eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْبُرْ مُصِيبَتَنَا بِشَهْرِنَا .. «خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست! و مصيبتي را که با رفتن این بر ما وارد شده جبران کن!» 👈 شرح مرحوم آیت الله https://eitaa.com/sahife2/29412 🆔 @sahife2
🙏دعای . بند 24 به بعد ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 ✳️ زکات فطره یا یکی از فروع دین اسلام است که در پرداخت می‌شود. میزان فطریه معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم (برای کسانی که بیشتر نان می‌خورند) یا برنج یا ذرت یا کشمش یا خرما و مانند این‌ها باشد. 👈بیشتر بدانید👇 https://eitaa.com/sahife2/29864 🆔 @sahife2
📚 یک پیشنهاد خوب برای شما خال سیاه عربی (سفر نامه ) https://fidibo.com/book/117507-خال-سیاه-عربی ✍️حامد 🆔 @sahife2
👈شب عید فطر، شب با عظمتی است التماس دعا👇 https://eitaa.com/sahife2/48697
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جمال السالكين مينويسد: "مبادا اين روز را (روز ) به اهمال بگذراني ، چرا كه .... https://eitaa.com/sahife2/48707 ایت الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَ إِلَى‏ عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ و به سوى قوم عاد، برادرشان هود را فرستادیم، گفت: اى قوم من! خدا را بپرستید كه شما را معبودى جز او نیست، آیا تقوا پیشه نمى كنید؟ ✍️ داستان حضرت علیه السلام و قوم عاد كه در این سوره آمده، تفصیل آن در دو سوره ى شعرا و هود آمده است. قوم در سرزمین یمن و منطقه ى احقاف در جنوب عربستان زندگى مى كردند و از نظر قدرت جسمى و امكانات دامدارى و كشاورزى، بسیار نیرومند بودند، امّا به بت پرستى و مفاسد اخلاقى گرفتار شدند. حضرت هود از خویشان آنان بود كه به نبوّت مبعوث شد و همچون حضرت نوح، آنان را به توحید دعوت كرد. ✳️ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَ يك فِى سَفَاهَةٍ وَإِنَّا لَنَظُنُّكَ مِنَ الْكَذِبِينَ‏ (در پاسخ دعوت هود،) سران كافر قوم او گفتند: همانا ما قطعاً تو را در سفاهت و بى خردى مى بینیم و به طور حتم تو را از دروغگویان مى پنداریم. ✳️ قالَ يَقَوْمِ لَيْسَ بِى سَفَاهَةٌ وَلَكِنِّى رَسُولٌ مِّن رَّبِ‏ الْعَلَمِينَ (هود در پاسخ جسارتشان) فرمود: اى قوم من! در من هیچ سفاهت و سبك مغزى نیست، بلكه من فرستاده اى از سوى پروردگار جهانیانم. ✍️ جسارت مخالفان هود علیه السلام، بیش از قوم نوح علیه السلام بود. مخالفان حضرت نوح، او را گمراه مى نامیدند، «فى ضلال مبین» امّا مخالفان هود، او را سفیه و دروغگو مى شمردند. «فى سفاهة... من الكاذبین» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ (شخصى از احاديث آور، و گوناگونى كه در ميان مردم رواج داشت پرسيد امام فرمود): 👈 این خطبه در 4 بخش می آید : ✳️ بخش چهارم: راویان دقیق و صادق *️⃣ الصادقون الحافظون: وَ آخَرُ رَابِعٌ لَمْ يَكْذِبْ عَلَى اللَّهِ وَ لَا عَلَى رَسُولِهِ، مُبْغِضٌ لِلْكَذِبِ خَوْفاً مِنَ اللَّهِ وَ تَعْظِيماً لِرَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وَ لَمْ يَهِمْ بَلْ حَفِظَ مَا سَمِعَ عَلَى وَجْهِهِ، فَجَاءَ بِهِ عَلَى مَا سَمِعَهُ [سَمْعِهِ]، لَمْ يَزِدْ فِيهِ وَ لَمْ يَنْقُصْ مِنْهُ، فَهُوَ حَفِظَ النَّاسِخَ فَعَمِلَ بِهِ وَ حَفِظَ الْمَنْسُوخَ فَجَنَّبَ عَنْهُ، وَ عَرَفَ الْخَاصَّ وَ الْعَامَّ وَ الْمُحْكَمَ وَ الْمُتَشَابِهَ، فَوَضَعَ كُلَّ شَيْءٍ مَوْضِعَهُ؛ وَ قَدْ كَانَ يَكُونُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) الْكَلَامُ لَهُ وَجْهَانِ: فَكَلَامٌ خَاصٌّ وَ كَلَامٌ عَامٌّ، فَيَسْمَعُهُ مَنْ لَا يَعْرِفُ مَا عَنَى اللَّهُ سُبْحَانَهُ بِهِ وَ لَا مَا عَنَى رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، فَيَحْمِلُهُ السَّامِعُ وَ يُوَجِّهُهُ عَلَى غَيْرِ مَعْرِفَةٍ بِمَعْنَاهُ وَ مَا [قَصَدَ] قُصِدَ بِهِ وَ مَا خَرَجَ مِنْ أَجْلِهِ، وَ لَيْسَ كُلُّ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) مَنْ كَانَ يَسْأَلُهُ وَ يَسْتَفْهِمُهُ، حَتَّى إِنْ كَانُوا لَيُحِبُّونَ أَنْ يَجِيءَ الْأَعْرَابِيُّ وَ الطَّارِئُ فَيَسْأَلَهُ حَتَّى يَسْمَعُوا، وَ كَانَ لَا يَمُرُّ بِي مِنْ ذَلِكَ شَيْءٌ إِلَّا سَأَلْتُهُ عَنْهُ وَ حَفِظْتُهُ. فَهَذِهِ وُجُوهُ مَا عَلَيْهِ النَّاسُ فِي اخْتِلَافِهِمْ وَ عِلَلِهِمْ فِي رِوَايَاتِهِمْ. ✳️ چهارم- حافظان راست گفتار: *️⃣ دسته چهارم، آن كه نه به خدا دروغ مى بندد و نه به پيامبرش دروغ نسبت مى دهد. دروغ را از ترس خدا، و حرمت نگهداشتن از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم دشمن دارد. در آنچه از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم شنيده اشتباه نكرده، بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است، و آن چنان كه شنيده بدون كم و كاست نقل مى كند. پس او ناسخ را دانسته و به آن عمل كرده، و منسوخ را فهميده و از آن دورى جسته، خاص و عام، محكم و متشابه، را شناخته، هر كدام را در جاى خويش قرار داده است. ✳️ اقسام اصحاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: *️⃣ گاهى سخنى از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم داراى دو معنا بود، سخنى عام، و سخنى خاص، كسى آن را مى شنيد كه مقصود خدا و پيامبرش را از آن كلام نمى فهميد، پس به معناى دلخواه خود تفسير مى كرد، و بدون آن كه معناى واقعى آن را بداند، كه براى چه هدفى صادر شد، و چرا چنين گفته شد، حفظ و نقل مى كرد. همه ياران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چنان نبودند كه از او چيزى بپرسند و معناى واقعى آن را درخواست كنند تا آنجا كه عدّه اى دوست داشتند عربى بيابانى يا سؤال كننده اى از آن حضرت چيزى بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند، امّا من هر چه از خاطرم مى گذشت مى پرسيدم، و حفظ مى كردم. پس اين است علل اختلاف رواياتى كه در ميان مردم وجود دارد، و علل اختلاف روايات در نقل حديث. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * حافظان واقعى حديث 🆔 @sahife2
«5» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَتِّعْنِي بِهُدىً صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ وَ طَرِيقَةِ حَقٍّ لَا أَزِيغُ عَنْهَا وَ نِيَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِيهَا خدايا! بر محمد و آل محمد درود فرست، و مرا به هدايتى شايسته بهره‏مند ساز كه آن را با روشى ديگر عوض نكنم، و راه حقّى نصيبم كن كه از آن منحرف نشوم، و نيّت استوارى به من عنايت كن كه در آن شك نورزم. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 1 ✳️ گمراهى و كجراهى، زمينه محروميت از رسيدن به خداست. كه اولياى الهى حتى براى لحظه‏اى تاب و تحمل آن را ندارند؛ زيرا سبب فراق و جدايى از ديدار يار مى‏شود معناى اين كه خداوند كسى را به جهنم تهديد مى‏كند و يا به دوزخ مى‏اندازد اين است كه او در مسير توجه يا علاقه و لطف الهى نيست و از چشم خدا افتاده است و اين بدترين محروميت و كيفر براى بنده است. از آن جا كه رسيدن به هر چيزى اسباب و ابزارهاى ويژه خود را مى‏طلبد، رسيدن به رضايت و آمرزش حق، امكانات مناسب راه آن را مى‏خواهد و هيچ يك از آنها در نزد ما نيست؛ زيرا رابطه بين حق و خلق رابطه ايجاب و سلب است، يعنى حق ايجاب است و خلق سلب است. حق تعالى داراى ذات وجودى و استقلالى است ولى خلق ذات ندارد و ظهور است و ظهور از خود ذات و استقلالى ندارد؛ پس راهنمايى انسان بايد از اسباب برترى فراهم گردد. هنگامى كه امور مشتبه و دشوار مى‏شود نياز به هدايت خداوند بيشتر مى‏شود و در مورد هر كسى به حسب او ابزارهاى مخصوص به كار مى‏افتد و توفيق مى‏يابد. يعنى گاهى آدمى با يك نصيحت دگرگون مى‏شود و راه نجات را پيدا مى‏كند و گاهى انسان با هزاران سخن و اندرز و راهنمايى به راه راست نمى‏آيد و عاقبت كلنگ قبرستان و فشار قبر او را بيدار مى‏كند. مولاى متقيان درباره اين وضعيت قلبى مى‏فرمايد: الَّلهُمَّ انْ فَهِهْتَ عَنْ مَسأَلَتى‏، اوْ عَمِهْتَ عَنْ طَلِبَتى‏، فَدُلَّنى‏ عَلى‏ مَصالِحى‏، وَ خُذْ بِقَلْبى‏ الى‏ مَراشِدِى، فَلَيْسَ ذلِكَ بِنُكْرٍ مِنْ هَداياتِكَ وَ لابِبِدْعٍ مِنْ كِفاياتِكَ. الهى! اگر از بيان مسألتم عاجزم، يا از اين كه چه بخواهم سرگردانم، پس به آنچه مصلحت من است راهنمايم باش، و عنان دلم را به سوى آنچه خير من است، بگردان كه اين برنامه‏ها از هدايت‏ها و كفايت‏هاى تو بيگانه و عجيب نيست. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: إِذا أَرادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْرَاً نَكَتَ فى‏ قَلْبِهِ نُكْتَهً بَيْضاءَ، فَجالَ الْقَلْبُ يَطْلُبُ الْحَقَّ، ثُمَّ هُوَ إِلى‏ أَمْرِكُمْ أَسْرَعُ مِنَ الطَّيْرِ إِلى‏ وَكْرِهِ. هر گاه خداوند خوبى بنده‏اى را بخواهد، نقطه‏اى سفيد در دل او پديد آورد و آن گاه دل در جستجوى حق برآيد، پس چنين كسى به سوى عقيده شما شتابان‏تر آيد تا پرنده‏اى كه به لانه‏اش مى‏شتابد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 288 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2