eitaa logo
کانال ثقلین
85 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
43 فایل
قال رسول الل(ص) : ((إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی . . .))
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ((۴۴۶)) مبارکه: صافات - ۳۷ : ۰۱ تا ۲۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 43 در هنگام تقسیم ارث به حاضران هم از خویشان و یتیم و مسکین غذا بدهید با کلام خوش. اگر نگرانید بعد از شما برای فرزندان ناتوان چه خواهد گذشت پس با یتیمان مردم خوش رفتار باشید. خوردن مال یتیم آتش جهنم دارد. پسران دو برابر دختران ارث برده و اگر همه دختر و بیش از دو نفر باشند کلا دو سوم سهم می برند. و اگر فقط یک دختر باشد نصف. اگر متوفی دارای فرزند باشد والدینش هر کدام یک ششم. که اگر بی فرزند باشد یک سوم مادر و دو سوم مابقی پدر. که اگر برادرانی داشته باشد سهم مادر نصف قبل می شود. همه اینها پس از پرداخت بدهی و وصیت متوفی است. علت این سهم ها را شما متوجه نمی شوید و حکم خداوند حکیم است.
هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 44 سهم ارث مرد از همسرش در صورتی که فرزندی نداشته باشند نصف است. اگر فرزند داشته باشند یک چهارم پس از پرداخت بدهی و وصیت و برعکس این حالات سهم زن از شوهر یک چهارم و یک هشتم است. اگر علاوه بر نداشتن فرزند والدین هم نداشته باشند و یک برادر یا خواهر مادری داشته باشد سهم هر یک از آنها یک ششم. و اگر بیش از یک نفر باشند همگی یک سوم. البته بعد پرداخت بدهی و وصیت در حد عرف. این ها توصیه خداست.
هدایت شده از آیات الهی
🌹🌹وَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ عَذابُ جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ. إِذا أُلْقُوا فِیها سَمِعُوا لَها شَهِیقاً وَ هِیَ تَفُورُ. تَکادُ تَمَیَّزُ مِنَ الْغَیْظِ کُلَّما أُلْقِیَ فِیها فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ یَأْتِکُمْ نَذِیرٌ. قالُوا بَلى قَدْ جاءَنا نَذِیرٌ فَکَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللّهُ مِنْ شَیْء إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ فِی ضَلال کَبِیر. وَ قالُوا لَوْ کُنّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنّا فِی أَصْحابِ السَّعِیرِ. و براى کسانیکه به پروردگارشان کافر شدند عذاب جهنم است، و بد فرجامى است. هنگامیکه در آن افکنده شوند صداى وحشتناکى از آن مى شنوند، در حالیکه مى جوشد. نزدیک است از شدت غضب پاره شود، هر زمان که گروهى در آن افکنده مى شوند، نگهبانان از آنها مى پرسند: مگر بیم دهنده الهى به سراغ شما نیامد؟! مى گویند: چرا، بیم دهنده به سراغ ما آمد، ولى ما او را تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند هرگز چیزى نازل نکرده، و شما در گمراهى بزرگى هستید. و مى گویند: اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقل مى کردیم، در میان دوزخیان نبودیم. ۶ تا ۱۰ ملک. گوش شنوا 《 یا 》 تعقل. گوش شنوا به حرف حق، که حرف حق همان سخن خداست که از زبان بیم دهندگان جاری می‌شود ( شریعت ). تعقل هم یعنی تفکر در خلقت و خالق و تشخیص اینکه تنها راه سعادتمندی گوش دادن به کلام خداست. که حتی اگر انسانی کلام خدا را هم در دسترس نداشته باشد، باز هم با تعقل می‌تواند خود را از عذاب دوزخ نجات دهد. اگرچه نتواند به مقامات عالی الهی دست پیدا کند. 👈 شریعت دارای دو معنی عام و خاص است. در معنای عام، مترداف کلمهء دین است و گاهی به جای آن به کار می‌رود، مثلاً گفته می‌شود شریعت اسلام که منظور دین اسلام است. در معنای خاص، عبارتست از احکام و دستورها و عبادات و اخلاقیاتی که پیغمبران می‌آورند، مثلا احکام اسلام. ✅ سعادتمند واقعی کسی است که با تعقل به سخن حق گوش می‌کند.
هدایت شده از آیات الهی
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا....... و هر انسانى، اعمالش را بر گردنش آویخته ایم. و روز قیامت، نامهء (اعمالش را) براى او بیرون مى آوریم که آنرا در برابر خود، گشوده مى بیند. (و به او مى گوئیم) کتابت را بخوان، کافى است که امروز، خود حسابگر خویش باشى. هر که هدایت شود، براى خود هدایت یافته، و آنکه گمراه گردد، به زیان خود گمراه شده است. و هیچکس بار گناه دیگرى را به دوش نمى کشد(مگر گمراه کنندگانی که باعث میشوند دیگران به گناه بیفتند. آیهء ۲۵ سورهء نحل). و ما هیچ قومی را مجازات نمی کنیم مگر انکه پیامبری برای آنها نازل کنیم.. ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ اسراء. تفسیر: طائر به معنى پرنده است، ولى، در اینجا اشاره به چیزى است که در میان عرب معمول بوده، که به وسیلهء پرندگان، فال نیک و بد مى زدند، و از چگونگى حرکت آنها، نتیجه گیرى مى کردند. 👈 قرآن، در حقیقت، مى گوید: فال نیک و بد، و طالع سعد و نحس، چیزى جز اعمال شما نیست که به گردنتان آویخته است. یعنی اگر اتفاق شومی برایمان افتاد، نگوییم خانه ای در آن هستیم شوم است، یا بواسطهء وصلت با فلانی، دچار این اتفاق بد شده ایم! اینها همه خرافه است، باید بررسی کنیم ببینیم منشا این ناگواری کجاست؟ البته معاشرت با همسایهء حرامخوار، شرابخوار، دچار رفتارهای خلاف عفت و.... و یا وصلت با چنین افرادی، میتواند باعث گرفتاری شود، ولی این ربطی به شوم بودن خانه و شوم بودن آن فرد ندارد. 👈 آنگاه قرآن، اضافه مى کند: ما روز قیامت کتابى براى او بیرون مى آوریم که آنرا در برابر خود گشوده، مى بیند. منظور از کتاب، چیزى جز کارنامهء عمل انسان نیست، همان کارنامه اى که در این دنیا نیز وجود دارد، و اعمال او در آن ثبت مى شود، منتها در اینجا پوشیده و مکتوم است، و در آنجا گشوده و باز. و آنقدر نفس و واقعیت اعمال، واضح و آشکار است که نه جای حاشا و انکار باقی می ماند و نه جای اعتراض و مخالفت. و این یعنی هر کس حسابگر خویش است. 👈 مسئلهء دیگری که در این آیات به آن اشاره شده اینست که بى گناه و با گناه را با هم نمى سوزانند! برعکس آنچه معروف است که مى گویند: خشک و تر با هم مى سوزند. در منطق عقل، و تعلیمات انبیاء(تشریع) هیچ بى گناهى به جرم گناه دیگرى مجازات نخواهد شد. اینکه گفته میشود فرزند تقاص بدی پدر را میدهد، اشتباه است. مگر فرزندی که با ظلمها و بدیهای والدینش موافق باشد و آنرا تایید کند. 👈 سپس می فرماید: ما هیچ شخص و قومى را مجازات نخواهیم کرد، مگر اینکه پیامبرى را براى آنها مبعوث کنیم تا وظائفشان را کاملاً تشریح و اتمام حجت کند. عذاب در این آیه، مطلق است و هر نوع عذابی را شامل میشود، چه در دنیا، چه در آخرت. 👈 👈 آیهء آخر در بارهء هشدار به مترفین (ثروتمندان و سردمداران از خدا بیخبر)، قبل از وقوع عذاب است. 🌹وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا. و هنگامیکه بخواهیم شهر و دیارى را هلاک کنیم، نخست اوامر خود را براى مترفین آن جا بیان مى داریم. سپس هنگامیکه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات یافتند، آنها را به شدت در هم مى کوبیم. ۱۶ اسراء. چهار مرحلهء مشخص، براى این برنامه بیان شده است: اول) مرحلهء امر و نهى به مترفین. دوم) مرحلهء فسق و مخالفت، و نافرمانی و قانون شکنی از طرف مترفین. سوم) مرحلهء استحقاق مجازات. و چهارم) مرحلهء هلاکت. چرا امر شدگان تنها مترفین هستند؟ در بسیارى از جوامع، مترفین، سردمداران اجتماعند و دیگران تابع و پیرو آنها. به علاوه، سرچشمهء غالب مفاسد اجتماعى نیز ثروتمندان از خدا بى خبرى هستند که، در ناز، نعمت و عیش و هوس، غرقند. در واقع ریشهء اصلى فساد، همین گروهند، وگرنه، هم آنها مجازات میشوند و هم پیروان گناهکارشان. به این ترتیب، آیهء فوق، هشدارى است به مومنین، که مراقب باشند، حکومت خویش را بدست مترفین و ثروتمندان دنیاپرست، ندهند و از آنها دنباله روى نکنند که جامعهء آنانرا سرانجام به هلاکت و نابودى مى کشانند.(قطعاً همینطور خواهد شد).
هدایت شده از نکاتی از قرآن
نکاتی از قرآن 45 احکام ارث حدود الهی است که عدم رعایت ورود به جهنم دارد. برای اثبات زنای زن چهار شاهد لازم است که پس از اثبات، حصر در خانه شوند تا زمان مرگ یا خدا راهی باز کند. زن و مرد خطاکار را توبیخ کنید و اگر توبه کردن و اصلاح، دیگر کاری با آنها نداشته باشید. خدا توبه کسی را می پذیرد که از روی نادانی عمل زشت را انجام داده و زود توبه کند. نه اینکه تا زمان مرگ ادامه دهد و در هنگام قبض روح بگوید خدایا توبه که دیگر به کفر مرده.
🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿                بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ         🌸🤚سلام، طلوع فجر شنبه بیست و پنجمین روز از فروردین ماه و چهارمین روز از ماه شوال، ان شاءالله همراه باشد با زیارت "حضرت محمد مصطفیٰ(صلی الله علیه و آله)" و ذکر شریف "یا رب العالمین". «لعنت ابدی خداوند بر صهیونیست های غاصب و حامیانشان باد». 🌿📚"وَ أَيُّوبَ إِذْ نادى‌ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ". ((آیه ۸۳ سوره انبیاء)) 🌿🖋: 🌿👌...ناگهان متوجه ابرى شد که تا بالاى سرش بالا آمد، و از آن ابر صدایى برخاست: اى ایوب تو هم اکنون در برابر محکمه منى، حجت هاى خود را بیاور که من اینک به تو نزدیکم هر چند که همیشه نزدیک بوده ام. ایوب علیه السلام عرضه داشت: پروردگارا! تو مى دانى که هیچگاه دو امر برایم پیش نیامد که هر دو اطاعت تو باشد و یکى از دیگرى دشوارتر، مگر آن که من آن اطاعت دشوارتر را انتخاب کرده ام، پروردگارا آیا تو را حمد و شکر نگفتم؟... 🌿🌿🌿بار الها: بر محمد(صلی الله علیه و آله) و آل محمد(علیهم صلوات الله) درود فرست و آغاز هفته ای نیکو را برای ما مقدر فرما. التماس دعا 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺