#شرح
#دعا_سی_نه_13
✳️ #اميد_به_خدا_و_دورى_از_غرور 3
قسمت 3
🔴 به هر حال خداوند همه درهاى آسمان را بر روى آنان باز مىكند و آنها شاد و سرگرم به دنيا مىشوند و ناگهان بىخبر با بلا و كيفرها حالشان گرفته مىشود.
برخى از آنان را شيطان با اميد به رحمت خداوند فريب داده است؛ با اينكه مىگويند خدا ارحم الراحمين است؛ گناه عاصيان در ساحل درياى رحمت او جايى ندارد و نااميدى از كرم را ناپسند و اميد به رحمت حق را نيكو مىدانند و شيطان هم آنان را با اين پندار سطحى و خيالى فريفته و به ستم عصيان وادار مىسازد.
خداوند هم در برابر كردار پوشالى آنان كه به دروغ ادّعاى طلب رحمت و غفران الهى را مىكنند، مىفرمايد:
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ* إِلَّآ أَصْحبَ الْيَمِينِ
هر كسى در گرو دستآوردههاى خويش است،* مگر سعادتمندان.
زيرا اعتماد مغرورانه به رحمت و گذشت حق با اعمال ناشايسته و ضدّ اخلاق ناسازگار است، برخى از آنان با فريب شيطان، بعضى از اعمال نامشروع را عبادت پنداشتهاند و انتظار آمرزش دارند بلكه خود را آمرزيده مىپندارند، مانند ستمگرانى كه با ستم و زور مالى را از مردم مىگيرند و به فقيران و مساجد كمك كرده و يا وقف مىكنند.
برخى از آنان گناهان زيادى مرتكب مىشوند و اطاعت بسيارى را از دست مىدهند وليكن همه را فراموش مىكنند و يك طاعت ويژه را نگه داشته و با آن بر خدا منّت مىگذارند و خود را آمرزيده مطلق مىدانند، مانند اينكه مسجدى يا پلى مىسازد و يا حج مىرود و مهمانى مفصّل برپا مىكند، ولى در اداى حقوق خداوند كوتاهى مىكند.
3- گروه دانشمندان و خردمندان كه عمر خود را صرف علوم و اختلافات فكرى و علمى مىكنند، ولى عقايد حقه را مطرح نمىكنند، از بيشتر دانشها آگاهند ولى در معرفت خدا گمراهند، آنان با طرح شبهات و پندارهاى ساختگى با اعتقادات مردم بازى مىكنند با اين خيال فاسد مغرور و از علوم دينى كه سرچشمه سعادت دنيوى و اخروى است، بازمانده و در تهذيب اخلاق و اصلاح نفس نمىكوشند و در برابر هجمههاى فراگير به دين و بدعتها سكوت اختيار مىكنند و در نظامهاى شيطانى و دولتهاى كفر جانب حق را نمىگيرند. پس به دانستههاى خود مغرورانه مىنگرند.
4- گروه خطيبان و واعظان كه از احوال نفس و صفات آن از خوف و رجا و توكّل و رضا و صبر و شكر و ... سخن مىرانند و انتظار تحوّل درونى از عموم مردم دارند، در حالى كه خود از صفات ظاهرى پيشرفتى ندارند. چه بسا مطالبى خلاف واقع و قصّههاى ساختگى براى خوشايند دل مردم مىبافند، ولى بدون شكّ اينان از شياطين انس هستند و خود گمراهند و ديگران را هم گمراه مىكنند.
👈 ادامه دارد ...
#سی_نه
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_نه_13
✳️ #اميد_به_خدا_و_دورى_از_غرور 4
قسمت 4
🔴 5- گروه اهل عبادت و رياضت كه در مواظبت بر اجراى عبادت و مستحبّات و طهارت بسيار دقّت و وسواس به خرج مىدهند تا نظر پروردگار را به دست آورند اما چون پاى مال و شكم كه به ميان مىآيد به هر دليلى آن را حلال و مباح نشان مىدهند، گاهى در لباس و خوراك و مسكن به اندك چيزى قناعت مىكنند و گمان مىكنند كه در زهد و دورى از دنيا به مرتبه كمال رسيدهاند ولى دلشان از حبّ رياست و شهرت در آفاق و انفس پر شده است. اينان به گستردگى عملهاى عبادى مغرور مىشوند و از مسائل پيرامون و آثار بر جا مانده، غافل مىشوند.
6- گروه اهل تصوّف و درويشان كه با رفتار و كردار زاهدانه، به درويشى و گدايى در بين مردم مىپردازند و با قيافههاى عجيب و غريب و اذكار و اوراد و ابزار و آلات مخصوصى به جذب و دوستى با خلق، روزگار مىگذارنند.
اينان مىپندارند كه با اين حركات تارك دنيا و درويش مىشوند و به درجات اهل توحيد وعرفان ترقّى مىكنند و داخل صف زاهدان و دوستان خدا مىگردند و گاهى عبادت و مناجات را كنار مىگذارند و مىگويند: نفس ما به تكامل رسيده است و ديگران محتاج طاعتند.
و مرتبه خود را از پيامبران و اولياى الهى بالاتر مىبرند و صاحب مرام و مذهب جديد و مدعى الوهيّت و نبوّت و امامت و كشف و شهود و عرفان نو و ... مىگردند.
حكايت اين طائفه بسى اندوهناك است. اين گروه در نزد خدا و ارباب يقين و بصيرت از احمقان و جاهلانند و از آنچه به غرور ادّعا مىكنند، از حق دورتر مىگردند.
7- گروه حاكمان و سلاطين كه داراى حكم و دستورند و مدّعى عدالت و داورى به حق در ميان مردمند و در حكومت و سلوك اجتماعى خود را داراى مقام و منصب خدمتگزارى و نيكنامى مىپندارند و از مردم توقّع مدح و ستايش و عدالت منشى و دادگرى دارند ولى در عمل با رشوهگيرى و چاپلوسى همفكران و تضييع حق مردم با سلطه شيطانى خود كسب قدرت مىكنند. اينان خودخواهانه فريفته قدرت و مقام پوشالى و اهريمنى شدهاند و آخرت خويش را نابود ساختهاند.
8- گروه ثروتمندان و مال داران كه به واسطه مال و ثروت مادّى ديده حقيقت و بصيرت آنان پوشيده مانده و كثافتهاى دنيوى در نظرشان اهميّت دارد. اين دسته مكنت مالى را نتيجه تقرّب به خدا مىدانند و خود را بر فقرا ترجيح مىدهند. مال را مايه مباهات و افتخار مىدانند و فقر و تنگدستى را عامل بدبختى مىپندارند؛ پس غرور، آنان را از مرتبه و منزلت در نزد خداوند پايين آورده و در زمره ابلهان و كافران
#سی_نه
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ تکنیک 11 در 2 !!!
🔴 به نظر من این دوگانهها[در مواجهه با حوادث] از سؤالات [مهم] است؛ ما از خودمان باید سؤال کنیم که در این دوگانهها چه جوری باید عمل کنیم. ... در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: دچار #غرور نشدن، و از خدا دانستن که این اغترار به نفْس و اغترار [نسبت] به خدا که انسان غرّه بشود، [درست نیست]؛ « فَأَهْلٌ أَنْ لا یَغتَرَّ بِکَ الصِّدّیقون » ( #دعا_سی_نه_13 ) در دعای صحیفهی سجّادیّه [آمده] که صدّیقون هم نبایستی اغترار پیدا کنند به تو که بگویند «ما که دیگر با خدا وضعمان روشن است و ...»؛ نخیر، خدای متعال با صدّیقون هم رو دربایستی ندارد؛ [اگر] یک وقت خطائی بکنند، ضربه را خواهند خورد. ...
👤 #مقام_معظم_رهبری (1397/12/23 )
👈چگونگی مواجهه با چالشها و اتفاقات مثبت در بیانات #مقام_معظم_رهبری - تبیین یازده دوگانه :
1️⃣ مواجههی فعّال، مواجههی انفعالی.
2️⃣ مواجههی ابتکاری یا مواجههی عکسالعملی
3️⃣ مواجههی مأیوسانه یا امیدوارانه
4️⃣ دوگانهی ترس و دلیری
5️⃣ مواجهه با حزم و تدبیر باشد یا با سهلاندیشی و سهلانگاری
6️⃣ نگاه به حوادث، [به صورت] تهدید و فرصت توأماً
7️⃣ شناخت واقعیّتهای میدان و نشناختن واقعیّتهای میدان
8️⃣ دوگانهی بُروز احساسات
9️⃣ رعایت ضوابط و حدود شرعی و عدم رعایت اینها
🔟 بهره گیری از تجربه ها یا دو بار از یک سوراخ گزیده نشدن
1️⃣1️⃣ در مواجههی با حوادث دائم به خودمان بپریم ، من شما را مقصّر بدانم، شما من را مقصّر بدانید 👇
🔈https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=42023
#سی_نه
#نشر_حداکثری
#اميد_به_خدا_و_دورى_از_غرور
🆔 @sahife2
کنیک 11 در 2 !!!.pdf
227.2K
👌چگونگی مواجهه با چالشها و اتفاقات - تبیین یازده دوگانه
🎵 متن و صوت کامل بیانات #مقام_معظم_رهبری 👇
📜https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41994
🎵https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=41986
#نشر_حداکثری
#اميد_به_خدا_و_دورى_از_غرور
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_127
◀️ نکوهش کوتاهی در بندگی
🔴 و قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ، وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِيمَنْ لَيْسَ لِلَّهِ فِي مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِيبٌ.
👌 آن كس كه در عمل كوتاهى كند، دچار اندوه گردد، و آن را كه از مال و جانش بهره اى در راه خدا نباشد خدا را به او نيازى نيست.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ دو راه خطا
📋 امام(علیه السلام) در این کلام حکمت آمیز نخست به سرنوشت کسانى اشاره مى کند که در انجام وظائف الهى خود کوتاهى مى کنند، مى فرماید: «کسى که در عمل کوتاهى کند، به اندوه گرفتار مى شود»;
ممکن است این اندوه و غم در آستانه انتقال از این دنیا باشد که چشم برزخى پیدا مى کنند و سرنوشت رقت بار خود را مى بینند و فریادشان بلند مى شود و مى گویند: پروردگارا! مرا باز گردانید، شاید در برابر آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم ».
نیز ممکن است اشاره به غم و اندوه در سراى آخرت باشد، همان گونه که قرآن از زبان آنها نقل مى کند که مى گویند: اى افسوس بر من از کوتاهى هایى که در اطاعت فرمان خدا کردم».
نیز شاید این غم و اندوه در خود دنیا باشد، زیرا گاه انسان بیدار مى شود و از کوتاهى هایى که کرده افسوس مى خورد و غم و اندوهى جان کاه او را فرا مى گیرد چرا که مى بیند دیگران با اعمال صالح سراى جاویدان خود را آباد کرده اند و او با کوتاهى هایش سراى جاوید خود را ویران نموده است. البته جمع میان این سه تفسیر نیز مانعى ندارد.
سپس امام(علیه السلام) در ادامه این سخن جمله پرمعنایى مى گوید که در واقع شرحى است از کوتاهى در عمل. مى فرماید: «خدا به کسى که در مال و جانش نصیبى براى او نیست، اعتنایى ندارد»; اشاره به این که کسانى مورد عنایت پروردگار در دنیا و آخرتند که از بذل جان و مال در راه خدا دریغ ندارند، و به بیان دیگر، ایمان و یقین و وفادارى خود را به اسلام در عمل ثابت مى کنند.
درست است که جان و مال همه از سوى خداست و اگر انسان در بذل آنها اقدام کند در واقع به خودش خدمت کرده است، زیرا خدا از همگان بى نیاز است; ولى خداوند روى الطاف بیکرانش آن را به عنوان حاجتى از سوى خود گرفته است.
این سخن درباره مؤمنانى که داراى مقامات بالا هستند نیست، آنها فقط نصیبى از جان و مالشان را در راه خدا صرف نمى کنند، بلکه هرچه دارند در راه خدا مى دهند.
جمله «لاَ حَاجَةَ لِلَّهِ» به معناى بى اعتنایى و اعراض خداوند از چنین افرادى است که چیزى از جان و مال را در راه او نمى بخشند، زیرا کسى که به چیزى یا شخصى نیاز ندارد طبعاً اعتنایى هم به او نمى کند، بنابراین جمله «لا حاجة...» با توجه به این که خدا به هیچ کس نیاز ندارد کنایه از بى اعتنایى است و منظور از بى اعتنایى این است که خدا آنها را از مواهب خاص و عنایات ویژه اش محروم مى سازد.
این تعبیر مانند بیان کنایه آمیز دیگرى است که در آیه 67 سوره «توبه» درباره منافقان آمده است: «(نَسُوا اللهَ فَنَسِیَهُمْ); آنها خدا را فراموش کردند و خداوند نیز آنها را فراموش نمود» یعنى از رحمت خود محروم ساخت.
#نهج_البلاغه_حكمت_127
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
264882_404.mp3
5.8M
#منتخب
#دعا_شانزدهم_30
❇️يَا إِلَهِي لَوْ بَكَيْتُ إِلَيْكَ حَتّي تَسْقُطَ أَشْفَارُ عَيْنَيّ، اگر به درگاهت گريه كنم تا جايي كه پلكهاي دو چشمم روي هم افتد، وَ انْتَحَبْتُ حَتّي يَنْقَطِعَ صَوْتِي، و چنان به شدّت ناله زنم تا صدايم قطع شود، وَ قُمْتُ لَكَ حَتّي تَتَنَشّرَ قَدَمَايَ، و چندان به پيشگاهت بايستم كه پايم ورم كند، وَ رَكَعْتُ لَكَ حَتّي يَنْخَلِعَ صُلْبِي، و آن مقدار برايت ركوع كنم كه استخوانهاي پشتم از جا كنده شده و زدوده گردد، وَ سَجَدْتُ لَكَ حَتّي تَتَفَقّأَ حَدَقَتَايَ، و به اندازه اي سجده كنم كه چشمهايم از كاسه درآيد، وَ أَكَلْتُ تُرَابَ الْأَرْضِ طُولَ عُمُرِي، و در طول عمرم خاك زمين را بخورم، وَ شَرِبْتُ مَاءَ الرّمَادِ آخِرَ دَهْرِي، و تا پايان حياتم آب آلوده به خاكستر بنوشم، وَ ذَكَرْتُكَ فِي خِلَالِ ذَلِكَ حَتّي يَكِلّ لِسَانِي، و در اثناي اين اوضاع و احوال، چندان ذكر تو گويم كه زبانم از كار بماند، ثُمّ لَمْ أَرْفَعْ طَرْفِي إِلَي آفَاقِ السّمَاءِ اسْتِحْيَاءً مِنْكَ آنگاه از روي شرمساري از تو، چشم به آفاق آسمان باز نكنم، مَا اسْتَوْجَبْتُ بِذَلِكَ مَحْوَ سَيّئَةٍ وَاحِدَةٍ مِنْ سَيّئَاتِي. با اين همه سزاوار محو يك گناه از تمام گناهانم نيستم.
👌بخشی ازدعای#شانزدهم
🙏التماس دعای فراوان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️گناه تابع احساس خطرات گناه است، اگر (خطر آن را) خیلی خوب درک کردیم هیچوقت گناه نمی¬کنیم، امّا اگر نسبی درک کردیم به اندازه نسبیّت گناه خواهیم کرد.
امام سجاد صلوات الله و سلامه علیه در این دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه گناه را به طرز مخصوصی در ذهن ما و همه مردم مجسّم کرده¬ و بزرگی و خطر آن را به اندازه ¬ای ترسیم کردند که انسان¬ها با تجسّم آن موقعیت برای گناه ، هرگز مبتلای به گناه نشوند. ایشان اینگونه خطرات گناه، قباحت گناه، زشتی گناه و تمام آثار منفی مادی و معنوی گناه را در این چند جمله¬ای که برایمان ترسیم فرموده¬اند مجسّم کرده¬اند که گناه در نظر ما این¬گونه تجسّم پیدا کند که ما دیگر گِرد گناه نگردیم و بفهمیم گناه یعنی چه و چه آثار مخرّب در دنیا و آخرت دارد.
حضرت فرمودند: اگر اینقدر گریه کنم تا مژههای چشمم بریزد،
اینقدر ناله کنم، که صدایم دیگر در نیاید ،
اینقدر در مقام عظمت تو روی پا بایستم که قدمهایم ورم کند ،
اینقدر در نماز و عبادت رکوع کنم که این کمرم دیگر مهرههایش از هم جدا شود،
اینقدر سجده کنم تا چشمانم در بیاید،
در تمام عمر عوض غذا خاک زمین را بخورم،
به جای آب صاف و زلال، آب خاکسترآلود بخورم،
با زبانم اینقدر در این مدت طولانی ذکر تو را بگویم که دیگر زبانم خسته شود ،
اگر این همه کار بکنم در طول عمر من مستوجب این نمی¬شوم که یکی از گناهان مرا ببخشی .
👤 آیت الله #خوشوقت ره
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2