◀️ #عجب ، دشمن نيرومند عقل:
قسمت 2
📜 در قرآن مجيد و روايات اسلامى نيز بحث هاى آموزنده و گسترده اى درباره اين صفت رذيله آمده است. در آيه 8 سوره «فاطر» مى خوانيم: «(أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِى مَنْ يَشَاءُ); آيا كسى كه عمل بدش براى او آراسته شده و آن را خوب و زيبا مى بيند (همانند كسى است كه واقع را آنچنان كه هست مى يابد)؟! خداوند هر كس را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه مى سازد و هر كس را بخواهد هدايت مى كند».
در حدیثى از امیرمؤمنان(علیه السلام) در کتاب تحف العقول آمده است: «الإعْجابُ ضِدُّ الصَّوابِ وَآفَةُ الاْلْبابِ; خودپسندى ضد واقع بینى است وآفتى است براى عقل ها».
تضاد عُجب با عقل تا آن حد است که در حدیث دیگرى از آن حضرت در غررالحکم مى خوانیم: «الْمُعْجِبُ لا عَقْلَ لَهُ»(2) و در حدیث دیگرى آمده است: «العُجْبُ رَأْسُ الْحِماقَةِ».
در حدیث جالب و پرمعنایى که در ذیل #نهج_البلاغه_حکمت_38 گذشت این حقیقت منعکس شده است که حضرت مسیح مى گوید: «من بیماران غیر قابل علاج را درمان کردم و حتى مردگان را به اذن خدا زنده نمودم ولى نتوانستم احمق را درمان کنم و هنگامى که از حضرت سؤال مى کنند: احمق کیست؟ بارزترین صفت او را عُجب و خودپسندى ذکر مى کند و این اعجاب سبب مى شود که تمام فضائل را مخصوص خود بداند و تمام حقوق را ویژه خود بشمارد و هیچ حقى براى دیگرى قائل نباشد. در آخر آن حدیث آمده است: «فَذلِکَ الاْحْمَقُ الّذی لا حیلَةَ فی مُداواتِهِ; این همان احمقى است که راهى براى درمان او نیست
#نهج_البلاغه_حكمت_212
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_86
أُوْلئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا بِالْأَخِرَةِ فَلا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنصَرُونَ
آنها كسانى هستند كه زندگى دنیا را به بهاى (از دستدادن) آخرت خریدهاند، پس در مجازات آنان تخفیفى داده نمىشود و آنها یارى نخواهند شد.
🔴 این آیه ریشهى پیمانشكنىها، قتلِنفسها و عملنكردن به برخى آیات را بیان مىكند
آنها دنبال زندگى دنیوى هستند وتنها به قوانینى كه منافعشان را تأمین كند، پاىبند هستند وبه هر قانونى كه ضررى به منافع دنیوى آنان بزند بىاعتنایند. پس عذاب الهى براى این رفاه طلبان دنیاپرست، تخفیف ندارد و بر خلاف خیال و گمانشان كه ادّعا مىكنند؛ یا اصلاً عذاب نخواهند شد و یا چند روزى بیشتر مجازات نمىبینند، آنان نیز مثل همهى مجرمان، در برابر اعمال خود مسئولند.
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #شنبه روز اول #رجب
👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I
👉🏻 b2n.ir/m72862
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
در مفاتیح سه دعا داریم که خواندن آنها در ماه رجب وارد شده و اتفاقا این سه دعا از ناحیه امام عصر (عج) به دست ما رسیده است.
https://b2n.ir/k16362
یکی از این دعاها، توقیعی است که نائب خاص امام(عج)، «محمد بن عثمان بن سعید» از ناحیه مقدسه گرفته و مطرح کرده است و با این فراز شروع می شود: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَانِی جَمِیعِ مَا یَدْعُوکَ بِهِ وُلاَهُ أَمْرِکَ…خدایا من تو را می خوانم به همه آنچه که والیان امر تو به واسطه آن تو را می خوانند
دومین دعای ویژه ای که در ماه رجب توصیه شده، توقیعی است از «حسین بن روح نوبختی» (از نواب خاص امام زمان (عج) که ایرانی نیز بوده است) که در خلال این دعا توصیه شده در ماه رجب به دو مولود این ماه متوسل شویم. این دو نیز در کتاب مفاتیح الجنان و در همان بخش موجود است.
دعای سوم که در اصل یک زیارت نامه عام است نیز از طریق «حسین بن روح نوبختی» نقل شده است که با آن می توان همه ائمه علیهم السلام را زیارت کرد و در حرم همه امامان (ع) قابلیت قرائت دارد. این زیارتنامه دارای مضامین و محتوای بلندی است.
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_293
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_294
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_67
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹اللَّهُمَّ وَ أَنَا عَبْدُكَ الَّذِى أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ قَبْلَ خَلْقِكَ لَهُ وَ بَعْدَ خَلْقِكَ إِيَّاهُ، فَجَعَلْتَهُ مِمَّنْ هَدَيْتَهُ لِدِينِكَ، وَ وَفَّقْتَهُ لِحَقِّكَ، وَ عَصَمْتَهُ بِحَبْلِكَ، وَ أَدْخَلْتَهُ فِى حِزْبِكَ، وَ أَرْشَدْتَهُ لِمُوَالاةِ أَوْلِيَائِكَ، وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِكَ🔹
🔸خدايا من بنده توام كه پيش از آفرينش و پس از آن بر من انعام كردى، به دين خود راه نمودى و به اداى حقّ خود توفيق دادى، و به رشته عصمت پيوستى، و در گروه خود آوردى و به آنان راه دوستى ورزیدن با دوستانت، و دشمنى کردن با دشمنانت را نشان دادی🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_68
دعای سیدالساجدین(علیه السلام) در روز عرفه:
🔹ثمَّ أَمَرْتَهُ فَلَمْ يَأْتَمِرْ، وَ زَجَرْتَهُ فَلَمْ يَنْزَجِرْ، وَ نَهَيْتَهُ عَنْ مَعْصِيَتِكَ، فَخَالَفَ أَمْرَكَ إِلَى نَهْيِكَ، لا مُعَانَدَةً لَكَ، وَ لا اسْتِكْبَارا عَلَيْكَ، بَلْ دَعَاهُ هَوَاهُ إِلَى مَا زَيَّلْتَهُ وَ إِلَى مَا حَذَّرْتَهُ، وَ أَعَانَهُ عَلَى ذَلِكَ عَدُوُّكَ وَ عَدُوُّهُ، فَأَقْدَمَ عَلَيْهِ عَارِفا بِوَعِيدِكَ، رَاجِيا لِعَفْوِكَ، وَاثِقا بِتَجَاوُزِكَ، وَ كَانَ أَحَقَّ عِبَادِكَ مَعَ مَا مَنَنْتَ عَلَيْهِ أَلا يَفْعَلَ🔹
🔸آنگاه مرا فرمان دادى و اطاعت نكردم و منع كردى و نپذيرفتم، و از گناه نهى كردى، از فرمان تو سر باز زدم و به نهى تو دست آلودم، نه از دشمنى و گردن كشى بلكه خواهش دل مرا سوى كار كشانيد كه تو مرا از آن دفع كردى و بيم دادى، و دشمن تو و من مرا بر نافرمانى گستاخ كرد تا دست به گناه آلودم، اما به وعيد تو معترف بودم و به عفو تو اميدوار و به گذشت تو دلگرم بودم و با آن نعمت هاى تو سزاوارترين بندگان بودم به گناه نكردن🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_67
نعمت و هدايت خداوند
اللَّهُمَّ وَ أَنَا عَبْدُكَ الَّذِي أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ قَبْلَ خَلْقِكَ لَهُ وَ بَعْدَ خَلْقِكَ إِيَّاهُ، فَجَعَلْتَهُ مِمَّنْ هَدَيْتَهُ لِدِينِكَ، وَ وَفَّقْتَهُ لِحَقِّكَ، وَ عَصَمْتَهُ بِحَبْلِكَ، وَ أَدْخَلْتَهُ فِي حِزْبِكَ، وَ أَرْشَدْتَهُ لِمُوَالَاةِ أَوْلِيَائِكَ، وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِكَ.
خداوندا و من آن بنده تو هستم كه پيش از آفرينشت و پس از آفرينشت، او را نعمت دادهاى. پس او را از كسانى قرار دادى، كه به دين خود راهنمودى و براى اداى حقّ خود، به او توفيق دادى و او را به ريسمان خويش، نگهداشتى و او را در حزب خود وارد كردى و او را به دوستى با دوستانت و دشمنى با دشمنانت راهنمايى نمودى.
«أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ قَبْلَ خَلْقِك»: (خداوندا من آن بندهاى هستم كه) قبل از آفرينش، او را نعمت دادهاى.
خداوند متعال قبل از اينكه بنده را خلق كند، نعمتهاى فراوانى را به او عطا كرده، تا خلقت او تحقق يابد از جمله آن نعمتها مىتوان به موارد زير اشاره كرد:
1 - اوّلين نعمت، «اراده الهى بر آفرينش بنده» است، با آنكه خداوند از خلقت بندگان بىنياز است و اين «اراده»، نعمتى بوده كه به بنده عطا شده است.
2 - نعمت ديگرى كه خداوند قبل از خلقت به بنده عطا كرده، «رفع موانع» است كه با وجود آن موانع، بوجود آمدنِ بنده ممكن نيست. پس رفع آن موانع از نعمتهايى است كه خداوند قبل از خلقت به انسان بخشيده است.
3 - يكى ديگر از نعمتهاى خداداى «ايجاد امورى كه خلقت بنده به وجود آنان وابسته است»، مىباشد اين امور دو قسم است:
الف) امور حسّى: كه عبارتند از وسائط جسمانى (مانند پدر و مادر).
ب) امور معنوى: كه عبارتند از وسائط روحانى (مانند ميل به توليد مثل).
و چون خداوند خلقت اين امور را، قبل از خلقت بنده داشته، بنابراين نعمتهايى هستند كه قبل از خلقت به بنده اعطا شده است.
«فَجَعَلْتَهُ مِمَّنْ هَدَيْتَهُ لِدِينِك»: انسانِ موحّد و ديندار، هدايت را فقط از جانب خداوند مىداند. كما اينكه در آيات فراوانى در قرآن كريم، به اين مضمون اشاره شده: (قُلِ اللَّهُ يُهْدِى لِلْحَقِّ): «بگو تنها خدا به سوى حق هدايت مىكند». (يونس/ 35.).
اين انحصار به خاطر آن است كه هدايت تنها ارائه طريق نيست، بلكه رساندن به مقصد نيز مىباشد و اين كار تنها به دست خداوند است كه به وسيله پيامبران و اولياء خود، علاوه بر ارائه طريق به بندگان، آنان را به مقصد نيز مىرساند.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_68
نافرمانى خداوند
ثُمَّ أَمَرْتَهُ فَلَمْ يَأْتَمِرْ، وَ زَجَرْتَهُ فَلَمْ يَنْزَجِرْ، وَ نَهَيْتَهُ عَنْ مَعْصِيَتِكَ، فَخَالَفَ أَمْرَكَ إِلَى نَهْيِكَ، لَا مُعَانَدَةً لَكَ، وَ لَا اسْتِكْبَارًا عَلَيْكَ، بَلْ دَعَاهُ هَوَاهُ إِلَى مَا زَيَّلْتَهُ وَ إِلَى مَا حَذَّرْتَهُ، وَ أَعَانَهُ عَلَى ذَلِكَ عَدُوُّكَ وَ عَدُوُّهُ، فَأَقْدَمَ عَلَيْهِ عَارِفًا بِوَعِيدِكَ، رَاجِيًا لِعَفْوِكَ، وَاثِقًا بِتَجَاوُزِكَ، وَ كَانَ أَحَقَّ عِبَادِكَ مَعَ مَا مَنَنْتَ عَلَيْهِ أَلَّا يَفْعَلَ.
سپس او را فرمان دادى، پس فرمان نبرد و او را بازداشتى، پس بازنايستاد و او را از نافرمانى نهى كردى، پس با فرمانت مخالفت نموده، به نهيت شتافت. نه از روى عناد با تو و نه از روى گردنكشى كردن بر تو. بلكه خواهش نفسش به آنچه او را از آن بازداشتى و به آنچه از آن برحذر نمودى، فراخواندش و دشمن تو و دشمن او (شيطان)، او را بر آن يارى كرد. پس با علم به تهديدت و اميدوارى به بخشايشت و اعتماد به گذشتت، بر آن نافرمانىها اقدام كرد. و حال آنكه با آن عنايتهايى كه به او داشتهاى، سزاوارترين بندگانت بود كه نافرمانىات را نكند.
«ثُمَّ أَمَرْتَهُ فَلَمْ يَأْتَمِرْ»: يعنى بعد از آن همه احسان و فضل فراوان امر كردى ولى بنده امتثالِ امر نكرد و در پى نافرمانى خود برآمد.
«نَهَيْتَه»: عبارت است از طلب ترك فعل كما اينكه «امر» طلب فعل است.
از سياق اين فراز كه به تعجّب آميخته شده و با ملامت و توبيخ همراه گشته، اين معنا حاصل مىشود كه خداوندِ سبحان، امر و نهى كرده كه از چه امورى پيروى كنيم و از چه امورى دورى گزينيم. ولى بنده، نافرمانى كرده و به اوامر و نواهى خداوند اعتنايى ننموده است.
تعجّب در آن است كه بندهْ اقرار و اذعان دارد، اگر كوتاهى در اطاعت فرمان خداوند و دورى از نواهى الهى كرده، از روى گردنكشى نبوده و اميدوار است خداوند عذر او را بپذيرد.
توجّه داشته باشيم كه در اين فراز، امام سجاد عليه السلام علّت مخالفت با اوامر الهى و انجام نواهى را دو امر دانستهاند: اوّل، پيروى از هواى نفس و دوّم، فريب شيطان. چون صرفِ دعوت از طرف شيطان، باعث انجام گناه نمىگردد، بلكه ابتدا ميل به گناه، از طرف انسان ايجاد مىگردد و سپس شيطان او را وسوسه مىكند.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
به بهانه ورود به ماه #رجب با هم این فقرات را زمزمه کنیم ....
پروردگارا من همان بنده توام كه بر او پيش از خلقت و بعد از خلقت انعام و احسانها فرمودى و پس از آنكه خلق كردى او را از كسانى كه به راه دين تو هدايت يافته قرار دادى (و نعمت بزرگ دين و ايمان را كه اعظم نعمتهاست به او عطا فرمودى) و او را موفق داشتى كه حق بندگيت (در خور فهم و معرفتش) ادا كند و به واسطه تمسك و توسل بر رشته رحمت و عنايتت او را (از بسيار خطاها و مهالك و بلاها) حفظ كردى و در حزب (غالب و قاهر و فاتح) خود وارد كردى و او را به دوستى و محبت دوستان و خاصانت و عداوت دشمنان و مخالفانت ارشاد فرمودى
آنگاه (با همه اين لطف و احسانها) باز امرت را مخالفت كرد و نهيت را مرتكب شد و او را (از قبايح) منع و زجر فرمودى و ترك (قبايح) نكرد و از معصيت نهيش كردى مخالفت آن كرد (امرت را كه بايد به جاى آرد ترك كرد و نهيت را كه بايد ترك كند به جاى آورد) اما اين مخالفتش نه به واسطه عناد و سركشى از فرمانت بود بلكه هواى نفس غالب شد و به انجام آنچه را منع كردى و تحذير و بيم دادى دعوت كرد و دشمن تو و دشمن او (شيطان و ديو رجيم) هم او را بر به مخالفتت كمك و يارى داد (و به وسوسه و نويدهاى دروغ و شبهات واهى باطل او را به مخالفتت برگماشت) پس بر معصيتت با آنكه به وعده عذاب و انتقام تو آگه بود اما به اميد عفو تو و به وثوق و اطمينان بخشش و آمرزشت مرتكب خلاف و عصيان گرديد در صورتى كه با آن همه انعام و احسان و لطفها و ارشاد كه درباره او كردى سزاوارتر به ترك معصيت بود.
#الهی_قمشه_ای
#چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_67
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1084891132 (1).mp3
2.35M
🔈مجموعه ی پرواز در آسمان رجب
شش قسمت صوتی در عظمت ماه #رجب
https://b2n.ir/k86239
استاد #شجاعی
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_832703413.mp3
3.81M
#شرح_صوتی_حکمتها_نهج_البلاغه
👌 شرح
#نهج_البلاغه_حكمت_147
قسمت 1
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
📱۶۰ گیگ اینترنت هدیه در انتظار دانشجویان
🔹دانشجویان و طلاب ۲ هفته وقت دارند برای دریافت این بسته در سامانه ictgifts.ir ثبتنام کنند و ظرف ۲ هفته بسته برای آنها فعال میشود.