برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_159
◀️ پرهیز از مواضع #تهمت
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ، فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَ.
🔴 كسى كه خود را در جايگاه تهمت قرار داد، نبايد جز خود را نكوهش كند.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ از مواضع #تهمت بپرهيز
📋 امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز اشاره به نكته مهمى درباره دفع سوء ظن ها مى كند، مى فرمايد: «كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد نبايد كسى را ملامت كند كه به او سوء ظن پيدا مى كند (بلكه بايد خود را سرزنش كند كه اسباب سوء ظن را فراهم كرده است)»; (مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلاَ يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ).
مسئله سوء ظن و گمان نياز به هزينه زيادى ندارد; بسيارند كسانى كه از يك يا چند قرينه ظنى فورا گمان بد درباره اشخاص مى برند، به همين دليل كسانى كه مى خواهند هدف تيرهاى تهمت قرار نگيرند بايد خود را از امورى كه سوء ظن برانگيز است دور دارند.
قرآن مجید از جمله مسائلى که بر آن تأکید ورزیده این است که مسلمانان نسبت به یکدیگر سوء ظن نداشته باشند «(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ); اى کسانى که ایمان آورده اید! از بسیارى از گمان ها بپرهیزید چرا که بعضى از گمان ها گناه است» نیز دستورات مؤکدى بر «حمل فعل برادر مسلمان بر صحت» داده شده ولى با این حال طبیعت توده مردم این است که از قرائن کوچکى نتیجه هاى سوئى مى گیرند، ناگاه موج بدبینى بر مى خیزد و شاید صحنه جامعه اى را فرا مى گیرد. به همین دلیل در کنار دستور به پرهیز از گمان بد امر شده است که افراد، خود را در موارد سوء ظن و تهمت قرار ندهند.
به بیان دیگر، ما نمى توانیم بگوییم چون در شریعت اسلام سوء ظن و تجسس حرام است، رفتن در مواضع تهمت مانعى ندارد و مردم باید به وظیفه خود عمل کنند و با حسن ظن به همه چیز بنگرند، زیرا تضمینى نیست که همه به این دستورات اسلامى بدون کم و کاست عمل نمایند، بنابراین سایر مردم تکلیفى دارند و ما هم وظیفه اى و اگر بخواهیم این موضوع را گسترش دهیم مى توان گفت: همان گونه که ارتکاب گناه ممنوع است، فراهم کردم زمینه هاى گناه براى دیگران نیز ممنوع است.
در روایات اسلامى نیز تأکیدهاى فراوانى در این زمینه وارد شده است: در حدیثى که ابن ابى الحدید در شرح همین کلام حکمت آمیز آورده چنین مى خوانیم که یکى از صحابه، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) را در کنار کوچه اى از کوچه هاى مدینه مشاهده کرد که زنى با اوست. او به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) سلام کرد و رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پاسخش را گفت. هنگامى که آن شخص عبور کرد پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) وى را صدا زد و فرمود: «هذِهِ زَوْجَتی فُلانَةٌ; این زن را که دیدى فلانى همسرم است» آن مرد گفت: اى رسول خدا مگر ممکن است کسى درباره شما سوء ظنى ببرد؟ حضرت فرمود: «إِنَّ الشَّیْطَانَ یَجْرِی مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّم; شیطان در وجود انسان ها همچون خونى که در رگ هاست جریان دارد (اشاره به این که بى سر و صدا در همه جاى بدن انسان نفوذ مى کند; در فکر و چشم و گوش و دست و زبان او)».
مرحوم شیخ حر عاملى در کتاب وسائل الشیعه در جلد 8 فصل آداب العشرة باب 19 احادیث فراوانى در این زمینه آورده است; از جمله در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که فرمود: «اتَّقُوا مَوَاضِعَ الرَّیْبِ وَلاَ یَقِفَنَّ أَحَدُکُمْ مَعَ أُمِّهِ فِی الطَّرِیقِ فَإِنَّهُ لَیْسَ کُلُّ أَحَد یَعْرِفُهَا; از جاهاى تهمت خیز پرهیز کنید حتى یکى از شما با مادرش در کنار جاده (به صورت تهمت برانگیز) نایستد، زیرا همه او را نمى شناسند (و ممکن است شما را متهم کنند)».
در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) آمده است که رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «أَوْلَى النَّاسِ بِالتُّهَمَةِ مَنْ جَالَسَ أَهْلَ التُّهَمَةِ; سزاوارترین مردم به اتهام کسى است که با افراد متهم همنشین گردد»
یکى از ادباى بزرگ فارسى زبان مى گوید: «هر که با بدان نشیند اگر طبیعت ایشان در او اثر نکند به طریقت ایشان متهم گردد و اگر به خراباتى رود به نماز کردن، منسوب شود به خمر خوردن»
#نهج_البلاغه_حكمت_159
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #سه_شنبه
👉🏻 1da.ir/oh2u
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ باز #سه_شنبه شد و من دلم هوای #امام_زمان عجل را کرده و #جمکران انتظار مرا میکشد ...
آقا مرا بپذیر که عالم منتظر قدومت است
اللهم عجل لولیک الفرج
✳️ بی تو ای سرو روان با گل و گلشن چه کنم
زلف سنبل چه کشم عارض سوسن چه کنم
آه کز طعنه بدخواه ندیدم رویت
نیست چون آینهام روی ز آهن چه کنم
برو ای ناصح و بر دردکشان خرده مگیر
کارفرمای قدر میکند این من چه کنم
برق غیرت چو چنین میجهد از مکمن غیب
تو بفرما که من سوخته خرمن چه کنم
شاه ترکان چو پسندید و به چاهم انداخت
دستگیر ار نشود لطف تهمتن چه کنم
مددی گر به چراغی نکند آتش طور
چاره تیره شب وادی ایمن چه کنم
حافظا خلد برین خانه موروث من است
اندر این منزل ویرانه نشیمن چه کنم
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_345
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_دوم_3
«3» اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ ... مِفْتَاحِ الْبَرَکةِ
خدايا بر محمّد درود فرست،
آن وجود مباركى كه
کلید برکت
است.
👌بخشی از دعای #دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا
#دعا_دوم_3
كليد بركت
✳️ قسمت اول
🔸 جهان قبل از بعثت رسول اسلام صلى الله عليه و آله، جهانى گرفتار ظلم و جهل و نسبت به واقعيّتها و حقايق عقلى و ملكوتى و الهى، دچار تهيدستى بود.
رسالت او و مشعل پرفروغى چون قرآن كه براى بيدارى جهانيان نازل شده بود، در تمام شئون حيات انسان ايجاد دگرگونى كرد.
عقلها از كار افتاده بود، او به كار انداخت. دانش بشر محدود به چهار چوبهاى معيّنى بود، او آن مرزهاى محدود را شكست. انسان از مُلك و ملكوت بى خبر بود، او وى را با خبر كرد. تحصيل علم در تمام ملّتها محدود به طوايف معيّن بود، او فراگيرى دانش را بر همگان فريضه اعلام كرد. بناى تمدّن خراب بود، وى بناى ديگرى از تمدّن را كه تمدّن امروز ريشه در آن دارد از نو بنياد كرد و راه و رسم ترقّى و تربيت را حضرت او و امامان بعد از او، به جهانيان آموختند.
مسلمانان از بركات وجود او به مدارج تعالى و كمال رسيدند و از ميان آنان دانشمندانى بزرگ در تمام رشتههاى علمى برخاستند و كتابخانههاى عظيم ايجاد نمودند، به نحوى كه تمام ملّتها را مديون زحمات خود نمودند.
لپرى كه از دانشمندان به نام اروپاست مىنويسد:
«اگر نام اسلام و مسلمين از تاريخ خارج شده بود عصر تجديد حيات عملى اروپا تا چندين قرن ديگر عقب مىافتاد».
گوستاو لبون در «تاريخ تمدّن اسلام» مىنويسد:
«در قرن نهم و دهم ميلادى يعنى همان وقتى كه تمدّن اسلامى در #اندلس در نهايت درجه ارتقا و اعتلا بوده است، مراكز علمى اروپا عبارت بودند از قلاع ناهنجار و ضخيمى كه در آن قلاع اربابها و امراى ما اروپائيان به حالت نيم وحشى به سر برده و افتخار مىنمودند كه داراى خطّ و سواد نيستند و در ميان آنان عالمتر از همه رهبانان نادان بودند كه تمام اوقات خود را صرف اين كار مىنمودند كه از ميان كتابخانههاى كليساها، كتب قديمه يونان و روم را بيرون آورده و كلمات و عبارات آن را حك كنند و روى آن كلمات پوستى، كلمات و اوراد مهمل خود را بنويسند.
حالت بربريّت اروپائيان تا مدّتى طولانى بيش از آن بود كه خود بتوانند احساس كنند. البتّه در قرن يازدهم و بيشتر در قرن دوازدهم، احساسات مختصرى در بين مردم اروپا پيدا شد ولى از همان وقت كه چند نفر حسّاس و روشن خيال ضرورت اين معنى را احساس كردند كه بايد كفن جهالت را دريد، فوراً به طرف مسلمين كه از هر جهت برتر و استادتر بودند متوجّه شده و مراجعه به آنها نمودند.»
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج2، ص: 394
دعای #دوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا
#دعا_دوم_3
كليد بركت
✳️ قسمت 2
🔸 گوستاو لبون سپس مىگويد:
«در سال 1130 ميلادى دار الترجمهاى در طُلَيْطَلَه يكى از مناطق اروپا تحت رياست اسقف اعظم رايمند، تأسيس شد و تمام كتب مشهور علماى اسلام را از عربى به لاتين شروع به ترجمه نمودند و از اين ترجمهها موفقيّت كاملى حاصل گرديد، يعنى چشمهاى اروپائيان از اين كتب باز شده و دنياى تازهاى را توانستند به نظر بياورند.
اين دارالترجمه نه تنها كتب محمّد زكريّاى رازى، بلكه نوشتههاى ابن سينا، ابن رشد آندلسى را كه از علماى اسلام بودند به لاتين ترجمه نمودند و از همه مهمتر مصنّفات جالينوس، ذيمقراطيس، افلاطون، ارسطو، اقليدس، ارشميدس، بطلميوس را كه مسلمين از يونانى به عربى ترجمه كرده بودند از عربى به لاتينى برگرداندند.»
دكتر لكلرك در «تاريخ طبّ» خود پس از آن كه نام زياده از سيصد كتاب مشهور عربى را كه به لاتينى ترجمه شده ذكر مىكند، چنين مىنويسد:
«در قرون وسطى اطلاعاتى كه از علوم يونان براى ما حاصل شده به وسيله همين ترجمههاى عرب بوده است و از بركت همين ترجمهها توانستيم تصانيف قديمه يونان را هم به دست بياوريم نه از راهبهايى كه نام يونان را هم بلد نبودند؛ بدين جهت تمام دنيا بايد رهين مسلمين باشند كه فقط آنها خدمت به معارف دنيا كرده و اين ذخاير بى بها را از دستبرد حوادث زمانه حفظ كردند.»
گوستاولبون راجع به درجه انحطاط فكرى ملل اروپا مىنويسد:
«گربرت در سال 999 ميلادى تحصيلاتى نموده و به نام سيلوستر دوم مقام پاپى را حائز گرديد، ولى وقتى كه خواست علوم خود را در اروپا انتشار دهد تا درجهاى اين مطلب در نظر مردم اروپا خلاف طبيعت جلوه نمود كه آن بيچاره را متّهم نمودند كه شيطان در جسم او حلول كرده و از طريق خداوند مسيح خارج شده است!»
اين دانشمند فرانسوى در ضمن بحث ديگرى مىگويد:
«تا قرن پانزدهم قولى را كه مأخوذ از مصنّفين اسلام نبود، دانشمندان اروپا آن را مستند نمىشمردند»، سپس اضافه مىكند: «رژر باكن، لئوناردوپيز، ارنوويلانو، ريمندلول، سن توماس، آلبرت بزرگ، آلفونس دهم، تمام آنها يا از شاگردان علماى اسلام بودند و يا ناقل اقوال آنها».
مسيو رنان مىگويد:
«آلبرت بزرگ (كه تحقيقات علمى او منشأ تحوّلاتى در افكار مردم اروپا گرديد) هر چه داشت از بوعلى سينا دانشمند بزرگ اسلامى فراگرفته بود. سن توماس تمام فلسفهاش مأخوذ از ابن رشد آندلسى عالم اسلامى است، تمام دانشكدهها و دانشگاههاى اروپا تا پانصد سال الى ششصد سال روى كتب علماى اسلام دائر بود و مدار علوم ما در آن همه مدّت فقط علوم مسلمين بوده است و در بعضى از رشتههاى علوم مانند طب مىتوان گفت: تا زمان ما هم نظريّات اطبّاى اسلام باقى مانده است. چه، آن كه در فرانسه مصنَّفات بو على سينا تا آخر قرن گذشته هم باقى بوده و شروحى بر آن نوشته مىشد. تسلّط علوم عرب در اروپا تا درجهاى بود كه در آن علمى هم كه آنها استاد نبودند باز به تصانيف آنها رجوع مىشد.
از ابتداى قرن سيزدهم فلسفه ابن رشد آندلسى در مدارس اروپا جزء دستور بود و تدريس مىشد. در سال 1473 ميلادى وقتى كه لويى يازدهم دستور براى آموزش وضع نمود حكم كرد كه بايد در فلسفه همان تصنيفات ابن رشد تدريس شود. در دانشگاههاى ايتاليا به ويژه دانشگاه پادو هم نفوذ و تسلّط علوم اسلامى كمتر از نقاط ديگر نبوده است.»
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج2، ص: 394
دعای #دوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا
#دعا_دوم_3
كليد بركت
✳️ قسمت 3
🔸 گوستاولبون باز مىنويسد:
«اسلاف ما اروپائيان به وسيله معاشرت و مراودت با مسلمانان، اطوار بربريّت خود را به تدريج ترك گفته و ملل اروپا در خصوص اخلاق و وظايف اخلاقى مانند شفقت و عاطفه به زن و فرزند و پايبندى به عهد و قسم و امثال آن، تماماً از چيزهايى است كه از پيروان اسلام آموختند.»
ملل اروپا در جنگ صليبى ثابت نمودند كه در فضايل انسانيت فرسنگها از مسلمين عقب بودهاند.
بارتلمى در كتاب «قرآن» خود مىنويسد:
«از معاشرت با عرب و تقليد از مسلمين، اخلاق و عادات رذيله امرا و اشراف ما اروپائيان در قرن وسطى اصلاح شده و آن اخلاق ستوده و صفات حميده كه مخصوص ملل زنده است، اروپائيان از مسلمين آموختند.
تمدّن اسلامى نسبت به تمام دنيا تأثير محيّر العقولى بخشيد و در نتيجه اقوام وحشى اروپا را داخل در طريق آدميّت نموده و نيز نفوذ دماغى و عقلانى مسلمين، دروازه علوم و فنون فلسفه را كه ملل اروپا از آن به كلّى بى خبر بودند به روى آنها باز كرده و تا ششصد سال استاد ما اروپائيان بودهاند!
همين جنگهاى صليبى، اروپا را از اخلاق و عادات رذيله و اطوار وحشيانه خارج ساخته و زمينهاى در آنها تهيه نمود كه بعدها علوم و ادبيّات مسلمين كه در دانشكدههاى اروپا انتشار يافت، طورى آن را بسط دهند كه بالأخره روزى در آتيه منشأ رنسانس گردند.»
گوستاو لبون در آخر كتابش به عنوان خلاصه گفتار چنين مىنويسد:
«اولًا بايد دانست كه: در عالم كمتر اقوامى يافت مىشوند كه از حيث تمدّن بر پيروان اسلام تفوّق حاصل نموده باشند و ديگر آن كه: ترقّيات حيرت انگيزى كه آنها به فاصله كمى در علوم حاصل نمودهاند براى هيچ قومى چنين ميسّر نشد.
مسلمين از نظر مذهبى مذهب بزرگى را تشكيل دادهاند كه هنوز زندهترين مذهب دنيا شمرده مىشود و امّا از نظر خصائص عقلانى و اخلاقى همين قدر كافى است كه اروپا را تربيت كرده و داخل در تمدّن نمودهاند.
خانم دكتر زيگريد هونكه، كتاب بسيار مهمّى در سه جلد به نام «فرهنگ اسلام در اروپا» دارد كه آقاى مرتضى رهبانى آن را ترجمه كرده است، در مقدّمه هر سه جلدش مىگويد:
«اين كتاب مىخواهد تشكّرى را كه دير زمانى است ما به مسلمانان مديون هستيم بيان كند.»
خانم زيگريد در اين سه جلد كتاب، همراه با تحقيقات بسيار عالمانه ثابت مىكند كه فرهنگ و تمدّن و علوم در تمام جهان به خصوص در اروپا و مغرب زمين بدون شك مديون اسلام است، اسلامى كه مبلّغ و منادى آن محمّد صلى الله عليه و آله بود.
باور كنيد جز ذات مقدّس حضرت حق، احدى قدرت شماره كردن بركات و آثار وجودى رسول بزرگوار اسلام صلى الله عليه و آله را ندارد.
به قول شاعر:
كتاب فضل تو را آب بحر كافى نيست
كه تر كنم سر انگشت و صفحه بشمارم
و چه زيبا حضرت زين العابدين عليه السلام فرمود كه: محمّد صلى الله عليه و آله كليد بركت بود.
اگر كسى فرصت كند تمام كتبى كه در اين پانزده قرن در هر رشتهاى در شرق و غرب حول محور اسلام نوشته شده، مطالعه كند شايد بتواند به گوشهاى از بركات وجود محمّد صلى الله عليه و آله آگاه شود.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج2، ص: 394
دعای #دوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️مفْتَاحِ الْبَرَکةِ
🔴کلید همه برکات به معنای حقیقی، وجود نازنین رسول (صلی الله علیه و آله) است. یعنی جذب مبارکات یعنی هر چه می خواهی جذب کنی، مبارک باشد، رسول الله کلید خیر است و ما را به خزانه خیر و برکت می برد.
یکی از مصادیق برکت پیامبر(صلی الله علیه و آله)، لیله القدر است که خدا به ما داده است. حداقل 80 سال و حداکثر نمی دانیم؛ چون حد ندارد.
بنابراین، اگر ما بخواهیم زندگی پیامبر گونه داشته باشیم، مبنایش اطاعت از خداوند تبارک و تعالی و پیامبر (صلی الله علیه و آله) است. انسان باید در لباس رسول الله برود و همه سختیها را تحمل کند تا بتواند مثل پیامبر (صلی الله علیه و آله) شود.
👤استاد #شجاعی
دعای #دوم #دعا_دوم_3
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
U8M_Makaremolakhlagh76_(Esraf_va_aberohaie_droghin)_lobolmizan[H].mp3
8.85M
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_23
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 76
👌 #اسراف و آبروهای دروغین
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انشاالله از فردا دعای 43 صحیفه سجادیه رو بند به بند شروع می کنیم ..... انشاالله
#فهرست
#صحیفه_سجادیه_ختم
🙏 دعای #چهل_سه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگامى كه به هلال #ماه نگاه مىكرد " 👇
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا نَظَرَ إِلَي الْهِلَالِ
When he Looked at the New Crescent Moon
این دعا 7 بند دارد
👌متن و صوت دعا 👇
📋 https://b2n.ir/sahife2_43
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#محتواي_دعا دعای #چهل_سه هنگامي که به هلال ماه نو نگاه ميکرد عنوان دعاء چنين است: و کان من دعائه
👆 محتوای دعای چهل و سوم صحیفه سجادیه
#آموزه_های دعای #چهل_سه صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگامى كه به هلال #ماه نگاه مىكرد "
🔴 خدا هلال (ماه) را نشانه ای از چیرگی و فرمانرواییاش قرار داده است.
🔴 هلال در فزونی و کاستی، طلوع و غروب و تابندگی و تیرگی رام و مسخر الهی است.
🔴 در هنگام رؤیت هلال از خدا بخواهیم آن را برای ما پربرکت، پاک و پاکیزه، مایه ایمنی از آفات و دور ماندن از بدیها، مایه سعادت و آسانی، مایه نیکی و خیر، مایه ایمان و نعمت قرار دهد.
🔴 از خدا بخواهیم ما را از پاکترین افراد، نیکبختترین عبادتکنندگان و از توبهکاران قرار دهد.
🔴 خداوند بخشنده نعمتهای بزرگ است.
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ دعای #چهل_سه صحیفه سجادیه در این آثار شرح شده است:
👈 شرحهای فارسی
دیار عاشقان اثر حسین انصاریان، جلد ۷، صفحه ۳۸۱ تا ۳۹۸.
شهود و شناخت اثر محمدحسن ممدوحی کرمانشاهی، جلد ۳، صفحه ۳۷۳ (به صورت مختصر).).
شرح صحیفه سجادیه اثر محمد بن سلیمان تنکابنی.
👈 شرح های عربی
آفاق الروح اثر سید محمدحسین فضل الله.
ریاض السالکین فی شرح صحیفه سید الساجدین اثر سید علیخان حسینی، جلد ۵، صفحه ۴۹۷ تا ۵۳۵.
فی ظلال الصحیفه السجادیه اثر محمد جواد مغنیه، صفحه ۴۹۳ تا ۴۹۹.
👈 شرح های لغوی
تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر محمد بن مرتضی فیض کاشانی.
حل لغات الصحیفه السجادیه اثر محمدباقر شفیع حسینی.
شرح الصحیفه السجادیه اثر عزالدین جزائری.
✳️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ماه های #قمری
✳️ نام ماههای قمری از دوره جاهلیت به اسلام رسیده است. این ماهها سابقه تاریخی طولانی دارند و مربوط به زمان حضرت ابراهیم و منسوب به دین حنیف ابراهیمی هستند و هر یک از این اسامی معنی خاصی دارند.
⏹دعای #چهل_سه صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ماه های #قمری
قسمت 1
✳️ نام ماههای قمری از دوره جاهلیت به اسلام رسیده است. این ماهها سابقه تاریخی طولانی دارند و مربوط به زمان حضرت ابراهیم و منسوب به دین حنیف ابراهیمی هستند و هر یک از این اسامی معنی خاصی دارند.
🔴 تعریف ماه قمری
یک ماه قمری عبارت است از فاصلهی روئیت دو هلال ماه که مبنای گاه شمار قمری قرار میگیرد. ماههای قمری یا عربی مانند ماههای شمسی ۱۲ ماه است و نام این ماهها به ترتیب اولین ماه سال عبارتند از: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی (یا ربیع الاخر)، جمادی الاول، جمادی الثانی (یا جمادی الاخر)، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه.
ابونصر فراهی در کتاب نصاب الصبیان برای کمک به حفظ کردن نام ماههای قمری شعر زیر را گفته است:
ز محرم چو گذشتی برسد ماه صفر دو ربیع و دو جمادی ز پی یکدیگر
رجب است از پی شعبان، رمضان و شوّال پس به ذیالقعده و ذیالحجه بکن نیک نظر
👈 ادامه دارد ...
⏹دعای #چهل_سه صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2