14 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فلسفۀ نبوت.mp3
15.49M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ چهاردهم: فلسفۀ نبوت
🗓 چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۱۵ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@sahba_nashr
🔹 ️همزمان با انتشار صوت کامل جلسات طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، بهجاست تشکر صمیمانهای کنیم از جناب استاد سید مرتضی سادات فاطمی، که صوت این جلسات را ـ به توصیۀ استادشان آیتالله خامنهای ـ ضبط میکردند. برای این استاد و خادم قرآن کریم آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون داریم.
و نیز یادی کنیم از مرحوم سید رضا شریعتمغانی که بر تکثیر و نگهداری این صوتها همت گماشتند. حاصلِ کار ایشان کمکی شد به صهبا، برای تکمیل نواقص صوتهایی که از این جلسات به دست آورده بود. خداوند ایشان را غریق رحمت خود کند.
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧طرح کلی را با صدای «استاد» بشنویم!
«ذاتِ نایافته از هستیبخش
کِی تواند که شود هستیبخش»
تو که بخشی و سهمی از هستی خودت نبردی، از این شور الهی و از این فروغ لطف و نعمتِ نور پروردگار، خودت چیزی استفاده نکردی، مایهای نبردی، به مردم چه میخواهی بدهی؟ اول آتش بشو، گداخته بشو، مشتعل بشو، تا بتوانی زغالها را، سردها را، سیاهها را مشتعل کنی و روشن کنی.
برای دسترسی به صوت سخنرانیها میتوانید به نشانی jahadi.ir مراجعه کنید، و اگر از پیامرسانها استفاده میکنید، از طریق کانال
@sahba_nashr در بله و ایتا
صوتها را دریافت کنید.
15 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - بعثت در نبوت.mp3
17.56M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ پانزدهم: بعثت در نبوت
🗓 پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۱۶ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرف دل:
در عالمی که افتادن یک برگ درخت هم حکمت دارد، چه حکمت و سری است در اینکه جلسات «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» در مسجدی شکل بگیرد به نام «امام حسن مجتبی»؟ استاد جوان و فاضل، آنچنان مقبولیت دارد که مجلس شبانهاش در یکی از بزرگترین مساجد مشهد، یعنی مسجد کرامت، مالامال جمعیت میشود. مجلسی که چشم بدخواه طاغوت چشم دیدنش را نداشت. حال این استاد، متعالیترین و عمیقترین و اساسیترین جلساتش را باید در مسجدی برقرار کند که حتی در محل هم به چشم نمیآید، و مساحتش برای نمازگزاران روزانه هم کم است.
میلاد امام حسن، قلب ماه مبارک است و استاد در مسجدی نیمهساز به نام امام مجتبی، در میانۀ ماه مبارک، نوید میدهند که شب میلاد، جشنی داریم و برنامهای جوان..
جا دارد خاصتاً از حضرت امام مجتبی تشکر کنیم که در ماه میلادشان و در مسجدی به نامشان، سفرۀ بیبدیل طرح کلی سیدنا الاستاد گسترده شد.
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧طرح کلی را با صدای «استاد» بشنویم!
پیغمبرها نظام جاهلی را ـ برای اینکه طبقاتی بودن را، ظالمانه بودن را، استثمارگرانه بودن را، غیر انسانی بودن را، و ازاینقبیل نقاط منفی را مشخص کنیم، بهترین کلمه، کلمۀ جاهلیست؛ جاهلیّت، یعنی نظام غیر عادلانۀ غیر فطریِ غیر انسانی را ـ میخواهند تبدیل کنند به نظام الهی، به قوارۀ اجتماعی توحیدی؛ میخواهند تبدیل کنند به اینکه جامعه قلمرو حکومت خدا باشد، نه قلمرو حکومت هوسها و هواها، این حاصل کار پیغمبرهاست.
برای دسترسی به صوت سخنرانیها میتوانید به نشانی jahadi.ir مراجعه کنید، و اگر از پیامرسانها استفاده میکنید، از طریق کانال
@sahba_nashr در بله و ایتا
صوتها را دریافت کنید.
16 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - رستاخیز اجتماعی نبوت.mp3
22.36M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ شانزدهم: رستاخیز اجتماعی نبوت
🗓 جمعه ۱۲ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۱۷ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧طرح کلی را با صدای «استاد» بشنویم!
انبیا میگویند برای ساختن انسان باید محیطِ متناسب، محیط سالم، محیطی که بتواند او را در خود بپروراند، تربیت کرد و بس. انبیا میگویند دانهدانه نمیشود قالب گرفت، کارخانه باید درست کرد. انبیا میگویند اگر بخواهیم ما یکییکی آدمها را درست کنیم، شب میشود و عمر میگذرد؛ جامعه لازم است، نظامی لازم است، باید در منگنۀ یک نظام، انسانها بهشکل دلخواه ساخته بشوند و بس، فقط همین است و بس.
برای دسترسی به صوت سخنرانیها میتوانید به نشانی jahadi.ir مراجعه کنید، و اگر از پیامرسانها استفاده میکنید، از طریق کانال
@sahba_nashr در بله و ایتا
صوتها را دریافت کنید.
17 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - هدفهای نبوت.mp3
18.82M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ هفدهم: هدفهای نبوت
🗓 شنبه ۱۳ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۱۸ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧طرح کلی را با صدای «استاد» بشنویم!
توحید همهچیز مکتب انبیا است. اعتقاد به توحید و وجود خدا و وحدانیت خدا هم تأمینکنندۀ هدف نهایی و غایی انبیاست، و هم اینکه آن محیطی را که برای انسانسازی لازم میدانند، برای پیادهکردن کارخانۀ آدمسازی؛ توحید بهترین و گویاترین شعار است؛ برای خاطر اینکه جامعۀ توحیدی یعنی جامعهای که در آن، خدا فقط آقایی و خدایی میکند. هیچکس غیر خدا در آن خدایی نمیکند.برای دسترسی به صوت سخنرانیها میتوانید به نشانی jahadi.ir مراجعه کنید، و اگر از پیامرسانها استفاده میکنید، از طریق کانال
@sahba_nashr در بله و ایتا
صوتها را دریافت کنید.
18 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - نخستین نغمههای دعوت.mp3
18.85M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ هجدهم: نخستین نغمههای دعوت
🗓 یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۱۹ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧طرح کلی را با صدای «استاد» بشنویم!
درست توجه کنید، یادتان باشد خصوصیات آن جامعهای که پیغمبر میخواهد آن جامعه را با دست قدرتمند خود و با آموزش و الهام وحی خدا بسازد. این جامعه، خصوصیات بزرگش، خطوط اصلیاش، وجود علم و آگاهی، وجود عدل و دادگری، طبقۀ واحد، نفی طبقات اجتماعی، نفی استثمار، نفی جمع ثروت، نفی استبداد و حکومت مطلقه، نفی طرفداری از باطل و الزام و اجبار طرفداری از حق و حقیقت است، اینها مشخصات این جامعه است.
برای دسترسی به صوت سخنرانیها میتوانید به نشانی jahadi.ir مراجعه کنید، و اگر از پیامرسانها استفاده میکنید، از طریق کانال
@sahba_nashr در بله و ایتا
صوتها را دریافت کنید.
19 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - گروههای معارض.mp3
17.44M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ نوزدهم: گروههای معارض
🗓 دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۲۰ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@sahba_nashr
🏴[شب نوزدهم ماه رمضان سال ۴۰ قمری]
امیرالمؤمنین علیهالصلاةوالسلام به خانۀ دختر خودشان امکلثوم رفتند ـ طبق آنچه که در نقل هست ـ و وقتی دیدند که در افطاری امکلثوم، شیر و نمک در سفره گذاشته شده است، فرمودند یکی از اینها را بردار، تو کِی دیدهای که پدرت دو خورشت در یک سفره داشته باشد! اینها درس است.
بعد هم به خواست امیرالمؤمنین، شیر را برداشتند و ایشان با نان و نمک افطار کردند. در این نقلهایی که شده است، معلوم میشود اینکه حضرت شب را در همانجا بیتوته کردند و ماندند، فقط برای افطار نبوده است.
از امکلثوم نقل شده است که آن بزرگوار مشغول عبادت میشد، نماز میخواند، تضرع میکرد، اعمال شب قدر را انجام میداد و گاهی هم میآمد به آسمان نگاه میکرد. و دائماً تکرار میکرد که رسول خدا به من خبر داده است، صادق مصدَّق به من خبر داده است، «ما کَذَبتُ وَ لا کُذِبتُ» دروغ نگفتهام، و به من دروغ گفته نشده است. پیامبر خبر داده که محاسن سفیدت از خون سرت رنگین خواهد شد و امشب همان شب است...
..اینکه قبل از اذان صبح، وقت عبادت، وارد مسجد شدند و پیش از آنکه نماز صبح شروع بشود، در محراب عبادت مشغول عبادت بودند. ضبط کردهاند که امیرالمؤمنین در آن نافله، آیات شریفۀ سورۀ انبیا، «وَ اقتَرَبَ الوَعدُ الحَقُّ فَاِذا هِیَ شاخِصَةٌ اَبصارُ الَّذینَ کَفَروا» را خوانده.
در روایت هست که ده آیه از این آیات را شنیدند که امیرالمؤمنین خواندهاند. در خلال اینها، آیات «اِنَّ الَّذینَ سَبَقَت لَهُم مِنَّا الحُسنیٰ اُولٰٓئِکَ عَنها مُبعَدونَ * لا یَسمَعونَ حَسیسَها وَ هُم فی مَا اشتَهَت اَنفُسُهُم خالِدونَ» را که منطبق با حال خود آن بزرگوار است، در آن نافله خواندهاند. بعد هم وقتیکه حضرت به رکوع یا به سجده رفته، آن اشقیالاشقیا، با آن شمشیر زهرآلود، ضربۀ کُشنده را بر فرق آن حضرت وارد آورد...
📚کتاب حلقۀ سوم انسان۲۵۰ساله
📖صفحۀ ۳۴۱
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧طرح کلی را با صدای «استاد» بشنویم!
««اِستَعينوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ» بهوسیلۀ حربۀ صبر بر دشمنان پیروز شوید، بهوسیلۀ صبر هدفهای خودتان را پیش ببرید، این معجزه برای صبر است، آن دستی که باید از آستین بیرون بیاید و کاری بکند، دست صبر انسانی است؛ صبر. ما صبر را هم بد معنا میکنیم. ما خیال کردیم صبر به این است که حالا بنشینیم ببینیم چگونه خواهد شد. بنده میگویم به شما چگونه خواهد شد، نمیخواهد بنشینیم ببینیم. اگر بدون فعالیت، بدون تلاش، بدون تپش نشستی، عاقبت، بدبختی است، ذلت است، خواری است، بیدینی است و بیدنیایی است. «خَسِرَ الدُّنيا وَ الآخِرَةَ ذلِكَ هُوَ الخُسرانُ المُبينُ»؛ اما اگر با صبر پیش رفتی، عاقبت هم دین است و هم دنیاست. ۱۳۵۳/۷/۱۶»
برای دسترسی به صوت سخنرانیها میتوانید به نشانی jahadi.ir مراجعه کنید، و اگر از پیامرسانها استفاده میکنید، از طریق کانال
@sahba_nashr در بله و ایتا
صوتها را دریافت کنید.
20 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فرجام نبوت 1.mp3
26.18M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ بیستم: فرجام نبوت ۱
🗓 سهشنبه ۱۶ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۲۱ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧طرح کلی را با صدای «استاد» بشنویم!
«گمان نکنیم چون حرف ما حق است، پس لازم نیست تلاش کنیم در راهش. فکر نکنیم چون داعیۀ ما قرآن است، پس خود خدا قرآن را پیش خواهد برد، نه! حرف حق درست است که حق است، درست است که محکوم است و مُسَلَّم است جهان به پذیرش آن در آینده، اما تلاش میخواهد، فعالیت میخواهد، عدهای باید پای آن صبر کنند، عدهای باید برای به کرسی نشاندن آن خون دل بخورند. ۱۳۵۳/۷/۱۷»
برای دسترسی به صوت سخنرانیها میتوانید به نشانی jahadi.ir مراجعه کنید، و اگر از پیامرسانها استفاده میکنید، از طریق کانال
@sahba_nashr در بله و ایتا
صوتها را دریافت کنید.
21 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فرجام نبوت 2.mp3
16.3M
🔊 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
استاد سید علی حسینی خامنهای
📖 جلسۀ بیستویکم: فرجام نبوت ۲
🗓 چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۵۳ شمسی، ۲۲ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
#صوت_طرح_کلی
@sahba_nashr
🏴«در روزی که امیرمؤمنان به شهادت رسید و مردم با امام حسنعلیهالسلام بیعت کردند به خلافت، امام مجتبی در حضور مردم بر منبر برآمد و چند جمله در باب امیرالمؤمنین به اختصار سخن گفت.
امام حسن به مردم اینچنین فرمود: «لَقَد قُبِضَ فی هَذِهِ اللَّیلَةِ رَجُلٌ لا یَسبِقهُ الاَوَّلونَ بِعَمَلٍ وَ لا یُدرِکُهُ الآخَرونَ» یعنی ای مردم، خدا دیشب کسی را به جوار خود پذیرفت که نه گذشتگان و نه مردم آینده، از حیث عمل و تلاش و کار برای خدا، به پایۀ او نرسیدهاند و نخواهند رسید. «وَ قَد کانَ رَسولُاللهِ صَلَّیاللهُعَلَیهِوَسَلَّمَ یُعطیهِ رایَتَهُ فَیُقاتِلُ وَ جِبریلُ عَن یَمینِهِ وَ میکائیلُ عَن یَسارِهِ فَما یَرجِعُ حَتَّی یَفتَحَ اللهُ عَلَیهِ» یعنی پیامبر پرچم جهاد را به علی میسپرد و علی به صحنۀ جنگ میرفت، جبرئیل امین در جانب راست او و میکائیل در سمت چپ او بودند و او میجنگید. و از میدان برنمیگشت، مگر آنوقتیکه فتح کرده بود و دشمن را سرکوب کرده بود. «وَ ما تَرَکَ عَلَی اَهلِ الاَرضِ صَفراءَ وَ لا بَیضاءَ اِلّا سَبعَ مِائَةِ دِرهَمٍ فَضَلَت مِن عَطایاهُ اَرادَ اَن یَبتاعَ بِها خادِمًا لِاَهلِهِ» مردی که در هنگام ترک این دنیا، درحالیکه خلیفه بود ـ یعنی حاکم مطلق کشورهای اسلامی بود ـ از مال دنیا، فقط هفتصد درهم از اینهمه زر و سیمی که در آفاق کشورهای اسلامی بود و او میتوانست در آنها تصرف بکند، فقط هفتصد درهم باقی گذاشت؛ آن را هم جمع نکرده بود تا برای او بماند، میخواست برای خانوادۀ خود، خادمی، خدمتکاری فراهم کند، پولش را نداشت، باید تدریجاً جمع میکرد، و جمع کرده بود، شده بود هفتصد درهم...
این تعریف امام حسن از امیرالمؤمنین است. ۵۹/۰۳/۰۹»
📚کتاب حلقۀ سوم انسان۲۵۰ساله
📖فصل دوم، دوران دوم امامت
@sahba_nashr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧طرح کلی را با صدای «استاد» بشنویم!
«آیا اینکه من در تشهد نمازم میگویم «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسولُ الله»، در مأذنۀ شهر و ولایتم بهعنوان یک شعار عمومی، بهعنوان نمایشگر سیمای کلی این جامعه، گفته میشود «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسولُ الله»، این شهادت به نبوت، این ایمان به نبوت و اعلام این ایمان، تعهدی بر دوش من مُتشهِّد، بر دوش آن جامعهای که این تشهد بهعنوان شعار او گفته میشود، میگذارد یا نمیگذارد؟ سؤال این است.
جواب این است که بلی، میگذارد. چه تعهدی بر دوش پیرو پیغمبر و پذیرندۀ دعوت میگذارد؟ در یک کلمه، این تعهد را من خلاصه میکنم؛ تعهدی که، مسئولیتی که انسانِ معتقد به نبوت نبی، بر دوش میگیرد، عبارت است از دنبالهگیری از راه نبی و قبول مسئولیتِ به منزل رساندن بار نبی. خیلی آسان ادا میشود این کلمات، اما خیلی مسئولیتش سنگین است؛ و اساساً امت نبی و شاهد نبوت بودن هم همین است. ۱۳۵۳/۷/۱۸»
برای دسترسی به صوت سخنرانیها میتوانید به نشانی jahadi.ir مراجعه کنید، و اگر از پیامرسانها استفاده میکنید، از طریق کانال
@sahba_nashr در بله و ایتا
صوتها را دریافت کنید.