✍
یک نفر قبل از ماه رمضان پارسال انگشتای شصت پاهای خود را لاک زده وبعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟
آیت الله خامنه ای: در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است.
آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد.
آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید.
آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید.
آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد.
آیت الله فاضل لنکرانی: اگر بابودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
باطل کردن قضای روزه ی رمضان قبل از ظهر و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
آیت الله خامنه ای:
اگر پیش از ظهر باشد، اشكال ندارد؛ ولى خوردن آن بعد از ظهر جایز نیست و اگر چنین كند، باید كفّاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مُدّ طعام به فقیر (هر نفر یك مُدّ) است و اگر ندارد سه روز روزه بگیرد که بنا بر احتیاط واجب پی در پی باشد.1
حضرت آیةالله مکارم شیرازی:
کسی که روزه قضای ماه رمضان را به جا می آورد می تواند پیش از ظهر روزه را افطار کند به شرط این که وقت برای قضای روزه تنگ نباشد ولی بعد از ظهر جایز نیست، همچنین اگر قضای روزه ی غیر معیّنی مانند قضای روزه نذر را گرفته باشد احتیاط واجب آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.2
آیت الله سیستانی:
کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، باید به ده فقیر هرکدام یک مُد طعام بدهد، و اگر نمیتواند، سه روز روزه بگیرد.3
پی نوشت:
1- سایت مقام معظم رهبری - احکام روزه قضا- تأخیر و سهلانگارى در قضاى روزه
2- توضیح المسائل، ص 267، م 1431.
3- توضیح المسائل، مسأله ۱۶۵۶.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
وقت خانه تکانی است، آن هم از نوع اساسی
فرصتی تا مهمانی خدا باقی نمانده...
چقدر آماده ایم؟؟
کانال دختــر باید خانـــوم باشد
@dokhtarbayadkhanoombashad
" کانـالــ سفیران حجاب "
وقت خانه تکانی است، آن هم از نوع اساسی فرصتی تا مهمانی خدا باقی نمانده... چقدر آماده ایم؟؟ کانال
http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
هر کی اومده اینجا ماندگار شده
👆👆👆
پیشنهاد ویژه ما به شما
✍
اگر کسي در ماه رمضانـ مسافرت برود و نيت ده روزه کند وسه روز بماند و برگردد روزه ش صحیح است ؟
اگر از اول می داند سه روز می ماند نماز شکسته و روزه باطل است
اما اگر از اول تصمیم داشته باشد ده روز بماند بعد از خواندن یک نماز چهاررکعتی تا زمانی که آنجا باشد نماز کامل است هرچند مجبور شود قبل از ده روز برگردد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
کسی که به مسافرت رفته و قصد دارد ده روز بماند و روزه هم میگیرد، ولی قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصد ده روز ماندن در مسافرت پشیمان شود؛ تکلیف نمازها و روزه او چیست؟
امام خمینی و خامنه ای:
نماز در این صورت شکسته است، ولی روزه آن روزش صحیح است. و بقیه روزها روزه صحیح نیست.
آیت الله مكارم:
روزه اش در آن روز و روزهای بعد صحيح نيست، و نمازها را نيز بايد شكسته بخواند.
آیت الله سيستاني، صافی، وحید خراسانی:
بايد احتياطاً روزه آن روزش را تمام و آن را نيز قضا نمايد، و بايد نمازهاي خود را شكسته بخواند و روزهاي بعد هم نمي تواند روزه بگيرد.
تبصره آیت اله وحید: (اگر بعد از غروب و قبل از خواندن یک نماز چهاررکعتی منصرف شود روزه آن روزش صحیح است.)
به نظر همه مراجع، بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی، اگر انسان از قصد ده روز ماندن پشیمان شود نمازها تا هر وقت آنجا باشد و روزه ها تا هر وقت باشد، صحیح است.
منبع: رساله 12 مرجع؛ مسأله 1343
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
کسی که معذور است می تواند در مقابل دیگران چیزی بخوره و روزه خواری کند؟
آیت الله خامنه ای: در صورتي که روزه خواري صدق نکند اشکالي ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: روزه خواری حتی برای افراد معذور در ملا عام قطعا جایز نیست.
آیت الله سیستانی: اگر هتك ماه مبارك باشد جايز نيست.
آیت الله وحید: از این کار در ملأ عام اجتناب نماید.
آیت الله شبیری : انجام کاری که بی احترامی به ماه رمضان یا معرضیت سوء استفاده دیگران نسبت به روزه خواری شود جایز نیست بنابراین در نوع موارد روزه خواری علنی جایز نیست.
آیت الله فاضل : کسی که معذور از روزه گرفتن است باید از خوردن روزه به صورت علنی نزد دیگران خودداری کند و اگر روزه خواری هرچند با عذر شرعی باشد در مقابل دیگران ایجاد مفسده کند حرام و گناه است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
چرا خدا به ستمگران و گنهکاران مهلت میدهد؟
سازمان آب و برق، به تمام منازل آب و برق میرساند، این صاحبان منازلند که میتوانند از این آب و برق استفاده صحیح کنند یا نادرست.
خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و همه گونه امکان رشد را در اختیار او گذاشت، اگر انسان با علم و آگاهی راه بدی را انتخاب کرد،مقصر خود اوست.
اما چرا خداوند جلوی چنین انسانهایی را نمیگیرد، زیرا: اگر همین که انسان بنای ناسزا و دروغ گفتن داشت، خداوند او را لال کند و همین که بنای سیلی زدن به مظلوم داشت، دست او فلج شود، همین که بنای نگاه بد داشت چشمش کور شود و...
آیا این انسان که از روی ناچاری خلاف نکرده، قابل ستایش است؟
ارزش انسان زمانی است که با اختیار خودش، آزادانه و آگاهانه کاری را انجام دهد و یا از خلافی دست بردارد.
اگر دست انسانی را با طناب بستند و از جیب او پول در آوردند و خرج کردند، نمیتوان گفت آن دست بسته،مرد سخاوتمندی است و اگر مرد نابینایی، به نامحرم نگاه نکرد، نمیگویند چه انسان پاکی.
آری، خداوند میخواهد انسانها آزاد باشند تا خود راه خیر و خوبی یا راه شر و بدی را انتخاب نمایند و عمل کنند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
بدليل کاري که دارم حد اقل 3 روز در هفته از محل سکونت خود خارج مي شوم آيا روزه کامل است يا خير؟
اگر به جهت تفريح وکار متفرقه به ساير شهرها نيز سفر کنم چگونه است؟
مقلــد : آیت الله سیستانی
اگر اين برنامه حد اقل 6 ماه ادامه دارد نماز و روزه شما در همه جا تمام است.
منبــع : استفتائات
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
سن بلوغ زن نه سال در رساله ذكر شده است و تكليف بر او واجب است، در حاليكه دختر اين قدر كوچك است كه اگر روزه بگيرد مريض ميشود بلكه نميتواند روزه بگيرد و علامت بلوغ ديگر هم ندارد، تكليف ايشان چيست؟
مقلــد : آیت الله صافی گلپایگانی
سن تكليف دختران نه سال كامل قمري است و در عين حال قدرت شرط تكليف است، آنكه قدرت انجامش را دارد بايد انجام دهد و آنكه قدرتش را ندارد تكليف ساقط است، مثلاً اگر قدرت گرفتن روزه ندارد نبايد روزه بگيرد و هر وقت قدرت يافت قضا آن را بجا آورد ولي نماز و حجاب و امثال اينها را كه قدرت دارد بايد انجام دهد.
منبــع : استفتاء
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
زمان نيت روزه
شب، قصد گرفتن روزه داشتم، اما سحر بيدار نشدم تا نيّت كنم. نزديك آفتاب از خواب بيدار شدم، آيا روزه ام صحيح است؟
همه مراجع : اگر آنچه روزه را باطل مى كند، انجام نداده ايد، روزه صحيح است.
العروة الوثقى، ج 2، نية الصوم. (احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 14/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
علماى اخلاق روزه را به روزه عوام، روزه خواص و روزه خواص الخواص درجه بندى كرده اند، آيا اين امر دليل دينى دارد؟
آنچه علماى اخلاق فرموده اند، برگرفته از مجموع رواياتى است كه در اين زمينه وجود دارد. امام باقرعليه السلام درباره روزه «عوام» مى فرمايد: «روزه دار هر كارى انجام دهد، براى روزه او زيانى ندارد؛ اگر از چهار كار خود دارى كند: خوردن، آشاميدن، آميزش با زنان و فرو رفتن در آب».
من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 107.
امام صادق عليه السلام در باره روزه «خواص» مى فرمايد: «هرگاه روزه دار بودى، بايد گوش و چشم تو در برابر كارهاى حرام و همه اعضاى تو در برابر كارهاى زشت نيز روزه دار باشد».
بحار الانوار، ج 96 ص 292.
حضرت على عليه السلام در باره روزه «خواص الخواص» مى فرمايد: «روزه قلب و خود دارى از فكر گناه، برتر از روزه شكم و خود دارى از خوراك است».
غررالحکم
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
بر چه كسانى روزه واجب نيست؟
همه مراجع: بر چند دسته روزه واجب نيست:
1. پيرمرد و پيرزنى كه گرفتن روزه براى آنان مشقّت دارد؛
2. زن باردارى كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش ضرر دارد؛
3. زن شير دهى كه گرفتن روزه، براى بچه يا خودش ضرر دارد؛
4. کسى كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد؛
5. كسى كه بيمارى دارد كه زياد تشنه مى شود و نمى تواند تشنگى را تحمل كند؛
6. كسى كه به سن بلوغ نرسيده است؛
7. زنى كه خون حيض و نفاس مى بيند؛
8. مسافرى كه نمازش شكسته است؛
9. كسى كه به جهت ضعف بنيه، گرفتن روزه براى او مشقّت فراوان دارد و غير قابل تحمل است؛
10. كسى كه بى هوش است و يا در كما به سر مى برد؛
11. ديوانگان.
توضيح المسائل مراجع، 1729، 1725، العروة الوثقى، ج 2 ؛ كتاب الصوم، فصل فى موارد الرخصة فى افطار شهر رمضان (احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 10/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
وقت افطار كردن روزه چه زمانى است؟
آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل، صافى و نورى :
وقت افطار روزه مغرب است. مغرب زمانى است كه قرص خورشيد در افق پنهان شود و بعد از مدتى سرخى طرف مشرق از بالاى سر انسان بگذرد. . توضيح المسائل مراجع، م 735 و دفتر: خامنه اى.
آيات عظام بهجت و مكارم : وقت افطار روزه غروب است. غروب زمانى است كه قرص خورشيد در افق پنهان شود؛ ولى احتياط مستحب آن است كه مدتى صبر كند تا سرخى طرف مشرق از بين برود و مغرب شود. توضيح المسائل مراجع، م 735.
آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد : وقت افطار روزه بنا بر احتياط واجب مغرب است؛ يعنى، بايد مدتى صبر كند تا سرخى طرف مشرق از بالاى سر انسان بگذرد. . توضيح المسائل مراجع، م 735 ؛ وحيد، توضيح المسائل، م 741.
تبصره . براساس ديدگاه مشهور فقيهان بين غروب و مغرب تفاوت است.
غروب عبارت است از پنهان شدن قرص خورشيد در افق.
مغرب عبارت است از زمانى كه سرخى طرف مشرق كه بعد از غروب خورشيد پيدا مى شود، از بين برود.
فاصله زمانى بين غروب خورشيد و مغرب به اختلاف فصل هاى سال تفاوت مى كند؛ (تقريبا بين پانزده تا بيست دقيقه مى باشد).
(احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 22/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
كسى كه به نفس تنگى شديد مبتلا شده و در روز بايد از اسپرى استفاده كند، تكليف روزه او چيست؟
آیات عظام امام، خامنه ای، فاضل، مكارم و نورى: با توجه به اينكه داروى ياد شده، خوردن و آشاميدن بر آن صدق نمى كند، روزه را باطل نمى كند. . امام، استفتاآت، ج 1، روزه، س 6 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 551 ؛ مكارم، استفتاآت، ج 1، س285 ؛ نورى، استفتاآت، ج 1، س 212.
آیت الله صافى: اگر موادى وارد ريه مى شود، روزه اشكال پيدا مى كند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال بايد از اسپرى استفاده كند، در ماه رمضان روزه بگيرد و بنابر احتياط واجب براى هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد و قضا ندارد.دفتر: صافى.
آیات عظام تبريزى و وحيد: اگر قبل از رسيدن به حلق به صورت هوا در بيايد، روزه را باطل نمى كند.تبريزى، استفتاءات، س711؛ دفتر: وحيد.
آیت الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشكال ندارد و روزه صحيح است. استفتاآت، ج 2، س 2880.
آیت الله سيستانى: : اسپرى كه براى تنگى نفس استعمال مى شود اگر دارو را فقط وارد ريه كند روزه را باطل نمى كند و اگر موادى از آن وارد معده مى شود، روزه را باطل مى كند.
سيستانى، توضيح المسائل جديد، م 1556 و سايت استفتاآت.
(احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 135/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
آيا استفاده از عطر، شامپو، كرم و رژلب در ماه مبارك رمضان اشکال دارد ؟
همه مراجع:
نه هيچ کدام اشکال ندارد مگر این که رژ لب، وارد دهن و خورده شود .
العروة الوثقى، احكام المفطرات، فصل 4 و 5.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
بعضی وقت ها از لثه هاي من خون بيرون مياد و با آب دهنم مخلوط مى شه، اگر اون رو فرو ببرم آیا روزه ام باطل مى شه ؟
آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، سیستانی، فاضل، مکارم، وحید:
اگر خون لثه کم باشه و با آب دهن مخلوط بشه و از بین بره اشکال نداره و فرو بردنش روزه رو باطل نمى كنه.
امام، سيستانى، فاضل و مكارم، تعليقات على العروه، الفصل الرابع، م 1 ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات،763 و دفتر: وحيد، بهجت.
آيات عظام تبريزى و صافى:
حتی اگر خون لثه کم باشه و با آب دهن مخلوط بشه و از بین بره، بازم احتیاط واجب اینه که اون رو فرو نبید و بیرون بریزید.
تبريزى، استفتائات، س 640 و دفتر: صافى.
آيه اللّه نورى: اگر حتی خون لثه کم هست و با آب دهن مخلوط می شه و از بین می ره باز هم نباید اون رو فرو ببرید و باید اون رو بیرون بریزید.
نورى، تعليقات على العروة، الفصل الرابع، م 1.
نکته : احتیاط واجب یعنی تو این مساله می تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره عمل کنیم.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
امام علی علیه السلام :
كسى با قرآن همنشين نشد مگر آن كه بر او افزود يا از او كاست. در هدايت او افزود و از كور دلى و گمراهى اش كاست.
خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه
کانال دختـــر باید خانــــوم باشد👇
@dokhtarbayadkhanoombashad
✍
آیا شخص روزه دار می تواند آمپول تزریق کند ؟
مقلــد : آیت الله خامنه ای
احتياط واجب آن است که روزه دار از آمپولهاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى که در رگ تزريق مى شود و نيز انواع سرمها خوددارى کند ، لکن آمپولهاى دارويى که در عضله تزريق مى شود و نيز آمپولهايى که براى بى حسّ کردن به کار مى رود ، مانعى ندارد .
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
هدایت شده از دختر باید خانوم باشد
mojir_samavati.mp3
6.41M
🎵 دعای مجیر ...
ویژه ایام البیض (۱۳ و ۱۴ و ۱۵)ماه مبارک رمضان
🎤 با صدای دلنشین حاج مهدی سماواتی
کانال دختـــر باید خانـــوم باشد👇👇
http://eitaa.com/joinchat/897449991Cec4d12fbd8
✍
اگر سحر تا آخر اذان غذا بخوریم، روزه مون چه حكمى دارد ؟
آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید:
ملاك براى شروع روزه اینه که فجر صادق طلوع کنه، بنابراين اگر با شروع اذان و پخش اون از رادیو و تلویزیون یا بلند گوی مسجد و ... اطمينان به طلوع فجر پيدا كنید دیگه نبايد چيزى بخورید و حتی اگر لقمه اى تو دهن تون هست نبايد اون رو فرو ببرید.
امّا اگر اطمينان دارید هنوز وارد وقت نشدید، اشکال نداره چیزی بخورید.
توضيح المسائل مراجع، م 742 و 1574.
نکته: براى این که خیال تون راحت باشه که روزه تون باطل نشده و قضا به گردن تون نیومده بهتره چند دقیقه قبل از اذان صبح دیگه چیزی نخورید .
نکته : فجر (صبح) صادق و کاذب، دو اصطلاح فقهی هستند که زمان های خاصی از شبانه روز رو نشون می دن .
فجرکاذب، یعنی زمانی که سفیدی تو مشرق ایجاد می شه و فجر صادق، یعنی زمانی که اون سفیدی تو طرف مشرق آسمون پراکنده می شه
اول وقت فضیلت نماز صبحه زمان طلوع فجر صادقه.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
كسى كه تو شب های ماه رمضان، جُنُب شده و به خاطر خجالت کشیدن یا چیز دیگه ای، تا نزديك اذان صبح که وقت برای غسل کردن از دست می ره غسل نکنه و بعد تيمم بدل از غسل كنه ؛ روزه اش درسته؟
آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، فاضل، نوری، مکارم :
اگر چه به خاطر این که عمدا غسل رو عقب انداخته گناه کرده اما اگر قبل از اذان صبح تيمم كنه روزه اش درسته.
توضيح المسائل مراجع، م 1621 ؛ مكارم، توضيح المسائل، م 1371 ؛ نورى، توضيح المسائل، م1618
آيات عظام صافى و وحيد:
اگر چه به خاطر این که عمدا غسل رو عقب انداخته گناه کرده اما بنابر احتیاط واجب قبل از اذان صبح تيمم كنه روزه اش رو بگیره و بعدا هم یک روزه به جای اون روزه قضا بگیره.
وحيد، توضيح المسائل، م 1629 و صافى، توضيح المسائل مراجع، م 1621.
نکته : احتیاط واجب یعنی تو این مساله می تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره عمل کنم.
نکته : جنابت یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج شدن آب منی برای انسان به وجود میاد.
بعد از جنب شدن باید حتما غسل جنابت کرد .
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
شستن دهان با آب يا آب نمك يا دهان شو براى شخص روزه دار چه حكمى دارد؟
همه مراجع: اگر چيزى فرو برده نشود اشكال ندارد. . مكارم، توضيح المسائل، م 1342؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 148 ؛ سيستانى، استفتاآت، بخش روزه، س 12 و 51 و مبطلات روزه، س 32؛ خامنه اى، استفتاآت جديد، س 365.
(احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 58/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حكم استفاده از قطره بينى جهت بازكردن مجارى تنفسى و درمان كه در بعضى موارد يقيناً وارد حلق مى گردد، چگونه است؟
همه مراجع: ريختن قطره در بينى روزه را باطل نمى كند مگر اين كه از طريق بينى وارد حلق شود در اين صورت مبطل روزه است. . مكارم، استفتاآت، ج 2، س 427؛ سيستانى، توضيح المسائل، م 1556 ؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 43 ؛ سيستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه.
(احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 69/500017)
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
حکم نماز و روزه دانشجوى مسافر، در سفر اول چگونه است؟
آیات عظام امام و خامنه اى: در همه سفرها شکسته است.
آیه اللَّه بهجت: اگر در سفر اول، فاصله آن از مسافت هشت فرسخ بیشتر باشد، باید نماز را تمام بخواند و اگر کمتر از این مقدار باشد، باید شکسته بخواند.
آیه اللَّه تبریزى: باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد.
آیه اللَّه سیستانى: باید در ماه اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند.
آیات عظام فاضل، نورى و صافى: باید نماز را شکسته بخواند و روزه صحیح نیست.
آیه اللَّه مکارم: باید در چند سفر اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند.
آیه اللَّه وحید: در ماه اول و دوم باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
فلسفه قران به سرگرفتن چیست ؟
چرا در شب های قدر قران را به سر می گیرند و این عمل از چه زمانی آغاز شده است؟
در باره زمان آغاز سنت حسنه قران به سر گرفتن باید گفت: طبق منابع روایی این کار در زمان ائمه (ع) بوده است و آن حضرات به شیعیان خود انجام این اعمال را در شب قدر و حتی در شب های دیگر برای دعا و در خواست حاجت از خدا توصیه کرده اند؛ در این باره به منابع ذیل مراجعه نماید (1) و در مجموع این کار همانند سایر برنامه های مذهبی خاستگاه دینی دارد. اما در باره فلسفه این کار باید گفت: در این باره ممکن است اسرار نهفته ی بسیاری باشد؛ ولی به چند نکته اشاره می شود: یکی از اعمال مشترکه شب های قدر که البته فلسفه های زیادی هم دارد، گشودن قرآن در مقابل و خواندن دعای و سپس قرآن را بر سر نهادن و 14 نفس مقدس را میان خود و خدای خویش واسطه قرار دادن است. برای دعا در محضر حضرت حق، باید بهترین و مقربترین دوستان خداوند متعال را شفیع قرار داد و چه بهتر که در پناه قرآن به محضر دوست قدم بگذاریم و به قرآن و عترت متوسل شویم. عمل بر سر گذاشتن قرآن و واسطه قرار دادن آن و چهارده معصوم، به سبب عظمت آن ها در پیشگاه الهی و تواضع در مقابل ثقلین است و در حقیقت ادب در مقابل ثقلین، ادب در برابر حضرت حق - جل و علا - و رعایت حدود بندگی است که این عمل را خود ائمه(ع) به ما آموختهاند. که در هنگام قرآن به سر گذاشتن چهار نیت را در دل بگذرانید: مغز که به مثابه مرکب عقل و خرد است، به واسطه قرآن تقویت شود.عقل و خرد انسان به واسطه قرآن و علوم قرآن تکمیل گردد، عقل و خرد در برابر قرآن و عظمت آن خاضع گردد. و نور عقل و خرد به نور قرآن منضم شود. منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. رأس امور قرار دادن قرآن یعنی تمام علوم، اسلامی بشود و متون درسی دانشگاه های ما اسلامی بشود و اگر قرآن رأس امور بود همه مسایل درسی، سیاسی و اجتماعی ما حل می شود. چه این که منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. این که بعد از قرآن به سر گرفتن نام ائمه برده می شود این است که بفهمیم اینها مفسر و مبین قرآن هستند؛ پس هم قرآن بر سر است و هم عترت؛ و سر هم جزء اعضاء رییسه است و شریف ترین عضو بدن. اینکه می گویند قرآن در شب قدر نازل شد، نزول قرآن بمانند نزول باران نیست. در نزول باران می گوییم خدا باران نازل کرد به معنی انداختن، ولی نزول قرآن به معنی انداختن نیست؛ بلکه بمعنی آویختن است، مانند آویختن طناب به درون چاه. خداوند می فرماید که ما این طناب را آویختیم که یک طرف آن به دست من است و طرف دیگر به دست شما؛ اقرأ و أرق بگیرید و بالا بیایید واعتصموا بحبل الله جمیعا به این ریسمان الهی چنگ بزنید. در این شب از خدا بخواهیم که گناهان گذشته ما را بیامرزد؛ کم همتی است و این جزء ریخت و پاش شب قدر است؛ بلکه در این شب باید از خداوند بخواهیم در آینده اهل گناه و معصیت نباشیم و تقدیرات خوبی برای ما رقم بخورد.
پی نوشت ها : 1. محمد باقر مجلسی، بحار، نشر دار الاحیا التراث العربی، بیروت 403 ق ج 88 ص346 و نیز: حر عاملی، وسایل، نشر دار الاحیا التراث الربی، بیروت، 1412 ق، ج8، ص 136 و نیز : سید ابن طاووس، اقبال، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، اعمال شب قدر.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
در چند مورد فقط قضاى روزه بر مكلف واجب است ؟
1. نيت روزه نكند يا تصميم بگيرد روزه نباشد، ولى مبطل روزه انجام ندهد.
2. عمداً قى كند.
3. روزه دار فكر مىكرده روزه برايش ضرر ندارد و ضرر داشته.
4. روزه دار غسل جنابت را فراموش كرده.
5. بعد از ظهر از خواب بيدار شده و روزه گرفته.
6. براى نجات غريق زير آب رفته.
7. مسافرى كه وظيفه اش خوردن روزه است، بعد از رمضان بايد قضاى روزه را بگيرد.
8. خانمى كه در ماه رمضان به جهت عادت ماهانه و يا نفاس نتوانسته روزه بگيرد.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
مسواك كردن روزه دار
برخى از مردم تصور مى كنند اگر روزه دار مسواك كند روزه اش باطل مى شود، در حالى كه صِرف مسواك كردن و استفاده از خمير دندان روزه را باطل نمى كند، بلكه فرو دادن كفِ خمير دندان و رطوبتِ مسواكى كه از دهان بيرون آورده شده و مجدداً به دهان برده شده، روزه را باطل مى كند.
پرسش: آيا مسواك كردن با خمير دندان در حال روزه، اشكال دارد؟
اشكال ندارد، ولى بايد از فرو رفتن آب دهان جلوگيرى شود.
بوييدن گياهان معطر
برخى از مردم فكر مى كنند استفاده از بوى خوش و عطر براى روزه دار مكروه و ترك آن بهتر است، در حالى كه عطر زدن و استفاده از بوى خوش براى روزه دار نه تنها مكروه نيست بلكه هديه و ارمغانى براى اوست، اما آنچه كه براى روزه دار مكروه است بو كردن گياهان معطّر است چه گل باشد و چه غير گل.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍
اگر کسی عمدا قرآن را غلط بخواند روزه اش چه حکمی دارد؟
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
هرگاه قرآن را عمدا غلط بخواند و آن را به عنوان کلام خدا به خدا نسبت دهد روزه او باطل می شود.
" کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 "
http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c