eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
25.5هزار دنبال‌کننده
55.1هزار عکس
966 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت فاطمه زهــرا سلام الله علیها فرمودند ما اهلبیت وسیله ارتباط خدا بـــا خلـــق او هستیـــم ، ما برگـــزیدگان پاک و مـقدّس پروردگار می باشیم ما حجّت و راهنما خواهیم بود ؛ و ما وارثان پیـامبران الهی هستیم شـرح ابن ابی الحدید جلد۱۶ ، صفحه ۲۱۱ کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad
نیکی به پدر و مادر واجب است، هرچند مشرک باشند ولی در راه خدا اطاعتی از آن دو نیست... بحارالانوار: جلد ۷۱ ص۷۲ کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ چرا امام علي علیه السلام در چاه ميگريست؟ در روايتي از ميثم تمار آمده است: شبي از شب ها حضرت علي(علیه السلام) مرا به صحرا برد. از کوفه خارج شديم. به مسجد جعفي رسيديم. آن حضرت چهار رکعت نماز خواند و پس از سلام و تسبيح دست هاي خود را بلند کرد و گفت: خدايا! تو را چگونه بخوانم در حالي که بنده گناهکار تو هستم و چگونه تو را نخوانم در حالي که عاشق تو هستم. خدايا! با دستان گناه آلود و چشمان اميدوار به سويت آمده ام. خدايا! تو مالک همه نعمت هايي و من اسير خطاها هستم. آن حضرت پس از دعا به سجده رفت و صورت به خاک گذاشت و يکصد مرتبه گفت: خدايا عفوم کن. پس از اين از مسجد خارج شديم و رفتيم تا به صحرا رسيديم. حضرت علي(علیه السلام) خطي به دور من کشيد و فرمود: از اين خط بيرون نيا. مرا تنها گذاشت و رفت و در دل تاريکي گم شد. آن شب، شب تاريکي بود. پيش خودم گفتم: اي ميثم! آيا مولا و سرورت را در اين بيابان تاريک و با آن همه دشمن تنها رها کردي؟! پس در نزد خدا و پيامبر چه عذري خواهي داشت؟! پس از آن سوگند خوردم که مولايم را پيدا خواهم کرد. به دنبال آن حضرت رفتم و او را جستجو کردم. وقتي آن حضرت را از دور ديدم، به طرفش راه افتادم، وقتي که رسيدم ديدم آن حضرت تا نصف بدن به چاه خم شده است و با چاه سخن مي گويد و چاه هم با او سخن مي گويد.وقتي که آن حضرت آمدن مرا احساس کرد پرسيد: کيستي؟ گفتم: ميثم هستم. فرمود: مگر نگفتم از آن دايره پايت را بيرون مگذار؟! گفتم: نتوانستم تحمل کنم و ترسيدم که دشمنان، بر تو آسيب برسانند. پرسيدند: آيا چيزي از آنچه گفتم شنيدي؟ گفتم: نه سرورم، چيزي نشنيدم. فرمود: اي ميثم! وقتي که سينه ام از آنچه در آن دارم احساس تنگي کند، زمين را با دست مي کنم و راز خودم را به آن مي گويم و هر وقت که زمين گياه مي روياند، آن گياه از تخمي است که من کاشته ام.[ 1] توجه به چند نکته در اين رابطه ما را در درک علت و چرايي اين کار کمک خواهد کرد: 1. همان‌طور که در اين روايت آمده، امام علي(ع) پيش از سخن گفتن و درد دل با چاه، مناجات و درد دلي را با خداي متعال داشته است. و اين چنين نبوده است که با درد دل کردن در چاه از خداوند غفلت نمايد. 2. حرف زدن امام(ع) و درد دل کردن با چاه منافات با مخاطب قرار دادن خداوند متعال ندارد. ممکن است در عين درد دل گفتن و راز و نياز با خداوند متعال، سر در چاه فرو مي‌برده است؛ چرا که مکان و زمان راز و نياز، به خصوص هنگام مصائب بزرگ و جانکاه، در آرامش بخشيدن به انسان تأثير دارد. و ممکن است اين عمل امام موجب آرامش بيشتر او مي‌شده و اين خود نيز در مسير خداوندي است. در روايتي از امام باقر(علیه السلام) خطاب به يکي از پيروانشان نيز توصيه شده که هرگاه دلت به تنگ آمد، چاله‌اي کنده و راز خود را درون آن بازگو کن.[2] 3. چنانچه در روايت آمده؛ خود ميثم تمّار از اين راز علي(علیه السلام) سر در نياورد و امام علي(علیه السلام) هم براي ميثم آشکار نکرد؛ آن‌حضرت در دل شب تاريک و به دور از ميثم با عالم ملکوت ارتباط داشت و اين ارتباط خاص آن‌حضرت است. بر اين اساس نمي‌توان گفت حضرت علي(علیه السلام) از دست غم و اندوه و مصيبت‌هايي که به او رسيده بود، به چاه پناه آورده و درد دل با چاه مي‌کرد. اين يک سرّي بود که حضرت علي(علیه السلام) نخواست براي کسي آشکار شود. @porseman313
وَالطُّمَأْنِينَةُ إِلَى كُلِّ أَحَد قَبْلَ الاِخْتِبَارِ لَهُ عَجْزٌ اطمينان به هركس قبل از آزمايش و امتحان او دليل عجز و ناتوانى است. ۳۸۴ کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ چرا حضرت علي علیه السلام بعد از مرگ حضرت زهرا سلام الله علیها از قاتلين انتقام نگرفتند؟ چند دليل را ميتوان بيان کرد: 1. اول اينکه حضرت علي يار و همراهي براي قيام يا انتقام نداشتند . روزي اشعث بن قيس گفت: يا علي! چرا شمشير نکشيدي؟ علي(علیه السلام) به او فرمود: همه اهل بدر و پيش کسوتان مهاجر و انصار را به کمک خواستم ولي از آن همه مسلمان فقط چهار نفر پاسخ مثبت دادند: سلمان، ابوذر، مقداد و زبير و از اهل بيت خودم هم کسي نداشتم که با آن بتوانم حقم را بگيرم چون حمزه در احد به شهادت رسيد و برادرم جعفر هم در موته شهيد شد و کسي برايم نماند مگر دو نفر ذليل، خوار، عاجز و ناتوان، عباس و عقيل. به خاطر نبودن يار و ياور حقم را گرفتند.»(1) پس حضرت ياوري براي انتقام نداشت. 2. حضرت علي براي بقاي دين مامور به صبر بود. امام على(علیه السلام) در پاسخ به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرمود: «اگر مى‏خواهى نام پدرت‏[رسول الله(صلی الله علیه و اله)] همچنان باقى بماند، بايد صبر كنيم». براساس روايتى ديگر، امام على(علیه السلام) فرمود: «به خدا قسم، اگر خطر نابودى دين و بازگشت كفر و پراكندگى مسلمانان در ميان نبود، اين گونه صبر نمى‏كردم». (2) 3. مصلحت سنجي که حضرت علي داشتند و سعي ميکرد اوضاع جامعه اسلامي آرامش خود را داشته باشد اتفاقات مهم سياسي و ضد ديني در ان برهه به وجود امده بود لذا حضرت مصلحت ديد دست به قيام نزند اين تحولات عبارت بود از خطر مرتدين، ظهور پيامبران دروغين، خطر حمله روميان و... لذا حضرت علي علیه السلام مصلحت را در سکوت داست و دست به قيام نزد. در نهج‏ البلاغه نيز مى‏ خوانيم كه آن حضرت فرمود: «من رداى خلافت را رها ساختم و دامن خود را از آن درپيچيدم و كنار رفتم، در حالى كه در اين انديشه فرو رفته بودم كه آيا با دست تنها و بدون ياور به پا خيزم و حق خود و مردم را بگيرم و يا در اين محيط پر خفقان و ظلمتى كه پديد آورده‏اند، صبر كنم؟ محيطى كه پيران را فرسوده، جوانان را پيرو مردان با ايمان را تا واپسين دم زندگى به رنج وا مى‏دارد. عاقبت ديدم بردبارى و صبر، به عقل و خرد، نزديك‏تر است، لذا شكيبايى ورزيدم، ولى به كسى مى‏ماندم كه خار در چشم و استخوان در گلو دارد، با چشم خود مى‏ديدم ميراثم را به غارت مى‏برند».(3) آرى، حضرت على(علیه السلام) درانتقام از ظالمان و غاصبان کاري نکرد، تا زحمت‏هاى 23 ساله پيامبر و خون شهدايى چون حمزه، جعفر طيار و... به هدر نرود. ايشان به جهت حفظ اسلام از انتقام خودداري کرد تا اصل اسلام باقى بماند. پي نوشت: 1. بحارالانوار، ج 29 ص 465 ح 55 2. بحارالانوار، مجلسى، ج 32 ص 61 3. نهج البلاغه خطبه 3 @porseman313
لَا تَصْحَبِ الْمَائِقَ، فَإِنَّهُ يُزَيِّنُ لَكَ فِعْلَهُ وَ يَوَدُّ أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ. همنشین بی خرد مباش ، که کار زشت خود را زیبا جلوه داده ، دوست دارد تو همانند او باشی ۲۹۳ کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad
✍ شهداي بدر و احد چه خصوصيات و ويژگي هايي داشتند که برخي ثواب ها را به آن تشبيه مي‌کنند؟ جنگ بدر مهمترین و اولین رویارویی جدی مسلمانان با مشرکین است. ایات متعددی در قران به این جنگ اشاره کرده است. ایات 9، 10، 11، 12، 45، 46، 47، 74 از سوره انفال و 124 از ال عمران و ایه 9 از احزاب در جنگ بدر سه نفر از مشرکین به نام عتبه ، شیبه، ولید در برابر حضرت علی حمزه و عبیده قرار گرفتند .در این کارزار تن به تن حضرت علی و حمزه بر ولید و عتبه پیروز شده و او را کشتند. عبیده بن حارث در نبرد با شیبه مجروح شد و در مسیر بازگشت به شهادت رسید. رویارویی این دو گروه را قرآن به تصویر کشیده و شش ایه درباره این شش نفر نازل نمود. ایات 19 تا 24 سوره حج در مورد این دو گروه از مسلمانان و مشرکین است. ترجمه ایات چنین است خداوند میفرماید: این دو گروه «مومن و کافر» که در دین خدا با یکدیگر به جدال برخاستند . مخالف و دشمن یکدیگرند . کافران را 1 لباسی از آتش دوزخ به قامت بریده اند و بر سر آنان آب سوزان جهنم ریزند . . . آنان که ایمان به خدا آوردند 2 و نیکوکار شدندالبته خدا همه را در بهشت هایی داخل گرداند که زیر درختانش نهرها جاری است و در آنجا طلا و مروارید بر دست زیور بندند و تن به جامه حریر بیارایند. در حقیقت یکی از این سه نفر شهید جنگ بدر است که چنین مقامی را دارد. در جنگ بدر 14 نفر به شهادت رسیدند و در جنگ احد 70 نفر به شهادت رسیدند. ایه 169 سوره آل عمران ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون در شان شهدای بدر و احد نازل شده است.3 بنابر این ویژگیها و امتیازاتی که شهدای بدر و احد داشتند به لحاظ همین ایاتی است که در شان انان نازل شده است. پی نوشت: 1. عتبه ، شیبه ،ولید 2. حضرت علی و حمزه (علیهما السلام) و عبیده بن الحارث 3. طبرسی مجمع البیان ج 2 ص 693 @porseman313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به توصیه رهبر معظم انقلاب و حمایت از تولید ملی و اقتصاد کشور کانال آموزش گام به گام بورس در ایتا افتتاح شد کلیپ و صوت و متن و pdf آموزشی طریقه دریافت کد معاملاتی آنلاین آموزش خرید و فروش سهام برای تازه واردها فقط در کانال زیر👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1790050337C296421076b تحلیل و ...
✍ آیا شاگرد مغازه‌ می‌تواند در برابر زحمت بیشتری که می‌کشد، کالاها را از آنچه صاحبش گفته گران‌تر بفروشد و سود اضافه را برای خود بردارد؟ در فرض سؤال که کالا متعلق به صاحب مغازه‌ است، سود فروش آنها نیز متعلق به او است؛ از این‌رو نمی‌توان بدون هماهنگی و رضایت او به قیمت کالا افزوده و سود اضافه را برای خود برداشت. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): باید با اجازه صاحب مغازه باشد. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): جایز نیست مگر آنکه از کلام یا رفتار وی، فهمیده باشید که اختیار چنین کاری را دارید. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): باید با اجازه خود مغازه‌دار باشد و در صورت فروش به بیشتر، زیادی متعلق به صاحب جنس خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خیر. سود حاصله متعلق به صاحب کالا می‌باشد در مورد وقتی که در این کار صرف می‌شود باید با مالک توافقی بنمایید.   [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. کانالــــ پرسمــان "313" @porseman313
يُحِب الصَّالِحِين وَلا يعْمَل عَمَلَهُم (از کسانی مباش)نیكوكاران را دوست دارد اما رفتارشان را ندارد. 150 کانال باید خانـــوم باشد @dokhtarbayadkhanoombashad