✍
خمس چيست و به چه چيز تعلق مي گيرد و در چه مواردي مصرف مي شود و ويژگي آنرا با استفاده از آيات و روايات بيان كنيد؟
خمس
يكي از واجب هاي مالى، خمس است كه از نظر شيعه به چند چيز تعلق مى گيرد كه مهم ترين آن، منافع كسب و تجارت است و خداوند خمس را براى ذريّه ى رسول خدا(صلى الله عليه وآله)قرار داده تا رفع احتياج و نياز آنان شود و در حقيقت يك نوع احترام براى پيامبر گرامى(صلى الله عليه وآله) اسلام است. خمس دو قسمت مى شود; نصف آن براى سادات مستحق و قسمت ديگر آن سهم امام(عليه السلام) است كه بايد با نظر مجتهد مرجع تقليد، صرف امور خيريه و اداره ى حوزه هاى علميه گردد و در حقيقت به مصارفى برسد كه تا اندازه اى (بر حسب ظاهر) رضاى امام زمان ارواحنا فداه احراز گرديده باشد. قال الله تعالى:
(وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْء فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْء قَدِيرٌ);[1] آگاه باشيد آنچه خداوند به شما غنيمت و روزى دهد، پس به درستى كه يك پنجم آن براى خدا و رسول و بستگان او و براى يتيمان و مستمندان و درماندگان در سفر است، اگر شما به خداى تعالى و آنچه بر بنده اش فرستاده ايمان آورده ايد... .
به خوبى از آيه استفاده مى شود كه هركس خمس ندهد، ايمان ندارد.
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد:
حقّت شفاعتى لمن اعان ذريّتى بيده و لسانه و ماله،; شفاعت من حقّ كسى است كه به دست، زبان و يا مالش، ذريّه ى مرا كمك و اعانت نموده باشد.
تا توانى به جهان خدمت محتاجان كن قدمى يا قلمى يا درمى يا بدنى
هم چنين مى فرمايد:
من اصطنع الى احد من اهل بيتى يداً كافيته يوم القيمة; هر كس به يكى از ذريّه و اهل من خوبى كند و كمكى رساند، روز قيامت تلافى خواهم نمود.
خمس دهنده نبايد اين كار را بزرگ بشمارد و بر سادات منّت گذارد، بايد بداند كه او بنده ى خداست و خدا او را واسطه قرار داده كه مقدارى از مال و ثروتى را كه به او مرحمت نموده، به ذرّيه ى رسول خدا برساند و در مقابل آن، در دنيا ثروت بيش تر و در آخرت، ثواب و پاداش فراوان بگيرد.
به تجربه ثابت شده است كسانى كه خمس مى دهند، هر سال مال و ثروت آنها افزايش مى يابد و به عكس، كسانى كه خمس نمى دهند، مال از ايشان گرفته مى شود; هم چنين كسانى كه مستطيع اند و به حج مشرّف مى شوند ثروت آنها افزايش مى يابد، ولى اگر به حج نروند مال از آنها گرفته مى شود و فقط آه و افسوس بر آنان باقى مى ماند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
خداوند در حوادث تلخ و شیرین زندگی انسان، چه مقدار نقش دارد؟
در قرآن میخوانیم: ما اصابک من حسنه فمن الله و ما اصابک من سیئه فمن نفسک ( سوره نساء، آیه 79. ) هر خوبی به تو رسد از خداوند است ولی هر بدی که به تو رسد از نفس خودت میباشد.
کره زمین که به دور خود و خورشید میگردد و همواره بخشی از آن روشن و بخشی دیگر تاریک است، هر کجای آن روشن باشد از خورشید است و هر کجای آن تاریک باشد، از خود زمین است.
خداوند انگور را آفرید، ولی بشر از آن شراب میسازد که مایه بروز هزاران حادثه و بیماری است.
خداوند به انسان قدرت داد، ولی عده ای با سوء استفاده از این قدرت، به محرومان ضربه میزنند.
خداوند به انسان عقل داد، ولی عده ای از این عقل سوء استفاده کرده و به دنبال مکر و حیله برای مردم هستند.
پس آنچه از سوی خداوند است، نیکوست و بدیها از خود ما سرچشمه میگیرد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
امروزه زندگی بدون ارتباط با دیگران امکان پذیر نیست، پس چرا میگوییم نه شرقی، نه غربی؟
مراد از شعار نه شرقی، نه غربی آن است که ما در انتخاب راه و شیوه حکومت، به شرق و غرب وابسته نباشیم و نسبت به هیچ ابر قدرتی خود باخته نشویم، زیرا شرق زدگی و غرب زدگی دو بیماری مهلک و نشان دهنده خود باختگی است. اما در کسب علم و تجربه و مهارت، ما باید هم شرقی باشیم و هم غربی. در حدیث میخوانیم که پیامبر عزیز اسلام فرمود: اطلبوا العلم و لو بالصین ( وسائل، ج 27، ص 27. )
علم را بیاموزید، حتی اگر در چین و دورترین نقطه باشد.
همان گونه که گرمازدگی و یخ زدگی بیماری است، اما استفاده حرارت برای پخت و پز و استفاده از یخ در مواردی لازم مفید است.
آری، از یخ استفاده کنیم، اما یخ زده نباشیم.
از گرما استفاده کنیم، اما گرما زده نباشیم. از شرق و غرب استفاده کنیم، اما شرق زده و غرب زده نباشیم.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا انسان آزاد است یا مجبور؟ مرز آزادی تا کجاست؟
خداوند، انسان را آزاد آفرید و به او اختیار داده تا کارهایش را انتخاب کند. گرچه بعضی گفته اند: انسان در کارهایش مجبور است و گمان میکند که آزاد است، اما دلایل بسیاری بر اختیار انسان وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
الف) هر انسانی در کارهای خود گاهی دچار تردید و شک میشود که آیا انجام دهد یا ندهد؟ همین شک، دلیل بر آزادی اوست که میتواند کاری را انجام دهد و میتواند انجام ندهد.
ب) گاهی انسانها به کار یکدیگر انتقاد دارند. انتقاد نیز دلیل آن است که کسی که کار انجام داده، میتوانسته انجام ندهد.
ج) هر انسانی در عمر خود بارها از گفتار و رفتار خود پشیمان شده است و همین پشیمانی دلیل آن است که میتوانسته انجام ندهد و لذا با خود میگوید: ای کاش انجام نمیدادم!
د) همه مردم فرزندان خود را تربیت میکنند و یا به معلم و مربی میسپارند و این دلیل آن است که فرزند انسان میتواند مسیر کج را رها و به راه حق برود.
بنابراین شک، انتقاد، پشیمانی و تربیت، دلیل آزادی انسان است. علاوه بر آنکه آزادی خواسته تمام انسانها بلکه حیوانات است. شما اگر گربه ای را در قفس کنید، هر نوع غذا برای او در قفس قرار دهید، باز ناراحت است و ترجیح میدهد در کوچه و خیابان ساده ترین غذا را بخورد اما در قفس نباشد.
در بهشت نیز اگر آزادی نباشد، مومن رنج میبرد و لذا مومنان هنگامی که وارد بهشت میشوند، خدا را به خاطر آزادی در بهشت سپاس میگویند: الحمدلله الذی نتبوء من الجنه حیث نشاء ( سوره زمر، آیه 74.)
با این همه، انسان بنده خداست و باید به دستورات او عمل کند و اگر آزادی مرز نداشته باشد و انسان اختیار خود را به نفس و تمایلات شخصی یا تمایلات دیگران بدهد او را به دره هلاکت سقوط خواهد داد.
آزادی باید در چارچوب فرامین خدا و عقل باشد تا سبب سلب و آزادی دیگران نشود.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا کرم ضد آفتاب مانع رسیدن آب به پوسته؟ برای وضو باید با صابون شست؟
آیت الله سیستانی
بله كرم مانع رسيدن آب است وقبل ازوضوبایدباصابون کامل شسته شود.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آیا شکست بند هایی که نامحرم هستند و برای معالجه به آنها مراجعه می شود گناه دارد ؟
اگرشکسته بند مرد برای مرد و زن برای زن نباشه رجوع به جنس مخالف اشکال نداره.
اما باید احتیاط کند . مثلا اگر با لمس کردن کار درست می شود نگاه نکند . یا اگر با نگاه حل می شود لمس نکند . اگر هیچ چاره ای نیست اشکالی ندارد ...
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چرا خداوند کارهایی را که ذره ای شرک و ریا در آن باشد، نمی پذیرد؟
خداوند میفرماید: انا خیر شریک فمن عمل لی و لغیری فهو لمن عمله غیری ( وسائل، ج 1، ص 72. )
من بهترین شریک هستم، اگر کسی عملی را انجام دهد که هدفش هم من و هم غیر من باشد، من سهم خود را به آن شریکی که برای من پنداشته واگذار میکنم تا پاداش خود را از او بگیرد.
آری، هر کس و هر چیز را در کنار خدا قرار دادن، توهین به مقام الهی است.
اگر کسی به شما بگوید:
من شما و سنگ را دوست دارم، این توهین به شماست.
اگر بگویید: از غذایی که تهیه کردهام، هم شما بخورید هم گربه ام میخورد، توهین است.
علاوه بر آنکه هدف خداوند از انجام دستوراتش، رشد و کمال انسان و شرک و ریا مایه سقوط انسان است.
اگر یک موش در دیگ غذا بیفتد، تمام غذا از قابلیت مصرف می افتد.
یک روز تمام مسافران هواپیما را پیاده و باری را که بسته شده بود تخلیه کردند و گفتند: یک موش در هواپیما دیده شده است.
پرسیدم: این همه مسافر و بار به خاطر یک موش باید پیاده شود؟
گفتند: بله، زیرا ممکن است این موش یکی از سیم ها را بجود و رابطه خلبان با فرودگاه قطع شود و موجب سقوط هواپیما شود.
آری، موش شرک، سیم اخلاص را می جود و رابطه بنده با خالق قطع میشود.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
کفاره روزه ای که زن باردار بخاطر اینکه بچه دار است (چون روزه برای بچه ضرر دارد ) به عهده زن است یا به عهده شوهرش؟ و آیا جز نفقه او حساب میشود ؟
آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد
آیت الله مکارم : در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است.
آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد .واما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد.
آیت الله شبیری: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است.
آیت الله وحید: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات ، کفّارة بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّارة بریئ نمیشود.
آیت الله فاضل: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چه کنیم تا روح ما بزرگ و ظرفیت ما زیاد شود؟
حضرت علی (علیه السلام) به همام میفرماید: عظم الخالق فی انفسهم و صغر ما دون ذلک ( نهج البلاغه،خطبه 193.) یعنی چون خداوند در روح آنها عظمت دارد، غیر خدا هرچه باشد کوچک جلوه میکند. تا وقتی روی زمین هستیم، یک هکتار زمین برای ما بزرگ است، اما اگر سوار هواپیما شدیم هرچه هواپیما بالاتر برود، این قطعه زمین برای ما کوچکتر میشود.
اگر توجهی به پول های موجود در بانک بکنیم، سرمایه خود را ناچیز خواهیم دید. اگر به تسبیح گفتن همه موجودات توجه داشته باشیم، گفتن چند سبحان الله را چیزی نمیدانیم. اگر به کتابخانه های بزرگ و مهم دنیا نگاه کنیم، مطالعه چند کتاب ما را مغرور نخواهد کرد.
وقتی به امام سجاد (علیه السلام) گفتند: چرا اینقدر عبادت میکنی؟
فرمود: عبادت من کجا و عبادت علی بن ابیطالب کجا!
خداوند در قرآن به پیامبرش میگوید: یادی از سختی های انبیای گذشته کن تا سختی ها برای تو آسان و سبک شود. آری، اگر به پشت سر نگاه کنیم و راه رفته را ببینیم مغرور میشویم، باید به راه نرفته نظر دوخت تا به فکر رفتن بیفتیم.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
وظیفه کسی که به دلیل بیماری چندین سال روزه نگرفته چیست؟
اگر بیماری فردی چندین سال طول بکشد، بعد از بهبود یافتن، چنانچه تا ماه رمضان سال آینده به مقدار قضا وقت داشته باشد، باید قضای رمضان آخر را بگیرد و قضای سال های گذشته لازم نیست؛ ولی برای هر روز از سال های پیش باید یک مد طعام (برنج، آرد، گندم، نان، جو، خرما، کشمش و مانند آن) به فقیر بدهد.
منبع:
کتاب «رساله مصور»، ج 2، موسسه اطلس تاریخ شیعه، ص 278.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
یاد خدا در همه کارها، به چه معناست و این همه سفارش به آن برای چیست؟
در حدیث میخوانیم:برای هر کاری بسم الله بگویید،حتی سر سفره اگر نوع غذا را تغییر دادید بسم الله را تجدید کنید. ( بحار، ج 63 ،ص 421.)
اگر شما به یک کارخانه توجه کنید، به تمام کالاها و تولیدات خود، آرم و نشانه های خود را میزند.
مثلا یک کارخانه چینی سازی،به همه ظروف کوچک و بزرگ، حتی کارتون و کامیونی که مربوط به حمل و نقل است، نام و آرم خود را میزند.
پرچم هر کشوری، هم روی میز مدیران آن کشور است، هم بالای ساختمان ادارات و هم روی کشتی هایی که از آن کشور به اطراف دنیا میروند.
انسان خداپرست نیز تمام کارهایش، نام و آرام خدایی دارد؛ چه کوچک و چه بزرگ.
حضرت ابراهیم (علیه السلام) میگوید: نمازم، عبادتم، زنده بودنم و مرگم برای پروردگار جهانیان است.
ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین ( سوره انعام، آیه 162.)
قرآن به پیامبر (ص) میفرماید: هم در آغاز کار، یاد پروردگارت باش: اقرا باسم ربک ( سوره علق، آیه 1.) و هم پس از فراغت، کاری دیگر شروع کن که در راه رضای پروردگارت باشد، فاذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب ( سوره انشراح، آیه 7 - 8.)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از سفیران فاطمیه
نیّت روزه ماه مبارک رمضان...
نظر مشهور مراجع
کانال سفیران زینبیون
@safiranzenabiyoon
✍
یک نفر قبل از ماه رمضان پارسال انگشتای شصت پاهای خود را لاک زده وبعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟
آیت الله خامنه ای: در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است.
آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد.
آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید.
آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید.
آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد.
آیت الله فاضل لنکرانی: اگر بابودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
باطل کردن قضای روزه ی رمضان قبل از ظهر و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
آیت الله خامنه ای:
اگر پیش از ظهر باشد، اشكال ندارد؛ ولى خوردن آن بعد از ظهر جایز نیست و اگر چنین كند، باید كفّاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مُدّ طعام به فقیر (هر نفر یك مُدّ) است و اگر ندارد سه روز روزه بگیرد که بنا بر احتیاط واجب پی در پی باشد.1
حضرت آیةالله مکارم شیرازی:
کسی که روزه قضای ماه رمضان را به جا می آورد می تواند پیش از ظهر روزه را افطار کند به شرط این که وقت برای قضای روزه تنگ نباشد ولی بعد از ظهر جایز نیست، همچنین اگر قضای روزه ی غیر معیّنی مانند قضای روزه نذر را گرفته باشد احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.2
آیت الله سیستانی:
کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، باید به ده فقیر هرکدام یک مُد طعام بدهد، و اگر نمیتواند، سه روز روزه بگیرد.3
پی نوشت:
1- سایت مقام معظم رهبری - احکام روزه قضا- تأخیر و سهلانگارى در قضاى روزه
2- توضیح المسائل، ص 267، م 1431.
3- توضیح المسائل، مسأله ۱۶۵۶.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
وقت خانه تکانی است، آن هم از نوع اساسی
فرصتی تا مهمانی خدا باقی نمانده...
چقدر آماده ایم؟؟
کانال دختــر باید خانـــوم باشد
@dokhtarbayadkhanoombashad
" کانـالــ سفیران حجاب "
وقت خانه تکانی است، آن هم از نوع اساسی فرصتی تا مهمانی خدا باقی نمانده... چقدر آماده ایم؟؟ کانال
http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
هر کی اومده اینجا ماندگار شده
👆👆👆
پیشنهاد ویژه ما به شما
✍
اگر کسي در ماه رمضانـ مسافرت برود و نيت ده روزه کند وسه روز بماند و برگردد روزه ش صحیح است ؟
اگر از اول می داند سه روز می ماند نماز شکسته و روزه باطل است
اما اگر از اول تصمیم داشته باشد ده روز بماند بعد از خواندن یک نماز چهاررکعتی تا زمانی که آنجا باشد نماز کامل است هرچند مجبور شود قبل از ده روز برگردد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
کسی که به مسافرت رفته و قصد دارد ده روز بماند و روزه هم میگیرد، ولی قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصد ده روز ماندن در مسافرت پشیمان شود؛ تکلیف نمازها و روزه او چیست؟
امام خمینی و خامنه ای:
نماز در این صورت شکسته است، ولی روزه آن روزش صحیح است. و بقیه روزها روزه صحیح نیست.
آیت الله مكارم:
روزه اش در آن روز و روزهای بعد صحيح نيست، و نمازها را نيز بايد شكسته بخواند.
آیت الله سيستاني، صافی، وحید خراسانی:
بايد احتياطاً روزه آن روزش را تمام و آن را نيز قضا نمايد، و بايد نمازهاي خود را شكسته بخواند و روزهاي بعد هم نمي تواند روزه بگيرد.
تبصره آیت اله وحید: (اگر بعد از غروب و قبل از خواندن یک نماز چهاررکعتی منصرف شود روزه آن روزش صحیح است.)
به نظر همه مراجع، بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی، اگر انسان از قصد ده روز ماندن پشیمان شود نمازها تا هر وقت آنجا باشد و روزه ها تا هر وقت باشد، صحیح است.
منبع: رساله 12 مرجع؛ مسأله 1343
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
کسی که معذور است می تواند در مقابل دیگران چیزی بخوره و روزه خواری کند؟
آیت الله خامنه ای: در صورتي که روزه خواري صدق نکند اشکالي ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: روزه خواری حتی برای افراد معذور در ملا عام قطعا جایز نیست.
آیت الله سیستانی: اگر هتك ماه مبارك باشد جايز نيست.
آیت الله وحید: از این کار در ملأ عام اجتناب نماید.
آیت الله شبیری : انجام کاری که بی احترامی به ماه رمضان یا معرضیت سوء استفاده دیگران نسبت به روزه خواری شود جایز نیست بنابراین در نوع موارد روزه خواری علنی جایز نیست.
آیت الله فاضل : کسی که معذور از روزه گرفتن است باید از خوردن روزه به صورت علنی نزد دیگران خودداری کند و اگر روزه خواری هرچند با عذر شرعی باشد در مقابل دیگران ایجاد مفسده کند حرام و گناه است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چرا خدا به ستمگران و گنهکاران مهلت میدهد؟
سازمان آب و برق، به تمام منازل آب و برق میرساند، این صاحبان منازلند که میتوانند از این آب و برق استفاده صحیح کنند یا نادرست.
خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و همه گونه امکان رشد را در اختیار او گذاشت، اگر انسان با علم و آگاهی راه بدی را انتخاب کرد،مقصر خود اوست.
اما چرا خداوند جلوی چنین انسانهایی را نمیگیرد، زیرا: اگر همین که انسان بنای ناسزا و دروغ گفتن داشت، خداوند او را لال کند و همین که بنای سیلی زدن به مظلوم داشت، دست او فلج شود، همین که بنای نگاه بد داشت چشمش کور شود و...
آیا این انسان که از روی ناچاری خلاف نکرده، قابل ستایش است؟
ارزش انسان زمانی است که با اختیار خودش، آزادانه و آگاهانه کاری را انجام دهد و یا از خلافی دست بردارد.
اگر دست انسانی را با طناب بستند و از جیب او پول در آوردند و خرج کردند، نمیتوان گفت آن دست بسته،مرد سخاوتمندی است و اگر مرد نابینایی، به نامحرم نگاه نکرد، نمیگویند چه انسان پاکی.
آری، خداوند میخواهد انسانها آزاد باشند تا خود راه خیر و خوبی یا راه شر و بدی را انتخاب نمایند و عمل کنند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
بدليل کاري که دارم حد اقل 3 روز در هفته از محل سکونت خود خارج مي شوم آيا روزه کامل است يا خير؟
اگر به جهت تفريح وکار متفرقه به ساير شهرها نيز سفر کنم چگونه است؟
مقلــد : آیت الله سیستانی
اگر اين برنامه حد اقل 6 ماه ادامه دارد نماز و روزه شما در همه جا تمام است.
منبــع : استفتائات
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
سن بلوغ زن نه سال در رساله ذكر شده است و تكليف بر او واجب است، در حاليكه دختر اين قدر كوچك است كه اگر روزه بگيرد مريض ميشود بلكه نميتواند روزه بگيرد و علامت بلوغ ديگر هم ندارد، تكليف ايشان چيست؟
مقلــد : آیت الله صافی گلپایگانی
سن تكليف دختران نه سال كامل قمري است و در عين حال قدرت شرط تكليف است، آنكه قدرت انجامش را دارد بايد انجام دهد و آنكه قدرتش را ندارد تكليف ساقط است، مثلاً اگر قدرت گرفتن روزه ندارد نبايد روزه بگيرد و هر وقت قدرت يافت قضا آن را بجا آورد ولي نماز و حجاب و امثال اينها را كه قدرت دارد بايد انجام دهد.
منبــع : استفتاء
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
زمان نيت روزه
شب، قصد گرفتن روزه داشتم، اما سحر بيدار نشدم تا نيّت كنم. نزديك آفتاب از خواب بيدار شدم، آيا روزه ام صحيح است؟
همه مراجع : اگر آنچه روزه را باطل مى كند، انجام نداده ايد، روزه صحيح است.
العروة الوثقى، ج 2، نية الصوم. (احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 14/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
علماى اخلاق روزه را به روزه عوام، روزه خواص و روزه خواص الخواص درجه بندى كرده اند، آيا اين امر دليل دينى دارد؟
آنچه علماى اخلاق فرموده اند، برگرفته از مجموع رواياتى است كه در اين زمينه وجود دارد. امام باقرعليه السلام درباره روزه «عوام» مى فرمايد: «روزه دار هر كارى انجام دهد، براى روزه او زيانى ندارد؛ اگر از چهار كار خود دارى كند: خوردن، آشاميدن، آميزش با زنان و فرو رفتن در آب».
من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 107.
امام صادق عليه السلام در باره روزه «خواص» مى فرمايد: «هرگاه روزه دار بودى، بايد گوش و چشم تو در برابر كارهاى حرام و همه اعضاى تو در برابر كارهاى زشت نيز روزه دار باشد».
بحار الانوار، ج 96 ص 292.
حضرت على عليه السلام در باره روزه «خواص الخواص» مى فرمايد: «روزه قلب و خود دارى از فكر گناه، برتر از روزه شكم و خود دارى از خوراك است».
غررالحکم
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
بر چه كسانى روزه واجب نيست؟
همه مراجع: بر چند دسته روزه واجب نيست:
1. پيرمرد و پيرزنى كه گرفتن روزه براى آنان مشقّت دارد؛
2. زن باردارى كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش ضرر دارد؛
3. زن شير دهى كه گرفتن روزه، براى بچه يا خودش ضرر دارد؛
4. کسى كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد؛
5. كسى كه بيمارى دارد كه زياد تشنه مى شود و نمى تواند تشنگى را تحمل كند؛
6. كسى كه به سن بلوغ نرسيده است؛
7. زنى كه خون حيض و نفاس مى بيند؛
8. مسافرى كه نمازش شكسته است؛
9. كسى كه به جهت ضعف بنيه، گرفتن روزه براى او مشقّت فراوان دارد و غير قابل تحمل است؛
10. كسى كه بى هوش است و يا در كما به سر مى برد؛
11. ديوانگان.
توضيح المسائل مراجع، 1729، 1725، العروة الوثقى، ج 2 ؛ كتاب الصوم، فصل فى موارد الرخصة فى افطار شهر رمضان (احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 10/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
وقت افطار كردن روزه چه زمانى است؟
آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل، صافى و نورى :
وقت افطار روزه مغرب است. مغرب زمانى است كه قرص خورشيد در افق پنهان شود و بعد از مدتى سرخى طرف مشرق از بالاى سر انسان بگذرد. . توضيح المسائل مراجع، م 735 و دفتر: خامنه اى.
آيات عظام بهجت و مكارم : وقت افطار روزه غروب است. غروب زمانى است كه قرص خورشيد در افق پنهان شود؛ ولى احتياط مستحب آن است كه مدتى صبر كند تا سرخى طرف مشرق از بين برود و مغرب شود. توضيح المسائل مراجع، م 735.
آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد : وقت افطار روزه بنا بر احتياط واجب مغرب است؛ يعنى، بايد مدتى صبر كند تا سرخى طرف مشرق از بالاى سر انسان بگذرد. . توضيح المسائل مراجع، م 735 ؛ وحيد، توضيح المسائل، م 741.
تبصره . براساس ديدگاه مشهور فقيهان بين غروب و مغرب تفاوت است.
غروب عبارت است از پنهان شدن قرص خورشيد در افق.
مغرب عبارت است از زمانى كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب خورشيد پيدا مى شود، از بين برود.
فاصله زمانى بين غروب خورشيد و مغرب به اختلاف فصل هاى سال تفاوت مى كند؛ (تقريبا بين پانزده تا بيست دقيقه مى باشد).
(احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 22/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
كسى كه به نفس تنگى شديد مبتلا شده و در روز بايد از اسپرى استفاده كند، تكليف روزه او چيست؟
آیات عظام امام، خامنه ای، فاضل، مكارم و نورى: با توجه به اينكه داروى ياد شده، خوردن و آشاميدن بر آن صدق نمى كند، روزه را باطل نمى كند. . امام، استفتاآت، ج 1، روزه، س 6 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 551 ؛ مكارم، استفتاآت، ج 1، س285 ؛ نورى، استفتاآت، ج 1، س 212.
آیت الله صافى: اگر موادى وارد ريه مى شود، روزه اشكال پيدا مى كند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال بايد از اسپرى استفاده كند، در ماه رمضان روزه بگيرد و بنابر احتياط واجب براى هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد و قضا ندارد.دفتر: صافى.
آیات عظام تبريزى و وحيد: اگر قبل از رسيدن به حلق به صورت هوا در بيايد، روزه را باطل نمى كند.تبريزى، استفتاءات، س711؛ دفتر: وحيد.
آیت الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشكال ندارد و روزه صحيح است. استفتاآت، ج 2، س 2880.
آیت الله سيستانى: : اسپرى كه براى تنگى نفس استعمال مى شود اگر دارو را فقط وارد ريه كند روزه را باطل نمى كند و اگر موادى از آن وارد معده مى شود، روزه را باطل مى كند.
سيستانى، توضيح المسائل جديد، م 1556 و سايت استفتاآت.
(احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 135/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آيا استفاده از عطر، شامپو، كرم و رژلب در ماه مبارك رمضان اشکال دارد ؟
همه مراجع:
نه هيچ کدام اشکال ندارد مگر این که رژ لب، وارد دهن و خورده شود .
العروة الوثقى، احكام المفطرات، فصل 4 و 5.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
بعضی وقت ها از لثه هاي من خون بيرون مياد و با آب دهنم مخلوط مى شه، اگر اون رو فرو ببرم آیا روزه ام باطل مى شه ؟
آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، سیستانی، فاضل، مکارم، وحید:
اگر خون لثه کم باشه و با آب دهن مخلوط بشه و از بین بره اشکال نداره و فرو بردنش روزه رو باطل نمى كنه.
امام، سيستانى، فاضل و مكارم، تعليقات على العروه، الفصل الرابع، م 1 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات،763 و دفتر: وحيد، بهجت.
آيات عظام تبريزى و صافى:
حتی اگر خون لثه کم باشه و با آب دهن مخلوط بشه و از بین بره، بازم احتیاط واجب اینه که اون رو فرو نبید و بیرون بریزید.
تبريزى، استفتائات، س 640 و دفتر: صافى.
آيه اللّه نورى: اگر حتی خون لثه کم هست و با آب دهن مخلوط می شه و از بین می ره باز هم نباید اون رو فرو ببرید و باید اون رو بیرون بریزید.
نورى، تعليقات على العروة، الفصل الرابع، م 1.
نکته : احتیاط واجب یعنی تو این مساله می تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره عمل کنیم.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
امام علی علیه السلام :
كسى با قرآن همنشين نشد مگر آن كه بر او افزود يا از او كاست. در هدايت او افزود و از كور دلى و گمراهى اش كاست.
خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه
کانال دختـــر باید خانــــوم باشد👇
@dokhtarbayadkhanoombashad