🔴آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۲ را اعلام کرد
🔸آیتالله سیستانی اعلام کرد: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.
🌐 اخبار مهم را از کانال های زیر دریافت کنید
🔹کانال ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/239730691Cf1aace6ec3
🔹️کانال روبیکا:
https://rubika.ir/mahkhabarr
🔹کانال واتساپ
https://chat.whatsapp.com/HwTWnjVlyLgJeVRY0hEJrh
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴ایمانمان را معاینه فنی کنیم
🔺این شبها وقتی ندای «یاعماد من لاعماد له» سر میدهیم، دلمان از پشتگرمی به محکمترین تکیهگاه عالم گرم شوق میشود؛ و باور میکنیم که اگر تمام دنیا هم رهایمان کنند، خیالمان راحت است از خدایی که هرگز تنهایمان نمیگذارد.
🔹بیایید به این فکر کنیم که آیا در جریان محاسبات زندگی هم، به این شوق و باور عمیق بها میدهیم؟
🔹همین شبها وقتی در دعای جوشن کبیر میخوانیم «یا رازق الطفل الصّغیر»، بر زبان اقرار میکنیم که خداوند روزی ناتوانترین بندگانش را هم به دستشان میرساند؛ پس چرا تا حرف از بچهدار شدن میشود، همه صدایمان بلند است که با شرایط اقتصادی مملکت، با این گرانی، با این تورم... چه جایی برای بچه در زندگی من هست؟
چرا به جای اعتماد به وعده قطعی پروردگار صادقالوعد که فرموده «نحن نرزقهم و إیّاکم؛ ما رازق آنها[فرزندانتان] و شما هستیم»، بر دیوار متزلزل محاسبات ظنی مادی خود تکیه میکنیم؟
🔹اگر باور داریم به نوای «یاعماد من لا عماد له»، به «یا ظهر اللّاجین»، به «یا من رزقنی و ربّانی»، به «یا رازق المقلّین»... در جوشن کبیر، و او را توانا بر روزی دادن تمام موجودات و پناه مطمئن خود میشناسیم، اما گرانی بیش از وعده قطعی خداوند برایمان واقعیست، پای باورمان به آنچه بر زبان میرانیم، میلنگد.
🔻رزق و روزی بندگان را خداوند بر خود تکلیف فرموده (۱) و گاهی روزی والدین را هم به روزی فرزندانشان سنجاق میکند(۲)؛ این شبها برویم ایمانمان را معاینه فنی کنیم که نکند ناخواسته سبک زندگیمان بر مسیری جدای از باورمان بنا شده باشد.
پ.ن: ایمان به رزاقیّت خدا در تصمیم به فرزندآوری، با گلایه از گرانی و انتقاد از ضعف مدیریت قیمتها توسط دولت منافات ندارد.
پاورقی:
۱) وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُها؛ هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر اینکه روزی او بر خداست(هود/۶)
۲) تفسیر آیه ۱۷ سوره أسراء، تفسیر نور، ج۵، ص۵۳
✍رها عبداللهی
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
@BDON_SANSOR
الإسراء
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا
ﭘﺲ، ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﺪی ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺪ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﺪ. ﻭﻗﺘﻲ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺍﺯ ﺩﻭﻣﻴﻦ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭیﺗﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺘﺎﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﻤﻠﻪﻭﺭ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺗﺮﺱ، ﺭﻧﮓ ﺍﺯ ﭼﻬﺮﻩﺗﺎﻥ ﻣﻲﭘﺮﺩ! ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺍﻭﻝ، ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺎﻗﺼﺎ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻫﺮﭼﻪ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﻛﺎﻣﻠﺎً ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ! (٧)
الإسراء
وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا
ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺗﻮﺭﺍﺕ، ﺑﻪ ﺑﻨﻲﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺧﺒﺮِ ﻗﻄﻌﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ: ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ، ﻭﺣﺸﻴﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭی ﻭ ﺳﻠﻄﻪﮔﺮی ﺩﺳﺖ ﻣﻲﺯﻧﻴﺪ! (٤)
الإسراء
فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا
ﻭﻗﺘﻲ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭیﺗﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﻃﻮﺭی ﺯﻣﻴﻨﻪﺳﺎﺯی ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻋﺪﻩﺍی ﺑﻲﺭﺣﻢ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺳﺨﺘﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻪﺑﻪﺧﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺴﺖﻭﺟﻮﻳﺘﺎﻥ، ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻗﺘﻞ ﻭ ﻏﺎﺭﺕ ﺷﻮﻧﺪ! ﺍﻳﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺭﺩﺧﻮﺭ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (٥)
الإسراء
ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا
ﻣﺪﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﮕﺬﺭﺩ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥﻫﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ، ﻛﻤﻜﺘﺎﻥ ﻣﻲﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺟﻤﻌﻴﺘﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ. (٦)
الإسراء
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا
ﭘﺲ، ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﺪی ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺪ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﺪ. ﻭﻗﺘﻲ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺍﺯ ﺩﻭﻣﻴﻦ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭیﺗﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺘﺎﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﻤﻠﻪﻭﺭ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺗﺮﺱ، ﺭﻧﮓ ﺍﺯ ﭼﻬﺮﻩﺗﺎﻥ ﻣﻲﭘﺮﺩ! ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺍﻭﻝ، ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺎﻗﺼﺎ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻫﺮﭼﻪ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﻛﺎﻣﻠﺎً ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ! (٧)
نکته های ناب⚡️
روز قدس روز اسلام است.
امام خمینی
آيا وعده نابودی اسرائیل و صهیونیسم جهانی بدست مسلمانان در قرآن آمده است؟
این وعده وپیش گویی درآیات آغازین سوره مبارکه إسراء آمده است.
آیات ۴تا ۷
الإسراء
وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا
ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺗﻮﺭﺍﺕ، ﺑﻪ ﺑﻨﻲﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺧﺒﺮِ ﻗﻄﻌﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ: ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ، ﻭﺣﺸﻴﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭی ﻭ ﺳﻠﻄﻪﮔﺮی ﺩﺳﺖ ﻣﻲﺯﻧﻴﺪ! (٤)
فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا
ﻭﻗﺘﻲ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭیﺗﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﻃﻮﺭی ﺯﻣﻴﻨﻪﺳﺎﺯی ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻋﺪﻩﺍی ﺑﻲﺭﺣﻢ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺳﺨﺘﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻪﺑﻪﺧﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺴﺖﻭﺟﻮﻳﺘﺎﻥ، ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻗﺘﻞ ﻭ ﻏﺎﺭﺕ ﺷﻮﻧﺪ! ﺍﻳﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺭﺩﺧﻮﺭ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (٥)
ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا
ﻣﺪﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﮕﺬﺭﺩ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥﻫﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ، ﻛﻤﻜﺘﺎﻥ ﻣﻲﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺟﻤﻌﻴﺘﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ. (٦)
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا
ﭘﺲ، ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﺪی ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺪ ﻛﺮﺩﻩﺍﻳﺪ. ﻭﻗﺘﻲ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺍﺯ ﺩﻭﻣﻴﻦ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭیﺗﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺘﺎﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﻤﻠﻪﻭﺭ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺗﺮﺱ، ﺭﻧﮓ ﺍﺯ ﭼﻬﺮﻩﺗﺎﻥ ﻣﻲﭘﺮﺩ! ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺍﻭﻝ، ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺎﻗﺼﺎ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻫﺮﭼﻪ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﻛﺎﻣﻠﺎً ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ! (٧)
تفسیر نور (محسن قرائتی)
إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً «7»
اگر نيكى كنيد به خودتان نيكى كردهايد واگر بدى كنيد (باز هم) به خود بد كردهايد. پس همين كه وعدهى (فسادگرى) دوّم فرا رسد (جنگجويان نيرومند و مؤمن را براى قلع وقمع شما مىفرستيم) تا سيماى (نظامى وعزّت دنيوى) شما را زشت نمايند و (براى گرفتن قدرت) به مسجدالاقصى وارد شوند، همان گونه كه بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زير سلطه درآوردهاند، به سختى ويران كنند.
نکته ها
آنچه در حوادث تاريخى اهميّت داشته و موجب سازندگى مىشود، عبرتها و درسهاى آن است، نه جزئيات حوادث. ماجراى تارومار شدن مستكبران يهود به دست بندگان مؤمن خدا كه در دو آيهى اخير بيان شده، براى اين است كه بگويد: استكبار وكفر، بىپاسخ نيست.
جلد 5 - صفحه 23
چون همين هدف كلّى و تربيتى مقصود بوده است، لذا آيه به ذكر جزئيات درگيرى و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت يوسف عليه السلام كه چون هدف تربيتى و عفاف آموزى دارد، خيلى از جزئيّات داستان، حتّى نام زليخا نيز مطرح نشده است.
گرچه بعضى تفاسير، استكبار و فساد يهود و قلع و قمع شدن آنان را در دو نوبت، به افرادى در گذشتههاى دور يا نزديك نسبت دادهاند و مسجدالاقصى در طول چند هزار سال، بارها شاهد حوادث و خاطرات تلخ بوده است، ولى شايد با توجّه به آيات وروايات، بايد منتظر تجاوز و استكبار اسرائيل در آينده و ريشه كن شدن آنان از سوى بندگان صالح خدا باشيم.
چنانكه از ظاهر آيهى 5 و 6 بر مىآيد، كه هنوز چنين فساد گستردهاى در زمين از طرف بنىاسرائيل وچنين قلع و قمع مهمى توسط مردان خدا انجام نشده است. «1»
روايات متعدّدى كه در ذيل اين آيه در تفاسير آمده است، برخى نابودى يهوديان متجاوز را به قبل از قيام حضرت مهدى عليه السلام توسط انقلابيون مؤمن دانسته است، كه شمشيرهاى خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پيش مىروند و زمينهساز حكومت جهانى حضرت مهدى عليه السلام مىشوند. و برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان دانسته كه متجاوزان يهود، قلع و قمع خواهند شد
بمناسبت روز جهانی قدس
انتشارات هیئت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
https://eitaa.com/sahebalzaman255
هدایت شده از دوستداران استاد قرائتی
🔅 #پندانه
✍ تلخیهای زمان، شیرینیهای گذشته را از یادت نبرد
🔹لقمان در آغاز، برده خواجهای توانگر و خوشقلب بود.
🔸ارباب او در عین جاه و جلال و ثروت و مکنت، دچار شخصیتی ضعیف و در برابر ناملایمات زندگی بسیار رنجور بود.
🔹وی با اندکی سختی زبان به ناله و گلایه میگشود. این امر لقمان را میآزرد اما راه چارهای به نظر او نمیرسید، زیرا بیم آن داشت که با اظهار این معنی، غرور خواجه جریحهدار شود و با او راه عناد پیش گیرد.
🔸روزگاری دراز وضع بدینمنوال گذشت تا روزی یکی از دوستان خواجه خربزهای به رسم هدیه و نوبر برای او فرستاد.
🔹خواجه تحتتأثیر خصائل ویژه لقمان، خربزه را قطعهقطعه نمود. به لقمان تعارف کرد و لقمان با روی گشاده و اظهار تشکر آنها را تناول کرد تا به قطعه آخر رسید.
در این هنگام خواجه قطعه آخر را خود به دهان برد و متوجه شد که خربزه بهشدت تلخ است.
🔸سپس با تعجب زیاد رو به لقمان کرد و گفت:
چگونه چنین خربزه تلخی را خوردی و لب به اعتراض نگشودی؟
🔹لقمان که دریافت زمان تهذیب و تأدیب خواجه فرارسیده است، بهآرامی و بااحتیاط گفت:
واضح است که من تلخی و ناگواری این میوه را بهخوبی احساس کردم اما سالهای متمادی من از دست پربرکت شما، لقمههای شیرین و گوارا گرفتهام. سزاوار نبود که با دریافت اولین لقمه ناگوار، شکوه و شکایت آغاز کنم.
🔸خواجه از این برخورد، درس عبرت گرفت و به ضعف و زبونی خود در برابر ناملایمات پی برد. پس در اصلاح نفس و تهذیب و تقویت روح خود همت گماشت و خود را به صبر و شکیبایی بیاراست.
✅کانال استاد قرائتی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
http://eitaa.com/joinchat/3818061843C235cbc6c5e
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا فضای مجازیه
هرچیزی که میبینی رو باور نکن
@Afsaran_ir
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 متلکی که به آقای قرائتی گفتند و جواب جالب ایشون...
دین رو باید درست فهمید
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید👇
@BDON_SANSOR