بشر در پيمودن راه راست، دو بعدى است:
در بعد حيوانيش مانند ساير حيوانات، #صراط_مستقيم الهى را كه هدايت تكوينى اوست، به جبر مىپيمايد، مثلا قلب و عروق، كليه و كبد، معده و روده و ديگر اعضاى مشترك بين حيوان و انسان، اعمالشان جبرى است و بدون خواست خودشان تحقق مىيابد.
اما مردم در بعد انسانى داراى اراده و اختيارند، مىتوانند صراط مستقيم الهى را كه دين حق است و به وسيلهى پيمبر او ارائه شده بپيمايند و مىتوانند از راه راست روى گردانند و به انحراف گرايش يابند.
پيشواى گرامى اسلام راه مستقيم خود را ارائه مىكند و در كمال آزادى به زبان دعوت از مردم درخواست مىنمايد كه صراط مستقيم او را تبعيت كنند و از راههاى انحرافى كه مايهى گمراهى آنان است، پرهيز نمايند:
و ان هذا صراطى مستقيما فاتبعوه و لاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله.
اين است راه مستقيم من، از آن تبعيت نماييد و از ديگر راهها پيروى نكنيد كه نتيجهى آن پراكندگى و دور شدن از صراط حق است.
#صراط_مستقيم ، راه خداوند بزرگ است و صراط انحرافى، راه هواى نفس.
صراط خداوند، مردم را در جميع شئون زندگى به عدل مىخواند:
ان الله يامر بالعدل.
غرايز و شهوات را تعديل مىكند، ارضاى آنها را با اندازهگيرى صحيح و در حدود مصلحت، مجاز مىداند،
صراط هواى نفس به غرايز آزادى عمل مىدهد، راه اعمال شهوات را بازمىگذارد، و اين اجازه ى نامحدود، مردم را به فساد و تباهى سوق مىدهد و راه تعدى و تجاوز را هموار مىنمايد.
#صراط_مستقيم الهى مردم را بزرگوار و كريمالنفس بار مىآورد، وجدان اخلاقى و تمايلات عالى انسانى را در ضميرشان بيدار مىكند، درهاى دگر دوستى و تعاون را به رويشان مىگشايد، و خلاصه، آنان را انسان واقعى مىسازد و از مزاياى عالى انسانى برخوردارشان مىنمايد.
امام صادق (ع) فرموده: ان الصوره الانسانيه هى الطريق المستقيم الى كل خير و الجسر الممدود بين الجنه و النار.
صورت انسانى راهى است مستقيم براى نيل به هر خير و خوبى و پلى است كه بين بهشت و دوزخ كشيده شده است.
اما صراط انحرافى هواى نفس، با آزاد گذاردن غرايز و شهوات، مردم را به حيوانيت سوق مىدهد، خلق و خوى حيوانى را در نهادشان تقويت مىكند، ذخاير اختصاصى انسان را كه معيار بزرگى نوع بشر است سركوب مىنمايد و مانع فعاليتشان مىشود و بر اثر پيروى از هواى نفس، آمار جرايم بسرعت بالا مىرود، آدمكشى و جنايت، دزديهاى مسلحانه و زناى به عنف، و ديگر اعمالى از اين قبيل افزايش مىيابد و در نتيجه، رهروان صراط هواى نفس، حيواناتى بار مىآيند انساننما.
على (ع) درباره ى اين گروه فرموده است:
الصوره صوره انسان و القلب قلب حيوان.
اينان به صورت انساناند، اما در باطنشان قلب حيوانى مىتپد و افكار و اعمالشان حيوانى است.
حب ذات و خوددوستى، خشم و انتقامجويى، شهوت و لذتگرايى، حب جاه و مقام خواهى، مالدوستى و ثروتاندوزى، و ديگر غرايز و تمايلاتى از اين قبيل، به قضاى حكيمانه ى الهى در نهاد بشر آفريده شده است.
وجود هر يك از آنها در زندگى انسان لازم و ضرورى است، به شرط آنكه هر كدام در جاى خود با اندازهگيرى اعمال گردد.
اين تمايلات در وجود ما همانند داروهاى تببر است براى مريض، اگر به دستور پزشك در فواصل معين و به اندازه ى لازم مصرف كند، موجب بريدن تب، اعادهى سلامت، و ادامه ى حياتش مىگردد، و اگر بيش از اندازه به كار برده شود، موجب مسموميت بيمار و باعث مرگش خواهد شد. نسخه ى طبيب، خط مشى مريض را در مورد دوا معين مىكند، اگر عملا آن را به كار بندد، بيماريش درمان مىشود و از نعمت سلامت بهرهمند مىگردد، و اگر رعايت ننمايد، بايد تسليم مرگ شود.
#صراط_مستقيم الهى همانند نسخه ى #طبيب حاذق، حدود اعمال غرايز و شهوات را تعيين نموده است.
اگر آدمى آن صراط را بدرستى بپيمايد، در دنيا با حسن #عاقبت مىميرد و در آخرت با پيمودن صراط قيامت، در بهشت خلد مسكن خواهد داشت.
اگر صراط هواى نفس را بپيمايد و به افراط و زيادهروى گرايش يابد، در همين جهان به آتش غرايز معذب مىشود و روز جزا، از صراط قيامت در جهنم سقوط مىنمايد.
#صراط_مستقيم الهى بر اساس #توحيد استوار است.
راهنماى آن صراط در دنيا، رسول اكرم (ص) و ائمه ى معصومين عليهمالسلاماند.
كسى كه در دنيا از آنان پيروى مىكند و با راهنمايى و هدايتشان آن راه را مىپيمايد، از صراط قيامت به سلامت مىگذرد،
و آن كس كه در دنيا از معرفت و هدايتشان تخلف مىنمايد، در صراط قيامت دچار لغزش مىشود و در آتش فرومىافتد.
مفضل مىگويد: از امام صادق (ع) دربارهى «#صراط» پرسش نمودم، فرمود:
هو الطريق الى معرفه الله عز و جل و هما صراطان، صراط فى الدنيا و صراط فى الاخره، و اما الصراط الذى فى الدنيا فهو الامام المفترض الطاعه، من عرفه فى الدنيا و اقتدى بهداه مر على صراط الذى هو جسر جهنم فى الاخره و من لم يعرفه فى الدنيا زلت قدمه عن الصراط فى الاخره فتردى فى نار جهنم.
«صراط» راه شناخت خداوند است و آن دو صراط است،
يكى صراطى است در دنيا
و آن ديگر صراطى است در آخرت.
اما صراط دنيا امامى است كه از طرف بارى تعالى اطاعتش بر مردم واجب شده است، كسى كه او را بشناسد، به وى اقتدا كند و عملا از هدايتش پيروى نمايد، از صراط قيامت كه پلى است بر روى جهنم، به سلامت مىگذرد،
و كسى كه امام را در دنيا نشناسد، قدمش در صراط آخرت مىلغزد و در آتش دوزخ سقوط مىكند.
امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و سلامه المرصاد.
بار الها! مرا از #مرصاد و کمینگاه مراقبت حساب مردم در روز جزا به #سلامت بگذران.
«مرصاد» کمینگاه رفيعى است در #صراط كه اگر كسى #حق_لناس و مظلمه ى ديگرى را بر عهده داشته باشد، نمىتواند از آن بگذرد.
اينكه حضرت زينالعابدين (ع) درخواست مىكند كه خداوند او را از کمینگاه رسيدگى به مظلمه ى مردم سالم بگذراند، براى اين است كه دوستان و پيروان خود را از خطر آن آگاه سازد و به آنان بفهماند آن كس كه #مظالم مردم را به ذمه دارد، نمىتواند از آن منزل بگذرد و اگر كسى مديون ديگرى نبوده و از آن منزل گذشت،
در صورتى كه لغزشهاى ديگرى ( غیر #حق_الناس در پرونده ى خويش بين خود و خداوند داشته باشد، از #عفو و رحمت بارى تعالى بىنصيب نخواهد بود.
دوستداران #اهلبيت عليهمالسلام لازم است از سخن امام سجاد (ع) به خود آيند، باقيماندهى #عمر را مغتنم بشمرند،
اگر در طول سنين زندگى به اموال يا اعراض دگران تعدى نموده و هم اكنون به ذمه دارند ( #حق_الناس ) ، فورا به تصفيه ى آنها اقدام كنند،
اگر بر ذمهى آنان مالى است، از پى اداى آن بروند، پول را بپردازند يا صاحبش را راضى كنند.
اگر صاحب مال از دنيا رفته، با وراث متوفى تصفيه ى حساب نمايند،
اگر نمىدانند زنده است يا مرده و اگر مرده باشد و وراثش را نمىشناسند، به عنوان #مظالم مقدار بدهى خود را به نيت صاحب مال به مستحقين بدهند و بدين وسيله حساب خود را با متوفى تصفيه كنند تا در روز جزا بتوانند از کمینگاه و #مرصاد حقوق مردم به سلامت بگذرند.
و اگر به عرض و #آبرو ى ديگرى تجاوز نموده، مثلا از وى #غيبت كردهاند،
اگر غيبت شده حيات دارد، او را با عذرخواهى راضى نمايند،
اگر بدانند كه رضايت خواستن از او باعث فساد مىشود، همچنين اگر غيبت شده از دنيا رفته است، براى آن دو مكرر در پيشگاه خداوند استغفار نمايند و طلب آمرزش كنند و بدين وسيله ذمهى خود را برى نمايند.
رسول اكرم (ص) فرموده: كفاره الاغتياب ان تستغفر لمن اغتبته.
كفارهى #غيبت اين است كه براى كسى كه غيبتش را نمودهاى، طلب مغفرت كنى.
🙏 اللَّهُمَّ
وَ ارْزُقْنِى ... سلامَةَ الْمِرْصَادِ
بار الها! توفیق گذر سالم از «#مرصاد» را روزی مان فرما
👌 شرح مرحوم آیت الله #ری_شهری تحت عنوان " گذر سالم از کمینگاه
👈(متن و وصوت کامل 4 جلسه ) 👇
1
2
3
4
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
✳️ امام صادق (ع) در تفسير آيه ى « إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ » فرموده است:
المرصاد قنطره على الصراط لايجوزها عبد بمظلمه عبد.
#مرصاد جايگاه رفيعى است در #صراط ، و از آن نمىگذرد بنده اى كه #حق_الناس و مظلمه ى بنده اى را در ذمه و بر عهده داشته باشد.
🎥 هفت سوال در هفت ایستگاه پل #صراط! (اینجا)
🆔 @sahife2
💢 امام خمینی ره:
« هان! ای پدران #کلیسا! بپاخیزید و #عیسی #مسیح را از چنگال این دژخیمان نجات دهید که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیله #ظلم، و #دعا را وسیله رسیدن به مَسند ستمگری به بندگان خدا قرار می دهد بیزار است؛ که دستورهای آسمانی همه برای نجات #مظلوم ان، از ملکوت نازل شده است؛ و ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند. »
❇️ متن کامل اینجا
*️⃣کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
4_5848034213332255931.mp3
28.91M
🔊 « حضرت #عیسی #مسیح (علیه السلام) منتظر #امام_زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف)»
👤استاد #رائفی_پور
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_6
* يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِن كُنتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْتَجِدُواْ مَآءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيْجَعْلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
* اى كسانى كه ایمان آورده اید! هرگاه به نماز برخاستید، پس صورت و دستهایتان تا آرنج را بشویید و قسمتى از سر و پاهایتان را تا برآمدگى روى پا مسح كنید. و اگر جُنُب بودید، خود را پاك كنید (و غسل نمایید)، و اگر بیمار یا در سفر بودید، یا یكى از شما از محلّ گودى (محل قضاى حاجت) آمده یا با زنان تماس گرفتید (و آمیزش جنسى كردید) و آبى (براى غسل یا وضو) نیافتید، با خاك پاك تیمّم كنید، پس (قسمتى از) صورت و دستانتان را از آن خاك (كه بر دستانتان مانده) مسح كنید، خداوند نمى خواهد كه شما را در تنگى قرار دهد، بلكه مى خواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد، شاید شما شكرگزار باشید.
*در آیه ى #نساء_43 به موضوع #غسل و #تیمم اشاره شد، در اینجا علاوه بر آن دو، به مسأله ى #وضو هم اشاره شده است.
https://eitaa.com/sahife2/49665
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_109
و من خطبة له عليه السلام فى بيان قدرة اللَّه و انفراده بالعظمة و أمر البعث.
امام عليه السلام اين خطبه را براى بيان قدرت خداوند و عظمت منحصر به فرد او و مسأله رستاخيز و قيامت ذكر فرموده است.
اين خطبه از خطبه هاى بسيار فصيح و بليغ و پرمحتوا و با ارزش نهج البلاغه است كه به همين دليل نام الزّهراء (درخشنده) را بر آن گزارده اند
❇️ بخش سوم: دلبستگی به #دنیا
👈 سبْحَانَكَ خَالِقاً وَ مَعْبُوداً بِحُسْنِ بَلَائِكَ عِنْدَ خَلْقِكَ، خَلَقْتَ دَاراً وَ جَعَلْتَ فِيهَا مَأْدُبَةً مَشْرَباً وَ مَطْعَماً وَ أَزْوَاجاً وَ خَدَماً وَ قُصُوراً وَ أَنْهَاراً وَ زُرُوعاً وَ ثِمَاراً، ثُمَّ أَرْسَلْتَ دَاعِياً يَدْعُو إِلَيْهَا فَلَا الدَّاعِيَ أَجَابُوا وَ لَا فِيمَا رَغَّبْتَ رَغِبُوا وَ لَا إِلَى مَا شَوَّقْتَ إِلَيْهِ اشْتَاقُوا، أَقْبَلُوا عَلَى جِيفَةٍ قَدِ افْتَضَحُوا بِأَكْلِهَا وَ اصْطَلَحُوا عَلَى حُبِّهَا، وَ مَنْ عَشِقَ شَيْئاً أَعْشَى بَصَرَهُ وَ أَمْرَضَ قَلْبَهُ، فَهُوَ يَنْظُرُ بِعَيْنٍ غَيْرِ صَحِيحَةٍ وَ يَسْمَعُ بِأُذُنٍ غَيْرِ سَمِيعَةٍ، قَدْ خَرَقَتِ الشَّهَوَاتُ عَقْلَهُ وَ أَمَاتَتِ الدُّنْيَا قَلْبَهُ وَ وَلِهَتْ عَلَيْهَا نَفْسُهُ، فَهُوَ عَبْدٌ لَهَا وَ لِمَنْ فِي يَدَيْهِ شَيْءٌ مِنْهَا، حَيْثُمَا زَالَتْ زَالَ إِلَيْهَا وَ حَيْثُمَا أَقْبَلَتْ أَقْبَلَ عَلَيْهَا، لَا يَنْزَجِرُ مِنَ اللَّهِ بِزَاجِرٍ وَ لَا يَتَّعِظُ مِنْهُ بِوَاعِظٍ، وَ هُوَ يَرَى الْمَأْخُوذِينَ عَلَى الْغِرَّةِ حَيْثُ لَا إِقَالَةَ [لَهُمْ] وَ لَا رَجْعَةَ، كَيْفَ نَزَلَ بِهِمْ مَا كَانُوا يَجْهَلُونَ وَ جَاءَهُمْ مِنْ فِرَاقِ الدُّنْيَا مَا كَانُوا يَأْمَنُونَ وَ قَدِمُوا مِنَ الْآخِرَةِ عَلَى مَا كَانُوا يُوعَدُونَ.
*3. نعمتهاى خداوند و سوء استفاده ها
خدايا ستايش تو را سزاست، كه آفريننده و معبودى، و بندگان را به درستى آزمايش كردى. خانه آخرت را آفريدى و سفره رنگارنگ نعمت ها را گستراندى، و در آن انواع نوشيدنى، خوردنى، همسران، ميهمانداران، قصرها، نهرهاى روان، ميوه ها و كشتزاران، قراردادى.
سپس پيامبرى را فرستادى تا انسان ها را به آن خانه و نعمت ها دعوت كند. افسوس كه مردم نه آن دعوت كننده را اجابت كردند، و نه به آنچه تو ترغيبشان كردى رغبت نشان دادند، و نه به آنچه تو تشويقشان كردى مشتاق شدند. بر لاشه مردارى روى آوردند كه با خوردن آن رسوا شدند، و در دوستى آن همداستان گرديدند.
4. خطر عشق و وابستگى هاى دروغين
هركس به چيزى عشق ناروا ورزد، نابينايش مى كند، و قلبش را بيمار كرده، با چشمى بيمار مى نگرد، و با گوشى بيمار مى شنود. خواهش هاى نفس پرده عقلش را دريده، دوستى دنيا دلش را ميرانده است، شيفته بى اختيار دنيا و برده آن است و برده كسانى است كه چيزى از دنيا در دست دارند. دنيا به هر طرف برگردد او نيز بر مى گردد، و هرچه هشدارش دهند از خدا نمى ترسد. از هيچ پند دهنده اى شنوايى ندارد، با اينكه گرفتار آمدگان دنيا را مى نگرد كه راه پس و پيش ندارند و در چنگال مرگ اسيرند.
مى بيند كه آنها بلاهايى را كه انتظار آن را نداشتند بر سرشان فرود آمد و دنيايى را كه جاويدان مى پنداشتند از آنها جدا شده و به آنچه در آخرت وعده داده شده بودند خواهند رسيد.
#مناجات
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 ترسيم گويايى از سراى ديگر
*#عشق هاى مقدّس و نامقدّس
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#پانزدهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که بیمار میشد یا سختی و بلایی فرود می آمد"
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_15
#دعای_پانزدهم_صحیفه_سجادیه
«1» اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِيهِ مِنْ سَلَامَةِ بَدَنِي وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا أَحْدَثْتَ بِي مِنْ عِلَّةٍ فِي جَسَدِي
خدايا! تو را سپاس بر تندرستى بدنم كه پيوسته از آن برخوردار بودم، و تو را سپاس بر بيمارى و مرضى كه در جسمم پديد آوردى.
#پانزدهم #دعا_پانزدهم_1
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_15
#دعای_پانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_پانزدهم_1
#سلامت_جسم_طهارت_بدن_لباس 1
❇️ قواعد و قوانين تمام مكتبهاى معنوى و مادى، در بهداشت بدن و لباس و خوراك و شهر و ديار، به اندازه يك دهم مقررات عالى اسلام نباشد.
قرآن و روايات و دستورهاى حكيمانه بزرگان اسلامى، حاوى بسيارى از مسائل بهداشتى است.
يكى از امتيازات دين اسلام، اهميت زيادى است كه براى طهارت و نظافت قائل شده تا آن جا كه نظافت را جزء ايمان قرار داده است:
النِّظافَةُ مِنَ اْلإيمانِ.
پاكيزگى نشانه ايمان است.
در فقه اسلامى طهارت شرط اساسى نماز و بعضى ديگر از عبادات است و به خاطر اهميت آن فقها در كتابهاى خود به بحث طهارت پرداختهاند.
امروزه با پيشرفت بشر در علوم و بهداشت و كشف ميكرب و تهيه دستگاههاى لابراتوار، اهمّيّت نظافت و طهارت اسلام و ارتباط آن با سلامتى انسان به خوبى آشكار مىشود.
بسيارى از مسائل طهارت و نظافت اسلامى كه امروز براى ما امرى عادى به نظر مىآيد تا يك قرن پيش ناشناخته بود و اروپائيان تا قرن شانزدهم ميلادى نه تنها به اين مسائل آشنا نبودند، بلكه فرسنگها از نظافت و پاكيزگى به دور بودند.
چنانكه استاد «دريبر» در «منازعه بين علم و دين» مىنويسد:
«در اين زمان (عصر تمدن اسلامى) مردم پاريس معناى نظافت را نمىدانستند و مدفوعات حيوانات و آشغالهاى آشپزخانهها را جلو اطاقهاى خود مىريختند و بوى تعفن و مسموم كننده از آن بلند بود.
اسلام براى اين كه مسلمانان هميشه نظيف و پاكيزه باشند، طهارت و نظافت را عبادت و مقدمه نماز كه روزى پنج بار تكرار مىشود و طواف به دور خانه خدا قرار داده است.
طهارت اسلامى تنها نظافت ظاهرى بدن و لباس از آلودگىها نيست، بلكه بعضى از آنها مانند وضو، مايه نشاط و روشنائى جسم و روح نيز هست و برخى مانند غسل گذشته از دو اثر فوق، موجب ترميم آب كاهش يافته بدن نيز خواهد بود و بعضى مانند اسلام پاك كننده پليدىهاى درونى همچون شرك و كفر مىباشد.
بايد خود را از شرك و كفر كه پليدى باطنى است، پاك كرد؛ و از كسانى كه آلوده به آن هستند دورى شود كه قرآن فرموده است:
انَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ «توبه 28»
جز اين نيست كه مشركان پليدند.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 172
#پانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2