همين مرد الهى بعضى از روزها به طرف رودخانه مىرود، كسانى صيد خود را به دست آورده و راهى منزل اند، به اين بزرگوار باتقوى برمىخورند، با روى گشاده نزديك مىآيند و پس از سلام مىگويند:
صيد امروز ما بيش از نيازى است كه داريم، شما زحمت رفتن به رودخانه را نكشيد، آن را كه لازم داريد مىتوانيم از صيد خود به شما بدهيم
و اين معناى مستجاب شدن جمله ى دوم دعاى آن مرد الهى است.
او از فضيلت و تقوى برخوردار است و خداوند از جايى كه اميد نداشته، به او روزى رسانده است.
*️⃣ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اكْفِنِي مَؤُونَةَ الِاكْتِسَابِ ، وَ ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ
*️⃣ جمله ى و اكفنى موونه الاكتساب دعاى حضرت زين العابدين عليه السلام، ناظر به كسب و كار امام (ع) به منظور تامين معاش و به دست آوردن رزق و روزى براى خود و خانواده ى خويشتن است،
و جمله ى و ارزقنى من غير احتساب درخواست «رزق من حيث لايحتسب» است
امام سجاد علیه السلام عرضه می دارند :
بار الها! طبق وظيفه، از پى كسب رزق و طلب روزى مىروم،
ولى از تو مىخواهم كه شدايد و سختيهاى آن را از من كفايت فرمايى،
و از جايى كه گمان نمىبرم به من روزى رسانی.
🆔 @sahife2
makarem_al-akhlaq-_095.mp3
12.57M
🔊 توضیح عبارت « وَ اكْفِنِي مَؤُونَةَ الِاكْتِسَابِ ، وَ ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ »
👤 استاد مرتضی #مخملباف
@SAHIFE2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«خاتمیت»
✍️شهید مرتضی #مطهری
https://taaghche.com/book/76
#کتاب_پیامبر صل الله علیه و آله
#کتاب_مطهری
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب #رمان
«گوژپشت نتردام»
✍️ #ویکتور_هوگو
*️⃣ تعریف و تمجیدها در مورد داستانهاش زیاد هست. یکی از افرادی که چندبار و در جاهای مختلف از کتابهای ایشون (مخصوصا بینوایان) صحبت کرده، رهبر انقلاب هست.
#مقام_معظم_رهبری در مورد نویسنده میفرمایند:
"#ویکتورهوگو یک حکیم است. ویکتور هوگو یک نویسندهی معمولی نیست. واقعاً به همان معنایی که ما مسلمانان «حکیم» را استعمال میکنیم و بهکار میبریم، یک حکیم است و بهترین حرفهایش را در «#بینوایان» زده است. «بینوایان» هم یک کتاب حکمت است و به اعتقاد من، همه باید «بینوایان» را بخوانند "
https://taaghche.com/book/580
💥گوژپشت نتردام اثری زیبا و تاثیرگذار از نویسندهی مشهور فرانسوی ویکتور هوگو است. داستان گوژپشت نتردام دربارهی عشق و زندگی گوژپشتی به نام کازیمودو و دختر کولی جوانی به نام اسمرالدا است.
گوژپشت نتردام بارها مورد اقتباسهای سینمایی و تئاتری قرار گرفته است. والت دیسنی هم انیمیشنی از روی این کتاب ساخته است.
🆔 @sahife2
4_5828202790253499736.mp3
13.64M
⏺بیانات #مقام_معظم_رهبری در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت منتشر شد. ۱۴۰۲/۷/۱۱
🔍 بخوانید👇
khl.ink/f/53980
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 127
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ قسمت 3 عبارت زیر
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1_ وَ اكْفِنِى مَئُونَةَ الاكْتِسَابِ،
2️⃣ و ارْزُقْنِى مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ،
3️⃣ فلا أَشْتَغِلَ عَنْ عِبَادَتِكَ بِالطَّلَبِ،
4️⃣ و لا أَحْتَمِلَ إِصْرَ تَبِعَاتِ الْمَكْسَبِ🔹
https://eitaa.com/sahife2/5536
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_24
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
26.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏺دروغ میگوید کسی که دوستدار #امام_زمان است اما سرباز ؛ #ولایت_فقیه نیست!!!
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 127 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
امام سجاد (ع) به پيشگاه الهى عرض مىكند:
فلا اشتغل عن عبادتك بالطلب.
بار الها! درخواستم در كفايت مشقت كسب روزى ( وَ اكْفِنِى مَئُونَةَ الاكْتِسَابِ، )
و رساندن رزق از جايى كه اميد ندارم، ( و ارْزُقْنِى مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ )
نه براى راحت طلبى است،
بلكه بدين منظور است كه
وقتم در طلب معاش كمتر صرف شود تا از بندگى و عبوديت بازنمانم.
این فراز نتیجه برهانی دو عبارت قبل است
یعنی «رنج بدست آوردن روزی را از دوش من بردار»و«روزی من غیر حساب عطا فرما»«تافقط به عبادت تو مشغول شوم و بهدست آوردن روزی مرا از عبادات باز ندارد»
توضیح؛هدف خلقت عبادت است.
براساس روایات،هر کار که رضایت خداوند در آن باشد،عبادت است.
نتیجه این است؛رضایت خداوند در پرتو عبادت صورت می گیرد و رضایت خداوند راه رشد انسان را هموار می سازد به عبارت دیگر هدف خلقت،رشد انسان است و راه رسیدن به رشد عبادت خداوند است .
پس هدف خلقت،رشد انسان در سایه عبادت است.
این قیاس منطقی و برهان آشکار هدف خلقت است که هر عقل سلیم می پذیرد.
مومنين واقعى و مسلمانان دينشناس مىدانند كه اسلام آيينى است بر وفق فطرت و نظام آفرينش،
هماهنگى با فطرت ايجاب مىكند كه آدمى جنبه ى مادى و معنوى خود را به موازات يكديگر مورد توجه قرار دهد و عملا هر دو را اقناع نمايد،
نه ماديات را فداى معنويات كند
و نه معنويات را فداى ماديات نمايد،
امام صادق (ع) فرمود: ليس منا من ترك دنياه لاخرته
و لا آخرته لدنياه.
پيرو مكتب ما نيست آن كس كه دنياى خود را براى آخرت ترك گويد
يا آخرت خويش را براى دنيا ترك نمايد.
****گروه اول :
كسانى هستند كه علايق دنيوى و امور مادى آنچنان سرگرم و مجذوبشان ساخته كه آخرت را به كلى از ياد برده و كان لم يكن تلقى نمودهاند.
هدف اصلى و ديدگاه اساسى در زندگى آنان فقط دنياست.
*على (ع) اين گروه را فاقد بينش و بصيرت خوانده و فرموده است:
انما الدنيا منتهى بصر الاعمى، لايبصر مما وراءها شيئا.
دنيا چشم انداز نهايى كوردلان است و از پى دنيا، عالم ديگرى را نمىبينند.
*قرآن شريف درباره ى اين گروه فرموده:
يعلمون ظاهرا من الحيوه الدنيا و هم عن الاخره هم غافلون.
اينان از ظواهر فريبندهى دنيا آگاهى دارند، اما از عالم آخرت بكلى غافل و بىخبرند.
**قسمت اعظم عمر اين گروه مصروف امور مادى و جلب لذايذ دنيوى است.
اين راه را مىپيمايند تا بميرند.
البته بر اثر سعى و مجاهده در راه دنيا بهره و نصيبى عايدشان مىگردد،
ولى در روز جزا فاقد ذخاير اخروى هستند و مصداق اين آيهى شريفهاند:
و من كان يريد حرث الدنيا نوته منها و ماله فى الاخره من نصيب.
آن كس كه ارادهاش كشت و زرع دنياست، ما به وى بهرهاى مىدهيم، اما در آخرت تهيدست و بىنصيب خواهد بود.
*روايت شده كه على (ع) وارد بازار بصره شد. ديد مردم مشغول خريد و فروشاند. حضرت بشدت گريست، همانند پدر مهربانى كه بر بدبختى فرزند خود گريه كند. سپس فرمود:
يا عبيد الدنيا و عمال اهلها! اذا كنتم بالنهار تحلفون و بالليل فى فراشكم
اى بندگان دنيا و خدمتگزاران اهل دنيا! شما كه روزها سرگرم معامله نمودن و قسم خوردنيد و شبها در بستر به خواب مىرويد و در بين كارهاى خود از آخرت غافليد، پس چه وقت براى عالم ديگر توشه مهيا مىكنيد و براى قيامت مىانديشيد؟
****گروه دوم:
كسانى هستند كه دنيا را ترك گفته، از فعاليتهاى تجارى و اقتصادى دست كشيده و تمام توجه خويش را به عبادت و امور اخروى معطوف ساخته اند.
عمل اين گروه نيز مرضى خداوند و اولياى گرامى اسلام نيست
*على بن عبدالعزيز مىگويد: امام صادق (ع) به من فرمود: عمر ابنمسلم چه كرد؟ گفتم: فدايت شوم، به عبادت روى آورد و تجارت را ترك گفت. حضرت فرمود:
ويحه، اما علم ان تارك الطلب لايستجاب له؟
واى بر او، مگر نمىداند كسى كه از طلب روزى دست بكشد، دعاى او مستجاب نمىشود؟
****گروه سوم :
كسانى هستند كه مطيع اوامر الهى و مجرى برنامه هاى اسلام اند.
اين گروه، جمع بين دنيا و آخرت مىنمايند:
از يك طرف قسمتى از وقت خود را صرف كسب و كار و تامين معاش مىنمايند
و از طرف ديگر قسمتى از اوقات خود را در كمال خلوص براى بندگى خداوند و اطاعت از او مصروف مىدارند.
قرآن شريف دربارهى اين گروه مىفرمايد:
رجال لاتلهيهم تجاره و لا بيع عن ذكر الله و اقام الصلوه و ايتاء الزكوه يخافون يوما تتقلب فيه القلوب و الابصار.
مردانى هستند كه تجارت و داد و ستد، آنان را از ياد خداوند و اقامهى نماز و اداى زكوه غافل نمىنمايد و از روزى كه دلها و ديدهها در اضطراباند، ترسان و خائفاند.
بين اين گروه سعادتمند، بعضى از افراد يافت مىشوند كه بر اثر كسب و كار دنيوى به عالىترين نعمتها و لذايذ مادى دست يافته و بر اثر ايمان و تقوى در آخرت نيز از عالىترين درجات بهرهمند خواهند بود.
**على (ع) درباره ى اينان چنين فرموده است:
و اعلموا عباد الله ان المتقين ذهبوا بعاجل الدنيا و آجل الاخره فشاركوا اهل الدنيا فى دنياهم و لم يشاركهم اهل الدنيا فى آخرتهم. سكنوا الدنيا بافضل ما سكنت و اكلوها بافضل ما اكلت فحظوا من الدنيا بما حظى المترفون، و اخذوا منها ما اخذه الجبابره المتكبرون. ثم انقلبوا عنها بالزاد المبلغ و المتجر الرابح. اصابوا لذه زهد الدنيا فى دنياهم، و تيقنوا انهم جيران الله غدا فى آخرتهم.
بندگان خدا! بدانيد اهل تقوى به نعمتهاى نقد دنيا دست يافته و به نعمتهاى آينده ى آخرت نيز نايل خواهند شد.
با اهل دنيا در دنياى آنان شركت نمودند و اهل دنيا در آخرت اينان شركت ندارند.
در بهترين مسكن دنيا سكونت نموده و از بهترين خوردنيها بهره مند شدهاند.
در دنيا از حظى كه سرمايهداران عياش مىبرند محظوظ گشته و آن را كه جباران متكبر در دنيا به دست مىآورند،
اينان نيز به آن دست يافته اند، و چون از دنيا مىروند، توشه ى وافى دارند و تجارتى سود آور نمودهاند، و از اين جهت كه به دنيا دلبستگى نداشته و با بىاعتنايى به آن مىنگريستند، لذت زهد را چشيده اند، و يقين دارند كه فرداى قيامت، همسايگان خدا هستند.
كسانى كه برنامه ى اعمالشان در طول زندگى بر وفق شرع مقدس است، به طور عادى در هر شبانه روز :
قسمتى از عمرشان براى تامين معاش و بدست آوردن رزق و روزى از مجارى مشروع طى مىشود،
قسمتى از عمرشان براى اداى فرايض و سنن دينى و اطاعت از اوامر الهى اختصاص دارد،
و قسمتى را براى استراحت و تفريح حلال و رسيدگى به كارهاى ضرورى و نيازهاى زن و فرزندان خود صرف مىكنند.
اين گروه پيروان دين الهى هستند و به موجب وعده اى كه خداوند در قرآن شريف داده، آنان كه داراى ايمان و عمل صالح اند، در قيامت مشمول فيض الهى هستند و جايگاهشان در بهشت رحمت است.