eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت #عارف_و_خرش قسمت چهارم (این قسمت به علت طولانی بودن در 11 بخش تنظیم گردیده و بمرور می آید
🔴آنک بی جفتست و بی آلت یکیست 👈آن که بى‏جفت است و بى‏آلت فقط یکى است و آن ذات خداوندى است عدد ممکن است مشکوک باشد ولى بهر حال در یکى شکى نیست‏. بگویند یا سه یا بیشتر بهر حال در یکى شکى نیست و هر سه درو شود یکى متفقند. وقتى احولى رفع شد همه یکسان مى‏شوند آنهایى که دو یا سه مى‏گفتند همه خواهند گفت یکى‏. اگر گوى میدان او هستى در جلو چوگان او چون گرد بهوا بلند شو و چوگان خورده از میدان بر گرد. گوى وقتى بى‏نقص و درست است که از چوگان دست شاه برقص در آید . اى احول اینها که گفتم بدقت گوش کن و بچشمان خود از راه گوش دارو بکش‏ . بس کلام پاک که بدلهاى کور وارد نشده و بسراغ اصل روشن خود مى‏رود . ولى فسون دیو در دلهاى کج بسهولت وارد مى‏شود همان طور که کفش کج بپاى کج مى‏رود . 👈 هستی یکی بیش نیست و آن‌‌چه هست خداست. جلوه‏های گوناگون این هستیِ مطلق در عالم ماده و تعین متعدد است و ما این نمود‏ها را به چشم ظاهر می‏بینیم. در این‌جا مولانا از مذاهب دیگر رفع اتهام می‏کند و می‏گوید: معتقدان به اهورامزدا و اهریمن، یا آنها که در مذهب مسیح سه نیروی معنوی و خدایی (اب، ابن، روح القدس) قائل شده‌اند، یا آنها که چون یونانیان باستان برای هر چیز، خدایی قائل بودند، باز در وجود خدای یگانه متفق‏اند. به‌هر‌حال به یک نیروی غیر مادی و نادیدنی اعتقاد دارند. مولانا این دو خدایی یا چند خدایی را به نقص چشم احول و دو بین تشبیه می‏کند؛ همان‌طور که احول یک چیز را دو چیز می‏بیند، انسان ناآگاه نیز نمودهای هستی مطلق را جداگانه می‏پندارد. پس در یک خدایى همگان متحدند و آنان که خدا را دو و سه دانند یا گویند «اَللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ» ، با دیده کج و ناقص به جهان مى‏نگرند. اگر با فهمى درست به نظام عالم مى‏نگریستند وحدت را در همه چیز مى‏دیدند و همه چیز را در حیطه قدرت او مى‏دانستند که: وَ فِى کُلِّ شَى‏ءٍ لَهُ آیَةٌ تَدُلُّ عَلى أنَّهُ وَاحِدٌ در ادامه تاکید می کند که: قائل به توحید باش وبه ضربهْ چوگانِ مشیت به سویی برو. ، اگر تو به راستی معتقد به یگانگی پروردگاری، به راستی کسی در راه حق، حق گوی و راست و بی‌نقصان است که ضربهْ دست حق، او را در میدان معرفت به حرکت درآورد. اگر چشم حقیقت‌بین نداری، با شنیدن سخن مردانِ حق، چشم دوبین خود را درمان کن و یگانگی حق را ببین. کلام حق در دلی که به عنایت حق روشن نباشد، نمی‏ماند و به اصل نور باز می‏گردد. بخش 10 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " در " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) پس از برای خود و اعتراف به گناه: 🔹و أَنْتَ أَوْلَى مَنْ رَجَاهُ، وَ أَحَقُّ مَنْ خَشِيَهُ وَ اتَّقَاهُ، فَأَعْطِنِى يَا رَبِّ مَا رَجَوْتُ، وَ آمِنِّى مَا حَذِرْتُ، وَ عُدْ عَلَيَّ بِعَائِدَةِ رَحْمَتِكَ، إِنَّكَ أَكْرَمُ الْمَسْئُولِينَ🔹 🔸و چون تو سزاوارترى از همه كسى به اميد و شايسته تر به ترس و بيم، پس آنچه اميدوارم اى پروردگار من به من ارزانى دار و از آنچه ميترسم مرا ايمن گردان و از رحمت خود بهره مند كن كه كريم ترين كسى كه از او حاجت خواهند تويى🔸 🖊کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) پس از برای خود و اعتراف به گناه: 🔹اللَّهُمَّ وَ إِذْ سَتَرْتَنِى بِعَفْوِكَ، وَ تَغَمَّدْتَنِى بِفَضْلِكَ فِى دَارِ الْفَنَاءِ بِحَضْرَةِ الْأَكْفَاءِ، فَأَجِرْنِى مِنْ فَضِيحَاتِ دَارِ الْبَقَاءِ عِنْدَ مَوَاقِفِ الْأَشْهَادِ مِنَ الْمَلائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ، وَ الرُّسُلِ الْمُكَرَّمِينَ، وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ، مِنْ جَارٍ كُنْتُ أُكَاتِمُهُ سَيِّئَاتِى، وَ مِنْ ذِى رَحِمٍ كُنْتُ أَحْتَشِمُ مِنْهُ فِى سَرِيرَاتِى🔹 🔸خدايا اكنون كه به پرده عفو عيب مرا پوشيدى، و ميان همگنان در سراى فانى غرق نعمتهاى خود ساختى، در سراى باقى نيز از رسوايى ها محفوظ دار. در آن جا كه گواهان مى ايستند از فرشتگان مقرّب، و پيغمبران معظم، و شهيدان جان باخته در راه دين و شايستگان مؤمنين. من كار زشت خود را از همسايه پنهان مى كنم و از نمودن راز خود به خويشاوندان شرم دارم🔸 🔗کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (ع ) پس از برای خود و اعتراف به گناه: 🔹لمْ أَثِقْ بِهِمْ رَبِّ فِى السِّتْرِ عَلَيَّ، وَ وَثِقْتُ بِكَ رَبِّ فِى الْمَغْفِرَةِ لِى، وَ أَنْتَ أَوْلَى مَنْ وُثِقَ بِهِ، وَ أَعْطَى مَنْ رُغِبَ إِلَيْهِ، وَ أَرْأَفُ مَنِ اسْتُرْحِمَ، فَارْحَمْنِى🔹 🔸چون يقين ندارم سرّ مرا مى پوشند، اما به آمرزش تو اعتماد دارم تو سزاوارترين كسى به اعتماد داشتن و بخشنده ترين كسى كه چشم اميد به تو است و مهربان ترين كسى كه توقع عفو از تو بايد داشت پس بر من ببخشاى🔸 🔗کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ پرده‏ پوشى خداوند در برابر رسوايى انسان‏ قسمت اول 🔴از تلخ‏ترين صحنه‏هاى قيامت پرده‏بردارى از درون حقيقى آدم است، پرده‏اى كه از روى اسرار نهان انسان، كنار مى‏رود و او در مقابل بزرگان پاك نهاد و دوستانى كه پيوسته در پوشيدن حالات خود از آنها مى‏كوشيد، يكباره همه رازهاى او آشكار مى‏شود. پروردگار ستّار در اين جهان پرده سرّپوشى خود را بر انسان و صفات درونى و اعمال ظاهرى افكنده است، مردم در سايه آن به زندگى روزمرّه دنيايى خويش ادامه مى‏دهند. خداوند به خاطر پيوستگى گذران زندگى، سرّ را فاش نمى‏كند وگرنه آدمى با آدمى زندگى نمى‏كرد حتى براى بدرقه جنازه و دفن او هم شركت نمى‏نمود. همانگونه كه امير المؤمنين على عليه السلام فرمود: لَوْ تَكاشَفْتُمْ ما تَدافَنْتُمْ. اگر پرده از شما برداشته شود شما را دفن نخواهند كرد. پس اگر كسى دوست دارد لطف خدا در دنيا حال او را فرا گيرد و بر اسرار او پرده عفو بكشد، بايد از خدا شرم داشته باشد و بى‏باكانه عمل نكند؛ زيرا صبر و گذشتِ خداوند حليم هم اندازه‏اى دارد، اگر بنده‏اى افسار سركش نفس امّاره را رها كند چنان رسواى دو عالم مى‏شود كه حق تعالى هم نسبت به او بى‏توجّه مى‏شود. عبداللّه بن مسعود مى‏گويد: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در سفارش‏هاى حكيمانه‏اش به من فرمود: يَا ابْنَ مَسْعُودٍ! عَلَيْكَ بِالسَّرائِرِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى‏ يَقُولُ: يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ* فَمَا لَهُ مِن قُوَّةٍ وَ لَانَاصِرٍ» يَا ابْنَ مَسْعُودٍ! إِحْذَرْ يَوْماً تُنْشَرُ فِيهِ الْصَّحائِفُ وَ تَظْهَرُ فِيهِ الْفَضائِحُ فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى‏ يَقُولُ: وَ نَضَعُ الْمَوَ زِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيمَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيًا وَ إِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَ كَفَى‏ بِنَا حسِبِينَ» اى پسر مسعود! بر تو باد به رازها؛ زيرا خداوند بزرگ مى‏فرمايد: «روزى كه رازها فاش مى‏شود.* پس انسان را [در آن روز در برابر عذاب‏] نه نيرويى است و نه ياورى.» اى پسر مسعود! بترس از روزى كه نامه‏هاى اعمال باز شود و رسوايى‏ها آشكار گردد؛ زيرا خداى متعال مى‏فرمايد: «و ترازوهاى عدالت را در روز قيامت مى‏نهيم و به هيچ كس هيچ ستمى نمى‏شود؛ و اگر [عمل خوب يا بد] هم وزن دانه خردلى باشد آن را [براى وزن كردن‏] مى‏آوريم، و كافى است كه ما حسابگر باشيم.» راز دارى و پرده پوشى عملى نيك است. اگر آنچه را كه خدا مى‏داند، ديگران مى‏دانستند يكديگر را بين خود راه نمى‏دادند؛ زيرا پرده جهل و بى‏خبرى از حال مردم؛ نعمتى بزرگ است كه خداوند بر انسان‏ها لطف كرده است، چون اگر همه امور ظاهرى و باطنى نمايان بود مردم از همديگر فرار مى‏كردند و هرگز جامعه و خانواده‏اى تشكيل نمى‏شد. اما خداوند به رحمت خويش با پوشش بر گناهان و عيب‏ها بين دل‏ها عشق و دوستى و پرده حيا قرار داده تا در كنار هم زندگى كنند. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: إِنَّ لِلَّهِ تَبارَكَ وَ تَعالى‏ عَلى‏ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ أَرْبَعينَ جُنَّةً، فَمَتى‏ أَذْنَبَ ذَنْباً كَبِيراً رَفَعَ عَنْهُ جُنَّةً فَإِذا عابَ أَخاهُ الْمُؤْمِنَ بِشَى‏ءٍ يَعْلَمُهُ مِنْهُ انْكَشَفَ تِلْكَ الْجُنَنُ عَنْهُ وَ يَبْقى‏ مَهْتُوكَ السِّتْرِ فَيَفْتَضِحُ فِى السَّماءِ عَلى‏ أَلْسِنَةِ الْمَلائِكَةِ وَ فِى الْأَرْضِ عَلى‏ أَلْسِنَةِ النَّاسِ وَ لايَرْتَكِبُ ذَنْباً إِلَّا ذَكَرُوهُ وَ يَقُولُ الْمَلائِكَةُ الْمُوَكِّلُونَ بِهِ يا رَبَّنا قَدْ بَقِىَ عَبْدُكَ مَهْتُوكَ السِّتْرِ وَ قَدْ أَمَرْتَنا بِحِفْظِهِ فَيَقُولُ عَزَّوَجَلَّ: مَلائِكَتى‏ لَوْ أَرَدْتُ بِهذَا الْعَبْدِ خَيْراً ما فَضَحْتُهُ فَارْفَعُوا أَجْنِحَتَكُمْ عَنْهُ فَوَ عِزَّتى‏ لايَؤُول إِلى‏ خَيْرٍ أَبَداً. خداى بلند مرتبه و برتر براى بنده مؤمن خود چهل سپر قرار داده است، هر گاه گناه بزرگى از او سر زند يك سپر كنار مى‏رود و چون از برادر مؤمن خود عيبى بداند و او را به آن سرزنش كند ديگر سپرها كنار روند و بى‏پرده ماند و به اين ترتيب در آسمان به زبان فرشتگان و در زمين به زبان مردم رسوا مى‏شود. و هر گناهى كه مرتكب مى‏شود او را ياد مى‏كنند و فرشتگان موكّل او مى‏گويند: اى پروردگار ما! بنده تو بدون پرده مانده است و تو ما را به نگه دارى از او فرمان دادى. پس خداوند متعال مى‏فرمايد: فرشتگانم! اگر خوبى در اين بنده مى‏خواستم او را رسوا نمى‏كردم، بال‏هايتان را از او برداريد، به بزرگواريم قسم! هرگز به خيرى باز نگردد. ادامه دارد ... دعای کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️ پرده‏ پوشى خداوند در برابر رسوايى انسان‏ قسمت دوم 🔴 امام على عليه السلام در بيان سرزنش غرور انسان در برابر پروردگار كريم مى‏فرمايد: فَتَعالى‏ مِنْ قَوِىٍّ ما اكْرَمَهُ! وَ تَواضَعْتَ مِنْ ضَعيفٍ ما اجْرَأكَ عَلى‏ مَعْصِيَتِه! وَ انْتَ فى كَنَفِ سِتْرِهِ مُقيمٌ وَ فى سَعَةِ فَضْلِهِ مُتَقَلِّبٌ، فَلَمْ‏يَمْنَعْكَ فَضْلَهُ وَ لَمْ‏يَهْتِكْ عَنْكَ سِتْرَهُ بَلْ لَمْ‏تَخْلُ مِنْ لُطْفِهِ مَطْرَفَ عَيْنٍ، فى نِعْمَةٍ يُحْدِثُها لَكَ، اوْ سَيِّئَةٍ يَسْتُرُها عَلَيْكَ، اوْ بَلِيَّةٍ يَصْرِفُها عَنْكَ، فَما ظَنُّكَ بِهِ لَوْ أَطَعْتَهُ؟!. بلند مرتبه است خدايى كه با اين قدرتش چه كريم است! و تو با اين ناتوانى و پستى چه جرأتى بر معصيت او دارى! در حالى كه در پناه پوشش او مقيمى، و در فراخناى احسانش مى‏گردى، فضلش را از تو باز نداشته، و پرده حرمتت را ندريده است، بلكه در نعمتى كه براى تو ايجاد مى‏كند، و گناهى كه بر تو مى‏پوشاند، و بلايى كه از تو دور مى‏نمايد چشم به هم زدنى از لطفش محروم نيستى، پس به او چه گمان مى‏برى اگر او را بندگى كنى؟! و نيز فرمود: مَنْ تابَ تابَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أُمِرَتْ جَوارِحُهُ أَنْ تَسْتُرَ عَلَيْهِ وَ بِقاعُ الْأَرْضِ أَنْ تَكْتُمَ عَلَيهِ وَ أُنْسِيَتِ الْحَفَظَةُ ما كانَتْ تَكْتُبُ عَلَيْهِ. هر كه توبه كند خداوند او را بيامرزد و به اعضاى بدن او و جاى جاى زمين دستور داده شود كه آبروى او را حفظ كند و عيب‏هايش را بپوشاند و گناهانى كه فرشتگان حافظ اعمال برايش نوشته‏اند از ياد آنان ببرد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: مَنْ عَلِمَ مِنْ أَخِيهِ سَيِّئَةً فَسَتَرَها، سَتَرَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ. هر كه از برادر خود گناهى بداند و آن را بپوشاند، خداوند روز قيامت گناهان او را بپوشاند. أصبغ بن نباته مى‏گويد: أَتَى رَجُلٌ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام فَقالَ: يا أَمِيرَالْمُؤْمِنينَ، إِنِّى زَنَيْتُ فَطَهِّرنى‏، فَأَعْرَضَ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام بِوَجْهِهِ عَنْهُ، ثُمَّ قالَ لَهُ: إِجْلِسْ، فَأَقْبَلَ عَلِىٌّ عليه السلام‏ عَلَى الْقَوْمِ فَقالَ: أَيَعْجِزُ احَدَكُمْ إِذا قارَفَ السَّيِّئَةَ أَنْ يَسْتُرَ عَلى نَفْسِهِ كَما سَتَرَ اللَّهُ عَلَيْهِ. مردى خدمت اميرمؤمنان آمد و عرض كرد: اى اميرمؤمنان! من زنا كرده‏ام، مرا پاك گردان. اميرمؤمنان رويش را از او برگرداند، سپس فرمود: بنشين. آنگاه امام على عليه السلام رو به مردم كرد و فرمود: اگر كسى از شما اين گناه را مرتكب شود مگر نمى‏تواند آن را بر خود بپوشاند همچنانكه كه خدا بر او پوشانده است. يكى از صفات جمالى حق تعالى ستّار العيوب است، پرده‏پوشى عيب‏هايى كه براى انسان رسوايى به بار مى‏آورد. همانطور كه در دعاى اهل بيت المعمور آمده است: يا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ يا مَنْ لَمْ‏يُؤاخِذْ بِالْجَريرَةِ وَ لَمْ‏يَهْتِكِ السِّتْرَ يا عَظِيمَ الْعَفْوِ يا حَسَنَ التَّجاوُزِ. اى خدايى كه زيبايى‏ها را آشكار مى‏كنى و زشتى‏ها را مى‏پوشانى و اى خدايى كه بندگان را بر جسارت پديد آوردن جنايت‏ها شتاب نمى‏گيرى و پرده‏درى حرمت بندگان را روا نمى‏دارى، اى بزرگ آمرزنده و اى نيك درگذرنده. شيخ بهائى رحمه الله در تفسير دعاى فوق و تجسّم اعمال در ملكوت حق، از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه فرمودند: ما مِنْ مُؤْمِنٍ الَّا وَ لَهُ مِثالٌ فِى الْعَرْشِ فَإِذا اشْتَغَلَ بِالرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ وَ نَحْوِهِما فَعَلَ مِثالَهُ مِثْلَ فِعْلِهِ فَعِنْدَ ذلِكَ تَراهُ الْمَلائِكَةُ عِنْدَ الْعَرْشِ وَ يُصَلُّونَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُ وَ إِذا اشْتَغَلَ الْعَبْدُ بِمَعْصِيَةٍ أَرْخى‏ اللَّهُ تَعالى‏ عَلى‏ مِثالِهِ سِتْراً لِئَلَّا تَطَّلِعُ الْمَلائِكَةُ عَلَيْها. فَهَذا تَأْويلُ يا مَنْ اظْهَرَ الْجَميلَ وَ سَتَرَ الْقَبيحَ. براى هر انسان با ايمانى در عرش همانندى است، پس هرگاه او به ركوع و سجده و مانند آن مشغول گردد آن صورت هم به مانند عمل او انجام مى‏دهد، پس چون فرشتگان آن صورت را مشغول به آن عمل مى‏بينند براى آن مؤمن دعا و طلب مغفرت مى‏كنند. پس هر گاه آن بنده به گناهى سرگرم شود، خداوند پرده‏اى بر روى آن صورت مثالى مى‏كشد تا آن فرشتگان از عمل زشت او آگاه نشوند. پس اين تفسير؛ يا مَنْ اظْهَرَ الْجَميلَ وَ سَتَرَ الْقَبيحَ‏ است. دعای کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🔴شما ملاحظه فرمایید که امام سجاد علیه الصّلاة والسّلام، آن مرکز نورانیّت، آن معدن معنویت و کمال، زیْنِ همه‌ی عابدین عالم، در دعاهای صحیفه‌ی سجادیه، با خود چگونه مواجه می‌شود و خود را چطور در مقابل پروردگار عالم قرار می‌دهد و استغاثه می‌کند! در نیمه‌ی شب و بعد از ؛ آن هم نه نماز شبِ آدم معمولی و عادی، بلکه نماز شبِ سیّد سجاد، آن امام همام به پروردگار عالم رو می‌کند و می‌گوید: «وَ هذَا مَقامُ مَنِ اسْتَحْیا لِنَفْسِهِ مِنْکَ وَ سَخَطَ عَلَیْها وَ رَضِیَ عَنْکَ». یعنی «پروردگارا! من به خاطر نفس خودم، به خاطر ضعفها و نقصهای خودم از تو شرمنده‌ام. بر نفس خود خشمگینم و از تو راضی‌ام.» این جمله را امام سجاد علیه‌الصّلاة والسّلام، به پروردگار عالم می‌گوید: «فَتَلَقّاکَ بِنَفْسٍ خاشِعَةٍ وَ رَقَبَةٍ خاضِعَةٍ.»( ) بازنگری در خود این است، که انسان، آسمان کمال را مرحله پس از مرحله طی می‌کند و کامل می‌شود. اگر انسانهای والا پدید می‌آیند و اگر معنویّات و زیباییها خود را ظاهر می‌کنند و نشان می‌دهند، همه بر اثر بازنگری در خود و دیدن نقایص و عیبهای خود است. برخلاف انسانی که چشم را بر روی همه‌ی این ضعفها ببندد؛ خود را فارغ بداند؛ مغرور به خود و مغرور به خدا شود؛ مغرور به اندک شعله‌ی نورانیّتی شود که در وجود او و بالاخره در وجود هر انسانی هست و خود را نشان داده است و نهایتاً به همین قانع شود. بعضی افراد هستند که به کمترین خیری از خیرات در وجود خودشان قانعند. فردی که چنین است، دیگر کمال را نمی‌تواند طی کند. 👤 🖊کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2