eitaa logo
" کانـالــ سفیران حجاب "
26.1هزار دنبال‌کننده
55هزار عکس
872 ویدیو
29 فایل
ادمین ثبت نام مسابقه: @girls_313 . تبلیغات سفیر 313👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/573243688C45fe529fd3
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ اگر سحر تا آخر اذان غذا بخوریم، روزه مون چه حكمى دارد ؟ آیات عظام امام خمینی، خامنه ای،بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، نوری، مکارم، وحید: ملاك براى شروع روزه اینه که فجر صادق طلوع کنه، بنابراين اگر با شروع اذان و پخش اون از رادیو و تلویزیون یا بلند گوی مسجد و ... اطمينان به طلوع فجر پيدا كنید دیگه نبايد چيزى بخورید و حتی اگر لقمه اى تو دهن تون هست نبايد اون رو فرو ببرید. امّا اگر اطمينان دارید هنوز وارد وقت نشدید، اشکال نداره چیزی بخورید. توضيح المسائل مراجع، م 742 و 1574. نکته: براى این که خیال تون راحت باشه که روزه تون باطل نشده و قضا به گردن تون نیومده بهتره چند دقیقه قبل از اذان صبح دیگه چیزی نخورید . نکته : فجر (صبح) صادق و کاذب، دو اصطلاح فقهی هستند که زمان های خاصی از شبانه روز رو نشون می دن . فجرکاذب، یعنی زمانی که سفیدی تو مشرق ایجاد می شه و فجر صادق، یعنی زمانی که اون سفیدی تو طرف مشرق آسمون پراکنده می شه اول وقت فضیلت نماز صبحه زمان طلوع فجر صادقه. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ كسى كه تو شب های ماه رمضان، جُنُب شده و به خاطر خجالت کشیدن یا چیز دیگه ای، تا نزديك اذان صبح که وقت برای غسل کردن از دست می ره غسل نکنه و بعد تيمم بدل از غسل كنه ؛ روزه اش درسته؟ آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، فاضل، نوری، مکارم : اگر چه به خاطر این که عمدا غسل رو عقب انداخته گناه کرده اما اگر قبل از اذان صبح تيمم كنه روزه اش درسته. توضيح المسائل مراجع، م 1621 ؛ مكارم، توضيح المسائل، م 1371 ؛ نورى، توضيح المسائل، م1618 آيات عظام صافى و وحيد: اگر چه به خاطر این که عمدا غسل رو عقب انداخته گناه کرده اما بنابر احتیاط واجب قبل از اذان صبح تيمم كنه روزه اش رو بگیره و بعدا هم یک روزه به جای اون روزه قضا بگیره. وحيد، توضيح المسائل، م 1629 و صافى، توضيح المسائل مراجع، م 1621. نکته : احتیاط واجب یعنی تو این مساله می تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره عمل کنم. نکته : جنابت یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج شدن آب منی برای انسان به وجود میاد. بعد از جنب شدن باید حتما غسل جنابت کرد . " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ شستن دهان با آب يا آب نمك يا دهان شو براى شخص روزه دار چه حكمى دارد؟ همه مراجع: اگر چيزى فرو برده نشود اشكال ندارد. . مكارم، توضيح المسائل، م 1342؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 148 ؛ سيستانى، استفتاآت، بخش روزه، س 12 و 51 و مبطلات روزه، س 32؛ خامنه اى، استفتاآت جديد، س 365. (احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 58/500017) " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حكم استفاده از قطره بينى جهت بازكردن مجارى تنفسى و درمان كه در بعضى موارد يقيناً وارد حلق مى گردد، چگونه است؟ همه مراجع: ريختن قطره در بينى روزه را باطل نمى كند مگر اين كه از طريق بينى وارد حلق شود در اين صورت مبطل روزه است. . مكارم، استفتاآت، ج 2، س 427؛ سيستانى، توضيح المسائل، م 1556 ؛ صافى، 240 سؤال پيرامون روزه، س 43 ؛ سيستانى، استفتاآت، بخش مبطلات روزه. (احكام روزه، سيد مجتبي حسيني، كد: 69/500017) " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ حکم نماز و روزه دانشجوى مسافر، در سفر اول چگونه است؟ آیات عظام امام و خامنه اى: در همه سفرها شکسته است. آیه اللَّه بهجت: اگر در سفر اول، فاصله آن از مسافت هشت فرسخ بیشتر باشد، باید نماز را تمام بخواند و اگر کمتر از این مقدار باشد، باید شکسته بخواند. آیه اللَّه تبریزى: باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد. آیه اللَّه سیستانى: باید در ماه اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند. آیات عظام فاضل، نورى و صافى: باید نماز را شکسته بخواند و روزه صحیح نیست. آیه اللَّه مکارم: باید در چند سفر اول احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند. آیه اللَّه وحید: در ماه اول و دوم باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را شکسته و تمام بخواند و اگر روزه گرفت، آن را قضا کند. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ فلسفه قران به سرگرفتن چیست ؟ چرا در شب های قدر قران را به سر می گیرند و این عمل از چه زمانی آغاز شده است؟ در باره زمان آغاز سنت حسنه قران به سر گرفتن باید گفت: طبق منابع روایی این کار در زمان ائمه (ع) بوده است و آن حضرات به شیعیان خود انجام این اعمال را در شب قدر و حتی در شب های دیگر برای دعا و در خواست حاجت از خدا توصیه کرده اند؛ در این باره به منابع ذیل مراجعه نماید (1) و در مجموع این کار همانند سایر برنامه های مذهبی خاستگاه دینی دارد. اما در باره فلسفه این کار باید گفت: در این باره ممکن است اسرار نهفته ی بسیاری باشد؛ ولی به چند نکته اشاره می شود: یکی از اعمال مشترکه شب های قدر که البته فلسفه های زیادی هم دارد، گشودن قرآن در مقابل و خواندن دعای و سپس قرآن را بر سر نهادن و 14 نفس مقدس را میان خود و خدای خویش واسطه قرار دادن است. برای دعا در محضر حضرت حق، باید بهترین و مقرب‏ترین دوستان خداوند متعال را شفیع قرار داد و چه بهتر که در پناه قرآن به محضر دوست قدم بگذاریم و به قرآن و عترت متوسل شویم. عمل بر سر گذاشتن قرآن و واسطه قرار دادن آن و چهارده معصوم، به سبب عظمت آن ها در پیشگاه الهی و تواضع در مقابل ثقلین است و در حقیقت ادب در مقابل ثقلین، ادب در برابر حضرت حق - جل و علا - و رعایت حدود بندگی است که این عمل را خود ائمه(ع) به ما آموخته‏اند. که در هنگام قرآن به سر گذاشتن چهار نیت را در دل بگذرانید: مغز که به مثابه مرکب عقل و خرد است، به واسطه قرآن تقویت شود.عقل و خرد انسان به واسطه قرآن و علوم قرآن تکمیل گردد، عقل و خرد در برابر قرآن و عظمت آن خاضع گردد. و نور عقل و خرد به نور قرآن منضم شود. منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. رأس امور قرار دادن قرآن یعنی تمام علوم، اسلامی بشود و متون درسی دانشگاه های ما اسلامی بشود و اگر قرآن رأس امور بود همه مسایل درسی، سیاسی و اجتماعی ما حل می شود. چه این که منظور از قرآن به سر گرفتن در این شب عزیز این است که قرآن در رأس همه امور ما قرار بگیرد و تمام شؤن زندگی ما قرآنی شود. این که بعد از قرآن به سر گرفتن نام ائمه برده می شود این است که بفهمیم اینها مفسر و مبین قرآن هستند؛ پس هم قرآن بر سر است و هم عترت؛ و سر هم جزء اعضاء رییسه است و شریف ترین عضو بدن. اینکه می گویند قرآن در شب قدر نازل شد، نزول قرآن بمانند نزول باران نیست. در نزول باران می گوییم خدا باران نازل کرد به معنی انداختن، ولی نزول قرآن به معنی انداختن نیست؛ بلکه بمعنی آویختن است، مانند آویختن طناب به درون چاه. خداوند می فرماید که ما این طناب را آویختیم که یک طرف آن به دست من است و طرف دیگر به دست شما؛ اقرأ و أرق بگیرید و بالا بیایید واعتصموا بحبل الله جمیعا به این ریسمان الهی چنگ بزنید. در این شب از خدا بخواهیم که گناهان گذشته ما را بیامرزد؛ کم همتی است و این جزء ریخت و پاش شب قدر است؛ بلکه در این شب باید از خداوند بخواهیم در آینده اهل گناه و معصیت نباشیم و تقدیرات خوبی برای ما رقم بخورد. پی نوشت ها : 1. محمد باقر مجلسی، بحار، نشر دار الاحیا التراث العربی، بیروت 403 ق ج 88 ص346 و نیز: حر عاملی، وسایل، نشر دار الاحیا التراث الربی، بیروت، 1412 ق، ج8، ص 136 و نیز : سید ابن طاووس، اقبال، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، اعمال شب قدر. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ در چند مورد فقط قضاى روزه بر مكلف واجب است ؟ 1. نيت روزه نكند يا تصميم بگيرد روزه نباشد، ولى مبطل روزه انجام ندهد. 2. عمداً قى كند. 3. روزه دار فكر مىكرده روزه برايش ضرر ندارد و ضرر داشته. 4. روزه دار غسل جنابت را فراموش كرده. 5. بعد از ظهر از خواب بيدار شده و روزه گرفته. 6. براى نجات غريق زير آب رفته. 7. مسافرى كه وظيفه اش خوردن روزه است، بعد از رمضان بايد قضاى روزه را بگيرد. 8. خانمى كه در ماه رمضان به جهت عادت ماهانه و يا نفاس نتوانسته روزه بگيرد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ مسواك كردن روزه دار برخى از مردم تصور مى كنند اگر روزه دار مسواك كند روزه اش باطل مى شود، در حالى كه صِرف مسواك كردن و استفاده از خمير دندان روزه را باطل نمى كند، بلكه فرو دادن كفِ خمير دندان و رطوبتِ مسواكى كه از دهان بيرون آورده شده و مجدداً به دهان برده شده، روزه را باطل مى كند. پرسش: آيا مسواك كردن با خمير دندان در حال روزه، اشكال دارد؟ اشكال ندارد، ولى بايد از فرو رفتن آب دهان جلوگيرى شود. بوييدن گياهان معطر برخى از مردم فكر مى كنند استفاده از بوى خوش و عطر براى روزه دار مكروه و ترك آن بهتر است، در حالى كه عطر زدن و استفاده از بوى خوش براى روزه دار نه تنها مكروه نيست بلكه هديه و ارمغانى براى اوست، اما آنچه كه براى روزه دار مكروه است بو كردن گياهان معطّر است چه گل باشد و چه غير گل. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ اگر کسی عمدا قرآن را غلط بخواند روزه اش چه حکمی دارد؟ حضرت آیت الله مکارم شیرازی هرگاه قرآن را عمدا غلط بخواند و آن را به عنوان کلام خدا به خدا نسبت دهد روزه او باطل می شود. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ آیا استفاده از دستگاه بخور، جهت معالجه روزه را باطل مى کند؟ آیات عظام امام، خامنه اى و نورى: صرف بخار غلیظ روزه را باطل نمى کند [مگر آنکه در فضاى دهان به صورت آب در آید]. آیه اللَّه بهجت: اگر به صورت بخار غلیظ باشد، باید آن را به حلق نرساند و اگر بخارها در فضاى دهان به صورت آب جمع شود، نباید فرو دهد. آیات عظام تبریزى، سیستانى، صافى، فاضل، مکارم و وحید: اگر به صورت بخار غلیط باشد بنا بر احتیاط واجب باید آن را به حلق نرساند. تبصره: طبق فتواى همه مراجع تقلید، اگر بخارها در فضاى دهان به صورت آب جمع شود، نباید فرو دهد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c
✍ رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان آیات عظام: امام، خوئی، اراکی، فاضل، نوری: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد مي تواند به اندازه اي كه ازمردن نجات پيدا كند آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل ميكند خودداري نمايد. (فاضل: و قضاي آن را هم بگيرد). آیات عظام: گلپايگاني، صافي: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد واجب است به اندازه اي كه ازمردن نجات پيدا كند آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايد. آیةالله العظمی امام خامنه ای: انسان نمی تواند بخاطر ضعف و تشنگی، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگی او به اندازه ای است که معمولاً نمی شود آن را تحمل کرد، در این صورت هر وقت به حرج افتادند می توانند افطار نمایند ولی تا در حرج واقع نشده اند، نباید روزه را باطل کنند. آیةالله العظمی تبریزی: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد يا به مرض مبتلا شود مي تواند به اندازه اي كه از خوف، نجات پيدا كند آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايد. آیةالله العظمی بهجت: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد1 مي تواند به اندازه اي كه ازمردن نجات پيدا كند3 آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود، اما در ماه رمضان تا مغرب از ساير مفطرات اجتناب كند. آیةالله العظمی شبیری زنجاني: اگر روزه دار اتّفاقاً به قدري تشنه شود كه از ادامه روزه بر جان خود بترسد يا روزه بر او حرجي يا ضرري داشته باشد، مي تواند به قدري كه سيراب نشود، آب بياشامد و روزه او باطل مي باشد و اگر ماه رمضان باشد بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري كند، بلكه بنابراحتياط در روزه واجب غير ماه رمضان نيز امساك نمايد. آیةالله العظمی سيستاني: اگر روزه دار بقدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد، يا به او ضرري برسد يا آن كه به سختي بيفتد كه نمي تواند آن را تحمّل كند، مي تواند به اندازه اي كه ترس از اين امور بر طرف شود آب بياشامد، بلكه در فرض ترس از مرگ و مانند آن، واجب است ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد بنابراحتياط لازم بيشتر از آن نياشامد و در بقيه روز از انجام كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايد. آیةالله العظمی وحید: اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد واجب است به اندازه اي كه ازمردن نجات پيدا كند آب بياشامد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل ميكند خودداري نمايد و همچنین اگر بترسد که از نخوردن آب به او ضرر معتنابهی برسد یا آب نخوردن برای او موجب حرج باشد که عرفا قابل تحمّل نباشد که در این دو صورت می تواند به اندازه رفع ضرر و حرج آب بیاشامد. آیةالله العظمی مكارم: اگر روزه دار به اندازه اي تشنه شود كه طاقت تحمّل آن را ندارد و يا ترس بيماري و تلف داشته باشد، مي تواند به اندازه ضرورت، آب بنوشد ولي روزه او باطل مي شود و اگر ماه رمضان باشد،بايد بقيه روز را امساك كند. آیةالله العظمی سبحانی: اگر روزه دار به قدری تشنه شود که برای او تحمّل تشنگی موجب عسر و حرج است می تواند به اندازه ای که رفع مشقّت کند آب بیاشامد و روزه او باطل نمی شود. آیةالله العظمی مظاهری: اگر روزه دار به قدری تشنه شود که تحمّل آن طاقت فرسا باشد و یا خوف ضرر بدهد می تواند به اندازه رفع ضرورت آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد، بايد در بقيه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايد. " کانـالـــ پـرسـمــــــانـــــ 313 " http://eitaa.com/joinchat/2853830665C232c32048c