگوید، روزه ی او چه حکمی دارد؟ اگر در نقل احکام شرعیّه عمداً دروغ گوید، مثلًا واجبى را غیر واجب و حرامى را حلال ذکر کند، اگر منظورش نسبت دادن آن حکم به خدا یا پیغمبر صلى الله علیه و آله باشد، روزه اش بنابر احتیاط واجب باطل است و اگر قصدش نسبت دادن فتوا به مجتهد است کار حرامى کرده، امّا روزه اش باطل نمى شود و کسى که بدون اطّلاع، حکم مشکوکى را نقل مى کند، نیز همین حکم را دارد. منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
رمضان.mp3
4.14M
🎶 مناجات زیبا 🎤 سید مهدی میرداماد کانال دختـــر باید خانـــوم باشد👇👇 http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
✍ مواردى كه روزه باطل است ولى نبايد خورد 1. اگر كسى در شب جنب شود ولى غسل را فراموش كند، تا اين كه در روز متوجه شود. 2. اگر شخصى با اعتقاد به اين كه اذان صبح را نگفته اند، مشغول سحرى شود سپس متوجه شود كه وقت اذان صبح گذشته است، روزه اش باطل است و بايد قضا كند ولى حق ندارد افطار كند. 3. اگر روزه دار قصد كرده كه روزه نباشد، گر چه روزه او باطل است، ولى نبايد چيزى بخورد. در موارد فوق روزه باطل است و قضا دارد، ولى روزه دار نبايد چيزى بخورد و اگر بخورد كفاره هم بر او واجب مى شود. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا احتمال ضرر، مجوز ترک روزه مى شود، یا اطمینان به ضرر لازم است؟ میزان در مقدار ضرر چیست؟ همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): آنچه که باعث افطار روزه مى شود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و میزان در مقدار آن، عرف عقلا است؛ به گونه اى که اثر مترتب بر روزه را ضرر بدانند. آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: آنچه که باعث افطار روزه مى شود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و مقدار ضرر، باید قابل توجه باشد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگر زن حائض در ماه رمضان، پیش از اذان صبح از حیض پاک شود، تکلیف او چیست؟ همه مراجع: اگر براى غسل وقت دارد، باید غسل کند و اگر وقت تنگ است، باید تیمّم کند و روزه اش صحیح است. اگر از روى عمد، غسل یا تیمم نکند، روزه اش باطل است و باید کفّاره بدهد. 🔻اگر زن حائض، در ماه رمضان غسل حیض را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز متوجه شود، آیا باید روزه اش را قضا کند؟ همه مراجع (به جز بهجت و مکارم): خیر، روزه ها صحیح است و قضا ندارد. آیه اللَّه بهجت: باید روزه ها را قضا کند. آیه اللَّه مکارم: بنابر احتیاط واجب، باید روزه ها را قضا کند. تبصره: بهتر است در فرض یاد شده، روزه ها را قضا کند. 🔻 اگر زن روزه دار در روز، خون حیض مشاهده کند، تکلیف روزه اش چگونه است؟ همه مراجع: روزه باطل مى شود و باید بعد از ماه رمضان، قضا کند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ خانمى نذر کرده بود که چند روز اول ماه شعبان را روزه بگیرد؛ ولى در این چند روز عادت ماهیانه شد؛ تکلیف او چیست؟ همه مراجع (به جز مکارم و وحید): اگر صیغه شرعى خوانده، باید در ایام عادت ماهیانه روزه نگیرد و در زمان دیگرى، قضاى آن را به جا آورد. آیات عظام مکارم و وحید: اگر صیغه شرعى خوانده، باید در ایام عادت ماهیانه روزه نگیرد و بنابر احتیاط واجب، در زمان دیگرى قضاى آن را به جا آورد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگر کسى در شب ماه رمضان، جُنُب شود و تا نزدیک اذان صبح، غسل را به تأخیر اندازد و سپس تیمم کند، آیا روزه او صحیح است؟ همه مراجع (به جز صافى و وحید): در این فرض (هر چند تأخیر غسل، گناه است)؛ ولى چنانچه قبل از اذان صبح تیمم کند، روزه او صحیح است. آیات عظام صافى و وحید: در این فرض (هر چند تأخیر غسل، گناه است)؛ بنابر احتیاط واجب تیمم کند و روزه بگیرد و قضاى آن را نیز به جا آورد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حكم روزه شخصي كه عمدأ در ماه رمضان سر را زيرآب ببرد اما موهايش بيرون باشد چيست؟(1) خوئي، بهجت، تبريزي، وحيد، نوري: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، روزه اش باطل ميشود. شبيري: اين كار حرام است اما روزه صحيح است. سيستاني: روزه صحيح است ولي كراهت شديد دارد. مظاهري: روزه صحيح است احتياط مستحب است كه تمام سر را در حال روزه در آب فرو نبرد. امام، مكارم، نوري، فاضل، خامنه اي، گلپايگاني، صافي، سبحاني: اگر روزه دار عمداً تمام سر را در آب فرو برد، اگر چه باقي بدن او از آب بيرون باشد، بنابر احتياط واجب روزه اش باطل ميشود. پاورقي: 1- توضيح المسائل16، م 1611؛ العروه الوثقي، ج 2، الصوم، المفطرات، السابع. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c