eitaa logo
ثقلین۱۴۱۴
80 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.4هزار ویدیو
20 فایل
قرآن و اهل بیت یادگار گران‌بهای پیامبر صلی الله علیه وآله هستن.چقدر خوبه ما مسلمونا معرفت مون رو نسبت به این دو یادگار بیشتر کنیم🌹
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 آیا انسان در بهشت می‌تواند به دیدار افرادی برود که در دنیا آنان را می‌شناخت؟ ✍️ پاسخ: یکى از بزرگ‌ترین لذت‌های انسان بهره‌‏گرفتن از مجلس انس با دوستان یک‌رنگ و باصفا است؛ از این‌رو یکی از نعمت‌ها و لذت‌‌های بهشتیان ملاقات و دیدار با هم‌دیگر است. از مجموع آیات و روایات می‌توان چنین برداشت نمود که دیدار و مهمانی بهشتیان دست کم در دو سطح انجام می‌شود: 🔹 دیدار تمام بهشتیان با هم: این مطلب را شاید بتوان از آیات شریفه‌‌ای که بیان می‌کند بهشتیان «روبروی» هم و یا در کنار هم هستند، استنباط کرد: «به یقین، پرهیزکاران در باغ‌‌ها(ى سرسبز بهشت) و در کنار چشمه‌‏ها هستند. (فرشتگان به آنها می‌گویند) داخل این باغ‌ها شوید با سلامت و امنیّت؛ هرگونه غلِّ [حسد و کینه و دشمنى‏] را از سینه آنها برمی‌‏کنیم (و روحشان را پاک می‌‏سازیم) در حالى که همه برابرند، و بر تخت‌ها روبروى یکدیگر قرار دارند». 🔹 بنابراین، تعبیر روبروی هم بودن بهشتیان نشان می‌دهد که آنها اولا: دارای دیدار عمومی و جلسات جمعی هستند؛ ثانیا: آنها در جلسات اجتماعی‌شان گرفتار تشریفات آزاردهنده این دنیا نیستند و مجلس آنان بالا و پایین ندارد، و از اصول زندگى طبقاتى رنج‌آور این دنیا در آن‌جا خبرى نیست. همه برادرند؛ همه روبروى یکدیگر و در یک صف - نه یکى بالاى مجلس و دیگرى در پایین- می‌نشینند. 👈 البته، این منافات با تفاوت مقام آنها از نظر درجات معنوى ندارد. این مربوط به جلسات اجتماعى آنها است، و گرنه هر کدام بر حسب درجه‌ی تقوا و ایمان جایگاه مخصوص به خود را دارند. 🔹 دیدار خویشان و اقوام: «باغ‌هاى جاویدان بهشتى که وارد آن می‌شوند، و پدران و همسران و فرزندان صالح آنها و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد می‌شوند». 👈 برخی از مفسران می‌گویند: «نه تنها آیه‌ی فوق که بعضى دیگر از آیات قرآن نیز تصریح دارند که در جمع بهشتیان، پدران، همسران و فرزندان آنها که صالح باشند وارد می‌شوند، و این در حقیقت براى تکمیل نعمت‌هاى الهى بر آنان است، تا هیچ کمبودى حتى از نظر فراق افراد مورد علاقه‌ی خود نداشته باشند. و از آن‌جا که در آن سرا که سراى نوین و متکاملى است همه چیز تازه و نو می‌‏شود؛ آنها نیز با چهره‌‏هاى تازه و نو و محبت و صمیمیتى داغ‌تر و گرم‌تر وارد می‌‏شوند، محبتى که ارزش نعمت‌هاى بهشتى را چند برابر می‌‏کند. 🔹 اگرچه در آیه‌ی فوق تنها پدران، فرزندان و همسران ذکر شده‌‏اند، ولى در واقع همه‌ی بستگان در این جمع، حاضرند؛ چراکه حضور فرزندان و پدران بدون حضور برادران و خواهران و حتى سایر بستگان ممکن نیست، و این مطلب با کمى دقت روشن می‌‏شود؛ زیرا هرگاه کسى بهشتى باشد، پدر صالح او نیز به او ملحق می‌شود، و از آن‌جا که پدر صالح بهشتى است، همه‌ی فرزندانش به او می‌‏پیوندند و به این ترتیب برادران به هم ملحق می‌‏شوند. و با همین محاسبه سایر بستگان نیز در آن جمع حضور خواهند داشت». 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 کمال انسان در چیست؟ 🤔 چرا وقتی به بسیاری از خواسته هایمان می‌رسیم، باز راضی نمی‌شویم؟ @saghalein1414
🔹شخصی سخن چین، به حضور علیه السلام رسید. عرض کرد: فلانی از شما بدگویی می کند. 🍃 امام حسن صلوات الله علیه به جای تشویق چهره درهم کشید و به او فرمود: 🍀 تو مرا به زحمت انداختی. از این که یک مسلمان را شنیدم باید درباره خود استغفار کنم و از این که گفتی آن شخص با بدگویی از من، مرتکب گناه شده بایستی برای او نیز دعا کنم. 📚 بحار: ج 43، ص 350 @saghalein1414
💢 نیت نماز را اشتباهی به زبان آوردن 💠 سوال: 🔷 آیا با وجود اشتباه به زبان آوردن نیت، نماز صحیح است؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ هرگاه فردی به نماز ایستاده و نیت قلبی کرده اما در زبان و خیال خود غیر از نیت قلبی داشت، مثلاً هنگام ظهر قصد نماز ظهر را داشت، ولی اشتباها گفت؛ چهار رکعت نماز عشا می خوانم نمازش صحیح است. 🔸برداشت غلط: بسیاری بر این باورند که نیت باید به زبان آورده شود، در حالی که لازم نیست نیت را به زبان بیاورد، بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار، نماز خواندن برای خدا باشد کافی است. 🔺 العروه الوثقی، فصل فی النیه، مسئله 17 ✍ سعی کنیم روزانه مطالعه‌ی احکام شرعی داشته باشیم. @saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مَنْ لِی غَيْرُك 🎙 توحید افعالیش باید درست باشد 🚨 عمری از ما گذشت نباید از شرک بیایید بیرون؟ 👌 بدان که غیر از خدا هیچ مخلوقی نتواند کار مخلوقی را درست بکند. @saghalein1414
💢 اینکه بیان می‌شود غضب و خشم باید برای خدا باشد به چه معنا است؟ ✍️ پاسخ: خشمی که در راستای اطاعت از خداوند باشد و انسان در خشم خود، خشنودی خدا را در نظر داشته باشد آن خشم، خشمی پسندیده است؛ مثل خشم مؤمن نسبت به دشمنان خدا و هنگام انجام گناهان، امّا خشمی که جهت اطاعت از خداوند نباشد، بلکه در راستای پیروی از شیطان باشد و شخص رضا و خشنودی شیطان را مدنظر داشته باشد آن خشم، خشمی ناپسند است مانند خشم انسان نسبت به برادر دینی خود. 💠 این مطلب توضیحاتی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم: 🔹 در روایات اسلامی نوعاً خشم و غضب به طور مطلق مورد مذمت و نکوهش قرار گرفته است، اما مشخص است که مراد از آن‌ها، غضبی است که برای هوای نفس و منافع شخصی باشد. زمانی که انسان غضبناک می‌شود عقل وی تحت الشعاع قرار می‌گیرد؛ چنان چه امام صادق (ع) می‌فرماید: «خشم و غضب، دل حکیم را تاریک می‌کند و هر کس غضب خود را در اختیار نگرفت، نمی‌تواند عقل خود را در اختیار بگیرد». بر این اساس، فکرش به درستی کار نمی‌کند؛ 🔸 همان‌طور که امام علی (ع) فرمود: «تندخویی، بخشی از دیوانگی است؛ زیرا صاحب آن (در غالب موارد)، بعداً پشیمان می‌گردد و اگر چنانچه پشیمان نشد جنون او ریشه می‌دواند!». بسیاری از تصمیم‌هایی که شخص خشمگین می‌گیرد درست نبوده و او دست به کارهایی می‌زند که بعداً پشیمانی را به دنبال خواهد داشت؛ بر این اساس باید از چنین خشمی به خدا پناه برد. 🔹 نکته مهم در اخلاق اسلامی این است که خشم و غضب برای رضای خدا نیز نباید از دایره اخلاق و شرع فراتر رود؛ یعنی مثلاً کسی که برای خدا خشمگین می‌شود، نباید به خود اجازه ظلم و ستم و فحاشی و هتاکی و کارهای غیراخلاقی بدهد؛ یعنی مثلاً در مواجهه با فاسقان تذکر محکم می‌دهد یا در جبهه جهاد محکم و جدی مبارزه می‌کند. نباید کسی تصور کند حالا که در مواجهه با گناه یا فسق یا کفار یا فاسق باید جدی و محکم و تند باشد، پس اجازه هر نوع ظلم و تجاوز از حق یا فحاشی و هتاکی را دارد. اسلام چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد. 🔸 امیرالمؤمنین در عین جدیت در جهاد، پا را از دایره اخلاق بیرون نگذاشته است. در یکی از جنگ‌ها وقتی لشکر دشمن شروع به فحاشی یا هتاکی کرد و لشکریان امیرالمؤمنین (ع) نیز قصد مقابله به مثل داشتند، حضرت فرمودند: «من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید; ولی اگر اعمال زشتشان را شرح دهید و احوال آن‌ها را بیان کنید به گفتار صحیح نزدیک‌تر و برای اتمام حجّت رساتر است» این سیره اهل بیت علیهم السلام است. 🔹 در جای خود در کتب تاریخی ثابت است که فاطمه زهرا(س) دو خطبه طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبه به معنای واقعی کلمه طوفانی. یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر است از مطالب بسیار مهم و اعتراضی و تنبیه نسبت به مفاهیم برجسته اسلامی که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مورد آن‌ها خطر را احساس می‌کرد، ولی در این دو خطبۀ مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمۀ هتک و زشت و توهین آمیز وجود ندارد؛ و همۀ کلمات، محکم و مستحکم و بیانات متین و متقن است. پس به بهانه غضب برای خدا، ظلم و ستم و معصیت و بی‌اخلاقی جایز نیست. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این ویدئو را ببینید تا بفهمید چرا به انحاء و اشکال مختلف و با تمام امکانات به دنبال بدنام کردن است؟ ⭕️ آیا بر وفق مراد کشورهای سلطه‌گر پیش می‌رود؟ @saghalein1414
🔹 علیه‌السلام فرمودند: 🍀 لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ. 🍃 عبادت به زیادی نماز و روزه نیست، بلکه حقیقتِ عبادت، زیاد اندیشیدن در کار خداست.🤔 📖 تحف العقول، ص448 @saghalein1414
💬 آیا وسایل تحصیلی، مثل دفتر و خودکار هم خمس دارد؟ 📚 همه مراجع: بله، خمس دارد. لوازم‌التحریر فرقی با بقیه وسایل ندارد. سر سال خمسی که شد، هر چیزی که از درآمد خریده شده و زیاد آمده، خمس دارد. 📚 مقام معظم دلبری: لوازم‌التحریری که نزدیک سال خمسی خریده شده و به‌زودی استفاده می‌شود، خمس ندارد. ⭕️ نکته: سال خمسی شما از روزی شروع می‌شه که اولین درآمد رو به‌دست آوردین و سال بعد در همون تاریخ، باید حساب کنین و ببینین چیزی اضافه مونده یا نه؛ اگر مونده بود، خمسش رو بدین. 🔺 العروةالوثقی، ج۲، م۶۷؛ خامنه‌ای، اجوبة، س٩٢٢. ✍ سعی کنیم روزانه مطالعه‌ی احکام شرعی داشته باشیم. @saghalein1414
🌺 مفضّل با فشار سخت زندگی روبرو شده بود، فقر و تنگ دستی، داشتن قرض و مخارج سنگین زندگی او را آزار می داد، در محضر (ع) لب به شکایت گشود و بیچارگی های خود را مو به مو تشریح کرد. 🍃 "فلان مبلغ قرض دارم، فلان مشکل دارم، متحیّرم چه کنم و...."خلاصه در آخر کلامش از امام صادق(ع) در خواست کرد . امام (ع) به کنیزش دستور دادند یک کیسه اشرافی که منصور برای وی فرستاده بود بیاورند. 🍃 بعد این کیسه را در اختیار مفضّل قرار می دهد، مفضّل رو به امام(ع) خطاب کرده می گوید: "آقا مقصودم آنچه در حضور شما گفتم دعا بود. ✨ حضرت می فرمایند :"بسیار خوب دعا هم می کنم، امّا این را بدان؛ هرگز سختی های خود را برای مردم تشریح نکن اولین اثرش این است که وانمود می شود تو در میدان زندگی زمین خورده ای و از روزگار شکست یافته ای، در نظر ها کوچک می شوی و شخصیّت و احترامت از میان می رود ✨ 📚 شهید مطهری، ص17 @saghalein1414
❤️ آیت الله العظمی جوادی آملی: «وقتی انسان در قلب را مهار می‌کند که چشم و گوش را در بیرون مهار کرده باشد، اگر در بیرون نماز، چشم و گوشش را حفظ کرد، در نماز دشمن درونی هجوم نمی آورد. مهم آن است که انسان در بیرون نماز خود را حفظ کند.» کتاب حکمت عبادات صفحه ۱۱۶ @saghalein1414
به علی دل بستم.mp3
9.82M
❤️ به علی دل بستم ❤️ 🎙 ، ذکر علی عبادة علیه السلام @saghalein1414
🔹 علیه ‌السلام: 🍀لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ 🍃 مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد 📚 ميزان الحكمه جلد4 صفحه430 @saghalein1414
💠 حکم شک بعد از نماز ❓اگه بعد از نماز شک کنیم که نمازمون درست بوده یا نه؛ مثلاً شک کنیم رکوع رفتیم یا نه یا مثلاً چهار رکعت خوندیم یا سه رکعت؛ تکلیف نمازمون چیه؟ 📚 همه مراجع: شک بعد از نماز، از اون شک‌هایی حساب می‌شه که اصلاً نباید بهش اعتنا کنیم. اگه از این شک‌ها سراغت اومد، بهش بی‌توجهی کن؛ نمازتم درسته، خیالت تخت‌.✅ ❗️مگر این‌که دو طرف شک، هر دو باطل باشه؛ مثلاً در نماز چهاررکعتی، شک داری که سه رکعت خوندی یا پنج رکعت.اینجا دیگه هر جور حساب کنی، نمازت باطله؛ سه رکعت خونده باشی باطله، پنج تا هم خونده باشی باطله. 🔺 توضیح‌المسائل مراجع، م۱۱۷۹. ✍ سعی کنیم روزانه مطالعه‌ی احکام شرعی داشته باشیم. @saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 رحمة الله علیه 👌 مراقب باشید که هیچ چیز « حتی علم» شما را از خدا غافل نکند.... @saghalein1414
📛 آزار جنسی در متروهای فرانسه ⚠️ در متروهای به علّت آزارهای جنسی و تعرّض‌های فراوان به زنان، پوسترهایی نصب شده که را به جنگل و مردانِ هوس‌باز را به تشبیه کرده بود. ✍ متوجه هستیم که چه چیزی را به ما دیکته می‌کند؟! 🚨 باتلاقی که خودش در آن دست و پا می‌زند ولی نمی‌تواند از آن خارج شود! @saghalein1414
🔰 يک شخص عصبی چطور می‌تواند بر خود غلبه کند؟ ✍️ پاسخ: (عليه السلام) می‌فرمايند: «إياك و الغضب فأوّله جنون و آخره ندم؛ از عصبانيت بپرهيز! چرا که ابتدای آن جنون و انتهای آن پشيمانی است.» 👈 توصيه‌هايی که به شما ميشه شامل دو بخش کلّی است. 📌 بخش اوّل توصيه‌هايی است که قبل از عصبانی شدن و برای اينکه اصلا عصبانی نشويد بايد رعايت کنيد 📌 و بخش دوّم کارهايی است که بعد از عصبانی شدن بايد انجام بدهيد. طبيعتا پيشگيری بهتر از درمان است. بنابراين بايد ابتدا کاری کنيد که تا آنجا که ممکن است اصلا عصبانی نشويد. ✍️ بخش اوّل: يادآوری فضيلت كظم غيظ، عفو و بردباری و نيز پاداش عظيمی كه خدای متعال برای دارندگان اين صفات تعيين كرده. از جمله اين كه اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «من كفّ غضبهُ كفّ الله عنهُ عذابه. آن كه خشم خود را باز دارد، خداوند عذاب خود را از او باز خواهد داشت. 🔹 زمينه‌های خشم و غضب مثل تکبر، شوخی، عيب‌جويی، لج بازی و مجادله، حرص و طمع دنيايی را از خودتان دور کنيد. گاهی اوقات توقعات بيش از حد انسان و طبيعتا مقاومت ديگران در برابر آنها انسان را عصبانی می‌کند. گاهی اوقات غرور و تکبر بی‌جای انسان باعث می‌شود رفتار ديگران را حمل بر بی‌ادبی و بی‌احترامی نسبت به خودمان تلقی کنيم و عصبانی شويم. 🔸 از نشانه‌های تواضع تسليم در برابر حق است. جايی که انسان بفهمد اشتباه کرده بپذيرد. يا اگر پيشنهادی داد و ديگران نپذيرفتند ناراحت نشود و آن را حمل بر قصد و غرض داشتن آن‌ها نکند. سعی کنيد برای نظرات ديگران احترام قائل شويد و در تصميم گيری‌ها به صورت جمعی عمل کنيد و به نتيجه برسيد. 🔹 خاطرات بد عصبانيت‌های گذشته خود را مرور کنيد. حالت چهره خود، حرف‌هايی که زديد، حرفهايی که شنيديد. 🔸 در هر بحث و مشاجره‌ای حقيقت از دو حال خارج نيست. يا ما مقصر هستيم و يا طرف مقابل. اگر خودمان مقصر هستيم که پس عصبانيت نابجا است و اگر طرف مقابل هم مقصر بوده با عصبانيت مشکلی را حل نکرده‌ايم بلکه خودمان را متهم کرده‌ايم و حرف حق خود را باطل جلوه داده‌ايم. چون اگر حق با انسان باشد نيازی به عصبانی شدن نيست. به آرامی و حتی گاهی با سکوت نيز می‌توان آن را اثبات کرد. خشم تاثيرگزاری کلام را به حداقل می‌رساند و برایچ نپذيرفتن حرفمان به ديگران بهانه می‌دهد. ✍️ و امّا بخش دوّم (مهارت‌های کنترل خشم): ▫️سکوت؛ امام علی (ع) می‌فرمايند: خشم را با سکوت درمان کنيد. ▫️ذکر و پناه بردن به خداوند با ذکر اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ▫️آب نوشيدن و وضو گرفتن ▫️تغيير حالت از ايستاده به نشسته و از نشسته به خوابيده و نهايتا ترک کردن صحنه ▫️به ياد آوردن خشم الهی. عليه السلام: خداوند فرموده است ای فرزند آدم مرا در هنگام خشم خويش بياد آور تا من نيز در هنگام خشم خود تو را به ياد آورم. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @saghalein1414
💢 شما به خاطر عملکرد ج.ا بهش بی‌اعتمادید. قبول. ولی چرا هر چی علیه‌ش منتشر می‌کنن و دروغ از آب درمیاد، به اون طرف بی‌اعتماد نمیشید؟ @saghalein1414
💢 به ما میگن که بعد از جمهوری اسلامی ما به دین شما کاری نداریم، دینتون رو ببرید تو خونه‌هاتون و تو جامعه نیارین 🔹 خب جمهوری اسلامی هم همینو میگه، میگه عرق خوری و لخت شدنتون رو ببرید تو خونه‌هاتون و تو جامعه نیارید 🔹 در واقع دعوا سر اینه که چه چیزی بیاد تو جامعه، دین خدا یا دین شیطان! @saghalein1414
14010727_42804_64k.mp3
25.1M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی. ۱۴۰۱/۷/۲۷ @saghalein1414
🔹 علیه‌السلام فرمودند: 🍀 خَصلَتانِ لَیسَ فَوقَهُما شَیءٌ: الإیمانُ بِاللّه ِو نَفعُ الإخوانِ 🍃 دو خصلت است که بهتر و بالاتر از آنها چیزی نیست؛ ایمان به خدا و سود رساندن به برادران. 📖 بحارالانوار، ج 78 ، ص 374 @saghalein1414
💬 به کدام یک از اقساط وام، تعلق می‌گیرد؟ ✍ سعی کنیم روزانه مطالعه‌ی احکام شرعی داشته باشیم. @saghalein1414