انفاق مرا در مسیر هدایت خود قرار ده.
برای مثال کسی که علمی را آموخته است وآن را در اختیار دیگران قرار می دهد،انفاق به نیکی و در مسیر هدایت است.
ازجمله انفاق به نیکی و بر،کسی است که صحیفه سجادیه را آموخته و سخاوتمندانه به دیگران می آموزد.
دراین شب سیاه گم گشت راه مقصود
از گوشه ای برون آی ای کوکب هدایت
مال يكى از اركان اساسى در حفظ نظام اجتماعى است و در ابقاى دين و دنياى مردم نقش بسيار مهم دارد.
اولياى گرامى اسلام ضمن احاديث بسيارى، دربارهى مال از ابعاد مختلف سخن گفته و پيروان خود را به وظايفشان متوجه نمودهاند
قرآن کریم كلمه ى «قيام» به معناى «پايگاه» را در دو مورد به كار برده:
يكى در مورد شان دينى
و آن ديگر درباره ى شان دنيوى.
اما در مورد شان دينى،
راجع به كعبه ى مكرمه كه قبله ى مسلمين و پايگاه وحدت اسلامى است، فرموده:
جعل الله الكعبه البيت الحرام قياما للناس.
خداوند، كعبه را كه بيت الحرام است، نگاهدارنده و پايگاه مردم مسلمان قرار داده.
اما در مورد شان دنيوى،
راجع به مال كه زيربناى اقتصاد و گرداننده ى چرخ هاى اجتماع است، فرموده:
و لا توتوا السفهاء اموالكم التى جعل الله لكم قياما.
اموال خود را به سفيهان و كوته خردان نسپاريد، اموالى را كه خداوند آن را نگاهدارنده ى شما قرار داده است.
دين متعلق به خداوند است
و اموال متعلق به مردم،
پس در زمينه ى دين، مردم براى خدا هستند نه خداوند براى مردم،
و در زمينه ى مال و ثروت، اموال براى مردم است نه مردم براى اموال.
مومنين حقيقى چون خود را براى خدا مىدانند،
موقعى كه دين حق را در معرض خطر مشاهده كردند، براى خدا قيام مىكنند،
از هستى و حيات خويش مىگذرند،
با مال و جان در راه او جهاد مىنمايند
و بدين وسيله مراتب خلوص و بندگى خود را در پيشگاه مقدسش ابراز مىدارند.
اين مومنين واقعى كه مال را براى خود مىدانند، در شرايط عادى فعاليت مىنمايند، سعى و كوشش مىكنند، مال به دست مىآورند، مىخورند و مىخورانند، مىپوشند و مىپوشانند، وسايل رفاه خود و خانوادهى خويش را فراهم مىآورند و به قدر مقدور، موجبات آسايش ديگران را نيز مهيا مىسازند
متاسفانه در دنياى مادى امروز كه امر اقتصاد بيش از حد مورد توجه قرار گرفته،
هم اكنون مردم زيادى در سراسر جهان هستند كه انسانيت و ارزش انسانى را از ياد برده،
برده و بنده ى ثروت گرديده،
شب و روز مىدوند تا هر چه بيشتر ثروت گرد آورند،
نه خود منتفع مىشوند و نه ديگران از آنان نفعى مىبرند،
اين گروه خود را براى مال مىدانند
نه آنكه مال را براى خود بدانند.
در گذشته نيز افراد حريص و مال پرست بوده،
ولى در جهان امروز كه ارزشهاى مالى و اقتصادى اوج گرفته، بسيارى از افراد گرفتار بيمارى #حرص شده و راه ثروت اندوزى را در پيش گرفته اند.
امام حسين علیه السلام ضمن حديثى هشدار داده :
كسانى كه خود را براى مال مىدانند، سرانجام ارزش انسانى خويش را از دست مىدهند و گرفتار سقوط و تباهى خواهند شد.
ایشان میفرمایند : مالك ان لم يكن لك كنت له. فلا تبق عليه فانه لا يبقى عليك و كله قبل ان ياكلك.
مالى را كه به دست آورده اى، اگر براى تو نباشد، تو براى آن خواهى بود.
مالت را باقى مگذار و آن را براى خود و دگران صرف نما كه اگر چنين نكنى و آن را باقى بگذارى، مال ترا باقى نمىگذارد و ارزش انسانيت را نابود مىكند.
تو اموالت را بخور، پيش از آنكه اموالت ترا بخورد.
يعنى:
اگر مالت را در راه آسايش خود و خانواده و مستمندان و ارحام و دگران صرف نمودى، در واقع اموال خود را خورده اى
و اگر چنين نكنى و اموال را نگاه دارى، اموال تو را مىخورد،
ولى اموال شخص تو را نمىخورد، بلكه شخصيت تو را مىخورد. دين و اخلاق و شرافت و فضيلتت را طعمه ى خويش مىسازد و به رسواييت مىكشد.
جاذبه ى مال دوستى و نياز به رزق و روزى، مردم را به راه كار و فعاليت سوق مىدهد و به ترغيب و تشويق بسيار نياز ندارند.
اما كسانى كه به خدا و رازقيت او ايمان آوردهاند و دينشناس نيستند، ممكن است از بعضى از آيات و روايات، برداشتى نادرست نمايند و در كار و فعاليت سستى كنند.
رسول اكرم (ص) و ائمه ى طاهرين عليهمالسلام براى آنكه اين فكر ناصحيح را از صفحه ى خاطر اين قبيل افراد بزدايند،
اولا خودشان در هواى گرم و شرايط سخت، كار مىكردند و عملا به مسلمين درس مىدادند،