eitaa logo
سفیران نهج البلاغه
66 دنبال‌کننده
138 عکس
13 ویدیو
0 فایل
ان شاءالله با توکل بر خداوندمتعال و مدد اهل بیت علیهم السلام، نهج البلاغه را خودمان میفهمیم و به دیگران میفهمانیم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔اول خودت را بساز❗️ بزرگی را گفتند ؛ تو برای تربیت فرزندانت چه می کنی❓ گفت: هیچ کار... گفتند: مگرمیشود❓ پس چرا فرزندان تو چنین خوبند⁉️ گفت: من در تربیت خود کوشیدم، تا الگوی خوبی برای آنان باشم. 💠 كسى كه خود را رهبر مردم قرار داد، بايد پيش از آن كه به تعليم ديگران پردازد، خود را بسازد، و پيش از آن كه به گفتار تربيت كند، با كردار تعليم دهد ، زيرا آن كس كه خود را تعليم دهد و ادب كند سزاوارتر به تعظيم است از آن كه ديگرى را تعليم دهد و ادب بياموزد 📚 ،حکمت٧٣ 🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
04.شرح حکمت 2,قسمت چهارم.mp3
7.1M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 / بخش دوم ⭕️ افشای مشکلات شخصی 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹شرح (4) دوم افشا کردن مشکلات شخصی نزد دیگران: اگر افشا کردن مشکلات شخصی نزد متخصص برای حل مشکل باشد مثل مراجعه مریض به پزشک یا مراجعه به قاضی اشکالی ندارد. اما مقصود امیرالمومنین مواردی است که انسان مشکلات و گرفتاری های خودش را پیش دیگران بازگو می کند، در حالی که نه آنها میتوانند کاری بکنند نه مسئولیتی دارند. در خطبه 105 می فرمایند: ( خدا را، مبادا شكايت نزد كسى بريد كه نمى تواند آن را بر طرف سازد، و توان گره گشايى از كارتان ندارد.) واین باعث ذلت و خواری میشود. در حکمت 427 فرمودند: (كسى كه از نياز خود نزد مؤمنى شكايت كند، گويى به پيشگاه خدا شكايت برده است، و كسى كه از نيازمندى خود نزد كافرى شكوه كند، گويى از خدا شكوه كرده است.) لذا بردن شکایت و مشکلات شخصی نزد مومن هم برای اینکه مومن برای رفع آن دعا بکند و حاجت ما را نزد خدا ببرد اشکال ندارد. مقصود کلی حکمت 2 این است که در مقابل این افشای مشکلات، انسان رازداری را تمرین بکنیم یعنی انسان مشکلات خودش را، که بخشی مالی ،خانوادگی و شخصی است باید بتواند در سینه خودش مدیریت بکند لذا حضرت در حکمت 6 فرمودند:( سينه خردمند صندوق راز اوست....) و این رازداری در حکمت 48 به عنوان نشانه صحت اندیشه بیان شده و فرمودند: (پيروزى در دورانديشى، و دور انديشى در به كار گيرى صحيح انديشه، و انديشه صحيح به راز دارى است.) در حکمت 162 فرمودند :( آن كس كه راز خود را پنهان دارد، اختيار آن در دست اوست.) در بند 10 نامه 31 خطاب به امام مجتبی می نویسند: ( هر گاه خدا را بخوانى، ندايت را مى شنود، و چون با او راز دل گويى راز تو را مى داند، پس حاجت خود را با او بگوى، و آنچه در دل دارى نزد او باز گوى، غم و اندوه خود را در پيشگاه او مطرح كن، تا غم هاى تو را بر طرف كند و در مشكلات تو را يارى رساند.) در نتیجه این صبر وبردباری در نگه داشتن اسرار و زبان بستن از افشای اسرار خودش یک فضیلت بسیار بزرگ است مخصوصا برای کسانی که میخواهند یک مسئولیت بزرگ به عهده بگیرند یا مسئولیتی برعهده دارند. در حکمت 176 می فرمایند : ( بردبارى و تحمّل مشکلات، ابزار رياست است.) که به آن سعه صدر(سینه گشاده) می گویند. نتیجه مراقبت ازاسرار و مشکلات شخصی در بند 2 خطبه 99 می فرمایند : ( پس در عزّت و ناز دنيا بر يكديگر پيشى نگيريد، و فريب زينت ها و نعمت ها را نخوريد و مغرور نشويد و از رنج و سختى آن نناليد و ناشكيبا نباشيد، زيرا عزّت و افتخارات دنيا پايان مى پذيرد، و زينت و نعمت هايش نابود مى گردد، و رنج و سختى آن تمام مى شود.) 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفت رذیله بخل- شرح حکمت۳.mp3
5.93M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 / بخش اول ⭕️ بخل 1⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح (1) 🔻در زمینه بخل امیر المومنین مطالب بسیار مهم و جالبی در نهج البلاغه شریف دارند که در شش بخش ارائه می گردد: 🔷1. تعریف بخل: بخل در مقابل سخاوت عبارت است از اینکه انسان در جایی که وظیفه دارد ببخشد و عطا کند ، مانعی از درون نگذارد که ببخشد و از اعطا خودداری کند. 🔷2. ماهیت بخل : امیرالمومنین معتقدند اگر صفت بخل در کسی تحقق پیدا کرد ،آنجا کانون همه بدی ها و عیب ها خواهد بود. 🔹2.1 در حکمت 378 می فرمایند: « بخل ورزيدن كانون تمام عيب ها، و مهارى است كه انسان را به سوى هر بدى مى كشاند». 🔹2.2 برای اینکه ذات پلید بخل را خوب ترسیم کنند و در ذهن ما حک کنند در حکمت 195 زباله های آلوده و متعفن را حاصل و نتیجه بخل میدانند و می فرمایند: « در سر راه از كنار مزبله اى عبور مى كردند فرمودند: اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزند. (و در روايت ديگرى نقل شد كه): اين چيزى است كه ديروز بر سر آن رقابت مى كرديد» 🔹2.3 بر این اساس امام بخل را از شعبه های جهل و بی عقلی و حماقت می دانند، لذا از بخیل تعجب می کنند و در حکمت 126 می فرمایند: « در شگفتم از بخيل ، به سوى فقرى مى شتابد كه از آن مى گريزد، و سرمايه اى را از دست مى دهد كه براى آن تلاش مى كند. در دنيا مانند تهيدستان زندگى مى كند، امّا در آخرت مانند سرمايه داران محاكمه مى شود». ✅ یعنی بخیل رفتاری که انجام می دهد با آرزویی که دارد اصلا سازگار نیست; یعنی اینکه بخیل بر عکس آنچه در دل و آرزو دارد رفتار می کند. 🔹2.4 مولا همانگونه که بخل را اینقدر زشت می دانند سخاوت را یکی از چهار ستون استوار شدن و محکم شدن دین و دنیا می دانند و در حکمت 372 به جابر بن عبدالله انصاری می فرمایند: «اى جابر! استوارى دين و دنيا به چهار چيز است: 1- عالمى كه به علم خود عمل كند. 2- جاهلى كه از آموختن سر باز نزند. 3- بخشنده اى كه در بخشش بخل نورزد. 4- فقيرى كه آخرت خود را به دنيا نفروشد. پس هر گاه عالم علم خود را تباه كند، نادان به آموختن روى نياورد و هر گاه بى نياز در بخشش بخل ورزد، تهيدست آخرت خود را به دنيا فروشد». 🔹2.5 در منطق امیرالمومنین بخل و سخاوت (یعنی نبخشیدن و بخشیدن ، انفاق نکردن و انفاق کردن) یکی از اسباب آزمایش الهی هستند لذا دربند 5 خطبه 183 با استناد به آیه "ان تنصرالله ینصر کم" و آیه دیگری درباره قرض الحسنه این نکته و آزمایش الهی را اینگونه بیان فرمودند : « با اموال خود انفاق كنيد، از جسم خود بگيريد و بر جان خود بيفزاييد، و در بخشش بخل نورزيد چرا كه خداى سبحان فرمود: «اگر خدا را يارى كنيد، شما را پيروز مى گرداند و قدم هاى شما را استوار مى دارد» و فرمودند: «كيست كه به خدا قرض نيكو دهد تا خداوند چند برابر عطا فرمايد، و براى او پاداش بى عيب و نقصى قرار دهد.» درخواست يارى خواستن خدا از شما به جهت ناتوانى نيست، و قرض گرفتن خدا از شما براى كمبود نمى باشد، در حالى از شما يارى خواسته كه: « همه لشكرهاى آسمان و زمين در اختيار اوست و خدا نيرومند و حكيم است.» و در حالى از شما طلب وام می کند كه همه گنج هاى آسمان و زمين به او تعلّق دارد و خدا بى نياز و حميد است، بلكه خواسته است شما را بيازمايد كه كدام يك از شما نيكورفتارتريد». 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
19.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما اشک ریزند و اگر زنده ماندید، با اشتیاق سوی شما آیند. 📒 ، حکمت ۱۰ 🌷به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخل و احوال مردم آخرالزمان-شرح حکمت۳.mp3
4.27M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 / بخش اول ⭕️ بخل 2⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹شرح : 🔴 بخش دوم 🔷3. بخل و احوال مردم آخرالزمان: می‌دانیم یکی از قواعد کلی قرآنی این است که هرچه فاصله از منبع دین و صدور دین و زمان رسول خدا و زمان صدور وحی بیشتر می‌شود، متأسفانه بر بدی‌ها و کثرت بدها افزوده می‌شود و از خوبی‌ها و تعداد خوبان کاسته می‌شود. امیرالمؤمنین در حکمت 468، با توجه به این قاعده، یکی از ویژگی‌های زشت بسیاری افراد در آخرالزمان را حاکم‌شدن بخل می‌دانند: «مردم را روزگاری دشوار در پیش است که توانگر اموال خود را سخت نگه می‌دارد، در حالی که به بخل‌ورزی فرمان داده نشده. خدای سبحان فرمود: ’بخشش میان خود را فراموش نکنید.‘ بدان در آن روزگار، بلندمقامان و نیکان خوار گردند.» 🔷 4. تعصب و خودمحوری؛ ریشۀ بخل امیرالمؤمنین ریشۀ بخل را نوعی تعصب و خودمحوری و خودخواهی می‌دانند و در حکمت 120، وقتی روان‌شناسی طایفه‌ای عرب را بیان می‌کنند و به طایفۀ بنی‌عبدالشمس یعنی همان بنی‌امیه می‌رسند، می‌فرمایند: «اما بنی‌عبد‌شمس دوراندیش‌تر و در حمایت مال و فرزندان توانمندترند و به همین جهت بداندیش‌تر و بخیل‌تر می‌باشند.» یعنی چون خوبی‌ها را فقط برای خود و طایفۀ خودشان می‌خواهند و فقط خودخواه و خودمحورند، هم حیله‌گرتر هستند تا بتوانند منافع دیگران را به‌نفع خودشان مصادره کنند و هم خیلی بخیل هستند و از خودشان به دیگران چیزی نمی‌دهند. 🔷5 آثار فردی و اجتماعی بخل: دربارۀ آثار بخل می‌توان فرمایش‌های امیرالمؤمنین را به دو بخش تقسیم کرد: 5.1 آثار فردی بخل: در این بخش، امیرالمؤمنین آثار فردی را در دو بخش بیان فرموده‌اند: 🔹5.1.1 محرومیت از سخا و بخشش و جود و کرم: در خطبۀ 142، وقتی می‌خواهند سخاوت را بیان کنند، می‌فرمایند: «دست سخاوتمندی ندارد آن‌کس که از بخشش در راه خدا بخل می‌ورزد»؛ یعنی انسان بخیل از فضیلت و ثواب و آثار دنیوی و اخروی سخاوت محروم است. 🔹5.1.2 تضییع حقوق و کفران نعمت‌ها: کسی که بخل می‌ورزد و ثروتمند می‌شود، قطعاً حقوق الهی را تضییع کرده تا به اینجا رسیده است؛ لذا در بند 1 خطبۀ 129 فرمودند: «به هر سو می‌خواهی نگاه کن. آیا جز فقیری می‌بینی که با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کند یا ثروتمندی که نعمت خدا را کفران کرده و با بخل‌ورزیدن در ادای حقوق الهی، ثروت فراوانی گرد آورده است؟» 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
🔺چرا کلام نافذ امیرالمومنین در کوفیان اثر نداشت؟ ‌آب بــاران بر شوره زار اثــــــری نــــدارد‼️