eitaa logo
ثقلین۱۴۱۴
81 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
قرآن و اهل بیت یادگار گران‌بهای پیامبر صلی الله علیه وآله هستن.چقدر خوبه ما مسلمونا معرفت مون رو نسبت به این دو یادگار بیشتر کنیم🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
11.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تذکر اخیر رهبر انقلاب: غفلت و فراموشی آفت بزرگی است! @saghalein1414
18.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 شفاعت حاج قاسم خانواده شهیدی که از رهبری در خواست شفاعت در روز قیامت می‌کنه.... 🔸 باید در خاکریز مانده باشی تا طمع شفاعت شهدا در تو صادق باشد. @saghalein1414
🏴🏴 ▪️ امام حسن مجتبی علیه السلام؛ 🍃 سزاوار نیست کسی که عظمت خدا را می‌شناسد، خود را بزرگ بشمارد. همانا رفعت و والایی آنان که عظمت خدا را می‌شناسند آن است که تواضع کنند. 📚 تحف العقول ، ج1، ص227 🏴 شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را خدمت امام زمان علیه السلام و همچنین همه‌ی شیعیان و عاشقان آن حضرت تسلیت عرض می‌نماییم.🏴 @saghalein1414
💠احکام پارک کردن مقابل منزل دیگران 🔅آیا می دانید ⁉️ 🔰 برخی فکر می کنند خیابان روبروی خانه ایشان برای آنهاست در حالی که فقط داخل خانه برای افراد است و خیابان برای عموم مردم است لذا حق منع کردن دیگران از پارک خودرو کنار دیوار خود را ندارند . ⚠️ «طبق ماده 24 قانون مدنی هیچکس نمی تواند کوچه و خیابان هایی که بن بست یا مسدود نیست را تحت تملک قرار دهد. بنابراین نصب هر گونه تابلو پارک ممنوع، یا تهدید به پنچری خودروها در کوچه و خیابان های شهر، جرم محسوب می شود و می توان از متخلفین در دادسرا ⚖️ شکایت کرد. ✌🏻بله در دو جا هست که پارک کردن حق الناس و ممنوع است : 1- جلوی درب منزل دیگران که مانع رفت و آمد شود. 2- جلوی کوچه های بن بست که مانع عبور و مرور مالکین آن بشویم. حالا اگر جلوی درب منزل پارک کرد حق پنچری یا خط انداختن یا کثیف کردن ماشین را داریم؟ ✍🏻 آیت الله خامنه ای: جایز نیست. ✍🏻 آیت الله مکارم: در فرض سوال چنین عملی جائز نمی باشد و چنانچه مجدداً تذکرات مودبانه و صبورانه مفید واقع نشد می توانید این امر را از طریق قانونی پیگیری نمایید. ✍🏻 آیت الله وحید خراسانی: خیر حق این کار را ندارید. ✍🏻ایت الله شبیری : هرچند کار ایشان اشکال دارد اما اقدام مذکور جائز نیست. --------- 💻 استفتا از سایت مراجع ✍ سعی کنیم روزانه مطالعه‌ی احکام شرعی داشته باشیم. @saghalein1414
22.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 حسن شدی که سؤال غریب کیست در عالم 🏴 میان کوچه و گودال بی جواب بماند ▪️هفتم ماه صفر، سالروز شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تسلیت باد @saghalein1414
🍃جرعه‌ای حکمت به زبان شعر🍃 یکی قطره باران ز ابری چکید خجل شد چو پهنای دریا بدید که جایی که دریاست من کیستم؟ گر او هست حقا که من نیستم چو خود را به چشم حقارت بدید صدف در کنارش به جان پرورید سپهرش به جایی رسانید کار که شد نامور لؤلؤ شاهوار بلندی از آن یافت کاو پست شد در نیستی کوفت تا هست شد تواضع کند هوشمند گزین نهد شاخ پر میوه سر بر زمین   🍃سعدی شیرازی🍃 @saghalein1414
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : با این دعا ، درهای آسمان را به روی خودت باز کن! 🔸 باید یه جوری نشون بدی که مشفق هستی ابدیت برایت مهم است. 👤 حجة الاسلام عاملی @saghalein1414
ولایت معنوی امامان به چه معناست؟ ✍️ پاسخ: ولایت معنوی یا باطنی همان ولایت تکوینی و به معنای این است که انسان در اثر پیمودن صراط عبودیت به مقام قرب الهی نائل می‌گردد و در اثر وصول به مقام قرب، مسلط بر ضمائر و شاهد بر اعمال و حجت زمان می‌شود. 🔹 ولایت معنوی یکی از اقسام ولایتی است که شیعیان برای ائمه اطهار (علیهم السلام) قائل بوده و بالاترین درجه ولایت به شمار می‌رود. ولاء تصرف یا ولاء معنوی بالاترین مراحل ولایت است. سایر اقسام ولایت یا مربوط است به رابطه قرابتی با رسول اکرم بعلاوه مقام طهارت و قداست شخصی اهل بیت، یا مربوط است به صلاحیت علمی و یا اجتماعی آنها. آنچه به نام ولایت در غیر ولایت معنوی نامیده می‌شود از حدود تشریع و قرار داد تجاوز نمی‌کند گو اینکه ریشه و مبنا و فلسفه این قرارداد صلاحیت علمی یا اجتماعی است، اما ولایت تصرف یا ولایت معنوی، نوعی اقتدار و تسلط فوق العاده تکوینی است. 🔸 نظریه ولایت تکوینی از یک طرف مربوط است به استعدادهای نهفته در این موجودی که به نام انسان در روی زمین پدید آمده است و کمالاتی که این موجود شگفت بالقوه دارد و قابل به فعلیت رسیدن است، و از طرف دیگر مربوط است به رابطه این موجود با خدا. مقصود از ولایت تکوینی این است که انسان در اثر پیمودن صراط عبودیت به مقام قرب الهی نائل می‌گردد و اثر وصول به مقام قرب - البته در مراحل عالی آن - این است که معنویت انسانی که خود حقیقت و واقعیتی است، در وی متمرکز می‌شود و با داشتن آن معنویت، قافله سالار معنویات، مسلط بر ضمائر و شاهد بر اعمال و حجت زمان می‌شود. 🔹 زمین هیچگاه از ولی‌ای که حامل چنین معنویتی باشد، و به عبارت دیگر، از انسان کامل خالی نیست. از نظر شیعه در هر زمان یک انسان کامل که نفوذ غیبی دارد بر جهان و انسان، و ناظر بر ارواح و نفوس و قلوب است و دارای نوعی تسلط تکوینی بر جهان و انسان است، همواره وجود دارد و به این اعتبار نام او حجت است. ناظر به این معنی از ولایت نیز بوده باشد. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @saghalein1414
🔹 امام حسن مجتبی علیه السلام: هرکس به یاد دوری سفر «آخرت» باشد، خود را مجهز و مهیا می‌کند. 📚 تحف العقول ، ص 236 @saghalein1414
19.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺انیمیشن انیمیشنی زیبا در مورد واقعه کربلا🌹 «ناسور» راوی جراحتی است که از شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش در دل همه آزادی خواهان جهان ایجاد شده است🖤 @saghalein1414
🔵 اول دلت را دُرست کن! ✅ آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی تهرانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه: واجبات را انجام بده؛ محرمات را ترک‌کن؛ بقیه‌اش را فکرکن و به آثار جهانِ غیب و آثاری که از اولیایِ خدا صادر شده، نگاه‌کن. ✅ هرچیزِ درستی که داشته باشی، از این کانال‌ها می‌گیری. ✅ وقتی گرفتی، لازم نیست من بگویم چه کار کن. خودت دیگر خوابت کم می‌شود؛ خودت دلت می‌خواهد قرآن بخوانی؛ خودت دلت نمی‌خواهد در خیابان این طرف و آن طرف را نگاه کنی. من چرا بگویم؟ ✅ اول دلت را دُرست کن، بعد راه بیُفت. گفتن ندارد. اول باورکن که پسِ پرده چیزهایی از نقمت‌ها و نعمت‌ها هست؛ این را که باورکردی، خودت می‌روی، هُل دادن لازم نداری. ✅ فقط اطلاعاتی نداری که رعایت ضوابط را بکنی، می‌گویی آقا ضابطه چیست؟ تمام شد و رفت! 📚 کتاب چشم‌هایت را باز کن! صفحه ۱۱۸. @saghalein1414
❓❓ آیا خدا تحت تأثیر دعا و گناه ما قرار می‌گیرد؟ اینکه خدا به خاطر گناه ما غضب می‌کند و به خاطر دعای ما اجابت می‌کند، آیا به معنای این است که او تحت تأثیر اعمال ما قرار می‌گیرد؟ ✍️ پاسخ: در مورد راضی شدن خدا در پی دعا ما و يا خشمگين شدن او همچنين خوشحال يا ناراحت شدن خداوند بايد گفت: 🔹 صفاتی كه برای خداوند بكار می‌روند گاه برای انسان‌ها هم استعمال می‌شوند؛ اما نبايد فراموش كرد كه معنای بكار رفته برای ذات باری‌تعالی هيچ جهت نقصی را نبايد داشته باشد. چرا که در جای خود ثابت‌ شده است. خداوند متعال صفات را به‌طور تمام و كمال داراست و هیچ‌گونه نقص و عدمی در او راه ندارد. مثلاً غضب در انسان حالتى است كه در اثر عوامل مخصوصى به فرد عارض مى‏شود و آن توأم با تأثر و تغيير حالت است. می‌دانیم كه ذات باری‌ تعالی ثابت و نامتغیر است. پس بايد ديد مراد از غضب خدا كه در بسيارى از آيات آمده است چيست؟ 🔸 بخشايش و رحمت و گذشت به معنی حالت نفسانی خاصی است كه موقع مشاهده منظره نيازمندان و بيچارگان به انسان دست می‌دهد. او را وادار می‌كند كه برای رفع نواقص و تأمين احتياجات آنان بكوشد. اين معنی بعد از تحليل به «بخشش و عطا برای رفع نيازمندی‌ها» بازمی‌گردد و هرگاه در مورد خداوند به كار رود، منظور همين معنی است، نه آن حالت نفسانی، چون تغيير حالت برای خداوند محال است. 🔹 غضب حالتی است كه برای رفع ناملايمات و انتقام عارض انسان می‌گردد. در مورد خداوند عبارت است از كيفر عذاب. يكی از ياران امام باقر (ع) گويد: از حضرت سؤال شد: چه می‌فرماييد در آيه «و مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبي‏ فَقَدْ هَوى؛ و هر كس غضبم بر او وارد شود، سقوط می‌كند». 🔸بعد از حضرت سؤال شد مراد از غضب چيست؟ حضرت فرمود: «مراد همان عذاب است، چه اگر كسی بپندارد خداوند از حالتی به حالتی ديگر متحول می‌شود، او را به صفتی از صفات مخلوقات توصيف (تشبيه) نموده است، زيرا خداوند را هیچ‌چیزی تحريک نكند تا او را دگرگون سازد». 🔹 بنابراين اجابت خدا به معنی نعمت بخشی و عنايت نعمتی جديد به فردی است كه با دعا خود را در معرض بهره‌مندی از اين نعمت جديد قرار داد و غضب خدا به معنی مجازات و عذاب كردن است، نه تغيير حالت نفسانی كه در مورد انسان‏ها صادق است. از این‌رو از امام صادق (ع) كه فرمود: «فرضاه ثوابه و سخطه عقابه مِن غير شيء يتداخله فيهيّجه و ينقله من حال إلي حال...؛ رضای خدا، ثواب او و خشم خدا انتقام اوست، بی‌آنکه چيزی در خدا تأثير كرده و او را از حالی به حالی درآورد». 🔸 توجه و عنایت هنگامی‌ که در مورد خداوند به كار مى‏رود به معنى آثار خارجى آن است و در بسيارى از اوصاف و افعال الهى، عين اين مطلب وجود دارد، مانند آنچه براي غضب الهی گفتيم كه خداوند، گنه‌کاران را «غضب» مى‏كند، به معنای اين است كه همچون يک شخص غضبناک با آن‌ها رفتار مى‏نمايد، وگرنه خشم و غضب كه به معنى هيجان و برآشفتگى نفس آدمى است، در مورد خدا هرگز صادق نيست. 🔹 عنايت خداوند می‌تواند ابعاد گوناگونی داشته باشد و با تعابيری همچون مورد تأیید بودن يا مشمول عنايات ويژه قرار گرفتن تبيين و تصوير شود؛ ولی در تمام اين امور نمی‌توان فعل يا حالتی را به خداوند نسبت داد كه حاكی از تأثر و دگرگونی ذاتی باشد چون اين تأثرات مربوط به موجودات حادث و متغير و ممكن است نه خداوند كه اين پیرایه‌ها در حريم وجوبی او راه ندارد. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @saghalein1414