✳️ شرح #دعا_بیست_پنجم_6
قسمت اول
⏺ دعای #بیست_پنجم نکتههای عالی در خصوص شیطان دارد. عنوان این دعا این است: «وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ لِوُلْدِهِ» این دعا افقها و مقاصد تربیتی را ترسیم میکند و اینکه پدر و مادر برای تربیت فرزندان، باید چه آفاق و اهدافی در پیش داشته باشند. برخی از سبکها و شیوههای تربیتی و رسالت پدر و مادر در تربیت فرزند در این دعای نورانی تعبیه شده است.
قطعهای که ما به آن میپردازیم، این است: «وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ». یکی از کارهای اساسی که پدر و مادر باید دربارهی فرزند انجام دهند، عبارت است از اینکه آنان را در برابر کید شیطان در محضر حق بیمه نمایند و به عبارت دیگر، به برنامهریزیهای شیطانی علیه فرزندان خود توجه داشته باشند. این مسئله در نص کلام الهی و در سیرهی الهی هست. در قرآن کریم، در دعا دربارهی مریم (سلام الله علیها) آمده است: «أُعِيذُها بِكَ وَ ذُرِّيَّتَها مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ؛ او و فرزندانش را از شيطان راندهشده به تو پناه مىدهم». اینجا حرف زیاد است که در جای خود باید مطرح شود. اما اجمالاً این است که در سیاستهای تربیتی، چه پدر و مادر و چه مربی، وظایفه دارند که دربارهی فرزندان خود دشمنشناس باشند و طراحی دشمن و میزان دشمنی او و ظرفیت محبت و عشق و دلدادگی و نگرانیهای خود را به میدان بیاورند، برای صیانت فرزند در برابر دشمنیها و دشمنان که در رأس آنها شیطان است.
یک وقت میگویید: «اعوذ» یعنی خودم پناه میبرم که این دو معنا دارد. اولین معنای آن این است که من مضطر هستم و در این اضطرار، با تمام قلب و روح و ذهن و فکر خودم به حصن الهی میروم. دومین معنا عبارت از آن است که من از هیچ کوششی برای مقابله با چنین دشمنی دریغ نمیکنم و هر کاری که برای مقابله با دشمنی او باشد، انجام خواهم داد.
در دعا و در مقام استعاذه، بسیج تمام قوا در مقام بیداری برای مقابله با طراحیهای شیطانی باید وجود داشته باشد؛ و الّا با گفتن صِرف، اتفاق خاصی رخ نمیدهد.
باید مضطر شوی و به میدان بیایی تا دعای تو دعا شود. اول مرحلهاش اضطرار است که باعث حالت انقطاع در انسان میشود. رکن دوم عبارت از بسیج قوا و به میدان آمدن است. دعایی که فقط لقلقه زبان باشد، به جایی نمیرسد.
اگر همهی توان خود را به میدان مقابله بیاوریم، استعاذه تحقق پیدا کرده است. البته با این حال، باز هم به خدا تکیه میکنیم و میگوییم: خدایا! تو مرا نجات بده.
👈 ادامه دارد ....
👤 استاد #حاج_علی_اکبری
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ شرح #دعا_بیست_پنجم_6
قسمت دوم
⏺ حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در مناجات عرفه (در بخش ضمیمه) میفرماید: خدایا! من چگونه عزم کنم و چگونه عزم نکنم؟! من چگونه تصمیم بگیرم در حالی که تو قاهری و چگونه تصمیم نگیرم در حالی که تو آمری؟!
من اگر بگویم همهی قدرتها دست تو است و همهی تصمیمها به تو برمیگردد و کنار بنشینم که مشکلی حل نمیشود؛ چراکه تو آمر هستی که به میدان بروم.
زمانی که به میدان میروی، باید سر تا پای تو توکل و توسل باشد. از آن طرف نمیتوانی بگویی به میدان نمیروم؛ چراکه امر شده که به میدان بروی و باید توجه داشته باشی که قوا و توان و توشهی تو، همهاش از عنایت و فضل خدا است. باید به فضل حق تکیه داشته باشی و اگر به زیرکی و برنامهریزی و زکاوت خودت تکیه کنی، صددرصد باختهای.
من اعتمادم فقط به تو است و حال که امر کردی این دشمن را بشناسم و در برابر او برنامهریزی کنم، من همهی این کارها را انجام میدهم. اما اینکه به فکر و ذکر و زیرکی و هوش خودم اعتماد کنم، عین خواستهی شیطان است.
مشکل آدمیزاد، جمع این دو با هم است و هنر مؤمن، جمع بین عمل و توکل و توسل است. غرق فقر و افتقار است و هیچ اعتنا و اعتماد و توجهی به اراده و عمل و تلاش خودش ندارد؛ ولی در عین حال، مرد میدان عمل و اقدام ذیل نقشهی حضرت حق است. هنر، جمع این دو با هم است. خیلیها هستند که عامل هستند، اما متوکل نیستند یا برعکس، در فضای توکل و توسل هستند، اما عامل نیستند.
عرضهی افتقار و بیچارگی در پیشگاه حضرت حق، خودش، بندگی است. من عزم میکنم و تمام توان و قوای فکری و روانی و جوارحی خود را به میدان میآورم، اما وقتی که وسط میدان مبارزه هستم، یک سر سوزن، به فکر و ذکر و برنامهریزی خودم اعتماد ندارم و فقط به تو اعتماد دارم. این جمع را جمع سالم نامگذاری میکنند. جمع سالم، جمع بین عمل و توکل است.
👈 ادامه دارد ....
👤 استاد #حاج_علی_اکبری
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ شرح #دعا_بیست_پنجم_6
قسمت سوم ( والدین باید فرزندان خود را به خداوند بسپارند )
⏺ اعوذ یعنی من پناه میبرم؛ اما اعیذ یعنی من کسی را در پناه تو قرار میدهم. حال پدر و مادر و مرشد و مربی و هادی چنین حالی است و حال همهی انبیا و اولیا و پدر و مادرهای صالح نیز؛ که میگویند: من، هم خودم پناهنده هستم و هم این طفل و پارهی جگر را در پناه تو آوردم.
من در مقام تربیت فرزندم تمام توان خودم را به میدان میآورم و برای اینکه او گرفتار شیطان جن و انس نشود، همهی تواناییهای خود را به میدان میآورم؛ زیرا طراحیهای شیطان را میبینم. پدر و مادر حواسشان باید جمع باشد که الان شیطان برای از راه به در بردن فرزندشان چه طراحیهایی دارد؛ اما قلهی تلاش آنها این است که فرزند را به حصن الهی ببرند و ابراز افتقار و اضطرار در پیشگاه حق داشته باشند. باید وظیفهی خود را در مقام پدر، معلم یا مربی انجام دهند و غفلتزدایی و انتباه ایجاد کنند اما در انتها، کاری از آنها ساخته نیست.
در دعای #بیست_پنجم ، حضرت از همین نقطه شروع میکنند؛ یعنی از جایی که تو به عنوان یک وظیفهی عمومی، سعی میکنی صیانت برای همه را درخواست کنی و چون میفهمی که شیطان چقدر خطرناک است، برای آنها هم دعا و تقاضای پناهندگی میکنی.
👈 ادامه دارد ....
👤 استاد #حاج_علی_اکبری
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ شرح #دعا_بیست_پنجم_6
قسمت چهارم ( مؤمن فقط فرزندش را در نظر نمیگیرد )
⏺ تا فرزند جلو میآید، اضطرار تو دو یا چند برابر میشود و انسان برای بچههای خود گریه میکند. انسان مؤمن بافراست، فقط به فرزندش نگاه نمیکند، بلکه ذریهاش را نیز میبیند. دعای او فقط برای دخترش یا پسرش نیست، بلکه برای یک نسل است و طراحیها و ابتکارات او هم نسلی است. مؤمن، آیندهگرا و آیندهشناس و آیندهنگار است. مؤمن ژرفاندیش است و یک امتداد نسلی را در پناه خدا میآورد.
امام سجاد (علیه السلام) به شما یاد دادند که در پیشگاه خدا بگو: «وَ عَمِّرْنِی مَا كَانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِكَ»؛ تا عمر من در راه طاعت تو باشد، به من عمر طولانی بده، اما اگر عمر من مرتع و چراگاه شیطان شد، جان مرا بگیر و نگذار بازیچهی دست شیطان شوم.
در مورد نسل هم همین طور است که من این فرزند و نسل و ذریه را در پناه تو قرار میدهم تا از شر شیطان حفظ شوند و معنای آن این است که اگر اینها قرار است عامل شیطان باشند، اصلاً نباشند.
تدابیر تربیتی مؤمن، سطحی و مقطعی نیست؛ بلکه عمیق و دارای امتداد نسلی و ناظر به آینده است. امیر المؤمنین (علیه السلام) میفرمایند: فرزندان خود را نه برای امروز، بلکه برای فردا تربیت کنید. یعنی به آسیبهای فردا هم توجه داشته باشید. تدابیر باید خیلی عمیق باشد تا منتقل شود و تدابیر سطحی، کمرنگ میشود و به نسلهای بعدی منتقل نمیشود.
👤 استاد #حاج_علی_اکبری
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 نکاتی چند از #نامه های عرفانی اخلاقی #امام_خمینی (ره) به نزدیکانشان
قسمت اول
🔹 نامه به فرزندشان سید احمد:
"...پسرم! سعی کن اگر از اهل مقامات معنوی نیستی، انکار مقامات روحانی و عرفانی را نکنی که از بزرگترین حیلههای شیطان و نفس اماره که انسان را از تمام مدارج انسانی و مقامات روحانی بازمیدارد، واداری اوست به انکار و احیاناً به استهزای سلوکالی الله که منجر به خصومت و ضدیت با آن شود ...
فرزندم! با قرآن این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو، اگرچه با قرائت آن، و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسة شیطان است...
پسرم دعاها و مناجاتهایی که از ائمه معصومین علیهمالسلام به ما رسیده است بزرگترین راهنماهای آشنایی با او ـ جل وعلا ـ است و والاترین راهگشای عبودیّت و رابطه بین حق و خلق است و مشتمل بر معارف الهی و وسیلة انس با او است و رهآورد خاندان وحی است... وسوسههای بیخبران، تو را از تمسّک به آنها، و اگر توانی از انس با آنها، غافل نکند.
... دوستان خویش را از اشخاص وارسته و متعهد و متوجّه به معنویّات و آنانکه به حبّ دنیا و زخارف آن گرایش ندارند و از مال و منال به اندازة کفایت و حدّ متعارف پا بیرون نمیگذارند و مجالس و محافلشان آلوده به گناه نیست و از اخلاق کریمه برخوردارند، انتخاب کن که تأثیر معاشرت در دو طرف صلاح و فساد اجتنابناپذیر است و سعی کن از مجالسی که انسان را از یاد خدا غافل میکند پرهیز نمایی... پسرم! آنچه مورد نکوهش و سرمایه و اساس شقاوتها و بدبختیها و هلاکتها و رأس تمام خطاها و خطیئهها است حبّ دنیا است که از حب نفس نشأت میگیرد. عالم ملک مورد نکوهش نیست... حبّ به آن، اگر ناشی از حبّ به خدا باشد و به عنوان جلوة او ـ جلّ و علا ـ باشد مطلوب و موجب کمال است و اگر ناشی از حبّ به نفس باشد رأس همه خطیئهها است... هان! آن خطر که در لحظات آخر جدایی از این عالم و کوچ به سوی جایگاه ابدی است، آن است که آن کس که مبتلا به حبّ نفس است و دنبال آن حبّ دنیا... است که در حال احتضار و کوچ بعض امور بر انسان ممکن است کشف شود و دریابد که مأمور خداوند او را از محبوب و معشوق او جدا میکند، با دشمنی خدا و غضب و نفرت از او ـ جلّ و علا ـ کوچ کند و این عاقبت و پیآمد حب نفس و دنیا است... و تو ای فرزندم! از جوانی خود استفاده کن و با یاد او ـ جلّ و علا ـ و محبت به او و رجوع به فطرت الله بزیست و عمر را بگذران و این یاد محبوب هیچ منافات با فعالیتهای سیاسی و اجتماعی در خدمت به دین او و بندگان او ندارد بلکه تو را در راه او اعانت میکند...
مراقبت و محاسبة نفس در تشخیص راه خودخواهی و خداخواهی از جمله منازل سالکان است... پسرم اکنون با تو که جوانی صحبت میکنم. باید توجه کنی که برای جوانان توبه آسانتر و اصلاح نفس و تربیت باطن سریعتر میتواند باشد... جوان میتواند با آسانی نسبی خود را از شرّ نفس امّاره رها سازد و به معنویات گرایش پیدا کند... پسرم فرصت را از دست مده و در جوانی خود را اصلاح کن... دل بستن به شفاعت اولیا ـ علیهمالسلام ـ و تجرّی در معاصی، از خدعههای بزرگ شیطانی است... پسرم سعی کن که با حقالناس از این جهان رخت نبندی که کار بسیار مشکل میشود. سر و کار انسان با خدایتعالی که ارحمالراحمین است بسیار سهلتر است تا سر و کار با انسانها... و از امور مهمی که لازم است وصیت نمایم، اعانت نمودن به بندگان خدا، خصوصاً محرومان و مستمندان که در جامعهها مظلوم و بیپناهند هرچه توان داری در خدمت اینان که بهترین زاد راه توست... به کار بر و هر چه توانی در خدمت مظلومان... کوشش کن.
👈 ادامه دارد ....
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 نکاتی چند از #نامه های عرفانی اخلاقی #امام_خمینی (ره) به نزدیکانشان
قسمت دوم
🔹 نامه به خانم فاطمه طباطبایی (عروس حضرت امام):
"...دخترم سرگرمی به علوم حتی عرفان و توحید اگر برای انباشتن اصطلاحات است ـ که هست ـ و برای خود این علوم است سالک را به مقصد نزدیک نمیکند که دور میکند العلم هوالحجاب الاکبر و اگر حقجویی و عشق به او انگیزه است... چراغ راه است و نور هدایت... و برای رسیدن به گوشهای از آن تهذیب و تطهیر و تزکیه لازم است، تهذیب نفس و تطهیر قلب از غیر او، چه رسد به تهذیب از اخلاق ذمیمه... و چه رسد به تهذیب عمل از آنچه خلاف رضای او ـ جلّ و علا ـ است و مواظبت به اعمال صالحه از قبیل واجبات که در رأس است و مستحبات به قدر میسور و به قدری که انسان را به عجب و خودخواهی دچار نکند ... من قائل بیخبر و بیعمل به دخترم میگویم در قرآن کریم این سرچشمة فیض الهی تدبر کن، هرچند صرف خواندن آن... لکن تدبّر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت میکند...
دخترم دنیا و هرچه در آن است جهنم است که باطنش در آخر سیر ظاهر شود و ماورای دنیا تا آخر مراتب بهشت است که در آخر سیر پس از خروج از خدر طبیعت ظاهر شود و ما و شما و همه یا حرکت به سوی قعر جهنم میکنیم یا به سوی بهشت و ملأ اعلی... غرورها و امیدهای کاذب شیطانی را کنار گذار و کوشش در عمل و تهذیب و تربیت خود کن که رحیل، بسیار نزدیک است و هر روز که بگذرد و غافل باشی دیر است... دخترم آفات زیاد بر سر راه است هر عضو ظاهر و باطن ما آفتها دارد که هر یک حجابی است که اگر از آنها نگذریم به اول قدم سلوک الی الله نرسیدیم...."
🔹 نامه به فرزندشان حاج احمد آقا:
"...ای پسر عزیزم احمد ـ سلّمک الله تعالی ـ در این اوراق نظر کن... بدانکه هیچ موجودی از موجودات از غیب عوالم جبروت و بالاتر و پائینتر چیزی ندارد و قدرتی و علمی و فضیلتی را دارا نیست و هرچه هست از او ـ جلّ و علا ـ است، او است که از ازل تا ابد زمام امور را بدست دارد و احد و صمد است. از این مخلوقاتِ میانتهی پوچ و هیچ باکی نداشته باش و چشم امیدی هرگز به آنها مبند که چشم داشتن به غیر او شرک است و باک از غیر او ـ جلّ و علا ـ کفر. پسرم! تا نعمت جوانی را از دست ندادی فکر اصلاح خود باش که در پیری همه چیز را از دست میدهی...
1- صحیفه ی نور، ج 16، ص 224 ـ 209.
2-همان، ج 18، ص 454 ـ 444.
3-همان، ج 20، ص 437.
🖋کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
💠 « قدری تفکر کن در حالات علی بن الحسین علیه السلام ، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهای لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیّت را به بندگان خدا تعلیم می کند.
من نمی گویم مناجات آن بزرگواران برای تعلیم عِباد است، زیرا که این کلام بی مغز باطلی است که صادر شده از جهل به مقام ربوبیّت و معارف اهل البیت؛ خوف و خشیت آنها از همه کس بیشتر بوده و عظمت و جلال حق در قلب آنها از هر کس بیشتر تجلی نموده؛ لکن می گویم باید بندگان خدا از آنها کیفیت عبودیّت و سلوک الی الله را تعلّم کنند،
وقتی ادعیه و مناجات های آنها را می خوانند لقلقه لسان نباشد، بلکه تفکر کنند در چگونگی معامله آنها با حق و اظهار تذلّل و عجز و نیاز نمودن آنها با ذات مقدس. »
🔹 ( #امام_خمینی ره - آداب الصلاة ص 151)
🙏 کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔈 " #وادی_شفاعت "
در هشت قسمت
👤#امینی_خواه
🛑 توصیه میشود عزیزان این مباحث که به نوعی تکمیل کننده مباحث #سه_دقیقه_در_قیامت است را حتما استماع بفرمایند.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
امانتهای زندگی من_4.mp3
10.03M
#امانتهای_زندگی_من ۴ 💙
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2