#پرسش_و_پاسخ
❓ آیا میشود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟
✅ پاسخ: استاد مطهرى مىگويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهی، انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمىتواند وجود داشته باشد».
🔹 بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهی در زندگی انسان است و قضا و قدر الهی مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگی پذيرفتنی است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئی از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مؤمن باشد و چه كافر - چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئی از تقديرات الهی است.
🔸 بشر هميشه خود را در سر چهار راههايی میبيند. هيچگونه اجباری كه فقط يكی از آنها را انتخاب كند ندارد و ساير راهها بر او بسته نيست. انتخاب يكی از آنها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعنی طرز فكر و انتخاب او است كه يک راه خاص را معيّن میكند.
🔹 اين كه از يک طرف مسئله تقدير الهی مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكی از راهها را انتخاب كند و آن راهی كه انسان با اراده خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهی كه خداوند از ازل میداند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندی اين است كه بشر افعال خود را از روی اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد.
🔸 اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مىكني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مىبرم. «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يک حلقه از سلسله قانون عليت است و يک عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث.
🔹 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مىكند. اما من مىتوانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازهگيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».
🔸 در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلّا ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». و : «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأنْفُسِهِمْ؛ خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمىدهد، مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر در موارد خاص به خوبی روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكی از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آخرین وداع همسر ودختر شهیدی که ۳روزقبل بخاطر راحتی وامنیت جانش را فداکرد وکسی هشتک نزد واستوری نکرد ودل نسوزاند واشک نریخت وگریبان چاک نداد وروسری ازسر نکند درسکوت خبری زیر خروارها خاک جای گرفت...
🍃...و حکایت این دلیران فداکار همچنان باقی است.
#نیروی_انتظامی
#مدافعان_امنیت
#جهاد_تبیین
@saghalein1414
🚨 مراقب باشیم فریب دشمن را نخوریم!
💡دشمن، حتی اگر قرآن هم بالای نیزه کرد، باید بیدار باشیم و اجازه ندهیم جولان دهد.
👌گاهی همان کسی که به هنگام نیاز، به یاری عثمان نمیآید و در قتل او سهیم است، منافقانه پیراهن خونین او را بهانه برای جنگ با علی میکند.
🔍 بادقت حرکات دشمن را تحلیل کنید و فضاسازی رسانهای شما را دچار تحلیل غلط نکند.
#بصیرت
#سواد_رسانه
#تکرار_تاریخ
@saghalein1414
#حدیث_روز
🔹 امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمودند:
🍃 هر که خدا را بندگی کند ،
خداوند همه چیز را بنده او می کند .
📖 تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۰۸
🍃 بندگی کن تا که سلطانت کنند
🍃تن رها کن تا همه جانت کنند
#امام_حسن
#بندگی
@saghalein1414
#احکام_روز
💢 برگرداندن نیت نماز قضا به نماز ادا
💠 سوال:
اگر قبل از نماز ظهر به نیت قضای صبح، نماز را شروع کند و بعد از تشهد رکعت دوم سهواً برخیزد و ذکر رکعت سوم را بگوید و قبل از رکوع به یاد بیاورد که نماز صبح را نیت کرده بود؛ آیا می تواند نیت را به نماز ظهر برگرداند؟
✍🏻 پاسخ:
برگرداندن نیت از نماز قضا به نماز ادا صحيح نیست و در فرض مذکور باید بنشیند و سلام نماز را بگوید و بنابر احتیاط مستحب، پس از سلام، دو سجدۀ سهو انجام دهد.
🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
✍ سعی کنیم روزانه مطالعهی احکام شرعی داشته باشیم.
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تذکر_اخلاقی
👌 اگه از خدا نترسی، از کوچکترین امری که موجب اضطراب است خواهی ترسید.
#مقام_معظم_رهبری
@saghalein1414
#پرسش_و_پاسخ
❓ در مورد بدبينی نظر اسلام و احادیث چيست؟ (#بخش_اول)
✅ پاسخ: آيات و احاديث متعددی در مورد اين صفت بد وارد شده است و نکات ظريفی در اين باره بيان شده است، البته بيان همه ابعاد آن در پيام ممکن نيست و فقط به چند نکته اکتفا میشود.
🔹 قرآن میفرمايد: «يا اَيُّها الَّذينَ آمنَوا اِجْتَنِبُوا كثيراً مِنَ الظَنِّ اِنَّ بَعْضَ الظنِّ اِثْم وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأكُلَ لَحْمَ اَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ، وَ اتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّاب رحيم»؛ اي افراد با ايمان! از بسياري گمانها بپرهيزيد؛ زيرا برخي از گمانها گناه (و بي اساس) است؛ در امور مردم كنجكاوي نكنيد و از يكديگر غيبت ننماييد؛ آيا كسي از شما دوست دارد كه گوشت برادر خود را در حالي كه مرده است، بخورد حتماً اين كار را بد و ناپسند ميشماريد (غيبت برادر مسلمان همانند اين عمل است) و از مخالفت خدا بپرهيزيد؛ خداوند توبه پذير و رحيم است.
🔸 در اين آيه، خداوند جامعه اسلامي را ملزم میسازد كه سه اصل اخلاقي را به عنوان حقِ لازم كه از لوازم و آثار اخوت اسلامی و برادری ديني است نسبت به يكديگر رعايت نمايند؛ اينك به طور اجمال به اين سه اصل اشاره میكنيم:.
▫️ بدگمانی و بدبينی نسبت به مسلمانان ممنوع است؛
▫️ يک فرد مسلمان نبايد در امور مردم كنجكاوی كند؛
▫️ غيبت و بدگويی پشت سر مسلمان حرام است.
🔹 از آن جا كه اصول ياد شده از مباحث اساسي اخلاق اسلامي هستند و در اصلاح اجتماع نقش مهمي ايفا ميكنند و از پيشوايان بزرگ ما بيانات جالب و شيوايي در اين زمينه وارد شده، شايسته است كه هر كدام را جداگانه مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار دهيم. اكنون نخستين اصل يعني (بدگمانى) را مورد بحث قرار ميدهيم.
🔸 بدبيني يك حالت رواني منفي است كه شخصيت و احترام و تقوا و پاكي افراد در فضاي فكر و قضاوت دارنده آن، لطمه ميبيند.
🔹 افراد بدبين از ميان هزاران نقاط روشن و جلوههاي خوب زندگي مردم، فقط به نقطههاي مبهم و تاريك و تيره زندگي آنان، متوجه ميگردند.
🔸 همه ما ميدانيم كه جان و مال و آبروي مسلمان محترم و هرگونه تعدي به آن حرام است، ولي در آيه به تعدّي ديگري اشاره نموده و ميفرمايد: حيثيت و آبرو و شخصيت هر مسلمانى، حتي در عالم فكر و پندار و در دايره داوري دروني ما نيز محترم است. هيچ فرد مسلمانى، نبايد بي جهت در درون خود، به حريم شخصيت و پاكي مسلماني با بدبيني و بدگماني و داوري بد، تجاوز نمايد.
🔹 به قول يكي از دانشمندان معاصر: حدود امنيتي كه اسلام براي جامعه مسلمانان به وجود آورده، منحصر به جان و مال و آبرو نيست، بلكه علاوه بر اين امنيتهاي سه گانه، امنيت چهارمي را نيز خواستار شده است و آن، امنيت قضاوتهاي ديگران است؛ يعني افراد ديگر را در محيط فكر خود، مورد هجوم افكار و داوريهاي بد و ناروا قرار ندهد؛ احترام و شخصيت مسلمان، علاوه بر مرحله عمل، بايد حتي در محيط افكار ديگران نيز محفوظ بماند.
🔸 از اين نظر، اسلام هرگونه بدگماني و بدبيني را كه منجر به لكه دار ساختن شخصيت كسي در محيط فكر و پندار ميشود، تحريم نموده و دستور داده است كه جامعه با ايمان از هرگونه سوءِ ظن نسبت به همديگر بپرهيزند.
🔹 پيامبر اكرم (ص) در يكي از بيانات شيواي خود به امنيتهاي چهارگانه مزبور اشاره نموده و چنين ميفرمايد: «اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ عَلَي الْمُسْلِمِ دَمَهُ، وَمالَه وعِرْضَهُ، وَاَنْ يَظُنَّ به سُوءَ الظّنِ» ؛ خداوند، تجاوز به خون، مال و آبروي مسلمانان را حرام نموده و هرگز اجازه نداده است كه كسي به يك فرد مسلمان بدگمان شود و حتي در ذهن و فكر خود، به او نسبت ناروا بدهد.
🔸 اگر امنيتهاي سه گانه، نخست در پرتو حكومتهاي مادي و سازمانهاي اداري تأمين گردد، ولي امنيت از نظر قضاوت مردم، جز در سايه ايمان به خدا عملي نميشود؛ زيرا حدود حكومتهاي مادي منحصر به ظواهر است و جلوگيري از تجاوزهاي باطنى، از حريم قدرت عوامل مزبور، بيرون ميباشد؛ فقط ايمان به خداست كه ميتواند جلو اينگونه تجاوزها را بگيرد؛ زيرا يك فرد مسلمان ايمان دارد كه خداوند از كارهاي برون و درون او آ گاه است.
📣 ادامه دارد ...
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
@saghalein1414
*نفوذ دشمن در فضای مجازی جدی است
امام خامنهای فرمودند :
میترسم کسانی که در جهاد تبیین مشارکت نمیکنند جزو خاذلین قرار بگیرند
خاذلین حسین (ع) کسانی بودند که سیاسی نبودند یا سیاست سازش را ترجیح میدادند! بدون خاذلین، قاتلین قدرت محاصره حسین(ع) را نداشتند!
دین با حکومت و دولت باقی نمیماند، اگرچه دولت رسولخدا (ص) و حکومت عدل علی(ع) باشد.
دین با زبان همۀ مؤمنین باقی میماند، وقتی حرف دین بر زبان همه جاری شد، دین باقی میماند
چرا با این همه طرفدار انقلاب، حزباللهیها فکر میکنند وضع دارد خرابتر میشود؟
چون انقلابیها ساکتند لذا کمتر بهنظر میرسند
با اینهمه آدم خوب و فهمیدۀ جامعۀ ما، فضای مجازی باید محل تهدید دشمن باشد، نه ما
طبق آیۀ قرآن، وقتی ولیامر جامعه، یک امر جامع را مطرح کرد، باید برنامۀ زندگی ما بر اساس آن تغییر کند.
*با پاسخ دادن به یک شبهه میتوانی نامت را جزو مجاهدین ثبت کنی، مثل عمّار*
خیلی از آدمهای خوب و معتقد نمیدانند که «امر جامع» چیست، با اینکه در قرآن تصریح شده :
*«...وَ إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ»*
وقتی پیامبر(ص)، یک مسئلۀ مهمِ دارای اولویت در جامعه را اعلام میکند کسی نباید از نزد پیامبر(ص) برود مگر اینکه اجازه بگیرد، این آداب اطاعت از ولیّ خدا را نشان میدهد.
تقاضا این است که این آیه قرآن را در مساجدمان و منازلمان نصب کنیم تا همه با آن آشنا بشوند. وقتی *ولیّفقیه یک امر جامعی را مطرح میکند، انسان مؤمن، امر جامع را رها نمیکند* که دنبال کارِ خودش برود بلکه *برنامۀ زندگیاش را بر اساس آن، تغییر میدهد.*
الان ولیِ امر جامعۀ مسلمین، یک امر جامع بنام «جهاد تبیین» را مطرح کرده و فرمودهاند :
*جهاد تبیین، واجبِ فوریِ عینی است* این باید در زندگی و برنامههای ما تفاوت ایجاد کند، متأسفانه خیلیها برنامۀ زندگیشان را تغییر ندادهاند تا به جهاد تبیین برسند!
کسی که بعد از امرِ جامع «جهاد تبیین»، برنامۀ زندگی و کار و تحصیلش هیچ تغییری نکرده، آیا میتواند به مردم، دین یاد بدهد
*ما چکار میتوانیم انجام بدهیم؟*
مثلاً یک گوشیِ موبایل دستمان هست، *لااقل میتوانیم چهار تا پیام بگذاریم، لایک کنیم، چند تا پیام را فوروارد کنیم، یا میتوانیم برای چهارتا صفحه، فالوور بشویم، بالاخره باید یک حرکتی انجام بدهیم!*
قرآن میفرماید:
*اگر ایمانت خیری نرسانده باشد، روز قیامت این ایمان بهدردت نمیخورد!*
*«لا يَنْفَعُ نَفْساً إيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ في إيمانِها خَيْراً»*
امامباقر(ع) فرمود :
*منظور از این خیر، نصرت امام است؛*
یعنی ایمانش باید به ما اهلبیت (یا به خط اهلبیت) کمک کرده باشد، *کمک با زبان هم مثل کمک با شمشیر است*
با اینکه هر سال طرفداران انقلاب از نظر کمّی و کیفی بهتر و بیشتر از سال قبل میشوند، اما اکثر حزباللهیها فکر میکنند که هر روز دارد وضع خرابتر میشود، چرا ؟
*چون همه ساکتند!* در تظاهرات و راهپیماییها که جمع میشوند، میگویند : «عجب جمعیّتی؛ اینهمه محجّبه، اینهمه انقلابی!»
چرا تعجّب میکنند؟
چون *وقتهای دیگر، همه خاموشند،* لذا معلوم نیست که تعدادشان زیاد است.
پیامبر(ص) به عمّار یاسر که در مقابل شبههافکنی یهودیان مدینه ایستاد جوابشان را داد، میفرماید :
*«فَأَنْتَ مِنَ الْمُجَاهِدِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الْفَاضِلِينَ»*
شما هم میتوانید همینطوری، نام خود را جزو مجاهدین در راه خدا ثبت کنید.
دین با کلاسِ اصول عقائد و با تبلیغ توسط علما و اهل حوزه باقی نمیماند، دین با دولت و حکومت هم باقی نمیماند؛ اگرچه دولت رسولخدا(ص) و حکومت عدل علی(ع) باشد!
*دین با زبان همۀ مؤمنین باقی میماند، وقتی حرف دین بر زبان همه جاری شد، باقی خواهد ماند.*
آدم حزباللهی، منتظر نشسته و میگوید :
اگر اوضاع اقتصادی خوب بشود، انشاءالله همه انقلابی میشوند! حکومت علی(ع) که مشکل اقتصادی نداشت،
پس چرا آنگونه شد؟
حضرت میفرماید :
*چون شما در مقابل باطل، ساکت ماندید و نگفتید «این غلط است» لذا امثال معاویه بر شما مسلّط میشوند.*
با اینهمه آدمِ خوب و فهمیدهای که در جامعۀ ما هست و با این فضای مجازی که در اختیار همه است ؛ *نه تنها فضای مجازی نباید محلّ تهدید جامعۀ ما باشد بلکه باید محلّ تهدید دشمن باشد، و محلّ فرصت ما باشد؛* البته اگر این ساکتین از خواب بیدار بشوند!
*خدا برخی از ساکتین را در قرآن لعنت میکند چرا ؟*
*چون یک جایی باید یک حرفی را بزند، اما نمیزند.*
میترسیم کسانی که در جهاد تبیین مشارکت نکردند و بر این امر جامع مقیم نشدند، خدای ناکرده جزء خاذلین قرار بگیرند.
شاید تقصیر کسانی باشد که دین را بد معرفی کردهاند، طوری معرفی کردهاند
جوان مؤمن ، نماز میخواند اما دین را تبلیغ نمیکنند.
mahsaamini.mp3
15.1M
🎙 فایل کامل سخنان استاد عباس ولدی درباره ماجرای #مهسا_امینی
👈 بسیار بسیار مهم
#جهاد_تبیین
#بصیرت
#دشمن_شناسی
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ملت شایعه پذیر وجاهل بازیچه دست دشمنش خواهد شد گرچه امام علی امامش و مالک اشتر فرمانده او باشد.
#جهاد_تبیین
#بصیرت
#شایعه_پذیری❌
#جهالت❌
@saghalein1414
#حدیث_روز
🔹 امام على عليه السلام:
🍃 اِحذَرِ العاقِلَ إذا أغضَبتَهُ، وَالكَريمَ إذا أهَنتَهُ، وَالنَّذلَ إذا أكرَمتَهُ، وَالجاهِلَ إذا صاحَبتَهُ
🍀 برحذر باش از خردمند، هنگامى كه او را به خشم آوردى،
و از فرد بزرگوار، هنگامى كه به او اهانت كردى،
و از فرومايه، هنگامى كه او را گرامى داشتى،
و از نادان، هنگامى كه با او همنشين شدى
📚 كنزالفوائد جلد1 صفحه368
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_روز
💠 کیفیت تطهیر اشیاء و زمین نجس
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درس_اخلاق
🔹 حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود:
🍀 اَلشَّدِيدُ مَنْ غَلَبَ علی نَفْسَهُ
نيرومند كسى است كه بر نفس خود پيروز گردد.
#مقام_معظم_رهبری
@saghalein1414
پاسخ قاطع رئیسی به تکجمله ماکرون درباره حقوق زنان
🔹معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور در گفتوگو با فارس: در ملاقات ۹۰ دقیقهای رئیسجمهور ایران و فرانسه که قرار بود ۴۵ دقیقه باشد، ماکرون صرفا یک جمله کلی درباره احترام به حقوق زنان گفت و حتی نامی از ایران نیاورد.
🔸رئیسجمهور اما در پاسخ بر دو نکته تأکید کرد:
۱. پیشرفتهای زنان پس از انقلاب خیرهکننده بوده و اگر خواستید با این واقعیتها آشنا شوید به ایران سفر کنید.
۲. مسائل ایران مربوط به ایرانیهاست. اتحادیه اروپا اگر میخواهد درباره زنان بیانیه بدهد، درباره خشونت پلیس علیه زنان در آمریکا و غرب بیانیه بدهد. ضمن اینکه تحریم جنایت علیه بشریت است و زن و مرد هم نمیشناسد و غرب باید پاسخگوی جنایت خود علیه ملت ایران باشد.
#عزت
#سربلندی
#جهاد_تبیین
@saghalein1414
#پرسش_و_پاسخ
❓در مورد بدبينی نظر و احاديث اسلام چيست؟ (#بخش_دوم)
✅ ضررهای بدبينی:
🔸 نخستين نتيجه بدگمانى، به خود انسان برميگردد؛ از آن جا كه افراد بدگمان نميتوانند اعمال ديگران را خالي از غرض و آلودگي تصور نمايند، همواره در رنج روحي و درد رواني سختي به سر ميبرند و سوز و گداز خيال و پندار، همواره آنان را شكنجه ميدهد.
🔹 بدبينى، رشته الفت و دوستي را از هم ميگسلد و بر اثر گمان بدي كه انسان به ديگران دارد، همواره آنها را خيانتكار و در ميدانِ دوستى، ناپايدار ميپندارد، ناچار ميشود كه همه گونه روابط خود را با آنها قطع كند؛ از اينرو پيشوايان ما فرمودهاند: «مَنْ غَلَبَ عَلَيْهِ سوءُ الظَّنِ لَمْ يَترُكْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ خَليلٍ صُلْحاً ؛ بدگماني بر هر كس كه غلبه كند، هر نوع صلح و صفايي را كه ميان او و دوستان وي برقرار است، از بين ميبرد»
🔸 افراد بدبين هميشه منزوي و گوشه گيرند، و بر اثر رعب و ترسي كه از مردم دارند، هرگز نميتوانند با كسي انس بگيرند؛ از اينرو در روايات، آمده است كه: «مَنْ لَمْ يَحْسُنْ ظَنُّهُ اِسْتَوْحَشَ مِنْ كُلِّ اَحَدٍ؛ افراد بدبين از همه مردم وحشت دارند»
🔹 بدبيني آفت بزرگي براي سنجش منطق انسان است؛ بدبيني نوعي اختلال در طرز تفكر و ادراك انسان به وجود ميآورد كه هرگز نميتواند در موضوعي به صورت خِردپسند و واقع بينانه داوري كند.
🔸 بدبيني از بيماريهاي سرايت كننده است كه همنشينان انسان را نيز آلوده ميسازد.
🔹 بدبيني نه تنها در روح انسان اثر ميگذارد، بلكه براساس ارتباطي كه ميان تن و جان وجود دارد، تن نيز از گزند آن سالم نميماند، و به قول دكتر كارل: بدبيني و عادت به انتقاد از همه چيز، حتي از قدرت زندگي نيز ميكاهد؛ زيرا اين عادت منفي رواني روي دستگاه اعصاب (سمپاتيك) و غدد داخلي اثر ميكند و ميتواند مبدأ اختلالات عملي و حتي عضوي شود.
🔸بدگمانيهاي بي مورد، به همسر و يا شاگرد مغازه و كارگر و خدمتكار منزل، آنان را به خيانت و جنايت ميكشاند؛ زيرا كنجكاويهاي زياد ارباب و بزرگ خانه و يا شوهر، بر اثر (تداعي معانى) صور و اشباح خيانت و كارهاي زشت را در نظر آنها مجسم ميسازد و فكر خيانت را در دل آنها احيا مينمايد و به قول برخي از دانشمندان: نوكراني كه مورد سوء ظن آقا هستند و او پيوسته احتمال ميدهد كه آنان به اثاث خانه دستبردي بزنند، چنين نوكراني بالاخره دست به دزدي ميزنند، و به سوي دزدي كشيده ميشوند. از اين رو، در دين مقدس اسلام، تظاهر به غيرتمندىِ بي مورد و افراطي درباره همسر، مذموم شمرده شده است؛ زيرا چه بسا افراد پاكي را به ناپاكي بكشاند و درستكار را به نادرستي دعوت نمايد؛ چنان كه امام علي (ع) فرموده است: «ايّاكَ وَالتَّغايرَ في غَيْرِ مَوْضِعِه فَاِنَّ ذلِكَ يَدعُوا الصَّحيحة اِلَي السُّقم و البريئةَ اِلَي الرَّيبِ؛ اظهار غيرتهاي بيمورد، زنان پاك را به ناپاكي و زنان بيگناه را به سوي گناه دعوت ميكند»
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسی در سازمان ملل: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایت ترامپ را از طریق دادگاه عادلانه دنبال خواهیم کرد.
#حاج_قاسم
#شهید_انسانیت
#عکس_حاج_قاسم
@saghalein1414
آیت الله جوادی آملی.mp3
2.71M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی:
«در يكی از جبهه ها يكی از اصحاب حضرت به حضرت عرض كرد: كه ای كاش برادر من در اين صحنه و جبهه حاضر بود و ثواب مبارزه و جهاد را ميبرد! حضرت يك جمله فرمود، ما اين جمله را مكرّر از ديگران شنيديم، خودمان هم ميگفتيم؛ ولي معنايش برای ما روشن نبود.
حضرت فرمود: «أَ هَوَي أَخِيكَ مَعَنَا»؛ آيا در خطّ فكری ماست؟ عرض كرد: بله يا اميرالمؤمنين، فرمود:در تمام ثوابهای ما شريك است.
بعد از انقلاب اين تفسير به وسيله خود انقلاب برای ما روشن شد....»
درس اخلاق ۹۵/١٠/٩
#انقلاب_اسلامی
#هوای_انقلاب
@saghalein1414
#حدیث_روز
🔹 امام حسن مجتبی علیه السلام:
🍃 بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ أرْبَعُ أصابِع، ما رَأَيْتَ بَعَيْنِکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَيْکَ باطِلاً کَثيرا.
🍀 فرمود: بين حقّ و باطل چهار انگشت فاصله است، آنچه که را با چشم خود ببيني حقّ است؛ و آنچه را شنيدي يا آن که برايت نقل کنند چه بسا باطل باشد.
📚 تحف العقول ص۲۲۹
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_روز
💠 احکام نماز قضای پدر و مادر به زبان ساده
✍ سعی کنیم روزانه مطالعهی احکام شرعی داشته باشیم.
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درس_اخلاق
🔰 دین انسان ساز
🎙#امام_خمینی
🌴 همه مکتب های توحیدی برای انسان سازی آمدهاند.
ما مکلفیم انسان بسازیم.
مقصد اسلام و مقصد همه انبیا این است که آدم ها را تربیت کنند؛
صورتهای آدمی را آدم معنوی و واقعی کنند.
مهم در نظر انبیا این است که انسان درست بشود.
👌 اگر انسان تربیت شد، همه مسائل حل است.
#دین
#انسان_سازی
#تربیت
@saghalein1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نظر صاف و ساده امام خمینی راجع به گشت ارشاد.
ای قربون اون ساده گویی و لهجه شیرنش
خدایش بیامرزد
@saghalein1414
#پرسش_و_پاسخ
❓ آيا پیامبر أعظم (ص) وصيتنامه كتبی داشتند؟
✅ پاسخ: چگونه میتوان باور كرد كه پیامبر با وجود چنین آیهای مبنی بر لزوم وصیت، وصیت ننموده باشند؟ «كُتِبَ عَلَیْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَ الأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَي الْمُتَّقِینَ» هرگاه يكي از شما را مرگ فرا رسد و مالي بر جاي گذارد، مقرر شد كه درباره پدر و مادر و خويشاوندان، از روي انصاف وصيت كند. و اين شايسته پرهيزگاران است.
🔹 آنچه در واقعه یوم الخمیس (روز پنج شنبه) اتفاق افتاد، مبنی بر درخواست دوات و قلم برای نگاشتن وصیت مطلب تازهایی نبوده است، بلكه تاكید بر وصایت علی (ع) بوده است كه از آغاز دعوت پیامبر به اسلام تا زمان رحلت در موقعیتهای مختلف پیامبر به آن تصریح مینمودند.
🔸 اما از اهمیت این نوشته نیز نباید غافل شد كه اگر در واپسین لحظات عمر پیامبر نیز این وصیت مكتوب و مجددا به وصایت حضرت تصریح میگشت، میتوانست تا حدودی از بروز اختلافات بسیاری جلوكیری كند.
🔹 به هر روی نگارش وصیت پیامبر اگر چه عملی نشد اما اعلان ولایت و وصایت امام علی (ع) توسط پیامبر (ص) در موقعیتهای گوناگونی بیان گشته، مانند آیههای ولایت، تبلیغ، اولوالامر و ... نیز ماجرای یوم الدار، وزارت، منزلت، غدیر و ... در واقع وصیت شفاهی حضرت در مقابل انبوهی از مردم بوده و اینكه در روز پنجشنبه به علت كارشكنی برخی موفق به نگارش وصیت نگشت، منافات با اصل وصیت ندارد.
🔸 تأخیر در نگارش وصیت ممكن است به دلایل متعدد باشد، از جمله این كه وصیت در آخرین لحظات عمر عاطفی و بیشتر تأثیرگذار است. از همه مهمتر معمولاً وصیتهای مهم سیاسی و اخلاقی در آخر عمر صورت میگیرد.
🔹 افزون بر آن شاید حضرت از طرف خداوند مأمور بود كه در آخرین لحظات عمر خود، آن وصیت خاص را بنماید. شاید هم این تأخیر بدان جهت بود كه اهمیت موضوع را نشان دهد. همچنان در وصیتهای مهم به همین صورت عمل میشود. شیعیان باور دارند در حدیث موسوم به حدیث دوات كه مانع تدوین آن شدند حضرت میخواست بار دیگر مردم را به ولایت امام علی (ع) سفارش كند؛ و اهمیت آن را نشان دهد از این رو برخی مانع بیان آن شدند.
🔸 نتيجه آن كه در واقع پیامبر در لحظه آخر عمر چیزی را میخواست بگوید كه قبلاً گفته بود، با این تفاوت كه درخواست كرد قلم و كاغذی بیاورند تا آن را مكتوب نماید. اگر چه از نوشته شدن آن وصیت جلوگیری شد، اما این بدان معنا نبود كه پیامبر آن وصیت و سفارش را قبلاً انجام نداده باشد.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
@saghalein1414
🛑 #پوستر؛ به بهانه کشیدن چادر از سر یک زن ایرانی توسط اغتشاشگران
🔹کسانی که به بهانه مرگ مهسا امینی ، شعار آزادی زنان را فریاد زدند ولی در اقدامی شنیع و بیسابقه با کتک زدن یک بانوی محجبه چادر از سر او کشیدند، نقاب تزویرشان در همین ابتدای کار افتاد.
#جهاد_تبیین
#عفت
#حیاء
#چادر_نماد_پاکدامنی
@saghalein1414