eitaa logo
کانال ثقلین
85 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
43 فایل
قال رسول الل(ص) : ((إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی . . .))
مشاهده در ایتا
دانلود
کنیه و القاب ابوالفضل: در منابع بسیاری، کنیه حضرت عباس (علیه السلام) را «ابوالفضل» بر شمرده اند و در بین کنیه های ایشان، ابوالفضل (ابوفاضل، ابوالفضائل) مشهورترین است. اما دیگر کنیه های او یا غیر مشهور هستند و یا این که پس از واقعه کربلا حضرت را بدان خوانده اند. برخی گفته اند این کنیه برگرفته از برتری و فضلی بوده که از کودکی در حضرت نمودِ فراوان داشته و او را بدان صفت می شناخته اند، آن گونه که در سوگ او نیز سروده اند: أباالفضل یا مَن أسَّس الفضلَ و الإباء أبیٰ الفضلُ إلَا أن تکونَ له أبا[۹] ای ابوالفضل! ای کسی که پایه‌گذار «فضل» و بزرگی هستی! فضل، جز از اینکه تو پدر آن باشی، خودداری می‌کند [و به چیز دیگری راضی نمی شود]. قمر بنی هاشم: حضرت عباس (علیه السلام) از جمال و زیبایی ویژه ای برخوردار بوده؛ به گونه ای که سیمای دلربای او جلب توجه می کرد و چهره اش مانند ماه تمام، تابناک می نمود. چون از دودمان هاشم، جد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود، او را «قمر بنى هاشم» می خواندند. این لقب، لقبی مشهور برای آن حضرت به شمار می رود و بسیاری از منابع آن را بر شمرده اند.[۱۰] باب الحوائج: حضرت عباس (علیه السلام) در دوران زندگی امام مجتبی (علیه السلام) پیوسته در کنار آن حضرت به مددکاری مردم و بر آوردن نیازهایشان می پرداخت. این رویه در زمان امامت امام حسین (علیه السلام) و پیش از جریان عاشورا نیز ادامه داشت تا آن جا که هرگاه نیازمندی برای کمک خواستن نزد این دو امام همام می آمد، حضرت عباس (علیه السلام) مأمور اجرای دستور امام خویش می شد. حضرت عباس (علیه السلام) جایگاه بلندی نزد برادرش امام حسین (علیه السلام) داشت؛ نوشته اند: «همان گونه که پدرش امیرالمؤمنین (علیه السلام) جایگاه بلندی نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) داشت و باب او بود و هرگاه مشکلی روی می داد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ابتدا آن را با علی (علیه السلام) در میان می گذاشت، عباس (علیه السلام) نیز چنین حالتی نسبت به امام حسین (علیه السلام) داشت. امام با پیشامد هر مشکلی آن را با برادرش در میان گذاشته و از او می خواست که آن مشکل را برطرف نماید».[۱۱] این مسئله سبب شد تا ایشان را باب الحوائج؛ «برآوردنده نیازها» بخوانند. [۱۲] البته به نظر می رسد این لقب بعدها در نتیجه توسل ها و کرامتهای آن حضرت به ایشان داده شده است. باب الحسین علیه السلام: شدت دلبستگی حضرت عباس (علیه السلام) به برادر بزرگتر خود، امام حسین (علیه السلام) تا آن جا بود که همواره خود را خدمتگزار او می دانست و برای اجرای فرمان های ایشان همیشه پیش قدم بود. این بدان دلیل بود که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اَنَا مَدِینَةُ العِلمِ وَ عَلِیُّ بَابُها فَمَن اَرَادَ المَدِینَةَ فَلْیَأتِ البَابَ؛ من شهر دانش هستم و علی (علیه السلام) دروازه ورود به آن است. پس هر کس خواهان ورود به شهر دانش است، باید نخست سراغ درِ آن را بگیرد». حضرت عباس (علیه السلام) نیز درب ورود به شهر حسینی بود.[۱۳] از علامه طباطبایی، نویسنده تفسیر المیزان در این باره نقل شده است که فرمود: «مرحوم سید السّالکین و برهان العارفین، آقا سید علی قاضی فرمود در هنگام کشف بر من روشن و آشکار شد که وجود مقدس ابا عبداللّه الحسین (علیه السلام) مظهر رحمت کلیّه الهیه است و باب و پیشکار آن حضرت، سر حلقه ارباب وفا، آقا باب الحوائج الی اللّه، ابوالفضل العباس - صلوات الله و سلامه علیه - است.[۱۴] سقّا: سقای کربلا، از مشهورترین لقبهای حضرت عباس (علیه السلام) است و پس از واقعه کربلا به این لقب متصف گردید. یکی از بی رحمانه ترین حربه های جنگی دشمن در واقعه کربلا، بستن آب به روی لشکر امام حسین (علیه السلام) بود که از روز هفتم ماه محرّم آغاز شد. اما حضرت عباس (علیه السلام) به همراه برخی دیگر از بنی هاشم، به فرات حمله می برد و آب می آورد. او این لقب را از پدران خویش به ارث برده بود؛ زیرا حضرت عبدالمطلّب، هاشم، عبد مناف و قُصَیّ نیز چنین لقبی داشتند. حضرت ابوطالب (علیه السلام) و عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر نیز به چنین ویژگی پسندیده ای مشهور بودند.[۱۵] کَبْش الکتیبه: اصطلاحی نظامی است که در جنگ ها به کار می رفته و به فردی شجاع اطلاق می شده؛ فردی که تمام صفات شجاعت و نام آوری در او جمع بوده و در پیشانی لشکر به جنگ با دشمن می پرداخته است. این لقب پیش از حضرت عباس (علیه السلام) تنها به دو نفر داده شده؛ ابتدا به فردی قریشی از قبیله بنی عبدالدار که از دشمنان سر سخت مسلمانان بود و طلحة بن ابی طلحة نام داشت. او در جنگ احد توسط امیرمؤمنان (علیه السلام) کشته شد. دومین فردی که پیش از حضرت عباس (علیه السلام) به این لقب خوانده شد مالک اشتر بود. او را در دوران خلافت امیرمؤمنان، کبش العراق می خواندند.
پس از وی این لقب به حضرت عباس (علیه السلام) رسید آن گونه که از زبان امام حسین (علیه السلام) سروده اند: عَبَّاسُ کَبْشُ کَتِیبَتی وَ کَنَانَتی وَ سرُّ قَوْمی بَلْ اَعَزُّ حُصُونی[۱۶] «عباس (علیه السلام) پهلوان لشکر و اهل بیت من بلکه شکست ناپذیرترین دژ من است.» برخی دیگر از القاب ایشان عبارت است از: حامی الظُعینة (پشتیبان زنان هودج نشین)، شهید، عبد صالح، مُستجار (پشت و پناه)، فادی (فداکار)، ضَیغَم (شیر)، مُؤثر (ایثارگر)، ظَهر الولایة (پشتیبان ولایت)، طیار، اکبر، مُواسی (ایثار کننده)، واقی (پاسدار)، ساعی (تلاشگر)، صدّیق (راست گفتار و درست کردار)، بَطَل (گُرد، پهلوان)، اطلس (چابک و شجاع، در لغت به معنای رنگارنگ یا دو رنگ بوده و کنایه از فرد زیرک و چابک است)، حامل اللّواء (پرچمدار)، صابر، مجاهد، حامی، ناصر.  ادب الطف‏، جواد شبّر، بیروت، دار المرتضى، ۱۴۰۹ ق، ج ۷، ص ۱۹۵‏. پرش به بالا↑ مناقب آل ابى طالب، ابن شهر آشوب السروى المازندرانى، ابو جعفر محمد بن على، قم، مطبعة العلمیة، بى‌تا، ج ۴، ص ۱۰۸ ؛ بحار الأنوار، محمد باقر مجلسى، بیروت، مؤسسة الرسالة، ۱۴۰۳ ه. ق، ج ۴۵، ص ۴۰ پرش به بالا↑ بطل العلقمى، ج ۳، ص ۳۵. پرش به بالا↑ مقاتل الطالبیین، ص ۵۵ ؛ بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ۴۰ ؛ مناقب آل ابى طالب، ج ۴، ص ۱۰۸ ؛ بطل العلقمى، ج ۳، ص ۲۰۸ ؛ کبریت الأحمر، ص ۳۸۴ پرش به بالا↑ . مستدرک الحاکم النیسابورى، حافظ ابو عبد الله محمد بن عبد الله الحاکم النیسابورى، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول ۱۴۱۱ ه. ق، ج ۳، ص ۱۲۶ پرش به بالا↑ چهره درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس(ع)، علی ربانی خلخالی، قم، مکتب الحسین، چاپ پنجم، ۱۳۷۸ ه . ش، ج ۱، صص ۱۴۷ و ۱۴۸. پرش به بالا↑ الثقات، محمد بن حبّان، دائرة المعارف العثمانیة، چاپ اول، بى جا، ۱۳۹۵ ه. ق، ج ۲، ص ۳۱۰ ؛ السیرة النبویة، محمد بن حبّان، بیروت، مؤسسة الثقافیة، چاپ اول، ۱۴۰۷ ه. ق، ج ۱، ص ۵۵۹. پرش به بالا↑ بطل العلقمى، ج ۲، صص ۵۳ ۵۴ پرش به بالا↑ مولد العباس بن علی علیه السلام، محمدعلی ناصری،
Rozeh Hazrat Abbas.mp3
4.09M
روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام مرحوم کافی
🏴🏴🏴 حضرت عباس در کلام معصومین در کلام امیرالمؤمنین (ع): در «معالی السّبطین» آمده است که در آن هنگام که مولا علی علیه السلام در بستر شهادت بودند، عباس را طلبید و او را به سینه اش چسبانید و فرمود: "وَلَدی وَ سَتَقرّ بک فی یوم القیامة"فرزندم به زودی چشمم در قیامت به وسیله وجود تو روشن می شود. در کلام حضرت زهرا (س): روایت شده که وقتی روز قیامت بر پا می شود، پیامبر صلوات الله علیه و علی آله به مولا علی علیه السلام می فرمایند که به زهرا بگو، برای شفاعت و نجات امت چه داری؟ مولا پیام حضرت رسول را به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها می رسانند و ایشان در پاسخ می فرمایند: "یا امیرالمؤمنین! کفانا لاجل هذا المقام الیدان المَقطوعتان من ابنی العباس" ای امیر المؤمنین! دو دست بریده پسرم عباس برای ما در مورد شفاعت کافی ست.[۳۵] در کلام امام سجاد (ع): امام سجاد علیه السلام که خود در کربلا حضور داشت و شاهد فداکاری های عمویش بود، درباره ی حضرت عباس علیه السلام می فرماید: «خداوند، عمویم عباس را رحمت کند که با ایثار، در راه برادرش جانبازی کرد تا آن که دست هایش قطع شد و خداوند به جای آن، دو بال به او داد که با آن ها به همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند؛ همان گونه که برای جعفر بن ابی طالب قرار داده شد. عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند.» در کلام امام صادق (ع): امام صادق علیه السلام، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام را به عنوان کسی معرفی می کند که از ایمان استوار و بینش نافذ برخوردار بوده و در راه امام بزرگوارش به جهاد برخاسته است. ایشان می فرماید: «عمویم؛ عباس، بصیرتی نافذ و ایمانی محکم داشت. او به همراه برادرش حسین علیه السلام جهاد کرد و به افتخار شهادت رسید». آن حضرت همچنین درباره ی اخلاص و ارزش جهاد حضرت عباس علیه السلام می فرماید: «شهادت می دهم و خدا را شاهد می گیرم که تو در راه جنگجویان بدر و مجاهدان راه خدا گام نهادی و در جهاد با دشمنان خدا، اخلاص ورزیدی و در نصرت اولیای خدا، خلوص نشان دادی و از دوستانش دفاع کردی... شهادت می دهم که تو هر چه در توان داشتی، انجام دادی». در کلام امام مهدی (ع): در زیارت ناحیه مقدسه نیز از زبان امام مهدی علیه السلام به او این گونه سلام داده شده است: «السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِالمُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ، الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادى لَهُ الواقى، السّاعى إلَیهِ بِمائِهِ، المَقطوعَةِ یَداهُ، لَعَنَ اللّه قاتِلَیهِ یَزیدَ بنَ الرُّقادِ الحیتى و حَکیمَ بنَ الطُّفیلِ الطّائِىَّ.» سلام بر ابوالفضل عبّاس، فرزند امیرمؤمنان؛ از خود در گذرنده با جان برای برادر، برگیرنده از دیروزش برای فردایش (دنیا را وسیله آخرت قرار داد)، فداییِ او، نگهدارنده، کوشنده برای رساندن آب به او، وکسی که دست هایش بُریده شد! خداوند قاتلانش یزید بن رُقاد حیتی و حَکیم بن طُفَیل طایی را لعنت کند! 🏴🏴🏴
یا باب الحوائج الی الله یا قمربنی هاشم
هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 218 بهشت پاداش نماز شب خوان های استغفار کننده سپیده دم، که در اموالشان حق سائل و محروم مشخص است، می باشد. روزی شما و وعده ها از آسمان است. این حقیقتی است مثل گفتگوی روزانه تان. همه چیز را زوج آفریده ایم، شاید به قدرت الهی پی ببرید. به سوی خدا فرار کنید، تا در امان باشید. مومنین همدیگر را تذکر دهند، باشد که سودمند افتد. جن و انس را نیافریدیم، جز برای عبادت. وای بر کافران در روز سخت !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴روضه روز تاسوعا مرحوم کوثری در محضر امام خمینی (س)
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴                 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🏴🤚🏿 سلام، طلوع غمبار فجر دوشنبه بیست و پنجمین روز از تیرماه و نهمین روز از ماه محرم که مصادف است با و متعلق است به ماه منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) را تسلیت عرض نموده و به عنوان عرض ادب به محضر تمام ادب سخن امروز را به همین مناسبت تقدیم خواهم کرد.           "اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ،" 🏴👈🏿 مولای ما حضرت صاحب الامر نسبت به نام عموی خود حضرت ماه منیر بنی هاشم بسیار حساس است و هر کجا نام ایشان باشد حضور دارند فلذا امروز به محضر مبارک او که آب را تا قیامت شرمنده نمود سلامی و عرض ارادت خواهیم کرد تا اوج تبعیت از ولایت را که از مفاهیم زیارت عاشورا می باشد در عمل دریابیم. " اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ، الْمُطيعُ للهِِ وَلِرَسُولِهِ وَلاَِميرِالْمُؤْمِنينَ، وَالْحَسَنِ والْحُسَيْنِ، صَلَّي اللهُ عَلَيْهِمْ وَسَلَّمَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ وَمَغْفِرَتُهُ وَرِضْوانُهُ، وَعَلي رُوحِكَ وَبَدَنِك"َ، 🏴🌺🏴 یابن الحسن: حقیقت عزاداری ما پی بردن به عظمت وجود شماست ،جان عمویتان عباس ما را لایق ظهورتان نمائید و خودتان برای فرج و عُلٓو درجات شهدای نهضت های اسلامی بویژه شهدای انقلاب مقدس اسلامی ایران دعا نمایید. التماس دعا 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 219 وای بر غرق شده های بازیچه دنیا، زمانی که به سوی جهنم می خوانندشان. ولی بهشتي ها را با فرزندان تابع شان به هم رسانند. هرکس گرو عملش است. غلامان پسر مروارید گونه به ایشان خدمت می کنند. به هم می گویند، خدا ترسی ما در دنیا از این شعله ها نجات مان داده است. آیا پیامبر برای دعوتش، اجرت سنگینی خواسته که کافران زیرش مانده اند. حین برخواستن، تسبیح خدا بگوئيد و پاره ای از شب و هنگام افول ستاره ها، نماز صبح بخوانید. پایان طور
هدایت شده از آیات الهی
🖤 تسلیت تاسوعای حسینی 🖤 ✨ وصف مومن ✨ 👈 در ادامهء توصیف نعمتهای دو بهشت پایین تر فرموده اند: 🌹🌹مُدْهَامَّتَانِ... هر دو خرّم و سرسبزند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! در آنها دو چشمهء جوشنده است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۴ تا ۶۷ الرحمن. تفسیر: مُدْهامَّتانِ، به معنى سبز پر رنگ است، نشانهء نهایت شادابى و طراوت گیاهان و درختان و بیانگر نهایت خرمى آن دو بهشت. 👈 سپس فرموده اند: 🌹فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ... در آنها میوه هاى فراوان و درخت خرما و انار است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۸ و ۹ الرحمن. فاکِهَة، همهء انواع میوه را شامل مى شود، و اهمیت میوه سبب شده که از میان تمام غذاهاى بهشتى روى میوه ها تکیه شود، و اهمیت خرما و انار سبب شده از میان تمام میوه ها، این دو میوه را نام برد. چرا بجاى خرما، درخت نخل گفته شده، ولى در مورد انار نام خود میوه آمده است؟ درخت نخل علاوه بر میوه اش از جهات مختلف مورد استفاده است. از برگهاى نخل انواع وسائل زندگى، از فرش گرفته تا کلاه و لباس و وسیلهء حمل و نقل مى بافند، و از الیاف آن هم استفاده هاى مختلف مى کنند. بعضى از قسمتهاى آن خواص داروئى دارد، و حتى از تنهء آن بعنوان ستون براى بعضى عمارتها یا پل براى عبور از نهرها استفاده مى شود. و در بارهء نیروبخشی این میوه، آیهء ۲۵ سورهء مریم کافیست. آنجا که خداوند بعد از وضع حمل حضرت مریم به او فرمود تا خرمای تازه بخورد. 👈 فرمایش پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء انار: سَیِّدُ الْفاکِهَة. بحارالانوار، ج۶۶، ص۱۶۳. ✔ علم هم فواید فراوانی برای این میوه بیان می کند، از جمله قدرت پاک کنندگى و تصفیهء خون، وجود مقدار قابل ملاحظه اى ویتامین ث در آن، تقویت معده، دفع تبهاى صفرائى و یرقان، و فواید دیگر. 🌸امام صادق فرموده اند: به کودکان خود انار دهید که موجب رشد سریع آنهاست. بحارالانوار، ج۶۶، ص۱۶۴. 🌸و در حدیث دیگرى فرموده است: زودتر به سخن مى آیند. همان مدرک، ص۱۶۵. 🌸و در حدیثی دیگر، امام باقر و امام صادق فرموده اند: هیچ میوه اى در روى زمین نزد رسول خدا محبوبتر از انار نبود. اصول کافی، ج۶، ص۳۵۲. دو نعمت دیگر، در پیغام فرداإن شاءالله. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا