eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم ✳️ قسمت 3 - آخر از 3 قسمت عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ 1️⃣ خُذْ لِنَفْسِكَ مِنْ نَفْسِى مَا يُخَلِّصُهَا، ⃣2️⃣ وَ أَبْقِ لِنَفْسِى مِنْ نَفْسِى مَا يُصْلِحُهَا، 3️⃣ فَإِنَّ نَفْسِى هَالِكَةٌ أَوْ تَعْصِمَهَا 🔹
امام سجاد عليه‏السلام در اين قطعه از دعاى شريف «مكارم الاخلاق»، دو مطلب مهم را به عرض مقدس حضرت بارى تعالى مى‏رساند. اول عرض مى‏كند: بار الها! از نيات و اعمال من، آن را براى خود برگير كه موجب خلاصى من از خشم و عذاب تو گردد. دوم عرض مى‏كند: بار الها! آن را از من براى خودم واگذار كه مايه‏ ى خودسازى و اصلاح نفسم باشد، سوم عرض مى‏كند: نفس من در معرض تباهى و هلاكت است، مگر آنكه تو مصونيتش بخشى و محافظتش نمايى.
این عبارت تعلیل دو جمله قبل است.«اللهم خذ لنفسک»و«وابق لنفسی ما یصلحها» ثمره دو جمله فوق،عبادت است(هفته گذشته بیان شد)ولازمه دریافت عبودیت،حسن اختیار است.اما نفس با سوءاختیار،مانع از دریافت این رحمت واسعه می شود. به انسان کمی اختیار داده شده است،باهمین درصد کم هنگام انتخاب،بدی را برمی گزیند.چرا؟چون راحت طلب است،خودخواه است،اماره بسوء است و..... دردعای نهم بند چهارم نیز آمده است: اللَّهُمَّ وَلاَ تُخَلِّ فِي ذلِكَ بَيْنَ نُفُوسِنَا وَاخْتِيَارِهَا فَإنَّهَا مُخْتَارَةٌ لِلْبَاطِلِ إلاَّ مَا وَفَّقْتَ أَمَّارَةٌ بالسُّوءِ إلاّ مَا رَحِمْتَ «خداوندا نفس مارا با اختیارش رها نکن، زیرا نفس همواره باطل را انتخاب می کند مگر رحمت و توفیق تو او را فراگیرد،
در مقابل عواملى كه آدمى را به صراط مستقيم هدايت مى‏كند و مايه‏ ى اصلاح و سعادت است، يا «» وجود دارد كه صاحبش را به انحراف سوق مى‏دهد و به گناه و بدى ترغيبش مى‏نمايد.
به قدرى نيرومند و قوى است كه براى تحقق بخشيدن به مقاصد و دستورات خود، از موضع قدرت فرمان مى‏دهد. از اين رو نفس اماره‏اش مى‏خوانند. ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربى. و هواى نفس، آدمى را به بدى و گناه امر مى‏كند، مگر آنكه تفضل و رحمت الهى شامل شود و از خطر محافظتش نمايد.
فرمان در بعضى از افراد به قدرى نافذ و موثر است كه تا حد پرستش از آن اطاعت مى‏نمايند. ارايت من اتخذ الهه هواه. آيا ديدى آن كس را كه به الهيت هواى نفس خويش گرايش يافته و بى‏قيد و شرط اطاعتش مى‏نمايد؟ امام سجاد در جمله‏ ى دوم دعا از پيشگاه خداوند درخواست نموده: و ابق لنفسى من نفسى ما يصلحها. بار الها! آن را از نفس خودم براى خودم باقى بگذار كه مايه‏ى اصلاح من است. و سپس دليل نيازمندى خود را به ابقاى عوامل اصلاح چنين بيان نموده است: فان نفسى هالكه او تعصمها. زيرا نفس من در معرض هلاكت است، مگر آنكه تو آن را محافظت فرمايى و از خطرش برهانى.
عامل هلاكت و تباهى انسان اوست و اين دشمن بزرگ، انسانها را به گناهان و اعمال ناروا مى‏خواند و راه هلاكتشان را هموار مى‏نمايد. على (ع) فرموده: هواك اعدى عليك من كل عدو فاغلبه و الا اهلكك. هواى نفست دشمنترين دشمنان توست، آن را مغلوب و مقهور نما وگرنه هلاكت خواهد كرد.
براى مصون ماندن از خطرات ، بايد از ذات اقدس الهى نصرت خواست و با نيروى ايمان و مراقبت در انجام وظايف دينى، هواى طغيانگر را مهار نمود و عنان نفس سركش را به دست عقل داد، كسى كه چنين پيروزى بزرگى نصيبش گردد، به مقام شامخ انسانيت نايل آمده است. امام سجاد (ع) فرموده: الرجل كل الرجل نعم الرجل هو الذى جعل هواه تبعا لامر الله و قواه مبذوله فى قضاء الله. مرد واقعى، مرد خوب، و مرد تمام، آن انسانى است كه هواى نفس خود را پيرو اوامر الهى قرار دهد و نيروهاى خويش را در راه فرمان بارى تعالى به كار گيرد.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
49-روح-مجرد.pdf
6.04M
📚 " روح مجرد " زندگینامه مرحوم رحمت الله علیه ✍️ نوشته ی مرحوم علامه سید محمدحسین حسینی ره 🔉صوت کامل کتاب در زیر👇 https://eitaa.com/sahife2/44694 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔉 با صدای ملکوتی مرحوم ره https://eitaa.com/sahife2/43929 التماس دعا
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَرَى‏ نَحْنُ أَبْنَؤُاْ اللَّهِ وَأَحِبَّؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَ يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ ✳️ ویهودیان ومسیحیان گفتند: ما پسران خدا ودوستان (خاص) اوییم. بگو: پس چرا شما را به (كیفر) گناهانتان عذاب مى كند؟! (چنین نیست) بلكه شما نیز انسان هایى از مخلوقات اویید (وامتیازى ندارید). (خداوند) هر كه را بخواهد (وشایسته بداند) مى آمرزد و هر كه را بخواهد عذاب مى كند، وحكومت آسمان ها وزمین و آنچه میان آن دو است از آن خداوند است، و بازگشت و سرانجام تنها به سوى اوست. ** قتل انبیا، كتمان بشارت ها به آمدن پیامبر اسلام، پیمان شكنى، تحریف كتب آسمانى، گوساله پرستى، بهانه جویى، شكم پرستى، نمونه هایى از جنایات بنى اسرائیل است و كنده شدن كوه از جاى خود، چهل سال آوارگى، مسخ و ذلّت، نمونه هایى از كیفر الهى نسبت به آنان است. «یعذّبكم بذنوبكم» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی وَمِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ ذكر فيها ملك الموت وتوفية النفس وعجز الخلق عن وصف اللَّه. امام عليه السلام در اين خطبه پيرامون ، و قبض روح توسط او، و ناتوانى بندگان از وصف خداوند سخن مى گويد. ❇️ خطبه در يك نگاه ( عجز انسان از وصف خدا) : 👈اين خطبه، كه قرائن نشان مى دهد بخشى از خطبه مفصّل ترى بوده، در واقع براى بيان اين نكته است كه: انسانها قادر به درك كنه ذات و صفات خدا نيستند زيرا هنگامى كه آنها نتوانند فرشته مرگ و صفات و كارهاى او را دقيقاً بشناسند چگونه مى توان انتظار داشت كه ذات و صفات خالق را آن گونه كه هست بدانند. از كتاب تمام نهج البلاغه چنين استفاده مى شود كه، اين خطبه، بخشى از خطبه معروف است كه امام عليه السلام آن را درباره عجز انسان از درك كنه صفات الهى ايراد فرموده است و به يقين تعبيرات اين خطبه، با تعبيرات خطبه اشباح متناسب است و هر گاه هر دو خطبه در كنار هم قرار گيرند، انسان مى تواند باور كند كه امكان دارد خطبه مورد بحث، بخشى از آن باشد. *️⃣ هلْ تُحِسُّ [يُحَسُ] بِهِ إِذَا دَخَلَ مَنْزِلًا ؟ أَمْ هَلْ تَرَاهُ إِذَا تَوَفَّى أَحَداً؟ بَلْ كَيْفَ يَتَوَفَّى الْجَنِينَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ؟ أَ يَلِجُ عَلَيْهِ مِنْ بَعْضِ جَوَارِحِهَا، أَمْ الرُّوحُ أَجَابَتْهُ بِإِذْنِ رَبِّهَا ؟ أَمْ هُوَ سَاكِنٌ مَعَهُ فِي أَحْشَائِهَا؟ كَيْفَ يَصِفُ إِلَهَهُ مَنْ يَعْجَزُ عَنْ صِفَةِ مَخْلُوقٍ مِثْلِهِ؟ *️⃣ آيا هنگامى كه فرشته مرگ به خانه اى در آمد، از آمدن او آگاه مى شوى؟ آيا هنگامى كه يكى را قبض روح مى كند او را مى بينى؟ بچّه را چگونه در شكم مادر مى ميراند ؟ آيا از راه اندام مادر وارد مى شود ؟ يا روح به اجازه خداوند به سوى او مى آيد ؟ يا همراه كودك در شكم مادر به سر مى برد؟ آن كس كه آفريده اى چون خود را نتواند وصف كند، چگونه مى تواند خداى خويش را وصف نمايد؟ http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 سایه فرشته مرگ در همه جا * فرشته مرگ، یا فرشتگان مرگ؟ * چگونگى قبض ارواح https://eitaa.com/sahife2/19165 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
دعای صحیفه سجادیه ( اینجا ) 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که بیمار میشد یا سختی و بلایی فرود می آمد" بند 1👇 https://eitaa.com/sahife2/52277 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
3 2 ‏ 1 ✳️ و يك حالت طغيانى روحى است كه وقتى بجنبد، عقل را از فعاليت باز دارد، در اين هنگام فشار خون به قلب هجوم كند و خون از قلب با حدّت و حرارت عادى به رگ‏ها فشار آورد و به سوى مغز بالا رود، چهره خشمناك راگلگون سازد، شقيقه هارابه ضربان اندازد، خون در سينه بجوشد و چين‏هاى مخوفى به پيشانى قرار دهد و حالت انقباضى به لب‏ها افكند، تاآن جا كه دندان‏ها را نمايان سازد. در چنين حالت، انسان خشمناك جز انتقام نخواهد، عطش خون ريختن، عطش خون خوردن و عطش انتقام، جان خشمناك را به طاقت آورد. شاعر عرب به اين مناسبت گويد: من درميان دشمنان بشر، پس از يك امتحان دقيق هيچ دشمن را عنودتر و لجوج‏تر ازغضب نديده‏ام. عوامل خشم و غضب و آثار آن‏ افراطى اعصاب 3- سوء تربيت 4- سوء تغذيه. و نيز گفته‏اند: اين عوامل انگيزه خشم را تحريك مى‏كنند: 1- نخوت و كبريايى 2- خود خواهى و خويشتن دوستى 3- شوخى 4- مسخرگى 5- ننگ و بدنامى 6- حيله‏گيرى 7- حرص بسيار در جمع مال و كسب مقام. اين هفت خصلت كه عموماً در رديف اخلاق نكوهيده قرار دارند غضب را برانگيزانند و مسلم است تا اين خصلت‏ها ترك نشوند، از شرّ خشم رهايى نخواهد بود. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 206 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 2 ‏ 2 ✳️ عوارض خطرناك و مخوفى كه از و به جان انسان خواهد افتاد. 1- بيمارى استخوان فرساى سل ريوى. 2- اختلال دستگاه گوارش. 3- التهاب اعصاب. 4- خون ريزى به اقسام گوناگون. 5- مشهور است كه اشخاص زود خشم به يك بيمارى شبيه به بيمارى هارى دچار مى‏شوند و اگر در آن حمله عصبى كسى را گاز بگيرند به مرگ دردناك طرف منجر خواهد شد و به اين دليل آشكار مى‏شود كه آب دهان مردم خشمناك نه تنها براى خودشان بلكه براى ديگران هم سمّ كشنده است. خشم يك درد روحى است كه به نوبت خود بلايى خطرناك است، اين بيمارى نه تنها شخص خشمناك را از پاى درمى آورد، بلكه از خشمناك به ديگران نيز زيان مى‏رساند. خشم شديد، خشمناك را ديوانه وار به حملات جنون‏آميزى وامى‏دارد كه مسلم است در حال عادى به يك چنين حمله‏ها اقدام نمى‏كرد. چه بسيار دانشمندان و فلاسفه و پزشكان و حكما به درمان اين بيمارى با داروهاى گوناگون پرداختند، اما نتوانستند نتيجه‏اى به دست آورند. ولى دين مبين‏ اسلام كه منبع حكمت و معرفت است توانست به آسانى مرض خطرناك غضب را در آنان كه گرفتار آن بودند علاج كند. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 206 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 2 ‏ 3 ✳️ امام صادق عليه السلام از امام باقر عليه السلام نقل فرمود: نزد ايشان از و سخن به ميان آمد، فرمود: چه بسا مرد به خشم آيد و ديگر راضى نشود تا به دوزخ درآيد. هر انسانى كه در نفس خود اين عارضه را ادراك مى‏كند اگر ايستاده است بنشيند و اگر نشسته است بخوابد و اگرنتوانست بدينگونه خشم خود را فرو نشاند با آب سرد وضو بگيرد ياغسل كند؛ زيرا آتش را تنها آب خواهد فرو نشانيد. حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: 1- غضب كليد همه بدى‏ها و شرور است. 2- غضب قلب حكيم را به تيرگى و ظلمت خواهد كشانيد. 3- آن كه نتواند بر غضب خويش حكومت كند نخواهد توانست اراده خويش را تحت اختيار خود درآورد. 4- بهترين ياور شما بردبارى است. 5- آن كس كه خشمش آشكار شود، كينه‏اش رشد خواهد كرد و آن كس كه هوسش قوت گيرد، احتياطش ضعيف خواهد شد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 206 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای #پانزدهم دُعَاؤُهُ عِنْدَ الْمَرَضِ 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که بیمار میشد یا سختی و بلایی فرود می آمد" 👈 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویر " اینجا " ترجمه صوتی " اینجا " #بیماری #سختی ✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
D1737514T16106002(Web).mp3
1.15M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (اینجا) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ يَأَهْلَ الْكِتَبِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَى‏ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُواْ مَا جَآءَنَا مِن بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ فَقَدْ جَآءَكُم بَشِيرٌ وَ نَذِيرٌ وَاللَّهُ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ ✳️ اى اهل كتاب! همانا رسول ما در دورانى كه پیامبرانى نبودند به سوى شما آمد تا (حقایق را) براى شما بیان كند، تا مبادا بگویید: مارا بشارت دهنده و بیم دهنده اى نیامد، براستى بشیر و نذیر برایتان آمد، و خداوند بر هر چیز تواناست. ** فترت و فاصله ى زمانى میان حضرت علیه السلام تا حضرت محمد صلى الله علیه وآله حدود ششصد سال است. البتّه در دوره هایى كه پیامبرى مبعوث نمى شود، زمین خالى از حجت خدا نیست، چون اوصیاى پیامبران بوده اند. به تعبیر حضرت على علیه السلام : هرگز زمین خالى از حجّت نیست، چه قدرت داشته باشد یا نه، چون راه خدا نباید براى پویندگان مخفى بماند. پس ایّام فترت، به معناى رها كردن مردم نیست. فترت ها و فاصله هاى كوتاه مدت یا دراز مدت، حكمت هایى دارد واز برنامه هاى مفید در نظام تربیتى الهى است. نمونه هایش در تاریخ، جدا شدن حضرت علیه السلام از مردم، انبیا، قطع وحى از پیامبر و صغرى و كبراى علیه السلام مى باشد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2